بررسی توزیع برق داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی قم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی توزیع برق داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی قم دارای ۱۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی توزیع برق داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی قم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی توزیع برق داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی قم
پیشگفتار                                                                             
 مقدمه                                                                               
فصل اول: معرفی نیروگاه سیکل ترکیبی قم
فصل دوم :بررسی نقشه تک خطی نیروگاه قم
فصل سوم :بارهای مصرفی در سیستم مصرف داخلی
فصل چهارم:کابل های نیرو گاهی وتعیین سطح مقطع کابل ها
ضمیمه ۱:جداول انتخاب وسایل حفاظتی سیستم الکتریکی              
ضمیمه ۲:جداول سطح مقطع مصارف فشار متوسط                            
ضمیمه ۳:جداول سطح مقطع مصارف فشار ضعیف                        
ضمیمه ۴: نقشه های تک خطی ومصارف نیروگاه قم                       
منابع ومآخذ :

 

 پیشگفتار:
 صنعت برق به خاطر نقش زیر بنای و وابستگی زیادی که به کلیه عوامل موثر در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی دارد صنعتی پویاست و اجرای طرح های اساسی انتقال و توزیع نیروی برق نیاز به برنامه ریزی و آینده نگری دارد . از سوی دیگر با توجه به رشد روز افزون جمعیت ، پیشرفت صنعتی کشور ما نیاز به انرژی الکتریکی پیوسته با رشد حداقل ۷ درصد مواجه است و در این راستا احداث نیروگاه های جدید از یک سو و همچنین بهینه سازی نیروگاه های موجود ضروری است . در صنعت برق ترکیب انواع نیروگاه ها و ساختار آنها در تامین مطمئن حداکثر بار و انرژی الکتریکی مورد تقاضا با حداقل هزینه تولید دارای اهمیت بسیاری است . اگرچه نوع انرژی اولیه در دسترس و هزینه تمام شده آن نقش اصلی را در انتخاب انواع نیروگاه ها باز می کند ولی تامین سریع تقاضا و جلوگیری از تحمیل هزینه سنگین خاموشی  به اقتصاد کشور محدودیت های منابع مالی به ویژه ارز خارجی ، نرخ بهره برداری ، عوامل زیست محیطی و بالاخره ضرورت های اقتصادی یا سیاسی در فرآیند انتخاب اثر مهمی دارد . از طرفی تامین مطمئن قدرت مورد نیاز مشترکان بویژه در شبکه سراسری ، مستلزم تنظیم برنامه زمان بندی دقیق برای تعمیرات ادواری ،   پیش گیرانه  و … است .
 ضریب ذخیره برق در حالت مطلوب باید از ۱۰ درصد فعلی به سطح ۳۰ درصد افزایش یابد و برای دست یافتن به این رقم باید ضریب توسعه نیروگاه ها ، بیش از رشد مصرف برق باشد ، در حال حاضر میزان تولید انرژی الکتریکی در کشور در سال جاری بیش از ۱۴۲ میلیارد کیلو وات ساعت بر آورده شده است .
 سهم نیروگاه های غباری در قدرت کشور ۲/۵۴ درصد – نیروگاه های گاری و سیکل ترکیبی ۲/۲۳ درصد و نیروگاه های برق آبی ۷/۹ درصد و بالاخره نیرو گاه های دیزلی وزارت نیرو ۹/۲ درصد است .
 در صنعت برق با دو معضل همواره روبرو هستیم :
 اولا : قدرت اسمی واحدهای نیروگاهی برق معمولا توسط سازنده ، بر اساس شرایط متعارف به شیوه ایده آل تعیین می شود ولی در عمل قدرت یاد شده تحت تاثیر شرایط محیطی ( ارتفاع محل نصب از سطح دریا ، درجه حرارت و رطوبت نسبی ) و همچنین فرسودگی و تغییرات نوع و کیفیت نوع و کیفیت سوخت قابل استفاده نیست . تلفات قدرت عملی با اسمی در مورد توربین های گانه محسوس تر از انواع نیروگاههای حرارتی برق – آبی و دیزلی است .
 ثانیا : از مجموع انرژی الکتریکی تولید شده به طور متوسط بالغ بر ۵ درصد آن به مصرف داخلی رسیده و ۹۵ درصد آن به شبکه های انتقال برق تحویل می شود . نزدیک به ۴ درصد انرژی الکتریکی نیز در شبکه های انتقال و نردیک به ۱۰ درصد در شبکه های فوق توزیع برق به صورت گرما اتلاف می شود . بنابراین نزدیک به یک پنجم ظرفیت تاسیسات تولید سوخت معرفی و به طور کلی هزینه های تامین برق به مصارف داخلی و اتلاف در شبکه تعلق می گیرد .
 بنابراین انرژی فروش رفته به مشترکین برق در عمل مستلزم تولید نزدیک به ۲/۱ برابر نیاز معرف است .
 در همین راستا و با توجه به اینکه نیروگاه های سیکل ترکیبی از جمله نیروگاه های با راندمان بالا می باشند و از آنجا که توجه حداکثر سازندگان را به خود معطوف داشته است .
 ایجاب می کند جهت بهینهد سازی عملکرد آن کوشید . تا اولا : بتوان این نیروگاه ها را با هزینه کمتری راه اندازی نمود و ثانیا بتوان با کم کردن « مصرف داخلی » ، راندمان و همچنین تولید انرژی را افزایش داد واین میسر نخواهد بود مگر آنکه اجزاء و نحوه عملکرد آنها را شناخت تا بتوان با نگرش دقیق تری هر یک از اجزاء را انتخاب نمود.

 مقدمه :
 عموما در نیروگاه های برق ، سیستم تولید انرژی به صورت خود کار انجام می شود . و برای این منظور به تجهیزات کمکی نیاز است . با طراحی مناسب این تجهیزات ، نه تنها راه اندازی قسمت های اصلی نیروگاه ها مهیا می شود ، بلکه موجبات مکانیزه شدن سیکل نیروگاه نیز فراهم می گردد . این تجهیزات بسته به نوع نیروگاه ها متنوع هستند . البته بیشترین تجهیزات کمکی در نیروگاه ها ، مربوط به نیروگاه های بخاری می باشد .
 اصولا مصرف بخشی از انرژی تولیدی نیروگاه های برق جهت در مدار ماندن وادامه کار واحدها لازم و ضروری است . از این جهت نیروگاه های برق با یک سری مصارف ، به نام مصارف داخلی رو به رو هستند . این مصارف داخلی درصدی انرژی تولیدی نیروگاه ها را به خود اختصاص می دهند . همان گونه که نوع و سیستم های تجهیزات کمکی در نیروگاه های مختلف ، متفاوت است از نظر میزان انرژی مصرفی هم اختلافات نا چیزی بین نیروگاه های برق آبی کمترین و مصارف داخلی نیروگاه های بخار بیشترین مقدار را دارند که این مصارف را می توان به صورت تقریبی زیر بیان نمود :
۱-    مصرف داخلی نیروگاه های برق آبی : ۴/۰- ۲/۰ درصد
۲-    مصرف داخلی نیروگاه های گازی :۷/۰- ۵/۰ درصد
۳-    مصرف داخلی نیروگاه های دیزلی :۵-۲ درصد
۴-    مصرف داخلی نیرو گاه های بخاری : ۵/۶ – 5/4 درصد
۵-    مصرف داخلی نیروگاه های سیکل ترکیبی : ۳- ۴/۲ درصد
 لازم به ذکر است که مصرف داخلی نیروگاه های بخاری و سیکل ترکیبی با توجه به نوع سیستم خنک کنندگی فرق می کند .

 مصرف داخلی نیروگاه گازی
 در حال حاضر در کل صنعت برق ایران بیش از ۱۳۰ واحد توربین گازی صنعتی بزرگ ( با قدرت های بین mw25 تا mw5/ 147 ) و بیش از ۲۰ دستگاه توربین گازی سبک با قدرت های بین mw1 تا mw5/7 در حال کار هستند . همچنین تعداد زیادی نیروگاه گازی به صورت منفرد و یا کاربرد در نیروگاه های سیکل ترکیبی در دست راه اندازی و نصب است . لازم به ذکر است که کم بودن مصارف داخلی و تلفات نیروگاه ها به طور وسیع در شبکه های قدرت وجود ندارد علت آن است که هر چند تلفات الکتریکی واحدهای توربین گازی کم است . ولی در عمل مقداری از نیازهای مصارف داخلی و نگهداری واحد ، به شکل نیروی مکانیکی توسط توربین تولید ، و توسط کمپرسور ، جذب می گردد . در واقع کمپرسور اصلی واحد ، بخشی از نیازهای خود را مستقیما از طریق توربین گازی تامین می کند و بقیه تلفات داخلی الکتریکی ، به مصرف تجهیزات کمکی می رسد . به عبارت دیگر ، بازده نیروگاه های گازی بسیار کم و نمی توان به مزایای کم بودن تلفات داخلی و ارزان بودن آن زیاد توجه نمود .
 بازده این واحدها در حال حاضر برای واحدهای با قدرت بیش از mw100 و در بار کامل حدود %۳۲ می باشد . در حالی که بازده واحدهای نصب شده در ایران حداکثر ۲۷% است که مقدار این بازده هم با کثیف شدن فیلتر هوای کمپرسور و پره های توربین کاهش می یابد .
 از تجهیزات کمکی نیروگاه های گازی می توان به تجهیزات راه انداز نیروگاه – پمپ انتقال سوخت ، پمپ های فشار قوی سوخت ، پمپ های روغن هیدرولیک و روغن کاری ، فن های خنک کننده ، آب – پمپ گردش آب و بعضی از این مصارف نیز توسط اتصال مکانیکی جعبه دنده ، نیروهای خود را مستقیما از محور توربین گازی دریافت می کنند که در این صورت ، جزء مصارف الکتریکی محسوب نمی شوند . همچنین در بعضی از واحدهای گازی که از سیستم تحریک استفاده می کنند ، قدرت معرفی تحریک را نیز باید جزء مصرف داخلی منظور نمود که در این حالت ، با افزایش ۵% در مصارف داخلی مواجه خواهیم بود .

 فصل اول
 معرفی نیروگاه سیکل ترکیبی قم
 نیروگاه سیکل ترکیبی قم به منظور تامین بخشی از انرژی الکتریکی کشور و همچنین تقویت پایداری شبکه و بهبود افت ولتاژ بخصوص در قسمت مرکزی شبکه سراسری و نیز کاهش تلفات انرژی در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده قم – اراک احداث شده است .
 قرارداد ساخت این نیروگاه در تاریخ ۹/۲/۶۹ بین شرکت منطقه ای تهران وابسته به وزارت نیرو و شرکت صنایع سنگین میتسو بیشی ژاپن منعقد گردید . این نیروگاه شامل ۴ واحد گازی هر یک به قدرت ۵/۱۲۸ مگا وات در شرایط استاندارد بوده و در ژنراتور دارای ولتاژ ۸/۱۳ کیلو ولت و ضریب قدرت ۸/۰ پس فاز می باشد .
 ولتاژ خروجی هر ژنراتور از طریق یک ترانسفورماتور افزاینده با نسبت تبدیل ۱۳.۸KV به ۲۳۰KV و قدرت ظاهری در شرایط ISO ، ۱۲۶ مگا ولت آمپر به پست ۲۳۰ کیلو ولت مجاور واحدهای گازی وصل می گردد . در ضمن با استفاده از ۴ بویلر بازاریاب حرارتی و گرمای حاصل از دود خروجی از توربینهای گازی نیز ۲۰۰ مگا وات توان الکتریکی توسط دو توربین بخار تولید می گردد که در نتیجه ظرفیت کل نیروگاه در مجموع ۷۱۴ مگا وات می باشد .
 سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و سوخت دوم آن گازوئیل است که واحدها میتوانند با هر کدام از سیوختهای فوق و یا مخلویی از هر دو کار کنند . سوخت گازوئیل از طریق اطستگاه تخلیه سوخت وارد تانک زیر زمینی به ظرفیت ۸۰ متر مکعب شده و توسط ۲ پمپ به تانک اصلی به ظرفیت ۳۵ میلیون لیتر تخلیه می شود و سوخت گاز توسط خط لوله گاز از طریق ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت ۰۰۰/۱۲۵ متر مکعب نرمال در ساعت به واحدها متصل شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد .
 معمولا در فصولی از سال ( زمستان ) که مصرف گاز داخل شهر بالاست نیروگاه از سوخت گازوئیل استفاده می کند .
پست ۲۳۰ کطلو ولت نیروگاه با باس بارهای قابل انعطاف ( سیمی ) و اسکلت فلزی شامل کلیه تجهیزات الکتریکی لازم به صورت ۵/۱ کلید طراحی شده و انرژی الکتریکی نیروگاه را به شبکه منتقل می نماید .
 این پست دارای ۲ ترانس ۶۳ /۲۳۰ کیلو ولت هر کدام به قدرت ۱۶۰ مگا ولت آمپر می باشد که خروجی این ترانسها وارد پست ۶۳ کیلو ولت دیگری که در مجاورت نیروگاه احداث شده است می شود و به منظور راه اندازی نیروگاه و مصارف داخلی آن و بعضی مصارف اضطراری دو خروجی از این پست ۶۳ کیلو ولت از طریق دو ترانس سرویس (STATION TRANS ) با نسبت تبدیل ۳/۶/۶۳ کیلو ولت به باس ولتاژ متوسط (M.V ) واقع در ساختمان COMMON یا مشترک نیروگاه وصل شده است.
 الف ) مشخصات جغرافیایی نیروگاه قم
a ) موقعیت : نیروگاه سیکل ترکیبی قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم – اراک واقع شده است.
b ) شرایط اقلیمی :
– ارتفاع : ۱۰۲۲ متر بالاتر از سطح دریا
– فشار بارو متریک ۰.۹۱ اتمسفر
– درجه حرارت محیط : ماکزیمم ۴۵C و مینیمم -۱۲۰C
– رطوبت نسبی : ماکزیمم ۹۳% و مینیمم ۱۳%
– میزان بارندگی : ماکزیمم ۳۵mm/year و کل ۱۴۴mm/year
– سرعت باد :۱۰۰Km/hr
 ب ) مشخصات کلی و عمومی نیروگاه گازی قم
 واحد توربین گاز : نوع ، یک سیکل ، تک شیفت ، HEAVY DUTY ، صنعتی ، مدل MW701D
 a ) کمپرسور : نوع جریان محوری تعداد مراحل : ۱۹ مرحله
 b) اتاق احتراق : نوع : لوله ای CANNULAR تعداد بسکت ۱۸ عدد که دورادور محور توربو کمپرسور قرار گرفته اند .
 c ) توربین : نوع جریان محوری ، عکس العملی و تعداد مراحل آن ۴ مرحله . دور نامی ۳۰۰rpm و جهت چرخش در جهت حرکت عقربه های ساعت از طرف کوپلینگ ( مشاهده از طرف ژنراتور ) .
 SET اوراسپید تریپ (۱۱۰%+۱۰%)۳۳۰۰+۳۰rpm وزن روتور توربین گاز تقریبا ۵۶ تن .
 الف ) برای جلوگیری از اثرات سوء انسباط حرارتی (TERMAL EXPANTION) ناشی از حرارت توربین گاز ، ژنراتور در طرف کمپرسور قرار گرفته است . نیروی محوری روتور به یک تراست بیرنگ THRUST BEARING که در انتهای روتور طرف توربین قرار دارد ، منتقل می شود .
 ب ) تجهیزات راه اندازی روتور (STARTING DEVICE) که شامل یک موتور الکتریکی AC و یک مبدل گشتاور TORQUE CONVERTOR می باشد . توسط جعبه دنده کمکی با روتور در ارتباط می باشد و به روتور متصل می شود .
 این تجهیزات هنگام راه اندازی واحد به منظور شتاب دادن به روتور بکار گرفته میشود . بعد از رسیدن سرعت به دوری که توربین نیروی محرکه برای ادامه چرخش کافی باشد با خارج ساختن روغن از داخل تورک کنوتور ، سیستم راه اندازی را از مدار خارج می سازند .
 ج ) تجهیزات گردشی TURNING GEAR :ترنیگیر در انتهای جعبه دنده کمکی قرار گرفته اند . سیستم مکانیکی اوراسپید تریپ در انتهای خروجی توربین گاز نصب شده است . پمپ اصلی روغنکاری به جعبه دنده کمکی متصل است و در حالت عادی کارکرد واحد روغن مورد نیاز برای روغنکاری توسط این پمپ تامین می شود .

 فصل دوم
 بررسی نقشه تک خطی الکتریکی نیروگاه گازی قم
 برای تغذیه مصارف کلی نیروگاه ، هنگامی که واحدها متوقف شده و کار نمی کنند نیاز به وجود برق احساس می شود که آن را از شبکه دریافت می کند . برای این منظور دو انشعاب از پست ۶۳ کیلو ولت جهت دو ترانس سرویس استیشن گرفته میشود که ۶۳kv را به ۶.۳kv تبدیل می کنند .
 این ترانسها با قدرت نامی ۱۰MVA با اتصال اولیه مثلث و ثانویه ستاره با مدار تپ چنجر TAP CHENGER روی اولیه ، با زمین شدن مرکز ستاره ثانویه جهت حفاظت اتصالی های احتمالی ( که این هدف با بکار بردن یک ترانس جریان صورت می گیرد ) در مدار قرار گرفته اند .
 خروجی این ترانسها به باسهای ۱SMC و ۲SMC می رود که در ساختمان مشترک تجهیزات قرار دارند . این باسها بوسیله یک بریکر به نام ۵۲B به هم ارتباط دارند .
فیدرهای خروجی باسهای فوق عبارتند از : تغذیه ترانسهای AUXILIARYSTATION ( ترانسهای کمکی قسمت استیشن ) که تعداد آنها ۵ عدد است . همچنین ۴ خروجی به نامهای ۱UMC تا(UNIt MOTOR CONTOROL)4UMC  هر یک برای هر کدام از واحدها انشعاب گرفته شده اند و یک انشعاب جهت ترانس ۶.۶/۰.۴KV با قدرت ۶۳۰KVA واقع در پست ۲۳۰کیلو ولت .
 در این قسمت یک پمپ ۶KV مربوط به FIRE FIGHTING ( آتش نشانی و سیستم اطفاء حریق ) از این باسها تغذیه می کند .
 مشخصات ( ترانس کمکی استیشن ) STATION AUXILIARY TRANSFORMER:
 همانطوری که اشاره شد ، ۵ ترانس کمکی در قسمت استیشن وجو دارند که قدرت نامی هر کدام ۲.۲MVA مثلث – ستاره و نسبت تبدیل ۶KV به ۰.۴KV می باشد .
 1SATR : اولین ترانس کمکی استیشن است و تغذیه هایی که روی آن قرار دارند عبارتند از : تغذیه باطری شارژ قسمت COMMON یا مشترک با ۲۲۰V از نوع DC .
 سیستم روشنایی و دو تغذیه دیگر آن به باسهای ULC یا (UNIT LOW VOLTAG ) CONTROL می رودULC2 وULCI.
 2SATR : تغذیه های روی این ترانس عبارتند از : تغذیه باطری شارژ COMMON از نوع ۱۱۰V DC و تغذیه کلید خانه FF یا سیستم آتش نشانی (FIRE FIGHTING) و پمپهای آب آشامیدنی و نیز برای اتاقک ۲LADP و دو انشعاب دیگر برای ۳ULC و ۴ULC می باشند .
 3 SATR : انشعابهایی که از باس ۳SL گرفته شده عبارتند از : انشعاب برای سرمایش و گرمایش و تهویه آن WORK SHOP HVAC . برای سلف سرویس ( کانتین ) و انشعاب دیگری برای کارگاه گرفته شده است .PANEL DPI که این اتاق تغذیه دستگاههای موجود در محوطه کارگاه را تامین می کند.
۴ SATR : تغذیه های روی آن عبارتند از :
 کارگاه شماره ۳و۴ کمپرسور (AIR COMP ) و موتور خانه D/G دیزل ژنراتور و نیز تغذیه برای سیستم سرمایش و گرمایش خود استیشن و تغذیه برای تهویه و کنترل کیفیت هوا جهت توربین ژنراتورG/T HOUSE HVAC .
 5 SATR : این ترانس کلا باسی به نام H MCC را تغذیه می کند که بیشتر آنها هیتر هستند و در این قسمت قرار گرفته اند .
 دیزل ژنراتور با مشخصه D/G
 این ژنراتور با قدرت ۵۰۰KVA موقعی که شبکه قطع می شود ( هیچگونه ارتباطی وجود نداشته باشد ) به طور اتوماتیک وارد مدار شده و یک سری از مصرف کننده هایی که همیشه نیاز به وجود آنها می باشد را تغذیه می کند .
 در قسمت راست نقشه شماتیک نیروگاه گازی قم ، ۴ ژنراتور دیده می شوند که هر کدام به دو انشعاب تقسیم می شوند که یکی از آنها به ترانس اصلی میرود و ولتاژ خروجی این ترانس ۱۳.۸KV را به ۲۳۰KV تبدیل می کنند و بعد به قسمت پست فشار قوی که جنب نیروگاه احداث شده است فرستاده می شود و انشعاب دیگر به ترانس UTR یا UNIT TRANSFORMER
 متصل می شود که با قدرت ۱.۷MVA به صورت مثلث – ستاره بسته شده اند که قسمت ستاره بوسیله یک مقاومت زمین شده است .
 خروجی این ترانسها روی باس UMC میرود تغذیه های این باس عبارتند از : تغذیه موتور راه انداز (STARTING MOTOR ) و موتور پمپ سوخت گازوئیل FUEL OIL PUMP و تغذیه ترانسهای کمکی در قسمت UNIT که ۶.۳KV را به ۰.۴KV تبدیل کرده و روی باس ULC می فرستند.
باس ULC تغذیه MCC یا «MOTOR CONTOROL CENTER » را به عهده دارد و همچنین شارژهای ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت (DC) را تغذیه می کند ضمنا کنترل رله های واحد معمولا توسط ۱۱۰V DC صورت می گیرد.
 رکتیفایر -/~ :
 جهت شارژ باطریها از باس ULC انشعاب گرفته شده و وارد رکتیفایر می گردد و پس از یکسو شدن و عبور از فیلترهای متعدد به باطریها متصل می شود . در ضمن در حالت عادی این رکتیفایر تغذیه های DC سیستم را به عهده دارد و هنگام بروز مشکل ، باطریهای DC سیستم را تامین می کنند.
 اینرتر~/ – :
 تغذیه آنها از رکتیفایر ۲۲۰V تامین میشود و برق ۲۲۰DC را به ۱۱۵V AC تبدیل می کند.
موارد تغذیه ۱۱۵V AC :
۱-    دو تا برای تغذیه DDC « تغذیه قسمتهای کنترلی نیروگاه » یکی برای قسمت اصلی و یکی برای قسمت پشتیبان و کمکی .
۲-    تغذیه پشت پانل رله های ساختمان LCB «     LOCAL CONTOROL BUILDIHG
۳-    کنترل قسمت UNIT .
۴-    تغذیه رله های PANEL .
۵-    تغذیه MEGAC اصلی و پشتیبان ( سیستم کنترل آنالوگ ) .
در قسمت پست ، دو باس A و B  و چهار FEEDER  خروجی برای هر کدام سهم ۱.۵ بریکر قرار دارند . سکسیونرها برای زمانی که قطع برق داریم زمین می شوند تا اینکه اگر بریکر به هر دلیلی عمل کرد خطر برای تجهیزات پیش نیاید در نقشه روی ترانسها مدار تپ چنجر قرار می رهند که ولتاژ را تغییر می دهد و هدف کنترل قدرت راکتیو می باشد .
سیستم کنترل در این نیروگاه به دو صورت MEGAC سیستم کنترل آنالوگ و SEQUENCE راه اندازی سیستم کنترل دیجیتال می باشد و تنظیم ولتاژ به دو صورت اتوماتیک AVR و دستی MVR صورت می گیرد .
اکنون پس از شرح نمای تک خطی الکتریکی نیروگاه گازی قم به بیان مشخصات تجهیزات و ادوات الکتریکی که در این قسمت به کار رفته است می پردازیم :
۱ـ ژنراتور واحد :
که تعداد ۴ دستگاه ژنراتور در قسمت گازی نیروگاه نصب شده است . قدرت خروجی ۹۴۵۱۰KM و ولتاژ خروجی ۱۳.۸KV در دمای ۴۰۰C محیط می باشد . این نوع ژنراتور با ضریب قدرت ۰.۸ پس فاز و جریان خط ۴۹۴۳A در فرکانس ۵۰HZ و دور نامی ۳۰۰۰RPM کار می کند .
این دستگاه دارای سیستم خنک کم AIR TO WATER COOLED با سیستم تحریک دینامیکی و دارای P.M.G بدون جاروبک و ولتاژ خروجی ترمینال ژنراتور ۱۳.۸KV می باشد . مرکز ستاره ژنراتور از طریق ترانس زمین شده است .
۲ـ مشخصات ترانس و مقاومت زمین نوترال ژنراتور :
با ولتاژ اولیه و ثانویه ۱۳.۸KV به ۱۹۰V و ظرفیت ۷۵KVA دارای جریان قابل تحمل ال ۳۴۰A می باشد و مقدار مقاومت نوترال (صفر) ژنراتور   می باشد .
۳ـ تحریک ژنراتور :
قدرت خروجی این دستگاه ۳۲۲KVA با ضریب قدرت ۰.۹  پس فاز و ولتاژ نامی ۲۰۰V AC و جریان نامی ۹۳۰A AC در فرکانس ۲۰۰HZ با دور نامی ۳۰۰۰RPM  کار می کند .
ولتاژ تحریک ۱۱۰V DC روتور و استاتور آن کلاس عایقی از نوع F  دارد و دارای ۸ قطب از نوع آرمیچر گردان می باشد .
۴ـ ژنراتور مغناطیسی دائم P.M.G :
قدرت خروجی این دستگاه ۵KVA با ضریب پس فاز ۰.۹۵ و ولتاژ نامی ۱۰۰V و جریان نامی ۲۸.۹A در فرکانس نامی ۳۰۰VA با دور ۳۰۰۰RPM کار می کند . کلاس عایقس استاتور آن از نوع F و درجه حرارت نهایی استاتور آن ۱۲۰۰C می باشد .
۵ـ تنظیم ولتاژ اتوماتیک A.V.R :
نوع رگولاتور ولتاژ از نوع تریستوری با رنج ۰.۵%vn ± و رنج کنترل آن RATED 10%± TERMINAL VOLTAGE است . در نوع دستی آن بعد کنترل آن ۱۱۵% تا ۱۰% می باشد.
۳-PHASE FOR 50HZ POWER SOURCE و ۳۰۰HZ و ۱۰۵V AC
۳-PHASE FOR 60HZ POWER SOURCE و ۳۶۰HZ و ۱۲۵V AC
۶ـ ترانس ژنراتور یا G.T.R :
ظرفیت آن : ۵۰%,۷۰%, ۶۳.۸۸.۱۲۶MVA با ولتاژ نامی : H.V 245KV و L.V 13.8KV
جریان نامی : ۵۰%, ۷۰% , ۱۰۰% , H.V 148 207 297A, L.V 2636 3682 5721A و گروه این ترانس Yndli می باشد .
امپدانس درصد ولتاژ نامی (با ترانس ۱۰%) ۱۲.۵% at H.V ON-LOAD TAP CHANGER دارای سیستم خنک کن از نوع ONAN/ONAF/OFAF , 63/88/126MVA می باشد .
۷ـ ترانس واحد یا UNIT TRANS.  :
ظرفیت این ترانس ۱۷۵۰KVA با ولتاژ نامی H.V 13.8KV , L.V 6.36KV و جریان نامی ۷۳.۲A H.V 160A L.V دارای سیستم خنک کن از ن.ع ONAN  و گروه ترانس DYNI .

۸ـ ترانس قسمت یا استیشن ترانس :
ظرفیت آن ۱۰.۰۰۰KV با ولتاژ نامی ۶.۳KV H.V 63JV , L.V  و گروه ترانس  DYNI و امپدانس درصد ۶.۶% می باشد . ترانس استیشن به عنوان یک تغذیه کننده پشتیبان و نیز استارت کننده واحدها بکار می رود و تعداد آن دو دستگاه ترانس ب.ده که از طریق پست ۶۳KV نیروگاه با دو خط کابلی ۶۳KV تغذیه می شود .
۹ـ ترانس کمکی یونیت (UNIT) :
تعداد ۴ دستگاه از این ترانس در نیروگاه نصب شده است با ظرفیت نامی ۱۰۰۰KVA و ولتاژ H.V 6KV , L.V 0.4 KV با امپدانس ۵.۷۵% که از طریق باس ۶.۶KV بوسیله ترانس یونیت مربوط به آن باس برق دار شده ، تغذیه می شوند .
۱۰ ـ ترانس کمکی استیشن (SATR) :
تعداد ۵ عدد از این دستگاه در قسمت گازی نیروگاه نصب گردیده است . ۴ عدد آنها با ظرفیت ۲۳۰۰KVA و دیگری با ظرفیت ۲۰۰۰KVA کار می کند . ولتاژ بالای آن ۶KV و ولتاژ پایین آن ۴۰۰V با انپدانس ۶۹%  می باشد . ترانسهای فوق از طریق باس ۶.۶KV که بوسیله ۲ ترانس استیشن برق دار شده ، تغذیه می شوند .
۱۱ ـ باطری و باطری شارژرها :
در نیروگاه قم جهت تغذیه موتورها و تجهیزات و سیستمهای کننترلی با جریان مستقیم DC تغذیه می شوند برای هر واحد دو خط تغذیه با دو نوع ۱۱۰V DC و ۲۲۰V DC در نظر گرفته شده که همین دو خط تغذیه برای سیستم مشترک ییا COMMON نیز در نظر گرفته شده است .
بطور کلی سیستم تغذیه ۱۱۰V DC و ۲۲۰V DC و اینورتر ۱۱۵V AC به قرار ذیل می باشند .
a) 4 SETS OF UNIT 110V DC SYSTEM.
b) 1 SET OF COMMON 110V DC SYSTEM. 
c) 4 SETS OF UNIT 220V DC SYSTEM. 
d) 1 SET OF COMMON 220V DC SYSTEM.
e) 4 SETS OF UNIT 115V AC IPS.
f) 1 SET OF COMMON 115V AC UPS.

 فصل سوم
 بارهای مصرفی در سیستم مصرفی داخلی نیروگاه
–    انواع بارهای مصرفی در نیروگاه : به طور کلی دو نوع مصرف داخلی در نیروگاه وجود دارد :
الف ) مصرف کننده های AC
ب ) مصرف کننده های DC
بیشتر مصرف کننده های AC عبارتند از : انواع موتورهایی که در پمپ ها و هواکش ها و . . . استفاده می شوند و سیستم روشنایی که در تاسیسات داخلی نیروگاه وجود دارد .
تقسیم بندی مصارف داخلی :
عمدتا بارها به دو دسته تقسیم می شوند :
الف ) موتورهایی که قدرت نامی آنها زیاد است . معمولا بیشتر از ۱۰۰ کیلو وات تا قدرت های خیلی بالا حدود ۱۰ مگاوات که این موتورها با ولتاژ نامی ۶.۶ کیلو ولت کار می کنند .
ب ) مصرف کننده هایی که قدرت نامی آنها کم است ( کمتر از ۱۰۰ کیلو وات ) که این موتورها عمدتا با ولتاژ ۳۸۰V کار می کنند و در هر واحد تعداد زیادی وجود دارد .
در ضمن مصرف کننده هایی با برق DC در حالت کار عادی نیروگاه کار عادی نیروگاه کار می کنند.
در حقیقت سیستم تغذیه DC قلب تجهیزات و رله ها زبان گویای آنها می باشند در زمان های اضطراری مصارف برق DC نیروگاه افزایش می یابد ، زیرا بعضی از مصرف کننده های AC در شرایط بحرانی و اضطراری از برق DC استفاده میکنند.

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.