مقاله فلسفه هنر معاصر ( سینما )


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله فلسفه هنر معاصر ( سینما ) دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله فلسفه هنر معاصر ( سینما )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فلسفه هنر معاصر ( سینما )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله فلسفه هنر معاصر ( سینما ) :

زندگی صحنه یکتای هنر مندی ماست
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خوشتر آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
;;.

انسانها هنر را برای تسکین خود برگزیده اند. چه هنرمندان و چه مخاطبان اثارهنری در هنرمایه ارامش می جویند. انچه در هنر به نظر اصل است زیبایی است. هرچند در هر زمانی زیبایی را به شکل های مختلفی درک میکنند. بعضی هنر را ایینه واقعیت های موجود درجهان از طبیعت تا زندگی ادمها به حساب می اورند. بعضی زمانی نام هنر را بر چیزی می گذارند که سازنده اش با ان احساس ارامش کند و انچه در نظر دارد به تمامی بیان کرده باشد. بعضی از شکل اثر حرف می زنند که اگر اثر هنری از قواعد و شکل درست هنر پیروی نکند یک اثر هنری خلق نکرده است اما همه این گروهها بعد از قرنها بحث می دانند که اثر هنری در واقع همه اینهاست. و شاید بطور کامل هیچ کدام نباشد و هر کس با برداشت و دریافت شخصی از درک زیبایی هنر را احساس می کند . در واقع دریافت لذت درونی بسته به انکه هنرمند چه ابزاری را بیان هنرش انتخاب می کند هنر شاخه های مختلفی را تشکیل داده اند .اما همچنانکه گفته شد اصل در هنر زیبایی است و درک وتعریف هر انسان از زیبایی متمایز .
یکی از مسایل مهم در هنر امروز بصری شدن بیش از اندازه ان است .در عصر حاضر هنرهای بصری به انواع مختلفی موجود هستند و همگی در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر و در کنار هم اثر و مفهوم یکدیگر را کامل میکنند . همیشه هنرها در هم تآثیر می گذارند یک عکاس می تواند از یک نقاش ایده بگیرد یا نقاشی با شنیدن یک موسیقی به فکر کشیدن یک تصویر بیفتد گاهی یک هنر می تواند مولد هنرهای دیگری شود مثلا از دل هنر نقاشی نور پردازی طراحی لباس و رشته مجزایی بنام طراحی صحنه شکل بگیرد. همجنین در بسیاری از رشته ها هنر یکی از ارکان شاید اصلی انها بحساب می اید .
معماری که یک رشته مهندسی است ولی معمار باید یک هنرمند خوب هم باشد یا سینما علاوه بر انکه در تقابل تنگاتنگ با هنر است با مسایل فنی و تکنیک های فنی دست و پنجه نرم می کند .گاهی یک اثر هنری تلفیقی از چندین هنر می شود مانند سینما که چندین و چند هنر را در بطن خود می پروراند مانند موسیقی نقاشی ( طراحی صحنه نور لباس گریم و; ) شعر و یا یک اثر ادبی
سینما در میان شکل های هنری صنعتی شده ای که زندگی هنری قرن بیستم را تسخیر کرده اند نخستین و تقریبا مهمترین و پر طرفدارترین ان هاست .
شکلی که در محوطه های شهر بازی اوج گرفته تا تبدیل به صنعتی میلیارد دلاری دیدنی و اصیل ترین هنر معاصر شده است .
سینما با نوعی انفجار اغاز نشده هیچ حادثه مشخصی را نمی توانیم نام ببریم که قاطعا نه میان عصر سینما و عصر پیش از ان تمایز به وجود اورد . پیداش سینما جریانی پیوسته بوده است که با ازمایش ها و ابزار اولیه ایی اغاز شد که هدفشان نمایش تصاویر به صورت متوا لی بود این امتیاز بصری که در ابتدا یک اسباب بازی تلقی می شد به تدریج به ماشین پیچیده ا یی تبدیل گشت که به شکلی قانع کننده واقعیت عینی را در حال حرکت عرضه می کرد .
ظهور سینما مستلزم مقدماتی بود که گره اشان تنها به دست مخترعان باز می شد پس از ان که مقدمات لازم برای ظهور سینما فراهم شد این انتظار مدت زیادی به طول نینجامید و در سال ۱۸۹۵ در امریکا انگلستان فرانسه و ا لمان انواع مختلف دوربین های فیلم برداری تقریبا در یک زمان پیدا شدند . این دستگاههااسمهای عجیبی داشتند از قبیل : کاین اسکوپ (kinescope) سینماتوگراف(cinematograph) بایوسکوپ (bioscope) ویتاسکوب (vitascope) و ; و همه این دستگاه ها کاری شگفت می کردند . یعنی تصویر سیاه و سفید اشخاص زنده ای را در دنیای اشنا و واقعی نشان می دا دند .
تلاش دانشمندان و مخترعان برای یافتن این دستگاهها ما را بر ان می دارد تا بیش از هر چیز سینما را فرزند علم بدانیم .اما تا انجا که به مخترعین مربوط می شود عکس های متحرک ممکن بود در همان مرحله مناظر یک دقیقه ای بماند زیرا برای انها تنها جنبه علمی سینما مهم بود و به هنر و خلاقیت و قدرتی که ثبت این دستگاهها نهفته بود توجهی نداشتند . فیلم های اولیه هم از نظر محتوا وهم از نظر شکل ابتدایی بودند و چیزی جز فیلم برداری از زندگی روز مره نبودند . تماشا گران نخستین سینما می نشستند و مناظر عادی مانند هجوم امواج به ساحل حرکت سریع اتومبیل ها در خیابان ورود قطار به ایستگاه یا حتی مردمی را که در افتاب قدم می زدند را با چشمان بهت زده تماشا می کردند . اما به واسطه همین تصاویر ابتدایی ولی جادویی بود که طی بیست سال سینما در سراسر جهان گسترش یافت . تکنولوژی پیچیده ای را به تکامل رساند و به راهش ادامه داد تا تبدیل به صنعتی مهم شود صنعتی که علاوه بر سر گرمی می شود از ان برای مقاصد اموزشی ‌‌‌‌‌تبلیقاتی و تحقیق علمی نیز استفاده کرد . با این ویژگی ها دور از ذهن نبود که کم کم توجه بازرگانان هنر مندان دانشمندان و سیاستمداران نیز به ان جلب شود به این ترتیب با گسترش سینما در جهان و محبوبیت علم ان مخترعین کما کان به اختراعات و پیشرفت های فنی در زمینه سینما ادامه دادند . این کشفیات توسط تجار سینمایی که بیشتر در فکر ثبات مالی بودند در اختیار هنر مندان قرار گرفت و انها نیز این پدیده را که یک وسیله بیان تازه بود از یک تفریح ساده به حد یک هنر (هنر هفتم ) ارتقا دادند و در نتیجه توانستند سینما را به محملی برای تلاقی علایق تمایلات مختلف مالی و ایدِیولوژیک تبدیل کنند . در واقع مخترع هنر مند و تاجر سه راس مثلث تولید فیلم را تشکیل می دهند و هیچ کدام از انها نمی توانند بدون سایرین کار کنند و در ضمن هیچ کدام بدون وجود توده عظیم مردم که در صندلی های سینما به تماشای فیلم می نشستند دیگر کاری از پیش نخواهد برد زیرا این تماشاگران هستند که با شور و شوق خود سینما را قوام و دوام می بخشند .

پیدایش سینما : ( هنر هفتم )

به حرکت در اوردن تصاویر در حقیقت رویای چند هزار ساله بشر بوده است . تصویر هایی که از چندین هزار سال پیش بر دیوارهای غار النامبرای در اسپانیا به یادگار مانده نشان دهنده این ارزوی بشر از دیر باز است . در این غار گرازی نقاشی شده که دو جفت پا دارد که نمایانگر شوق نقاش برای نشان دادن حرکت است . زیرا هر جفت از دست و پا یک مرحله از حرکت را نشان می دهد و یا در معابد هند نیز مجسمه هایی است که شیوا را در حال رقص نشان می دهد و هر یک چندین دست دارند در این جا نیز هر یک از دست های شیوا مرحله ای از یک حرکت را نشان می دهند . با وجود ان که می توان منشاء تصاویر را در دوره نقاشی غار ها و مجسمه های اسطوره ای دانست اما این این تاریخ با مراحلی اغاز می شود که منجر به اختراع دوربین های فیلم برداری و بروز کندر می شوند . این عصر در تاریخ مقدماتی سینما قلمرو فعالیت مخترعان است نه هنر مندان . در قرن ۱۹ سه ازمایش علمی اغاز شد که ترکیبشان تا پایان این قرن منجر به خلق تصاویر متحرک شد که عبارتند از :
الف) پدیده توام دیدیادوام بصری (persistence of vision)
ب) پدیده فای
ج )عکاسی

الف) پدیده توام دیدیادوام بصری (persistence of vision)
پدیده تداوم دید از ویژگی های انسان است . ما تصور می کنیم حرکت روان و کاملا پیوسته ایی را روی پرده تماشا میکنیم حال انکه در واقع شاهد قسمت های کوتاه نامنظم و غیر پیوسته ای هستیم که به واسطه همین ویژگی چشممان یعنی تداوم دید انها را به طور مداوم می بینیم . این پدیده پیش از این نزد مصریان باستان شناخته شده بود اما نخستین کسی که برای اولین بار به صورت علمی این پدیده را تشریح کرد پیتر مارک رژه (peter mar roget) نام داشت . او در سال ۱۸۲۴ اعلام کرد که مغز انسان تصویری را که بر شبکیه چشمش می افتد تا زمانی حدود پنج صدم تابیست صدم ثانیه پس از کنار رفتن از مقابل چشم همچنان حفظ می کند در غیر این صورت ما می توانستیم از صدها بار پلک زدنمان در طول روز اگاهی بیابیم . ذهن هیچ تصویری از پلک زدن ندارد زیرا با اینکه پلک در مدت کمتر از یک ثانیه روی چشم را می پوشاند در همین حال تجسمات پیش از پلک زدن محفوظ مانده است . بعد از انتشار نظریه رژه بلافاصله تمام دنیا فرضیه او را به ازمایش

گذاشتند وسایلی که به کار بردند بیشتر به اسباب بازی بچه ها شباهت داشت این وسایل عبارت بودند از :صفحات و سکه های گردان دفترچه ایی پر از تصاویر که صفحات ان را به سرعت ورق می زدند و ; ولی همه انها به سرعت گفته رژه را تایید کردند در واقع تکنیک فیلم برداری نیز بر روی همین پدیده استوار است . دوربین فیلم برداری یک کادر را در یک زمان فیلم برداری می کند . هر کادر شامل یک عکس واحد بی رحکت است شانر دوربین برای ضبط یک تصویر بر روی فیلم ۳۰/۱

ثانیه باز نگه دهشته میشود این شانر ۱۶ تصویر ( برابر سرعت فیلم های صامت ) مشابه را در هر ثانیه مگیرد پس به این ترتیب به این گونه در این گونه فیلم ها هر ثانیه از فیلمی که نمایش داده میشود تنها شامل ۳۰/۱۶ ثانیه از حرکتی است. و ۳۰/۱۴ ثانیه ان تاریکی بین کادرهاست. به هنگام تماشا یک ثانیه فیلم به صورت ممتدی به نظر میرسد که در واقع خطی است که باعث پرشدن فضاهای خالی میشود.
ب) پدیده ی فای : (phi phenomenon)

این پدیده در سال ۱۹۱۲ توسط متخصص روان شناسی مارکس ور تایمر ( marx vertimer ) مورد مطالعه قرار گرفت.

و همان چیزی است که باعث میشود که ما پره های یک پنکه در حال حرکت را مانند تیغهایی واحد و منور ببینیم یا پره های رنگارنگ یگ چرخ گردان را بصورت تک رنگی امیخته در نظر اوریم. در واقع این پدیده ی دید است که توهم حرکت را ایجاد میکند. به این ترتیب که اگر تصاویر ساکن ۱۲۰ تا ۲۴۰ بار در ثانیه ثبت سر هم بیایند ان ها را همچون تصاویر متحرک می انگاریم.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.