مقاله کار اموزی شرکت بهمن موتور


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کار اموزی شرکت بهمن موتور دارای ۱۰۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کار اموزی شرکت بهمن موتور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کار اموزی شرکت بهمن موتور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کار اموزی شرکت بهمن موتور :

کار اموزی شرکت بهمن موتور

مقدمه:
شالوده ثروت هر سازمانی ، کارکنان آن می باشد که مجموعه ای از دانش ، مهارت و انگیزه های متفاوت را شکل داده اند و موثرترین راه بدست آوردن مزیت رقابتی در شرایط فعلی هستند . طبیعی است که اتخاذ تدابیری موثر در جذب و نگه داری ، بهسازی و کاربرد مطلوب منابع انسانی ، انسان های توانا با شخصیت و خلق و خوی متناسب با فرهنگ و ما موریت سازمان به وجود می آورد که به جای نیاز به کارگیری ابزار کنترل و نظارت مستمر ، خود آن ها از وجدان و فرهنگ کاری عمیقی برخوردار هستند .

در حقیقت ، حیات و پویایی سازمان در گرو رشد و تعالی نیروی انسانی و رشد این نیرو منوط به شناخت و درک صحیح وی از محیط به عنوان یک کل و دریافت جایگاهش در این کل خواهد بود . در این میان نیروی انسانی جوان به عنوان پر انرژی ترین و مستعد ترین نیروی کار نقش و جایگاه حساس را داراست . شناخت این نیروی ارزشمند نسبت به سازمان ، قوانین حاکم و امکانات موجود در آن علاوه بر تسهیل در انجام امور و افزایش بهره وری در سازمان ، زمینه ساز پویایی او خواهد بود .

تاریخچه تاسیس:
گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ تحت عنوان ((شرکت سهامی ایران خلیج کو))با سرمایه اولیه ۶۰۰ هزار ریال به منظور انجام عملیات حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به کار نمود .

این شرکت از سال ۱۳۳۸ با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰کیلوگرم نمود و سپس در سال ۱۳۵۰ با افزایش سرمایه ، ُموضوع فعالیت خود را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تبدیل کرد و وانت مزدا با cc 1000 با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید . ُدر این سال نام شرکت به کارخانجات اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت . بعد از آن در سال ۱۳۶۳ وانت مزدا ۱۶۰۰ cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تبدیل گردید . در سال های ۶۶-۶۵ ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا cc 1800 پرداخت و از اواخر سال ۱۳۷۲ در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی ، دگرگونی قابل ملاحظه ای در روند فعالیت شرکت به وجود آمد ، به طوری که موضوع فعالیت شرکت به تولید و بهره برداری ، طراحی و ساخت خودروی وانت دو کابین cc 2000 و آمبولانس cc 1600 تغییر داده شد .

در تاریخ ۲۸/۴/۱۳۷۸ و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه ، نقطه عطف حیات شرکت در زمینه های مختلف از جمله تولید انواع سواری مزدا ۳۲۳F ، ۳۲۳GLX ، ۳۲۳FL ، تولید خودرونده اتوماتیک ، تولید انواع شاسی و شاسی قابل حرکت ، تولید قطعات ریخته گری ، تولید انواع موتور سیکلت و انواع دوچرخه در دستور کار قرار گرفت .

اهداف و راهبردهای کلان گروه بهمن :
۱- ایجاد ارزش افزوده اقتصادی
۱-۱- افزایش مستمر بهره وری سرمایه های موجود
۲-۱- توسعه فضا های جدید فعالیت
۳-۱- دگرگونی مستمر فعالیت های اقتصادی گروه
۴-۱- شکار فرصت ها

۵-۱- توسعه تفکر مدیریت بر سرمایه
۲- ایجاد یک قدرت اقتصادی
۱-۲- پیش تازی در فعالیت ها
۲-۲- ارتباط قوی با مر اکز اقتصادی ایران و جهان

۳-۲- ارتباط مستحکم با طرف های تجاری
۴-۲- ایجاد ارتباط با بازارهای جدید
۵-۲- ارتباط مستمر با اتحادیه های صنفی

۳- کادر سازی
۱-۳- نهادینه سازی ارزش ها و کرامات انسانی
۲-۳- تربیت مدیران شایسته
۳-۳- توسعه فعالیت های گروهی
۴-۳- توسعه شایسته سالاری

۴- رشد شاخص کلان جامعه ایران
۱-۴- فعالیت مثبت اقتصادی
۲-۴- تلاش برای اصلاح مقررات اقتصادی شرکت

۵- مدیریت ریسک دارائیها
۱-۵- تنوع دارائیها با توجه به اصل مزیت یا بلدیت
۲-۵- انجام سرمایه گذاری های مالی

گروه بهمن بطور کلی در سه سطح به شرح زیرTop chart طراحی گریده است:

سطح اول :

راس کاربردی (راس هرم) می باشد که مدیران عالی و ارشد گروه شامل هئیت مدیره و مدیران عامل در این سطح قرار می گیرند .

سطح دوم :
ستادهای تخصصی و عمومی ، شامل مدیران میانی گروه با عنوان های معاونت و مدیریت مستقل ، قسمت های مختلف ستاد گروه را تشکیل می دهند و عبارتند از : معاونت اقتصادی و برنامه ریزی ، معاونت اداری و منابع انسانی ، معاونت مالی و معاونت طرح و توسعه و مدیریت مستقل امور حقوقی و مدیریت مستقل حسابرسی داخلی و مدیریت مستقل فناوری اطلاعات

سطح سوم :
شامل مرکز بهمن واحدهای کسب و کار استراتژیک در فضاهای مختلف فعالیت گروه ((SBU
استاندارد و همچنین شرکت های تابع و وابسته .

شرکت ها و مراکز تابعه گروه بهمن

درصد مالکیت گروه نوع فعالیت واحد
۱۰۰ تولید انواع خودرو وانت و سواری مزدا مرکز بهمن موتور
۷۹ تولید قطعات ریخته گری خودرو شرکت صنایع ریخته گری
۸۲ تولید انواع موتور سیکلت و دوچرخه شرکت ایران دوچرخ

۱۰۰ تولید انحصاری شاسی قابل حرکت شرکت شاسی ساز ایران
۱۰۰ ارائه خدمات پس از فروش خودرو شرکت مزدا یدک
۱۰۰ فعالیت های بازرگانی بین المللی شرکت بازرگانی عصر بهمن
۴۹ فعالیت بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی ریسپکت
۱۰۰ فعالیت های بازرگانی شرکت بازرگانی سروش بهمن

۱۰۰ فروش اقساط انواع خودرو از طریق قراردادهای اجاره به شرط تملیک شرکت بهمن لیزینگ
۲۴ انواع سرمایه گذاری های مالی شرکت سرمایه گذاری بهمن
۱۶ تولید انواع خودرو سواری شرکت سایپا
۱۲ تولید قندو شکر شرکت قند پارس
۱۷ ارائه خدمات بیمه ای شرکت بیمه ملت
۱۰۰ تولید و ساخت خودروهای سنگین مرکز بهمن دیزل
۱۵ فعالیت در زمینه IT شرکت فن آوا

۵S نحوه پیدایش:
در دنیا سازمان های بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه های متفاوتی فعالیت می نمایند . این سازمان ها کاملا متفاوتی دارند و نظام های سیاسی و فرهنگی گوناگونی بر محیط آن ها حاکم است . اما با وجود این تمایزهای آشکار ، نقاط مشترک زیادی در بین آن ها وجود دارد . برخی از این نقاط مشترک مربوط به عوامل برون سازمانی است . مانند جهانی شدن اقتصاد و شدت یافتن رقابت و افزایش سرعت تغییرات و مشتری سالاری و برخی دیگر مربوط به عوامل درون سازمانی است مانند :تغییر ترکیب نیروی کار ، تلاش سازمان ها برای بقا و رشد ، تغییر در روش های انجام کار ، تغییر در روش های جذب و نگه داری ، افزایش بهره وری و; . برای تحقق این نیازها و اهداف مشترک نیز از روش ها ، سیستم ها و ابزارهای نسبتا مشابهی استفاده می شود . تعداد قابل توجهی از سازمان ها نیز مدلی را به و TQM ترکیبی از این روش ها و ابزارها در خود دارد . متداولترین این مدل ها ، مدل. Business Excellence می باشد.

پیاده سازی این مدل ها نیز مستلزم رعایت تقدم و تاخر خاصی در به کار گیری این ابزارها و روش ها می باشد .۵S از جمله سیستم های می باشد که پایه اولیه و سنگ بنای سایر سیستم های کیفیتی و بهره وری می باشد .

برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم ، در ژاپن شکل گرفت . ولی ایده اولیه این سیستم ۵S ژاپنی نمی باشد . ژاپنی ها با الگو برداری از برخی صنایع آمریکایی و اروپایی ، و پس از توسعه و سیستماتیک نمودن آن ، این سیستم را ارائه نمودند. الگوهای اولیه ای که مورد استفاده ژاپنی ها قرار گرفت شامل سه دسته از صنایع آمریکایی و اروپایی می باشد . دسته اول صنایعی می باشد که رعایت بهداشت ، تمیزی و نظم از زیر ساخت های اساسی آن می باشد . مانند صنایع بهداشتی و دارویی که عموما نیازمند محیطی تحت عنوان ((اتاق تمیز))یا clean room می باشند .

دسته دوم سازمان های خدماتی مانند هتل ها می باشد که مشتری با محیط سازمان تماس مستقیم و نزدیک دارد . حساسیت بالای مشتریان اینگونه از سازمان ها به تمیزی ، نظم و سرعت باعث شده که رعایت اینگونه اصول را در ((خانه داری خوب))یا Good Hous Keeping نامیده می شود .
دسته سوم شامل سازمان های پیشروی می باشد که به اهمیت مباحثی مانند انسان – ماشین ، انسان – کار ، انسان – محیط توجه خاصی نموده و تلاش نموده اند که ارتباط منطقی و سالم بین ((انسان – ماشین –کار ))پدید آورند .

۵S از پنج کلمه ژاپنی ، Seiri به معنای تفکیک ، seiton به معنای ترتیب ، seiso به معنای تمیزی ، seiketsu به معنای تداوم و shitsuke به معنای تعلیم گرفته شده است .
برای توسعه مفهومی و اجرایی بهره وری در ژاپن از شش برنامه استفده شد :

۱- ۵s (تفکیک ، ترتیب ، تمیزی ، تداوم ، تعلیم )
۲- KSS (سیستم پیشنهادات کایزن )
۳- QCC ( حلقه های کنترل کیفیت )
۴- TQC (کنترل کیفیت فراگیر )
۵- TPM (نگه داری بهره ور فراگیر )
۶- JIT (تولید به موقع )

در واقع می توان گفت ۵S نقطه شروع دیگر برنامه ها می باشد و اجرای ۵S نسبت به بقیه سیستم ها تا حدودی آسان تر است و باعث افزایش طول عمر ماشن آلات ، کاهش هزینه ها ، سرعت دست یابی و ; می شود .
در یک جمله می توان ۵S را چنان تعریف کرد :
(( ۵S سیستمی برای بهسازی و آراستگی در محیط کار می باشد .))

تعاریف وشناختهای S های پنج گانه

تعریف کامل S1 (seiri):
جداکردن اقلام، اوراق و اطلاعات لازم و کاربردی از غیر آن و دور نمودن غیرلازم‌ها و غیرکاربردیها از محیط کار وهمچنین تعمیر، تعویض یا تصحیح معایب و نواقص می باشد.

هدف از اجرای S1:
۱- تعیین معیارهایی برای حذف غیرضروریها
۲- به کارگیری مدیریت اولویتها و تعیین اولویتها
۳- حذف علل آلودگی
۴- استفاده بهینه از تجهیزات و فضای محیط کار
۵- ریشه یابی علل معایب

مفهوم S1:
در میان تمام تئوریهای که برای تفکیک و ساماندهی امور عنوان شده، همگی طبقه‌بندی اشیا و کارها ودسته‌بندی آنها بر اساس میزان اهمیت را در اولویت قرار می‌دهند. امروزه به همان نسبت که ذخیره اشیا اهمیت دارد، دور ریختن اقلام زائد نیز حائز اهمیت است. مهم‌تر از همه آنست که بدانیم چه چیز راباید دور ریخت و چه چیز را و چطور بایدذخیره کرد تا در هنگام لزوم به آسانی در دسترس ما قرار گیرد.

در میان ۵S تفکیک و سامانهی از بالاترین اولویت برخوردار است.
اجرای این اصل می بایستی از سوی مدیریت سازمان آغاز شود. زیرا افراد آنچنان به محیط کار کنونی خود خو می‌گیرند که نیازی به انجام تفکیک احساس نمی‌کنند.

روش اجرا و پیاده سازی S1 (Seiri):
اقدامات لازم برای برای پیاده سازی S1شامل دو دسته کلی است که عبارتنداز:
۱- تفکیک
۲- تعمیر
حال موارد هر دسته را به شرح ذیل به طور کامل بیان می‌کنیم:

تفکیک :
۱- تهیه برگه‌های مخصوص تعیین وضعیت اشیاء و اسناد
۲- شناسایی اقلام مورد نیاز، زاید و تعمیری
۳- استفاده از برگه‌های مخصوص تعیین وضعیت (سه برگه: مرا دور کنید، مرا تعمیر کنید، مرا تعیین تکلیف کنید).
۴- دور نمودن اشیاء زاید از محل کار
۵- تفکیک اشیاء‌ زاید

۶- تعیین تکلیف اشیاء زاید
۷- کنترل اوراق و اشیاء زاید
۸- پیشگیری از پدید آمدن اشیاء و اموال زاید

تعمیر:
۱- تعمیر ساختمان، معبر و پل
۲- تعمیر یا تعویض سیستمهای روشنایی، تهویه و تاسیسات
۳- تعمیر یا تعویض ماشین آلات، تجهیزات و غیره
۴- تعویض یا بازسازی اشیاء مستهلک یا غیرقابل استفاده
۵- تعمیر اشیاء و ابزار خراب
۶- نگهداری اموال، اشیاء و تأسیسات
۷- برنامه‌ریزی و نظارت بر تعمیر و نگهداری
۸- اصلاح و بازسازی برنامه‌های نرم‌افزاری

 

تعریف کامل S2 (Seiton):
مرتب کردن اقلام، اوراق و اطلاعات و تعیین جای مناسب برای آنان، به نحوی که با سرعت و سهولت قابل دسترس باشند.

هدف از اجرای S2:
۱- نظم و ترتیب در محل کار
۲- استقرار و جایدهی مناسب
۳- ارتقاء بهره‌وری از طریق حذف زمان تلف شده جستجو
۴- افزایش سرعت دسترسی به اشیاء و اسناد
۵- کاهش ضایعاتناشی از نابسامانی و درهم ریختگی
۶- جلوگیری از ضایع و فاسد شدن مواد فاسد شدنی
۷- کاهش اشتباهات ودوباره کاریها

 

گامهای کلی برای پیاده سازی S2:
برای پیاده‌سازی S2 چهار گام کلی وجود دارد این گامها عبارتند از:
۱- تحلیل وضعیت موجود
۲- تعیین محل صحیح استقرار اشیاء
۳- مشخص نمودن نحوه قرارگیری اشیاء در محل تعیین شده آنها
۴- ترغیب کارکنان به رعایت مقررات قرارگیری اشیاء

مفهوم S2:
مبنای اصلی در S2، استفاده از مدیریت کارکردی و حذف جستجو است. هنگامی که هر چیز با توجه به کارکرد آن، و بادر نظر گرفتن کیفیت و ایمنی کار، در جای مناسب و مشخص قرار داشته باشد، محل کار همواره منظم و مرتب خواهد بود. هدف نهایی از فرایند نظم دهی، در اختیار داشتن شیء مورد نیاز در زمان و مکان معین و به مقدار مورد نیاز است.
کلید دستیابی به این هدف پاسخگویی به این شش سوال است.
(چه چیز؟ چه وقت؟ چرا؟ چه کسی؟ چطور؟ وکجا؟)

 

روش اجرا و پیاده‌سازی S2 (Seiton):
اقدامات لازم برای پیاده سازی S2 شامل پنج دسته کلی که عبارتند از:
۱- ایجاد نظم عمومی
۲- نظم در ثبت، استفاده و بایگانی نامه‌ها و مدارک
۳- نظم در محیط اداری و برای وسایل اداری
۴- نظم در محیط تولیدی
۵- نظم برای اشیاء و وسایل تولیدی

ایجاد نظم عمومی:
۱- مشخص سازی سازمان
۲- مشخص سازی زیرمجموعه‌های اصلی سازمان
۴- مشخص سازی بخش‌های هر زیرمجموعه
۵- مشخص سازی اشیاء
۶- مشخص سازی وضعیت اشیاء
۷- مشخص سازی افراد
۸- نظم در تابلوی اعلانات

نظم در ثبت، استفاده و بایگانی نامه هاومدارک
۱- طراحی و تهیه فرمهای استاندارد اداری
۲- بکارگیری فرمهای اداری در فایلها و پرونده‌ها
۳- استفاده از روشهای امور دفتری و مکاتبات
۴- بکارگیری نحوه صحیح بایگانی نامه‌ها و مدارک
۵- بکارگیری لیبلها

۶- شفاف سازی اطلاعات و ارتباطات
۷- تعیین تعداد پرونده‌ها و اقلام روی میز
۸- سریع سازی دستیابی به نامه، اسناد، اشیاء واوراق
۹- بکارگیری اصل «فقط یکی»
۱۰- برقراری نطم کاری و نظم در پرونده‌ها

نظم در محیط اداری و برای وسایل اداری:
۱- نحوص صحیح استقرار layout واحدهای یک سازمان
۲- چگونگی استقرار اتاقهای یک واحد
۳- نحوه صحیح چیدن میز و کمد و ;. در اتاقها
۴- نحوه درست قرارگیری و شکل میزها

۵- نحوه صحیح چیدن لوازم اداری روی میز و چیدن کتابها، مجلات و جزوات
۶- نحوه چیدن پرونده‌ها، فرمها و برگه‌های اداری در فایل، قفسه یا کمد
۷- نحوه صحیح چیدن لوازم شخصی در داخل کشوها و کمدها
۸- نحوه درست شناسه گذاری و ردیابی
۹- نکاتی در مورد نظم عمومی

نظم در محیط تولیدی :
۱- وجود راهنماهایی برای بخشها و فعالیته
۲- نحوه مرتب سازی ماشین‌آلات
۳- نحوه مرتب سازی ابزارها
۴- نحوه مرتب سازی مواد و قطعات
۵- نحوه مرتب سازی حمل مواد و قطعات

۶- نظم در انبار، نگهداری محصولات تولیدی
۷- نظم دراستفاده از کامپیوتر و اتوماسیون اداری- صنعتی
۸- نحوه خط کشی و مشخص سازی محل تردد و محل قرارگیری اشیاء وتجهیزات
۹-مرتب نمودن وسایل و اشیاء عمومی

نظم برای اشیاء و وسایل تولیدی:
۱- مرتب نمودن لوازم و وسایل
۲- مرتب نمودن اشیاء و اقلام
۳- مرتب نمودن اشیاء مورد مصرف آینده
۴- مرتب نمودن ابزار دقیق

۵- مرتب نمودن مواد اولیه و در جریان ساخت
۶- مرتب نمودن وسایل ذخیره سازی و حمل
۷- مرتب نمودن روغن‌ها و روان کننده‌ها
۸- مرتب نمودن لوله ها و شیلنگها
۹- مرتب نمودن سیم و کابل و وسایل برقی و اشیاء ظریف

تعریف کامل S3 (seiso):
پاکیزگی عبارتست از حذف آلودگیها و آلاینده‌ها و پیشگیری از کثیفی. و پاکیزه نگاهداشتن محیط، اموال و افراد و تلاش و کوشش در جهت حذف یا کنترل آلاینده‌ها.

هدف از اجرای S3:
۱- دستیابی به میزان مطلوبی از پاکیزگی و حذف کامل آلودگیها
۲- شناسایی مشکلات جزیی از طریق بازبینی
۳- درک پاکیزه سازی به عنوان نوعی بازبینی
۴- کاهش خستگی و آزردگی روانی ناشی ازکار
۵- کاهش خرابی ماشین‌آلات
۶- تثبیت و بهبود کیفیت
۷- جلوگیری از بیماری‌ کارکنان

مفهوم S3:
یکی از اهداف مهم فعالیتهای ۵S، حذف کامل آلودگیها و از میان بردن جزیی‌ترین خطاها و کاستیها در نقاط حساس و کلیدی است. پاکیزه سازی می‌تواند تاثیر به سزایی بر میزان توقف کار، کیفیت، ایمنی، روحیه کارکنان و دیگر جبنه‌های تولید داشته باشد.
پاکیزه سازی اگرچه بسیار اهمیت دارد، اما خود آغاز کار است.
پاکیزه‌سازی یکی از اساسی‌ترین فعالیتهای ۵s است واگر آن را جوهر ۵s بدانیم چندان اشتباه نکرده‌ایم. امروزه هدف بسیاری ازشرکتها حذف کامل عوامل آلوده کننده، و رساندن آن به حدصفر است.

پاکیزگی در سیستم ۵s شامل پاکیزگی انسان، ماشین، ابزار، مواد و محیط می‌باشد.

روش اجرا و پیاده سازی S3 (seiso):
اقدامات لازم برای پیاده سازی S3 شامل سه دسته کلی است که عبارتند از:
۱- پاکسازی محیط سازمان
۲- پاکسازی تجهیزات و وسایل
۳- پاکیزگی کارکنان
حال موارد هر دسته را به شرح ذیل به طور کامل بیان می‌کنیم:

پاکسازی محیط سازمان:
۱- انجام هماهنگیها و اطلاع رسانی لازم
۲- تفکیک محیط کار و تقسیم کار
۳- تعیین دامنه. مصادیق و راههای رفع آلودگی محیط
۴- تعیین دامنه. مصادیق وراههای رفع آلودگی صوتی
۵- تعیین دامنه. مصادیق و راههای رفع آلودگی تصویری

۶- تعیین دامنه. مصادیق و راههای رفع آلودگی شیمیایی و اشعه
۷- تعیین دامنه. مصادیق و راههای رفع آلودگی هوا
۸- تعیین دامنه. مصادیق و راههای رفع آلودگی آب
۹- تعیین دامنه. مصادیق و راههای رعایت بهداشت عمومی
۱۰- تعیین دامنه. مصادیق و راههای رفع آلودگی خاص هر صنعت

۱۱- تهیه چک لیستی بازبینی S3 و برنامه پیاده سازی مستمر
۱۲- تهیه وسایل و لوازم پاکیزه سازی
۱۳- انجام حرکتی همگانی برای پاکیزه سازی

پاکسازی تجهیزات و وسایل :
۱- تعیین تجهیزات و وسایل موجود
۲- تعیین شرایط محیطی و نگهداری تجهیزات ووسایل
۳- تعیین مصادیق آلودگی برای تجهیزات و وسایل
۴- تعیین آلاینده‌ها
۵- تعیین شیوه‌های پیشگیری از آلودگی

۶- تعیین شیوه‌های و ابزارهای رفع آلودگی
۷- زمانبندی اجرای پاکسازی
۸- تهیه چک لیست بازبینی پاکسازی تجهیزات و وسایل
۹- اجرای پاکسازی

پاکیزگی و آراستگی کارکنان :
۱- تبیین اهمیت پاکیزگی کارکنان
۲- تعیین دامنه، مصادیق و انواع آلودگی در کارکنان
۳- تعیین آلاینده‌ها
۴- تعیین شیو‌ه‌های پیشگیری از آلودگی
۵- تعیین شیوه ها و ابزار رفع آلودگی
۶- زمانبندی اجرای پاکیزه‌گی
۷- تهیه چک لیست بازبینی پاکیزگی کارکنان
۸- اجرای پاکیزگی

تعریف کامل S4 (seiketsu):
حفظ و نگهداری یا سی کتسو، ‌یعنی تداوم، استانداردسازی و حفظ وضع مطلوب ناشی از اجرای سه اصل قبلی (تفکیک، ترتیب، تمیزی) و رعایت ایمنی در کار است. به بیان کوتاهتر سی‌کتسو یعنی، کنترل و تداوم، تفکیک، نظم و پاکیزگی.

هدف از اجرای S4:
۱- جلوگیری از اعمال سلیقه و چندباره کاری
۲- مدیریت دیداری خلاق بمنظور آشکار شدن ناهم گونیها و موارد غیرعادی
۳- ایمن شدن محیط کار و کاهش حوادث و بیماریهای کاری
۴- کاهش زمان انجام کارها
۵- امکان ایجاد گردش شغلی
۶- تکرار کارهای درست، برای ایجاد عادت دردرست انجام دادن کارها

مفهوم S4:
تاکید اصلی در استاندارد سازی، متوجه مدیریت دیداری و استاندارد کردن مقررات است. از طریق نوآوری و مدیریت دیداری، شرایط و اوضاع در محیط کار، به نحوی استاندارد و کنترل می‌شوند که همواره می‌توان با سرعت و دقت عمل کرد.
حال شاید سوال شود که مدیریت دیداری چیست؟ مدیریت دیداری روشی برای نظات عینی وچشمی بر تولید، کیفیت، ایمنی و تقریباً هر چیز دیگری است. از انواع مدیریت دیداری می‌توان به، روش برچسب قرمز، روش تابلوی راهنما، علامت گذای با خط قرمز یا سفید، کانبان، اندن (لامپهای هشدار دهنده) و; اشاره نمود.

روش اجرا و پیاده سازی S4 (seiketsu):
اقدامات لازم برای پیاده‌سازی S4 شامل سه دسته کلی است که عبارتند از:
۱- استاندار سازی
۲- تداوم ۵s
۳- برقراری سلامت و ایمنی در محیط کار
حال موارد هر دسته را به شرح ذیل به طور کامل بیان می‌کنیم:

استاندارد سازی:
۱- تعیین استاندارد مناسب برای اقلام ادار ی
۲- مشخص سازی اقلام اداری
۳- تعیین استاندارد مناسب برای دستگاهها و تجهیزات
۴- مشخص سازی دستگاهها و تجهیزات
۵- تعیین استاندارد مناسب برای ابزار و وسایل

۶- مشخص سازی ابزار و وسایل
۷- تعیین استاندارد مناسب برای مواد و قطعات
۸- مشخص سازی مواد و قطعات
۹- تعیین استاندارد مناسب برای کارکنان
۱۰- مشخص سازی کامل کارکنان
۱۱- تعیین استاندارد مناسب برای علامات و برچسبهای مشخص سازی
۱۲- بکارگیری علامات و برچسبهای مشخص سازی

تداوم ۵s:
۱- کسب حمایتهای لازم از مدیریت ارشد
۲- تبیین اهداف و مزایای پیاده سازی ۵s
۳- جلب مشارکت و همکاری همگانی
۴- تشویق و ایجاد انگیزه برای تداوم اجرای ۵s

۵- تداوم پیاده سازی S1
۶- تداوم پیاده سازی S2
۷- تداوم پیاده سازی S3
۸- تداوم پیاده سازی S4
۹- تداوم پیاده سازی S5
۱۰- تبیین برنامه و استاندارد مدون ولازم الاجرایی برای ۵s

برقراری سلامت و ایمنی درمحیط کار:
۱- تدوین یا بکارگیری استانداردهای ایمنی
۲- تعیین هزینه‌های مادی و غیرمادی حوادث
۳- تعیین منابع و مواقع رویداد حادثه
۴- رعایت ایمنی هنگام طراحی
۵- رعایت ایمنی هنگام فرایند تولید و راه‌اندازی

۶- رعایت ایمنی هنگام تجزیه و تحلیل کار
۷- رعایت ایمنی هنگام طراحی استقرار داخلی
۸- رعایت ایمنی هنگام استفاده از تجهیزات
۹- رعایت ایمنی هنگام حمل و انبارش

۱۰- رعایت ایمنی در برابر آتش سوزی
۱۱- رعایت ایمنی هنگام استفاده از برق و وسایل برقی
۱۲- اجرای نکات ایمنی و پیشگیری و مهار خطر
۱۳- بازرسی و نظارت بر رعایت ایمنی

تعریف کامل S5 (shitsuke):
منظور از شستشو که (انضباط و تعلیم)، آموزش کاربردی مفاهیم ۵s به تمامی کارکنان، عادت به انجام کارهای درست، به کمک آموزش و فرهنگ سازی، جلب مشارکت عمومی و تدوین و ابلاغ و اجرای مقررات در سازمان است.

هدف از اجرای S5:
۱- مشارکت کامل در ایجاد عادات درست و پیروی از مقررات
۲- عادت به برقراری ارتباط به نحو صحیح و کنترل نتایج آن
۳- زمینه سازی فرهنگ خودانضباطی
۴- نهادینه شدن فرهنگ بهر‌ه‌وری
۵- تشخیص بخشی به کارکنان
۶- جلب نظر مشتریان و افزایش تعلق سازمانی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.