مقاله مفهوم ارزش افزوده و مالیات آن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مفهوم ارزش افزوده و مالیات آن دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مفهوم ارزش افزوده و مالیات آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مفهوم ارزش افزوده و مالیات آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مفهوم ارزش افزوده و مالیات آن :

چکیده
همه دولتها برای تأمین هزینه‌های خود از منابع مختلف، درآمد ایجاد میکنند که دیرین ترین مورد آن به “مالیات ستانی” اختصاص دارد.
در طول تاریخ حیات اقتصادی دولتها، منابع درآمدی به تدریج افزایش یافته است و امروزه بخشی از درآمدهای دولت در کشور ما از طریق استقراض از بانک مرکزی، فروش نفت خام و فروش خدمات مختلف مانند خدمات پستی، حمل و نقل و انحصارهای دولتی و در حال حاضر درآمدهای ناشی از واگذاری شرکتهای دولتی است. اما به اجماع اقتصاددانان و متخصصان مالیه عمومی ؛ “مالیات ستانی” رکن پایدار درآمدی برای تأمین هزینه دولتهاست و دولتهای عقلگرا تلاش میکنند سایر منابع درآمدی را به سرمایهگذاری تبدیل کنند و به نسلهای آتی هدیه دهند.

در ایران هم دولت تلاش میکند با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ نظام مالیاتستانی و سیاستهای مالیاتی خود را بهینه کند.
در این نوشتار ضمن ارائه تعریف از مالیات و نظام مالیاتی کشور، اهداف و برنامههای قانون مالیات بر ارزش افزوده ، مزایا ، موانع و معایب اجرایی آن همراه با دلایل تعویق و همچنین رویکردهای اطلاع رسانی و رسانه ای به این موضوع بررسی می شود.

مفهوم مالیات
واژه مالیات از “مال” گرفته شده است و در معانى (اجرو پاداش) (زکات مال) (سرپرستى و چراندن گلههاى گوسفند) (در جریمهاى که حکومت به علت ارتکاب جرائم ویژه از مرتکبین مىگیرد) (باج) (خراج) و بالاخره مالى که دولتها به طور سالانه از شهروندان خود مىگیرند؛ به کار میرود. اما در اصطلاح اقتصاددانان جدید مالیات این گونه تعریف شده است: «مالیات مقدار پول و یا مالى است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت خود مى پردازند تا در جهت اداره امور کشور تامین کالاها و خدمات عمومى و ضرور

پایه مالیاتی و انواع مالیات
مبنای مالیات (پایه مالیاتی) : مبنای مالیات عامل متغیر یا هر مفهوم دیگری همچون درآمد یا دارایی است که طبق قانون بر آن، مالیات وضع می‌شود.
نرخ مالیات: درصدی از مبنای مالیات یا پایه‌ی مالیاتی است که مبنای محاسبات مالیات مورد نظر قرار می‌گیرد، به عبارت دیگر نرخ مالیات در هر مبنا اندازه‌ اخذ مالیات را با توجه به قوانین و آیین‌نامه‌های مالیاتی دولت‌ها درمبنای مورد نظر نشان می‌دهد.

انواع محاسبه نرخ مالیات به این شرح است:
نرخ مالیات تناسبی: نرخی که بدون توجه به تغییرات مبنای مالیات، همیشه ثابت است.
نرخ مالیات تصاعدی: برعکس نرخ تناسبی با افزایش مالیات مقدارش افزایش می‌یابد که لزوماً متناسب با افزایش مبنای مالیات نیست.
نرخ مالیات تنازلی: هرچه مبنای مالیات وسیع‌تر می‌شود، ازنرخ مالیات کاسته می‌شود.
مبلغ مالیات: مبلغی که برمبناهای مختلف تعلق می‌گیرد و از مؤدیان وصول می‌شود.
هرگونه افزایش درآمدهای مالیاتی با ۳روش – افزایش نرخ مالیات‌های موجود و جاری- افزایش مبنای مالیات‌های موجود و جاری ازطریق حذف‌ معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و برقراری مالیات جدید امکان پذیر است.
انواع مالیات
۱- مالیات بر درآمد شخصی؛ این مالیات ممکن است برانواع درآمد شخص یا برمجموع درآمد وی وضع شود. همه عواید شخص از منابع مختلف درآمد روی هم محاسبه می‌شود و معمولاً پس از کسر بخشودگی‌های مقرر درقانون با “نرخ‌های تصاعدی” مشمول مالیات قرار می‌گیرد.
۲- مالیات بر درآمد شرکت‌ها؛ از مجموع عواید شرکت، مخارج و هزینه‌های مختلف کسر می‌گردد و درآمد ویژه باقی می‌ماند که به نرخ‌های تصاعدی مشمول مالیات قرارمی‌گیرد.

۳- مالیات بر دارایی؛ مالیات بر دارایی به انواع مختلفی مانند مالیات بر ارزش اراضی، مالیات بر ارث و نقل و انتقلات بلاعوض و مالیات نقل و انتقالات قطعی تقسیم می ‌شود.
۴- مالیات بر مصرف و فروش؛ مالیات برمصرف که نوعی مالیات غیر مستقیم است، روی قیمت کالاهای مورد مصرف عمومی کشیده می‌شود و از تولید کننده کالاها و خدمات مزبور وصول می‌شود. مالیات برمصرف جزئی از قیمت کالا را تشکیل می‌دهد به نحوی که معمولاً مصرف کننده نمی‌تواند تشخیص دهد چه مقدار از قیمت کالا بابت مالیاتی است که تولید کننده و یا فروشنده به دولت می‌پردازد.

مالیات برمصرف اغلب به کالاها و خدماتی تعلق می‌گیرد که درمقابل تغییرات قیمت حساسیت کمی دارند و به همین جهت این نوع مالیات یکی از منابع مهم درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. کالاها و خدماتی که دراغلب کشورها مشمول مالیات برمصرف قرارمی‌گیرند عبارتند از: دخانیات، بنزین، قند و شکر و بعضی دیگر از کالاهای تجملاتی.
مالیات برفروش به کالاهایی تعلق می‌گیرد که درمرحله خرده‌فروشی به دست مصرف کننده می‌رسد. در این نوع مالیات فروشگاه‌ها موظف هستند که مبلغ مالیات را مجزا از قیمت کالا حساب کنند و در یک رقم جداگانه به نحوی که مصرف‌کننده از مبلغ اطلاع حاصل کند، دریافت دارند.

۵- مالیات بر ارزش افزوده (vat): به‌ طورخلاصه مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم عام بر عموم کالاها و خدمات (مگر موارد معاف) است که به‌صورت چند مرحله‌ای از اضافه ارزش کالاهای تولید شده (ارزشی که درهرمرحله به ارزش کالا افزوده می‌شود) یا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع اخذ می‌ شود.

مالیات برارزش افزوده ؛ مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهایی، مرحله‌ به ‌مرحله گرفته میشود. نکته مهم آن‌که چون جمع ارزش افزوده‌های بنگاه‌های اقتصادی در یک کشور برابر تولید ملی همان کشور است (معاملات واسطه‌ای – کل معاملات – ارزش افزوده) بنابراین مالیات برارزش افزوده برابر مالیات بر تولید ناخالص ملی است.
پایه مالیات برارزش افزوده، تولید ناخالص ملی است. اکثریت بالایی از کشورهای پذیرنده مالیات بر ارزش افزوده، این مالیات را تا حد زیادی جایگزین مالیاتهای دیگر بخصوص مالیات‌های بر مصرف و فروش ساخته‌اند. باید توجه داشت که به علت گستردگی پایه مالیاتی در این نوع مالیات می‌توان نرخ مالیاتی را در سطح پایین برقرار کرد. مالیات برارزش افزوده می‌تواند تا حد زیادی جایگزین

مالیات‌های دیگر شود، هم‌چنین امکان دارد این مالیات بخشی از فعالیت‌های اقتصادی را که تحت پوشش قراردادن آن‌ها با استفاده از سایر روش‌ها مثل مالیات برفروش دشوار است پوشش دهد.
استفاده از این روش موجب کاهش مالیات مضاعف، کاهش فرارهای مالیاتی و کاهش وقفه زما

نی پرداخت نیز می‌شود. این نوع مالیات به دلیل افزایش قمیت تمام شده‌ فروش درمراحل مختلف ممکن است اثر تورمی داشته باشد، اما چنانچه با گسترش پایه‌ مالیاتی نرخ‌های مالیات کاهش یابد، چندان به صراحت نمی‌توان دراین خصوص اظهارنظر کرد. هم‌چنین اثر این مالیات در درآمد گروه‌های کم‌درآمد غیرقابل اجتناب خواهد بود. حتی اگر بر آخرین حلقه که خرده فروشی است برقرار نشود، انتقال مالیات به قیمت خرده فروشی قطعی خواهد بود در نتیجه گروه‌های با درآمد کم و متوسط نسبت به گروه‌های با درآمد بالا، سهم بیشتری از درآمدشان را بابت مالیات پرداخت می‌کنند.

مفهوم ارزش افزوده و مالیات آن
تعریف ارزش افزوده در همه کتب اقتصاد کلان مشترک و شامل “تفاوت ستانده و داده” است که در فرایند فعالیت اقتصادی ایجاد می شود و خود را هم به شکل “درآمد و سود” نشان میدهد. بر مبنای این تعریف از ارزش افزوده ؛ نوعی مالیات بر مصرف طراحی شده که هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور جهان با عنوان مالیات بر ارزش افزوده به اجرا درآمده است.

در ایران پرداخت مالیات بر مصرف به شکلی که به طور مستقیم مصرف کنندگان به فروشندگان، پرداخت و فروشندگان این مالیاتها را به نیابت از طرف دولت جمع آوری کنند و سپس آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند؛ تاکنون وجود نداشته است. البته این طور نبوده است که ایرانیان همه کالاهای خود را بدون پرداخت انواع مالیات های غیرمستقیم تامین میکنند بلکه هزینه مالیت غیرمستقیم پرداخت می شود. اما مالیات بر ارزش افزوده در واقع نوعی مالیات بر فروش کالا و خدمات چند مرحلهای است که طی مراحل زنجیره واردات ؛ تولید – توزیع و مصرف با نرخ مالیاتی ثابت “غیرتصاعدی” اعمال می شود و در نهایت مصرف کنندگان نهایی ؛ تنها پرداخت کننده واقعی آن هستند. مبنای محاسبه این مالیات بهای کالا و خدماتی است که در داخل تولید یا به کشور وارد می شوند و فروشندگان و ارایه کنندگان خدمات برای آنها صورتحساب صادر میکنند.

در این نظام مالیاتی هر یک از ارایه دهندگان کالا و خدمات که در این نظام مالیاتی از نظر دولت؛ مودیان مالیاتی تلقی میشوند؛ به نگهداری دفاترحسابداری و در هنگام فروش مکلف به تهیه و صدور صورتحساب مکلف هستند.
در صورت حساب های صادره باید مشخصات طرفین معامله ؛ مشخصات کامل کالا همراه با قیمت و مالیات آن در ستونهای مربوط؛ در چند نسخه ثبت شده باشد. در هر یک از زنجیره به هم پیوسته تولید تا توزیع؛ هریک از بنگاه های اقتصادی در زمان خرید مواد اولیه و یا سایر کالاهای مورد نیاز بهای کالای خریداری شده بعلاوه مالیات برارزش افزوده را (که به صورت درصد ثابتی از بهای کالاست) به فروشنده کالا می پردازد.

با توجه به اینکه در این نظام اقتصادی ؛ فعال اقتصادی نباید خود مالیاتی پرداخت کند و باید مالیات تنها از مصرف کننده نهایی اخذ شود ؛ فعالان اقتصادی ؛ مالیات پرداختی بابت اولیه و سایرکالاها را از وجوه مالیات دریافتی از خریداران کالاها و دریافت کنندگان خدمات خود کسر و تنها مابهالتفاوت را به خزانه دولت پرداخت می کنند.

به این ترتیب هر فعال اقتصادی تنها به میزان ارزش افزوده ای که در کارش ایجاد می شود مالیات به حساب دولت واریز میکند و عمل انتقال مالیات از هر عنصر زنجیره تولید تا توزیع به بعد، تا زمانی که مالیات به مصرف کننده نهایی اصابت میکند؛ ادامه پیدا میکند.
در نهایت مصرف کننده نهایی که حلقه آخر زنجیره تولید؛ توزیع مصرف است کل مالیات را که در مراحل مختلف زنجیره توسط عناصر تولید؛ توزیع انباشته شده است، پرداخت میکند.
در مالیات بر ارزش افزوده ؛ عاملان اقتصادی از تولیدکننده گرفته تا خرده فروش هیچ گونه مالیاتی را از حساب خود پرداخت نمی کنند و هر مودی مالیات بر ارزش افزوده ؛ در زنجیره تولید – توزیع ؛ فقط مالیات را به عامل بعدی منتقل می کند تا در نهایت به مصرف کننده نهایی برسد.

با توجه به اینکه کل مالیات پرداختی مودی بابت نهادهها به عنوان اعتبار مالیاتی وی به او مسترد می شود؛ سیستم مالیات برارزش افزوده مبتی برعدم انباشت مالیات است یعنی بابت هر کالا؛ در مجموع فقط به میزان بهای محصول نهایی مالیات پرداخت میشود.
ماخذ محاسبه مالیات؛ بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب خواهد بود در مواردی که صورتحساب موجود نباشد یا از ارائه آن خودداری شود یا به موجب اسناد و مدارک مثبته احراز شود که ارزش مندرج درآنها واقعی نیست ؛ ماخذ محاسبه مالیات بهای روز کالا یا خدمات به تاریخ روز تعلق مالیات است.

انوع مالیات بر ارزش افزوده
سه نوع مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد: مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی؛ مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی؛ و مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی. هر کدام از این سه نوع مالیات نیز بر مبنای دو اصل مبدا یا اصل مقصد محاسبه میشوند.
در اصل مبدا؛ مالیات بر ارزش افزوده همه کالاها و خدماتی که در کشور تولید میشوند؛ وضع میشود اما در اصل مقصد؛ مالیات بر ارزش افزوده همه کالاها و خدماتی که در کشور مصرف میشوند؛ وضع میشود.

مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی ؛ در صورتی که از اصل مبدا استفاده شود؛ همه مخارج در تولید ناخالص داخلی (به جز مخارج دولت بابت دستمزد که نمی تواند تحت پوشش مالیات بر ارزش افزوده قرار گیرد) را در بر میگیرد، با فرض این که از اصل مبدا استفاده شود؛ صادرات که منشا داخلی دارد؛ مشمول مالیات میگردد؛ اما واردات که ارزش آن از خارج نشات می گیرد؛ ازشمول مالیات خارج میشود. بنا براین پایه مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی ؛ جمع تمام مخارج در تولید ناخالص داخلی به استثنای مخارج دستمزدی دولت است.

در مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی ؛ مالیات کلی بر فروش اعمال می شود. این نوع مالیات بر ارزش افزوده میتواند بر کالاهای مصرفی و سرمایهای اعمال شود. در این روش؛ کالاهای سرمایهای و استهلاک آنها از مالیات معاف نیستند. به خرید کالاهای سرمایهای؛ اعتبار مالیاتی تعلق نمیگیرد از این رو این مالیات انگیزه
سرمایهگذاری را تضعیف میکند.

نوع مصرفی
در مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی؛ علاوه بر استهلاک ؛ مخارج مربوط به کالاهای سرمایه ای نیز از شمول پایه مالیاتی خارج میشود. با کاهش هزینه های سرمایه ای از تولید ؛ آنچه باقی میماند؛ برابر ارزش کالاهای مصرفی تولید شده است. نظام مالیات بر ارزش افزوده هایی که در کشورهای عضو جامعه اروپا مورد استفاده قرار می گیرد؛ از این نوع است.
گرایش برخی از کشورهای در حال توسعه نیز به سمت استفاده از این روش است؛ به خصوص به علت معاف بودن کالاهای سرمایه ای از مالیات که انگیزه برای سرمایه گذاری بیشتر را به وجود می آورد. استفاده از این روش در عمل نسبت به دو روش دیگر؛ از سهولت بیشتری برخوردار است

نوع درآمدی
مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی ؛ استهلاک را در بر نمی گیرد و به این ترتیب ؛ مخارج سرمایه ای خالص را شامل می شود . پایه این مالیات ؛ مجموعه درآمد پرداختی به عوامل ؛ پس از کسر مخارج دستمزدی دولت است. به همین دلیل نیز نام آن ؛ مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی است به طور کلی در این نوع مالیات بر ارزش افزوده ؛ پایه کلی مالیات ؛ متناسب با درآمد عوامل تولید است.

مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمد؛ با مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف تفاوت دارد؛ زیرا در نوع اول ؛ بنگاه مجاز است استهلاک را کم کند؛ اما در نوع دوم ؛ مجاز به کسر سرمایه گذاری ناخالص است.
مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی ؛ به اندازه تفاوت سرمایه گذاری ناخالص و استهلاک ؛ بیشتر از مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی است.

مقایسه سه نوع مالیات بر ارزش افزوده
در میان سه نوع مالیات؛ مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی؛ وسیعترین پایه مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی؛ کمترین پایه مالیاتی را ایجاد می کند.

چون مالیات تولیدی؛ خریدهای ناخالص کالاهای سرمایهای (بدون مستثنی کردن استهلاک) را شامل میشود؛ موانعی در برابر سرمایه گذاری ایجاد می کند و در صورتی که محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به روش صورت حساب انجام گیرد؛ در مورد آن دسته از فعالیت ها که موفق به انتقال بخشی ازهزینه های سرمایهای خود به بعد شوند؛ وضع این مالیات بر کالاهای سرمایهای؛ منجر به مالیات چند مرحلهای میشود که در مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی؛ این مساله در حد کمتری به وجود میآید.

در میان این سه روش؛ مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی که کمترین پایه مالیاتی را ایجاد می کند یک مالیات عمومی بر مصرف است (در صورتی که از اصل مبدا استفاده شود؛ خالص صادرات را نیز در بر می گیرد) بنابراین ؛ در میان سه روش ؛ بیشتر کشورها معمولا این روش را بر میگزینند.
البته استفاده از این روش ؛ بالاترین نرخ مالیات را برای ایجاد بازده درآمدی مطلوب لازم دارد و به همین علت برخی کشورها کوشش می کنند مبنای مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی را به وسیله مالیات پذیرکردن بخشی از کالاهای سرمایه ای گسترش دهند.

اما اجرای این قانون که پس از تلاش های فراوان از ابتدای مهرماه کلید خورد به دلیل مقاومت ها و مشکلات اجرایی ، سرانجام به دستور رئیس جمهور ( ۱۸ مهر ماه) به حالت تعلیق در آمد تا پس از آماده شدن بستر اجرایی شفاف و مستحکم دوباره اجرایی شود و دولت قرار است لایحه تعلیق یک ساله برای آن به مجلس تقدیم کند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه تا مهرماه
قرار بود با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای مهر؛ هر فعال اقتصادی ثبت نام شده هنگام فروش کالا و خدمات ؛ علاوه بر بهای کالا و خدمت ؛ باید مالیات برارزش افزوده را دریافت وصورتحساب صادر کند. در غیر اینصورت تمام کالاهایی که در خارج از شبکه مالیات بر ارزش افزوده توزیع شوند ؛ قاچاق محسوب میشود و قابل مصادره خواهند بود.

سازمان امور مالیاتی با هدف تعیین سطح اعتبار افراد، “کارت هوشمند” برای فعالان اقتصادی کشور صادر میکند. کارت هوشمند این امکان را فراهم میکند که به فعالان اقتصادی کشور به اندازه اعتبارشان امکانات داده شود. برای اشخاص حقیقی حقوقبگیر هم کد ملی به عنوان شماره اقتصادی در نظر گرفته خواهد شد. تمام مودیان این نظام مالیاتی باید در این سیستم شناسایی شوند و شماره اقتصادی داشته باشند؛ در غیر این صورت هنگام ارایه صورتحساب هیچگونه استردادی به آنها صورت نخواهد گرفت.

سازمان امور مالیاتی کشور هدف اصلی از اجرای این قانون را شفاف سازی در مبادلات اقتصادی و ایجاد نظم و انضباط در نظام اقتصادی کشور بیان کرده است. افزایش درآمدزایی نیز یکی از اهداف اجرای این طرح است.
با تصویب نرخ ۳ درصد برای این مالیات ؛ شفافیت اقتصادی بیشتر از درآمدزایی مورد توجه خواهد بود و در نظامهای جهانی نیز اجرای این قانون را نشانه وجود شفافیت و مبارزه با پولشویی در کشورها میدانند.
سازمان تجارت جهانی( WTO) هم نیز اجرای این قانون در کشورها را جزو شرایط پیوستن به این سازمان اعلام کرده است. در ایران ، قانون مالیات بر ارزش افزوده ؛ یکی از پروژه های اصلی تحول نظام مالیاتی کشور است.

با اجرای مالیات بر ارزش افزوده ؛ در هر مرحله اززنجیره واردات ؛ تولید؛ توزیع یا صادرات ؛ مبادلات اقتصادی وحرکت پول وسرمایه شفاف خواهد شد و تشویق سرمایه گذاری ؛ تولید و صادرات را در پی خواهد داشت.
بنا برگزارش سازمان امور مالیاتی ، نظام مالیاتی ایران از نظر نرخvalue added tax یا VAT در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است چون پایین ترین نرخ این مالیات در جهان ۵ درصد است که در ایران ۳ درصد به تصویب رسید.

در قانون VAT پیش بینی شده است که سازمان مستقلی با عنوان ” سازمان مالیات بر ارزش افزوده “تاسیس شود. در این طرح مودی ؛ پرداخت کننده مالیات نیست ؛ بلکه واسطه و همکار سازمان مالیات در جهت وصول مالیات است و هر سه ماه ؛ اظهارنامه به سازمان می‌دهد و سازمان در ۱۵ روز باید آن اظهارنامه را تایید یا مالیات او را مسترد کند؛ در غیر اینصورت ۳۰ درصد جریمه شامل حال سازمان خواهد شد.
با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ، قانون تجمیع عوارض حذف خواهد شد و نرخ ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده جایگزین نرخ تجمیع عوارض خواهد شد و هیچ نگرانی از بابت ایجاد آثار تورمی وجود ندارد.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای تمام کالاها وخدمات ۳ درصد است که یک و نیم درصد به شهرداری و یک و نیم درصد به سازمان امورمالیاتی وخزانه واریز خواهد شد و تنها دو نرخ خاص در این نظام مالیاتی وجود دارد که مربوط به سیگار دخانی (۱۲درصد) و بنزین (۲۰درصد) است.

چون پایه های مالیاتی آن گسترده است فشار بر پایه های مالیاتی ، کاهش می دهد.
قانون مالیات بر ارزش افزوده در فرآیندی چند ساله با تلاش های کارشناسی گسترده ، تهیه و تصویب شده است و ظرفیتها ، انعطاف ها و قابلیت های بسیار بالایی دارد و گامی مهم در جهت اصلاح ساختار مالیاتی در کشور محسوب می شود.
در کشور ما تقریباً عمده فعالان اقتصادی و اصناف و همه مسئولان بر اجرای این قانون اتفاق نظر دارند چون قانون مالیات بر ارزش افزوده در جهت اصلاح امور اقتصادی کشور است و ظرفیت اجرایی بالایی همراه با انعطاف، دارد.
اما قانون مالیات بر رازش افزوده که از آغاز مهرماه کلید خورد ، در ادامه به مشکلات و موانعی برخورد کرد و فعلا به دستور رئیس جمهور تعلیق شده است تا با فراهم شدن بستر مستحکم اجرایی ، با دقت و استحکام بیشتر اجرا شود.
البته فعلاً تعلیق شده است و شاید مهر ماه سال دیگر با قوت اجرا شود.
به هرحال قانون خوب را باید خوب اجرا کنیم و فعالان اقتصادی و بازرگانی ابهامی نداشته باشند.
باید همه تلاش کنند این قانون به خوبی اجرا شود و مطمئن باشند دولت از رفتارهای سالم حمایت و با رفتارهای ناسالم اقتصادی برخورد می کند.

در مرحله اول اجرای این قانون قرار است ؛ تمام واردکنندگان؛ صادرکنندگان؛ تولیدکنندگان صنعتی ؛ توزیع کنندگان عمده فروش و تمام فعالان اقتصادی با مجموع فروش کالا و خدمات بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در سال ؛ ثبت نام خواهند شد.
مراحل ثبت نام همه مشمولان مرحله اول انجام خواهد شد که به دو صورت اینترنتی یا مراجعه حضوری به سازمان امورمالیاتی کشور و ادارات کل امور مالیاتی صورت خواهد گرفت و این قانون در کل کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد .

براساس این قانون؛ تمام فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی وحقوقی که مودی این نظام مالیاتی محسوب می شوند؛ فقط عامل وصول وانتقال دهنده این مالیات به مصرف کننده محسوب میشوند و هیچگونه مالیاتی توسط آنها پرداخت نمیشود. به دلیل اینکه در این نظام مالیاتی استرداد صورت میگیرد؛ مکانیسم واریز مالیات برارزش افزوده به این صورت است که به جای اینکه مالیات مستقیما به خزانه واریز شود؛ یا عوارض مستقیما به شهرداری محل واریز شود؛ یک حساب رابط در سازمان امور مالیاتی ایجاد می شود و استردادها هم از همان محل انجام می شود و باقیمانده به شهرداری واریز خواهد شد.

مزایای قانون مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده دارای مزایای گسترده مستقیم مالیاتی و اقتصادی است که ایجاب می کند دولت برای اجرایی ساختن ان حداکثر هوشمندی را به کار گیرد.
در ادامه به مزیت های این قانون اشاره می شود:
۱- شفاف سازی مالیات پرداختی مالیات ها در قیمت کالا پنهان است و با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از قیمت بیرون می آید و به مصرف کنندگان اعلام می‌شود. هیچ مبلغی اضافی هم مصرف‌کننده پرداخت نمی‌کند. ‌

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران ۳ درصد و در سایر کشورها این رقم مختلف است و گاهی تا ۱۵ درصد هم می رسد.
۲- شفاف سازی جریان کالا و خدمات در اقتصاد ملی
شفاف سازی فعالیتهای تولید ، توزیعی و مصرفی باعث می شود نظم و انضباط اقتصادی در درون سرزمین به راحتی و با آسانی امکان پذیر شود.
همزمان همه جریان های منحرف در بازارهای اقتصادی کار ، کالا ، پول و سرمایه به طور کامل شناسایی و برای حذف آنها اقدام می شود.
لذا قانون مالیات بر ارزش افزوده فقط کاربرد مالیاتی ندارد ، بلکه دارای گسترده ترین کارکردهای اقتصادی به ویژه در زمینه کنترل قاچاق کالا و خدمات و حذف فرار مالیاتی است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.