مقاله نماز چیست


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نماز چیست دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نماز چیست  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نماز چیست،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نماز چیست :

نمازمراسم مخصوصی است برای پرستش خداوند و راز و نیاز با او است که در آن جنبه های ارزنده و آموزنده خاصی در نظر گرفته شده و به همین جهت شکل مخصوصی به خود گرفته است .
نماز سرود توحید و یکتا پرستی و سرود فضیلت و پاکی است که باید فکر و روح ما را در برابر عوامل روزمره با آنها سرو کار داریم پاک و یکتا پرست نگه دارد.

کمتر کسی است که در زندگی روزانه تن و چهره و البسه ها یش مورد آلودگی قرار نگیرد و به تعویض و تمیز کردن آن می پردازد تا آن ظاهر ناپاک و آلوده را از خود دور گرداند روح ما نیز چنین است و به همین اندازه یا بیشتر در معرض آلودگی است آلودگی به خود خواهی ها و چشم و همچشمی ها و هوس‌ها ،‌ کینه و انتقام و . . . .

بنابراین همانطور که لباس و تن خود را شستشو می دهیم و پاکیزه می کنیم باید روح خود را نیز به سرچشمه پاکی و کمال نزدیک سازیم لحظاتی را به یاد خدا ، به نیایش با او و راز و نیاز با او بگذرانیم و روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهی شستشو دهیم .
این است نمازی که مسلمان روزی چند بار می خواند ـ نماز یکنوع وظیفه شناسی است .

بنام خدا
درعشق تو سوز وسازدارد دل ما چون رشته ســر دراز دارد دل ما
چشمی است که درنمازدارددل ما سرچشمه آب زندگی میگفتند

اهمیت نماز
قبل از بیان هر نکته ایی درباره نماز باید به اهمیت و ضرورت برپایی آن توجه داشت که برای بیان این مطلب به نکاتی چند بسنده می کنیم :
نماز فریضه ای است که در تمام ادیان بوده است : قبل ازخاتم انبیا حضرت محمد (ص) توجه به فریضه نماز در آئین حضرت عیسی بوده است که قرآن از زبان آن حضرت نقل کرده است که خداوند مرا به نماز سفارش کرده است:

« و اوصانی بالصواه )) (مریم / ۳۱). وقبل از او موسی بوده ست که خداوند به او خطاب می کند (( اقم الصلوه لذکری )) (طه / ۲۴). و قبل از همه آنها حضرت ابراهیم بوده است که از خداوند برای خود به ذریه اش توفیق اقامه نماز را می خواهد : (( رب احد لبنی مقیم الصلوه و من ذریتی )) (ابراهیم /۴۰).
با توجه به دلایل و شواهد ذکر شده و می توان بدین نکته پی برد که نماز بهترین راه برای قرب به خداست و به همین خاطر است که اکثر پیامبران به برپایی نماز اشاره داشت لذا هر کس با هر دین و آئین الهی نمی تواند منکر اهمیت نماز شود .

۲-نماز در پرتوی همه عبادات است
با نگاهی گذرا به مراسم مذهبی در می یابیم که نماز از چنان اهمیتی برخوردار است که در ایام ویژه مثل شب قدر ،اعیاد اسلامی ، جمعه ، و هر روزی که دارای فضلیت است و برای ایام ری و مراسم مخصوص مثل شب مبعث و میلاد و . . . نماز های مخصوص هم وارد شده است و شاید نتوان ایام مقدسی را پیدا کرد که در برنامه نماز نباشد .

۳-جایگاه نماز در نزد اولیاء خدا
علاوه برآیات و احادیثی که نقل شده است رفتار اولیا‌ء خدا نیز اهمیت و جایگاه آنرا بیان می کند . نماز جزو برنامه انبیا بوده است بطوری که حضرت عیسی (ع) در گهواره هم می گوید خداوند مرا تا زنده هستم به نماز و زکات سفارش کرده است :

« و اوصانی بالصلوه و الزکوه ما دمت حیا»( سوره مریم / ۳۱)
و حضرت ابراهیم (ع) همسر وکودک خویش را در بیابان های داغ که هیج آب و گیاهی ،‌ نداشت مسکن داد و گفت (( خدایا تا نماز بپا دارند : انی اسنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع ربنا لیقیموا الصلواه )).( فهرست غررالحکم ، صلاه )
و نقل شده است که پیشوایان معصوم ما ، هنگام نماز رنگ خود را می باختند و می فرمودند :‌ وقت ادای امانت الهی و حضور در پیشگاه و درگاه الهی است .
و نیز از یاران پیامبر نقل شده است که ایشان بسیار نماز بپا می داشتند و هیچگاه از این فریضه غافل نمی گشتند .

۴- تحریم شراب و قمار به خاطر جداشدن از نماز
با اینکه شراب و قمار مفاسد اجتماعی و روحی و جسمی بسیاری را به دنبال دارد اما قرآن می فرماید :حرام بودن اینها بدان خاطر است که میان شما کینه ایجاد می کند و شما را از یاد خدا و نماز باز میدارد ((و یصدکم من ذکرالله و عن الصلوه )) (سوره مائده / ۹۱)
در این آیه در میان هزاران خطری که شراب دارد روی ضرر اجتماعی و معنوی آن تکیه شده است که ضرر معنوی آن غفلت از یاد خدا و نماز است.

۵- نماز اولین واجب بعد از ایمان و توحید و معاد
«الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه»(سوره بقره /۲)
در ابتدای قرآن و سوره بقره بعد از ایمان به غیب که شامل ایمان به خداوند و معاد و فرشتگان است اولین اصل عملی که مورد ستایش قرار گرفته مسئله اقامه نماز است .

۶-انتقاد شدید خداوند بخاطر ترک و یا بی توجهی به نماز
برای ذکر اهمیت نماز به برخی از آیات قرآنی درباره ترک و بی توجهی به این فریضه توجه مینمائیم :
عده ایی ایمان دارند و نماز نمی خوانند : فلا صدق و لا صلی ــــ نه تصدیق کرد و نه نماز خواند .( قیامت / آیه ۳۱) قرآن صحنه جان دادن با یک دنیا حسرت این افراد را ترسیم کرده است .
عده ایی مانع از نماز دیگران می شوند : ارایت الذی ینهی عبداً ان اصلی . آیا دیدی آنرا که مانع بنده باشد ، آنگاه که نماز بخواند ؟ ( علق / آیه ۴۰ )

روزی ابو جهل تصمیم گرفت هنگامی که پیامبر در حال سجده است با لگد گردن آن حضرت را در هم بشکند هنگامی که قصد این کار کرد مردم او را دیدند که رفت ولی منصرف شد . دلیل را پرسیدند گفت : خندقی از آتش دیدم که بر پیش روی من شعله ور بود.( تفسیر نمونه . به نقل از مجمع البیان )
عده ایی گاهی می خوانند و گاهی نمی خوانند : فویل للمصلین الذینهم عن صلوتهم ساهون ( ماعون /۴و۵ ) وای بر نمازگذارانی که از نمازشان فراموشکارندکه در تفسیر می خوانیم مراد از سهو همراه تقصیر است ، سهو از نماز نه سهودر نماز .

۷- نماز اولین سوال در قیامت است :
در احادیث می خوانیم اولین چیزی که در قیامت مورد سوال و حساب قرار می گیرد نماز است .( بحار / ج ۷/ بیروت / ص ۲۶۷)
از پیامبر در جواب قوم سنی ثقیف که خواستار مسلمانی به شرط معاف شدن از نماز بودند نقل شده است :
و اما الصلاه فأ نه لا خیر فی دین لاصلاه فیه . (‌سیره ابن هشام /ج ۴/ ص‌۱۸۵)
اما در موردنماز ، مسلمان شدنی که با نماز خواندن همراه نباشد ارزشی ندارد.

نماز از دیدگاه عقل و وجدان
غیر از حق اسلامی که هر مسلمان بخاطر اسلام بر گردن یکدیگر دارند نوع دیگر حق انسانی است که به خاطر انسانیت است که یکی از این حقوق انسانی سپاس از محبت و نیکی دیگران است و این حق ، نسبت به هر زبان و نژاد و ملیت و کشور یکسان است و حتی اگر مسلمان نباشیم احسان و نیکی دیگران به عهده ما مسئولیت تشکر را میگذارد .

حال این سوال مطرح است که آیا بیشتر از خدا کسی بر ما حق دارد؟ جواب این است خیر ، چرا که نعمت و نیکی او درباره ما بیشمار است و خودش نیز وجودی عظیم و فیاض می باشد.
خداوند ما را از یک سلول آفرید و هر چه نیاز حیات ما برایمان فراهم کرد و برای تربیت معنوی ما رسولان خویش را فرستاد و احکام سعادت بخش مقرر کرد و حلال و حرام وضع نمود و حیات مادی و روحی ما را از هر جهت ، برخوردار از ابزار و وسایل کمال ساخت و همه شرایط بهروزی و سعادت را برایمان فراهم نکرد و الحق و الانصاف که نیکی را در حق ما تمام کرد،به قول سعدی:
از دست و زبان که بر آید کز عهده شکرش به در آید

(گلستان /دیباچه)
وقتی که به اطراف خود می نگریم نشانه های بی کرانی را از قدرت و عظمت خداوند که همگی نشانه رحمت و لطف او به بنده اش می باشد را به نظاره می نشینیم . حال این سؤال مطرح است که چرا باید برای تشکر از خداوند نماز بخوانیم در جواب باید گفت وقتی که اصل لزوم تشکر را قبول کردیم برای اینکه در را ه خود سر در گم نشویم و یاوه نگوییم باید طبق خواسته خداوند آن سپاس را انجام دهیم و خواسته خداوند نماز است اگر قدر نعمتها و الطاف الهی را بدانیم چنان شیفته او

می شویم که حاضریم فرمان او را تا پای جان انجام دهیم .لذا خداوند متعال یکی از بهترین راه های سپاسگزاری ما را در برابر خود برپایی نماز ذکر کرده است پس ما نیز موظفیم از فرمان خدای خود اطاعت نموده و آن را چنانکه شایسته ذات مقدس پروردگار است ادا نمائیم .

آداب نماز
برای بیان آداب نماز به نکاتی چند از جهات مختلف اشاره می کنیم :
۱- نماز و تشریفات:در بسیاری از روایات اسلامی می خوانیم که امامان برای نماز لباس مخصوص داشتند لباس شرفیابی خداوند بخصوص نماز عید و جمعه را با لباس مخصوص برگزار می کردند . برای مثال برای نماز باران سفارش شده است که امام جماعت لباس وارونه بپوشد تا نشانه تذلل و خشوع بیشتری باشد . پارچه ایی همانند حوله ( هنگام نماز ) بر دوش اندازد و این دستورها به ما نشان میدهد که نماز یک سری آداب و تشریفات مخصوص به خود دارد نه تنها نماز بلکه تمام امرهای مقدس .

نماز یک پرواز معنوی است که بدون آمادگی های همه جانبه امکان ندارد ،تمام آداب و شرایط و احکام نماز را می توان نشانه اهمیت آن دانست و آن را به یک آداب رسمی همراه با تشریفات ویژه تشبیه کرد .( نماز ، محسن قرائتی)

۲- نماز در بیان ادبی قرآن : در آیه ۱۶۱ سوره نساء خداوند برای دانشمندان و مومنان نماز گزار و زکات دهندگان پاداش بزرگی را بیان می کند . اما هنگام نام بردن از این گروهها نام گروه نماز گزاران را در قالب مخصوصی بیان می کند :
الراسخون فی العلم
المومنون بالله
الموتون الزکوه
المقیمین الصلوه
برای توضیح باید ذکر کنم که اگر به چهار کلمه نگاه کنید می بینید بیان نماز تفاوت دارد مثلاً باید ذکر شود والمقیمون تا با راسخون و مؤمنون همسان باشد ولی از کلمه مقیمین استفاده شده است به معنی آنکه قصد مخصوص برای نماز دارم .(( اعنی المقیمین ـــ توجه مخصوص به نماز دارم.))

حضرت ابراهیم می فرمایند :
ان الصلاتی و نسکی .(انعام / ۱۶۲ ) با اینکه کلمه نسک به معنای عبادت است و عبادت شامل نماز هم می شود ولی نام نماز در این قسمت جداگانه برده شده است تا اهمیتش را برساند.
نیز در آیه ۷۳ سوره انعام می خوانیم :
ما به انبیا کارهای خوب و برپای داشتن نماز را وحی کردیم .
«‌اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوه»‌ و با اینکه نماز نیز جزء کارهای نیک است اما باز کلمه نماز را جداگانه ذکر کرده است . (‌درباره نماز / محسن قرائتی)

۳- نماز با ما سخن می گوید : طبق آیات و روایات ، کارهای انسان در برزخ و قیامت در برابر او مجسم می شود کارهای خوب او در قالب نیکو و کارهای زشت او در قالب زشت . رشتی و زیبایی کارها به دست خود ماست از جمله در روایات می خوانیم نماز خوب را فرشته در قیافه زیبا با لا می برد و نماز می گوید .(( حفظک الله کما حفظتنی )) خدا ترا حفظ کند همانطور که تو مرا حفظ کردی . ولی نمازی که با شرایط و دستوراتش اقامه نشود فرشته آن را به صورت تاریک بالا می برد و نماز میگوید : (( ضیعک الله کما ضیعتی ))‌ خداوند تو را ضایع کند همانطور که تو مرا ضایع کردی .( اسرار الصلوه / امام خمینی ره / ص ۸و۷و۶ )

۴-نماز و همراهایش : در مواردی متعدد از آیات قران که از نماز مطرح شده است ، در کنار آن فرمان دیگری نیز آمده است این جامعیت احکام عبادی اسلام را می رساند که در کنار ارتباط با پروردگار و مسائل اقتصادی و اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان و انجام امر به معروف و نهی از منکر هم مطرح است .و هیچ مسئله ای مانع از توجه به مسائل دیگر نیست .( می توان به آیات بقره ۸۳ ، انفاق ۳ ، توبه ۷۱، لقمان ۱۷ و غیره در این رابطه مراجعه کرد .) و از همین جاست که آیه ((‌ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر )) مفهوم روشنتری پیدا می کند و معلوم می شود که بر پایی این فرضیه چگونه مانع مفاسد در جامعه اسلامی میگردد . ( پرتویی از اسرار نماز / محسن قرائتی )

شرایط نماز
در کتب فقهی و عرفانی و اخلاقی آورده اند که : نماز حقیقتی است که با چهار هزار مسأله بدرقه میشود این کثرت مسائل ظاهری و دیگری باطنی در این جا خیلی فشرده به شرایط ظاهری و باطنی نماز اشاره می شود.

شرایط ظاهری
طهارت یکی از این شروط است که عبارت است از غسل ، وضو ، تیمم و رفع آلودگی از بدن و لباس و حتی الامکان تمام محل نماز و دیگر احتراز از لباس ابریشم ، حریر و نیز طلا برای مردان و دوری جستن از پوست و پشم و کرک حیوانات حرام گوشت تهیه شده است .

شرط دیگر مراعات وقت نماز ، بخصوص اول وقت و ایستادن در محلی که کسانی یا چیزی از جلوی آدمی عبور نکند و دیگر قرار گرفتن به طرف قبله با تمام وجود و توجه به اینکه انسان می خواهد چه برنامه ای را اجرا کند و در برابر چه قدرت عظیمی ایستاده است و بسیاری از شرایط دیگر .

شرایط باطنی :
از جمله شرایط باطنی
حضور قلب : حضور قلب حقیقی است که از تمرکز در برنامه های نماز و توجه عمیق انسان به حق پدید می آید .چنانچه در نماز فکر انسان و حالات قلب مکلف ، میدان جولانی جز یاد محبوب داشته باشد ، حضور روی نخواهد داد و روی جان به جانب از عالم ملکوت کسب نور کند.

تفهم
عبارت از چشیدن معنای نماز و دریافت لطایف الهی آن است؛ لطایفی که به دست آوردنش انسان را مست باده عالم معنا می کند و قدرت عجیبی برای معراج روح بوجود می آورد .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.