مقاله انواع لودر و سایر حفار ها


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله انواع لودر و سایر حفار ها دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انواع لودر و سایر حفار ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله انواع لودر و سایر حفار ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله انواع لودر و سایر حفار ها :

انواع لودر و سایر حفار ها
مقدمه:
انواع مختلف ماشین آلات حفاری که در کارهای ساختمانی به کار می رود همچنین انواع ماشین آلات جهت بار کردن کامیون ها وجود دارند. یکی از ماشین های بارکن که به طور وسیع به کار می رود در شکل ۱-۲ نشان داده شده است. این ماشین لودر با بیل بارکن چرخدار نامیده می شود بیل بارکن هایی که بر روی زنجیر حرکت می کنند نیز وجود دارد. (شکل ۱-۲)

شناسایی:
لودر عبارتست از تراکتوری که در قسمت جلوی آن جامی که به طور هیدرولیکی قابل کنترل است نصب شده است. لودر را در دو نوع می سازند چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری.
ولی امروزه عموماً لودر ها از نوع چرخ لاستیکی می باشد که دارای سرعت مانور پذیری بیشتری می باشند. از نظر سوخت نیز لودرها در دو دسته گازوئیلی و بنزینی طبقه بندی می شوند.
مکانیزم حرکت جام لودر هیدرولیکی بوده و شامل تلمبه موتوردار مخزن روغن و سیستم کنترل می باشد. ظرفیت لودر ها بین ۷۶/۰ متر مکعب الی ۴ متر مکعب بسته به کوچکی و بزرگی جام و قدرت آن تغییر می کند. در جداول ۵ و ۶ مشخصات لودرهای مختلف و در شکل ۲-۲ وضع ظاهری لودر نشان داده شده است.

(شکل ۲-۲)
بسیاری از این ماشین ها به خصوص نوع زنجیردار آن خیلی شبیه به تراکتور می باشد عوامل مؤثر در سرعت و قدرت قابل استفاده در مورد لودر و تراکتور مشترک هستند. این عوامل نظیر اصطکاک غلطشی و مقاومت شیب و … است. بنابر این در این فصل فرض می کنیم که لودر در زمین سخت و مسطح فعالیت می کند و در این حالت می توان از عوامل مذکور چشم پوشی کرد.
موارد استعمال:
به طور کلی لودر ها قادرند کارهای مختلفی را که در چهار دسته زیر خلاصه می شوند انجام دهند:
۱ بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی:
با لودر می توان مواد خاکی نظیر شن ، خاک معمولی ، سنگ شکسته ، پس مانده کارخانجات و واحدهای صنعتی و غیره را داخل کامیون و تریلی ریخته و آنها را پر کرد.
۲ بلند کردن بار و انتقال آن:
در کارهای ساختمانی با لودر می توان مصالح بنائی از قبیل آجر ، بلوک بتنی ، پیش ساخته شده و غیره را در محوطه کارگاه حمل و جابجا نمود.
۳ خاکبرداری:
در کارهای خاکبرداری ساختمان ها بخصوص گودبرداری زیرزمین بنا ها بسیار سودمند تشخیص داده شده است زیرا کندن و جابجا نمودن خاک و انباشته و بارگیری کردن آن با لودر سریع تر از کار با سایر ماشین آلات صورت می گیرد.
۴ تمیز کردن قشر سطحی زمین کارگاه:
در زمین هایی که جنس آن زیاد سخت نبوده و تا حدودی نرم باشد از لودر جهت کندن و تمیز کردن محل کار استفاده می کنند. باید توجه داشت که با مجهز کردن لودر و تعویض جام آن می توان کارهای مختلفی که بیل مکانیکی ، بولدوزر ، و تا حدودی اسکریپر انجام می دهد اجرا نمود.
به علاوه در تخریب آسفالت خیابان ها جهت تجدید بنای آن می توان از لودر های با جام و دندانه دار استفاده نمود. در مواقعی که ضخامت آسفالت زیاد باشد بهتر است لودر را با خراشنده ای (Ripers) که به پشت آن بسته می شود کامل نمود بدین ترتیب هم می تواند زمین را بکند و هم بارگیری نماید.
در جدول شماره ۷ نیز حجم عملیات ساعتی بر حسب ظرفیت های مختلف لودر چرخ زنجیری و کامیون برای مواردی که خاکبرداری نظیر شکل ۳-۲ انجام گیرد ارائه شده است.
جدول ۷- حجم خاکبرداری (خاک کنده شده) در یک ساعت بر حسب متر مکعب
ظرفیت جام لودر (متر مکعب) ظرفیت ماشین آلات حمل خاک کامیون (متر مکعب)
۳ ۵/۴ ۶ ۵/۷
۷۵/۰-۵۷/۰ ۶۹ ۷۱ — —
۱۵/۱-۷۵/۰ ۹۹ ۱۰۳ ۵/۱۰۶ —
۹۰/۱-۱۵/۱ — ۱۵۷ ۱۶۷ ۵/۱۶۷

(شکل ۳-۲)
ظرفیت جام:
ظرفیت جام لودر به طریق غیر از جام جرثقیل و دراگلاین تعیین می شود ظرفیت اسمی جام در مورد لودر عملاً مساوی با حجم مواد حفاری گود شده (heaped volume) در جام لودر با در نظر گرفتن استانداردهای مؤسسه Society of Automotive Enginears است.
این حجم بر حسب یارد مکعب (متر مکعب)‌ است. Lcy بیان می شود و برای تبدیل آن به حجم مواد در محل دو نوع تصحیح باید در ظرفیت جام به عمل آورد. عامل اول توسط ضریب راندمان جام که برای تبدیل ظرفیت اسمی جام به متوسط مواد سست موجود در هر محموله جام بیان می شود.
ضریب دوم برای تبدیل حجم مواد سست به حجم مواد در محل حفاری (BCY) بکار می رود. مقادیر پیشنهادی برای ضریب راندمان جام در جدول ۸ به نظر می رسد. جام لودر در حجم های مختلف عرضه می شود. حجم جام از کمتر از یک یارد تا بیش از ۲۰ یارد مکعب تغییر می کند.
جدول ۸ : ضرائب راندمان جام برای لودر ها
نوع مواد ضریب راندمان (%)
زمین طبیعی ۱۱۰-۱۰۰
دانه بندی مخلوط ۱۰۰-۹۵
دانه بندی یکنواخت:
تا یک هشتم اینچ
یک هشتم تا سه چهارم اینچ
بالای سه چهارم اینچ
۱۰۰-۹۵
۹۵-۹۰
۹۰-۸۵
خاک با قلوه سنگ و ریشه گیاهان ۱۰۰-۸۰
مواد به هم چسبیده ۹۵-۸۵
سنگ خرد شده:
خوب خرد شده
متوسط
بد خرد شده
۸۵-۸۰
۸۰-۷۰
۷۰-۶۰

ولی جام هایی که بیش از سایر جام ها مورد استفاده قرار می گیرد دارای حجم بین ۲ تا ۵ یارد مکعب می باشد. دو نوع جام وجود دارد. یک نوع جام یکپارچه و دیگری چند پارچه. جام چند پارچه انعطاف پذیری بیشتری نسبت به جام یکپارچه دارد چون می توان آن را مانند کلامشل مورد استفاده قرار داد. علاوه بیل بار کن الحاقات زیادی به انتهای ماشین لودر می توان متصل نمود نظیر بالابر (فورک لیفت) ، بیل معکوس ، تیغه های برف روب و … .
بعضی انواع لودر بصورت پاشن دوگانه لودر و بیل معکوس ساخته شده اند. این نوع ماشین در شکل۴-۲ مشاهده می شود.

(شکل ۴-۲)

بار مجاز در حین عملیات:
تحت استاندارد SAE بار مجاز لودر با چرخ لاستیکی در حین عملیات نباید هیچگاه از ۵۰% بار استاتیک واژگونی در حالیکه لودر در حال گردش کامل است تجاوز کند. این مقدار برای لودر با چرخ زنجیری ۳۵% بار استاتیک واژگونی می باشد. البته بار واژگونی را می توان با استفاده از سربار یا افزودن ملحقات بر انتهای ماشین بالا برد و لذا مشاهده می شود که وزن ماشین هم علاوه بر قدرت بالا بردن بار در تعیین حجم جام مؤثر است.

انتخاب لودر:
برای انتخاب لودر جهت یک کار بخصوص باید عوامل مختلفی را در نظر داشت بعضی از این عوامل عبارتند از: میزان متوسط و ماکزیمم مقدار مواد حفاری با بارگیری مورد نظر، نوع مواد بارگیری ، وسعت میدان مورد لزوم جهت بار کردن یا بار اندازی ، ظرفیت و ارتفاع باربند کامیون و ….

انواع لودر:
لودر با چرخ لاستیکی:
چرخ بزرگ لاستیکی به این نوع لودر قدرت تحرک فراوان می بخشد. سرعت این لودر ها در شاهراه به ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ کیلومتر در ساعت) می رسد. فشار وارد بر زمین کم بوده و می توان این فشار را با تغییر اندازه و باد لاستیک تغییر داد با اینهمه آسیب پذیری این لاستیکها در موقع کار در زمین های دارای سنگ های تیز (یا محلهایی که در اثر انفجار سنگ به صورت تیز و دندانه دار در آمده اند)‌ باعث بریده شدن لاستیک می گردد و استفاده از آن را در این نوع زمین ها محدود می کند.
در زمین های مرطوب (خیس) نیز کار کردن با آن نسبتاً مشکل است البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیک ها وجود دارد که می توان برای ازدیاد اصطکاک لاستیک ها و زمین آنها را بکار برد.

لودر مفصلی دارای نوعی شاسی است که این شاسی بین محور چرخهای عقب و جلو مفصل شده است این حالت مفصلی قدرت مانور و شعاع گردش ماشین را نسبت به شاسی های ثابت (غیر مفصلی) زیاد می کند. فرمان و کنترل هیدرولیک برای لودر ها موجود می باشد.

تخمین میزا ن کار ، قاعده ۹۰۰۰ :
میزان کار لودر معمولاً از روی ظرفیت جام و سیکل لودر تخمین زده می شود. با اینهمه گاهی اوقات قاعده ای بنام قاعده ۹۰۰۰ بکار برده می شود بر اساس این قاعده در بارگیری از یک دپو (توده خاکریزی شده) یک لودر لاستیک دار با راندمان ۱۰۰% در ازاء ۲۰۰۰ ساعت کار سالیانه قادر به بارگیری ۹۰۰۰ تن در سال بازاء هر قوه اسب توان موتور می باشد.
برای استفاده از این قاعده باید یک ضریب راندمان کار در نظر گرفت بعلاوه اگر قسمتی از وقت لودر برای سایر امور (از قبیل پاک کردن سطح کار و …) صرف شود باید یک ضریب کاهش (یا ضریب کاهش مربوط به شرایط کار)‌ نیز بکار برد. برای دقت بیشتر یک ضریب دیگر هم برای جبران وقت تلف شده جهت یافتن کامیون ها و وسائط نقلیه ناقل خاک در نظر گرفته می شود.
بنابر این مثلا در مورد لودر با ضریب راندمان ۷۵%‌ و ضریب شرایط کار ۷۰% و ۹۰% زمان صرف شده برای پیدا کردن محل کامیون ها ، میزان تولید برابر خواهد بود با:
۹۰۰۰*۰۷۵*۰۷۰*۰۹۰=۴۲۵۲ تن در سال بازاء هر قوه اسب

پس از تعیین قدرت موتور لودر بر حسب نیاز حجم جام با توجه به قدرت مزبور و بار مجاز لودر و وزن مواد تعیین می گردد. در ضمن در تعیین حجم جام باید به مشخصات کامیون ها نیز توجه داشت.

لودر با چرخ های زنجیری:
بطور کلی این نوع لودر ها همانند لودر های با چرخ لاستیکی عمل می کنند منتها فشار کم وارد از آنها بر زمین باعث می شود که لودر های با چرخ زنجیر بتوانند در زمین هایی کار کنند که قابل استفاده برای لودر های لاستیک دار نیستند. اصطکاک زیاد آنها با زمین باعث می شود که آنها بتوانند منتهای استفاده را از قدرت موتور در کندن زمین بنمایند. و چون زنجیر دارند در هنگام کار در مناطق دارای سنگهای تیز خطر پاره شدن لاستیک در بین نمی باشد.

لودر های زنجیر دار قادر به حرکت بر روی سطح های با شیب جانبی ۳۵% می باشند. در صورتی که این رقم در مورد لودر چرخ لاستیکی ۱۵% است. همچنین لودر زنجیر دار از شیب ۶۰% می تواند بالا برود در حالیکه این رقم برای لودر لاستیک دار در حدود ۳۰% محدود می شود.
سرعت لودر زنجیر دار خیلی کمتر از لودر دارای لاستیک بوده و بهمین علت در مواردی که فواصل حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد راندمان این ماشین نسبت به نوع لاستیک دار پایین می باشد.

تخمین میزان کار:
روش کار تخمین نظیر روشی است که در مورد لودر لاستیک دار شرح داده شد. در مورد این ماشین ها سیکل پایه ۳۵/۰ دقیقه پیشنهاد می شود. زمان سفر از روی جداول مخصوصی تعیین می شود که نمونه ای از آن در شکل (۵-۲) به نظر می رسد. عوامل تصحیح نظیر مقادیر پیشنهادی برای لودر لاستیک دار می باشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.