مقاله جهانی شدن بازار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله جهانی شدن بازار دارای ۶۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جهانی شدن بازار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جهانی شدن بازار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله جهانی شدن بازار :

جهانی شدن بازار
سیر تکاملی بشر و بویژه پیشرفتهای فن آوری قرن حاضر در زمینه های مختلف از جمله ارتباطات و حمل و نقل، دنیای بزرگ ما را جهان کوچک و بهم وابسته ای تبدیل کرده است. بارزترین ویژگی جهان امروز که آن را از زمانهای گذشته متمایز ساخته، ضرورت ارتباطات و همزیستی در سایه همیاری و داشتن روابط با سایر ملل می باشد. بر این اساس انتخاب بین حضور در صحنه بین المللی و عدم حضور،جای نداری بحث ندارد چرا که وجود یک کشور با یک سرزمین معین و جمعیتی مشخص کافی است که به عنوان عضوی از اعضای جامعه بین المللی شناخته شود.

یکی از جنبه های مهم اربتاطات بین کشورها، روابط اقتصادی ملل می باشد. اقتصاد بیم الملل از یک سو به عنوان بخشی از روابط خارجی و بین المللی یک کشور از سوی دیگربه صورت ابزری جهت رشد و توسعه اقتصاد داخلی و کوشش در جهت ارتقای سطح زندگی و رفاه مردم به شمار می رود. امروزه اقتصاد بین الملل و اقتصاد داخلی آنچنان به هم گره خورده است که در واقع مکمل و ملزوم یکدیگر هستند.

امروزه پدیده جهانی شدن به صورت یک امر غالب جهانی شدن در آمده است. این پدیده کشور های در حال توسعه را نیز صرف نظر از تمایل یا عدم تمایل آنها در بر گرفته است. لذا مهم و درک صحیح این مقوله و اینکه چه تحولاتی برای مشارکت و حضور در ای فرآیند ضروری است، ما را در انتخاب خلاق و گزینش بهتر یاری می نماید.
ورود به بازار جهانی شدن

یکی از خصوصیات جهان کنونی نزدیکی انسانها به یکدیگر است. جهانی شدن یعنی بی معنی شدن مرزها به معنی تولد شکل جدیدی از تجارت و بازرگانی، در این مرحله نوین اقتصادی در دنیا، دیگر خریدار نیست که به دنبال جنس خود از فروشگاهی به فروشگاه دیگر و از خیابانی به خیابان دیگر می رود، بلکه این فروشنده است که به دنبال خریدار شهر به شهر و کشور به کشور جست و جو می کند. تجارت الکترونیک چنان تحولی ایجاد نموده که فرصتها و تهدیدات بالقوه عظیمی را سبب می شود. هر کس از تحولات و فن آوریهای جدید در امر فروش و بازار یابی بی بهره باشد از چرخه رقابتها کنار خواهد رفت و هر که از این نوآوریها استفاده نماید می تواند امیدی به بقای خود داشته باشد. امروزه ورود به بازار سایر کشورها نیازمند تعیین یک برنامه ریزی اساسی است. هر شرکت باید برنامه خود را برای گشودن هر بازار معین نماید.

بازار یابی بین المللی
بازار یابی بین المللی با همه تفاوتهای ظاهری، در اصل همان بازار یابی و در تعریف بازار یابی – است. به نظر کاهلر منظور از بازار یابی بین المللی یا بازار یابی چند ملیتی، بازار یابی کالا و خدمات در بیش از یک کشور است و می تواند شامل جهانی صدور کالا از کشوری به کشور دیگر باشد. بازار یابی جهانی عبارت است از فرآیند تمرکز بر منابع (نیروی انسانی، پول و سرمایه های فیزیکی) و اهداف یک سیستم در بازار جهانی. بدین ترتیب مدیریت بازار یابی بین المللی عبارت است از۰هماهنگی و ادغام چندین برنامه بازار بین المملی به صورت یک برنامه مؤثر بین بین المللی و تعریف بازار بین المللی فقط از آن جهت با تعریف عاو بازار یابی متفاوت اسن که در آن کالاها و خدمات دارای مرزهای سیاسی بازار یابی می شوند.

راهبردهای ورود به بازار های جهانی
به طور کلی راهبردهای ورود به بازار های جهانی را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد.
۱- صادرات ۲- اعطای امتیاز ۳- مشارکت ۴- تولید خارجی

صادرات: صادرات به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر است. جابجایی در داخل کشور و یا از داخل به خارج هر دو مشمول این تعریف است. در اصطلاح بازرگانی صادرات یکی از راههای ورود به بازارهای سایر کشورهاست. صادرات عبارت است از تولید کالا در یک کشور و مصرف آن در کشور دیگر. این روش مرسوم بدین شکل ورود به بازارهای جهانی و شیوه ای کم خرج تلقی می شود و راهی است که اغلب براحتی انجام پذیر است. علاوه بر این بدان سبب که فروش صادراتی به حداقلی از تعهد منابع نیاز داشته و کمتر برنامه ریزی خانگی را متاثر می سازد، کم خطرترین راه رفع نیاز به شمار می رود.

اعطای امتیاز: روش دیگر برای ورود به بازار خارجی، اعطای امتیاز به سک شرکت تجاری محلی برای انجام تولید یا توزیع محصولات شرکت و یا هر دو می باشد. این شیوه معمولا قدم بعدی عملیات صادرات است. البته در صورتی که شواهد حاکی از آ ن باشد که بازار مورد نظر برای محصولات شرکت بازار سود آوری است. اعطای امتیاز شرکت را قادر می سازد ککه ئامنه فعالیتهایش را بدون هیچ سرمایه گذاری مستقیمی در نیروی انسانی یا تجهیزات گسترش دهد.

اعطای امتیاز به دو شکل امکان پذیر است. روش اول، قرارداد تولید و روش دوم، قرارداد همکاری در مدیریت می باشد. در حالت اول عرضه کننده امتیاز با تولید کننده محلی در مورد تولید یک کالا قرارداد می بندد و در حالت دوم شرکت، دانش مدیریت خود را در اختیار یک سرمایه گذار خارجی قرار می دهد ککه در این حالت، شرکت به جای کالا، خدمات مدیریت را عرضه می دارد.

مشارکت: در این استراتژی، سرمایه گذار خارجی و سرمایه گذار داخلی یک فعالیت تولیدی یا بازرگانی را با هم انجام می دهند. در این حالت ممکن است سرمایه گذار خارجی بخشی از سهام یک شرکت محلی را بخرد یا شرکت محلی بخشی از سهام شرکت خارجی را در کشور خودش خریداری نماید و یا هر دو فعالیت جدیدی را با هم شروع کنند.

تولید در کشور خارجی: آخرین راه ورود به بازارهای جهانی، سرمایه گذاری مستقیم در تولید یا مونتاژ کالا در بازار خارجی است. تفاوت این دو روش با روشهایی که مثلا گفته شد این است که در این روش مالکیت کل تسهیلات تولیدی شرکت در آن بازار متعلق به شرکت نامبرده است.
یکی از نکات ضعف این استراتژی، انواع خطرهایی است که ممکن است شرکت با آن رو به رو شود، عمده ترین این خطرها عبارت است از بلوکه شدن یا کم ارزش شدن پولهای سرمایه گذاری شده، وخیم شدن بازار و یا از مصرف خارج شدن مالکیتها و … است.

تعریف تجارت الکترونیک: تجارت الکترونیکی یک انقلاب صنعتی جدید در قرن بیست و یکم تلقی می شود و با جهانی شدن بازار سرعت رو به پیشرفت و توسعه است. در حقیقت انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی به صورت on line و از طریق شبکه جهانی اینترنتالکترونیکی اطلاق می گردد. این فناوری در سالهای اخیر در بستر internet رشد فزاینده ای داشته است. ارتباط فناوری و تجارت به سالهای بسیار دور باز می گردد. فناوری همواره باعث پیشرفت و گسترش تجارت بوده است. حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد فینیقیان فن ساخت کشتی را به کار بردند و نخستین گروهی بودند ککه از دریای مدیترانه گذشتند و به سرزمینهای دور، دست یافتند. با این پیشرفت برای اولین بار در تاریخ جهان، مرزهای جغرافیایی برای انجام تجارت با اقوام دیگر آغاز گشت.

اکنون شبکه جهانی اینترنت به مثابه همان کشتی است که نه تنها فواصل جغرافیایی بلکه اختلافات زمانی را از بین برده و صفحه تاریخ را برای نمایش دیگری آماده کرده است، وقت آن است که بر این کشتی سوار شویم. در دورانی که فناوری اینترنت رو به پیشرفت است و هر لحظه بر تعداد استفاده کنندگان از آن اضافه می شود، جای افسوس است که کشور ایران با وجود امکانات بی شمار تکنیکی و فنی، از آن بهره نگیرد. همان طور که گفته شد تجارت الکترونیکی را می توان انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی به صورت in line و از طریق شبکه جهانی اینترنت است. این امور می تواند شامل خرید و فروش عمده و یا خرده کالای فیزیکی و غیر فیزیکی ارائه خدمات مختلف به مشتریان و دیگر موارد تجاری باشند.

امتیازات تجارت الکترونیک:
۱- هزینه راه اندازی فروشگاه الکترونیکی بسیار کمتر از فروشگاه فیزیکی است.
۲- تبلیغ محصولات به راحتی و به ارزانی در سطح جهانی میسر است.
۳- مشتریان منحصر به یک منطقه و یا کشور خاص نبوده و محیط فروشگاه به مرزهای جغرافیایی محدود نخواهد بود.
۴- رقابت برای جذب مشتری سبب ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خواهد شد.

۵- مدیریت فروشگاه و تعیین راهکارهای آتی کاملا ساخت یافت می شود.
۶- ارتباط با مشتریان، تولید کنندگان و دیکر افراد می تواند با استفده از صفحات وب و نامه های الکترونیکی EBI تسهیل شود.
۷- سفارشات می تواند به صورت الکترونیکی ارسال و دریافت شوند.
۸- تعداد مشتریان و خریداران به سرعت قابل افزایش است.
۹- هزینه ها کاهش یافته و منابع بیشتری حاصل خواهد شد.

۱۰- با حذف واسطه ها ارتباط با تولید کنندگان کالاها، بهینه می شود.
مدلهای اصلی در تجارت الکترونیکی

حالا که افکار شما استفاده از فناوری on line، ارائه خدمات و بها دادن هر چه بیشتر به مشتریان و بازارهای جهانی را جولانگاه خو قرار داده است باید به فکر مدل مناسبی از تجارتجهت اقناع خواسته ها و تفکرات خود باشید.البته مدلهای تجارت دائما در حال تغییر هستند –شرکتها انواع مدلها را طراحی و مرتبا آنها را دستخوش تغییر و تحول می نمایند- اماعلی رغم همه این تغییرات، مدلهای موجود همگی از سه مدل اصلی نشات می گیرند.

۱- مصرف کننده-مصرف کننده (consumer to consumer)
۲- تجارت- مصرف کننده (business to consumer)
۳- تجارت-تجارت (business to business)
مدل مصرف کننده-مصرف کننده

این مدل کار تجارت را بین مصرف کننده ها به صورتی ساده و روان تسهیل می نماید. منبع درآمد، پولی است که برای یر قراری ارتباط بین خریدار و فروشنده از آنها دریافت می گردد. نحوه اخذ پول می تواند به صورت یک قرار مشخص و یا به صورت حق کمیسیون باشد.
از معروفترین کمپانی های c2c، eBay است که بزرگترین مرکز تجاری on line محسوب می گردد.

این شرکت حتی با دریافت کمترین حق الزحمه، این امکان را به مصرف کنندگان می دهد که کالای خود را مستقیما به سایرمدل تجارت-مصرف کنندگان و در قالب حراجیهای مختلف و متنوع عرضه نمایند. مراجعین eBay از این سایت عظیم برای فروش و خرید اقلام بسیار مختلف و متنوع که در ۴۳۲۰ طبقه بندی قرار دارند، استفاده می کنند. این طبقه بندی ها اقلامی نظیر اتومبیل، کلکسیونها، موسیقی، چینی، شیشه، عکاسی، الکترونیک، جواهرات و مواردی دیگر را در بر می گیرد.

مدل تجارت-مصرف کننده
مدل تجارت-مصرف کننده، شیوه جدید و سریع فروش کالا به مصرف کنندگان است. به طور سنتی شرکتها و تجار خرئه پا با به خدمت گرفتن کاتالوگ، مراجعه به درب منزل، چاپ و انتشار آگهی، دریافت سفارشات تلفنی و پستی و نمایش کالا در ویترین فروشگاههای خود اقدام به فروش محصولات خود می نمایند. تجارت الکترونیکی ابزاری متفاوت است، شیوه ای برای فروش کالا با استفاده از فناوریهای مبتنی بر وب. یک فناوری بسیار پر قدرت که مرزهای تجارت سنتی را کاملا در هم شکسته و فضاهای جدیدی را در صحنه تجارت بروی همگان گشوده است. فناوری ای که این امکان را به مشتریان می دهد تا از هر گوشه ای از جهان و در هر زمانی از روز و شب کار خرید و فروش کالای مورد نیاز خود را انجام دهند.

متاسفانه همین قدرت شگرف فناوری و تجارت الکترونیکی باعث گردیده است تا هر کسی هم که در فکر و خیال تجارت نیست به این قافله بپیوندد.

مدل تجارت-تجارت
اگر واقعا ۷۵ درصد از کل مجموعه تجارت جهانی on line مربوط به شیوه های تجارت-تجارت گردد. بنابراین این نحوه داد و ستد بهترین و بیشترین فرصت را برای سرمایه گذاران جدید در تجارت الکترونیکی نوید می دهد. شیوه داد و ستد B2B گستره ای از درآمدهای کم تا بسیار زیاد را در بر می گیرد و سرمایه گذاران سریع تر از مسافران قطار زیر زمینی به این نوع داد و ستد مبادرت و یا از آن دست می کشند.

اما باید اذعان نمود که داد و ستد تجارت-تجارت ستون فقرات اقتصا نوین را تشکیل می دهد و همانند انقلاب صنعتی پا بر جا و استوار باقی مانده و به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد. علی رغم شکست و افول این شیوه داد و ستد در بعضی موارد، هنوز اول کار است و نفوذ و کشف بخش عظیمی از بازار جهانی باقیمانده است.
با توجه به زمینه بسیار گسترده و مناسب برای تخصصی نمودن داد و ستد و سرمایه گذاری، مدلهای B2B را می توان به دو بخش تقسیم بندی نمود. یک بخش بازار عمودی و بخش دیگر بازار افقی را در بر می گیرد.

بازار عمودی (vertical Market): مختص صنعت می باشد. راه حلهای تجارت الکترونیکی در این طبقه بندی، در بیشتر مواقع مسائلی چون نارسایی های موجود در یک صنعت خاص و نیز صنایعی چون فولاد، مواد شیمیایی، پلاستیک و کاغذ که پراکنده و کاکنان زیادی دارند را مورد توجه قرار می دهند.

بازار افقی (Horizental Market): بخش گسترده ای از دیگر صنایع متنوع و مختلف را در بر می گیرد در بازار افقی ارائه اطلاعات، کالا و خدمات مورد توجه می باشند. این بازارها میعادگاهی برای حمل و نقل کالا و ارائه خدمات علمی از قبیل جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها مسائل مربوط به منابع انسانی و پشتیبانی های فنی در امور دفتری و بسیاری موارد دیگر هستند. سایر انواع تجارت B2B یعنی کانالوگ هایon line، حراجها بازار های محلی و تبادلات ارزی می توانند زیر مجموعه بازارهای عمودی و یا افقی قرار گیرند.

کاتالوگ های on line (on line catalogs)
شاید بنیادی ترین و قابل فهم ترین حالت داد وستد B2B کاتالوگ های on line هستند که کاربرد اصلی آنها انباشتن فهرستهای مخ تلف از تولید کنندگان و دریافت تقاضاهای برای آنها از خریدارنا است. درجه کارایی و موفقیت چنین شیوه ای از داد و ستد بستگی به این دارد که چه تعداد از تولید کننده ها با چه تعداد خریداری مرتبط می گردند.

از جمله شرکت های فعال با شیوه فوق عبارتند از: Chemdex، Sciquest، Commerc One، Aniba.
حراجیها (Auctions): حراجها فرام کننده بستر تجاری بسیار مناسبی برای خرید و فروش کالای ویژه نظیر مازاد بر مصرف سازمانها، تجهیزات دسته دوم، کالای تکمیل نگردیده و نیز کالای فاسد شدنی و نظایر آن می باشد. از نمونه های بارز این حراجها free markets می باشد که محل حراج اجناس برگشتی تولید کنندگان در سایت محلی مازاد بر مصرف سازمانهای مختلف است.

Free Markets حاجهای on line مدل B2B را برای خریداران قطعات صنعتی، مواد خام و خدمات تدارک می بینند. از سال ۱۹۹۵ آنها اقدام به حراجهای متعدی برای کالا و خدمات در بیش از هفتاد طبقه بندی نموده ناد که از آن جمله می توان به قطعات پلاستیکی تزریق قالب، ماشینهای تجاری، قطعات ساخته شده فلزی، مواد شیمیایی، مدارهای – شده، ذغال سنگ و غیره اشاره نمود.

Trade Out یکی از سرمایه داران تجارت on line در زمینه حراج برای خرید و فروش مازاد بر نیاز کالاها و دارایی های بلا استفاده می باشد. این شرکت که در اکتبر سال ۱۹۹۸ شکل گرفته است. محل تلاقی هزاران شرکت برای داد و ستد اضافه کالای مصرفی خود که در بیش از ۱۰۰ طبقه عرضه می گردند، می باشد. شرک Trade Out تخمین می زند که منابع مازاد مورد معامله به ۳۵۰ دلار برسد.

مجمع تجار (Community Market Markers): مجمع تجار، متخصصین رشته های مختلف را دور هم جمع کرده و یک منبع اطلاعاتی قوی on line ایجاد کرده است. هدف از این مجمع جذب و جلب کسانی است که می توانند به طور بالقوه خریداران اطلاعات مختلف باشند. سایت Vertical Net شاید یکی از بهترین مکانها برای مجامع مختلف تخصصی در وب باشد.

Vertical Net به صورت یک مجمع تجارتی on line با نام Water on line در سال ۱۹۹۵ شروع به کار نمود از آن زمان تا کنون این شرکت بسیار گسترده گردیده و مجموعا ده مجع اینترنیتی تخصصی را بوجود آورده است. این مجامع در جهت غنا بخشیدن به دانش مراجعین، جدیدترین و تازه ترین اطلاعات و ایده های تجاری نوین و نیز کالا را در اختیار آنها می گذارد. این مجامع خرید و جزو شرکای پیشگامان صنعت اینترنت نظیر Microsoft، IBM، British Telecom، Internet capital Group در آمده اند. منبع اصلی در آمد Vertical Met از راه تبلیغات است.

بازارهای دیجیتالی: شاید جدیدترین مدل تجارت B2B، بازارهای دیجستالی یا exchangeها باشند. Exchangeها برای کالاهایی بازر فراهم می کنند ککه از قسمت بالایی برخوردارند. گاز طبیعی ارتباطات راه دور و یا الکتریسیته از جمله مقوله های قابل فروش دراین بازار هستند. این بازارها قیمت اجناس و کالا را در هر لحظه ای که مشتری پر و جو کند، در اختیار وی می گذارند. Exchang ها درآمد خود را به صورت حق اشتراک و حق کمیسیون معاملات به دست می آورند.

آزمون خرید الکترونیکی: آزمون خرید الکترونیکی روشی است با سه مرحله این آزمون برای تمامی انواع محصولات و خدمات در صنایع مختلف کاربرد دارد. آزمون خرید الکترونیکی برای خرده فروشان، تولید کنندگان، عرضه کنندگان یا هر شرکت دیگری که در بخشی از فرآیند توزیع محصول از تولید تا مصرف مشارکت می کنند قابل استفاده است. در این آزمون کلمه محصول همه جا به معنای محصولات تولیدی و خدماتی به کار می رود.

سه مرحله مربوط به آزمون خرید الکترونیکی عبارتند از:
۱- ویژگیهای محصول
۲- آشنائی و خرسندی مشتری از محصول
۳- ویژگیهای مشتری

ویژگیهای محصول: مربوط به میزان وابستگی محصول به حواس پنجگانه است.
آشنائی و خرسندی: منظور درجه ای است که مشتری، مممحصول را شناخته و به آن اعتماد دارد، قبلا آن را تجربه کرده و از خرید مجدد‌ آن خرسند خواهد شد.
ویژگیهای مشتری: عمده ترین عامل انگیزش مشتری و نگرش وی به خرید را مد نظر قرار می دهد.
شناخت مشتری: شرکتهای on line باید همواره در جستجو و بررسی و یافتن مشتریانی باشند که طالب خرید از سایت آنها هستند. برای شروع چنین فرآیندی باید از میزان نفوس و شرایط جغرافیایی کاربران اینترنت آگاهی لازم را پیدا کنند.

زمانی که از پایگاه اجتماعی و اقتصادی کسانی که مشتریان شما خواهند بود آگاه باشید، می توانید شرایط تجاری خود را مطابق خواسته ها و نیازهای آنان تنظیم کنید. در این راستا باید فرا بگیرید که چگونه این مراجعین بالقوه به سایت شما دسترسی پیدا می کنند، شیوه خرید آنها قیمت و قابل بر طرف کردن چه نیازهایی به صورت on line هستند. بین چنین آگاهی و شناختی است که می توان استراتژیهای گسترش بازار و طبقه بندی ها را انتخاب نموده شروع به ساختن سایتی مناسب نمایید.
کار ساختن یک سایت خوب و مشتری پسند و موفق، کاری وقت گیر و خسته کننده است، لذا تلاش و کوشش زیادی را می طلبد. برای انجام موفقیت آمیز این کار، دوازده مرحله ذیل را مطرح می کنیم:

۱- شناخت اکثریت کسانی که از وب استفاده می کنند.
۲- کسب آگاهی از گسترش و دید کودکان به آینده وب.
۳- پیگیری و آگاهی از نحوه صرف پول تو جیبی توسط جوانان در اینترنت.
۴- شناخت کسانی که دست به خریدهای سنگین می زنند.

۵- شناخت اینکه بخش اعظم درآمد وب از کدام طریق صورت می پذیرد.
۶- شناخت و آگاهی از اینکه چه کسانی با چه ملیتهایی و با چه نسبتی از وب استفاده می کنند.
۷- توجه به مسئله جنسیت –مرد یا زن- در استفاده از وب و شکل دهی الگوی جدید.
۸- شناخت اینکه طبقات مختلف اجتماعی مایل به صرف چه مقدار از درآمد خود به صورت online هستند.
۹- آگاهی از فناوری کامپیوتر مورد استفاده مشتریان و چگونگی دسترسی آنها به وب.

۱۰- آگاهی از اینکه جه کشورهایی و یا چه ملیتهایی دست اندر کار تجارت الکترونیکی می باشند.
۱۱- شناخت از طبقات خریدارانی که به سایت شما دسترسی خواهند داشت و چگونگی جلب و جذب آنها.
۱۲- آگاهی از اینکه خریداران در جستجوی چه مواردی به صورت on line هستند و ارائه آنها به خریداران.

شاخص شدن سایت: پس از آنکه شرکتهای الکترونیکی اهداف خود را به وضوح ترسیم نمودند و مشتریان را شناختند، نوبت به آن می رسو که تصمیمهای لازم را در مورد چگونگی مطرح کردن خود در بازار جهانی اتخاذ نمایند. هر شرکتی تصمیم بگیرد که انجام و رعایت چه موارد و نکاتی از آنها یک شرکت الکترونیکی منحصر به فرد ساخته و از این ویژگی خود برای جلب و جذب مشتریا استفاده کند. به این فرآیند شاخص شدن می گویند.

در شاخص شدن سایت اهداف عبارتند از شناساندن، کیفیت برتر کالا، وفاداری مشتری و تبلیغاتی می باشند.
برپایی و بر قراری یک سایت شاخص و مرغوب مستلزم رعایت سه نکته ذیل است:
۱- شناخت مشتریان: توجه به این نکته در بسیاری از صحنه های تجارت مهمترین نکته محسوب می گردد. این درست است که شما محصول را تولید کرده، سایت را بر پا ساخته اید و طرحهای بازار یابی و سیستم ارائه خدمات را پیاده می کنید اما این مشتریان هستند که سایت شما را شاخص دانسته و مرغوبیت کالای آن را تایید می نمایند. همچنین به ذهن بسپارید که بهترین مشتریان سنتی شما بهترین مشتریان on line شما نخواهند بود بنابراین شیوه هایی که برای مرغوبیت سایت در تجارت سنتی کارساز بوده است، ممکن است در تجارت الکترونیکی چنین نباشد.

۲- کار با سایت راخیلی راحت نمایید: از تنبلی و سستی مرورگران اینترنت به نفع خود استفاده کنید و با ارائه سایتی که ساده بوده و مرور در آن به تفکر نیاز نداشته باشد و به آسانی بتوان در آن چرخید، نظر آنها را به خود معطوف نمایید. مشتری ای که تمایل به مرور سایت ندارد، بلافاصله پس از دریافتن Item مورد نظر خود، فورا آن را خریداری نموده و سایت را ترک می کند بنابراین باید چنین سایتی داشته باشید.
۳- از فناوری برای کارایی سایت استفاده کنید: از رابطهای جدید برای بخشیدن ارزش و اعتبار بیشتر به سایت خود بهره گیرید. سایت خود را اب ابنکهای اطلاعاتی ادغام کنید و ارائه خدمات، مشخص کردن سایت های وب، کاتالوگ های خرید و صفحات جدید می باشد، به طوری که کاربر مجبور به بخاطر سپردن کلمات عبور برای جستجوی اطلاعات یا محصولات مورد نظر خود نباشد.

حفظ مشتریان: تجارت الکترونیکی موفق گرو در روابط دو جانبه ای می باشد که بر اساس اعتماد و منافع مشترک استوار باشد و همیشه هم همین طور بوده است. تنها فرقی که امروز میتوان مشاهده نمود گسترده شدن دامنه و عمق رقابت است که به واسطه شبکه جهانی وب ایجاد گردیده و چالش بیشتری را از سوی صاحبان سایت های تجاری می طلبد. مطمئنا سایت های متعددی کالا و صفحات یکسانی را به مشتریان عرضه می نمایند که می تواند مسئله رقابت را شدید نماید. البته برقراری روابط مستحکم با مشتریو ارائه خدمات مناسب به وی نباید بیش از حد پیچیده باشد، درست است که فنائری پشتیبانی کننده از روابط بین بازرگان و مشتری پیچیده است، اما اصول این کار ساده می باشد. هدف باید ایجاد یک تجربه موفق و دلچسب در مشتری با در اختیار قرار دادن آنچه که وی به ذنبالش است باشد یعنی سادگی ارائه خدمات و انجام خواسته ها بدون تحمیل زحمت و مشقت به آنها.

انتخاب سیستم پرداخت: وقتی خریداران و فروشندگان با هم به داد و ستد می پردازند یعنی این که هر دو در مورد کالای مورد معامله و پرداخت قیمت آن به توافق رسیده ناد، نتیجه منطقی چنین توافقی، شیوه پرداخت قیمنت کالا در مقابل تحویل جنس توسط فروشنده را می طلبد. در دنیای تجارت مجازی، صفحه مانیتور تصاویر کالاها را به نمایش گذاشته و کلیک ماوس روی دکمه

Buy Now یعنی موافقت خریدار برای خرید جنس تلقی می گردد.
فرآیند داد و ستد on line را می توان به بخش های جداگانه تقسیم نمود. پیشنهاد خرید جنس صحت و تایید مشخصات خریدار جنس، پرداخت پول و تحویل کالا. یک سایت تجارت الکترونیکی و سیستم های مربوط به آن باید منافع هر دو طرف داد و ستد یعنی خریدار و فروشنده را از شیوه های پرداخت غیر قانونی از طرف خریدارنا محافظت و خریداران راهم ار دریافت جنس تقلبی و یا اشتباه محفوظ می دارد. رعایت اصول قانونی موجب حفاظت فروشنده از انجام داد و ستد غیر مجاز و یا بحث و جدل در مورد زمان تحویل جنس و یا شرایط انجام معامله می گردد.

پرداخت قیمت اجناس و یا خدمات به صورت الکترونیکی معرف و جایگزین تبادلات واقعی می باشد پروتکلهای پرداخت قیمت اجناس و یا خدمات،تیم طراز شیوه های تبادلات به صورت حسابهای نوشته شده و کاغذی هستند. در حقیقت اگر چنین شیوه ای به درستی انجام پذیرد، خرید و تبادلات الکترونیکی کارسازتر از شیوه های سنتی که اغلب شماره کارت اعتباری خرید را به وضوح و بدون هیچ رمز گذاری به نمایش میگذارد، محسوب می گردد.

طبقه بندی سیستم پرداخت: سیستم های پرداخت الکترونیکی بر اساس کاربردشان به طبقات مختلفی تقسیم می گردند. سیستم های پرداخت مایکرو (Micropayments) اگر چه از جزئی ترین واحد پولی استفاده می کنند ولی وجوه مختلف الکترونیکی را در زمانی که مدت زمان- مد نظر است، کارآمدتر می سازند. کارتهای هوشمند، چه مدت دار و چه قابل تمدید منبع اعتباری را روی خود ذخیره دارند و در هنگام خرید می توان از آن برای پرداخت پول جنس و یا خدمات استفاده نمود. صورت حسابهای الکترونیکی پرداخت و ارسال صورت حسابها را در اینترنت امکان پذیر ساخته اند.

طبقه بندی مذکور معرف کار سیستمهای پرداخت به حالت کلی هستند. اما به صورت خاص و ملموس تر. مشتریان پول اجناس مورد نظر خود را به یکی از طریق زیر پرداخت می نمایند. پرداخت مایکرو، کارت هوشمند، صورت حساب الکترونیکی و یا کارت اعتباری.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.