مقاله موانع صادرات مرکبات


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله موانع صادرات مرکبات دارای ۷۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله موانع صادرات مرکبات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله موانع صادرات مرکبات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله موانع صادرات مرکبات :

موانع صادرات مرکبات

مقدمه
کاهش درآمدهای حاصل از صدور نفت و نوسانات شدید آن ،افزایش جمعیت کشور،کاهش قدرت خرید درآمدهای نفتی در نتیجه بر هم خوردن رابطه مبادله به نفع کشورهای صنعتی و پیشرفته در راه تجارت با کشورهای جهان سوم و از همه مهمتر پایان پذیر بودن منابع طبیعی و از جمله نفت،باید زنگ خطر را برای ما و خصوصاً برای برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور به صدا در آورده و ما را به این باور رسانده باشد که توسعه صادرات غیر نفتی و رهایی یافتن از اقتصاد تک محصولی متکی به درآمدهای نفتی ،ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

امروزه توسعه صادرات غیر نفتی تنها به افزایش در آمدهای ارزی از طریق صدور انواع کالاهای ساخته شده و خدمات محدود نمی شود بلکه توسعه صادرات نقش مهمتری را به عنوان یک استراتژی رشد و توسعه اقتصادی بر عهده دارد.در اجرای استراتژی توسعه صادرات بخش های مختلف اقتصادی شامل:صنعت،معدن،خدمات،بهداشت،کشاورزی و غیره مورد توجه قرار می گیرد.

با توجه به این نکته که کشورمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی جزو معدود کشورهای دنیا است که قابلیت های بالایی در تولید محصولات کشاورزی داراست و از نظر تنوع تولیدات در بخش باغداری و محصولات باغی سومین کشور دنیا پس از کشورهای چین(ترکیه و آمریکا)می باشد.می توان بعنوان بخشی از استراتژی توسعه صادرات کشور به بخش کشاورزی و باغداری معطوف شد و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی علاوه بر تأمین نیازهای داخلی،به صدور این محصولات و در آمدهای ارزی حاصل از آن
چشم داشت.

تعریف موضوع
موضوعی که در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت(بررسی موانع صادرات مرکبات کشور و ارایه راه کارهایی برای افزایش صادرات آنها)می باشد.
کشور ما سرزمین پهناوریست که از شرایط آب و هوایی و اقلیمی بسیار متنوعی برخوردار است.همین شرایط آب و هوای و اقلیمی متنوع زمینه بسیار مساعدی را برای تولید انواع و اقسام محصولات کشاورزی فراهم آورده است.

بخشی از این تولیدات به مصرف داخلی می رسد و بخش قابل توجهی از آن نیز قابل صدور به سایر کشورها ی دنیا است.مرکبات نیز بدلیل همین شرایط مساعد آب و هوایی و خاک مناسب در اغلب نقاط کشور،بویژه ،شمال و جنوب کشور قابل کشت و پرورش و ذکر این نکته ضروری است که تولید فعلی مرکبات کشور در صدی است که مقدار قابل توجهی از آن قابل صدور است و هم اینکه به دلیل استعداد فراوان کشور در تولید این محصولات ،می توان با افزایش سطح زیر کشت و در نتیجه تولید آن به افزایش صادرات آن امیدوار بود.پس با توجه به ظرفیت موجود صادرات این محصولات می توان مقدار قابل توجهی از وارد سیستم اقتصادی کشور با توجه به اینکه در برنامه های اقتصادی دولت برای صادرات محصولات غیر نفتی اهمیت خاصی قائلند. لذا بررسی و تفحص پیرامون این موضوع می تواند راهگشا باشد.

 

اهمیت تحقیق :
این تحقیق اگر انجام شود چه اهمیتی دارد؟
صادرات فعالیتی پیچیده بوده و دارای ظرافت های خاص خویش است .توسعه صادرات امری آسان نیست .برای فروش بیشتر کالا به خریداران خارجی شرایط و عوامل مساعد بسیاری لازم است.

مرکبات یکی از انواع محصولات کشاورزی است که جزء اقلام صادراتی کشور قرار دارد.برای ارائه خدمات بهتر بایستی موانعی بر سر راه صادرات مرکبات وجود دارد شناسایی و راهکارهایی مناسب ارائه شود تا اینکه بین ظرفیت صادراتی این محصول و حجم صادرات آن توازن برقرار شود.
با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد،مشاهده شده است که کشورهایی که تولید بسیار پایین تری نسبت به کشور ما دارند، چندین برابر صادرات مرکبات دارند. لذا ضرورت پرداختن به این موضوع پیدا کردن موانعی که پیش روی ماست بسیار اهمیت دارد.
هدف از انتخاب موضوع

مرکبات یکی از انواع محصولات کشاورزی است که در سال های اخیر جزو اقلام صادراتی کشور قرار گرفته است .با توجه به اینکه ظرفیت صادراتی این محصول بسیار بیشتر از حجم فعلی صادرات آن است این تحقیق بدنبال این است که موانع موجود صادرات مرکبات را شناسایی و معرفی کند.
قلمرو مکانی تحقیق

از نظر مکانی مراکز عمده تولید و صدور مرکبات در جهان و از جمله کشورمان مورد بررسی قرار گرفته و همچنین کشورهای عمده مقصد صادرات مرکبات در جهان خصوصاً کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ،کشورهای واقع در آسیای میانه ، اروپا، ژاپن و چین.
قلمرو زمانی تحقیق

در این زمینه موضوع مورد بحث و آمار و ارقام تولید و صادرات،طی سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۲ مورد بررسی قرار می گیرد.
محدودیت های تحقیق

– مساله کمبود و منابع و ماخذ در ارتباط با موضوع مورد بحث.
– نبودن سیستم اطلاعاتی منسجم و مدون.
– عدم همکاری صادر کنندگان.
فرضیات تحقیق

موضوع مورد مطالعه از طریق فرضیات زیر دنبال می شود.
فرضیه اول: بین وجود تسهیلات مناسب نگهداری با افزایش صادرات رابطه معنا دار مثبت وجود دارد.
فرضیه دوم: بین بسته بندی مناسب با افزایش صادرات رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین سیستم حمل و نقل مناسب با افزایش صادرات رابطه معنا دار
وجود دارد.

فرضیه چهارم: بین بازاریابی خارجی صحیح با افزایش صادرات رابطه معنا دار
وجود دارد.
واژه ها و اصطلاحات

بسته بندی(Packaging) : کلیه فعالیتهایی است که برای طراحی و تولید ظرف یا لفاف یا بسته بندی یک کالا صورت می گیرد.
بازاریابی: فرآیند برنامه ریزی و تحقیق یک ایده(Conception)، قیمت گذاری، تبلیغات (Promotion) و توزیع کالا،خدمات و یا عقاید و اندیشه ها (Ideas) است به نحوی که مبادله ای ایجاد نماید که اهداف فردی و سازمانی توسط این مبادله ارضاء شود.

بازار یابی بین المللی: عبارتست از اجرای یک یا چند مورد از فعالیتهای بازار یابی از این سو به آنسوی مرزهای ملی یک کشور.
انبار : به محل یا فضایی گفته می شود که بر اساس یک سیستم طبقه بندی صحیح ،
مواد اولیه که کالای نیم ساخته ،محصول ساخته شده و یا فرآورده های مختلف صنعتی بازرگانی در آن نگهداری شود
حمل و نقل : عبارت است از سیستمی که با حداقل هزینه جریان مواد در داخل واحد تولیدی طوری برقرار نماید که مطلوبیت مکانی لازم طبق نقشه استقرار حاصل شود.
واریته:گونه،نوع،قسم،واحد رده بندی در گیاهان .

سورتینگ: جداسازی،درجه بندی،طبقه بندی.جداسازی درجات مختلف یک محصول که برای هر محصول ویژگیهای کیفی همان محصول ملاک طبقه بندی خواهد بود.
عمده فروش(Whole Saler): موسساتی هستند که عمده فعالیتهای آنان بر عمده فروشی استوار است.
مشتری یابی(Prospecting) : مرحله ای از فرآیند فروش کالا است که در آن فروشنده مشتریان بالقوه واجد شرایط را شناسایی می کند
بازار هدف(Targef market) : گروهی از خریداران هستند با نیازها یا خصوصیات مشترک که شرکت به خدمت کردن به آنها همت می گمارد

بخش اول
۲-۱ – سایر مطالعات انجام شده
تحقیقات و سمینارهای انجام شده و مقالات ارائه شده ،اغلب در ارتباط با کاشت و تولید مرکبات بوده و به امر صادرات و بازاریابی مرکبات کمتر پرداخته شده است.
در ۱۵ شهریورماه ۱۳۷۳ ،سمیناری تحت عنوان بازاریابی و توسعه صادرات مرکبات ایران در دانشگاه مازندران برگزار شده که در این سمینار علاوه بر جنبه های کشاورزی مرکبات به امر صادرات و بازاریابی آن نیز پرداخته شده است.

اما جامع ترین تحقیقی که تاکنون در ارتباط با تجارت مرکبات انجام شده در کتابی تحت عنوان «بازار جهانی مرکبات و کیوی» در سال ۱۳۷۵ منتشر شده است.
بخش اعظم این کتاب به صادرات و واردات مرکبات اختصاص یافته و بطور مفصل در مورد تجارت مرکبات بحث شده است.
همچنین در همایش شناخت استعدادهای بازرگانی ،اقتصادی استان مازندران که در تاریخ ۲۱/۲/۷۶ برگزار شد.مقاله ای در ارتباط با مزیت نسبی مرکبات استان مازندران جهت صدور به کشورهای آسیای مرکزی ارائه شده است.

۲-۲- تاریخچه مرکبات
منشأ مرکبات در اصل در نواحی حاره و معتدله بوده و این گیاه توسط مردم چین از مدتها قبل شناخته و کشت می شده است.چین مبدأ اولیه پرتقال بصورت وحشی و شمال هندوستان مبدأ اصلی انواع نارنگی و لیمو شمرده می شوند.پیدایش بذر بعضی از مرکبات نظیر نارنج و بالنگ در بین النهرین و زمان کشت آنها را به هزاره چهارم قبل از میلاد منتسب می کنند.در این حدود سیصد سال قبل از میلاد در مناطق گرمسیری استان خوزستان خصوصاً در شوش و شوشتر کشت شده است.چندین قرن بعد اعراب پرتقال و لیمو ترش و نارنج را به آفریقا ،اسپانیا و چند کشور همجوار دیگر برده اند و در قرن شانزدهم میلادی پرتقال به اروپا معرفی و کشت شد.

در سال ۱۴۹۲ کریستف کلمب در دومین سفر خود بذرهای مرکبات (پرتقال -لیمو نارنج- نارنگی)را به آمریکا برد و در محلی که اکنون هائیتی نامیده می شود کشت نمود و در سال ۱۵۹۰مرکبات در برزیل کاشته شد و به این ترتیب مرکبات در دنیای امروز توسعه
یافته است.
در ایران مرکبات بومی وجود نداشته و اعراب با فتوحاتی که نمودند،بزرگترین انتشار مرکبات بودند و هنگام حمله به ایران مرکبات را نیز به ایران آوردند.پس از اعراب پرتقالی ها انواع مرکبات را به ایران آورده و در مناطق جنوبی کشور کشت نموده و تدریجاً در شمال نیز کاشته شد.در قرون هفده و هیجده در اثر رابطه ایران با روسیه از طریق دریای سیاه مرکبات بیشتری به ایران آورده شد.
مرکبات از خانواده Ruta Cease است که بیش از یک هزار گونه آن تاکنون شناخته شده است.در قرن ۱۸ با بروز بیماری پوسیدگی طوقه در ایتالیا ،پیوند مرکبات بر روی نارنج و سایر پایه های مقاوم بر بیماری قارچی کموز،رسوم گردید که بتدریج با بروز این بیماری در سایر کشورهای مرکبات خیز دنیا این شیوه ،رواج یافت.از جمله در ایران که در سال ۱۲۹۷ با از بین رفتن اولین گروه درختان پرتقال عمل پیوند مرکبات نیز آغاز شد.در سال ۱۳۰۹ ارقام اصلاح شده و تجاری مرکبات وارد کشور شد و در شمال ایران مخصوصاً رامسر کاشته شد که عبارت بودند از:پرتقال تامسون ، ناول ، خونی ، بروهن، شاموطی،والینا و نارنگی های انشو،گلمانتین، و انواع گریپ فروت و نارنج.

بروز سرما و یخبندان شدید در سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۷ سبب شد که کلیه ارقام خارجی به جز سه رقم نارنگی انشو،گلمانتین و پرتقال تامسون ناول از بین رفت و از آن تاریخ به بعد این سه رقم به عنوان ارقام انتخابی و اصلی در شمال کشور،مورد ازدیاد قرار گرفت که البته بعدها دو رقم دیگر نارنگی «ایشی کوآ»و سوجی یاما نیز در برنامه ازدیاد قرار داده شدند.
۲-۳ – مشخصات کلی مرکبات

موفقیت مرکبات در کشور: مرکبات از محصولات کشاورزیی است که توسط سازمان های بین المللی و جزو محصولات غذایی با قیمت بالا تقسیم بندی شده و کشش قیمتی تقاضای آنها معمولاً بالاست.روند تجارت این محصولات فزاینده است.دلایل این ا مر تغییر الگوی تغذیه در نتیجه بالا رفتن درآمد سرانه،رشد شهرنشینی و درک اهمیت سلامتی ،تغییر الگوی تغذیه همراه با پیشرفت تکنولوژی در صنایع غذایی و نیز محدود شدن عوامل بازدارنده تجارت که با انجام مذاکرات دور اروگوئه و تشکیل سازمان جهانی (WTO)(World trad organization) شدت بیشتری گرفت.

گریپ فروت و لیمو شیرین و برخی واریته های پرتقال نتیجه مطلوب تری نسبت به شمال کشور نشان می دهند.
۲-۴ – بررسی وضعیت سطح زیر کشت تولید مرکبات کشور

استان مازندران با حدود ۴/۳۷ درصد سطح بارور،بیشترین سطح تولید مرکبات کشور را داراست. استان فارس، مناطق جیرفت و کهنوج ، استانهای هرمزگان و کرمان بترتیب ۷/۲۰،۸/۱۴،۲/۱۳،۲/۵ مقام های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند.استانها و مناطق مذکور جمعاً ۳/۹۱ درصد از سطح درختان بارور کشور را دارا هستند و ۷/۸ % باقیمانده به سایر استانها تعلق دارد.کمترین سطح زیر کشت بارور مرکبات با پنج هکتار به استان ایلام تعلق دارد. بیشترین میزان تولید مرکبات در استان مازندران با۶/۳۸ درصد کل تولید کشور
می باشد. استانهای فارس، جیرفت،کهنوج و هرمزگان به ترتیب با۸/۲۵ ،۹/۱۳،۱۳ درصد رتبه ها ی دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده اند.
کشورهای تولید کننده عمده

بخش اعظم اضافه برداشت محصول مرکبات در جهان طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸ مرهون توسعه کشت مرکبات در کشورهای در حال توسعه بویژه برزیل،چین،ایران هند،کوبا و مصر بوده است.

شرایط آب و هوایی مناسب،در کنار افزایش درختان پربازده و قیمتهای نسبتاً مناسب مرکبات در بازارهای جهانی از عوامل مهم و ازدیاد محصول کشورهای مذکور بوده است.با آنکه در بیش از یکصد کشور جهان انواع متفاوتی از گونه های مرکبات بعمل می آید اما شش کشور برزیل،ایلات متحده آمریکا،چین،اسپانیا،ایتالیا و مکزیک در سال ۱۹۹۴ بیش از ۸/۶۰ درصد از تولید جهانی مرکبات را به خود اختصاص داده اند.

در سال ۱۹۹۴ ایالات متحده آمریکا با ۴/۱۵%و چین با ۳/۹% از تولید جهان دومین و سومین تولید کننده عمده مرکبات در جهان بوده اند .در سال ۱۹۹۴سهم ایران از تولید جهانی ۲/۳%بوده است.در طی سالهای ۹۴-۸۱ نرخ رشدسالانه تولید مرکبات در ایران ۱۳% بوده که پس از کشور چین بالاترین نرخ رشد تولید جهانی را دارا بوده است.در سال ۱۹۹۸ کشورهای برزیل،ایالات متحده و مکزیک بزرگترین تولید کنندگان پرتقال و چین ،اسپانیا ، ژاپن بزرگترین تولیدکنندگان نارنگی در جهان بوده اند.همچنین در ا ین سال کشورهای مکزیک،هندوستان و ایران بزرگترین تولید کننده لیمو در جهان بوده اند.

برزیل بزرگترین کشور تولید کننده مرکبات در جهان است.مصون بودن از آفت یخ زدگی که مشکل اساسی تولید کنندگان مرکبات در نیم کره شمالی است از مزایای کشت مرکبات در برزیل است.ایالات متحده دومین تولید کننده عمده مرکبات در جهان است.چین اکنون سومین کشور تولید کننده عمده مرکبات در جهان است.کشور مکزیک بزرگترین تولید کننده لیمو و چهارمین تولید کننده عمده مرکبات در جهان است.
اسپانیا پنجمین تولید کننده عمده در جهان و دومین تولید کننده در نیمکره
شمالی است.

۲-۵ – تجارت جهانی مرکبات
تجارت جهانی مرکبات از دو بخش اصلی واردات و صادرات تشکیل می شود :
الف ـ واردات جهانی مرکبات :

کشورهای آلمان،فرانسه،انگلستان،هلند،کانادا و ژاپن مهمترین واردکنندگان مرکبات در سطح جهان به شمار می روند.مهمترین خریداران مرکبات را کشورهایی تشکیل می دهند که امکان تولید آنرا در داخل ندارند و درآمد سرانه بالا و توجه روز افزون به استانداردهای تغذیه مناسب،امکان مصرف میوه های وارداتی را برای آنها علیرغم قیمت بالای آن فراهم ساخته است.
در سال ۱۹۹۸ کشور آلمان بزرگترین وارد کننده مرکبات در جهان بوده است و بعد فرانسه و انگلستان روسیه،ژاپن.
ب ـ صادرات جهانی مرکبات :

تجارت مرکبات عمدتاً در داد و ستد انواع پرتقال،نارنگی و لیمو خلاصه می شود و سایر اقلام مرکبات نقش چندانی در مبادلات بین المللی ایفا نمی کنند .کشورهای اسپانیا ، ایالات متحده آمریکا،مراکش،یونان ،فلسطین،آفریقای جنوبی و ; عمده ترین صادر کنندگان مرکبات تازه جهان محسوب می شوند.
با گسترش صنایع تبدیلی و راه یابی میوه های با اندازه متوسط به این صنایع و سهولت مصرف انواع فرآورده های تبدیلی به جای مرکبات تازه ،سهم صادرات مرکبات به صورت تازه نسبت به سالهای دهه هفتاد به کمتر از نصف تنزل پیدا کرده است.

۲-۶ ـ تاریخچه صادرات میوه و تره بار در ایران :
صادرات محصولات کشاورزی و برخی گیاهان دارویی و صنعتی از دیر باز در ایران متداول بوده است. کوروش و داریوش پادشاهان هخامنشی در لشکرکشی هایشان گیاهان دارویی را جهت مبادله با خود می بردند.در کتاب«نزهت القلوب»حمدالله مستوفی نیز صدور خربزه گرگان و اصفهان به هندوستان سخن به میان آمده است . شواهد بسیاری از مبادلات تجاری محصولات کشاورزی ایران با سایر کشورها وجود دارد.در مورد تاریخچه صادرات میوه و تره بار ایران،روایت بسیاری شده است و تاریخ مشخص صادرات میوه و تره بار ایران را چهار قرن ذکر

کرده اند.امروزه بعضی از شرکتهای صادرکننده میوه،مدعی سابقه پنجاه ساله در صادرات میوه هستند.میزان فعالیتی که در زمینه صادرات میوه از سال ۱۳۶۲ به بعد در ایران انجام شده بیشتر از آن مقداری است که طی چهار قرن اخیر در این زمینه انجام شده است.در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، در پی روانه شدن دلارهای نفتی افزایش قدرت خرید جوامع شهری و پیدایش روحیه مصرف گرایی ،واردات انواع میوه و تره بار و در رأس آنها مرکبات ،روند صعودی را طی می کرد.در آن سالها کشور ما به عرصه شرکتهای چند ملیتی صادر کننده مرکبات بویژه شرکتهای آمریکایی و رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده بود.
۲-۷ – مقدار صادرات انواع مرکبات از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۲
سال صادرات (واحد تن)
۱۳۶۰ ۲۱
۱۳۶۱ –
۱۳۶۲ ۴
۱۳۶۳ ۶۴

۱۳۶۴ ۷۵۰
۱۳۶۵ ۱۱۵۴
۱۳۶۶ ۱۰۵۸
۱۳۶۷ ۱۶۶۶
۱۳۶۸ ۱۴۲۵

۱۳۶۹ ۳۲۷۲
۱۳۷۰ ۸۰۷۷
۱۳۷۱ ۱۸۸۶۵
۱۳۷۲ ۵۷۸۴
۱۳۷۳ ۶۴۴۹۹

۱۳۷۴ ۵/۴۸۸۹۴
۱۳۷۵ ۵۸۴۶۱
۱۳۷۶ ۷۲۹۶۴
۱۳۷۷ ۶۸۱/۷۴۷۷

۱۳۷۸ ۰۲۳/۳۵۴۹
۱۳۷۹ ۵۰۵/۳۷۵۸
۱۳۸۰ ۰۶/۶۵۷۱
۱۳۸۱ ۸۳۷/۵۵۶۸
۱۳۸۲ ۳۵۹/۳۰۵ (بهار)
آمار نامه کشاورزی ـ اداره کل آمار و اطلاعات وزارت کشاورزی
۲-۸ – فرآیند صادرات مرکبات:

فرآیند صادرات مرکبات در حقیقت یک زنجیره متصل به هم و طولانی می باشد که مرکبات این مسیر طولانی را از مرحله تولید تا مرحله بازار فروش طی می کند.چنانچه در مسیر این فرآیند در هر مرحله ای نارسایی یا مشکلی بوجود آید کل فرآیند آسیب پذیر خواهد بود.این فرآیند به دو بخش:مراحل قبل از صدور و مراحل صدور تقسیم بندی می شود.جهت بررسی مسایل و مشکلات صادرات مرکبات و بطور کلی صادرات میوه آشنایی اجمالی این فرآیند ضرورت دارد.در این قسمت مراحل و اقدامات لازم برای انجام صادرات میوه و تره بار ارائه می شود و مرکبات هم که یکی از اقلام بسیار مهم میوه و تره بار کشور از هر دو جنبه تولید و صدور می باشد نیز مشمول این فرآیند قرار می گیرد.

۲-۹ – مراحل قبل از صدور:
۱- بازاریابی و ایجاد ارتباط با خریداران خارجی.
۲- دریافت سهمیه صادراتی از وزارت بازرگانی برای برخی از اقلام میوه.
۳- خرید میوه و یا ترتیب تهیه آن که علی الاصول باید مستقیماً از باغات و مزارع
فراهم شود.
۴- تهیه وسایل بسته بندی شامل کارتن،جعبه توری،پوشال ،پاکت و غیره.
۵- تهیه آرم،برچسب و نوشتجات ضروری روی بسته ها.
مراحل صدور

ـ رزرو جا برای وسیله نقلیه
ـ تهیه محصول
ـ شستشو،ضد عفونی،درجه بندی و بسته بندی
ـ دریافت گواهی استاندارد
ـ حمل به گمرکات
ـ دریافت گواهی بهداشت
ـ انجام تشریفات گمرکی

ـ دریافت گواهی مبدأ
ـ دریافت بارنامه حمل
ـ بارگیری در هواپیما

ـ پرواز
ـ بازدید کارشناس قرنطینه نباتی کشورهای مقصد
ـ انجام تشریفات گمرکی
ـ حمل از فرودگاه به شهر مقصد در کشور مربوطه یا کشورهای اطراف
ـ فروش در میادین میوه و تره بار
ـ حمل از میادین به مراکز خرده فروشی

۲-۱۰ – مراحل اداری صادرات مرکبات
این مراحل عبارتند از:
۱-دریافت سهمیه صادراتی
۲- دریافت اعتبار صادراتی
۳-گواهی استاندارد گواهی بهداشت
۴- نرخ گذاری کالاهای صادراتی
۵- پیمان ارزی

۶- تشریفات گمرکی(داخل کشور)
۷-گواهی مبدأ

بخش دوم:
۲-۱۱ – نگهداری و انبار
تعریف انبار
انبار محل نگهداری مواد اولیه برای ساخت محصولات ،کالای نیمه ساخته(در جریان ساخت)،محصول ساخته شده ، مواد و لوازم مصرفی ،قطعات یدکی ماشین آلات ،ابزار آلات و اجناس اسقاط است که بر اساس یک سیستم صحیح طبقه بندی می شوند.
انبارها بسته به نوع محصول مورد نظر که در آن نگهداری می شود متفاوتند.
نیاز به انبار کردن محصولات در کلیه مراحل مختلف بازاریابی محسوس است.تقاضا برای مواد ذخیره شده نقش اصلی را در میزان نگهداری آن در انبار ایفا می کند.مهمترین علت نگهداری کالا این است که عرضه فعلی بیش از تولید مورد انتظار در دوره آینده باشد.

طبیعت مرکبات و بطور کلی میوه به گونه ای است که حتماً باید در جای خنک و یا در انبارهایی نگهداری شود که مجهز به سیستم سردخانه و یخچال هستند،چون در غیراینصورت عمر بسیار کوتاهی خواهند داشت.
همچنین در نحوه چیدن بسته های محتوی میوه در داخل انبار به گونه ای باشد که فضای خالی،بین بسته ها وجود داشته باشد تا با حرکت جریان هوای سرد و خنک از پوسیدگی میوه جلوگیری شود.

عدم وجود تسهیلات نگهداری مناسب در کشور ما یکی از مشکلات اساسی می باشد.
در مرحله پس از برداشت محصول لازم است بلافاصله در مکانی مناسب که از لحاظ درجه حرارت و تمام شرایط محیطی در موقعیت ویژه قرار دارد نگهداری می شوند.
برای حفظ سلامت مرکبات باید آنها را در انبارهای مجهز به سردخانه نگهداری کرد.
بسته بندی

امروزه بسته بندی بیش از هر موضوع دیگری برای یک صادر کننده موفق اهمیت دارد و اهمیت آن برای بازارهای خارجی به مراتب از بازارهای داخلی بیشتر است .به همین دلیل برای بسته بندی اصول و قواعدی تنظیم شده که هر فروشنده بطور کلی و صادر کننده بطور اخص جهت موفقیت خود بایستی به آنها توجه کند.
واژه بسته بندی در نگاه نخست سهولت حمل و ظاهر کالاها را به ذهن می آورد .اما در حال حاضر با توجه به گوناگونی کالاها ،سلیقه مصرف کنندگان و ; صنایع بسته بندی وظایف گسترده ای را پیش رو دارد.

۲-۱۲-۱ – تعریف بسته بندی
بسته بندی عبارت است از محافظتی که سلامت کالای محتوی خود را از مرحله تولید تا مرحله مصرف حفظ نماید.اساسی ترین هدف بسته بندی فراهم کردن سالم ترین و اقتصادی ترین طریقه تحویل کالا از نقطه تولید به آخرین مصرف کننده می باشد.بنابراین بسته بندی به عنوان یک عامل قوی و موثر در مسیر طولانی تولید ،توزیع و بازاریابی عمل می کند.
هدف اولیه بسته بندی محصولات حفاظت آنها در مقابل صدمات فیزیکی،شیمیایی و بیولوژیکی است.
کارشناسان ،بسته بندی را بازاریابی خاموش به شمار می آورند.(۱۰)به باور آنها ظاهر مناسب یک کالا بهترین تبلیغ برای بدست آوردن بازار است.ظاهری مناسب که به همراه کیفیت مناسب خود کالا بازاری مطمئن برای کالاهای صادراتی ایجاد خواهد کرد.

امروزه بسته بندی به عنوان یک صنعت در دنیا مطرح شده است.
متاسفانه در جامعه ما مفهوم «صنعت بسته بندی» بطور شایسته جا نیفتاده است.در سطح دنیا کشورهای صنعتی پیشرفته ،به بسته بندی به عنوان یک صنعت نگاه می کند.
در جامعه ما از بسته بندی به عنوان عاملی برای پیشبرد فروش به ویژه در بسته بندیهای صادراتی استفاده می شود.تصور ما براین است که وقتی می گوییم:
« بسته بندی صادراتی » یعنی زرق و برق آن باید بیشتر باشد . در حالیکه بسته بندی صادراتی به دلایلی باید متفاوت باشد.این تفاوت دلایلی کاملاً تکنیکی و تاکتیکی دارد.زمانی که صحبت از صادرات می کنیم به بعد مسافتی که کالاهای صادراتی می بایست طی کند توجه کنیم.پس دور بودن مقصد خود باعث می شود که تغییراتی روی نوع مواد ، نوع سیستم تکنولوژی و یا سیستم حمل و نقل انجام شود.یک کالا ممکن است به گونه ای طراحی شود که درصد کیلومتر اول نقطه ضعف خود را نشان ندهد اما در صد کیلومتر دوم دچار حادثه یا عارضه شود.چنانچه ممکن است همه مردم بدوند ولی زیر ۱۰ ثانیه دویدن را جایزه می دهند و اگر دو استقامت باشد توانمندی استقامت مهم است نه سرعت اولیه.

مساله تعداد دفعات جابجایی کالا است .ممکن است کالایی تا جابه جا نشده است اثرات غیر مناسب فنی را نشان ندهد اما در جابجایی لطمه ببیند.پس این دو پارامتر ،پارامترهای تکنیکی و تاکتیکی هستند.

در ا رتباط با بسته بندیهای صادراتی که خارج از محیط فرهنگی خود باید عرضه شود.باید یک تعریف از فرهنگ داشته باشیم .فرهنگ مجموعه ای است از ارزشها ،اعتبارات آداب و رسوم ،سنن،باورها،اعتقادات،انتظارات و قدرتها و حتی خرافات.تمامی این موارد روی سیستم تصمیم گیری شما برای صادرات تأثیر دارد.
در مورد صادرات چهار نکته کلی وجود دارد که باید رعایت شود :

اولین مساله این است ،صادرات مطابق با استانداردها و مقررات باشد.
دومین نکته،جلب توجه خریدارن است چون بسته بندی اولین نقطه تماس است پس زیبا شناسی دخالت دارد،زیبایی در فرهنگ های مختلف معانی گوناگونی دارد و در مورد رنگها نیز همینطور است.رنگ زرد در آسیای جنوب شرقی رنگ مطلوبی به حساب نمی آید یا در آمریکای لاتین رنگ ارغوانی کشش چندانی ندارد.به عبارتی طرح ها و رنگها زبان مخابره دارند پس برای صادرات باید با توجه به زیبا شناسی به این نکته توجه کرد که در کشور هدف زیبایی چگونه تعریف شده است.

نکته دیگر این است که باید بسته بندی های ما با خواست و نیازهای بازار مورد نظر تطابق داشته باشد.امروزه در اروپا با وجودی که یکی از شاخص های قدرت خرید سرانه بوده و قدرت خرید آنها بالاتر از کشور ما است می بینیم که کالاها در ابعاد و بسته بندیهای کوچکتر نیز وجود دارد.آیا این بخاطر فقر یا نخریدن است؟
جواب منفی بوده و عوامل متفاوتی در پاسخ به این پرسش مطرح می شود ،اول امنیت اقتصادی موجود در جوامع آنها است که همراه با حضور مستمر کالا در بازارها است.بنابراین خریدار به اندازه ظرفیت خود خرید می کند و نیازی به انبار کردن برای مصرف آتی وجود ندارد.دلیل دیگر این است که در روند زندگی آنها مکانیزم تعاریف وجود ندارد و کالاها حالت استفاده شخصی دارد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.