مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه دارای ۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه :

پیشگفتار
۱- خطا (بیراهی)
(بخش گرما)
۲- آزمایش شماره ۱ اندازه گیری طول ،جرم ، حجم و جرم حجمی
۳- آزمایش شماره ۲ بررسی انبساط طولی فلزات
۴- آزمایش شماره ۳ بررسی انبساط حجمی مایعات
۵- آزمایش شماره ۴ اندازه گیری ظرفیت گرمایی گرماسنج
۶- آزمایش شماره ۵ بررسی گرمایی ویژه اجسام
۷- آزمایش شماره ۶ بررسی گرمای نهان ذوب یا گداز
۸- آزمایش شماره ۷ بررسی گرمای نهان تبخیر
۹- آزمایش شماره ۸ تعیین معادل مکانیکی گرما ، با روش الکتریکی
(بخش مکانیک)
۱۰- آزمایش شماره ۹ بررسی نیروی اصطکاک (مالش)
۱۱- آزمایش شماره ۱۰ آونگ ساده و اندازه گیری شتاب گرانش (g) بوسیله آن
۱۲- آزمایش شماره ۱۱ بررسی قانون هوک در فنرهای مارپیچ
۱۳- آزمایش شماره ۱۲ با هم بستن فنرها
۱۴- آزمایش شماره ۱۳ ماشین آتوور

پیشگفتار
صنعت جدید ، مهندسی و تکنولوژی همبستگی بسیار نزدیک با علوم پایه دارد دانستن حقایق تعاملات و فرآیندهای صنعتی در گرو آگاهی خوب از قوانین علوم پایه است این آگاهیها صرفاً از متون کتابهای درسی و شنیدن درسهای نظری حاصل نمی شود مگر این که دانشجو خودش در آزمایشگاه دست به تحقیق و بررسی بزند تا به رازها و نهفته ها و دقایق اصول و قوانین فیزیک دست یابد .مهمترین هدف از کار در آزمایشگاه تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری است . که دانشجو در کلاس در با آنها برخورد می کند و همه اینها به منظور درک همه جانبه تری از مفاهیم نظری به عمل می آید .برای نیل بدین مورد کسب مهارت در روش تجربی ضروری است .

لذا در آزمایشگاههای علوم پایه که دانشجو برای نخستین بار با کارآزمایشگاهی روبرو می باشد بیشترین تکیه بر آموزش روش صحیح و دقیق تجربی و نتیجه گیری منطقی از نتایج آزمایش بر اساس قوانین نظری و برآورد کیفیت نتایج می باشد. تا تحقیق یک قانون بخصوص از آنجا که دانشجو پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار و صنعت می شود تا از اندوخته های علمی خود بهره برداری عملی نماید از این رو دروس عملی من جمله آزمایشگاه می تواند عرصه خوبی برای سنجش میزان آموخته های نظری و توانایی بهره گیری از اطلاعات کسب شده در مواجهه با شرایط و محیط جدید و متفاوت با محیط کلاس و درس و دانشگاه باشد .چرا که جامعه خواستار دانش و توانمندیهای عملی است نه صرفاً اطلاعات علمی دروس عملی می تواند پل ارتباطی خوبی میان این دو برقرار نماید و این امر نیز می تواند هدف دیگر کار درآزمایشگاه تلقی شود .آشنایی با محیط آزمایشگاه و مقررات مربوط به آن ضروری است لذا توصیه می شود به موارد زیر توجه فرمایید.

۱- در اولین جلسه وورود به آزمایشگاه از محل وسایل ، کلید و پریز برق ، شیر آب ، جعبه کمکهای اولیه ، کپسول آتشنشانی و غیره آگاهی یافته و به خاطر بسپارید .
۲- رعایت نکات انضباطی از شرایط اولیه کار دسته جمعی است همواره مواظب باشید تا مزاحمتی برای دیگران ایجاد نگردد .
۳- محیط آزمایشگاه را تمیز نگه دارید.
۴- پیش از حضوردر هر جلسه آزمایشگاه، مطالب مربوط به آن جلسه را از کتاب فیزیک و دستور کار آزمایشگاه فیزیک و با کتابهای جنبی مطالعه کرده و آمدگی لازم را برای انجام آزمایش کسب کنید .
۵- از روز اول باید دفتر کار (و ماشین حساب )همراه داشته باشید و همه اطلاعات مفید را مطابق دستورهای داده شده در آن بنویسد .
۶- برای انجام آزمایش هر یک از جلسات وسایل مورد نیاز را به طور کامل و سالم تحویل گرفته و در حین انجام آزمایش در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و پس از پایان آزمایشهای مربوط تمام وسایل را سالم تحویل دهید .
۷- سعی کنید تمام افراد گروه در انجام آزمایشها شرکت داشته باشند .
۸- چنانچه طرز استفاده صحیح از وسیله ای را نمی دانید آن را به کار نگیرید و در صورت لزوم از مربی آزمایشگاه کمک بگیرید .
۹- در ضمن کار با ید مقررات ایمنی را رعایت کنید و مواظب باشید به خود و دستگاهها صدمه ای وارد نکنید چنانچه ضمن انجام آزمایش برایتان حادثه ای پیش آمد برای رفع آن به مربی یا مسئول آزمایشگاه مراجعه کنید .
۱۰- در حین آزمایشها بهتر است که دانشجو فکر خود را به کار انداخته و سعی کند جواب سؤالهای پیش آمده را شخصاً و اگر نشد با مشورت همکاران خود و اگر باز هم نشد توسط مربی آزمایشگاه بدست آورد ولی این روش که دانشجو تا با سؤال و مشکلی مواجه گردید فوراً بخواهد آن را از دیگران بپرسد آموزنده نیست.
۱۱- در حین اندازه گیریها و آزمایشها از همان اول باید مراقب منابع خطای اندازه گیری بوده و سعی شود تا حد امکان از میزان خطاها کاسته شود .
۱۲- در مواردی که احتمال وجود خطا زیاد است باید آزمایش را به دفعات لازم تکرار کرده و میانگین اندازه گیری های را بدست آورید تا از تأثیر خطاهای تصادفی کاسته گردد .
۱۳- دانشجو در حین خروج از آزمایشگاه باید دفتر کار خود را به امضای مربی برساند تا اینکه مربی کار وی را بررسی نموده و اگر کم و کاستی روی داده باشد همانجا جبران شود .

تهیه گزارش کار
ارائه گزارش به مافوق و تدوین طرح و برنامه اجرایی و نحوه نظلرت بر چگونگی عملیات در سطوح پایین تر از ضروریات کار در مراکز صنعتی ، اداری و خدماتی است لذا تهیه گزارش کار آزمایشگاه می تواند تمرین خوبی برای این مقاصد باشد . از کلیه آزمایشهایی که مشاهده کرده و یا انجام داده اید گزارشی تهیه کنید که شامل موارد زیر باشد :
۱- نام و نام خوانوادگی و شماره دانشجویی و …
۲- رشته تحصیلی… روز و ساعت آزمایشگاه … تاریخ انجام آزمایش …
۳- موضوع آزمایش …
۴- هدف آزمایش …
۵- وسایل لازم برای انجام آزمایش …
۶- مطالب علمی مربوط به ازمایش به طور اختصار …
۷- شرح نحوه انجام آزمایش …
۸- اشکال مورد نیاز …
۹- نمودار ، جداول و محاسبات لازم …
۱۰- عوامل خطا و راههای کم کردن اثر آنها …
۱۱- نتیجه حاصل از آزمایش …
۱۲- مقایسه نتایج حاصل از آزمایش با مقادیر ایده آل که از نظریه حاصل می شود و نوشتن دلایل مطابقت و عدم مطابقت آنها …
۱۳- نظرات و پیشنهادات …
۱۴- پاسخ به پرسشهای دستور کار آزمایشگاه …

خطا (بیراهی )
برای اندازه گیری هر کمیتی باید آن را با مقداری از همان کمیت که به عنوان واحد انتخاب شده بسنجیم نسبت مقدار کمیت به واحد آن را اندازه یا مقدار عددی آن کمیت می نامند .اما معمولاً در خلال مقایسه ، دچار خطا می شویم که علت های گوناگونی دارد در زیر به اختصار این علل و عوامل را بررسی می کنیم :

عوامل خطا :
اغلب برای اندازه گیری یک کمیت می توان از ابزارهای مختلف با دقتهای مشخصی استفاده کرد .به عنوان نمونه ضخامت یک قطعه شیشه را می توان با یک خط کش با دقت میلی متر ،با کولیس با دقت دهم میلی متر و با ریز سنج با دقت صدم میلی متر اندازه گرفت پس هر چه از ابزار دقیق تری استفاده شود معمولاً دقت اندازه گیری بیشتر خواهد بود اما دقت ابزار اندازه گیری محدود می باشد و به طبع آن امکان خطا نیز وجود دارد و این عامل را خطای ابزار اندازه گیری می نامیم از طرفی دقت شخص اندازه گیر نیز عامل دیگری محسوب می گردد که برای مثال عمود بودن خط دید شخص بر خط دماسنج می تواند دقت را افزایش دهد و عدم توجه به این امر باعث افزایش خطا می گردد همچنین عوامل محیطی می تواند بر دقت اندازه گیری تأثیر گذار باشند .برای نمونه دمای محیط می تواند تأثیر مستقیمی بر اندازه گیریهای ترمودینامیکی بر جای بگذارد پس به طور خلاصه عوامل خطا به سه دسته زیر تقسیم می گردد :

۱- خطای ابزار اندازه گیری
۲- خطای انسان یا شخص اندازه گیرنده
۳- خطای ناشی از عوامل محیطی
البته گاهی خطاهای تصادفی در اندازه گیریها وارد می شوند که که با چند بار اندازه گیری و گرفتن میانگین می توان تأثیر این خطاها را کم کرد .
خطای مطلق و خطای نسبی
همانگونه که گفته شد معمولاً اختلافی بین مقدار واقعی یک پارامتر مانند x و مقدار اندازه گیری شده xّ وجود دارد که آن را خطای مطلق می نامند .
خطای مطلق = x –x = x
اما در عمل برای مقایسه دقت در اندازه گیری از عبارت دیگری به نام خطای نسبی استفاده می گردد که به صورت زیر تعریف می شود .
خطای نسبی ، نسبت خطای مطلق به مقدار واقعی کمیت می باشد .

= = خطای نسبی
خطای مطلق x کمیتی از جنس x و با تغییر واحد اندازه گیری x مقدار عددی آن تغییر می کند ولی خطای نسبیx /x چون نسبت بین دو کمیت از یک جنس می باشد عدد مطلق است و مقدار عددی آن با تغییر واحد اندازه گیری x تغییر نمی کند خطای نسبی معمولاً برای مقایسه دقت در اندازه گیریها و محاسبات به کار می رود ولی چون همیشه عددی است از یک کوچکتر ، بیشتر آن را به صورت درصد محاسبه نموده و آن را درصد خطا می نامند با در دست داشتن خطای نسبی ،درصد خطا به صورت زیر محاسبه می شود .

۱۰۰ *خطای نسبی =در صد خطا

برآورد حساب خطاها
سه عدد ۶۴/۳ ، ۶۴۰/۳ ، ۶۴۰۰/۳ از نظر ریاضی برابر ولی از نظر فیزیک تفاوتی با هم دارند و آن تفاوت میزان دقت انها است چرا که عدد اول تا دو رقم معنی دار ، عدد دوم تا سه رقم و عدد سوم تا چهار رقم معنی دار دقت دارد .لذا هر چه ارقام معنی دار یک کمیت بیشتر باشد نشانگر این است که با دقت بیشتری اندازه گیری و محاسبه گردیده اما گاهی در نتیجه اعمال جبری که بر روی اعداد ، خصوصاً اعداد اعشاری انجام می شود ظاهراً تعداد ارقام با معنی حاصل ، کمتر یا زیادتر از اعداد اولیه است ولی در این موارد با ید تعداد ارقام با معنی حاصل آن عمل جبری را برابر با عددی که کمترین تعداد رقم های معنی دار را دارد ، در نظر گرفت .

برای مثال حاصل ضرب دو عدد ۶/۱ و ۴۳/۲ ظاهراً ۸۸۸/۳ بدست می اید و لی از آنجا که عدد اول یعنی ۶/۱ فقط تا یک رقم معنی دار تعریف شده با عمل گرد کردن حاصل ضرب این دو عدد ۹/۳ بیان می شود بنابراین اعمال جبری نیز می تواند خطاهایی را در نتیجه محاسبات واردکنند لذا روشهایی را برای محاسبه حد اکثرخطای وارد شده در نتیجه را بیان می داریم :
۱- خطای حاصل جمع و خطای تفاضل چنانکه x=a+-b باشد خطای مطلق b,a به ترتیب a وb خواهد بود ، در نتیجه مقداری که برای x بدست می آید به اندازه x از مقدار واقعی آن اختلاف خواهد داشت که از رابطه زیر بدست می آید .
x +x = (a +a) + (b + b)
x = a + b
با توجه به این که حداکثر خطا مورد نظر است x به صورت زیر تعریف می شود .
و خطای نسبی برابر است با :
x = a + b

۲- خطای حاصلضرب
چنانچه x= a*b باشد می توان نوشت .
x =x =(a+a ) (b+b) x = ab + b. a + ab
با چشم پوشی از آخرین جمله سمت راست رابطه بالا که در مقایسه با سایر جملات عدد کوچکی است ، خواهیم داشت .
x = a. b + b. a
و خطای نسبی برابر است با :

۳- خطای خارج قسمت
اگر x باشد خواهیم داشت :
x +x = x = – x
با جایگزین کردن به جای x و گرفتن مخرج مشترک داریم :

از جمله bb به دلیل کوچک بودن در مقابل b می توان صرف نظر کرد بنابراین
پس خطای نسبی برابر است با :

از آنجا که علامت a و b معلوم نیست ، برای اینکه حداکثر خطا نسبی محاسبه شود علامت منفی را مثبت قرار می دهیم بنابراین :

بنابراین خطای نسبی حاصلضرب و خارج قسمت چند عدد برابر است با مجموع خطای نسبی آن اعداد .
دو روش کلی برای بدست آوردن خطا ها

با استفاده از مشتق گیری :
هر گاه x تابعی از پارامترهای a,b,c … (که خود قابل اندازه گیری اند) باشد ، یعنی x=fg (a,b,c,..) برای محاسبه حداکثر خطای مطلق (x)بر حسب خطای مطلق a,vb, c باید از طرفین رابطه بالا دیفرانسیل گرفت و به جای دیفرانسیل های da,db,dc , … خطاهای ماکزیمم a, b, c,.. را قرار داد . بعنی

که در آن ، مثلاً مشتق جزئی تابع f (a,b,c) نسبت به a می باشد . و از آن رابطه خطای نسبی را بدست آورد .
مثال : در الکتریسیته توان به صورت p=RI2 بیان می شود . اگر بتوان مقدار i.r را اندازه گیری نمود خطای هر یک به ترتیب R, I باشد خطای توان P برابر است با:

۲- با استفاده از لگاریتم
در ریاضیات می بینیم که اگر X=Log a
dx = dlog a =
اگر بین مقدار قابل محاسبه x و مقادیر a,b,c,… که مستقیماً از آزمایش به دست می آید رابطه :
x = f (a,b,c ,…)
برقرار باشد ، ابتدا باید از رابطه x=f (a,b,c,…) لگاریتم و سپس دیفرانسیل گرفت و بجای دیفرانسیل های dc,ad , da ,… .
خطاهای ماکزیمم c. b, a و … را قرار داد . لازم به ذکر است نوع لگاریتم (نپرین یا معمولی ) تاثیری در نتیجه نخواهد داشت .
مثال : اگر تابع ما به صورت x=a.b یا x= باشد ، طبق دستور کلی فوق از طرفین رابطه های فوق لگاریتم می گیریم که نتیجه می شود .
Log x = Log (a.b) = Log a+Log b
Log x = Log ( ) = Log a- Log b
حال از طرفین روابط بالا دیفرانسیل می گیریم :

و اگر بجای دیفرانسیل های db, da خطاهای a, b را قرار می دهیم . و چون علامت a, b معلوم نیست و منظور محاسبه حداکثر خطا است پس :

آزمایش شماره ۱
اندازه گیری طول ، جرم ، حجم و جرم حجمی
هدف : آشنایی با برخی وسایل و روشهای اندازه گیری
برای اندازه گرفتن هر کمیت وسایل ویژه ای وجود دارد .آنچه که در هر وسیله اندازه گیری مهم است میزان دقت و تناسب وسیله برای اندازه گرفتن کمیت مورد نظر می باشد و بر حسب مقدار کمیت باید از وسیله ای با دقت مناسب استفاده کرد .
بطور مثال ،برای اندازه گیری جرم یک گلوله با جرمی حدود ۱۰ گرم ، بکار برای ترازویی با دقت ۱/۰ گرم کاملاً مناسب و با دقت یک گرم نسبتاً خوب است اما نمی توان از ترازویی که دارای دقت ۵ گرم است برای اندازه گیری دقیق جرم گلوله مذکور استفاده کرد و یا مثلاً برای اندازه گرفتن مسافتی به طول چند صد متر لزومی ندارد متری که با دقت میلی متر مدرج شده بکار برد .

وسایل آزمایش :
خط کش – کولیس – ریزسنج – استوانه مدرج – ترازو – گلوله فلزی – استوانه فلزی تو خالی
ابتدا بطور مختصر با ساختمان و طرز کارکولیس و ریز سنج آشنا شده سپس به روش آزمایش با آنها می پردازیم .

۱- کولیس :
تصویر کولیس (از کتاب اول ص ۹ و ۱۰ )

این وسیله که برای اندازه گیری طول بکار می رود تشکیل یافته از یک خط کش میلیمتری که ورنیه ای در طول آن می تواند حرکت کند دقت کولیس ها بر حسب دقت درجه بندی ورنیه آنها متفاوت می باشند بطور مثال کولیس هایی با دقت ۱۰/۱، ۲۰/۱ ، ۲۵/۱، ۵۰/۱و ۱۰۰/۱ و میلی متر و نیز کولیس هایی با دقت ۸/۱، ۱۶/۱، ۱۰۰/۱، ۱۲۸/۱، ۱۰۰۰/۱، و ۱۰ینچ ساخته شده است . برای محاسبه دقت کولیس مثلاً اگر در ورنیه ای ۹ میلی متر را به ۱۰ قسمت کرده باشند . دقت کولیس ۱/۰=۹/۰-۰/۱ میلیمتر می باشد .

به وسیله کولیس می توان قطر داخلی ، خارجی و عمق را نیز اندازه گرفت .طرز استفاده از کولیس چنین است که طول مورد نظر را در بین شاخکها قرار داده ،نگاه می کنیم که صفر ورنیه از مقابل کدام درجه خط کش میلیمتری گذشته ، آن عدد را بر حسب میلیمتر یادداشت کرده ، سپس به دقت خطی از ورنیه را که بر یکی از درجات خط کش منطبق شده پیدا می کنیم و شماره آن رابه عنوان کسری از میلیمتر (بسته به دقت ورنیه) به عدد قبلی اضافه می کنیم .
(تصویر ورنیه از کتاب اول ص ۱۰ )

البته در حال حاضر کولیس های دیجیتال نیز ساخته شده که نوعی از آن اندازه گیری را با دقت یک صدم میلی متر یا یک هزارم اینچ انجام می دهد .

۲- ریز سنج :
(تصویر ریز سنج از کتاب اول ص ۱۲ )
از ریزسنج برای اندازه گیری دقیق تر برخی ابعاد استفاده می کنند . ریزسنج تشکیل شده از یک پیچ و یک مهره مدرج ، که مهره ، استوانه ای است توخالی که سطح خارجی آن بصورت نیم میلی متر ، نیم میلی متر یا بصورت میلیمتری مدرج شده است.

این استوانه به کمانی متصل است . در انتهای دیگر کمان زایده ای وجود دارد که به آن سندان یا دمانه می گویند . پیچ در داخل کلاهکی قرار دارد و در داخل مهره حرکت می کند ، کلاهک پیچ بر روی سطح خارجی مهره جابجا می شود .در صورتی که گام پیچ ۵/۰ میلیمتر باشد دور کلاهک به پنجاه قسمت و اگر گام پیچ یک میلیتر باشد دور کلاهک پیچ به صد قسمت تقسیم می شود .زبانه قسمتی از پیچ است که از داخل مهره خارج شده و در داخل کمان جابجا می گردد .اگر پیچ یک دور بپیچد در نوع اول زبانه ریزسنج نیم میلیمتر و در نوع دوم یک میلیتر جابجا می شود .

بنابراین دقت آن ۱۰۰/۱ میلیمتر است .البته در نوعی از ریزسنج از ساختار کولیس نیز بهره گرفته شده و دقت این نوع از ریزسنج تا ۱۰۰/۱ میلیمتر دقت دارند .
برای اندازه گیری ، جسم مورد نظر رابین زبانه و سندان قرار داده و پیچ کلاهک را آنقدر می چرخانند جسم با زبانه و سندان تماس پیدا کند .
برای چرخاندن کلاهک پیچ ، پیچ هرز گرد (یا جعجفه) را می چرخانند ، پس از تماس زبانه با جسم ، پیچ هرزه گرد صدا می کند . با شنیدن صدا عمل پیچاندن را متوقف می کنند . در غیر این صورت از حساسیت وسیله کاسته می شود .

درجات میلیمتر را روی مهره و درجات صدم میلیمتر را از روی کلاهک پیچ می خوانند .درجه ای از کلاهک پیچ خوانده می شود که در امتداد خط طولی مهره قرار دارد .
۳- ترازوی سه اهرمی
تصویر ترازو از کتاب ص ۳۰

ترازوی سه اهرمی یا ترازوی یک کفه ای از یک اهرم نوع اول تشکیل شده که جرم مجهول در روی کفه قرار گرفته و وزنه یا وزنه های استاندارد را روی اهرم یا اهرمهای لغزانده تا تعادل برقرار شده ، سپس عدد ورنیه را می خوانند . برای افزایش ظرفیت ترازو می توان وزنه هایی نیز به انتهای اهرم متصل نمود و جرم ظرفیت ترازو می توان وزنه ها یا ضریبی از آن را به عدد ورنیه افزود .

این ساختار از روی ابزاری قدیمی تر به نام قپان یا کپان الگو برداری شده و در باسکوهای چند صد کیلوگرمی و حتی چند تنی نیز از همین ساختار استفاده می شود با این تفاوت که ممکن است جهت و امتداد اهرم تغییر کرده و یا از سیستم هیدرولیکی یا بادی (پنوماتیکی ) برای انتقال نیرو استفاده شود .
روش آزمایش :
اندازه گیری طول :
قطر گلوله ای در اختیار دارید ، قطر خارجی ، قطر داخلی ، ارتفاع و عمق استوانه فلزی را با خط کش و کولیس اندازه گرفته و در جدول ثبت کنید . قطر خارجی گلوله را با استفاده از کولیس و ریزسنج نیز محاسبه نموده و حجم هر یک را در هر مورد محاسبه نموده و در جدول مربوط ثبت کنید .با روش غوطه ور کردن حجم هر یک از قطعات را اندازه گیری کرده با حجم محاسبه شده درهر مورد مقایسه کنید .

جدول اندازه گیرهای مربوط به استوانه فلزی
جرم حجمی جرم (gr) حجم اندازه گیر شده حجم محاسبه شده(cm) عمق (cm) ارتفاع (cm) قطر داخلی(cm) قطر خارجی(cm) ابزار اندازه گیری طول
خط کش
کولیس
جدول اندازه گیری مربوط به گلوله فلزی
جرم حجمی جرم حجم اندازه حجم قطر ابزار
خط کش
کولیس
ریزسنج
پرسش :
۱- دو عدد کولیس موجود است . طول ورنیه کولیس اول ۱۹ و طول ورنیه کولیس دوم ۳۹ میلیمتر است . هر یک از آنها را به ۲۰قسمت مساوی تقسیم کرده اند . دقت اندازه گیری هر یک از کولیس ها چه اندازه است ؟
۲- چنانچه در ریزسنجی فاصله بین دو دندانه متوالی پیچ(گام پیچ) یک میلیمتر باشد و کلاهک پیچ به ۵۰قسمت مساوی تقسیم شده باشد دقت اندازه گیری ریزسنج چه اندازه است ؟
۳- تفاوت عملکرد ترازوی سه اهرمی با ترازوی دو کفه ای در چیست ؟
۴- حجم اجسامی که شکل هندسی ندارند و در آب حل می شوند ، چگونه تعیین می کنید؟

آزمایش شماره ۲ : بررسی انبساط طولی فلزات
هدف اندازه گیری ظریب انبساط طولی فلزات
زمینه نظری : یکی از اثرات حرارت بر روی اجسام تغییر اندازه آنها می باشد . در صورتی که تغییرات فشار را ناچیز در نظر بگیریم ، همه اجسام در اثر تغییر دما ، تغییر اندازه می دهند جسم تغییر کرده در نتیجه فاصله متوسط آنها از یکدیگر تغییر می کند . بنابراین اگر دمای جسم را بالا بیبریم ، در هر سه بعدی آن تغییر طول ایجاد خواهد شد . این تغییر طول برای اکثر اجسام مثبت و برای برخی مانند کربن منفی می باشد .

(چرا)؟ تغییر طول در هر بعد تابعی است از دما ، طول آن بعد و جنس جسم افزایش طول در یک بعد جسم را انبساط طولی یا خطی می گویند و آنچه در این مورد معرف در یک بعد جسم را انبساط طولی یا خطی می گویند و انچه در این مورد معرف ویژگی مربوط به جنس جسم است ، ضریب انبساط طولی نام دارد و یا نمایش داده می شود .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.