مقاله نماز زیباترین جلوه نیایش با پروردگار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نماز زیباترین جلوه نیایش با پروردگار دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نماز زیباترین جلوه نیایش با پروردگار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نماز زیباترین جلوه نیایش با پروردگار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نماز زیباترین جلوه نیایش با پروردگار :

مقدمه
نمازعالی ترین واساسی ترین رشته الفت و عامل محبت بین بندگان و حضرت حق است. نماز، نور دل وصفای قلب وروح جان وسلامت روان وفروغ ذات عباد صالح خداست.
فرهنگ نماز، مجموعه حقایق ومعارفی است که بشر در گذرگاه حیات می آموزد تا به نیروی ایمان وجهاد از پایگاه با توجه به این که نماز ستون دین می باشد و اولین فریضه ای است که بعد از بعثت رسول اکرم به ایشان آموزش داده شده و بارها و بارها در روایات واحادیث وآیات بر اهمیت آن تاکید شده است.اما همیشه درعمل مظلوم وکم اهمیت به شمار آمده است.

در این تحقیق تلاش شده به بعضی از زوایای نماز اشاراتی هر چند کوچک شود تا هر آنچه که تا امروز در مورد نماز فراگرفته ایم مجددا یادآوری شود.
با آرزوی آن که این چند صفحه ناچیز بتواند تا حدی از دین بزرگ ما نسبت به نماز بکاهد هر چند که بزرگترین روش برای ادای دین برپا کردن صف های طویل نماز جمعت در تمام دنیا و خواندن آن به خالصانه ترین صورت می باشد

.
آمنه ملایی
آذر ۱۳۸۴
نماز واجب و فرضیه ای بزرگ است.
وجوب نماز یکی از ضروریات دین مقدس اسلام، فریضه ای بزرگ و وظیفه ای سنگین در این آیین پاک است.
منکر آن از دین خارج و به اتفاق دانشمندان اسلامی کافر است.
و تارک آن ،با اعتراف به وجودش باید تعزیر شود. به علاوه ، اگر منکر وجوب آن،مرد، واصولا مسلمان بوده باشد به این معنا که انعقاد نطفه اش در حال اسلام پدر و مادر ، و یا یکی از آنها شده باشد که در اصطلاح او را مرتد فطری می خوانند باید کشته شود. واگر این چنین نبوده بلکه خود اسلام اختیار کرده که در این صورت اگر منکر وجوب نماز شد اصطلاحا وی را مرتد ملی می نامند از او توبه

می خواهند اگر توبه کرد که هیچ و اگر حاضر به توبه نشد باید او را کشت. و اگر زن مسلمان در هر صورت منکر وجوب نماز شود البته از او توبه می خواهند اگر توبه کرد که خوب واگر توبه نکرد زندانش می کنند و در زندان بر او سخت می گیرند تا توبه کند و اگر باز توبه نکرد به همین حال در زندان می ماند تا بمیرد. اما کسی که نماز نکند ولی اقرار به وجوب آن داشته باشد تعزیرش می کنند یعنی او را مقداری شلاق می زنند. اگر نمازش را خواند که کاری با او ندارد واگرباز نماز را ترک کرد برای

دومین بار شلاقش می زنند واگر در این مرتبه هم نماز نخواند، به فتوای بعضی از فقها باید او را کشت و به فتوای بعضی دیگر در این مرتبه نیز شلاق می خورد اگر سر به راه نشد و باز گستاخی نمود و نماز را ترک کرد در این دفعه مسلم است که باید کشته شود. و این اختلاف ناشی از اختلاف روایات، مدارک این حکم است که در کتابهای فقهی استدلالی مشروحا بیان شده است

چند آیه از قرآن مجید در این باره می نگاریم:
«البته نماز بر مومنان به طور حتم فرض و واجب شده »(سوره النساء آیه ۱۰۴)
«نماز را بپای دار ،زیرا نماز-نمازگزار را- از کار زشت وناپسند باز می دارد» سوره (العنکبوت آیه ۴۴)
«محافظت داشته باشید بر نمازها خصوصا نماز میانه» (سوره البقره آیه ۲۴۰)

نماز عمود دین وفرضیه نخستین
در همان لحظه ای که بعثت پیامبر گرامی (ص) آغاز شد ، نماز فرض و واجب شد. جبرئیل امین به امر خدا آن را به رسول اکرم(ص) در حالی که هنوز هیچ یک از فرایض دینی به عنوان فرضیه ووظیفه واجب نشده بود. نخستین نماز آن حضرت ،نماز ظهر بود که در دامنه کوهی در مکه همراه حضرت علی (ع) به جماعت خواندند.

(بحار –ج۱۸-ص۱۹۶)
نماز عصر آن روز را در خانه به همراه خدیجه (س) به جماعت خوانند وبعد از مدتی، روزی حضرت ابوطالب با پسرش جعفر به هنگام نماز به خانه پیامبر آمدند. دیدند آن حضرت با حضرت علی(ع) و خدیجه(س) نماز می خوانند. ابوطالب به پسرش جعفر گفت: بایست و با پسر عمویت پیغمبر(ص) نماز بخوان. جعفر هم در کنار برادر خویش علی بن ابی طالب(ع) ایستاد و به جماعت نماز خواند.
هر که اسلام می آورد نخستین فرضیه واول وظیفه ای که بر او عرضه می شد و او را به آن تکلیف می کردند همانا نماز بوده و البته همیشه این طور بوده وفعلا هم هست. رسول اکرم (ص) فرمود:
«روز قیامت که بپا می شود و بندگان را برای محاسبه می خوانند ابتدا از نمازش پرسش می کنند و بازجویی می نمایند اگر درست بودکه خوب واگر درست نبود او را به دوزخ می برند»
«ملازم نماز باشید، ملازم نماز باشید، زیرا نماز ستون دین شما است»

(بحار –ج۸۲-ص ۲۲۲)

آیا ضرورت وعذری مجوز ترک نمازم میشود؟
هر مسلمان که به بلوغ شرعی رسیده است مکلف به نماز است یعنی نماز فرض وواجب است و هیچ ضرورت و عذری مجوز ترک نماز نمی شود و در هر حال به هر شکل نماز باید خوانده شود.مگر در دوحالت برای زنها یعنی در این حالت نباید نماز بخوانند. یکی در حال حیض وایام عادت (رگل) و دیگری در چند روزی که از زایمان زن می گذرد. که البته شرح و تفصیل آن در رساله های عملیه بیان شده است.

علاوه بر آن نماز یک فرضیه واجب هست و به هر حال و شکلی باید خوانده شود. روایات زیادی وجود دارد که آدابی را برای هر چه بهتر خواندن نماز پیش نهاد می کند.مانند : در هنگام شنیدن اذان دست از کار بکشیم. و به خواندن نماز بپردازیم. قبل از نماز مسواک بزنیم، بهترین لباس خود را بپوشیم، لباسمان پاک و پاکیزه باشد، لباسمان را معطر کنیم. به خصوص زن ها باز نیت آلات خود نماز بخوانند.

حضرت صادق علیه السلام فرمود:
«دو رکعت نماز با بوی خوش بهتر و افضل است از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش»
(وسائل الشیعه- ج۳-ص ۳۱۶)

محافظت بر نمازهای پنج گانه
محافظت بر نمازهای پنج گانه یومیه یعنی گزاردن آن در اول وقت به جماعت و سنن و آداب، پس اگر بی علتی وعذری از اول وقت تاخیر کند یا به جماعت حاضر نشود یا سنتی از سنن یا ادبی از آداب آن را فرو گذارد الا نادرا، از سلوک راه بیرون رفته و با سایر عوام که در بیابان جهالت وضلالت، سرگردان می چرند و از راه و مقصد بی‌خبرند وایشان را هرگز ترقی ای نیست، مساوی است.امام صادق در مورد اهمیت نماز اول وقت می فرمایند:

«برتری نماز اول وقت بر زمانهای بعد، همانند برتری آخرت بر دنیا می باشد.»
(بحار-ج۸۲-ص ۳۵۹)

تقوای قلب مطلوب است نه صورت
هرگز به خدای تعالی گوشتهای قربانی که صدقه می دهید و نه خون های آنها نمی رسد( یعنی گوشت و خون حیوان قربانی به محل رضا و قبول خداوند نمی رسد) ولکن به او می رسد(به محل رضا وقبول خداوندی) تقوای شما آنچه همراه قربانی است که پرهیزگاری شما است به محل رضا و قبول حق می رسد.
(سوره حج-آیه ۳۷)

بنابراین نتیجه می گیریم که مهم تقوای دل است نه تقوای ظاهری. اخلاص در نیت و قلب آدم ها موجب نزدیکشان به خداوند می شود. این نوع تقواست که موجب می‌شود آدمی خود را وامی دارد که دستورات حق تعالی را گرامی و بزرگ بداند. بنابراین نماز اگر با تقوای قلبی همراه نباشد بی فایده است.یعنی در نماز مهم توجه قلبی است نه مجرد افعال واقوال.
از رسول خدا (ص) مروی است که خداوند به دلهای شما می نگردند به صورتهایتان.

نماز باید مهمترین کار درنظرها باشد
اما بیان کیفیت تحصیل حضور قلب در نماز و پیدا شدن آن متوقف بر تحصیل مقتضی وورفع مانع است یعنی باید چیزهایی که موجب پیدا شدن حضور قلب می شود آماده کرد وچیزهایی که مانع آن است برداشت یا از پیدا شدنش جلوگیری نمود.
اما نسبت به جهت مقتضی : نخست باید نماز در نظر نمازگزار از هر چیز دیگری مهمتر باشد زیرا نفس انسانی طوری است که اگر چیز مهمتری از نماز در نظرش بود، در حال نماز به آن متوجه می گردد ونمی گذارد حضور قلب نسبت به نماز پیدا شود.

نماز در ادیان دیگر
نماز در تمامی ادیان ستون دین ونخستین فرضیه وبزرگترین وظیفه به شمار می آید. فقط از نظر اسم با هم متفاوت هستند. اما یک فرضیه روزانه و در همه ادیان در ساعات معینی انجام می گرفته است.

در قاموس کتاب مقدس- تالیف مسترهاکس- در معنای واژه نماز نوشته:
«نماز معروف است، یکی از واجبات دینیه هر روزه تمام ملل ومذاهب است چه منفردا وچه جماعتا..»
سپس به شرح معنای نماز و بیان خصوصیات آن بر مبنای تورات وانجیل پرداخته تا آنکه می نویسد:
«احدی جز منکرین خدا منکر نماز و دعا نیست..»

اما مراعات اوقات معینه برای نماز خالی از اهمیت نخواهد بود، چنانچه یهود درساعات سوم وششم و نهم روز و ساعات اول شب وآخر شب ووقت تناول طعام نماز می گزاردند..»
این فراز از سخن این نویسنده «احدی جز منکرین خدا منکر نماز نیست» خیلی عجیب و جالب است. یعنی وجوب ولزوم نماز در همه ادیان ودر تمام مذاهب به طور ضروری ومسلم است و به حدی بدیهی است و اصالت دارد که انکار آن مساوی با انکار خدا است ومنکر آن قهراکافر است.

اینک پاره ای از آیات و روایات مربوطه را که شاهد وگواه مدعا است می نگاریم:
خدای متعال آنجا که سخنان عیسی را برای ما حکایت می کند می فرماید:
«خداوند مرا به نماز وزکات سفارش فرمود تا زنده هستم.»
(سوره مریم آیه ۳۲)
معلوم می شود نماز و زکات در آیین عیسی دو فرضیه مهم و ودو واجب بزرگ بوده که در مورد آن دو بخصوص از جانب خدا به وی سفارش شده.
و به موسی هم خطاب شده که اقامه نماز کن.
«نماز را بپا دار برای یاد من»
(سوره طه-آیه ۱۴)
یعنی که مرا یاد کنی، به یاد من باشی، از من غفلت نَورزی در این خطاب یکی از فلسفه های بزرگ وعمیق نماز بیان شده که عبارت است از یاد خدا که اصل هر خیر وسعادت است.

نماز وشخصیتهای علمی
به جاست برای درک افزون تر قدر نماز، تأملی در عبارات اندیشمندان جهان داشته باشیم.

مهاتماگاندی
گاندی که هند را با روش مسالمت آمیزی از یوغ امپریالیزم ودشمنان خارجی رهایی بخشید، رنج بسیاری در راه آرمان خود تحمل کرد. این رنج ها به قدری سنگین وجانکاه بود که تحمل این بار سنگین ناممکن می نمود، اما او همواره با کمک نماز به خود نیروی تازه ای می بخشید. وی در این باره می گوید: اگر کمک نماز نبود، خیلی پیش از این می بایست دیوانه می شدم.

دلیل کارنگی
بیان گذار مرکز مطالعات وپژوهش های نیویورک که از دانشمندان طراز اول جهان معاصر است می گوید: هر وقت همه نیروهای خودمان را در برابر ناملایمات به کار می بردیم وتمام راه حل ها را می آزمودیم ونتیجه دلخواه به دستمان نمی آمد، در حالی که امواج سهمگین یأس و نومیدی قلب و روحمان را می آزرد، دست نیاز و نماز به سوی خداوند دراز می کردیم و از او یاری می طلبیم، راستی چرا ما قبل از اینکه دچار نومیدی شویم، چنین کاری نمی کنیم و چرا هر روز با خواندن نماز و نیایش به درگاه خداوند از او یاری نمی خواهیم؟
ژاک دمیش

۸-سرتسلیم راگوی چوگان رضا قرار میدهد و در عین مجاهده با نفس دل در عرصه طلب می تازد.
۹-از جفای دوران وجور مردم زمان ملول ومتفکر نمی شود.
۱۰-در ناگواری ها بردبار، درسختی ها صبور، در مهین دوستی ثابت قدم ودر رفاه و آسایش شاکر است.

۱۱-همیشه طمع خود را فرو می نشاند و منافع غیریا مصالح اجتماعی را فدای منافع خود نمی کند.
۱۲-دارای چنان روحیه قوی وجسم سالم زندگی مقرون به سعادتی است که به ظواهر مادی وقدرت وجبروت دنیایی چندان اعتنایی ندارد.

۱۳-هر گونه مشکلی را سهل می انگارد واز هیچ امری نمی هراسد.
۱۴-عشرت ونادانی را پیشه خود قرار نمی دهد واز تن پروری و خوشگذارانی ولاقیدی، شهوت و بی حالی و جهالت پرهیز می کند و بهره مندی از جذبه الهی وصفای خاطوش روز افزون است.
مردان خدا پرده پنداردریدند یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند
۱۵-..

بهترین کارها در بهترین جاها
گر چه نماز خواندن درهر مکانی که مباح باشد صحیح است .لیکن سزاوار است این عمل شریف را در بهترین اماکن به جای آورد که مساجد و مشاهد مشرفه باشد.
از حضرت صادق (ع) مروی است که فرمود هرگاه به در هر مسجد رسیدی پس باید بدانی که سلطان عظیم را قصد کرده ای که بر بساط و مجلس او قدم نمی گذارد مگر کسانی که پاک شده اند.

مصابح الشریعه (باب دخول المسجد)
حاصل فقرات دیگر حدیث آن است که باید بدانی که خداوند قادر است با تو به فضل و بخشش معامله فرماید و هم چنین از روی عدل پس از اگر به فضلش با تو معامله فرماید کار خالص وصادقانه را مطالبه نماید پس کارت را رد خواهد فرمود لذا باید از او بخواهی که با تو به فضلش رفتار فرماید

زمانی که خود را نیازمند دیدی وبیچارگی و عجز خود را دانستی واز روی صدق واخلاص به کرمش پناهنده شدی البته نظر رحتمش را به تو قرار می دهد زیرا او کریم است و دوست میدارد کرامت را برای بندگان بیچاره خود که به سوی او روی آورده اند که آنانکه سوختگان و به سوی خوشنودیهای از نظر کنندگان.

توجه به راست و چپ نشانه نبودن حضور قلب
در روایتی از حضرت رسول (ص) چنین رسیده :کسی که صورتش را در نماز می گرداند، آیا نمی ترسد که خداوند صورتش را به شکل الاغ درآورد؟
توجه به چپ و راست در نماز، نشانه این است که حضورقلب ندارد ومانند بی بهره بودن الاغ از مقامات عالیه نمازگزاران چنین شخصی نیز بی بهره است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.