مقاله تاریخچه پست


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تاریخچه پست دارای ۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاریخچه پست  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاریخچه پست،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاریخچه پست :

چکیده
پست مستقیم یکی از محصولات (خدمات)پستی می باشد که به منظور برقراری ارتباط ما بین اجزاء مختلف جامعه پی ریزی شده و طی چند سال گذشته در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی از نرخ رشد بالایی برخوردار شده است .
پیشرفتهای ناشی از انفورماتیک ارتباطات و فن آوریهای اطلاعاتی ،اقتصاد جدیدی را خلق نموده اند که فرانسوی مرزهاست و تنها یک زبان مشترک دارد که حرف e کلیدی ترین واژه در آن بشمار می رود .

تجارت الکترونیکی ،مرسوله وپست الکترونیکی ،پرداخت و خرید الکترونیکی ،تمبر الکترونیکی و بیمه الکترونیکی واژه هایی هستند که در این محیط جدید مورد استفاده قرار می گیرند.
رشد سریع اقتصاد بر خط چالش ها و فرصت های زیادی را برای سرویسهای پستی که باید فعالیت خود را در یک بازار جدید و با تقاضاهای جدید از سوی مشتریان جدید هدایت نمایند،بوجود آورده است و در میان سرویسهای مختلف پستی ،”پست مستقیم” دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
در دو سه سال اخیر محافل اقتصادی،مقامات دولتی و رسانه های گروهی بهره فراوانی از تجارت الکترونیکی بوده و فعالی

تهای خود را در این زمینه متمرکز نموده اند .استفاده از اینترنت نسبت به تلفن و تلوزیون بسیار فراگیر شده بطوریکه که تعداد کاربران جهانی این شبکه هر صد روز دو برابر میشود و انتظار می رود تعداد مشتریان اینترنت در اروپا که در سال ۱۹۹۹ هفت میلیون نفر در سال بوده است تا سال ۲۰۰۴ به ۱۳۱میلیون نفر برسد .در نبرد میان رسانه های دیجیتالی و رسانه های کاغذی،نامه های الکترونیکی از طریق اینترنت به خاطر جحم وسیع خود در ردیف غولهای ارتباطات آینده قرار خواهند داشت .در دهه ۸۰،پست الکترونیکی و اینترنت موجب امیدواری

نسبت به یک دنیای نسبتا”مطلوب عاری از کاغذ گردید.اخیرا”مطالعاتی به عمل آمد که بر اساس آن بخش فزاینده ای از فعالیتهای تجاری الکترونیکی شرکت ها تاءثیر بسیار مستقیمی در پست فیزیکی دارد.همچنین طبق تحقیقات انجام شده توسط شرکت مکینتل حجم فعالیتهای سنتی پست های برید(ترکیبی)در دنیای صنعتی از ۸۰میلیارد مرسوله در سال ۱۹۹۸ به ۱۴۵ میلیارد مرسوله در سال ۲۰۰۵ خواهد رسید.

یکی از اصلی ترین دلایلی که برخی از افراد در اعمال تجارت از طریق شبکه جهانی اینترنت تردید می کنند به جهت عدم اطمینانیست که آنان به امنیت و جفظ تبادل اطلاعات از این رسانه دارند.بنابراین امنیت مهمترین عامل موفقیت در تجارت الکترونیکی به شمار می آید و صحت و رعایت محرمانه بودن،شرایط اساسی برای تحقق معاملات در این فضای ارتباطی می باشند.

از قرنها پیش ادارات پست نقش مهمی در زمینه تسهیل تجارت و مبادلات ایفاء نموده اند.این ادارات به عنوان شخص ثالث مورد اعتماد میان خریدار و مشتری محسوب می گردند و به گونه ای رفتار می کنند که سفارشات،امانات ،صورت حسابها و یا هر گونه مکاتبه دیگر در امنیت کامل به مقصد برسد.

در میان سرویس های مختلف پستی “پست مستقیم” یکی از مهمترین سرویس های موجود ،جهت مقابله با موج الکترونیکی می باشد و این مسئله تا آن حد مورد توجه قرار گرفته است که به نظر کارشناسان ،تنها شرط بقای ادارات پست در قرن ۲۰ روی آوردند به سرویس های نوین بر پایه فن آوری اطلاعات و به ویژه پست مستقیم می باشد.

آنچه مسلم است این است که پست مستقیم هنوز جزء یکی از برنامه های انتخاب شده توسط بازاریابان مستقیم میباشد و به جای برنامه های دیگر مانند ایمیل و اینترنت به کار می رود. با این وجود در برخی از کشورها،جایی که نیاز و امکانات بالقوه برای استفاده از این رسانه ی تبلیغاتی وجود دارد ،پست مستقیم در دسترس نبوده و صنعت بازاریابی مستقیم گسترش نیافته است؟،در صورتی که توسعه و رشد پست مستقیم شانس بسیار زیادی را برای کاربران پستی در این کشورها می تواند به دنبال داشته باشد و با استفاده از ابزارهای جدید،مشتریان می توانند جهت تبلیغ و فروش محصولاتشان از طریق کاربران پستی،تجارت پستی را افزایش داده و از رشد این صنعت حمایت نمایند.

با توجه به اهمیت پست مستقیم و رشد آن در دنیا و به جهت آشنایی کاربران و بازاریابان بخشهای دولتی و خصوصی و همچنین لزوم آموزش دانشجویان بر آن شدم با استفاده ازمنابع در دسترس ،دست به تهیه پروژه حاضر بزنم تا شاید بتوانم قدمی در جهت معرفی این سرویس جهانی برداشته و دانش فنی کارگزاران و کاربران را ارتقاء دهم و نیز هدایت گر درونیم را که شوق و مسئولیت نگاشتن این پروژه راضی نمایم.

تاریخچه پست استان تهران
تا سال ۱۳۶۰ امور وفعالیت پستی استان تهران تحت عنوان مدیریت پست تهران و حومه مشتمل بر ادارات پست کشور و تجزیه و مبادلات و مناطق پستی تهران اداره می گردید .از سال ۱۳۶۰ با تفکیک،تجزیه و مبادلات و پست کشور اداره کل پست استان تهران با مجموعه ای شامل دفتر پست شهری ،روستایی،کارگزار مخابراتی و آژانسهای پستی به فعالیت خود ادامه داد تا سال ۱۳۶۰ کلیه امور مربوط به جمع آوری مرسولات و تخلیه صنادیق و همچنین توزیع مرسولات در شهر تهران به صورت متمرکز در منطقه ۱۱ پستی واقع در خیابان امام خمینی انجام میگرفته که بر اساس برنامه ریزی و نظریه کارشناسان بلژیکی تهران به ۸ منطقه پستی جهت تسریع در امر توزیع و رهسپاری مرسولات تفکیک گردید که بر اساس تقسیمات کد پستی هریک ازنواحی تهران را زیر پوشش پستی خود قرار داده اند .

با گسترش روز افزون جوامع و بزرگ شدن شهرها و به وجود آمدن وسایل ارتباطی جمعی ،ارتباط افراد بسیار آسان و سهل گردیده ،در این میان پست به عنوان یکی از سازمان ها و نهادهای موثر در امر ارتباطات مردمی نقش به سزایی در جوامع مختلف ایفا می نماید.

تاریخچه پست در گشور ما به سالیان نه چندان دور برمی گردد به طوری که بر اساس کتاب تاریخ پست ایران پست در سال ۱۲۷۶ در زمان صدارت امیرکبیر به صورت خاص شکل نسبتا” رسمی به خود گرفت ولی در آن زمان صرفا” مخصوص ارسال نامه ها و فرامین سلطنتی بود.درسه سال بعد ،در زمان صدارت علی خان عین الدوله به شکل عمومی درآمده و برای مکاتبات و نامه های مردم عادی نیز این امر صورت میگرفته و سرانجام در پیچ و خم گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت،هم زمان با جامعه رشد یافته تا این که به شکل سامان مند امروزی در آمده است و اکنون نیز راهی بس طولانی به سمت آینده در پیش دارد.

دفتر خدمات ارتباطی عامل نیز به عنوان یکی از خادمین جامعه و جزء کوچکی از نظام پستی کشور در راستای طرح خدمت به ارباب رجوع خدمات و مشاورهای گوناگونی را در این طرح روی می دهد.

تعریف دفتر پستی
ادارات پست با توجه به نیازهای ضروری اقدام به تاسیس واحدهای پستی نموده چون خدمات پستی مورد نیاز را با سرعت در اختیار مراجعین قرار داده و از مسافرت های درون شهری و برون شهری جلوگیری نماید واحد پستی تحت عنوان دفتر پستی نامیده می شود یک دفتر پستی مشتمل بر چندین باجه پستی بوده که ارائه یک یا چندین نوع از خدمات پستی اختصاص داده شده است این دفاتر می توانند در سازمان ها،ادارات و سایر مکانها دایر گردند عمده ترین خدمات پستی قابل عرضه در این گونه دفاتر عبارتند از:
– باجه فروش تمبر و اوراق بهادار

-باجه های صدور قبض
-باجه های قبول (نامه-کارتهای پستی-مطبوعات-بسته کوچک-کیسه مخصوص-انواع امانات)
-باجه های توزیع
وظائف اجرایی دفتر پستی

-قبل از شروع کار اداری-آخرین بخش نامه و دستورالعمل های رسیده را مطالعه کرده و مفاد آنها را در خلال کار مد نظر داشته باشد.
-وسایل کار مورد استفاده خود را کنترل و بررسی کرده
.
موجودی کل تمبر واوراق بهادار خود را از جهت اطمینان از صحت موجودی بررسی کنیم .
-کسری تمبرهای فروخته شده در روز قبل را با توجه به نوع ارزش ومقدار مورد نیاز تامین و نگهداری کند .
نسبت به تهیه اوراق بهادار مانند کوپن رپنس و آیروگرام و ; اقدام نماید.

– سوشهای مورد استفاده خود را در مبنا دستوالعمل مربوط به کاربن گذاری کند و شماره اولین قبض از هر نوع از آنها را برای همان روز یادداشت نماید .
– مهرهای مورد استفاده خود را جهت اطمینان کنترل نماید.
– مهر تاریخ دار مورد استفاده را برای انجام کار به همان روز اصلاح نموده.
– آخرین مبلغ کارکرد دستگاه نقش تمبر را نیز یادداشت نمائید.

– نرخهای انواع خدمات پستی را به طور کامل مطالعه کرده و استفاده نمائید.
– متصدیان واحدهای قبول کم ترافیک که عمل ثباتی بعد از قبول را نیز راءسا” انجام می دهند لازم است ثبت های مورد نیاز بر حسب طبقه بندی مربوطه،این گونه ثبت ها را کاربن گذاری کرده و به مهر واحد قبول و تاریخ و شماره ثبت نمایند.
– در واحدهای قبول پر ترافیک که عمل ثباتی توسط متصدیان دیگر انجام می شود متصدی مربوطه ملزم به آماده سازی ثبت ها خواهند بود.

معرفی مرسولات پستی
قبول و جابجایی و تحویل هر نوع مکاتبات، تصاویر، کالا، اسناد و اوراق مالی و اعتباری، بیولوژیکی و ; را مرسولات پستی می نامند .که به ۲ دسته تقسیم می شود.
۱- مراسلات پستی
۲- امانات پستی
۱مراسلات پستی(پست نامه ها)

مراسلات که بخش اعظم مرسولات پستی را شامل می گردند و حاوی مکاتبات ،اسناد و اوراق مالی و اعتباری و تصاویر الکترونیکی و قسمتی از کالا و نمونه کالا هستند
عمده ترین انواع مراسلات پستی عبارتند از :
نامه :جزء مراسلات با اولویت و حاوی اسناد و مدارک و مکاتبات حال و کنونی و محرمانه و خصوصی بوده و بین اشخاص حقیقی و حقوقی مبادله می گرددو به جزءموارد پیش بینی شده در قانون اطلاعات ازمندرجات آن برای اشخاص به غیر از فرستنده و گیرنده منع گردیده و در صورت عدم رعایت مفاد قانونی مشمول تعقیب قانونی خواهد بود این نوع مراسلات عموما” داخل پاکتهای سر بسته ومستطیل شکل قبول ومبادله میشوند.
در صورتیکه حجم و یا شرایط بسته بندی نامه به شکلی باشد که امکان بروز اشتباه در تشخیص آن با سایر مراسلات پستی فراهم آید به کار بردن مهر،برچسب و یا نوشتن کلمه نامه در کنار نشانی فرستنده توصیه می شود.

آیروگرام (نامه هوایی)
ادارات پست مختارند کاغذ مناسبی به رنگ آبی کمرنگ که پس از تا خوردن و چساندن لبه های آن پاکت شکل مستطیلی به خود می گیرد را با چاپ کلمه paravion,aerogramme و همچنین درج مبلغ کرایه پستی در سرویس داخله و خارجه به جریان بگذارند در این صورت قسمت بدون لبه و صاف آن باید به منظور نوشتن نشانی گیرنده و فرستنده و درج مبلغ کرایه پستی و برچب های اداری اقتصاد یابد .

نامه هوایی جزء اوراق بهادار بوده و در سمت راست فوقانی آن کرایه پستی به صورت تمبر ثابت چاپی نقش گردیده در صورت تغییر نرخ ها برابر مقررات داخلی می توانند مشمول پرداخت اضافه نرخ گردند.

کارتهای پستی:
کارتهای پستی از نوع کاغذ مقاوم و به شکل مستطیل ساخته می شوند ممکن است یک طرف آن مصورباشد طرف دیگر جهت استفاده فرستنده و درج مطالب پیش بینی شده است در صورتی که کارت پستی مصور باشد درج عبارت کارت پستال برروی آن الزامی نمی باشد.

کارت پستی نباید به صورت برجسته و دارای برآمدگی باشد دلیل این امر جلوگیری از بوجود آمدن اشکال در اجرای عملیات پستی است.
نوشته مخصوص نابینایان نباید طوری بسته بندی گردند که محتوای مرسولات بقدر کافی محافظت گردد.ضمن اینکه بررسی محتویات آنها به سهولت و سرعت مقدور باشد.
توصیه گردیده که بر روی مرسولات نابینایان به نشانی گیرنده از علامت ویژه این نوع مرسولات به رنگ سفید و مطابق شکل زیر استفاده شود مرسولات ویژه نابینایان از نظر نرخ جزو مطبوعات (معاف از کرایه پستی)محسوب شده و میتوانند بصورت ثبتی هم قبول گردند.

شرایط قبول مراسلات پستی
۱-لفاف
تعریف لفاف:

لفاف با پوشش وسیله ای است برای محافظت و نگهداری مرسولات پستی در برابر شرایط جوی مختلف-رطوبت-حرارت –برودت و ممانعت از آسیب دیدگی محتویات مرسوله در مقابل فشار و دست بدست شدنهای متعدد .علاوه بر اینها لفاف باید دارای محلی مناسب برای نوشتن نشانی فرستنده و گیرنده و همچنین عملیات پستی باشد .
-چون مرسولات پستی دارای اشکال و فرمهای گوناگونی هستند بنابراین لفاف آنها نیز نمیتواند یک شکل و یک اندازه تهیه گردد مععهذا لفاف بطور عمومی از هر جنسی تهیه شوند باید:
محکم-متناسب با وزن، شکل، حجم و ماهیت اشیاء تهیه گردند .بعلاوه لفاف یا پوشش باید متناسب با شرایط حمل و نقل ،مدت زمان سیر و نوع رهسپاری (هوایی،زمینی،دریائی) انتخاب گردند.

-لفاف از نوع لفاف بندی مرسولات پستی نباید موجبات آلوده و کثیف شدن سایر مرسولات پستی را فراهم نماید .
-لفاف نباید طوری انتخاب شود که باعث ایجاد خطر برای کارکنان پست و یا موجب صدمه زدن به تجهیزات پستی گردد.

انواع لفافها :
پاکت- پاکت پنجره ای-نوار آدرس- پارچه-چوب-فلز-پودرهای روغنی و سایر اشیا با استفاده ازدو جدار پیش بینی گردیده است.

آدرس نویسی
متصدیان باجه های پستی باید نحوه آدرس نویسی صحیح پستی را در هنگام مراجعه مشتریان ،به آنها آموزش داده و حتی المقدور یک نمونه آدرس نویسی فارسی و یک نمونه آدرس نویسی لاتین تهیه و جهت استفاده مشتریان در معرض دید آنها در محل مناسبی در باجه های پستی نصب نمایند.

پاکات
حداقل نصف سمت راست تحتانی جهت درج نشانی گیرنده اختصاص داده شود.
-نصف سمت چپ فوقانی برای نوشتن نشانی فرستنده در نظر گرفته شود .
-نشانیهای در جهت طولی پاکات نوشته شود مگر اینکه ابعاد پاکات استاندارد تجاوز نماید.
-نشانیها بسیار خوانا و کامل و دقیق نوشته شود و در صورتیکه در نشانی گیرنده، حروف یا شماره منطقه توزیع و یا کد پستی بکار برده شده این حروف و ارقام و شماره ;در نشانی ذکر شود.

مرسولات پستی تنها میتوانند دارای یک نشانی فرستنده باشد.

حدود و ابعاد مرسولات پستی
مراسلات پستی از نظر ابعاد به ۲ دسته تقسم میشوند .
۱-مراسلات استاندارد
۲-مراسلات غیر استاندارد
حدود ابعاد مراسلات استاندارد:مراسلات استاندارد مراسلاتی هستند به شکل مستطیل که طول آنها حدود حاصلضرب عرض در رادیکال ۲ (با اغماض ۲ میلیمتر)

نامه
حداقل ابعاد ۱۴۰*۹۰ میلیمتر با یک تقریب ۲ میلیمتری
حداکثر ابعاد ۲۳۵*۱۲۰ میلیمتر با یک تقریب ۲ میلیمتری
با ضخامت حداکثر ۵ میلیمتر و ۲۰ گرم وزن
کارت پستی

حداقل ابعاد ۱۴۰*۹۰ میلیمتر با یک تقریب ۲ میلیمتری
حداکثر ابعاد ۲۳۵*۱۲۰ میلیمتر با یک تقریب ۲ میلیمتری
آیروگرام

حداقل ابعاد ۱۴۰*۹۰ میلیمتر با یک تقریب ۲ میلیمتری
حداکثر ابعاد ۲۲۰*۱۱۰ میلیمتر با یک تقریب ۲ میلیمتری

واگذاری خطوط

مقدمه
اولین قسمت اداری مخابرات که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای پیوستن به مشترکین مخابرات با آن روبرو می شود امور مشترکین و واحد واگذاری خطوط می‌باشد.واگذاری خطوط یکی از مهمترین واحدهای هر مرکز تلفن می باشد که در ارائه خدمات به مشترکین و ارائه اطلاعات دقیق آماری و کابلی در جهت توسعه تلفن شهری به واحدها و ادارات مرتبط نقش مهمی را ایفا می‌کند.واگذاری خطوط در واقع تعیین کننده وجود یا عدم وجود امکانات فنی و تسهیل کننده کسب این امکانات توسط متقاضی تلفن است که پرسنل کوشای این واحد با

آگاهیهای لازم مشخصات کابلی و کافویی درخواستهای متقاضیان اعم از فیش یا فرم بررسی را بر روی نقشه ها بررسی می نماید،تا پس از معین شدن محدوده پست و کافویی آن از طریق واحد نوسازی و نگهدار شبکه کابل سیم کشی و تغییر مکان در اسرع وقت و از کوتاهترین مسیر ممکن انجام و ارتباط تلفنی متقاضی برقرار شود.واگذاری خطوط علاوه بر فعالیتهای فوق،کنترل سالیانه کافوها،پلاکبرداری،کابل برگردان و …. را عهده دار می باشد.

علائم استفاده شده در نمودار گردش کار
نشان دهنده واحدها و اشخاصیکه خارج از کادر اصلی مجری قرار دارند و گاهی قسمتی از کار با آنها آغاز میشود و پایان میگیرد.
نشان دهنده هر نوع اقدام مانند:نوشتن نامه، امضاء کردن، کنترل، تایپ و محاسبه.
نشان دهنده هر گونه سند،مدرک،نامه،پرونده و سوابق و ….(نام سند در داخل شکل نوشته میشود) .

نشان دهنده چند نسخه از یک سند(شماره ها، مشخص کننده شماره نسخه است) .
نشان دهنده بایگانی موقت .
گردش کار دائری فیش تلفن
۱- واحد مشترکین و متقاضیات کارت سیم کشی (فیش)واگذار شده را به واگذاری خطوط ارسال میدارد.
۲- واگذاری خطوط کارت های سیم کشی (فیش ها) رابراساس ردیف ودیعه در دفتر و دایع ثبت و مشخصات متقاضی را از نظر آدرس او درصورت نیاز بازدید از محل و از روی نقشه های موجود پست و کافو آنها را مشخص و بر روی کارت سیم کشی ثبت می نماید.

۳- واگذاری خطوط درصورت عدم امکانات فنی مشخصات فنی و فیش را از روی سیم کشی در دفتر حق تقدم ثبت و در صورت رسیدن به حد نصاب در خواست طرح تقویت نموده و کارت سیم کشی را بعد از توضیح در دفتر و دیعه و با رعایت الویت بایگانی می کند.
۴- واگذاری خطوط درصورت وجود امکانات فنی از اطلاعات موجود در کارتهای لیست رانژه تعیین بوخت و خط نموده و شماره فیش را در قسمت آبونه و مرکزی لیست رزرو* می نماید
۵- واگذاری خطوط پس از تکمیل مشخصات (کافو – بوخت و خط)در کارت سیم کشی آنرا جهت نگهداری و نوسازی شبکه کابل ارسال می دارد.

۶- نگهداری و نوسازی شبکه کابلی با همکاری ناظر شبکه و پیمانکار محل مورد نظر را با رعایت اولویت و حق تقدم سیم کشی سپس کارت را تکمیل و آنرا به واگذاری عودت میدهد
۷- واگذاری خطوط پس از بررسی لازم کارت سیم کشی را جهت تعیین شماره (از طریق دبیرخانه)به رئیس مرکز ارسال می دارد.
۸-رئیس مرکز پس از تعیین شماره ، کارت سیم کشی را به واحد گذاری خطوط می فرستد.

۹-واگذاری خطوط مشخصات کارت سیم کشی را در روی کارتهای شبکه وMDF ثبت می کند.
۱۰- واگذاری خطوط با مراجعه به لیستهای رانژه شماره تلفن تعیین شده را جایگزین شماره و دیعه نموده و مشخصات فنی (بوخت و خط)را بر روی کارتها** درج می کند.
۱۱- واگذاری خطوط قسمت دایری فرم سیم بندی را در دو نسخه تکمیل و یک نسخه از آنرا به همراه کارت ام،دی،اف به سالن دستگاه امتحان و کارت سیم کشی را بعد از تکمیل نمودن دفتر و دیعه و نوشتن شماره تلفن خط کابلی و تاریخ دایری به واحد مشترکین و متقاضیان و نسخه دوم فرم سیم بندی و کارت شبکه را بایگانی می کند.

۱۲- سالن دستگاه پس از انجام اقدامات لازم و برقراری ارتباط فرم سیم بندی را تکمیل و آنرا جهت صدور فرم دائری به دبیرخانه مرکز ارسال می دارد.
* در صورتیکه فیش تلفن همگانی باشد پس از رزرو خط فرم سیم کشی جهت عقد قرارداد به واحد مشترکین و متقاضیان ارسال و مراحل ۴ به بعد تکرار می شود.
** در زیر نمونه ای از کارتهای مربوط به اطلاعات فنی مشترکین نشان داده شده است.

گردش کار تغییر نام و مکان – مکان *
۱- واحد مشترکین و متقاضیان فرم بررسی امکانات را تکمیل کرده و به واگذاری خطوط ارسال می دارد.
۲- واگذاری خطوط از روی نقشه های موجود امکانات را بررسی و تعیین پست و کافو نموده نتیجه را روی فرم بررسی امکانات منعکس می نماید.
۳- واگذاری خطوط در صورت عدم امکانات فنی پاسخ را دردفتر حق تقدم ثبت و برروی فرم بررسی امکانات مشخصات فنی(پست،اتصال،کافوو…)را ثبت و تا زمان ایجاد امکانات (حداکثر یکسال)جهت نگهداری به واحد مشترکین و متقاضیان ارسال می نماید.

۴- واگذاری خطوط در صورت وجود امکانات فنی (براساس اطلاعات موجود درنقشه و کارتهای لیست رانژه)درلیست رانژه رزرو خط کرده و اطلاعات فنی را پس از انعکاس روی فرم بررسی امکانات به واحد مشترکین و متقاضیان می فرستد.
۵- واحد مشترکین و متقاضیان پس از هماهنگی با مشترکین و خریدار و اقدامات لازم فرم سیم کشی را در دو نسخه تکمیل و یک نسخه آنرا به همراه فرم بررسی امکانات به واگذاری خطوط ارسال میدارد.

۶- واگذاری خطوط پس از بررسی لازم و درج مشخصات فنی جدید و قدیم بر روی فرم سیم کشی آنرا جهت انجام سیم کشی به نگهداری و نوسازی شبکه کابل می فرستد.
۷-نگهداری و نوسازی شبکه کابل بر اساس مشخصات کابلی اعلام شده سیم کشی را انجام و فرم سیم کشی را تکمیل و به واگذاری خطوط ارسال می دارد.
۸-واگذاری خطوط مشخصات مشترک جدید و تاریخ و علل تغییرات را درکارتهای شبکه و لیست رانژه اصلاح می کند.
۹-واگذاری خطوط فرم سیم بندی را در دو نسخه تنظیم یک نسخه آنرا بایگانی و نسخه دیگر را به سالن دستگاه امتحان و فرمهای سیم کشی و بررسی امکانات را به واحد مشترکین و متقاضیان ارسال می دارد.

*در تغییر مکان فقط آدرس مشترک تغییر پیدا می کند.
**در صورت فراهم شدن امکانات واگذاری خطوط مرکز موظف است فرمهای منفی مربوطه را با رعایت حق تقدم از واحد مشترکین و متقاضیان درخواست نموده تا بعد از بررسی مجدد و رزرو لیست به مدت یکماه امکانات در رزرو متقاضی (ضمن اطلاع به وی)می ماند و درصورت عدم
مراجعه به موقع امکانات نوبت بعدی قرار می گیرد.

گردش کار تعویض شماره
۱- واحد مشترکین و متقاضیان فرم تعویض شماره تنظیم شده را به واگذاری خطوط می فرستد
۲- واحد واگذاری خطوط کارت شبکه را از محل خود خارج و اقدام به صدور کارت جدیدی شبکه و MDF می نماید(مشخصات شماره تلفن جدید را در کارتها ثبت وشماره تلفن قدیم ، علت و تاریخ تعویض آن را درپشت کارتها یادداشت می کند)

۳- واگذاری خطوط در لیست ها ، رانژه جدید را بجای شماره قدیم می‌نویسد و سپس اقدام به صدور فرم سیم بندی* در دو نسخه می کند(یک نسخه از فرم سیم بندی و کارت ام،دی،اف را به سالن دستگاه امتحان و نسخه دیگر را بهمراه کارت بایگانی می نماید)
* در صورتیکه مشترک بخواهد شماره اش در ۱۱۸ ثبت نشود در زیر فرم سیم‌‌بندی باید قیدگردد.

کابل برگردان داخلی*
۱-اداره کل طرح و مهندسی نقشه های مربوط به برگردان را تهیه و به واگذاری خطوط مرکز مربوطه می فرستد.
۲- واحد واگذاری خطوط نقشه های دریافتی رابا نقشه های قبلی جهت کنترل تعداد زوج کار کن ، رزرو و TOT‌هر کابل و تعداد مرکزی هر کافو با هم تطبیق می دهد.
۳-واحد واگذاری خطوط فهرستی ازتغییرات که دربرگردان باید لحاظ گردد را تهیه می نماید.

۴- واحد واگذاری خطوط سپس کارتهای مشترکین را که در محدوده کابل برگردان هستند از روی لیستهای رانژه قدیمی شناسائی و از فایل خارج می نماید.
۵- مسئول واگذاری خطوط،خطوط کابلی را مطابق فهرست تغییرات استخراج شده با رعایت اصل آرایش کافو تغییر می دهد
۶- واحدگذاری خطوط برای کافوهای تغییر یافته لیستهای رانژه جدید ایجاد یا آنها را تغییر می دهد.
۷- واحدواگذاری خطوط برای هریک از شماره ها از روی لیست جدید رانژه

کارت صادر می نماید (یا اطلاعات قدیمی را پاک کرده اطلاعات جدید را می‌نویسند)
۸- واحد واگذاری خطوط براساس تغییرات جدید فرم سیم بندی را که در آن به ترتیب شماره های تغییر یافته را در بردارد در سه نسخه تنظیم:یک نسخه را نزد خود بایگانی،یک نسخه رابه نگهداری و نوسازی شبکه جهت انجام سیم کشی و نسخه دیگر را به MDF‌ جهت بستن رانژه های جدید ارسال می نماید.
* هر نوع تغییر در مرکز کافویی و تعویض بوخت تعدادی از شماره تلفنهای منصوبه یک مرکز که به دلایل فنی و یا توسعه شبکه ایجاد شود کابل برگردان داخلی تعریف می شود.
در ادامه به عنوان نمونه گردش کار کابل برگردان داخلی رسم شده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.