مقاله پروژه تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله پروژه تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار دارای ۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پروژه تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پروژه تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پروژه تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار :

موضوع:
کارآفرینی

 

تحقیقات بازاریابی
استان مازندران
در صنعت روغنهای روانکار

تاریخچه
شرکتهای اقتصادی عضو حاضر بایستی در مورد استراتژیهای بازاریابی و ماموریت ها واهداف خود بیشتر و بهتر بیندیشند. بازاریابی شرکت های اقتصادی امروز در محیطی انجام نمی گیرد که رقبای ثابت و شناخته شده ای در آن وجود داشته باشند و یا مشتریان دارای ترجیحات و نیازهای معین و با ثباتی باشند ،بلکه آنها در محیط هایی فعالیت می نمایند که رقبا به سرعت در حال تغییر بوده و پیشرفتهای تکنولوژی ،قوانین و مقررات جدید از یکطرف باعث کاهش وفاداری مشتریان نسبت به محصول شده و از جانب دیگر خط مشی های بازرگانی شرکتها و موسسات را کنترل می نمایند و تحت الشعاع قرار می دهند.

در گذشته شرکتها می توانستند با تولید کالا و عرضه آن به بازار با فعالیت های فروش و تبلیغات وسیع موفق گردند . امروزه وضع تغییر کرده است زیرا خریداران با انبوهی از محصولات مواجه هستند و انتظارات آنها در مورد کیفیت کالاها و خدمات باگذشته تفاوت زیادی دارد با توجه به این واقعیتها، خریداران ، کالاها و خدماتی را انتخاب خواهند کرد که با نیازها و انتظارات آنها بیشتر مطابقت داشته باشد.

علیهذا با توجه به گستردگی بازار ونیازهای آنها شرکت های موفق ، صداقت ، درستی و احترام به مردم را از ارزش های اساسی شرکتهای خود اعلام می کنند و شهرت و اعتبار خودشان را در گروه فعالیت صادقانه و یکپارچه در تمامی معاملات می دانند و بدین صورت است که می توانند اعتماد و اعتبار مردم را کسب کنند. پس امروز بازاریابی فقط تحقیقات و تبلیغات نیست بلکه فراتر از این نامها وعملیات بوده و امروزه شرکتهای مطرح برای جایگاه معنوی خود در بین ملل مختلف می اندیشند و راهبرد تعریف می کنند. شرکهتای موفق در ارضاء نیازهای مشتریان خود در بازارهای هدف بیشتر تلاش
می نمایند و از نظر این شرکتها، « فلسفه بازاریابی» بایستی در کل سازمان ها حاکم باشد( از تولید کننده تا مصرف کننده ). اما وظیفه بازاریان شرکتها این می باشد که بازارهایی را شناسایی کنند که در ارضاء نیازهای مشتریان، بهتر و موثرتر از رقبا باشد.

متاسفانه تا کنون در مورد مدیریت بازاریابی به اندازه کافی و عملی در شرکتهای ایرانی فعالیت نشده و باید در این مورد مانند کشورهای پیشرفته تلاشهای بیشتری بعمل آید.
خوشبختانه گروه تحقیقات بازاریابی و بازرگانی شرکت نشانه با حمایت های بی دریغ مدیریت محترم آقای سعید علی نژاد ، در این مسیر گام نهاده اند و چنین شایسته است که از دیدگاهها و تشویق های آن مدیریت از گروه بازاریابی را مورد تحسین قرار داد.

مقدمه
با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و بهره گیری صنایع از تکنولوژی روز ، نیاز به همگام شدن با شرایط تکنولوژی برتر روز به روز بیشتر می گردد و در همین راستا تولید و عرضه روغنهای روانکار با ویژگیهای خاص مورد نیاز می باشد و شرکتهای مطرح در تولید روغن های روانکار در جهان مانند : شل – توتال – انی و .. در جهت رسیدن به حداکثر کیفیت و کارآیی دست به تلاش مستمر می زنند.

علیهذا با عنایت به مزایای کشور ایران در راستای تولید محصولات روغن روانکار که یک کشوری نفت خیز و دارای تکنولوژی قابل قبول در صنایع نفت و گاز می باشد و از طرفی علاقه مند به سرمایه گذاری در جهت کسب علوم روز دنیا برای تولید محصولات با کیفیت و متناسب با نیازهای مصرف کنندگان داخلی و خارجی و از طرف دیگر با توجه به تولید روغنهای پایه با بهترین کیفیت در داخل کشور و وجود بازار مصرف بالقوه مناسب، شرکتهای خارجی را علاقه مند به همکاری سرمایه گذاری با شرکتهای تولید روغن در ایران را نموده است و این امر باعث تولید بهینه محصول و توسعه محصول و تغییر الگوی مصرف شده است.

حال شرکتهای نفتی مطرح در جهان که در زمینه تولید روغنهای روانکار از قدمت تاریخی برخوردار هستند بر آن داشته است که بصورت مشترک با شرکتهای نفتی ایران اقدام به تولید روغنهای روانکار را کیفیتی متناسب با نیاز بازار امروز را بنمایند.
جهت بالفعل کردن بازار، نیاز به بررسی و تحقیقات جامع و علمی بازار ایران احساس می گردد و شرکت نشانه (نماینده Aqip) با هدف رسیدن به رفع نیازهای مصرف کنندگان که نهایتا باعث فروش بهتر خواهد شد دست به بررسی و تحقیقات بازار در سطح استان مازندران نموده است.
حال کلیه اطلاعات جمع آوری شده در مورد رقبا، نیازهای مصرف کنندگان و .. و. استراتژیهای لازم در مورد ورود به بازار و حفظ آن ، از طریق گروه تحقیقات بازاریابی شرکت نشانه بصورت مکتوب و مستند بحضورتان تقدیم می گردد و امید است در جهت شناخت بازار ایران و نیازهای مصرف کنندگان حرکتهای مشابهی از طرف شرکتهای ارائه کننده این محصول انجام گردد.

جغرافیای استان مازندران
استان سرسبز مازندران با وسعت ۴/۲۳۷۵۶ کیلومتر مربع در شمال کشور ایران واقع شده است و این استان ۴/۱ درصد مساحت کل کشور را شامل می گردد و از حیث وسعت هجدهمین استان کشور است.
براساس سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیت استان ۲۰۶۰۲۰۰۸ نفر بوده که از میان جمیعت فوق ۱۲۰۲۱۲۷ شهرنشین (۲/۴۶ درصد ) و ۱۳۹۹۸۸۰ نفر روستانشین ( ۸/۵۳ درصد ) بودند.

متوسط نرخ رشد جمعیت در سال ۱۳۷۵ عدد ۳/۱ درصد می باشد وبا فرض اینکه همان نرخ رشد تا به سال ۱۳۸۳ ثابت بوده باشد اکنون می بایست جمعیت استان در سال ۱۳۸۳ تقریبا ۶۷۳/۲۸۱۱ نفر می باشد و نرخ رشد جمعیت شهر نشین در سال ۵/۲ درصد و نرخ رشد جمعیت روستا نشین ۴/۰ درصد بود.

استان مازندران در سال ۱۳۷۹ دارای ۱۵ شهرستان و ۳۶ شهر و ۳۸ بخش و ۱۰۴ دهستان و ۳۵۴۹ آبادی می باشد و شهرساری مرکز استان می باشد و شهرستان بابل دارای بیشترین تعداد آبادی و شهرستان ساری وسیعترین شهرستان در مقایسه با سایر شهرستانها بودند. از کل جمعیت استان ۵۲ درصد را زنان و ۴۸ درصد را مردان شامل می گردد و سهم جمعیت استان از کل کشور تقریبا ۳/۴ درصد می باشد و سهم جمعیت شهری از کل جمعیت شهری کشور ۲۶/۳ درصد می باشد و سهم جمعیت روستائی از کل کشور ۶ درصد می باشد.

آمارهای استان :
– تقریبا ۸۰ درصد جمعیت استان با سواد هستند که البته نسبت به کل کشور تقریبا دارای سهم یکسانی است.
– میزان نرخ بیکاری درسال ۷۷ تقریبا ۶۶ درصد بود.
– براساس سرشماری ۱۳۷۵ تعداد مسلمان ۷/۹۹ درصد سایر ادیان و ۳/۰% جمعیت کل استان را شامل می شوند.
– براساس برآورد سال ۱۳۷۷ درصد هزینه خانواده شهری عبارتند از : ۷۴/۲۹ درصد هزینه یک خانوار را هزینه خوراکی و ۷۳/۴۸ درصد هزینه دخانی و ۳۷/۲۱ درصد هزینه غیر خوراکی می باشد.
– از مجموع هزینه های غیرخوراکی یک خانوار شهری در سال ۱۳۷۷ مسکن با ۶/۳۷ درصد بیشترین و پوشاک ۳/۱۸ و بهداشت درمان ۹/۱۱ درصد وحمل و نقل ۱/۹ درصد را بخود اختصاص دادند.

– وضعیت حمل ونقل : در سال ۱۳۷۹ از کل بار استان ۸% با راه آهن و ۹۲% با وسایل نقلیه از طریق جاده ای انجام شده است.
– تعداد کل مسافران خارج شده از پایانه های حمل و نقل در سال ۱۳۷۹ تعداد ۴۴۴/۱۲۴/۳ نفر بوده که از این میزان ۱۰ درصد با راه آهن و یک درصد با هواپیما و ۸۹ درصد با وسایل نقلیه برون استانی بودند.

شاخص بهای کالا ها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری استان (۱۰۰=۱۳۷۴)
در سال ۷۸ شاخص بهای کالا ها در استان ۶/۲۷۱ می باشد و شاخص بهای کالاها در کشور ۶/۱۹۸ می باشد.
در سال ۷۸ شاخص بهای خدمات در استان ۳/۲۵۷ می باشد و شاخص بهای خدمات در کشور ۴/۲۱۶ می باشد.
اطلاعات گردشگری در سه ماهه تابستان سال ۱۳۸۰
میزان گردشگر بر حسب محور و نوع وسیله نقلیه در سه ماهه تابستان سال ۸۰

هواپیما اتوبوس مینی بوس سواری شخصی کشتی از بندر قطار سایر جمع
۸۱۱۳ ۸۸۳۰۵۳ ۳۰۳۷۹۷ ۲۸۰۸۲۱۸ ۰ ۱۶۷۹۹ ۱۲۳۰۰ ۴۰۳۲۲۸۰

میزان گردشگر بر حسب تحصیلات در سه ماهه تابستان سال ۸۰

بی سواد ابتدائی راهنمائی دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس سایر جمع
۶۱۶۷۸ ۱۸۹۴۰۰ ۴۸۴۶۸۲ ۱۷۵۹۱۳۸ ۵۷۳۲۸۸ ۸۶۵۸۷۳ ۸۷۶۲۳ ۱۰۵۹۸ ۴۰۳۲۲۸۰

میزان گردشگر بر حسب سن در سه ماهه تابستان سال ۸۰

۲۰ سال به پائین ۲۱ تا ۳۰ سال ۳۱ تا ۶۰ سال ۶۰ به بالا نا مشخص جمع
۴۰۴۷۴۳ ۱۷۸۰۶۴۶ ۱۶۶۸۵۲۸ ۱۶۹۲۲۰ ۹۱۴۳ ۴۰۳۲۲۸۰
میزان گردشگر بر حسب مدت اقامت در سه ماهه تابستان سال ۸۰

یک روز دو تا سه روز ۶ تا ۷ روز بیشتر از یک هفته نامشخص جمع
۴۱۵۳۹۱ ۲۲۵۰۷۵۰ ۱۱۰۶۸۰۴ ۱۸۴۹۹۰ ۷۴۳۴۵ ۴۰۳۲۲۸۰

میزان مصرف بنزین
میزان مصرف بنزین در سال ۷۹ در استان ۰۰۰/۳۹۲/۷۹۵ لیتر بود که نسبت به سال ۷۸ مقدار ۴/۸% افزایش داشته است به فرض نسبت فوق را طی سالهای گذشته ثابت فرض کنیم مورد مصرف سال ۸۲ عدد ۰۴۵/۱۶۰/۰۹۰/۱ پیش بینی می گردد که براساس پیش بینی فوق مصرف روزانه بنزین در سطح استان سه میلیون لیتر برآورد می گردد و با توجه به بررسی که از منطقه بعمل امد میزان مصرف روزانه در سال ۸۳ مابین ۳ میلیون تا ۵/۳ میلیون لیتر بوده است (بستگی به میزان گردشگر دارد. )

میزان مصرف روغن موتور :
اگر مصرف متوسط را ۲/۳ میلیون لیتر فرض کنیم و با فرض اینکه خود مصرف بنزین به ازای ۱۰۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر باشد و با توجه به بررسی بعمل آمده اکثریت مردم بطور متوسط در هر ۳۰۰/۳ کیلومتر اقدام به تعویض روغن ماشین خود می نمایند لذا می توان گفت که در روز ۷۴۵۹ گالن ۴ لیتری تعویض روغن در سطح استان انجام می گیرد.

حضور و بسته بندی رقبا :
در استان مازندران کلیه تولید کنندگان داخلی یا خارجی حضور فعال داشته که تعدادی از آنها که حضور خوبی داشتند عبارتند از :
– محصولات شرکت بهران مانند بهران پیشتاز – بهران تکتاز – بهران رخش – بهران توان در ظروف ۴،۱،۲۰ لیتری در بسته بندیهای فلزی و پلاستیکی
– محصولات کاسترول مانند GTx و مگناتگ در بسته بندی چهار لیتری و یک لیتری ۲۰ لیتری ( مخصوص ماشینهای سنگین )
– محصولات شرکت شیل مانند : ‌Sheel SL , Shell plus , Shell Super , Shell RimulA درسایزهای ۵ لیتری و ۴ لیتری و یک لیتری در ظروف قرمز – زرد و آبی و طوسی رنگ
– محصولات شرکت Total مانند ۵۰۰۰ Total ، Total 7000 در بسته بندی فلزی و پلاستیکی
– محصولات شرکت کیلومولی در ظرف چهارلیتری در سه رنگ
– محصولات شرکت نفتی پارس
– محصولات شرکتهایی که روغنهای تصفیه دوم تولید می کنند ماند Bast و ملت – قطران کاوه و …
– محصولات شرکت eni با نام سوپرآجیب در ظروف چهار لیتری به شکل خیلی محدود.
منابع موضوعات تحقیقاتی :
طی تحقیقات بازاریابی بعمل امده از ۱۵ پایگاه تحقیقاتی در سطح استان مازندران در مورد آمیزه های بازاریابی محصول ، به تفکیک و به شرح ذیل اعلام می گردد:
۱- حاشیه سود : حاشیه سود برای نماینده بین ۷ الی ۱۰ درصد از فروش می باشد.
۲- قیمت های فروش :‌
عوامل فروش
محصول نمایندگان تعویض روغن مصرف کنندگان
Castrol 4 Lit 59500 60300 70000
Castrol 1 Lit 17250 17500 19500
بهران تکتاز ۴۳۵۰۰ ۴۶۰۰۰ ۵۶۰۰۰
بهران پیشتاز ۵۰۰۰۰ ۵۳۰۰۰ ۶۵۰۰۰
بهران رخش – ۳۶۰۰۰ ۴۵۰۰۰
توان – ۲۶۰۰۰ ۳۴۰۰۰
کیان – ۲۲۵۰۰ ۲۸۰۰۰
شل زرد ۵۳۵۰۰ ۵۵۵۰۰ ۶۵۰۰۰
توتال ۵۰۰۰ – ۷۵۰۰۰ ۹۰۰۰۰
آجیپ ۴۶۰۰۰ ۵۲۰۰۰ ۶۵۰۰۰
حاشیه سود برای تعویض روغنها ۲۰%-۱۶%‌از فروش می باشد.
قیمت های جدول فوق به ریال می باشد.

توزیع :
توزیع روغن موتور توسط نمایندگان آزاد انجام می گرفت.
وسایل توزیع :
کلیه پخش محصولات شرکتهای رقیب توسط خودروهای شخصی نمایندگان انجام
می گرفت.
ساختار فروش :
در مورد کاسترول وبهران ساختار فروش بصورت علمی بوده و در سطح بالایی قرار دارد و از مدیر فروش ،مسئول منطقه ، مسئول ناحیه و .. استفاده می گردد.
در هر حال شرکتهای موفق در بازار دارای روابط عمومی قوی، قدرت های مالی بالا، و ساختار فروش می باشند.
خدمات :
– در مورد خدمات قبل از فروش اولاً شرکتهای بصورت اعتباری دو ماه می فروختند و شرکت کاسترول علاوه بر مطلب بالا از تحقیقات فروش نقدی ( به میزان ۴ درصد ) و تحویل درب نماینده ( کرایه حمل بعهده شرکت کاسترول ) استفاده می نمود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.