مقاله بررسی رابطه معنا و کالبد معماری مساجد ایران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی رابطه معنا و کالبد معماری مساجد ایران دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی رابطه معنا و کالبد معماری مساجد ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی رابطه معنا و کالبد معماری مساجد ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی رابطه معنا و کالبد معماری مساجد ایران :

تعداد صفحات:۱۸
چکیده:
شاخصترین رویکرد و ویژگی هنر اسلامی جهتگیری توحیدی آن است که اوج اعتلای آن را در معماری مسجد میتوان یافت.در معماری مسجد از یک سو نگاه عارفانه و شهودی هنرمند مسلمان با تاسی به مبانی قرآنی و مبتنی بر هندسه و ریاضیات و ازسوی دیگر، نگاه فقهی و کلامی او آثاری ارزشمند پدید آوردهاست. معنا و فرم در طول تاریخ هنر و معماری اسلامی پیوندی تنگاتنگ داشتهاند. این ارتباط در زیباترین بیان خود بیشک در معماری مساجد اسلامی و آیین عبادی نماز مطرح است.با توجه به انقطاع تاریخی رخداده در هنر معماری ایران، یافتن الگوی صحیح در طراحی مسجد مساله قابل تاملی است که پاسخ بهآن نیازمند تحقیق، تحلیل و تلاش مضاعف است.مسجد از مهمترین بناهائی است که از یک سو رابطه تنگاتنگی با فرهنگ و اعتقادات دینی شهروندان دارد، از سوی دیگر یک بنای عمومی است که کارکرد آن جز لاینفک و نیازهای روزمره ساکنین است. لذادر مورد فرهنگ طراحی آن هر چقدر بررسی و پژوهش شود به همان میزان به اعتلاء و بالندگی آن کمک می نماید. در این راستاهدف این پژوهش بررسی رابطه معنائی واعتقادی با کالبد معماری مسجد و بازشناخت معماری مساجد ایرانی در نظر گرفته شدهاست و با فرض رابطه زیربنایی نماز و مسجد و تایید آن به تعریف و بررسی تحلیلی دو مقوله نماز و مسجد از جنبه کالبدی ومفهومی پرداخته میشودشیوه پژوهش در این مقاله مطالعه اسنادی و تحلیل محتوایی بودهاست. بر اساس تحقیقات و بررسیهای انجام شده ملاحظه میگردد که ساحتهای چهارگانه نمیتوانند تافتهای جدا بافته از یکدیگر باشند و باید سایهها و دریافتهایی از یکدیگر باشند. یعنی سایه ساحت اول که ذات حضرت حق است، به روشنی در ساحتهای انسانی و معنایی و شکلی دیده می شود و همچنین اینکه که چرا ذات برگزاری نماز در مساجد تاریخی از حال و هوای خاصی برخوردار بودهاست، مفهومی که در بسیاری از مساجد ساخته شده معاصر که عمدتا یک فرم فکر نشده در آن به کار رفته دیده نمی شود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.