مقاله ‌‌آشنایی با برینگها


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ‌‌آشنایی با برینگها دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ‌‌آشنایی با برینگها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ‌‌آشنایی با برینگها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ‌‌آشنایی با برینگها :

آشنایی با برینگها

فهرست:
ضرورت توسعه آموزشهای فنی در زمینه برینگ
هزینه های توقف تولید در صنایع
آشنایی با سازندگان انواع برینگ ها
عناوین برخی از دوره های آموزش عمومی
آشنایی با چند ماشین مجهز به سیستمهای برینگ

منابع:

WWW.OMZMINING.COM

WWW.MACHIN.COM

ضرورت توسعه آموزشهای فنی در زمینه برینگ
برینگ (Bearing ) را میتوان به مثابه قلب ماشینآلات در تمام صنایع در نظر گرفت. نقش اصلی برینگ در ماشینآلات ایجاد بستر مناسب حرکت و تحمل بار است. لذا کوچکترین خلل در کارکرد برینگها ، ماشین آلات را از حرکت یا کار مؤثر باز میدارد. از آنجا که اصطکاک و سایش در اجزاء مکانیکی غیر قابل اجتناب است، برینگ ها نیز به مرور دچار فرسایش شده و عمرمفید آنها به سر آمده و می بایست تعویض گردند. از اینرو برینگ ها جزو قطعات مصرفی به حساب می آیند و همواره جزو سبد خرید کارخانجات قرار دارند.

برطبق تجارب وبررسیهای بعمل آمده، مصرف برینگ در صنایع ایران بیش از حد متعارف در صنایع کشورهای در حال توسعه یا پیشرفته است و بنظر میرسد رقم آن حداقل دو برابر باشد. این مقدار مصرف اضافی هزینه ای بسیار گزاف به کشور تحمیل میکند. از اینرو بهینه کردن وکاهش میزان مصرف برینگ می بایست جزو دغدغه مدیران صنعت قرار گیرد چرا که:
۱ قریب به تمام برینگ های مصرفی در صنایع از خارج کشور تأمین و وارد گشته و در مقابل میلیونها دلار ارز سالیانه از کشور خارج میگردد.

۲ در دنیای تولید رقابتی ، لازمه افزایش کمّی و کیفی تولید وبه طبع آن افزایش در آمد وسود ، در گرو افزایش زمان و کیفیت کارکرد ماشین آلات است. به عبارتی دیگر در گرو کاهش توقفات دستگاهها ناشی از تعمیرات و تعویضات و همچنین بهبود وضعیت کار ماشین آلات است. این دو مهم نیز با افزایش طول عمر برینگ ها محقق میشوند.

هزینه های توقف تولید در صنایع
صنعت هزینه
فولادسازی ۱۰ میلیون ریال در ساعت
کاغذسازی ۱۰ میلیون ریال در ساعت
نیروگاه (MW600) 15 میلیون ریال در ساعت
خودروسازی (خط رنگ) ۱۰۰ میلیون ریال در ساعت
پتروشیمی میلیونها ریال (یک توقف = ۳ تا ۴ روز)
سیمان
غذایی ۵ میلیون ریال در ساعت

۳ در اثر خرابی پیش از موعد (زودرس) برینگ ها و نیاز به تعویض آنها، اجزاء جانبی ماشین نیز دچار آسیب و فرسایش گردیده وخرابی به بقیه قسمتهای ماشین سرایت میکند.

۴ لازم است از حجم و فشار کار روی پرسنل واحد نگهداری وتعمیرات کاسته شده تا برکیفیت کار آنها افزوده شود.

مهمترین عامل مصرف غیرمتعارف برینگ در صنعت ایران ناشی از فقر آموزشها و آموخته های علمی و صحیح پرسنل واحدهای صنعتی مسئول در قسمتهایی همچون طراحی، فنی، تعمیرات، PM ، و تولید است. برخی اشتباهات و خطاهایی که این افراد در ارتباط با برینگ انجام میدهند را چنین میتوان برشمرد:
o انتخاب نادرست برینگ و ملزومات آن در طراحی ماشین
o عدم انتخاب و جایگزینی برینگ های جدید برای ماشین آلات قدیمی درحال کار
o عدم کنترل وضعیت محل نشیمن برینگ (محور و هوزینگ) و مقدار انطباقات ابعادی
o نصب برینگ در محیط بسیار آلوده و کثیف
o نصب برینگ با وسایل و روشهای ابتدایی و مرسوخ که موجب آسیب رسیدن جدّی به برینگ و محور در حین نصب میشود.
o عدم رعایت تلرانسهای بعد از نصب برینگ
o مصرف گریسهای متفرقه و فاقدکیفیت برای روانکاری برینگ
o گریسکاری و اعمال گریس بیش از مقدار لازم و مناسب
o عدم مراقبت از وضعیت برینگ در حال کار (کنترل دما، ارتعاش، دور و سروصدا)
o عدم بررسی علل خرابی زودرس برینگ و تلاش در رفع آن

عامل مهم دیگر در مصرف بیش از حّد برینگ، خرید و استفاده از برینگ های فاقد کیفیت یا تقلّبی است که به یک معضل اساسی برای تمام صنایع کشور تبدیل شده است. بنظر نگارنده، ریشه این معضل را نیز میتوان در فقر اطلاعات فنی و آموزشهای اصولی جستجو کرد. وقتی کارخانجات به دنبال خرید ارزانقیمت ترین برینگ های فاقدکیفیت رشد قارچ گونه یافته و صنعت و سرمایه های ملی را دچار هزینه های گزاف میکنند.

اما چگونه می توان در جهت کاهش مصرف بیرنگ وهمچنین مصرف بهینه آن گام برداشت یقیناً پاسخ این سؤال چیزی جز توجه ویژه به آموزشهای اصولی مرتبط با برینگ وگسترش آنها نیست. برای درک بهتر این مهّم لازم است وضعیت کنونی صنعت چه در رابطه با نحوه کار با برینگ و چه در رابطه با آموزشهای ذیربط مورد بررسی اجمالی قرار گیرد:

پر واضح است که واحد نگهداری وتعمیرات در هر کارخانه ای مسئول مراقبت، سرویس وتعمیر ماشین آلات وبرین گهای آنهاست. امّا بینش و رفتار غالب در اکثر واحدهای نگهداری وتعمیرات صنایع کشوربسیار سنّتی است بدین معنی که عموماً پرسنل این واحدها در پایینترین سطح تحصیلی وبدون آموزشهای فنی جذب می گردند وکارها را به روش سعی وخطا از همکاران رده جلوتر خود فرا می گیرند وعموماً در اثر فقر دانش و مهارتهای فنی اصولی، برداشتها و شیوه های غلط بعنوان روش کار شکل گرفته ، بکار برده شده و منتقل میشوند.

از سوی دیگر مدیران واحدهای نگهداری وتعمیرات نیز که عموماً از طیف مهندسین برگزیده میشوند اکثراً فاقد کیفیت و تجارب عملی و مفید در صنعت هستند و همچنین آموزشها ومهارتهای فنی لازم را لزوماً طی ننموده اند. این افراد بیشتر گرداننده هستند و با وجود آنها بینشها و روشهای نادرست یا پر اشتباه همچنان به مسیر حرکت رو به جلوی خود ادامه میدهند.

در ضمن این را باید اذغان نمود علیرغم اینکه گذراندن پاره ای کلاسهای آموزشی برای کلیه افراد در کارخانجات منجمله پرسنل فنی ونگهداری وتعمیرات سالیانی است که الزامی شده است ولیکن متأسفانه اکثر برنامه های آموزشی نیز حول موضوعاتی یا بسیار ابتدایی و یا بسیار سطح بالا تدوین واجرا میشود. پرسنل نیز بیش از آنکه واقعاً بدنبال ارتقاء سطح مهارتهای خود باشند با انگیزه گرفتن امتیازات وارتقاء شغلی از کلاسهای آموزشی استقبال می کنند.

نتیجه و برآیند مواردی که به آنها اشاره شد و موارد دیگری که از موضوع این مقاله خارج است، به زعم نگارنده چیزی جز رخوت وسکون وعقب ماندگی برای واحدهای نگهداری وتعمیرات صنایع کشور در پی نداشته است. برای مثال هنوز هم چکش وقلم ولوله جزو وسایل اصلی جازدن برینگها است. هنوز هم گریسکاری ماشینآلات و برینگ ها بصورت غلط انجام میشود (گریس فاقد کیفیت ومتفرقه، بصورت آلوده وبیش از اندازه نیاز به برینگها اعمال میشود).
در اینجا لازم است اشارهای نیز به امکانات آموزشی پیرامون برینگ داشته باشیم. دروس علمی وعملی در رابطه با برینگ در دانشگاهها جز مختصرآشنایی با بارگذاری وانتخاب برینگ وطول عمر آن در درس طراحی اجزاء رشته مهندسی مکانیک که در واقع هیچ است، وجود ندارد. بنابراین فارغ التحصیلان مهندسی دانشگاهها فاقد شناخت ودرک واقعی و کاربردی از برینگها هستند.

افراد و مؤسساتی نیز که بدنبال برگزاری دوره های آموزش فنی- کاربردی کوتاهمدت برای صنایع هستند نیز بعضاً یک عنوان عمومی با موضوع برینگ را مطرح وتدریس میکنند و مدّرسین نیز یا آموخته های سنّتی و تجربی دارند و یا عنوان استاد دانشگاه که در هر دو صورت با موضوع برینگ بصورت کاملاً تخصصی وکاربردی فاصله زیاد دارند.

به هر حال سعی شد با بیان مختصری از وضعیت حاکم ، توجه شما به کاستی های موجود در این خصوص جلب و اهمیت و ضرورت توسعه آموزشهای تخصصی در زمینه برینگ خاطرنشان گردد.

آشنایی با سازندگان انواع برینگ ها
به نظر شما متولّی باصلاحیت برای اشاعه و ترویج آموزشهای واقعی در زمینه برینگ چه کسی و با چه خصوصیاتی میتواند باشد . بدون تردید می بایست سراغ سازندگان حرفه ای وصاحب نام برینگ در دنیا را گرفت. نامهایی چون SKF و FAG که هر دو نیز در صنعت کشور نامآور و مطرح می باشند.

شرکتSKF با یک قرن فعالیت حرفه ای در موضوع برینگ هنوز پیشتاز عرصه صنعت و برینگ است. این شرکت علاوه بر داشتن بیشترین تنوع وتیراژ ساخت برینگ، با دارا بودن بیشترین مراکز تحقیق وتوسعه وبالاترین سطح دانش فنی، بعنوان منبع علمی طراز اول در دنیای برینگ مطرح است. همچنین SKF سالیان متمادی است که دوره های آموزشی علمی کاربردی در موضوعات برینگ و نگهداری وتعمیرات و ارنعاشات را تدوین واز طریق دفاتر ونمایندگیهای خود در تمام کشورهای جهان برای صنایع برگزار می نماید.

عناوین برخی از دوره های آموزش عمومی بدین قرار است :
۱ اصول نگهداری برینگ
۲ مبانی تکنولوژی برینگ
۳ نگهداری وسرویس برینگ
۴ آنالیز خرابی برینگ
۵ روانکاری برینگ
۶ انتخاب برینگ برای

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.