مقاله کتابخانه رقمی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کتابخانه رقمی دارای ۱۷۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کتابخانه رقمی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کتابخانه رقمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کتابخانه رقمی :

– چکیده:
با توجه به پیشرفت روز افزون علوم و فنون و افزایش منابع علمی، ایجاد فهرستهای جدید از منابع علمی، کاهش و کمبود فضاهای آموزشی نیاز به کتابخانه های دیجیتالی و سیستم های آموزش از راه دور روز به روز بیشتر احساس می شود به همین دلیل سیستمی توزیع شده برای کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور طراحی گردید که این پروژه در واقع پیاده سازی بخشی از این سیستم تحت عنوان سیستم اطلاع رسانی می باشد.

در راستای انجام این پروژه در ابتدا یکسری تحقیقات در زمینه کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور صورت گرفت تا مرجع مناسبی برای مطالعات باشد برای این منظور بر روی تعدادی از پروژه های انجام شده در این زمینه نیز تحقیقاتی به عمل آمد بعد از انجام تحقیقات یک بخش از سیستم کتابخانه رقمی و آموزش الکترونیکی تحت عنوان سیستم اطلاع رسانی تحلیل، طراحی و پیاده سازی شد.

در راه انجام و توسعه کتابخانه وقمی و آموزش از راه دور مشکلات زیادی وجود دارد. فرضیات قدیمی که در مورد جنبه های تکنیکی، اجتماعی و اقتصادی و قانونی این کار وجود دارد باعث بروز مشکلاتی شده است. از طرفی نمودن امکانات لازم و منابع لازم توسعه این کار را در کشور ما با مشکلاتی مواجه کرده است.

مقدمه
یکی از گنجینه های گرانبهای کتابخانه انگلستان، کتاب خطی بی همتایی است مربوط به قرن ۱۱ میلادی. این کتاب خطی در سال ۱۷۰۰ به کتابخانه تحویل داده شد و ۳۰ سال بعد در حادثه آتش سوزی از میان رفت. با سوختن جلد و بعضی از صفحات کتاب، کتاب پیش از بیش رو به نابودی گذاشت در نتیجه در سال ۱۸۰۰ تصمیم براین گرفته شد که هر برگ این کتاب را در فریم محافظت شده ای قرار دهند و در سال ۱۹۹۳ کتابخانه انگلستان پروژه الکترونیکی کتاب خطی را آغاز کرد.

دسترس الکترونیکی به منابع اطلاعاتی از طریق تلاشهای همه جانبه بین المللی برای گسترش اتصال پذیری شبکه ها، افزایش پهنای باند مخابراتی، تولید ابزارهای نوین و از همه مهمتر افزایش قابلیت عملکرد متقابل سیستم‌ها روز به روز بیشتر می شود. اطلاعات رقمی موجود در محیط باز و تقریباً غیرقابل کنترل شبکه جهانی از نظر کمیت هر سال ۱۰ برابر می شوند و همچنین تعداد کاربران نیز به صورت انفجاری افزایش می یابد و این مسائل ومشکلات موجود بر سر آموزش به صورت فیزیکی و کتابخانه های سنتی آدمی را به سمت تولید این سیستم ها پیش می برد .

ما نیز ضمن تعریف یک سیستم آموزش از راه دور و کتابخانه رقمی به پیاده سازی قسمتی از این پروژه پرداخته ایم تا عملی شدن آن مشخص گردد.
در این پروژه در ابتدا تحقیقی در مورد پروژه های کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور موجود صورت گرفته است و توضیحی در مورد J 2EE و پایگاه داده استفاده شده در این پروژه مطرح شده است و مفصول بعد برچگونگی طراحی و پیاده سازی سیستم اطلاع رسانی مربوط به پروژه کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور مطرح شده است.

به امید آنکه این پروژه بتواند راهگشای پروژه های برتر در سالهای آینده باشد.

۱- معرفی و تاریخچه کتابخانه رقمی:
با گسترش روز افزون اینترنت بحث کتابخانه دیجیتالی بسیار مهم و گسترده شده است. در اینجا ما به طور مختصر تاریخچه کتابخانه دیجیتالی را مورد بحث قرار می دهیم. در ابتدا با یک تعریف عمومی از کتابخانه دیجیتالی شروع می کنیم و بعد تاریخچه کتابخانه آن و پروژه های موجود را مورد بررسی قرار می دهیم.

به طور کلی کتابخانه های دیجیتالی عبارتند از بسط منطقی کتابخانه های فیزیکی در جامعه اطلاعات الکترونیکی. منظور از بسط منطقی این است که کتابخانه های دیجیتالی که در واقع همان راه کتابخانه های سنتی را ادامه می دهند و از منابع و سرویس های موجود استفاده می کنند و منظور از افزایش منطقی آن است که از طریق کتبخانه های دیجیتالی می توانیم سرویس های جدید و موقعیت های جدیدی را برای نوع بشر تهیه کنیم.
تحقیق و تولید کتابخانه های دیجیتالی کار آسانی نمی باشد چرا که شامل عناوین زیادی از جمله کتابداری و کامپیوتر و اط

دقیقاً شخص نمی باشد که اولین کتابخانه دیجیتالی در چه زمانی وارد صحنه شده ولی آنچه مسلم است این است که مفهوم آن تا زمان ۱۹۸۰ وارد نشده بود. خروج و تولید کتابخانه های دیجیتالی در این مرحله به دلیل وجوددو نیروی مهم صورت گرفت. اول تولید تکنولوژی دیجیتالی به خصوص در Multimedia و شبکه که باعث ایجاد بازدهی بیشتر و ایجاد راه کارهای جدیدتر در پردازش و مدیریت اطلاعات بود و دوم مردم خواهان روشهایی بودند که بهتر بتوانند اطلاعات مهم را به اشتراک بگذارند و به دنبال روشهای جدید در تحقیق و آمرزش بودند. بنابراین سیستم های کتابخانه دیجیتالی ایجاد شدند.

بسیاری از کتابخانه های دیجیتالی اولیه در واقع انواع تنوعی از مجموعه های دیجیتالی و سیستم های اطلاعاتی بودند. منابع اطلاعات شخصی، اطلاعات مربوط به سازمانها و گروهها از این نمونه ها می باشد.
در سال ۱۹۸۹، پروژه شبکه جهانی اینترنت شروع شد و بسیار سریع گسترش پیدا کرد. کاربران می توانستند جستجو کنند و هم چنین یک node در شبکه ایجاد کنند و اطلاعات را در آن قرار دهند، که برخی از افراد این پروژه را شروع حقیقتی کتابخانه دیجیتالی نامیدند.

امروزه دیگر سد زمان و مکانی که در تحقیقات وجود داشته کم شده و دانشجویان و محققین و به طور عموم تمامی افراد به راحتی می توانند به تمامی اسناد مهم دنیوی دسترسی داشته باشند بدون اینکه محدودیتی در زمان و مکان داشته باشند که این امر، تماماً به خاطر به وجود آمدن کتابخانه دیجیتالی می باشد.

در طول سال ۱۹۹۰ پروژه کتابخانه رقمی به صورت یک فعالیت بزرگ تجربه ای بود بسیاری از پیشرفتهای مهم در زمینه تکنولوژی کتابخانه دیجیتالی در نتیجه تحقیقاتی که توسط NSF و JICS صورت گرفته می باشد. در سال ۱۹۹۹ به صورت بین المللی شروع به گسترش کردند و NSF برنامه تحقیق کتابخانه دیجیتالی خود را به فعالیت مشابه که توسط JISC صورت می گرفت پیوند داده است و نتیجه تحت عنان فعالیتهای بین المللی کتابخانه رقمی JISC-NSF قرار گرفت.
اهدافی که در این سه سال برنامه نویسی وجود داشت عبارت بودند از:
۱ جمع آوری مجموعه ای از اطلاعات که به خاطر محدودیتهای سایز و فاصله و … قابل دسترس یا استفاده نیستند.

۲ تولید یک تکنولوژی جدید و اینکه آیا این تکنولوژی برای استفاده مجموعه ای از کاربران توزیعی برای پیدا کردن و فرستادن اطلاعات مناسب است یا نه.
۳ محاسبه مزایای بین المللی این تکنولوژی.
پروژه های مهمی که از سال ۱۹۹۴ شکل گرفت عبارتند از:
۱ کتابخانه رقمی دانشگاه کارنکی ملون Informedia.
۲. کتابخانه رقمی دانشگاه برکلی.
۳ کتابخانه رقمی دانشگاه کارولینای شمالی.
۴ پروژه Red Sage.
۵. کتابخانه رقمی Amico.

۶ کتابخانه رقمی دانشگاه هاروارد.
۷ کتابخانه رقمی دانشگاه Maryland.
۸. کتابخانه رقمی دانشگاه stanford.
۹. شبکه کتابخانه رقمی در اندونزی.
۱۰ کتابخانه رقمی JSTOR.
۱۱. کتابخانه رقمی Xerox Parc.
۱۲. کتابخانه رقمی دانشگاه TVLIP.
۱۳. کتابخانه رقمی IBM.
۱۴. کتابخانه رقمی یونان باستان.
۱۵ کتابخانه رقمی NCSTR.
۱۶. کتابخانه رقمی ACM در ویرجینیا.
۱۷ کتابخانه رقمی SWAN.

که در ادامه به معرفی برخی از این پروژه ها می‎پردازیم.

۱-۱- تعریف کتابخانه رقمی:
در زمینه کتابخانه رقمی تعاریف و رنج های مختلفی از یک کاتالوگ الکترونیکی گرفته تا محیط Multimedia پیشرفته وجود دارد. Tomas hickerson از دانشگاه Cornel بر این عقیده است که اکنون دیگر زمان آن است که خطی میان کتابخانه فیزیکی و حجازی کشیده شود.
Bernie hurley از دانشگاه Berkeley بیان می کند که کتابخانه های دیجیتالی در اینکه طراحی شده اند برای حمایت در تولید، نگهداری، مدیریت، دستیابی و نمایش متفاوت هستند.
شرکت Sun، کتابخانه های دیجیتال را این گونه تعریف می کند: یک موجودیت الکترونیکی از عملیاتی که استفاده کنندگان انجام می دهند و منابعی که آنها در کتابخانه های عادی به آن دسترسی دارند. این منابع اطلاعاتی می تواند به صورت دیجیتال ترجمه شود و در یک منبع multimedia ذخیره شود و از طریق سرویس web در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

نتیجه استفاده از کتابخانه دیجیتالی شامل اجزایی می شود که در سیستم کامپیوتری ذخیره می شوند به فرمی که قابل بازسازی و انتقال باشند در حالیکه فرم قرار دادی اجزا بدین صورت نمی تواند باشد.
یک کتابخانه اتوماسیون شده یک کتابخانه دیجیتالی نمی باشد تا زمانی که شامل اجزایی فیزیکی مانند کتابهای چاپی است در حالیکه ممکن است بسیار مکانیزه باشد ولی این ؟؟؟ که یک کتابخانه دیجیتالی باید در بسیاری از کار ها مکانیزه باشد. کتابخانه دیجیتالی به دلیل اجزایی که دارد شامل توانایی هایی می شود که سایر کتابخانه ها از آن محروم هستند.

۱-۲- اجزاء دیجیتالی:
راههای زیادی برای طبقه بندی اجزا وجود دارد.اما در این مرحله اینکه برای کامپیوتر قابل خواندن باشد مهم ترین مسأله است.

در واقع دیجیتال به معنی قابل خواندن برای کامپیوتر می باشد. تولید اطلاعات دیجیتالی از فرضهای دیگر شامل دو مرحله می باشد. مرحله اول دیجیتالیزه کردن می باشد. در این مرحله اساساً فرم فیزیکی را به صورت دیجیتالی نمایش می دهند و در واقع به اجزا اصلی اولیه هیچ گونه اطلاعاتی اضافه نمی شود. مانند مرحله scan کردن یک عکس که آن را به نرم قابل خواندن برای کامپیوتر تبدیل می کند که به صورت فایل در کامپیوتر ذخیره می شود.

مرحله دوم استخراج کامپیوتری اطلاعات از فرم دیجیتالی می باشد. برای مثال برای text این کار توسط نرم افزار optical character recognition صورت می گیرد که این نرم افزار شیب معروف الفبا را تشخیص می دهد. این مرحله اجازه می دهد که مقداری از اطلاعات صفحه اصلی در دسترس کامپیوتر قرار گیرد و در نتیجه اکنون توانایی index گذاری و تولید فرم دیگری از خروجی امکان دارد.
تمام این پردازش ها بر روی اجزایی صورت می گیرد که در ابتدا به صورت دیجیتالی نمی باشد و برای استفاده از کتابخانه دیجیتالی باید به فرم دیجیتالی تبدیل شدند و این مراحل زمان و هزینه زیادی را در بر دارد.

۱-۳- ایندکس گذاری اتوماتیک:
عبارت است از استخراج اطلاعات به صورت مستقیم از متن اصلی توسط برنامه کامپیوتری. این مسأله مستقیماً مرتبط است با استخراج کلمات کلیدی که نشانه ای است برای محتویات سند. مزیت آن این است که بدون مداخله انسان صورت می گیرد. بنابراین می تواند بدون اینکه قطع شود ادامه پیدا کند و ارزان است. مرحله استخراج برای تمام اسناد به صورت یکسان می باشد و از دخالت طرز فکر های متفاوت جلوگیری می کند. هم چنین مشکل آن این است که بدون مداخله انسان صورت می گیرد در نتیجه یک سند با یک، تعداد کلمات معین و محدود می شود که ممکن است اشتباهات زیادی را در مقایسه با متن اصلی داشته باشد.

۱-۴- دلایل استفاده از کتابخانه رقمی:
۱ توسعه دادن سرویس ها
۲ کتابخانه را به صورت مرکز یک سازمان در آوریم.
۳ تولید در آمد.

۱-۵- هزینه های مربوط به کتابخانه رقمی چیست؟
۱- هزینه های شروع:
متغیر بودن هزینه های شروع این پروژه معمولاً به اجزاء موجود در کتابخانه رقمی بستگی دارد. میزان آنها و هم چنین نوع اجزاء و درجه دیجیتال کردن آنها همگی روی هزینه ها اثر می گذارد. توجه و حفاظت از اجزا نیز هزینه خاص خودش را دارد.
اگر اجزاء به صورت دیجیتال شده وجود داشته باشد هزینه به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند. بعد از آنکه اجزاء به صورت دیجیتال شده در آمدند در مکان مشخص از کتابخانه بار می شوند. این کار باعث ذخیره اجزاء دیجیتالی و ایندکس گذاری روی آنها و اضافه کردن آنها در پایگاه داده کتابخانه می شود.

به یک سری کارهای عادی کتابخانه مانند نگه داری فایلها و مشخص کردن خط سیر کتابخانه و … نیاز است مانند تمام سیستم های کتابخانه ای.
این سیستم کتابخانه باید بر روی یک کامپیوتر اجرا شود. هم چنین یک سر در بزرگ و تعدادی workstation و یا سردر و شبکه ای از کامپیوتر ها و یک شبکه کامپیوتری مورد نیاز است. شکل و هم چنین نیازهای خاص کامپیوتر مانند ویدیو سرورها باید در طول ساخت شناخته شود همراه با نرم افزار مورد نیاز برای کتابخانه.
تمامی این تجهیزات نیاز به روز رسانی دارد و هم چنین چون فایلهای دیجیتالی دارای حجم بالایی هستند و میزان زیادی حافظه نیز نیاز داریم.

۲- هزینه های بعدی:
– اضافه کردن اجزاء جدید به کتابخانه شامل عملیاتی مانند قبل است که در برگیرنده هزینه هایی می باشد. حال اگر یک جریان مقطعی از اجزا باشد ممکن است بتوان با صحبت کردن مقداری از نرخ آن را کاهش داد. برای سرویس های شبکه های خارجی، شارژ مخابراتی نیز ممکن است ایجاد شود. به خصوص اگر سیستم انتقال مقدار زیادی از اطلاعات از شبکه هایی مانند اینترنت استفاده می شود.

هم چنین ممکن است ظرفیت فیزیکی کامپیوتر برای ذخیره اجزا و حمایت کردن تعداد استفاده کنندگان کم باشد و نیاز به ارتقا داشته باشد.
هم چنین باید back up از داده ها گرفته شود.

۱-۶- تعدادی از پروژه های کتابخانه های رقمی:
۱- کتابخانه رقمی دانشگاه کارنگی ملون informedia
کتابخانه ویویدی رقمی Informedia برای جستجو و یافتن قطعات ویدیویی طراحی می‌شود. این کتابخانه با استفاده از مکانیزم های هوشمند خودکار و جستجو های کامل و knowledge-based باعث ایجاد یک کتابخانه ویدیوییرقمی بزرگ و on-line خواهد شد. از نکات برجسته تحقیقاتی در توسعه این کتابخانه استفاده از تکنولوژی های مجتمع برای فهم صحبت، زبان و تصویر است.

قطعات صحبت که همراه با تصاویر ویدیویی ضبط شده‌اند توسط سیستم تشخیص صحبت به صورت متن در می آیند و در یک بانک اطلاعاتی تمام متن ذخیره می شوند. هم چنین قطعات مهم تصویری از میان تصاویر ویدیویی با استفاده از یک سیستم تشخیص تصویر استخراج شده و مشخصات آنها در یک بانک تصاویر ذخیره می شوند تا برای جستجو های بعدی مورد استفاده قرار گیرند. جستجو در این بانک های اطلاعاتی نیز با استفاده از همین روش ها انجام می گیرد. اهداف و محدوده پروژه را می توان چنین خلاصه کرد:

سیستم کتابخانه ویدیویی رقمی interactive, on-line به نام informedia مشهور است و باید توسط دانشگاه کارنگی ملون اجرا شود.
کاربران این سیستم قادر خواهند بود منابع ویدیویی علمی و ریاضی مورد نیاز را در آرشیو های ویدیویی جستجو نموده و آنها را بازیابی کنند.
بودجه تخصیصی به این پروژه از محل بودجه آغاز کننده کتابخانه رقمی NFS/DARPA/NASA به میزان ۸/۴ میلیون دلار تاُمین شده است.

تکنولوژی های مورد استفاده در این سیستم عبارتند از تشخیص صحبت، تشخیص تصویر و تشخیص زبان طبیعی.
منابع اولیه این سیستم عبارت از ۱۰۰۰ ساعت ویدیو از شبکه تلویزیونی WQED پیترزبورگ و شرکت Fuir fux و نیز شبکه BBC و دانشگاه باز (open unuversity) است.
در برنامه تحقیقاتی این پروژه در مورد مسائلی چون رابطه انسان و کامپیوتر، قیمت گذاری و دریافت هزینه استفاده از منابع ویدیویی، اختفاء و امنیت تحقیق خواهد شد.
هر یک از زیر سیستم های informedia به خودی خود یک موضوع تحقیقاتی جالب را برای محققین فراهم می کنند. زیر سیستم های مهم این سیستم عبارتند از: تشخیص صحبت، قطعه بندی ترتیب تصاویر، ابزارهای نمایش و کنترل رابط کاربر، ایندکس سازی بر روی متن، جستجو و بازیابی،

سردرهای ویدیویی، پرد شکل های جریان دهی در شبکه و الگوریتم های قیمت گذاری پویا.
تحقیقاتی که بر محور کاربران صورت می گیرد باید منجر به استفاده راحت و کارآمد این سیستم شود. مباحثی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:
چگونه کاربران را در انتخاب بهترین قطعه ویدیویی از میان چندین نتیجه ای که برای جستجوهایشان به دست می آورند راهنمایی کنیم؟
چگونه به کاربران اجازه دهیم که مدت زمان قطعه ویدیویی را مطبق نیازشان تنظیم کنند؟
چگونه مرور سطحی (Skimming) ویدیوها را آسانتر کنیم؟

پاسخ به این سؤالات نقش بسیار مهمی در توسعه و آزمایش مکانیزم هایی نظیر نمایش هوشمند متحرک (imicon) در چند پنجره مجزا، امکان context – sizing برای تنظیم مدت زمان قطعات ویدیویی و امکان مرور سطحی ویدیو ها دارند. برای بدست آوردن این پاسخ ها، سیستم اولیه در موسسات همکاری کننده نظیر آزمایشگاه ها و مدارس نصب می شود. تمام تصمیمات و فعالیت های کاربران به صورت نا محسوس ضبط و نگهداری و از روی آنها گزارشات آماری تهیه می شوند. هم چنین با کاربران مصاحبه هایی نیز انجام می شد تا از میزان رضایت آنها گزارشاتی تهیه شود. این گزارشات بعداً در بهبود سیستم مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله کاربردهایی که برای این سیستم پیدا شده است ایجاد یک سیستم اخبار درخواستی (News-on-Demand) است. در این سیستم که بر روی یک کامپیوتر پنتیوم با MPEG-I اجرا می شود، اخبار تلویزیونی و رادیویی به همراه متن آنها ذخیره می شود. این سیستم سپس با کمک سیستم تشخیص صحبت پیوسته Sphi مقاله کتابخانه رقمی – II دستورات کاربر را به صورت کلامی دریافت و قطعات خبر مورد نظر را برای وی بازیابی می کند و نمایش می دهد. یک نمونه ابتدایی از این سیستم در بهار سال ۱۹۹۶ در دبیرستان K-12 در پیترزبورگ راه اندازی شده است. سه تن از آموزگاران، این

کتابخانه رقمی را در کلاس های زیست شناسی و فیزیک مورد استفاده قرار دادند و دانش آموزان با استفاده از ۶ کامپیوتر در آزمایشگاه علوم به مطالب این کتابخانه دسترسی یافتند. دو کامپیوتر دیگر نیز نیز برای استفاده عمومی در کتابخانه دبیرستان نصب شدند. افرادی در سنین بین ۷ تا ۱۷ سال در برنامه های تابستانی از این سیستم استفاده کردند نمونه اولیه این کتابخانه حاوی ۱۶۰۰ قطعه ویدیو جمعاً به مدت ۴۵ ساعت در مورد فیزیک، ریاضی و زیست شناسی بود. هدف اصلی که برای دانش آموزان تعیین شده بود، به دست آوردن مطالب مورد علاقه از این ویدیوها و ترتیب دادن

یک مجموعه کنفرانس های multimedia با استفاده از یافته های خود بود. تمام عملیات انجام شده از سوی دانش آموزان به دقت و به صورت خودکار ضبط و بررسی شدند. هم چنین از دانش آموزان خواسته شد که نکاتی را که به نظرشان می رسد، یادداشت کنند. نتایج تحقیقاتی حاصل از این بررسی در اصلاح مشکلات و طراحی سایر قسمت های Informedia حائز اهمیت بسیار بوده است:
در این پروژه شرکت ها و مؤسساتی چون microsaft ، Digital equipment ، Bell Atlantic network service ، QED communicutions ، open university ، Thurston School ، winchester ، Fuir fax مشارکت دارند.
۲- کتابخانه رقمی دانشگاه برکلی

اهداف و محدوده پروژه را می توان چنین خلاصه کرد:
• کتابخانه توزیع شده بزرگی از تصاویر، متون، نقشه ها، اصوات، ویدیوهای متحرک، داده های عددی و مستندات ترکیبی hyper text باید توسط دانشگاه برکلی انجام شود.
• این کتابخانه رقمی با تاُکید بر اطلاعات محیط زیستی ایجاد می کند. نمونه اجرایی اولیه برای ساخت سیستم های تولید CERES ایالت کالیفرنیا به کار خواهد رفت.
• بودجه تخصیصی به این پروژه از محل بودجه آغاز کننده کتابخانه رقمی NSF/DARPA/NASA به میزان ۴ میلیون دلار تأمین شده است.

• هدف ساختن یک دیدگاه یکپارچه بر پایه محتوا از مجموعه های توزیع شده متنوع است که کاربران آموزش ندیده را برای یافتن اطلاعات مناسب و مورد نیاز در سایر کتابخانه های رقمی جهانی یاری دهد.
• تکنولوژی های مورد بررسی در این پروژه عبارتند از ایندکس سازی خودکار، پردازش های جستجو و بازیابی هوشمند، بانکهای اطلاعاتی جدید برای پشتیبانی از کاربردهای ویدیویی، جستجو و کشف منابع توزیع شده، پروشکل های client-server تحلیل اسناد، فشرده سازی اطلاعات، ابزارهای مخابراتی برای ارتباط از راه دور و بالاخره نمونه های جدیدی از ارتباط کاربر با سیستم.
یکی از قسمت های مهم این پروژه ایجاد یک بسته آزمایشی برای این کتابخانه رقمی است. این بستر آزمایشی محیطی را فراهم می کند که بتوانیم به داده ها و اطلاعات موجود در کتابخانه

رقمی دسترسی پیدا کنیم. این بستر آزمایشی محیط مناسبی را برای گروه های تحقیقاتی مختلفی را در پروژه فعالیت می کنند، ایجاد می نماید. گروه تحقیقاتی بخش علوم کامپیوتر از این بستر برای تحقیقات در مورد بینایی کامپیوتر، مدیریت بانک اطلاعاتی، تحلیل مستندات، پردازش زبان طبیعی و مدیریت انباره (Storage) استفاده می کند. مدرسه سیستم ها و مدیریت اطلاعات، از همین بستر برای تحقیقات در مورد دسترسی و ارزیابی کاربران و بازیابی اطلاعات بهره می گیرد. دانشکده طراحی محیطی نیز برای تحقیقات در مورد سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) از این بستر استفاده می کند.

تحقیقاتی که بر محور کاربران صورت می گیرد باید منجر به یادگیری نحوه به یادگیری نحوه ارتباط میان کتابخانه رقمی و تمرینات کاری طراحان محیطی شود. به عبارت دیگر چگونه کارهای طراحان با کتابخانه رقمی قابل تطبیق هستند و چگونه می توان کتابخانه رقمی را با کار طراحان تطبیق داد. مباحثی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:

• محیط کاری شامل جنبه های سازمانی، سیاسی، قاعده ای (disci plinary) ، اجتماعی و اقتصادی
• کار طراحی محیطی
• کار ها و اهداف مخصوص کاربران
• عملکرد کاربر در مورد اطلاعات و چگونگی جستجو و بکارگیری اطاعت از سوی او
• کاربرد کتابخانه رقمی و برخورد کاربر با خود سیستم.
کاربران منتخب برای این بررسی ها عمدتاً از متخصصین محیط زیستی هستند. این بررسی ها با انجام مصاحبه های دقیق، تشکیل گروههای متمرکز، مشاهدات کنترل شده (با ضبط ویدیویی) و جمع آوری نظریات بازگشتی از کاربران انجام می شوند. یکی از جنبه های مهمی که تا کنون مشخص شده است بررسی میزان اختصاصی کردن (customization) سیستم برای کاربران حرفه ای است که خود از دو جنبه کاربرد سیستم و محدود اطلاعات موجود قابل بررسی است.

در این پروژه شرکت ها و مؤسساتی چون زیراکس، آژانس منابع کالیفرنیا، کتابخانه ایالتی کالیفرنیا، کتابخانه بخش سونوما، مرکز حکومتی ساندیگو، شرکت پلوماس، دفتر و شرکت HP مشارکت دارند.
۳- SunSITE دانشگاه کارولینای شمالی:
اولین مرکز SunSITE (Sun Software , Information, and, Technology exchange) در سال ۱۹۹۲ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز به کار کرد. از آن سال تا کنون این مرکز رشد قابل ملاحظه ای داشته است و هم اکنون یکی از مراکز مهم اینترنت با حجم داده بیش از ۴۷ گیگابایت است. این مرکز اولیه در دانشگاه کارولینای شمالی واقع در Chapel- Hill قرار دارد و هم اکنون بیش از سه میلیون مراجعه در هفته را پاسخ می دهد. در سالیان اخیر بیش از ۲۰ مرکز SunSITE در سراسر جهان تاُسیس شده است.

با توجه به قدرت این گریز در شبکه اینترنت، دانشگاه کارولینا بخش جداگانه ای برای تحقیق در مورد روش های استفاده از اطلاعات و ابزارهای موجود در این مرکز برای ارتقاء سطح تحصیلی و تغییر روش های تدریس دانشگاهی تاُسیس کرده است.
جالب است بدانیم که اولین مرکز SunSITE با یک SPARCstation و ۳۲ مگابایت حافظه و ۴ گیگابایت فضای دیسک در ماه می ۱۹۹۲ به کار افتاد و پیش بینی اولیه آن بود که تا ژانویه ۱۹۹۳ بتواند ماهیانه ۱۰۰۰۰ فایل را جابجا کند. در حالیکه پس از گذشت تنها ۵ ماه از تاُسیس این مرکز، حجم تبادل اطلاعات، یک خط ارتباطی T1 با ظرفیت ۵/۱ مگابایت در ثانیه به این مرکز متصل شد.

در ماه اکتبر سال ۱۹۹۴، دانشگاه کارولینای شمالی، از ایستگاه رادیویی برای ایجاد اولین شبکه رادیویی ۲۴ ساعته جهانی بر روی اینتر نت استفاده کرد. SunSITE در راه اندازی این شبکه نقش مهمی داشت. SunSITE هم چنین نرم افزارهای مورد نیاز برای دریافت برنامه های این ایستگاه رادیویی را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.
هم اکنون در این مرکز یک SPARCcenter-1000 با ۶ پردازنده، یک گیگابایت حافظه و بیش از ۵۰ گیگابایت فضای دیسک کار پاسخگویی به مراجعات را انجام می دهد. هم اکنون این مرکز بیش از ۵۰۰ هزار در درخواست اطلاعاتی در روز را پاسخ می دهد و بیش از ۴۷ گیگابایت اطلاعات را در خود نگهداری می کند.
SunSITE برنامه های بسیار گسترده ای برای آینده دارد. بهبود تکنولوژی ارتباطی، افزایش مجموعه های اطلاعاتی بهبود کیفیت صدا در پخش رادیویی در اینترنت، تدریس از راه دور، کلاس های مجازی و بالاخره ایجاد امکان ساخت صفحات وب توسط JAVA از جمله برنامه های جاری این مرکز هستند.
۴- SunSITE دانشگاه برکلی:
در ماه ژانویه سال ۱۹۹۶ یکی دیگر از سه مرکز SunSITE در آمریکا در دانشگاه برکلی گشایش یافت. این مرکز با بهره گیری از یک سرور SPARCCenter-2000 E راه اندازی شد. در این مرکز علاوه بر مجموعه های اطلاعاتی که به طور عادی در مراکز اینترنت یافت می شوند، تکنولوژی های جدید کتابخانه رقمی (نظیر JAVA)، بحث های الکترونیکی و مجلات جدید، اطلاعاتی در مورد حق کپی، مالمیک عقلانی، تصویر برداری، نمایش و اطلاعات جامعی در مورد استانداردهای موجود کتابخانه رقمی (نظیر SGML و Z39.50) و استانداردهای در حال تدوین‌ (نظیر Z39.56) وجود دارد. در مورد کتابخانه های رقمی این مرکز ۵ برنامه اصلی دارد:

جمع آوری و انتشار اطلاعات در مورد پروژه های کتابخانه رقمی
فراهم کردن یک بستر مناسب برای تحقیقات و توسعه رقمی
ارائه و هدایت بحث های الکترونیکی در مورد موضوعات مرتبط با کتابخانه رقمی
فراهم کردن خدمات فعلی هوشیاری (awarness)
در این مرکز همکاران خارجی زیادی فعالیت دارند که از جمله می توان به:
Sun Micro System s,Inc
Electronic Book Technologies (EBT)
University of California Press
Info people project
Association of Research Libraries.
اشاره کرد.

برنامه های SunSITE شامل دو بخش اصلی می شوند. اول جستجو برای یافتن افرادی که بتوان آنها را کتابداران رقمی (Digital librarians) نامید و ترغیب آنها برای همکاری در توسعه استفاده از کتابخانه های رقمی و دوم پشتیبانی از کتابخانه های رقمی و قرار دادن بستر مناسب جهت نصب و ارائه آنها به کاربران در سراسر جهان.
۵- پروژه Red Sage کتابخانه تحقیقاتی مجلات رقمی علوم بداشتی:
در ماه آگوست سال ۱۹۹۲ ، آزمایشگاه های بل (AT & T) ، انتشارات اشپرینگر و دانشگاه

کالیفرنیا در مورد مطالعه جنبه های تکنیکی، قانونی، اقتصادی، شغلی، فرهنگی و انسانی تهیه و توزیه اطلاعات زیست پزشکی در محیط شبکه الکترونیکی توافقنامه ای را امضا کردند. تا ماه مارس ۱۹۹۳ محدوده همکاران این پروژه به بیش از ۲۰ بنگاه مطبوعاتی دانشگاهی و غیر دانشگاهی نیز ارگان های تحقیقاتی علوم پزشکی گسترش یافت. از آنجاییکه هریک از همکاران این پروژه با هدف ویژه ای به این پروژه پیوسته اند، جنبه های مختلف این پروژه به خوبی مورد بررسی قرار می گیرد. به ویژه نقش آزمایشگاههای بل AT & T در ایجاد تکنولوژی و روال مناسب برای رسیدگی به جنبه های مالی و اقتصادی و حقوق ناشران در این مجله الکترونیکی بسیار مهم است.

در بین موضوعات علم بهداشت، دو موضوع زیست شناسی مولکولی از دیدگاه علوم پایه و رادیولوژی از دیدگاه بالینی برای این مجله برگزیده شدند. اولا این دو موضوع هر دو جنبه محض و بالینی پزشکی را می پوشانند، ثانیاً مطالب بسیار زیاد و متنوعی در آنها وجود دارد که برای تجربه کردن انواع زمینه های کتابخانه رقمی مناسب هستند.

سرور اصلی این مجموعه یک دستگاه Sun- SPARCCenter-2000 با سیستم عامل سولارین، ۶۴۰ مگابایت حافظه و ارتباط FDDI با شبکه اصلی دانشگاه است. علاوه بر فضای دیسک، یک دیسک نوری به ظرفیت ۲۵۰ مگابایت برای نگهداری آرشیو ها وجود دارد که تا ۵۰۰ گیگابایت قابل افزایش است. به دلیل مشکلات تکنیکی که در بانک های اطلاعاتی سلسله مراتبی و رابطه ای (نظیر Oracle یا Sybase) در برخورد با حجم زیاد داده و جستجو و بازیابی سریع آنها وجود داشت، در این سیستم از بانک اطلاعاتی AMASS (از شرکت EMASS) استفاده شده است. لازم به ذکر است که هم اکنون تمامی مطالب این مجله به صورت صفحات اسکن شده نگهداری می شوند.

۶- پروژه کتابخانه رقمی Amico :
Amico شامل موزه های withney museum of american art ، SFMAMA ، Gelty museum و albright-know Art Gallery می باشد. به واسطه amico این موسسات و موسسات دیگر شامل اسناد دیجیتالی هستند که قابل دسترسی می باشد به منظور آموزش. این کتابخانه رقمی قابل استفاده دانشگاهها، کالج ها، کتابخانه های عمومی، مدارس می باشد. شامل بیش از ۶۵۰۰۰ کار هنری از گذشته تا به امروز است.
این کارها به طور کامل مستند سازی شده است شامل کاتالوگی از اطلاعات اولیه و متن فرهنگی و … می باشد.
Interface تحت وب amico تنها راه دسترسی استفاده کنندگان خصوصی و تحصیلی به این مجموعه است. هم چنین amico دارای یک interface عمومی هم می باشد که از طریق دسترسی به web می توان آن را مشاهه کرد، که شامل پایگاه داده ای از اشیا می باشد و به browser ، Javascript 1.1 یا بالاتر از آن نیاز دارد.

-سیستم مدیریتی مجموعه: برای مدیریت این مجموعه به فکر افتادند که آن را به صورت on-line در اختیار همگان قرار دهند. برای این کار یک interface طراحی کردند که شمار استفاده کنندگان مجازی و هم چنین زیر اطلاعات کارهای موجود در مجموعه را در بر دارد.
– archives: اولین کاری که صورت دادند دیجیتال کردن اسناد موجود در کتابخانه ها بود و آنها را به صورت online انتشار دادند.
عکس های دیجیتالی از اجزا مهم تاریخی از گذشته های بسیار دور تا امروز در این کتابخانه وجود دارد. هم چنین برای خوانندگان اطلاعات اسناد مهم تاریخی قرار داده شده است. هر صفحه کتاب در ابتدا digitalized شده و بعد پردازشی بر روی آن صورت گرفته که به صورت یک text قابل جستجو در می آید. این صفحات به دو صورت HTML و PDF قابل نمایش هستند، که PDF ها به سرعت بالای اتصال احتیاج دارند و تصویر بندی دارا می باشند.

۷- کتابخانه رقمی دانشگاه هاروارد:
– این کتابخانه شامل سیستم کتابخانه غیر مرکزی بود که دارای ۱۰۰ کتابخانه و ۳۵ مجموعه تحقیقی عمده بود و هیچ گونه ارتباط منطقی میان اجزا وجود نداشت. مسئولین کتابخانه ها این مشکلات را به رئیس دانشگاه انتقال دادند و ایده ایجاد کتابخانه رقمی ایجاد شد.
فرق عمده ای که این دانشگاه با سایرین داشت ساپورت مالی ۱۲ میلیون دلاری برای این کار بود. این برنامه ۵ ساله بود که کارهای دیجیتال کردن، تولید metadata، نمایش و نگه داری از اشیا را به عهده داشت.

آنچه در این پروژه مورد توجه بود در واقع تفاوت با بقیه پروژه های کتابخانه رقمی می توان شمرد:
۱/ تولیدی بود نه تحقیقی.
۲/ Born digital (از ابتدا digital باشد).
۳/ تنها کتابخانه نبود. در واقع می خواستند راه ارتباطی میان دانشکده ها باشد.
کتابخانه رقمی از بسیاری جهات شبیه کتابخانه های عادی می باشد در واقع سرویس های که ارائه می دهد همان ها هستند ولی اجزا دیجیتالی بسیار با اجزا فیزیکی متفاوت هستند و در نتیجه برای ایجاد کتابخانه رقمی مانند زیر نیاز است:
۱ Metadata
۲. Digital formats
۳. Reformating technology & work flows
۴. Licensing
۵. Intellectual property nights
۶. Preservation of digital objects

۷ Interface and access issves
این پروژه از نظر تکنیکی دارای ۳ ساختار می باشد:
۱ ساختار collections: که برای تولید، ذخیره و بازیابی اسناد دیجیتالی می باشد.
۲ ساختار access: سیستمی که به کاربران کمک می کند که پیدا کنند و بفهمند در مجموعه چه چیزهایی است.
۳ سرویس های معمولی
– ساختار collection شامل موارد زیر می باشد:
۱ repositories
۲. Delvery Services
۳. Contact Sources
– ساختار access شامل موارد زیر است:
۱ catulogs
۲. Multi catalg access
۳. Collection web sites
۴. Portal
۸- کتابخانه رقمی دانشگاه maryland :
در سال ۱۹۹۶ تصمیم به ایجاد مدیریت multimedia کردند که که مشکلاتی مانند چگونگی جمع این مجموعه یا محیط کتابخانه ایجاد شده، ایجاد شد.

در سال ۱۹۹۸ این دانشگاه کار خود را به digital کردن کتابخانه هنر به منظور دسترسی بهتر و قابل استفاده تر بودن شروع کرد. مجموعه اسنادی که این کتابخانه کار خود را با آن شروع کرد عبارت بود از کنسرت های پیانو مربوط به اوایل قرن ۱۸ تا کامل ترین مجموعه آهنگهای rock و هدف کتابخانه محیطی بود که تمام انواع اشیا دیجیتال را حمایت کند. برای این کار از تکنولوژی های پیشرفته مدیریت استفاده کردند. برای این که استفاده کنندگان راحتتر به این مجموعه دسترسی پیدا کنند.
بعد از آن با دریافت ساپورت مالی چهار صد هزار دلاری این کار را گسترش دادند و در پنجم جولای سال ۲۰۰۰، کتابخانه رقمی خود را که به ۱۰ سال پایگاه داده متصل بود که از طریق MDUSA getaway در دسترس قرار می گرفت.

آمار نشان داده که از جولای سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ حدود ۱/۲ میلیون search و ۷/۱ میلیون متن بازیابی شده است.
۹- کتابخانه رقمی دانشگاه Stanford:
این دانشگاه به عنوان پیش قدم در انتشارات الکترونیکی بوده و به همین دلیل مورد اعتماد بسیاری از انتشارات بزرگ می باشد. در سال ۱۹۹۸ تصمیم به ایجاد یک کتابخانه رقمی می کند و در واقع ایده آنها تنها تولید کتابخانه نبود بلکه آنرا برای تحقیق و آموزش می خواستند. آنها به این نتیجه رسیده بودند که ساخت یک کتابخانه رقمی خوب تنها شامل جستجوی اطلاعات نمی شود بلکه آنها برای انجام این پروژه، پروژه های کوچکتری را انجام دادند مانند:

۱ شناسای منابع
۲ بازیابی اطلاعات
۳ تفسیر کردن اطلاعات
۴ مدیریت اطلاعات
۵ اشتراک گذاری اطلاعات
۶ بعد از مجموع این پروژه ها به کتابخانه رقمی دلخواه خود رسیدند.
۱۰- شبکه کتابخانه رقمی در اندونزی:
CDS/ISIS یک نرم افزاری پایگاه داده معمول در کتابخانه های اندونزی می باشد، که بریا طبقه بندی کاتالوگ های کتاب شناسی استفاده می شود که توسط UNESCO ایجاد شده است و بعد از آن IPB در صورت تولید نرم افزار مکانیزه کردن کتابخانه بر اساس CDS/ISIS شد. بعد از آنکه شبکه اینترنت وارد این کشور شد تنها یک یا دو کتابخانه پیشرفته در این کشور کاتالوگ های کتاب شناسی خود را بر روی web قرار دادند.

در سال ۱۹۹۸ همگاری مهندسان IT و مدیران کتابخانه مرکزی مالزی شروع شد و اولین نتیجه آن ایجاد یک موتور جستجو برای CDS/ISIS بود. بعد از آن این پروژه گسترش پیدا کرد و نتیجه آن در سال ۱۹۹۹ تولید کتابخانه رقمی، Gamesha بود. که پروژه ای بود با توانایی های کامل برای یک کتابخانه مانند عکس، متن، audio ، video و …
بعد از آن تصمیم گرفتند سیستم را گسترش دهند، شبکه کتابخانه رقمی را تولید و اولین قدم آنها ایجاد website برای کتابخانه بود.

۱۱- پروژه GC-ASK :
پروژه GC-ASK یا Global change data and information system – Assished search for knowledge هدف تقویت کاربران برای جستجو و یافتن داده های تغییر جهانی با استفاده از query های زبان طبیعی و رابط کاربر مشترک تعریف شده است.
برنامه تحقیقاتی تغییر جهانی ایالات متحده (USGCRP) برای مشاهده و ثبت تغییرات محیط زمین، فهم علت این تغییرات، تقویت روش های پیش بینی تغییرات آینده، پیش بینی آنچه که به دنبال یک تغییر اتفاق می افتد و توسعه قابلیت های انسان برای تسلط بر این تغییرات تعریف شده است. به عنوان بخشی از این برنامه، سیستم داده ها و اطلاعات تغییر جهانی (GCDIS) طراحی شده است که نتیجه آن GC-ASK می باشد.

هدف این سیستم، طراحی نرم افزارها و سخت افزارهای لازم نیست، بلکه استفاده از امکانات استانداردهای موجود برای رسیدن هرچه سریعتر به مرحله جمع آوری و مرتب کردن داده های تغییر جهانی برای استفاده است. در این راه دو مشکل وجود دارد، اول تنوع داده های موجود در این زمینه و دوم تنوع کاربران و نیازهای آنان. به این ترتیب سیستم دارای سه بخش اصلی است: بخش Client ، بش جستجو به کمک سیستم و بخش مجموعه داده ها.
در بخش Client معمولاً یک کامپیوتر شخصی با یک رابط کاربری گرانیکی (GUI) وجود دارد که کاربر را قادر می سازد عملیات زیر را انجام دهد.
مستندات و metadata را شناسایی کند و نمایش دهد.
Query های پیچیده یا شرح زبان طبیعی اطلاعات مورد نیاز را جهت بازیابی انواع فرمت ها از جمله DIF ، MARK ، wp ، GIS به سیستم بدهد.
جستجو هایی در یک یا چند سیستم اطلاعات مستندات را با هم انجام دهد.
فهرست مرتب شده مستندات بر اساس تناسب موضوعی را مشاهده کند.
مستندات مورد نظر را از فهرست را استفاده کند تا سایر مستندات مرتبط را بیابد و ببیند.
جستجو های متنوع در سایت های دولتی و غیر دولتی سراسر اینترنت را انجام دهد.
بخش جستجو به کمک سیستم خود شامل زیر بخشهای زیر است:

بخش جستجوی زبان طبیعی که قلب سیستم است و بهترین ترکیب از جستجوی آماری و جستجو بر اساس محتوا را ارائه می دهد.
بخش جستجو بر اساس محتوا که کاربران را قادر می سازد بر اساس دانش و نظریه تخصصی سیر جستجو را هدایت کند و از بانک آگاهی موجود استفاده نماید.
بانک های آگاهی قابل گسترش که علاوه بر بانک آگاهی داخلی در سیستم جستجو می توانند به کار گرفته شوند. مثلاً کاربر می تواند مجموعه کلمات معنی دار برای خودش را به صورت یک بانک آگاهی تعریف و به صورت محلی به بانک آگاهی سیستم اضافه کند.
مدل داده نا متناقض داخلی که امکان جستجوی نا متناقض در بین مجموعه های اطلاعاتی پراکنده را به ما می دهد.

برنامه ریز و سرور هوشمند query ها که query های ترکیبی را بر اساس تنوع منابع مورد جستجو و پراکندگی آنها بر اساس زمان و مکان بهینه سازی می کند تا در سریعترین زمان بهترین پاسخ را برای کاربر بیابد.
Client hadler که به سرور query ها را بر اساس طبقه بندی موضوعی جدا کرده و نتایج را به صورت طبقه بندی شده در می آورد.
Metadata برای جستجو به کمک سیستم که کلیه اطلاعات مهم در مورد آدرس‌‌های شبکه، ID ها، نام و محل سرور ها، جستجو گرها، بانک های آگاهی، موضوعات موجود در هر سایت و اطلاعات کاربران را نگهداری می کند. این قسمت به تدریج تکمیل می شود.
انتخاب GIS که تحصیلاتی را در جهت جستجو بر اساس پارامترهای جغرافیایی به سیستم اضافه می کند.

کمک که در هر سیستمی لازم است و کاربران باید بتوانند از طریق اینترنت یا با تماس تلفنی مشکلات خود را مطرح نمایند.
مجموعه های داده که به ویژه در مورد تغییر جهانی هستند و در نقاط مختلف در سایت های گوناگون پراکنده اند.
این پروژه در سه فاز طراحی، پیاده سازی و خدمات بعدی اجرا می شود و در اجرای آن موسسات زیادی همکاری دارند که به ویژه می توان به وزارت کشاورزی، وزرات بازرگانی، وزارت دفاع، وزارت انرژی، وزارت داخله، وزارت کشور، آژانس حفاظت از محیط زیست، سازمان دهی ناسا، و بنیاد ملی فضا اشاره کرد.

۲- آموزش از راه دور چگونه می باشد؟
۲-۱- تاریخچه آموزش از راه دور:
آموزش از راه دور در اواسط قرن ۱۹ میلادی در اروپا و آمریکا شکل گرفت. پیشگامان آموزش از راه دور از بهترین تکنولوژی های آن زمان استفاده می کردند تا این موقعیت را برای مردم ایجاد کنند که یاد بگیرند با اینکه این امکان را ندارند که در مراکز آموزشی حضور پیدا کنند.
یک شخصی انگلیسی به نام Issac Pitman، در سال ۱۸۴۰ آموزش از راه از دور را در انگلستان ایجاد کرد و همچنین در آمریکا این مساله از سال ۱۸۷۴ شروع شد.

آموزش کورس های دانشگاهی و حرفه ای از طریق مکاتبه در سال ۱۹۰۰ بسیار مشهور شد و همراه با این مشهوریت مشکلات کیفیتی هم آغاز شد. NHSC (National Home stucly Council) به منظور بیان نتایج در سال ۱۹۲۶ شکل گرفت.
اختراع رادیوی آموزش در ۱۹۲۰ و ظهور تلویزیون در دهه ۱۹۴۰ شکل جدیدی از ارتباط را برای آموزش از راه دور ایجاد کرد. مدرسان این تکنولوژی را به منظور پخش برنامه های آموزشی به کار گرفتند و به این ترتیب فرصتهای آموزش از سد موسسه های آموزشی معمولی فراتر رفت هم چنین گسترش سیستم تلفنی از راه دور و قابل اعتماد در اوایل دهه ۱۹۰۰ باعث افزایش تعداد دانش آموزان برای آموزش از راه دور شد. البته این سیستم تا زمان ظهور تکنولوژی کنفرانس تلفنی در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نقش بارزی را در آموزش ایفا نکرد.

آموزش از راه دور به طور افزاینده ای از گروههای مختلف تکنولوژیهای ارتباطی استفاده می کند تا توانایی های ارتباطی معلم و دانش آموز را افزایش دهد. با افزایش ارتباطات کامپیوتر شبکه ای در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شمار افرادی که به کامپیوتر های متصل به خطوط تلفنی دسترسی پیدا کردند افزایش یافت که این امر به معلمان و دانش آموزان امکان ارتباط از طریق کنفرانس با کامپیوتر را می داد.
آموزش از راه دور، هم چنین قابلیت کنفرانس کامپیوتری را در شبکه جهانی ایجاد می کند که از این طریق دانش آموزان و مدرسان می توانند تصویر، متن، audio ، ویدیوهای معمولی را نمایش دهند.
اشتراک گذاری فایل و وسایل ارتباطی مانند email ، chat و کنفرانس در مدل اینترنتی وحود دارند.
۲-۲- برنامه ها در ایالات متحده:

در ایالات متحده موسسه های آموزش عالی حرفه ای و نیرو های مسلح همگی از متودهای آموزش از راه دور استفاده می کنند.
میلیونها دانش آموز در دوره های تلویزیونی که توسط کالج ها و دانشگاه های خاص در سراسر کشور ارائه می شوند ثبت نام کرده اند. (public broadcasting Services) این دوره ها را در بیش از ۲۰۰۰ مؤسسه به دانش آموزان ارائه می دهد. شمار افزاینده ای از مشاغل خصوصی، از شبکه های ماهواره ای تلویزیون رای ارائه آموزشهای حرفه ای به کارمندان استفاده می کنند. ارتش ایالات متحده برنامه های آموزش از راه دور را برای پرسنل نظامی مستقر در نقاط مختلف کشور عرضه می دارد. هم چنین نیروی هوایی ایالات متحده این برنامه ها را از طریق ATN (Air Technology network) ارائه می کند.

آموزش از راه دور ارائه شده از طریق کالجها در دانشگاههای ایالات متحده، دستور العمل هایی را در رنج وسیعی از دوره های دانشگاهی را که به صورت online ارائه می شود بیان کرده است. Western Governors University (WGU) نیز دوره ها و مدرک کالج را از دانشگاههای زنجیره ای ارائه می دهد.
دانشگاه online مؤسسه تکنولوژی نیویورک، اولین مدارک دانشگاهی را در علوم ارائه می دهد.
یک برنامه آموزش از راه دور به نام Connect ED مدرک master را در تکنولوژی در جامعه شناسی در ارتباط با مدرسه جدید اجتماعی در نیویورک عرضه می کند.
دانشگاه باز ابداعی (open University) در ۱۹۷۱ در انگلیس شروع به کار کرد. که این دانشگاه مردک master را در زمینه آموزش از راه دور به کلیه کسانی که در سراسر دنیا به اینترنت دسترسی دارند، عرضه می دارد.

لیست دانشگاههای مجازی و اطلاعات بیشتر را می توان در کنسرسیوم آموزش از راه دور آمریکا (ADEC) و در Distance education clearing house یافت.
یکی از بزرگترین گروههای دانش آموزی DL در سراسر دنیا بخشی از UNISA ، university of south Africa ، است با بیش از ۲۰۰۰۰۰ ثبت نام کننده در سال ۲۰۰۰
۱- تجربه آموزش ابتدایی بزرگسالان در کالیفرنیا:
کالیفرنیا سرویسهای سواد آموزی و آموزش بزرگسالان را از طریق سیستم های چند – ارائه ای عرضه می کند. بخش اعظمی از ایالت و منابع فدرال به مدارس بزرگسالان k-12 می روند.
کالج ها سرویس های آموزش ابتدایی را در ۱۰ دانشگاه ارائه می کنند. برنامه های سوادآموزی کتابخانه ای و اجتماعی بر پایه سازمانهای حامی نیز هرچند با مقدار محدود برنامه های آموزش ابتدایی و سرویسهای ESL را که بسیار مهم است ارائه می دهد.
انگیزه بسیار کمی برای برنامه های سازماندهی بر پایه جامعه، جهت آموزش از راه دور مانده است.
ELICivics (The federal English language / Civics) پذیرفته که در سال ۲۰۰۱ برنامه هایی را که شامل آموزش از راه دور هستند شروع کند.

۲- مدارس بزرگسالان کالیفرنیا:
تلاس کالیفرنیا برای تهیه سرویسهای آموزش از راه دور ابتدایی برای بزرگسالان خیلی جدید است. مدارس بزرگسالان می توانند آموزش از راه دور را از طریق ارائه دهند: توزیعی یا بر پایه هزینه. در حال حاضر دو برنامه توزیعی و ابداعی وجود دارند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.