مقاله کلیاتی در مورد سمند
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله کلیاتی در مورد سمند دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کلیاتی در مورد سمند کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کلیاتی در مورد سمند،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله کلیاتی در مورد سمند :
مشخصات فنی سمند:
کارایی
مدل موتور : XU7JP/L3
حد اکثر سرعت : ۱۸۵ KM/HR
نسبت تراکم : ۹۳:۱
تعداد سیلندر : خطی ۴
حجم موتور : ۱۷۶۱cc
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری پاششی (MPFI)
حداکثر توان موتور : ۱۰۰ HP در۶۰۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: ۱۵۳ Nm در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
قطر سیلندر : ۸۳mm
کورس پیستون : ۸۱۴mm
گیربکس : اتوماتیک ۵ سرعته + دنده عقب
نسبت دنده ۱ : ۰۲۸۹۴
نسبت دند ه ۲ : ۰۵۳۸۴
نسبت دنده ۳ : ۰۷۸۱۲
نسبت دنده ۴ : ۱۰۵۱۲
نسبت دنده ۵ : ۱۳۴۲۸
دنده عقب :۰۳
کلاچ
نوع کلاچ : تک صفحه ای خشک
قطر خارجی کلاچ : ۲۰۰mm
قطر داخلی کلاچ : ۱۳۲mm
دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو و دنده خورشیدی
وزن
وزن خودرو : ۱۲۰۰ (KG)
وزن روی اکسل جلو : ۷۱۶ (KG)
وزن روی اکسل عقب : ۴۶۸ :(KG)
سوخت
ظرفیت مخزن سوخت: ۷۰ لیتر
عدد اکتان : ۹۵ RON
درجه آلودگی : Euro II
مصرف خارج از شهر : براساس استاندارد : ۹۲ ECE R84
ترکیبی بر اساس استاندارد : ۸۵ ECE R101
با سرعت ثابت ۹۰ : ۶۸Lit
با سرعت ثابت ۱۲۰ : ۹۲Lit
آلودگی منواکسید کربن با کاتالیست کانورتور : %۰۵
سیستم خنک کننده : ۷۴
روغن گیربکس : ۲
روغن سیستم فرمان : ۱
سیستم الکتریکی
باطری : ۱۲ V 35 Ah
دینام : ۸۰A
استارت : ۰۹ KW
نوع باطری : اسید سرب
سیستم فرمان
شعاع چرخش با هیدرولیک ۵۵ متر
جعبه فرمان هیدرولیک – شانه ای
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل/ به سمت خارج : ۶۰-۵۰ mm
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل : ۵۴۳mm
تعلیق
مستقل از نوع مک فرسون : جلو
مستقل از نوع فنر پیچشی : عقب
ترمز
دو مداره تحت کنترل با بوستر : سیستم ترمز
دیسکی با پره های خنک کننده : ترمز جلو
توپی : ترمز عقب
سیستم ترمز ضد قفل ABS : انتخابی
توع سیستم ضد قفل :۴ کانال با سیستم قدرتی EBD توزیع ترمز الکترونیکی
مدل : MK 20E (Continental Teves) ABS
چرخها
تایر : ۶۵/۱۸۵ ۸۸H R15
چرخهای استاندارد : فولادی ۶J15
چرخهای انتخابی : آلومینیومی ۶۵J15
ECU (واحد کنترل الکترونیکی): S2000
تاریخچه ی سمند
از اواسط دهه ۷۰، چند سالى از واردات خودرو مىگذرد، خودروهاى کرهاى به تعداد فراوان و با مدلهاى متنوع وارد شدهاند. معلم اجتماعى سر کلاس درس رو به شاگردان خود مىگوید:دما مردمى هستیم با فرهنگى غنى ولى مدتهاست فرهنگ خود را فراموش کردهایم و به قوانین اجتماعى اهمیت نمىدهیم، سر یکدیگر کلاه مىگذاریم و فرهنگ کار گروهى را نداریم. بچهها! مردم کره را نگاه کنید، همه با هم کار مىکنند و تولیدات خود را مصرف مىکنند، تولیدکنندگان نیز به حقوق مردم احترام مىگذارند، مثال ساده هم صنعت خودروى کره است. حال ما مدتها پیکان انگلیسى را بدون کوچکترین تغییر با ایرادات فراوان تولید مىکنیم ولى خودروسازى مانند دوو، خودروهاى مدرن ارزان و با قیافههاى جذاب تولید مىکند، همه بچههاى کلاس، به فکر فرورفتهاند که ناگهان زنگ مدرسه به صدا درمىآید. دصنعت خودروى ایران که پس از پایان جنگ، یک دهه رکود راتجربه کرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام مىبردند و بسیارى نیز عقیده داشتند کارخانههاى خودروسازى باید تعطیل شوند و ضرورتى براى حضور صنعت خودرو در کشور وجود ندارد، در این میان، این صنعت دوباره راه خود را با پیکان شروع کرد و حال پس از واردات خودرو و ورود اتومبیلهاى متنوع کرهاى، فشار دوباره بر روى این صنعت، تشدید شده بود که چرا ما نمىتوانیم خودرویى طراحى کنیم و چرا حتى چراغهاى پیکان نیز تغییر نکرده، از همه جالبتر آن بود که پژو ۴۰۵ که در ابتدا به صورت مونتاژ کامل وارد بازار مىشد، حتى اطلاعات فنىاش در اختیار مهندسان ارشد ایران خودرو نیز قرار نمىگرفت.
طرح خودروى ملى که ایده آن نیز چندان در ایران تازه نبود، دوباره مدتى پس از پایان واردات خودرو، براى تولید یک پیکان جدید آغاز شد تا به همه ثابت شود ما هم مىتوانیم مانند کره، خودمان به طراحى خودرو بپردازیم. نخستین بار مردم در بازىهاى جام ملتهاى آسیاى ۹۶ شاهد تیزرى بودند و طراحى خودروى ملى، آغاز شد اما تا چندى پیش از شروع تولید سمند، از این خودروى ملى خبرى نبود. در آغاز، طرح خودروى ملى چندان مشکل به نظر نمىرسید اما پس از شروع طرح، عظمت آن کاملا مشخص شد. طراحى پلتفرم که در ابتدا غیرممکن به نظر مىرسید، پس روش پروتن مالزى که خودروى خود را با طراحى بدنه بر روى پتلفرمهاى میتسوبیشى، قرار مىداد، انتخاب شد. حال آنکه پس از مدتى، مشخص شد حتى طراحى بدنه نیز کار بسیار دشوارى است. در همین زمان در کشور تایوان شرکت فراست اتوموتیو انگلستان، طراحى نمونه اولیه خودرویى بر روى شاسى و قواى محرکه خودرو پژو ۴۰۵ براى تولید در شرکت تایوانى را به پایان رسانده بود، ناگهان شرکت تایوانى ورشکست شد و شرکت فراست اتوموتیو که براى طراحى خودرو، بسیار هزینه کرده بود این طرح را به شرکتهایى در ایران، آرژانتین و چین پیشنهاد کرد، این پیشنهاد با اقدامات اولیه براى تولید خودروى ملى، همزمان بود و ایرانخودرو، این طرح را با اشتیاق پذیرفت. مرکز تحقیقات ایرانخودرو با جمعآورى فارغالتحصیلان ممتاز دانشگاهها، ازجمله امیرکبیر و شریف و چند دانشگاه دیگر، پروژه طراحى خودروى ملى را آغاز کرد. طراحى شرکت فراست اتوموتیو در ایران، معایب فراوانى داشت، این خودرو اتاقى به نسبت کوچک و ارگونومى متناسب با افراد قدکوتاه شرق آسیا داشت. کارشناسان مرکز تحقیقات ایرانخودرو در کنار کارشناسان فراست اتوموتیو و بعضى کارشناسان خارجى بدنه، ارگونومى و تا حدودى سیستم تعلیق را دوباره طرحى کردند، این طرح را حتى تا امروز شاید بتوان جدىترین طرح کارآموزى کارشناسان داخلى در زمینه طراحى خودرو قلمداد کرد، در طرح سمند، مهندسان ایرانى به صورت مشترک با تیمى خارجى به انجام محاسبات مهندسى خودروى سمند پرداختند، طراحى بدنه با گروه فراست اتوموتیو انگلیسى و با همکارى گروهى از مهندسان آلمانى، اتریشى، کرهاى و ایرانى انجام شد. طراحى قالب، در کره صورت گرفت. داشبورد خودرو نیز با الهام از خودرو فولکس واگن و توسط تیمى مشترک از مهندسان آلمانى، اتریشى و ایرانى طراحى شد. ساخت قالب نیز در تایوان انجام شد و در نهایت تغییراتى نیز در سیستم فنربندى و فرمان خودرو به دلیل تغییر گرانیگاهها و ایجاد تعادل انجام شد. د
خودروى سمند در ابتدا، قرار بود پیکان جدید باشد و جایگزین این خودرو با همان قیمت شود اما با ادامه کار و مشخص شدن هزینههاى فراوان، قیمت خودرو را به گونهاى افزایش مىدهد که دیگر نمىتوانست جایگزین پیکان شود و نام آن به X7 و در نهایت سمند تغییر کرد. این خودرو به دلیل نشان ایرانى تاکنون مورد قضاوتهاى مختلفى قرار گرفته؛ عدهاى آن را خودرویى اسطورهاى مىدانند و عدهاى بر این عقیدهاند پژو ۴۰۵ بسیار بهتر از این خودروست؛ اما واقعیت فنى این خودرو چیست؟ د
بدنه خودرو، ۱۵ برابر خودرو پژو ۴۰۵، نقطه جوش دارد، این خودرو در انگلستان توسط شرکت مایرا، استاندارد ایمنى اروپا را کسب کرد و بدنه آن آیرودینامیکتر از پژو ۴۰۵ است. فرمانپذیرى این خودرو نیز از نظر قدرت مانور، بسیار بالاتر از پژو ۴۰۵ بوده و در پیچها با سرعت بالا، قدرت مانور ایدهآلى دارد؛ به همین دلیل توسط نظرسنجىهاى اخیر، بهترین سیستم فرمان را حتى بین خودروهایى مانند زانتیا و ماکسیما، از آن خود کرده است، سیستم ترمز این خودرو با نصب ABS ایمنتر مىشود. مردم معتقدند این خودرو در مقایسه با پژو ۴۰۵، بدنه سنگینترى دارد و این افزایش وزن را علت افزایش سر و صداى بدنه در مقایسه با پژو ۴۰۵ عنوان مىکنند؛ در حالى که ورقه بدنه این خودرو، مشابه ۴۰۵ است و صداى بدنه خودرو نیز به دلیل قاب ستونهاى کنارى است که به درستى مهار نشدهاند. سیستم فنربندى این خودرو، نسبت به پژو ۴۰۵ سختتر است، حال آنکه ایمنى آن نیز بیشتر از پژو ۴۰۵ است، البته بعضى از ایرادات ازجمله صداى کمکفنر و یاتاقان زدن موتورهاى JPK ، ایرادات ترمز و طراحى نامناسب صندلى، تا حدودى درست است که در مدلهاى جدید با استفاده از موتور L3 و برقى شدن صندلى و حل مشکل ترمز، تا حدودى برطرف شده است و صداى بدنه نیز با مهار قاب ستونها کنترل شده؛ اما شاید بزرگترین عیب ، نشان ایرانى این خودرو باشد که این خودرو را در کانون توجه قرار داده است. این خودرو با آنکه نخستین تجربه ما در زمینه طراحى بوده ولى با مشارکت مهندسان ایرانى در کنار مشاوران خارجى، سبب کارآموزى جدى شده است. ساخت داخل بالاى این خودرو در ابتدا و انتخاب بهترین قطعهسازان وحرکت آنها براى تولید قطعات این خودرو، نیز جهشى را حداقل در بخشى از قطعهسازان ایرانى به وجود آورده است. این خودرو قرار بود با ساخت داخل بالاى ۷۰ درصد تولید شود، به این دلیل بهترین قطعهسازان انتخاب شدند و در این زمینه، سرمایهگذارىهاى هنگفتى نیز انجام شد. براى طراحى خطوط تولید، کارهاى عجیب و در عین حال طاقتفرسایى صورت گرفت. پردازنده کامپیوترى به کار رفته در ماشینآلات عظیم کارخانه، آنقدر قوى بودند که فروش آنها به خاطر ممنوعیت فروش تکنولوژى با کاربردهاى نظامى، منوط به تایید کابینه انگلستان شد. ظرفیت تولید نهایى این خودرو ۲۰۰ هزار دستگاه پیشبینى شد. خط رباتى با همکارى کارخانه هیوندایى کره ساخته شد و امکانات نرمافزارى و قطعات الکترونیک آن را نیز شرکت زیمنس تامین کرد. د
با شنیدن اخبار تولید سمند و با حجم عظیم تبلیغات تیزرهاى تلویزیونى، با شعار “خودروى ملى افتخار ملى”، این خودرو به همگان معرفى شد.د
مجلههاى معتبر اقتصادى و خودرویى اروپا، اکثرا با نگاهى مثبت، این خودرو را ارزیابى کردند تا جایى که فاینشال تایمز نوشت شاید خودروى سمند، آغاز راهى براى افزایش صادرات غیرنفتى ایران باشد؛ اما در این سو، رسانههاى داخلى به دلیل عملکرد نهچندان موفق سالهاى گذشته، خودرویى را با قیمت ۱۴ میلیون تومان اکثر مردم ایران را در حسرت خرید آن گذاشته است، خودرویى غیرملى دانستند. د
چرا سمند، جایگزین پیکان نشد؟ شاید اصلىترین دلیل هزینه طراحى زیاد خودرو به همراه گران شدن خود خودرو بود، تا جایى که با تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در سال نیز قیمت این خودرو ۸۵ میلیون تومان مىشد. از طرف دیگر، به دلیل مشکلات فراوان براى صادرات محصولات پژو که اکثرا با مخالفت این کمپانى، همراه بود، سمند، راهى جدید براى صادرات خودرو بود اما سرمایهگذارى بر روى بازارهاى صادراتى، به هزینه فراوان براى ایجاد زنجیره خدمات پس از فروش نیاز داشت که تنها با ارائه مدلهاى متنوعتر، امکانپذیر بود؛ اما چگونه پلتفرم ۴۰۵، دیگر قدیمى بود پس نیاز به پلتفرم جدید ضرورى به نظر مىرسید ولى طراحى پلتفرم بسیار پرهزینه است. براى این هدف، چند راه پیشنهاد مىشد: پلتفرم مشترک با خودروسازان برتر، تا هم قطعهسازان ما با رشد و انتقال دانش فنى، وارد زنجیره جهانى شوند و هم ما صاحب دانش ساخت پلتفرم شویم. روش دوم که راه طولانى مدت است. طراحى مشترک پلتفرم بین چند خودروساز رده دوم مانند پروتن و تاتاموتور است تا هزینه طراحى در تیراژ بالا، سرشکن شود و با استفاده از مشاوران خارجى، صاحب دانش طراحى پتلفرم که ارباب حلقههاى خودروسازى است، شویم. روش سوم، طراحى بخشى از پلتفرم مانند موتور براى استفاده در خودروهاى گوناگون است که با استفاده از مشاوران خارجى امکانپذیر است. د
روش چهارم نیز طراحى خودرو بر روى پلتفرم مشترک است که در عین سادهتر بودن، نسبت به دیگر روشها، به پلتفرم نیاز داشت. راه دیگرى که پیشنهاد شده، روش ترکیبى است که ما روش اول یعنى همکارى مشترک در پلتفرمى را با خودروسازان مطرح، آغاز کنیم و روش چهارم را نیز با استفاده از این راه، پیش ببریم و در کنار آن، از موتورهاى طراحى خودمان در خودروهاى نشان داخل استفاده کنیم تا انتقال دانش ساخت پلتفرم ما بقاى صنعت خودرو و اتصال به زنجیره جهانى خودرو را در کنار طراحى خودروهایى با نشان ایرانى را نیز بر روى این پلتفرمهاى مشترک، داشته باشیم و در کنار این روش، براى به دست آوردن حلقه طلایى خودروساز شدن، روش دوم یعنى طراحى پلتفرم مشترک با خودروسازان درجه دوم را با تمام موارد مطرح شده، پیگیرى کنیم.د
آنچه مشخص است، سمند سبب به وجود آمدن نسلى در صنعت خودرو ایران شد که قبلا وجود نداشت و مهندسان ایرانى با کارآموزى در طراحى این خودرو، تجربیات فراوانى به دست آوردند و حال، ادامه رشد صنعت خودرو و در کنار آن، ادامه تولید با نشان خودمان و همچنین زنده ماندن در این راه، بسیار سخت است و شاید با روشهاى ترکیبى در کنار مشارکت با شرکتهاى خارجى و تولید با نشانهاى بینالمللى، بتوانیم نشان خود را نیز داشته باشیم. باید منتظر بود و دید آیا همانگونه که هیوندایى به مظهر اراده ملى کره یا پروتن به روح غرور مردم مالزى تبدیل شدهاند، روزى خواهد رسید که مردم ایران به خودروسازانشان، افتخار کنند؟
سمند خودروی مورد علاقه مردم روسیه است
تقاضا برای خریدخودروی سمند در روسیه بیش از عرضه ایران خودرو به این کشور است. محمد انصاری در گفتگو با خبر نگار مهر در مشهد افزود : سمند به عنوان خودروی ملی ایران توانسته است بازار خوبی در کشور روسیه به دست آورد به نحوی که این خودرو تقاضای زیادی برای خرید دارد . سفیر روسیه گفت : ایران خودرو هوشمندانه وارد بازار روسیه شد و این موضوع به تحکیم روابط این شرکت در بازار روسیه کمک زیادی کرده است . وی به کیفیت سمند اشاره کرد و گفت : کیفیت این خودرو در حد بسیار بالایی است به نحوی که تا کنون یک مورد شکایت در خصوص کیفیت این خودرو گزارش نشده است . وی اضافه کرد : سمند به عنوان خودروی ملی ایران از جایگاه ویژه ای بین مردم روسیه برخوردار است به طوری که هر روز شاهد تردد بیشتر این خودرو در بازارهای روسیه خواهیم بود . وی با بیان اینکه در آینده نزیک سمند در همه بازارهای بین المللی عرضه خواهد شد اظهار داشت : کیفیت بالا، زیبایی و قیمت مناسب سمند توان رقابت با خودروهای خودرو سازان جهانی را به این خودرو داده است . انصاری به بازدید خود از نمایشگاه مشهد اشاره کرد و گفت : این نمایشگاه عرصه قدرت نمایی خودرو سازان داخلی و خارجی را فراهم آورده است . سفیر ایران در روسیه اضافه کرد : حضور قدرتمند ایران خودرو در این نمایشگاه توانست توانمندی خودرو سازان ایرانی را نشان بدهد.
سمند از قوی ترین خودروهای روز جهان شناخته شد.
نتایج آزمایشات انجام شده درانگلستان در ارتباط با خودرو سمند نشان داد که این خودرو یکی از قوی ترین خودروهای روز جهان است .این آزمایش ها توسط شرکت میر انجام شده و نتایج آن نشان می دهد که سمند یکی از بهترین خودروهای روز از نظر پایداری Handelig است و از پایداری بالایی بویژه در پیچ های تند جاده ای برخوردار است وبا توجه به استانداردهای روز اروپا از نظر پایداری در سطح بسیاری خوبی قرار دارد.
رییس اداره کل رضایت مشتری ایران خودرو در این باره اعلام کرد: تمامی تست های لازم بر اساس استاندارد اروپا ، با حضور استادان مجرب و با تجربه اروپایی انجام شد که خودرو ملی ایران دراین تست های استاندارد اروپا ، نمرات بالایی را کسب کرد.
حسین خسرو شاهی که مسوولیت تیم اعزامی تست سمند در انگلیس را بر عهده داشته است، گفت: خودرو سمند از نظر موتور و بدنه ، قابلیت های لازم را برای تقویت به منظور حضور در مسابقات بزرگ رالی دارد.
به گفته وی، یکی از مهمترین نتایج بدست آمده در مورد این خودرو ، تست CRASH یا برخورد با مانع بود که نتایج آن روشن کرد . سمند یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین خودروهای روز جهان است و این نتایج مورد تحسین استادان تست اروپایی واقع شد.
وی تصریح کرد: سمند در بررسی ها و نظر سنجی های انجام شده ، بویژه در طول نمایشگاه بین المللی خودرو تهران ، نمره خوبی گرفت و نشان داد که میزان رضایتمندی مشتریان از این خودرو بسیار بالاست.
گروه خودروهای مسابقه ای سمند، اوایل تابستان امسال در یک مسابقه رالی در استان خراسان و در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد ، مقام اول را در بین گروههای مختلف شرکت های خودرو ساز کشور کسب کرد.
مهندس خسروشاهی در ادامه با تاکید بر وجود برخی مشکلات برای تمامی خودروها را طبیعی دانست و تصریح کرد: در تمام دنیا برای تست خودرو و تعیین ضرایب اطمینان و کیفیت آن چند پارامتر جانبی از جمله کیفیت جاده کیفیت آب مصرفی خودرو ، کیفیت بنزین ، روغن مصرفی و در نهایت کیفیت رانندگی را نیز در نظر گرفته و بررسی می کنند که متاسفانه این مساله در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شود.
مهندس خسرو شاهی با بیان این که ” هنوز خیلی ها مزایای سمند را در ایران نمی دانند” ، گفت: سمند یکی از افتخارات فرزندان ایران است که با تلاش شبانه روزی و تعصب ملی آنان در مجموعه ایران خودرو طراحی و تولید شده و به نظر می رسد که دیگران بیش از ما به ارزشهای آن پی برده باشند.
سمند اولین خودرو ملی ایران است که تمامی حقوق ، امتیازها و مالکیت معنوی آن به ایران تعلق دارد. کار طراحی این خودرو از سال ۷۶ در ایران خودرو آغاز و از سال ۸۰ تولید و به بازار داخلی عرضه شد.
و اما سمند سریر
سریر خودرویی در کلاس لیموزین است که از امکانات ویژه ای جهت رفاه سرنشینان برخوردار است مانند: یخچال برای سرنشین عقب دو عدد LCD برای سرنشین عقب و دستگاه پخش DVD صندلی های راحت با گرمکن و سرد کن و; این مدل سمند از لحاظ ظاهری فرق چندانی با سمند LX ندارد فقط از افزایش ۳۰سانتیمتری طول خودرو می توان به فرق این دو مدل پی برد.
اما سریر از لحاظ قوای محرکه بسیار برتر از مدل پیشین است.در این خودرو از موتورXU7JP4استفاده شده با حجم ۱۷۶۱ سی سی و قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه،حال آنکه در مدل های پیشین سمند از موتور XU7JP/L3با حجم ۱۷۶۱ سی سی وقدرت ۹۸ اسب بخار استفاده شده بود که بزرگترین تفاوت میان این دو خودرو است سیستم فنربندی این خودرو بسیار نرم است به طوری که در تکان های شدید کمترین لرزش به سرنشینان وارد می شود.
به گفته ی آقای منوچهر منطقی مدیرعامل شرکت ایران خودرو در سیستم فنربندی این خودرو ازجدیدترین تکنولوژی شرکت تویوتا ژاپن بهره گرفته شده که باعث رفاه هرچه بیشتر سرنشین می شود.آقای منطقی همچنین افزود:هیچ خودروی تولیدی این شرکت از لحاظ نرمی فرمان وسیستم فنربندی با سریر قابل مقایسه نیست و این خودرو در این فاکتورها کاملاً با خودروی زانتیا رقابت می کند.ولی ایرادی که کارشناسان هیوندای کره جنوبی بر این خودرو وارد کردند راجع به دید سرنشین عقب است که به دلیل عریض تر شدن دربهای عقب خودرو به وجود آمده و تا حدودی دید سرنشینان عقب را محدود کرده است
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.