مقاله سیمای مهدی عج در آ‎یینه قرآن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سیمای مهدی عج در آ‎یینه قرآن دارای ۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سیمای مهدی عج در آ‎یینه قرآن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیمای مهدی عج در آ‎یینه قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سیمای مهدی عج در آ‎یینه قرآن :

سیمای مهدی عج در آ‎یینه قرآن

الم ذلک الکتابُ لاَ ریبَ فیهِ هُدَی ً لِلمتَّقین َ الذینَ یُومنُونَ بالغَیب
این همان کتابی است که در آن تردیدی نیست . ووسیله هدایت برای پرهیزکاران است.
سوره بقره ، آیه ۱۳
*****

ونُرید اَن نَمُنَ علی َ الذینَ اِستُضعِفوُا فیِ الارِض وَ نجَعَلهُم ائَمَهّ ونَجعَلهُم الوارثین
ده ما براین قرار گرفته که بر مستضعفین در زمین ، منت نهاده و آنان را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم .
سوره قصص ، آیه ۴
*****

اعلمو اَنَّ اللهَ یُحیی اَلارضَ بَعدَ مَوتِها
بدانید خداوند ، زمین رابعد از مرگ آن زنده می کند .
سوره حدید ، آ‎یه ۱۶
*****

وَعدَ اللهُ الذینَ آمنوُ منِکُم وعَمُلو الصالحاتِ لَیسَتخلِفنَّهُم فِی الارضِ کَما اِستخَلَفَ الّذینَ مِن
قَبِلِهم وَلَیمُکّنَنَّ لهُم دینهُم اّلذی ارتَضی لهُم ولَیُیدَّلَنهُم مِن بَعدِ خوفهُم امناً یَعبدُ ونَنی لایشرکونَ بی شیناً.
خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند وعده می دهد که آنها را قطعا خلیفه روی زمین خواهد کرد ، همانگونه که پیشینیان را خلافت روی زمین بخشید . ودین آئینی را که برای آنها شنیدیده پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت وخوف وترس آنها را به امنیت و آرامش مبدل می کند ، آنچنانکه تنها مرا می پرستند وهر چیزی را برای من شریک نخواهند ساخت.
سوره نور ، آیه ۵۴
هُوَ الّذی اَرَسَل رسُولَهُ بِالهُدی ودینِ الحقّ لیُظهرَهُ علیَ الدینِ کلّه ولوکرهِ المشرکُونَ
او کسی است که رسول خدا را با هدایت ودین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد. هر چند مشرکان کراهت داشته باشند .
سوره صف ، آیه ۹
*****

امَنَّ یجُیبُ المضُطرّ اذادعاه وُیکشفُِ ویجَعلکُمُ خُلَفاءَ الارضِ
آیا معبودهای بی ارزش شما بهترند یا کسی که دعای مضطرودمانده را به اجابت می رساند وگرفتاری وبلا را برطرف می سازد و شما را خلفای زمین قرار می دهد ؟!
سوره نمل آیه ۶۲
*****

واخری تحِبّونها نصّر مِن الله وفتح قریب
ونعمت دیگری که آن را دوست دارید به شما می بخشد ، و آن یاری خداوند و پیروزی نزدیک است .
سوره صف آیه ۱۳
*****

ولَقَد کتَبنا فِی الّزبُورِ منِ بَعدِ الّذکر اَنّ الاَرضَ یَرثُها عبادیَ الصالِحُون
مادر زوبور بعد از ذکر ( تورات یا کتب آسمانی ) نوشتیم که بندگان صالح من وارث (‌حکومت ) زمین خواهند شد .
سوره انبیاء آیه ۱۰۵
*****

هَل اَتیکَ حَدیثُ الغاشَیهِ
آیا داستان آن فروگیرنده به تو رسیده است ؟
سوره غاشیه آیه ۱

یَومَ یَاتی بَعضُ ایاتِ ربکّ لایَنفعُ نفساً ایمانُهالَم تَکُن امَنَت مِن قَبلُ
روزی که بعضی از آیات پروردگار فرا رسد ایمان کسانی که قبلا ایمان نیاورده اند سودی نبخشد.
سوره انعام آیه ۱۵۸
*****

قلُ ارَایَتمُ انِ اصَبحَ ماوکُم غوراً فمَن یاتیکٌُم بماءَ مَعین
ای پیامبر به مردم بگو : به من خبر دهید اگر آبهای (سرزمین ) شما در زمین فرو رود چه کسی می تواند آب جاری در دسترس شما قرار دهد .
سوره ملک ‎آیه ۳۰
*****

اّلذینَ اَن مکناّهم فی الاَرضِ اقامُو الصّلوهَ واتُوالّزکوهَ واَمَرُ وابالمُروفِ ونهواعَنِ المُنکَرولِله عاقَبهُ الامُور
یاران خدا کسانی هستند که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیم نماز را بر پا می دارند وزکات را ادا می کنند وامر به معروف ونهی از منکر می نمایند پایان همه کارها از آن خداست .
سوره حج آیه ۴۱
*****

ولَه اَسلَمَ مَن فِی السّمواتِ والارضِ طَوعاً وکَرماً
تمام کسانی که در آسمانها وزمین هستند از روی اختیار یا از روی اجبار در برابر فرمان او تسلیمند وبه سوی او باز می گردند .
سوره آل عمران آیه ۸۲

در خصوصیات شخصی وعلایم مشخصه
اسم مبارک حضرت : محمد واین نام است که پیغمبر اکرم (ص) برای او گذارده وفرموده اسم او اسم من است وکنیه او کنیه من.
کنیه : کنیه مسلم حضرت ابوالقاسم وابوصالح نیز معروف است .
لقب : القاب حضرت بسیار است از جمله مهدی ، منصور ، قائم بامرالله ، حجه الله ، ولی الله ، صاحب الامر ، صاحب الزمان . المنتضم وبقیه الله .
پدر وسلسله آبا: الحسن العسگری بن علی الهادی بن محمد الجوادین علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقربن علی زین العابدین بن الحسین بن علی بن ابی طالب امیر المومنین (ع)
مادر : نرجس دختر یشوعا فرزند شمعون فرزند یعقوب فرزند اسحاق فرزند ابراهیم (ع) ولقب او ملیکه از آن جهت که شاهزاده بوده و به سوسن وصیقل به حکیمه نیز ملقب شده .
سال تولد : بنابر مشهور سال ۲۵۶ هجری قمری موافق عدد کلمه نوربه قولی سال ۲۵۵
محل تولد : شهر سامراء د رمنزل پدری که الان صحن وحرم عسکریین علیهاالسلام است .

ساعت وروز تولد وقابله : در سحر نیمه شعبان شب جمعه ، قابله اش عمه پدرش حکیمه خاتون.
خصوصیات حمل وولادت : حمل او مخفی بود تاهنگام ولادت . مانند حمل موسی بن عمران یعنی به طوری بود که تا ساعت تولد هیچکس اثر حمل در نرجس نمی دید . حتی قابله های متخصصی که معتمد گماشته بود که هرگاه در خانواده امام عسگری (ع) اثر حمل ببینند فورا گزارش دهند . حکیمه خاتون گفت نزدیک بود مرا شک عارض شود که ناگاه صدای برادر زاده ام بلند شد.
« عمه شک مکن ، بخوان سوره انا انزلنا را»

حکیمه خاتون گفت : « شروع کردم به خواندن سوره ، ناگاه دیدم از میان رحم من هم آواز شد چون سوره تمام شد متولد گردید ودرهنگام تولد نوری از وی ساطع گردید که چشمای مرا خیره کرد . ناگاه او را دیدم که به سجده افتاده و شهادتین وشهادت بروصایت پدران خود بر زبان جاری کرد و چون به خودش رسید گفت :
« اللهم انجزلی وعدی واتمم لی امری وثبت وطاتی واملابی الارض قسطاوعدلا»
بار خدایا وعده مرا سریع ومسلم گردان وامر مرا تمام ساز وقدم مرا ثابت بدار وزمین را به واسطه من پراز عدل وداد گردان دوران تربیت تا سال ۲۶۰ که پنج سال یا چهار سال وکسری از سن شریفش گذشته بود ودر کفالت پدر بزرگوارش وبه روح القدوس سپرده شده بود و دراین مدت مخفی از همه می زیست مگر بعضی از خواص که از ولادتش مطلع گشته واورا درایام کودکی مشاهده کردند .

ابتدای امامت : از سال ۲۶۰ که پدر بزرگوارش به زهر معتمد عباسی شهید شد . امامت به او منتقل گردید .
سن مبارک : آن حضرت تاکنون که از هجرت ۳۸۳ سال می گذرد ، ۱۲۷ سال از عمر شریفش می رود وهنگامی که ظاهر شود به سیمای جوانی ظاهر خواهد شد . در سن سی یا چهل نمایش خواهد داد ومرور زمان هیچ در روی تاثیر نکرده تا معلوم شود .
قامت : جوان چهار شانه کشیده قد، نه بلند ونه کوتاه به زمین چسبیده .

صورت : خوشرو و درخشنده به طوری که نور روی او بر سیاهی موی ریش و سرغالب است .
خدوخال : دو گونه او روان بدون بر آمدگی و بر گونه راستش خال سیاهی است .
پیشانی : روگشاده و باریک و کشیده ونزدیک به هم اما نه پیوسته .
چشم ومژه : چشمانش سیاه ودرشت و فرورفته وپلکها درخشنده ، شاید فرورفتگی چشمها در اثر عبادت و بیداری شب و گریه بسیار زیاد باشد.
بینی : بینی کشیده و بالا آمده و مختصر بر آمدگی در وسط آن .
دندان : دندانهایش به خصوص دندانهای جلو گشاده وبه هم پیوسته .
رنگ چهره: سفید درخشنده سرخ گون خالص وسیر در سرخی .
رنگ سایر بدن: گندم گون وسبزه مایل به سفیدی نه سیاهی .

موورنگ مو : رنگ موی ریش وسر سیاه ، اما نور صورت غالب بر سیاهی موی اوست در کودکی موهای او درخشنده و سیاه و مجعد امانه زیاد هم پیچیده وتا نرمی گوش از دو طرف آویزان و برروی دوش ریخته و از وسط دارای فرق بود .
سر مبارک : سر مبارکش گرد و مدور و علامت ریختگی مو یا موهای ریز در بعضی از مواضع سر پیداست .
سرشانه و مابین دو شانه : استخوان سر شانه نرم وبزرگ و سردوش پایین افتاده و مابین دو شانه پهن.
علامتی در پشت شانه : مابین دو شانه آن حضرت از طرف چپ خالی است بر خلاف رنگ بدن مو در زیر دو شانه برگی است مانند برگ یاس.
علامتی در پشت : در پشت مبارک دو خال است یکی به رنگ بدن ودیگری شبیه به خال پیغمبر(ص).
بازو : بر بازوی راستش این دو آیه نوشته شده .
(جاء الحق وزهق باطل ،ان الباطل کان زهو قلوتحت کلمه ربک صدقاو عدلالامبدل لکلماته وهو السمیع العلیم ).
کف : کف دست آن حضرت پهن وبزرگ .
سینه واز سینه تا ناف : سینه پهن وفراخ واز گودال گلو تا ناف مانند خطی ا زمو کشیده شده .
شکم : شکم برآمده و بزرگ .
ران : دو ران او پهن و پرگوشت وبرران راست خالی است بر خلاف رنگ بدن.
زانو : دو زانو روبه جلو آمده از بزرگی .

قوت : قوه او چنان است که اگر اراده کند بزرگتریشن درخت را از جا بکند واگردر میان کوه ها صیمه بزند سنگهای کوه ها ا زجا کنده شود واز هم بپاشد . (روحی فداه ).

در خصوصیات غیبت وزمان غیبت
حضرت امام زین العابدین (ع) فرمود، قائم مارا دو غیبت است یکی از آنها درازتر از دیگری است.دوران غیبت صغری ، پس از انتقال امامت به آن حضرت و خواندن نماز بر جنازه پدر بزرگوارش در اثر تعقیب کردن معتمد عباسی برای دستگیر کردن وی غیبت نمود . حتی بر خواص هم ظاهر نمی شد . اما نائب خاص برای خود انتخاب فرمود تا مرجع شیعیان باشد

. حوائج و سوالات خود را به وسیله او به آن حضرت برسانند ودریافت جواب کنند . وخود گاه گاه مخفیانه برنائب خاص ظاهر می شد ودستورات خاصه می داد وسوالات دوستان را توقیع می فرمود و بسیاری از اوقات بر نائب هم ظاهر نمی شد و کتبا یا نه وجه دیگر بر روی القاء می فرمود .

تااینکه بر همین منوال چهار نائب هر یک پس از دیگری تعیین فرمود . وبعد از آن غیبت صغری مبدل به غیبت کبری گردید امر مراجعه شیعه محول به عموم فقهای جامع الشرایط شد واز این جهت آن چهارنائب را نائب خاص گفتند ، زیرا که نیابت ایشان به طور خصوص یعنی به نصب خاص وتعیین خاص آن حضرت بود . و فقهای عظام را نائب عام گفتند . زیرا که نیابت ایشان را به طور کلی امضاء فرموده و چنانچه در توقیع اسحاق بن یعقوب که بر دست نائب دوم فرمود:

« وما الحوادث الواقعه فارجعو فیها الی رواه شیعتنا فانهم حجتی علیکم واناحجه الله»
اما حادثه واموری که بر شمارخ می دهد در آنها مراجعه کنید به رویان احادیث ما زیرا که ایشان حجت منند بر شما و من حجت خدایم »
وحضرت صادق فرمود :
« واما من کان من الفقها ،صائنا النفسه ، حافقالدینه ، مخالفالهواه ، مطیعا لامرمولاه فللعوام ان یقلدوه»
هر کس از فقها ء نفس خود را از معاصی نگهداری کند ودین خود را حفظ نماید ومخالف هوای خود و فرمانبرمولای خود باشد پس برای عوام رواست که او را تقلید نمایند .

نواب اربعه
نائب اول: ابوعمر و عثمان بن سعید العمری الاسدی : برای سه امام نیابت کرده : امام علی النقی وامام حسن عسگری و حضرت حجت علیهم السلام ، نیابت او برای حضرت حجت (عج) از سال ۲۶۰ تا ۲۸۰ بود .
نائب دوم : پیراو محمد بن عثمان العمری بعد از وفات پدرش به نیابت حضرت انتخاب شد از سال ۲۸۰ تا سال ۳۰۵ واو نیز از حضرت عسگری (ع) نیابت کرده .
نائب سوم : ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی پس از وفات محمد بن عثمان به نیابت منصوب شد از سال ۳۰۵ تا ۳۲۶ .

نائب چهارم : ابوالحسن علی بن محمد سمری : از سال ۳۲۶ بعد از وفات حسین بن روح به نیابت تعیین شد تا سال ۳۲۹ که در نیمه شعبان وفات کرد .
دوران غیبت کبری
شش روز پیش از وفات سمری . توقیع شریف بر دستش جاری شد ، حاکی از آن بود که وفات تو نزدیک شده دیگر به کسی وصیت مکن وکسی را به نیابت تعیین مکن که غیبت نامه واقع گردید وظهور نخواهد بود مگر بعد از مدت طولانی و قساوت دلها و پرشدن از جو وهر کس ادعای مشاهده کند پیش از سفیانی و صیمه آسمانی او دروغگو وافتراء زننده است .
فوائد خاصه وجود امام غائب که اختصاص به شیعیان دارد .

نوع شیعه مود توجه آن حضرت است واز ایشان مخفیانه حمایت می کند ودفع شراشرار وکید کفاروفجار می نماید به طوری سری وغیر مستقیم که هیچکس متوجه نمی شود نقشه های ظالمانه را برهم می زند ، تدبیرات خائنان را درهم می شکند . چنانچه خود آن حضرت در توقیعی که برای شیخ مفید صادر فرمد به این جهت اشاره فرموده: ما اگر چه جایگزین شده ایم درمکانی که دور از مساکن ظالمین باشیم بر حسب آنچه خداوند برای ما وشیعیان ما صلاح در این دیده تا

مادامیکه دولت دنیا برای فاسیقین باشد لیکن مع الوصف علم ما به احوال شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما از ما مخفی نیست .. ما اهمال نمی کنیم در مراعات شما ونه فراموش می کنیم یاد شما را واگرنه این بود بلاها و شدائد بر شما نازل می شد ودشمنان شما را درهم می شکستند ونابود می کردند پس بپرهیزید خدای جل جلاله را و مارا یاری و کمک کنید بر دستگیری خودتان .

واما فوائد خصوصی که عاید بعضی از افراد به خصوص می شود ویا با سبب است یعنی در اثر وسل ویا بدون سبب بلکه عنایت خاصی است که ازخود آن حضرت می شود از جهت مصالحی که منظور می کند و آنها اموری است :
۱- دستگیری از درماندگان ۲- دادرسی بینوایان ۳- رهنمائی راه گم کردگان
۴- نجات دادن غرق شدگان ۵- شفا دادن مریضی به اذن خدا بر سبیل اعجاز
۶- وسیله سازی برای ادای قرض ۷- رفع گرفتاری وعسرتها
۸- نجات دادن از زندان ۹- نجات دادن از دشمن واز مهالک وامثال ذلک
۱۰- بشرف ملاقات او نائل شدن

علائم تشریفی خاصه آن حضرت درهنگام قیام
ماه و خورشید در فرمان او باشد : مانند سلیمان ماه وخورشید را بخواند واجابت او کنند .
باد وابرهای شدید در تسخیر او باشد : خداوند ابرهای رام را در اختیار ذو القرنین گذارد وابرهای سخت رعد وبرق دار را برای قائم (عج) ذخیره فرمود.
ابر بر وی سایه افکند : چون از مکه خارج شود در سایه ابر حرکت کند وبه زبان فصیح که جن وانس بشنوند ندائی از ابر بر آید که این است مهدی آل محمد (ع).

به نام او از آسمان ندا آ‎ید: پیش از قیام ودر وقت قیام وبیعت گرفتن به نام از آسمان ندا خواهد آمد . به رعب نصرت شود به هر طرف حرکت کند ومتوجه شود پیشاپیش اوبه اندازه یک ماه راه رعب حرکت کند از طرف راست و چپ و جلو .
شمشیرها برای جنگ نازل شود : شمشیرها از آسمان به عدد اصحاب او نازل شود وبر هر شمشیر نام صاحب او و خصوصیت او نوشته باشد .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.