تحقیق در مورد مطالعه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد مطالعه دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد مطالعه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد مطالعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد مطالعه :

مطالعه

مقدمه
تلاش به منظور پیشرفت و کمال از خصوصیات برجسته انسان هاست .
تمدن امروز بشریت مرهون از زحمات و کوششهایی است که انسان های کوشا و هدفمند از ابتدای تاریخ تا کنون در رشته ها و زمینه های گوناگون داشته اند .
در کشور ما ، انگیزه ادامه تحصیل و کسب تخصص در رشته های مختلف دانشگاهی موجب تلاش و فعالیت خیل عظیم جوانانی است که اغلب دوره متوسطه را به پایان رسانده یا سال چهارم را طی می کنند .

عدم توسعه مراکز آموزش عالی همگام با رشد جمعیت موجب شده است تا برای ورود به دانشگاه هر سال آزمونهای سراسری در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی بر پا شده و ضمن آن جوانان به رقابت علمی بپردازند .
در این رقابت علمی چگونه می توان موفق شد ؟
این سوالی است که در ذهن جوانانی که در آستانه

این شرایط قرار می گیرد به وجود می آید هر کس در ابتدای امر تلاش بیشتری نماید شاهد پیروزی و موفقیت خواهد بود .

یادگیری
مقدمه :
یادگیری در حقیقت شالوده و ضمیرها یه پیشرفتهای علمی ، فرهنگی ، صنعتی و ادبی بشر معاصر است .
با یادگیری است که فرهنگ ، آموزش و پرورش ، نظام اجرایی و ارزشی هر قوم و ملت شکل می گیرد .
بدانگونه که هر نظامی که روش یادگیری پیشرفته و صحیح تری داشته باشد موفق تر است .
پس پایه و اساس رفتار آدمی یادگیری است . حیوانات بر مبنای غرایز ، احتیاجات خود را برآورده می کنند ولی اگر انسان را موجودی یادگیرنده بخوانیم ، ناروا نگفته ایم .
اما چگونه می توان مطالب را یاد گرفت ؟!

۱ ـ مطالعه باید هدفمند و با انگیزه باشد
شما که خود را برای آزمون ورودی دانشگاها یا امتحانات پایان سال دبیرستان آماده
می سازید برای آنکه بتوانید مطالعه موفقی داشته باشید حاقل باید برای امتحانات موقغتان را روشن کرده باشید که دلایل درس خواندنتان چیست و به چه منظوری می خواهید مشکلات آن را تحمل کنید ؟

اصیلترین مطالب در باب مطالعه ، داشتن انگیزه برای فراگرفتن است . زیرا بدون آن امکان آموختن و یاد سپردن فراهم نمی شود.
حتما تا به حال شاهد بوده اید که در ایام ماه محرم افراد مختلفی در دستجات عزاداری شرکت می کنند ولی جز اندکی از افراد ، که معمولا کودکان نیز جز ء این گروه هستند . دیگران تقریبا هیچ بخشی از شهرها و نوحه ها را به خاطر نمی سپارند و در فردای مراسم نمی توانند آن را تکرار کنند .
علی رغم آنکه شاید متجاوز از صد بار هر بیت را تکرار نموده اند اما کودکان به لحاظ علاقه و عشقی که دارند در یک واکنش فعال ذهنی اشعار را به خاطر سپرده اند !
افرادی هستند که متجاور از بیست سال تا سی سال در تهران زندگی می کنند اما اگر از بسیاری از آن ها نشانی معروفترین موزه های شهر را بپرسید نمی دانند در حالی که ممکن است ، بارها و بارها از مقابل آن عبور کرده باشند !

لذا از هم اکنون با طرح این پرسش که برای چه می خواهید درس بخوانید و راهی دانشگاه شوید ؟!
سعی نمایید انگیزه ای مثبت و قوی برای درس خواندن در خود ایجاد کنید .
هدفدار بودن موجب می شود که شخص از حداکثر تواناییهای خود استفاده کند .
وقتی که برای رسیدن به نقطه معینی تلاش می کنید ، در حقیقت تمام تواناییهای خود را به آن سمت سوق داده و نشانه گیری می کنید .

سعی کنید اهداف بلند را مدنظر قرار دهید . شما که در عنفوان جوانی بسیاری از خوشی ها و راحتیها را رها کرده اید و به طالب تحصیل و علم مشغول هستید ، چرا اهداف کوتاه و حقیر قناعت کنید ؟!
رشد و پیشرفت در زندگی فردی و شخصی ، پیشی گرفتن از دیگران به شرط آنکه با بخل ، حسادت و دیگر رذایل و اخلاقی آلوده نگردد ، یا امید به آینده ای که در آن از لحاظ معیشتی و اقتصادی در تنگنا و مشکل قرار نگیرید . هر کدام پسندیده و نکوست .
به هر حال بهتر است در انتخاب هر هدفی صرفا به خود و مسایل شخصی و فردی خویش نگاه نکنید چرا که در جهت اهداف انسانی قرار گرفتن و خود را خادم آن ساختن اصل بسیار مهمی است .

پس سازندگی و رشد و تعالی جامعه خدمت به کشور و همنوعان که در نهایت رضایت خداوند را در پی دارد ، را در افق نگاه خود قرار دهید .
برای رسیدن به چنین اهداف ارزشمندی از مشکلات نهراسید .
زندگی هیچ انسانی بی سختی و رنج نبوده است .

به زندگینامه بزرگانی که تمدن امروز جهان حاصل تلاش و زحمات آنهاست مراجعه کنید تا به خوبی دریابید که موفقیت در گروه سخت کوشی و مقاومت است .هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد .
۲ ـ توجه و تمرکز حواس
توجه زمانی به وجود می آید که حواس ، در یک اشتراک و همکاری برای درک و فهم موضوع یادگیری ، متمرکز گردند . اصولا تا شما به موضوع یادگیری توجه لازم را نداشته باشید نمی توانید آن را درک کنید . به هر مقدار توجه و تمرکز بیشتر باشد ، فراگیری موضوع بهتر و سریعتر خواهد بود .
حال پرسش اساسی این است که چگونه می توان توجه خود را روی موضوع خاصی متمرکز نمود ؟
اصولا تمرکز پدیده ای اکتسابی است یعنی ، هر فرد انسانی با شرایط هوشی متعارف ، جدای از خصایص هورمونی و ژنتیک می تواند به تمرکز حواس دست یابد .
مطالب دیگر نسبی بودن تمرکز است .

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که گاهی اوقات امکان تمرکز روی موضوعی را نداشته اید ولی در عین حال در ارتباط با بعضی مسائل و موضوعات دیگر ، از تمرکز نسبتا بالایی برخوردار بوده اید .
افرادی که علاقه مند به بازی فوتبال می باشند ، هنگامی که در پای تلویزیون به تماشا ی مسابقات دلخواه می نشینند آنچنان مجذوب می شوند که هیچ صدای دیگری را نمی شنوند و توجهی به اطراف خود ندارند !
شما نیز بیاموزید هنگام مطالع

اصلی ترین عامل در بروز چنین حالتی ، ایجاد تمرکز و انگیزه می باشد .
به هر مقدار که انگیزه ها برای انجام کار بیشتر باشد دقت و توجه بیشتری به آن کار خواهیم داشت .
اگر در حین مطالعه احساس می کنید به درس علاقه ندارید طبعا از توجه و تمرکز لازم در ارتباط با آن درس در خود ایجاد علاقه کنید .
برای این منظور توجه به شرایط ، موقعیت و هدفی که انتخاب نموده اید ضروری است تا دلایل مطالعه در درس مذکور برایتان روشن شود .
مطلوب بودن بسیاری از امور صرفا مربوط به خود آن کار نیست بلکه ممکن است به فواید و نتایجی که از آن کار حاصل می شود ، برگردد .
برای مثال اگر شما از ورزش و بازی لذت می برید به خاطر نفس ورزش و بازی است ولی ممکن است مطالعه درس عربی یا فیزیک ، به خاطر نتایج حاصل از این مطالعه ، از جمله ورود به دانشگاه و کسب تخصص در رشته خاصی باشد .

موانع توجه :
برای دستیابی به توجه و تمرکز لازم در مطالعه ، ابتدا بررسی نمایید چه مسائلی در ایجاد تمرکز مخل بوده و تلاش شما را خنثی می سازد . این عوامل را می توان در دو دسته کلی خلاصه نمود .
گاه این عوامل به محرکهای بیرونی و گاه ریشه درونی دارند .
الف ) محرکهای بیرونی
ممکن است در حالی که در اتاق خود مشغول مطالعه هستید ، آژیر آمبولانسی که از خیابان در حال گذر است . رشته افکار شما را از هم بگسلد یا وقتی که در پارک مشغول قدم زدن و درس خواندن هستید بازی و سرگرمی کودکان ، توجه شما را به خود جلب کند .

بدین خاطر سعی کنید مکان مورد مطالعه و شرایط مطلوبی را برای خود فراهم سازید .
همچنین توصیه می شود از حساسیت زیاد نسبت به محرکهای بیرونی خودداری کنید .
بعضی از افراد برای مطالعه می توانند از محیطهای شلوغ و پر رفت آمد استفاده نمایند . در حالی که به گروهی دیگر حتما نیز به مکانی ساکت و آرام خواهند داشت .

در این جا ذکر این نکته ضروری است که در این زمان نمی توان به طور کامل برد و یا چند کار متمرکز بود .
عده ای بر این تصورند که همزمان با شنیدن رادیومی توانند مطالعه خود را نیز انجام دهند .
نادرست بودن این کار به اثبات رسیده است زیرا از قدیم گفته اند با یک دست دو هندوانه
نمی توان برداشت .

ب ) تصورات درونی
بسیاری از حالات انسان باعث بر هم خوردن تمرکز است . از جمله غم و اندوه مانع آرامش و توجه شما خواهد شد ؛ همچنین شادی زیاد نیز اجازه مطالعه با توجه را به شما نخواهد داد .
در این گونه موارد تلاش کنید تا شرایط مناسبی بدست آورید .
برای مثال قرار بگذارید پس از اتمام ساعات مطالعه با رسیدگی به مسائلی که به ذهتان هجوم آورده است ، مشکلات رامرتفع کنید .

اما همیشه غم و شادی نیستند که ذهن شما را به خود مشغول می کند ، گاه فرورفتن در رویا و خیالپردازی ، ما را در پشت میز مطالعه به آسمان ها خواهد برد یادر میان دشتی از گل و ریاحین تنهایمان خواهد گذاشت .
توسن سرکش خیال به هر سوی خواهد راند و ما را نیز بناچار با خود خواهد برد . ولی باید توجه داشت که خیالبافی حاصل شکست در واقعیت است .

۳ ـ معلومات قبلی زمینه ای برای کسب اطلاعات جدید
برای گذشتن از مراحل مختلف فرآیند یادگیری ، همیشه از معلومات قبلی خود برای فهم مسایل جدید مدد بگیرد .
به عبارت دیگر ، شما هنگامی موفق خواهید شد مطالب جدیدی را درک کنید که با استفاده از دانش و تجارب قبلی خود جهت فهم موضوع جدید تلاش کنید .
این روش به نوعی شما را از معلوم به مجهول می رساند .
اگر کودکی بخواهد تقسیم را فرا بگیرد به طور یقین می یابد ابتدا عمل جمع و تفریق را آموخته باشد تا امکان یادگیری عمل تقسیم برایش مقدور باشد .

شما پس از طی این مرحله و پیوند میان اطلاعات قدیم و جدید توانایی درک موضوع مورد مطالعه را خواهید یافت . زیرا ادراک به تجارب قبلی هر انسانی بستگی دارد .
ویلیام جیمز در این خصوص می نویسد :
هر چند مطالبی با مطالب دیگر بیشتر در ذهن ارتباط یابد ، بهتر در حافظه ها می ماند .
هر یک از چیزهای مرتبط برای مفهوم مانند میخی می شود که آن مفهوم بدان آویزان
می گردد . و مانند قلابی می شود که وقتی زیر آب فرو رفت آن را بیرون می کشد

.
این مفاهیم وقتی بهم بافته شوند تار و پود فکری ما را تشکیل می دهند . بدین ترتیب رمز داشتن حافظه خوب همان رمز ارتباط دادن مفاهیم با همدیگر می گردد . ولی این ایجاد ارتباط بین مفاهیم چیزی جز فکر کردن درباره آن ها نیست . از دوتن که استعداد حفظ آنان از مطالب یکسان است آن کسی مطالب را بهتر یاد خواهد سپرد که هر مفهوم را در ذهن خود با مفاهیم دیگر مرتبط سازد .
۴ ـ تصور ذهنی برای خود ایجاد کنید .

ایجاد تصور ذهنی به یادگیری کمک می کند . وسایل کمک آموزشی و فیلم های آموزشی برای یادگیری بهتر موثرند .برای مثال اگر در روانشناسی ، در حال مطالعه بازتابهای شرطی هستید ، سعی کنید سگ ، تراوش بزاق او و حتی خود پاولوف را هنگام انجام آزمایش در ذهن مجسم کنید .گاهی اوقات ، تداعی به صورت خنده داری در ذهن جا می گیرد .

این نوع تداعی هر گاه مربوط به خود شماست لذا از مسخره بودن آن نگران نباشید ، بدلیل آنکه با ایجاد تصور ذهنی و تداعی آن ، مطالب بیشتری در ذهن تثبیت خواهد شد .
۵ ـ شرایطی که موجب می شود آموختن به سهولت انجام گیرد .

شرایط روحی و روانی فرد ، خوشحالی یا اندوه زیاد ، روند در آموختن را مختل می کند .
درجه حرارت محیط ، در آموختن موثر است ، به طوری که سرمای زیاد تمرکز را از بین برده و گرهای محیط موجب کسالت و خواب آلودگی خواهد شد .
سپس عوامل محیطی از یک سو و شرایط درونی از سوی دیگر باید لحاظ گردند .
البته در این میان باید به تجارب شخصی هر فرد توجه نمود چرا که تعدادی از دانش پژوهان می توانند با قدم زدن در پارک یا در محیطهای نسبتا شلوغ مطالبی را فرا گیرند و تعدادی دیگر نیازمند محیطی آرام و بی سرو صدا می باشند .
همچنین انجام مطالعه به صورت جمعی و به اتفاق دیگر دوستان ممکن است برای برفی بازدهی مطلوب داشته باشد ولی عده ای دیگر از این نوع مطالبی دستگیرشان نشود .
در بخش های بعدی در مورد زمان و مکان مستقلا بحث خواهد شد .

به یاد سپاری
مقدمه :
چه عواملی در آموختن و به یاد سپاری خوب موثر هستند ؟!
بی شک با توجه به تقابل رابطه یادگیری و حافظه ، فرا گرفتن خوب هر مطلب ، نیازمند حافظه هستند و آماده است . انسان برای آموختن هر مطلب جدید نیازمند اطلاعات قبلی خود است و در این جهت حافظه به مانند مخزنی است که اطلاعات قبلی را در خود جا داده تا در موقع لزوم آنرا در اختیارما قرار دهد .

وقتی که در اخبار می شنویم ، یک موشک زمین به زمین به یک هدف نظامی شلیک شده است ، حافظه ما با توجه به اطلاعات قبلی که درباره موشک به عنوان سلاحی ویرانگر ، داشته است به ما کمک می کند تا در یابیم موشک شلیک شده از یک نقطه در زمین به نقطه دیگر شلیک شده است لذا این موشک با موشک هایی که زیر دریایی ها ( دریا به زمین ) شلیک میشوند سازد متفاوت است .

پس بدون یادگیری حافظه ممکن نیست . از طرف دیگر ما مطالب جدید فرا گرفته شده را برای نگهداری و استفاده به موقع از آن ، به حافظه می سپاریم و گستردگی این مخزن را افزایش می دهیم . شاید جالب باشد اگر یادآور شویم که بزرگترین کامپیوترها نیز در مقایسه با حجم عظیم اطلاعاتی ، اطلاعاتی که حافظه هر انسان در خود جای داده است ، قابل مقایسه نیستند .
انواع حافظه
حافظه را به دونوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرده اند .
مطالبی که در کوتاه مدت به یاد سپرده شده سپس از خاطر محو می شوند ، حافظه کوتاه مدت را تشکیل می دهند .

اما زمان نگهداری مطالب آموخته شده در حافظه بلند مدت از روز و ماه و سال می گذرد و حیات انسان را در بر می گیرد .
شاید تجربه کرده باشید که شما ، شماره تلفنی را پس از چند بار تکرار بدون نگاه کردن بخاطر سپرده و می توانید آنرا تکرار نمایید . ما شاید در کمتر از ربع ساعت شماره را فراموش کنید .
زیرا شماره مذکور از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل نشده است .

اختلاف حافظه انسان ها مربوط به حافظه بلند مدت است . ظرفیت این حافظه نامحدود است .
به عبارت دیگر هیچ انسانی نمی تواند ادعا کند که جایی برای یادگیری مطالب جدید ندارد .
اگر عمر انسان بیش از این مقدار نیز بوده ، باز هم حافظه امکان یادگیری های جدید را داشت
حیوانات از گذشته های خود بی خبرند و از فعالیتها و نقاط ضعف و قوت خود اطلاعی ندارند زیرا مسلح به حافظه بلند مدت نیستند ولی تمدن انسانی ، مبتنی بر تجارب و اندوخته های نسلهای پیشین است که البته مرهون حافظه بلند مدت انسانی است .

نیوتن می گفت « از این رو می توانم به دوردستها نظر اندازم که بر دوش غولهای پیشین نشسته ام »
بنابر این شما که دوره متوسط را می گذرانید یا خود را برای کنکور آماده می کنید به خوبی متوجه باشید که توفیق شما بستگی به این نوع حافظه دارد و ثبت آموخته ها در این حافظه هیچ سقفی نداشته و مرزی نمی شناسید !
اطلاعات ذخیره شده در این قسمت باید در موقع لزوم بازیابی شود .
به عبارت دیگر آن گاه که در آزمون با پرسشی درباره مطالب آموخته شده مواجه شدید ، باید بتوانید از حافظه خود مدد جسته و هر موضوع را به خاطر بیاورید .

این کار در حقیقت سرعت شما را در پاسخگویی تعیین می کند و در امتحانات گزینه ای حائز اهمیت جدی است ، برای این که به این سرعت انتقال دست یابید به جای مقداری اطلاعات به هم ریخته و نامربوط و مخلوط با همدیگر ، مطالب آموخته ها طی یک طبقه بندی درست بودن حافظه شما جای گرفته باشد سازمان دارابودن آموخته ها در این مورد دارای اهمیت خاصی است .

واقعیت این است که همه ما دارای حافظه هستیم و آنرا به آموزش های متوسطه رسیده خود را برای دانشگاه آماده می کنند یقینا مشکلی از این جهت ندارند لذا باید با اعتماد به حافظه ، آن را درست به کار گرفت و چنانچه در اثر عادتهای بد قبلی در نحوه آموزش دچار مشکلاتی بو ده ایم ، باید آن مدتها را با عادتهای صحیح و پسندیده جایگزین کنیم .
به موضوع افزایش سرعت نیز در پاسخ دهی در فصول آینده خواهیم پرداخت .

یادگیری بهتر فراموشی کمتر !
در فصلهای گذشته توضیح داده شد که حافظه نقش به سزایی در یادگیری دارد در ادامه ضمن توضیح راههای تقویت و پرورش حافظه ، اموری که به امکان یادسپاری را افزایش می دهد ، مورد بررسی قرار خواهیم داد اصل در این مورد تلاش و کوشش و کارمزدی شماست و راههای ذکر شده صرفا با جدیت شما نافع خواهد بود .
در غیر این صورت هیچ تاثیر مثبتی به جا نخواهد گذاشت .

۱ ـ مقدونیت
باید قصد و نیتی قوی برای یادگیری داشته باشید .
اصولا در آموزش ، فراگیرنده نقش اول را داراست سپس معلم ، مربی یا مواد درسی طرح می شوند .
بدون انگیزه قوی ، امکان استفاده از حافظه که به مانند دریایی بی کران می تواند اطلاعات وسیعی را در خود ذخیره کند نخواهید داشت . لذا اصیل و رغبت را در خود افزایش دهید .
۲ ـ دقت
دقت در هنگام یادگیری موجب می شود مطالب فرا گرفته شده را فراموش نکنید .

توجه کنید آگاهی اوقات دلیل فراموشی آن لست که فرد در مرحله یادگیری تصور می کند مطالب را با تمرکز و دقت عمل می کنید .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.