مقاله بانکداری الکترونیک


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بانکداری الکترونیک دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بانکداری الکترونیک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بانکداری الکترونیک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بانکداری الکترونیک :

منابع
روزنامه هموطن سلام- در تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۸۳
روزنامه های هموطن – در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۴

بانکداری الکترونیک

فهرست صفحه
مقدمه ۱
بانکداری الکترونیک به مفهوم امروزی چیست ؟ ۱
مشکلات بانکداری الکترونیک چیست ؟ ۲
شتاب ۴

شکل و راهبر نظام بانکداری الکترونیک در کشور ۵
بیمه پرداخت الکترونیک ۵
ملزوم داشتن به ATM در ادرات جوابگو می باشد یا خیر ۶
طرحهای و پروژه های بانکداری الکترونیکی بانک صادرات ۷
نتیجه گیری ۹

مقدمه :
بانکداری الکترونیک در کشورعزیز ما در حالیکه فشار بسیار زیادی از سوی دولت به مردم برای استفاده از خدمات عابر بانک ، شتاب ،ATM و … می باشد . که همه این ۴ مربوط به این بانکداری می باشد . این نوع بانکداری در قدیم این گونه تعریف می شد .

یعنی الکترونیکی کردن فعالیتها ی بانکی بدانیم ، تمام بانکی بعد از جنگ جهانی دوم از کامپیتوتر استفاده کردند . طبق این نظر کشور ما سالهاست که بانکداری الکترونیکی پیوسته است .

امیدواریم که کشور ما (ایران ) با استفده از مدیران مجرب و استفاده از روشهای پیشترفته علمی و برطرف کردن مشکلات کنونی این بانکداری در کشور ما باشد و ایران عزیز جهش چشمگیری در این مورد داشته باشد .

بانکداری الکترونیک به مفهوم امروزی چیست ؟
بانکداری الکترونیکی که در سال ۱۹۹۱ و با وجود آمدن اینترنت شکل گرفت آن است که مشتریها بتوانند بدون مراجعه به شعب کار خود را با مراجعه به فضای الکترونیکی انجام دهند . این فضا ۱۵ سال است که راه افتاده و متأسفانه ما در این زمینه مشکل داریم .

اینکه چرا ما در بانکداری الگترونیک پیشرفتی نداریم به خیلی از مسائل از جمله زیر ساختهای انسانی و اجتماعی باز می گردد تا زیر ساختهای فنی ، یکی از مشکلاتی که مادر بانکداری الکترونیک در ایران داریم آن است که در این نظام آدمها برای ما شناسایی نمی شوند که این یکی از بزرگترین مشکلات شبکه بانکی است ، جامعه ، دیجیتالی نیست و نمی توانیم افراد را شناسایی کنیم ، چون برای آنها کد نداریم .

مشکلات بانکداری الکترونیک چیست ؟
۱- از مشکلات مهم انداز ه گیری ریسک پذیر ی می باشد که متأسفانه در کشور ما اعمال نمی شود . نداشتن بستر مناسب قانونی بر سر راه بانکداری الکترونیک نیز از دیگر مشکلات موجود است . در دادو ستدهای عامیانه سند کاغذ ی معتبر می باشد ولی از نظر محاکم قانونی سند الکترونیکی پذیرفته نیست .

۲- امنیت ملی و مسائل امنیتی مشکل دیگر در بانکداری الکترونیکی می باشد . قانون تجارت الکترونیک تعیین کرده وزارت اطلاعات ، قو قضائیه و سازمان برنامه و بودجه برای بر طرف کردن مدافع امنیتی درگیر شوند ولی هنوز کمیته ای برای پیگیری این مسائل شکل نگرفته است . باید ارگانی مشترک از وزارت اطلاعات ، قوه قضائیه و شبکه بانکی کشور تشکیل گردد تا با پیگیری آنها الگوریتم های حفاظتی و روشهای موجود امنیتی به وجود آید .

۳- آشنا بدن مردم با مسائل رمز از دیگر مشکلات این نوع بانکداری در کشور می باشد . اگر همه این مشکلات راجمع بندمی کنیم . متوجه می شویم که بانکداری الکترونیک با مشکلات زیرساختی جدی در ایران روبرو می باشد .

۴- در نظام بانکی کاغذ بسیار ارزشمند است و سیستم های بانکی ما خیلی به آن اتکا دارند و تغییر برای آن خیلی دشوار می باشد .
۵- از دیگر مشکلات ، آداب و رسوم مردم ماست ، در ایام عید مردم دوست دارند به همه پول نقدی عیدی بدهند و این نشان دهنده این است که مردم تمایل زیادی به نقدینگی دارند و تمایل کمی به پول الکتریکی دارند .

۶- آخرین مشکل ما خود سانسوری است ، ایرانی ها خیلی تمایل ندارند مسائل اقتصادی خود را افشاء کنند آن هم به خاطر مالیات است .

دردنیای الکترونیکی همه چیز ثبت و ضبط می شود و مردم ما زیاد از این واقعه رضایت ندارند به همین دلیل تمایلی به بانکداری الکترونیکی و پول آن ندارند . اگر بخواهیم این کار به سرانجام برسانیم به یک عزم ملی و قانون نیازمندیم . هر وقت به یک تعامل و عزم ملی برای بکارگیری بانکداری الکترونیک رسیدیم ، ۱۰ سال بعد می توانیم شاهد این مقوله در کشور مان باشیم .

شتاب
همانگونه که می دانید ، در گذسته بر یک از بانکها برای پیاده سازی سیستم های انفور ماتیکی خود ، مستقل عمل می کردند و این کار هم هزینه زیادتری داشته و هم باعث شده است .

نمونه هر یک ازبانک یا مؤسسه مالی یک دستگاه POS نصب می گردد و این کار مشتریان را به هنگام استفاده از دستگاهها سر در گم می کرد . از این رو ، برای حل این مشکل و نیز صرفه جویی در هزینه های ملی ، مرکز شتاب گرفت و هم اکنون تمام بانکها ی ایران عضو مرکز شتاب هستند و ۳ بانک صادرات ، کشاورزی و توسعه صادرات ایران ،

ملت ، با پرداخت کارفر – از دستگاههای POS , ATM یکیگر و بانکهای تجارت و سپه نیز از این دستگاههای یکدیگر بهره مند می گردند . کل عملیات شتاب در سال ۸۳ ، ۱۰۰ میلیارد تومان است ، تولید ناخالص کشور را ۱۳۵ میلیارد دلاری برای ساال ۸۳ بر آورد کرده اند .

۱۰۰ میلیارد تومان تقریباً برابر با ۱۰۰ میلیون دلار است و این نشان می دهد عملیات شتاب از ۱/۰ درصد هم کمتر می باشد ، کل فضای بانکداری الکترونیک کشور یک درصد تولید ناخالص کشور است .
مشکل دیگری که در کشورمان داریم ، تحریم اقتصادی است ، بعضی از تجهیزات اعتباری و بانکداری الکترونیک تحت گرو آمریکا می باشد و چون ما در تحریم هستیم ، نمی توانیم بانکداری الکترونیک ، اینترنتی راه بیندازیم .

شکل و راهبر نظام بانکداری الکترونیک کشور
با توجه به اینکه بانک مرکزی هدایت و راهبری سیستم بانکی کشور را درتمام زمینه ها بر عهده دارد ، بهترین گزینه برای این کار است .

که این بانک پروتکل واحدی را در این زمینه مشخص و بستر حرکت بانکها را هموار سازد ، بانکها سرعتی بیشتر – در زمینه پیاده سازی سیستم بانکداری الکترونیک گام بر می دارند ، کما اینکه خدمات انفورماتیک نیز در این راستا تأسیس گردید ؛ اما به هر دلیل ، با آنکه تفکر ، تفکر نو بوده ، اما فرآیند پیاده سازی – به دلیل پرسشنامه شمار – به خوبی اجرا نشده است .

بیمه پرداخت الکترونیک
مشکلات زیر ساختی زیادی داریم ، قسمتی از آن زیر ساختهای مخابرات است . در حال حاضر در بانکها ، خط دیت نداریم ، ما در کشور ۰۰۰/۱۶ شعبه بانکی داریم و به ۱۶ هزار پورت دیتا نیاز داریم . ولی متأسفانه تا کنون نیازمان برطرف نشده است .

در مورد سخت افزار و نرم افزار های هم چون در تحریم هستیم و نمی توانیم بسیاری از سخت افزارها و نرم افزارها را داشته باشیم . زمانی که پروژ ه ای در کشور راه اندازی نمی شود همه به دنبال مقصر می گردند ، جدیداً بهترین مقصری که وجود ندارد بیمه شناخته شده است و کارشناسان می گویند

اگر بیمه پرداخت الکترونیکی داشته باشیم مشکلات حل می شود در حالی که اصلاً این چنین نمی باشد برای بوجود آمدن بیمه باید ببینیم چند نفر ممکن است از طریق سیستم بانکداری الکترونیکی کلاهبرداری کنند . زمانیکه قدرت شناسایی افراد را درنظام اینترنتی نداریم . پس نمی توانیم دسک را پیش بینی کنیم در نتیجه بیمه را به کار برد .

اما بیمه سرمایه گذاری را شروع کرده ، اما هم بانکداری الکترونیک نخواهیم داشت . زیرا تمام مشکلات باید حل شود . بیمه در بانکداری الکترونیک لازم است ولی شرط کافی و لازم نیست .

ملزوم داشتن به ATM توسط ادارت جوابگو می باشد یا خیر ؟
در دنیای بانکداری الکترونیکی یک سؤال مطرح می باشد به این صورت که شما پول را برای چه کاری می خواهید .؟ پاسخ برای خرید کردن است .

اگر مردم از کارتهای اعتباری خود فقط توسط ATM ها استفاده نکنند و مایحتاج خود را از طریق فروشگاههای مجهز به دستگاههای POS‌ تهیه کنند مشکل صف های ATM حل می شود ولی متأسفانه این موضوع برای ما پذیرفته نیست ، بانکداری الکترونیک در کشور ما به ATM تبدیل شده است . مردم صف می ایستند و پول خود را توسط ATM از بانک خارج می کنند بعد خرید می کنند و پول خود را به مغازه داری می دهند ،

مغازه دار نیز همان پول را پس از صرف زمان به حسابش در بانک واریز می کند در حالیکه اگر از دستگاههای POS‌ استفاده گردد در زمان صرفه جویی می شود و دیگر نیاز به اتلاف وقت برای گرفتن یا واریز کردن پول نخواهد بود .

بانکداری الکترونیک نیز می خواهد این چرخه را حذف کند . یکی دیگر از مشکلات ما آداب و رسوم مردم است ، در ایام نوروز مردم علاقه دارند به همه پول نقد عیدی دهند و این نشان دهنده آن است مردم تمایل زادی به cash دارند و به پول الکترونیکی تمایل زیادی ندارند .

طرحهای و پروژه های بانکداری الکترونیکی بانک صادرات ایران
مکانیزاسیون ۵۰۰ شعبه سپهری بانک صادرات
کاشت سیستم ۱۴ شعبه به سیستم سنتی
مکانیزه کردن ۶۸۷ شعبه غیر مکانیزه
آماده کردن سایت کامپیوتری برج سپهر
گسترش شبکه سیستم سوییفت

راه اندازی کامپیوتر های بزرگ ۷ در برج سپهر
مکانیزاسیون یکصد رابط توزیع
عمل سیستم عامل VM/ESA به ۳۹۰/OS در کامپیوتر بزرگ
استفاده سیستم جامع دبیر خانه یکسال در کل شبکه
استفاده سیستم اینترنت

استفاده سیستم اینترنت
بکارگیری یک پایگاه اطلاع رسانی جامع (DBMS‌) در کامپیوترهای بزرگ کامپیوتر
توقفگاه وب بانگ صادرات
دگرگونی در سیستم تلفن بانک و توسعه آن
استفاده سیستم اطلاع رسانی جغرافیایی GIS ( فاز I)
پیاده سازی سیستم تسهیلات
فعال سازی پروژه انتقال اطلاعات از مراکز استانها و سرپرستی های تهران به مرکز

نتیجه گیری
پیش بینی های خوبی برای آینده نظام بانکی کشور در زمینه الکترونیک نداریم ، زیرا جهان کنونی که سیستم های مجازی ها معروف است ، جهانی بسیار پرسشنامه سرعت و پرسشنامه تحرک است ؛ اما حساسیت این امر به دلایل غیر بخشص هنوز در سازمانها احساس نشده است .

فرآیند تصمیم سازی به دلیل غیر حرفه ای بودن بعضی از مدیریتها کند بوده است .
عمر مدیریتها برای سیاست گذاری و برنامه ریزی های بلند مدت در زمینه انجام فعالیتهای عمرانی و زیر بنائی کوتاه است .
حفظ و نگهداری متخصصان T / در طول عمر یک پروژه به دلیل کم بودن حقوق – مشکل یا غیر ممکن می باشد .

فرآیند اجرای فعالیتها به لحاظ ماهیت دولتی سازمانها بسیار کند است .
توجه به تغییرات سریع فناوری و لزوم انجام سرمایه گذاری های مستمر در بخش IT ، مدیران قادر به ریسک پذیری در این حوزه نیستند .

از نظر فرهنگی – که باید بستر سازی لازم برای گسترش کار و خدمات نوین بانکی فراهم گردد.
فعالیتهای زیر بنائی برای افزایش آگاهی مشتریان در پذیرش سیستم ها وروشهای نوین وتغییر ساختارهای رفتاری آن صورت نپذیرفته است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.