مقاله مطالعات طراحی پارک علمی، تحقیقاتی ساختمان(روش تحقیق)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله مطالعات طراحی پارک علمی، تحقیقاتی ساختمان(روش تحقیق) دارای ۹۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مطالعات طراحی پارک علمی، تحقیقاتی ساختمان(روش تحقیق) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مطالعات طراحی پارک علمی، تحقیقاتی ساختمان(روش تحقیق)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مطالعات طراحی پارک علمی، تحقیقاتی ساختمان(روش تحقیق) :
مطالعات طراحی پارک علمی، تحقیقاتی ساختمان(روش تحقیق)
مقدمه
در دنیای کنونی انسان تلاشگر لحظهای از پژوهش و تحقیق غافل نمانده است و عطش رو به کشف نایافتهها پایانناپذیر مینماید به موازات تلاشهای اندیشمندان مجهولات معلوم گشته و زندگی سهلتر میگردد استمرار مطالعات تحقیقات و پژوهشها به تولید میانجامد طبیعی است که در مرحله تحقیق و سپس تولید ابزار و امکانات خاصی مورد نیاز است که راههای رسیدن به
هدف را سرعت بخشیده و از هدر رفتن و قت و هزینه بیمورد جلوگیری مینماید شناخت ویژگیهای تحقیقات برای درک راهحلها از اهمیت خاصی برخوردار است در امور تحقیقات نباید انتظار داشت که یک کار تحقیقاتی الزاماً در یک زمان معین وامکانات مشخصی به نتیجه مطلوب برسد حتی اگر این کار تحقیقاتی قبلاَ در جای دیگر از دنیا هم انجام شده باشد محقق برای انجام تحقیقات باید دارای انگیزه باشد.
تکامل و پیشرفت انسان در هر زمینهای در گرو مطالعه، پژوهش و علاقمندی مردم است پژوهش نیاز به فرهنگی ویژه دارد که باید به گونهای همساز با فرهنگ کلی پیوند داشته باشد به بیان دیگر برای انجام پژوهش باید یک فرهنگ پژوهشی ایجاد گردد در یک فضای مساعد است که استعدادها شکوفا میشود پژوهشهای مفید و اصیل انجام گیرد و سنت پژوهش پا گرفته و استمرار خواهد
یافت در ایجاد و انگیزه مناسب برای پژوهش فضای مناسب، شرایط اجتماعی ساخت تشکیلاتی جامع و عناصر فکری نقش عمدهای را میتواند ایفا کند تجیزات و تسهیلاتی از قبیل کتابخانهها و وسایل ارتباطی جزء زیربناهای پژوهشی محسوب میگردد تا بر اساس آنها فرهنگ پژوهشی انجام یابد برنامه و اولویتها مشخص گردد و مسائل و تنگناهها شناخته شود و برای حل آنها راهیابی شود ایجاد یک نظام واحد و منسجم تحقیقاتی که اواویتهای پژوهشی کشور را تعیین نماید باعث افزایش کارایی تحقیقاتی میشود.
در تحقیق حاضر سعی شده لزوم ایجاد مرکز تحقیقاتی در زمینه ساختمان به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و فضاهای مورد نیاز برای بهتر شدن کارایی این مراکز بررسی شود و در نهایت به برنامهریزی کالبدی مجموعه برسیم این تحقیق در پنج فصل تهیه شده که فصل اول به بررسی تحقیق و پژوهش میپردازد و انواع پژوهش و تحقیق و عوامل تعیین کننده در آن را مورد بررسی قرار میدهد فصل دوم پژوهش در معماری است که به بررسی لزوم ایجاد مراکز اطلاعرسانی در زمینه
معماری میپردازد و فصل سوم برای آشنایی بیشتر با کاربرد مجموعه بر بررسی دو نمونه مراکز مشابه یک نمونه در ایران و یک نمونه در خارج از کشور میپردازد در فصل چهارم تأثیر فضاهای جانبی بر این مراکز بررسی شده و به طور خاص به بررسی تأثیر نمایشگاه در بهتر کردن کارایی این مراکز میپردازد . در فصل پنجم یک نتیجهگیری کلی از چهار فصل بالا توسط نویسنده تحقیق است به این صورت که با توجه به مطالعات انجام شده به یک برنامهریزی کالبدی برای مجموعه مورد نظر میرسد.
روش تحقیق در این تحقیق توصیفی، تحلیلی میباشد.
فصل اول : تحقیق و پژوهش
۱-۱ تحقیق چیست؟
واژه تحقیق به علت گشوده بودن دامنه فعالیتش دارای تعاریف متنوع و مختلفی است تحقیق در فرهنگ عمید بدین صورت معنی شده است راست و درست کردن، به حقیقت امری رسیدگی کردن و بازجویی کردن.
پژوهش نیز در فرهنگ عمید پژوهیدن، جستجو و تخصص، تحقیق و رسیدگی آمده است تحقیق عبارت است از یک عمل منظم که در نتیجه آن پاسخهایی برای سئوالهای مورد نظر مطرح شده در موضوع تحقیق بدست میآید.
تحقیق به معنای تمرکز دقیق برروی یک موضوع معین و تشخیص نیاز و رسیدن به نتیجهای با سعی و خطاهای مکرر است.
پژوهش علمی به منظور کشف و کاربرد حقایق و روشها و قوانین طبیعی نو میباشد چنانکه مشهود است در تعاریف فوق همه در یک نکته اشتراک نظر دارند و آن روح حقیقتجویی و نوآوری در مساله تحقیق است بنابراین میشود تحقیق را به معنای تجسسی منظم دانست که به تحریک واقعیت صورت میگیرد و هدف آن رسیدن به یک قانونمندی مشخص است تا بتوان براساس این قانونمندی به دانش نو دست یافت.
قدمت مفهوم تاریخ به قدمت مفهوم عم میرسد از دیرزمان بوده که مردان و شیفتگان حقیقت با پیروی عقل به دنبال اسرار آفرینش رفتهاند در شرق افراد زیادی از جمله دانشمندان ایرانی چون رازی، بوعلی سینا و ابوریحان بیرونی به دنبال تحقیق و پژوهش در اسرار گیتی بودهاند و در غرب نیز دانشمندانی چوه کوپرنیک منجم خردمند لهستانی جو سنگین زمانه خود را شکستند و پای اندیشه اندیشمندان را از بند گشودند و در حلقه زنجیر به هم پیوسته تفکرات فلسفی تحولی چشمگیر به وجود آوردند.
با وجود محققان بسیار در شرق و غرب توجه به مفهوم تحقیق و پژوهش از اوائل قرن حاضر صورتگرفت تحقیقو پژوهش از لحاظ مختلف به دستهبندیهای گوناگونی تقسیم
میشود .
۱-۲ انواع تحقیق و پژوهش
۱-۲-۱ تحقیق بنیادی
۱-۲-۲ تحقیق کاربردی ۱- کتابخانهای ۲- میدانی ۳- آزمایشگاهی
۱-۲-۳ انواع پژوهش ۱- اکتشافی ۲- توصیفی ۳- پیشبینی ۴- تشخیصی
۱-۳مفاهیم
تحقیق علمی چنانکه گفته شد به معنای کشف و کاربرد حقایق و روشها و قوانین طبیعی نو میباشد که به منظور بررسی و مطالعه بیشتر در این زمینهها بهتر است ابتدا تعاریف لازم را ارائه نمائیم.
علم: مشاهده و شناسایی، تشریح و بررسی تجربی و توضیح تئوریک پدیدههای طبیعی را علم گویند.
دانش: مجموعه دانستنیهای بشر را دانش گویند یا به عبارت بهتر شناخت و آگاهی و فهم آنچه توسط تجربه یا مطالعه بدست آمده است را دانش گویند.
توسعه: توسعه به معنای تحقق تحقیق میباشد و بدین خاطر با معنی متداول آن در زبان فارسی که به معنای گسترش و بسط میباشد متفاوت است توسعه نیز مانند تحقیق دارای تعاریف متنوع و گوناگونی است که به نقل چند مورد میپردازیم.
توسعه در صنعت توسعه یعنی فرآیند تبدیل نتایج حاصله از تحقیقات کاربردی به محصول یا فرآیند جدید.
تکنولوژی تکنولوژی کیفیت ماشینها، سازوکارها، سیستمها و راههای کنترل جمعآوری، ذخیره عملآوری و انتقال انرژی و اطلاعات است که به منظور تولید تحقیق جنگ و غیره بوجود آمدهاند تکنولوژی عبارت است از: دانش و علائم سیستماتیک که معمولاَ در خدمت فرآیند صنعتی است ولی در تمام فعالیتهای روزمره کاربرد علم در اهداف عملی زندگی بشری یا به عبارت دیگر تغییر تسلط بر محیط انسانی تکنولوژی عبارت است از مطالعه و بررسی ابزارها، ماشینها، اسلوبها و روشهایی که در شاخههای گوناگون صنعت بکار برده میشود علیرغم تفاوت در تعاریف موجود تکنولوژی را میتوان هر نوع دستاورد بشر در زمینه تسخیر طبیعت چه به صورت نرمافزاری و چه بصورت سختافزاری اطلاق کرد.
۱-۴ عوامل تعیین کننده در پژوهش
اولین پرسش که به ذهن خواننده خطور میکند این است که آیا به عنوان ایرانی اصلاَ نیاز به تحقیق و تولید داریم؟
هدف ما از تحقیق و توسعه چیست؟
عوامل تعیین کننده اهداف و سیاستگزاریها در امور تحقیق و توسعه در هر کشوری عبارت است از:
۱- جغرافیای طبیعی و انسانی کشور
۲- مدیریت سیاسی کشور
۳- نظام فرهنگی عقیدتی کشور( مذهب، سنتها، رسوم)
۴- موقعیت ژئوپلیتیک( جغرافیای سیاسی) کشور
۵- بازار عرضه و تقاضای جهانی
۶- هویت تاریخی کشور
لازم به ذکر است که هر یک از این عوامل خود به تنهایی دارای ارزش و نقش ویژه خود است اما مسئله مهم این است که حوزه فعالیتهای تحقیق و توسعه را فصل مشترک ناشی از وجوهی که نامبرده شد تعیین میکند.
۵-۱ پژوهش در کشورهای جهان
در یک جمعبندی کلی میتوان گفت که کشورهای توسعه یافتهای مانند ژاپن و بریتانیا
خود را آیندهسازان علم و تکنولوژی میدانند ژاپن تا سال ۱۹۷۹ اختاف سطح تکنولوژیکی خود را با کشورهای اروپایی امریکایی از بین برد و توسعه تکنولوژیکی مستقل خود را در آینده در نظر دارد اما کشورهای در حالت توسعه توجه خود را بر کاهش شکافهای علمی و تکنولوژکی با جهان پیشرفته معطوف داشتهاند در هند افزایش ذخیره دانشمندان و نیروی تکنولوژیکی افزایش کیفیت ذخیره
انسانی علم و تکنولوژی و استفاده از تکنولوژی جدید برای جبران عقبماندگیها مورد توجه است و در چنین روشی گفته میشود که پس از ۵ سال کار سخت در دهه ۸۵-۱۹۸۱ باد شکاف بین این کشور و جهان پیشرفته در زمینه بعضی شاخههای لازم و ضروری علم و تکنولوژی کاهش یابد.
نکته اساسی دیگر آنکه تقریباَ در تمام کشورها به نقش علم و تکنولوژی در توسعه اجتماعی و
اقتصادی تأکید شده است در ژاپن تکنولوژی یکی از مبانی تأمین امنیت اقتصادی و رشد بنیانهای توسعه آینده و در هلند تحقیقات در خدمت اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است در هند علم و تکنولوژی باید به بهبود سریع تولید از طریق کارآیی بهتر و و بهبود بهرهوری و ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر کمک کند و در چنین بررسی برنامههای علم و تکنولوژی کشورها نشان دهنده توجه به کلیه کشورها به نسبت اعتبارات پژوهشی و به درآمد ملی یا تولید ناخالص ملی است.
نیروی انسانی علمی و فنی متغیر دیگری است که بویژه در برنامهریزی علم تکنولوژی کشورهای در حال توسعه مورد توجه است کشورهای هند و چین و تایلند براین متغیر تأکید داشته و ضمن شناسایی وضع موجود و صحبت آنرا در آینده هدفگذاری کردهاند.
توسعه اقتصادی و اجتماعی کاملاَ متکی بر پیشرفت علم و تکنولوژی جامعه و نقشی که دولتها خود را در این میان بعهده میگیرند تکنولوژیهای رفاهی که به بهبود کیفیت زندگی ملی و محیط زیست کمک میکند در ژاپن و تحقیقات در زمینههای بهداشتی و برنامههای تأمین در جامعههلند که تعداد سالمندان آن قابلملاحظه است ازجمله موارد
قابل ذکر میباشد.
بررسی برنامه علم و تکنولوژی از بعد مشکلات نشان میدهد که تنها سه کشور هند، تایلند، و ایران که مورد بررسی قرار گرفتهاند اشارات صریحی به مشکلات داشتهاند و در هند اساس مشکلات به نیروی انسانی و کیفیت آن عدم تعادل بین عرضه و تقاضای عوامل انسانی و پژوهشی باز میگردد علاوه بر آن بدون تأثیر باقیماندن ابداعات تکنولوژیکی کند بودن پذیرش دانش علمی
و فنی در فعالیتهای اقتصادی از جمله مشکلات است در تایلند نیز استفاده نشدن از نتایج پروژههای تحقیق و توسعه و نبودن یک خط مشی روشن مشخص در اهداف تحقیق و توسعه فقدان اطلاعات لازم برای انتقال تکنولوژی و نیز نبودن منابع انسانی لازم برای ایجاد هماهنگی مهارتهای علمی و تکنولوژیکی وارداتی با محیط اجتماع مطرح میشود در ایران محددودیت منابع عالی
تحقیقات و بکارگیری این منابع در فعالیتهای غیر پژوهشی کمبود نیروی کار تحقیقاتی بالفعل و پژوهشگران با تجربه، ناشناخته ماندن نتایج بسیاری از تحقیقات و عدم ارتباط سازمانی مشخص بین واحدهای پژوهشی ودانشگاهی اجرایی و آموزشی که داخل و خارج از جمله مشکلات است.
۱-۵ دلایل عدم توسعه پژوهش در ایران
در بسیاری از کشورهای جهان سوم از جمله در ایران انگیزه کافی برای پژوهش و تربیت پژوهشگران و متخصصان وجود ندارد در ارتباط با عقبماندگی پژوهش در کشورمان و بسیاری از کشورهای در حال توسعه علل مختلفی ذکر گردیده است که عمدهترین آنها عبارتند از ( علل فرهنگی، اجتماعی، فنی)
۱-۶-۱ علل فرهنگی
– قضاوت برخی وجوه جهانبینیهای شرقی و غربی
– بیگانه بودن از علم و تکنولوژی جدید و پژوهشهای جدید مرتبط با آنها در جوامع
صنعتی
– فقدان برخی از ویژگیها که پژوهشهای جدید علمی و صنعتی نیازمند است از قبیل روحیه همکاری گروهی، ارج نهادن به کار دیگران، فردگرائیهای غیر سازنده.
– روند نزولی تفکر علمی و پویایی ذهنی در بسیاری از کشورهای جهان سوم.
۱-۶-۲ علل اجتماعی
– مزاحم نبودن جو علمی واقعی در جامعه بطور کلی و حتی در بخشهایی از جامعه که به چنین جوی نیاز دارند و میتواند طبقه وسیعی از سازمانهای اجرایی تا دانشگاهها، و مؤسسات و مراکز پژوهشی را که بر میگیرد.
– عدم وجود یک مرکز مؤثر هماهنگ کننده و برنامهریزی پژوهشی و عدم شرکت فعال صاحبنظران، خبرنگاران واقعی در مراکزی که گاه بدین منظور تأسیس میشوند.
– عدم توجه سازمانها و حتی دانشگاهها به امور پژوهش و عدم بزرگداشت تحقیق و محقق
– عدم حمایت بخش خصوصی از فعالیتهای تحقیقاتی و پویا نبودن ارتباط صنعت و دانشگاهها که نتیجه آن پائین بودن سطح تکنولوژی و دانستههای تکنولوژیکی در مقایسه با سطح جهانی است.
– برخی تأثیرات نامطلوب خارجی که در جهت یا گرفتن تکنولوژی و در علم و پابرجا نشدن فرهنگ بومی عمل میکنند.
– عدم استقلال اندیشه و فقدان اعتماد به نفس و داشتن اتکا به دیگران( خارجیان) برای حل مسایل علمی.
۱-۶-۳ علل فنی
– کمبود محقق و کادرکمکی و پشتیبانی
– کمبودها و مشکلات تهیه، نگهداری، و بهرهگیری از مواد ابزارها و دستگاههای تحقیقاتی
– عدم ارزشیابی کافی پژوهشگران به مسایل کلی علمی و تکنولوژیکی
– عدم وجود نظام فراگیر تحقیقاتی مشخص نبودن حوزه وظایف مؤسسات و مراکز پژوهشی
– عدم هماهنگی میان سازمانها و مؤسسات عدم ارتباط و تشریک مساعی و دیگر نارسائیهای ارادی.
– کمبود دستگاههای علمی پشتیبانی مانند کتابخانه، موزه، ایستگاههای پژوهشی و مراکز علمی تکنولوژی.
– کمبود وسایل مؤثر ارتباط علمی از قبیل خبرنامهها، کنفرانسها، و کافی نبودن ارتباط پژوهشگران با دنیای خارج
– کمبود سازمانهای مؤثر علمی- حرفهای از قبیل جوامع مهندسی و یا نداشتن فعالیت علمی
۱-۷ راههای کمک و تشویق محققین
– ایجاد هستههای تحقیقات و کنترل کیفیت در کارخانه و ایجاد و ایده علمی و تحقیقاتی
– ایجاد پیوند بین دانشگاه و صنعت
– استفاده از رسانههای گروهی جهت تهیج روح ملی در جهت رقابت با خارج
– امید و عرضه خلاقیت را برای جوانان باز نمودن
– دادن شناخت در جامعه نسبت به ارزش افزوده، سنجش تحقیقات و نقش آن در تکامل و استقلال و خودکفایی
– تخصیص بودجههای مناسب تحقیقاتی
– بکارگیریمدیران فاضل در سیستم به گونهای که براساس علم عمل کنندزیرا زمانی
که با مسائل علمی برخورد نشود نیازی نیز به محقق نخواهد بود
– ایجاد انگیزه کاری، تشویق مادی معنوی و علمی برای محقیقین نه به گونهای که وقتی میخواهند در نظام اداری یک بیکار مثال بزنند میگویند او محقق است
۱-۸ پارکهای علمی و پژوهشیTechno police
پارک علمی ایده جدیدی است که با هدف توسعه تکنولوژی و ایجاد شرایط مناسب برای انواع نوآوری ها ، توانهای پژوهشی دانشگاهها ، موسسات دولتی و خصوصی را در مکانی مناسب مجتمع می نماید تا با همکاری ، نتایج پژوهشهای صنعتی را به توسعه و نهایتاً خلق تکنولوژی ، مبدل نماید . مضمون و محتوای پارک علمی بسته به نوع شکلگیری و هدف موردنظر و مالاً نتایج و آثار آن نیز
متفاوت بوده است . بعضی ، همچون پارک علمی استنفورد بر اساس روند تجربه علمی و برخی همچون دره سیلیکون بدلیل کوشش تقاضای مصرف بوجود آمده اند . در نمونه هایی نظیر شهر علمی سوکوبا ، هر دو معیار مجتمع و ملحوظ گشته است . بعضی موسسان ، پارکها را برای تجاری کردن نتایج تحقیقات ، بعضی برای دستیاب به تقاضای بازار و بعضی برای اجرای سیاستهای استراتژیکی ملی تاسیس می نمایند .
در سال ۱۹۵۱ پارک تحقیقاتی استنفورد – اولینت پارک علمی در جهان – در ساحل غربی ایالات متحده تاسیس گردید . سی سال بعد پدیده جدید پارک علمی تمام جهان را فرا گرفت . ایجاد پارکهای علمی از یک تمایل جهانی سرچشمه می گیرد و کشورهای جهان پارک علمی / تکنولوژی را بعنوان راه و روش توسعه اقتصاد ملی و همچنین قسمتی از سیاستهای تکنولوژیکی و علمی و صنعتی بشمار می آورند . پارکهای علمی / تکنولوژی موفق ، نقش مهمی را در بیشتر جنبه های توسعه اجتماعی و اقتصادی ایفا کرده اند ، مثل دره سیلیکون آمریکا ، پارک کمبریج انگلستان ، شهر علمی سوکوبا در ژاپنت ، پارک
علمی سنگاپور و شهرک علمی دیدوک در کره جنوبی ، مراکز تکنولوژی در آلمان غربی .
یکی از مشکلاتی که در نحوه استقرار این پارکها با توجه به تعداد محدودی که دولت امکانات ایجاد آن را دارد به وجود میآید رقابتهای منطقهای است مثلاَ فرض کنید اگر در ایران در منطقه کیلان
بخواهید چنین پارکی درست کنید احتمالاَ کرمانیها یا خراسانیها یا مناطق دیگر اعتراض کنند بنابراین نکتهای که باید به آن توجه کرد( کاری که در ژاپن به تدریج انجام شد) تخصصی کردن پارکها با توجه به امتیازات منطقه است مثلاَ اگر در گیلان بخواهید چنین پارکی را به وجود آورید چون تکیه برنامه منطقهای آن به کشاورزی است و خدمات توریسم بنابراین بهترین کار ایجاد پارک تکنولوژی زیستی
است مثلاَ اگر منطقهای باشد که تکیهاش الکترونیک است تکیه پارک باید روی آن تخصص باشد باید توجه داشت که در برنامهریزیهای کشورهای جهان سوم پارکهای صنعتی استفادهای به مناطق فقیر نمیرسانند یعنی اگر فکر کنند یکی از راههای کمک به مناطق فقیر ایجاد پارکهای علمی در آنهاست اشتباه میکنید چون نمیتوانید آنرا ادامه دهید اگر چه در تحلیل نهایی این عکسست یکی از راهحلها باشد.
در اینجا سه نکته لازم به یادآوری است ۱- در ایجاد این پارکها حالا به هر دلیل که ساخته شدهاند یکی نقش دولت خیلی عمده است و هر روز عمدهتر میشود ۲- مکانهای این پارکها که خیلی اهمیت دارد این مکانیابیها براساس امتیازهای منطقه، امکانات موجود دانشگاهی که کنارش هست و متخصصانی که باید در آن حوالی باشند صورت گیرد و مسأله آخر بازاریابی پارکهاست مخصوص در ایران این بازاریابی نباید بخش بازار و بخش تاجر بخش بزرگی سرمایهداران را نایده بگیرد و این مسأله بسیار اساسی است.
۱-۹ پژوهش در ایران
۱-۹- ۱ واحدهای تحقیقاتی در ایران در عصر حاضر
براساس اطلاعات و آمار سال ۶۳ واحدهای تحقیقاتی که صورت زیر دستهبندی شدهاند این دستهبندی توسط وزارت برنامه و بودجه و براساس تفکیک بودجه کشور صورت گرفته است تا سال ۱۳۶۰ کلاَ ۴۲۲ واحد تحقیقاتی در بخش عمومی شناسایی شده است که از این مقدار ۳۶۲ واحد متعلق به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است و تحت عناوین گروه، مرکز، موسسه، انسیتو، بخش، قسمت، مزرعه آزمایشی، آزمایشگاه، تحقیقات و غیره در حال فعالیتند.
در زمینه امر پژوهش صنعتی خود کفائی نیز تقسیمبندی دیگری صورت گرفتهاست که در آن تشکیلات متعددی وجود ندارد و هر یک از آنها بنا به تناسب کار خود گریزی به امر هماهنگی امور پژوهشی صنعتی و خودکفائی دارند برخی از آنها عبارتند از:
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
حوزه معاونت تحقیق و آموزش وزارتخانهها
حوزه معاونت خودکفائی وزارت خانهها
حوزه معاونت پژوهشی دانشگاهها
حوزه معاونت جنگ دانشگاهها
شورای عالی تحقیقات
شورای عالی صنایع
۱-۱۰ نتیجهگیری
پژوهش نیاز به فرهنگی ویژه دارد که باید بگونهای همساز با فرهنگ کلی پیوند داشته باشند.به بیان دیگر برای انجام پژوهش باید یک فرهنگ پژوهشی ایجاد گردد. در یک فضای مساعد است که استعداد شکوفا شده پژوهشهای مفید اصیل انجام میگیرد و سنت پژوهش پاگرفته و استمرار خواهد یافت در ایجاد انگیزه مناسب برای پژوهش فضای مناسب، شرایط اجتماعی ساخت تشکیلاتی جامعه و عناصر فکری نقش عمدهای را میتوانند ایجاد کنند تجهیزات و تشکیلاتی
از قبیل کتابخانهها و سایل ارتباطی، موزهها، مراکز اسناد، رایانهها ، ایستگاههای تحقیقاتی و از همه مهمتر وجود یک تشکیلات اندیشمند جزء زیربناهای پژوهشی محسوب میگردد تا بر اساس آنها فرهنگ پژوهشی انسجام یابذ برنامهها و اولویتها مشخص گردد و مسائل و تنگناهها شناخته شده و برای حل آنها راهیابی شود.
فصل دوم : پژوهش در معماری
امروز ما چه داریم؟ هیچ… واقعاَ چه باید کرد؟ امروز اگر بخواهیم یک خانه بسازیم یک اطاق و حتی صندلی راحتی و یا یک مرکز محله چگونه و از کجا باید شروع کنیم؟ سالهاست که مافصل پدر
زندگی کردهایم! واقعیت این است که همیشه به صنعت به همین دیدگاه نگاه میشود و بس و این نشانه تحرک کم معماری ایران در صده اخیر است و ما غافل نشستهایم.
معمار کیست؟ خانه ساز کیست؟ بیمارستان ساز کیست؟ اصلاَ سازنده کیست؟ یا …چه باید کند؟ برای که بسازد؟ برای همه از بالا گرفته تا پائین؟ اصول ساختمان و شهرسازی چیست؟
چگونه جایی است؟ معمار سازنده کیست؟ آیا معمار باید در وهله اول منظور را بداند؟ منظور چه کسی را؟ منظور استفاده کننده را؟ آیا استفاده کننده در مرتبهای قرار دارد که بتواند منظور خود را بیان کند؟ و اگر منظور خود را بیان کرد واقعاَ در درک و توضیح و توجیه مسأله موفق بودهاست؟ سپس معمار یک روانشناس است. جامعه شناس است. آیا یک معمار باید روانشناسی و
جامعهشناسی بداند؟ آیا همینقدر کافی است؟ اصولاَ روحیات استفاده کننده از بنا چگونه و به چه شکل شناخته میشود؟ شاید یکی از وسایل شناسایی آن تاریخ باشد؟ و دیگری شرایط محیطی مشخص استفاده کننده و دیگری…
حال این شخص در چه شرایطی از زندگی خود گذرکردهاست؟ در یک فضای خاص که برای منظوری خاص ساخته میشود چه مسائلی باید در نظرگرفته شود؟یک فرد که وارد فضا میشود چه انتظاراتی از آن دارد؟ قدر مسلم اینکه فضائی میخواهد که مطابق با روحیات و اخلاق وی باشد
و او در آن فضا احساس راحتی کند. حال سؤال این است که ملاک این راحتی چیست؟ این راحتی برای افراذ مختلف چگونه تعریف میشود؟ یک معمار باید بداند از چه نقطهای باید شروع کند اگر این مبحث را وارد یک فضای خاص کنیم و اگر یک کلاس درس را یک خانه را یک شهر را ملاک تعریفهای فوق قرار دهیم. او باید به بررسی و شناخت کامل موضوعات فوق رسیده باشد. انسان امروز در چه محیطی زندگی میکند؟ چگونه و در کجا زندگی میکند؟ . از محیط چه انتظاراتی دارد؟ و یک سلسله سؤالات بحثانگیز که سالها مورد بحث انسانها زمانهای مختلف است. قدر مسلم اینکه هر چیز گذشتهای دارد و آینده و زندگی آنان نیز چنین هست پس به تاریخ میرسیم و به تاریخ برمیگردیم و از تاریخ میپرسیم و در عین حال به آینده مینگریم و در این فکریم که در آینده چگونه باید باشیم؟
شاید تعریف زندگی همین باشد، حرکتی از گذشته به آینده که ضمن توجه به گذشته آینده را نیز در نظر دارد. پس آنکه بخواهد زندگی کند و خوب زندگی کند باید:
۱- گذشته را بداند
۲- آینده را در نظر داشته باشد
پس امروز چه میشود؟ . همین حال که داریم زندگی میکنیم. امروز چیست؟ آیا یک لحظه از دیروز به فردا است؟ یا خود بحثی جداگانه دارد؟
در عین این مطالب امروز روزمره یعنی همین بحث خورد و خوراک و خواب و… که ضمیمه زندگی است که جزء ضمائم زندگی است خود به هر حال جزئی از این زندگی روزمره میباشد.
۱-۲ معماری، انسان، شناخت، سبک
شناخت چون معلول تصادم ارگانیسم و محیط است. ناگزیر از هر دو نقشی برمیگیرد هم از انگیزههای برونی خبر میدهد و هم متضمن حالات درونی است ادراک انعکاس واقعیت خارجی است . هر ادراک و عاطفهای مبین رابطه ارگانیسم و محیط است و این دو همواره وابسته به
یکدیگرند. ادراک یعنی انعکاس انگیزههای محیط، پیوسته با عاطفه یعنی واکنشی که انگیزههای محیط و ارگانیسم پدید میآورد.باری چون شناخت ناشی از برخورد انسان و محیط است ، پس چگونه شناخت هر کس در هر مورد بسته به چگونگی برخورد او با محیط است. برای سنجش شناخت از این دیدگاه میزانی بکار بردهاند که حقیقت تعریف شده است که عبارت است از تطابق شناخت با واقعیت.
شناخت فلسفی در زندگی انسان اهمیت بسیار دارد و شناسائی فلسفی همچون روشی است که هم مسیر زندگی آدم عادی را معین میکند و هم هنرمند و دانشمند را در جستجوی مجهولات و پرکردن شناختهای علمی و هنری سوق میدهد و علم و هنر را به پیش میبرد.
انسان در جریان تاریخ خود پیوسته به قصد تأمین خود کوشیده است تا طبیعت را رام و موافق حال خود سازد کوشیده است تا طغیان بیبندو بارو آشفتگی بازار طبیعت را فرو نشاند و به حیاتی
بسامان و سنجیده و قابل اطمینان دست یابد. تاریخ زندگی انسان سراسر کوشش مداومی است برای اصول نظم و هماهنگی. شناخت منظم در تاریخ بشری که به دو صورت اصلی نمایان شده، شناخت علمی و شناخت هنری به عبارتی علم جنبه کمی واقعیت را مورد تأکید قرار میدهد. بنابراین میتوان در تعریف علم چنین گفت:
شناخت واقعیت از طریق تجربه به اتکای یک فلسفه، یا تأکید بر کمیت. حال اگر در مرحله اول شناخت یعنی شناخت حسی درنگ کنیم و جنبه عاطفی شناخت را مورد تأکید قرار دهیم به شناخت هنری میرسیم. همچنانکه دانشمند با تکیه بر مفاهیم کلی انتزاعی، واقعیت بیرونی را تا حد امکان از حالات ارگانیسم انتزاعی میکند و به زبان کمی باز میگوید هنرمند با تکیه بر تصاویر جزئی ذهن واقعیت درونی را تا اندازهای از واقعیت بیرونی تجزیه میکند و به زبانی کیفی گزارش میدهد.
با این وصف هنرمن مانند دانشمند جویای شناخت منطبق با واقعیت است و همچنان هدفی جز غلیه بر واقعیت ندارد. شناخت هنری مانند شناخت علمی مستلزم تجربه است و تجارب هنرمند نیز در زمینه فلسفی دو رنگ میگیرد. در نتیجه میتوان هنر را چنین تعریف کرد:
» نوعی شناخت واقعیت است از طریق تجربه به اتکای یک فلسفه با تأکید بر کیفیت« هنر و علم موافق مقتضیات زندگی انسان تحول میپذیرند و در هر زمانی از واقعیت شناخت جدیدی بدست میدهند.
انسان در عمل با تغییر دادن محیط آنرا میسازد. و بر اثر شناسائی، خود دکرگون میشود. چون دگرگون شده با نظری نو به پیشباز محیط میرود و درآن تغییرات جدیدی میدهد و به شناختهای جدیدی نائل میآید و بار دیگر خود دگرگون میشود.انسان برخلاف سایر جانوران، در طی زندگی علمی، واقعیت را تغییر میدهد، با تغییر واقعیت آنرا میشناسد و با شناسائی قوانین آن راه غلبه بر آن را مییابد.
«پس کار انسان که مایه شناخت است وسیله کسب حدیت است کار علمی انسان را با جبر بیرونی و کار هنری او را با ضرورت دورنی دمساز و در نتیجه بر آن چیره میکند، در این صورت علم بیان آزادی است و در دنیای ادراکات هنر تحفه حدیت بشر است در جهان عواطف.
همه عناصر سنن در اختیار دانشمندان و هنرمندان هستند ولی هر یک به بعضی از آنها حاجت و نیاز دارند مثلاَ دانشمند میتوان بر عناصر دینی و هنری تأکید نورزد و هنرمند قادر است عناصر علمی سنتی را مورد تأیید قرار دهد.
هنرآفرینی برای بیان اندیشه خود به مدد اسلوبهای هنری، مواد هنری را بکار میگیرد و تصاویر یا صورتبندیهای حسی خاص بوجود میآورد. چون آزمایشهای زندگی و اندیشههای هیچکس عین آزمایش و اندیشههای دیگری نیست هر هنر آفرینی برای خود اندیشه و صورت سازهای نسبتاَ
مستقلی دارد به بیان دیگر سبک هر هنر آفرینی مختص خود او و متناسب با شخصیت اوست، لذا باید دید که شخصیت چیست؟
شخصیت مجموعه اختصاصاتی است که فردی را از افراد دیگر مشخص میسازد. شخصیت نظامی است که در جریان تداخل و تأثیر متقابل فرد و جامعه در خود فرد به وجود میآید.
شخصیت فرد سالم وابسته به عوامل خارجی و محیطی است.
۰
عوامل خارجی بر دو دستهاند: عوامل طبیعی و عوامل اجتماعی. به اعتقاد اکثر جامعهشناسان تأثیر عوامل طبیعی( آب و هوا و خاک تغذیه و…) در تبلور شخصیت انسان نقش بسیارسطحی و ناچیزی را ایفا میکند.
پس میتوان چنین نتیجه گرفت که شخصیت و شیوه اندیشه و سلوک و سبک هر کس عمدتاَ موافق شرایط اجتماعی او تعییین میشود. جامعه شخصیت او را میسازد و شخصیت جهت و متهیت فعالیتهای افراد و از آن جمله سبک هنرمند را مشخص میسازد.
لذا در ارتباط با عوامل مطرح شده فوق دو سؤال در اینجا در پژوهش معماری مطرح میشود :
۱- درباره چه مطالبی باید تحقیق و بررسی شود؟
۲- این تحقیق و بررسی چگونه باید انحام شود؟
یک معمار واقعاَ چه اطلاعاتی باید داشته باشد؟ مسائل عمدهای که او باید در ارتباط با حرفه بداند چیست و کدام در اولویت قراردارد؟
مردمشناسی: مردم کیست؟ در این ارتباط فرهنگ و هنر، شیوه زندگی، آداب و رسوم و… مطرح میشود که بدون شک غیر از محیط زندگی مردم محل مناسب دیگری برای آموزش آن وجود ندارد.
بطور کلی اگر بخواهیم با توجه به تعریف معمار و وظایف وی دانش و اطلاعات مورد لزوم یک معمار را موئرد بررسی قرار دهیم باید از دو زاویه شناخت حسی و شناخت ادراکی و یا به بیان دیگر از دو محور علمی و هنری مسأله را مورد بررسی قرار داد.
علم یک معمار در چیست؟ او باید ضوابط و اطلاعات فنی مربوط به ایستایی ساختمان را بداند. مسائل و مشکلات اجرایی مربوط به طرح را بداند مصالح و نیروهای کار علمی محلی را بشناسد آمار و ارقام و اطلاعات مربوط به افراد استفاده کننده از فضاهای مورد طرح را در دست داشته
باشد. اقلیم منطقه و شرایط جوی و آب و هوایی محل را بشناسد. اطلاعات و آمار مورد استفاده در فونکسیون فضاهای مورد طرح را در دست داشته باشد و کیفیت و نوع رابطه فضاهاغی مختلف در داخل مجموعه مورد طرح را بداند. وضعیت اقتصادی و توانایی مالی افراد استفاده کننده و صاحب کار را بداند. مدیریت و برنامهریزی را بداند. به مشکلات و مسائل شهرسازی و شهرنشینی آگاه باشد همیشه از آخرین تکنیک و روشهای کار ساختمانی اطلاع داشته باشد.
تاریخ اجتماع و روند رشد آنرا در جامعه بداند بر جریانهای اصلاحی و ا نحرافی حاکم بر جامعه در طول تاریخ اشراف داشته باشد. فلسفه و سبک زندگی مردم را باید بداند. اهداف و امیال کوتاه مدت و بلند مدت جامعه را بداند و فصلها و مراحل صعود نزول جامعه را در طول تاریخ بداند. هنر و تاریخ جامعه خود را بشناسد و بخصوص در این قسمت بر هنر عامه و مردمی اشراف داشته باشد. معمار باید تمامی این اطلاعات و اندوختههای خود را در ترکیبی مناسب و آنچنان بکارگیرد تا نتیجه کار او مطابق با واقعیت زندگی مردم و آرامش دهنده روح انسان باشد. معمار باید تمامی
اندوختههای خود را بنحوی بکار گیرد که نتیجه آن را که کار او میباشد سالها و سالها باقی میماند و پس از او دوام دارد. دارای مشخصات انسانی باشد. فضای خلق شده توسط او بایستی با محتوی انسانی و پرورش دهنده روح انسان باشد درست مانند نقاش که ترکیب رنگها و ترسیم زوایای نوع و کیفیت و نحوه کار با وسائل نقاشی را به عنوان علم نقاش میداند و آنگاه با ترکیبی
هنرمندانه نقش را میآفریند و شور و هیجان و تحرک خود را با قلم به تصویر میکشد. درست مانند شاعری که نوشتن و خواندن و علم کلام و ادبیات و دستور زبان را به عنوان علم شاعر میداند و آنگاه با ذوق خود و با شیوایی سخن خود آنرا آنچنان میپروراند که قرنها باقی میماند و باب تفأل ملتی میگردد.
پس علم نقاشی برای نقاش لازم است ولی کافی نیست. در مورد معمار همچنین است و اصولاَ هنری و اثر هنری همین است. علم را باید داشته باشد و هنر ذوق را با علم بیامیزد و بکارگیرد.
بطور کلی اگر بخواهیم اطلاعات مورد نیاز یک معمار را دستهبندی کنیم به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
۱- آگاهی از امکانات موجود( کتب و ا نتشارات در رابطه با موضوع، سازمانهای فعال در رابطه با موضوع، محققین و صاحبنظران، عکسها و نقشههایی که احتمالاَ قبلاَ توسط دیگران در این رابطه تهیه شده)
۲- شناخت تاریخی( اجتماعی و سیاسی تاریخ هنر جهان و ایران و منطقه مورد نظر، تازیخ هنر و فلسفه هنر و شناخت هنر بومی منطقه)
۳- شناخت محیط طیبعی( جغرافیای طبیعی، جغرافیای سیاسی و تقسیمات کشوری، اقلیم و شرایط جوی منطقه مورد طراحی)
ی منطقه وضعیت فرهنگی و مذهبی)
۵- شناخت محیط معماری( بافت منطقه، سنتهای معماری و طراحی فضاها، شیوه فنی و هنری معماری، اجزاء عناصر محیط سکونت و کار، تأثیر عوامل فرهنگی بر معماری، تفاوت معماری در اقشار مختلف، تزئین در معماری و ریشه و فلسفه آن)
۶- بررسی نمونههای مشابه در سایر کشورها و در ایران.
۷- وضعیت امکانات دولتی( بودجه عمرانی) در رابطه با طرح.
۲-۲ لزوم ایجاد مرکز اطلاعات در زمینه معماری و شهرسازی
همهگیر شدن فعالیتهای تحقیقاتی و مطالعاتی در بخش عمران و سیاست، توجه به برنامهریزیهای اصولی و زیربنایی، طی چند ساله اخیر بیانگر این واقعیت است که پایه و اساس اولیه هر حرکتی را اطلاعات و اتباطات تشکیل میدهد. لذا نحوه کسب آن نیز باید به گونهای صورت پذیرد که منجر به ایجاد تحول د رسیستم صحیح برنامهریزی و مطالعات پایهای در نظام عمران ملی و منطقهای و توسعه امور شهری و کالبدی در کشور گردد.
فقدان یک مرکز و یک منبع اطلاعاتی در کشور در زمینههای معماری و شهرسازی و دیگر رشتههائی که به نحوی به برنامهریزیها و طراحیهای ارتباط مییابند بوضوح مشهود بوده و احساس میشود. ناکافی بودن اطلاعات از وضعیت اقلیمی، جغرافیایی و حتی از آخرین تحولات و رهآوردهای منطقهای و کالبدی و نظم بخشیدن به فضاهای مسکونی شهرها فاقد جامعیت و کارائیهای لازم بوده و بعضاَ در راه اجراء آنها اثرات منفی بر جا میگذارد. در حقیقت اگر موقعیتی در این خصوص حاصل
نمیشود و یا در پارهای موارد مسؤلین اجرائی را در برخورد یا پیاده نمودن طرحها دچار مشکل میسازد، به خاطر آن است که در تهیه اطلاعات و بدست آوردن اعداد و ارقام در تعیین سرانهها و پشبینیها از فاکتورهای لازم سود نبرده و نمیبرند.
از آنجا که اکثر مؤسسات تحقیقاتی و مشاورهای با مطالعات و پژوهشهای اولیه برای تهیه طرح در ارتباط میباشند وجود یک مرکز و به تعبیری( بانک اطلاعات) در زمینه معماری و شهرسازی که در برگیرنده تمامی دادهها و برآوردهای ارقامی و آخرین اطلاعات جغرافیایی و اقلیمی باشد، ضروری به نظر میرسد. گرچه برخی سازمانها و وزارتخانهها از مراکز محدودی برای ارائه خدمتشان البته بصورتی ناقص سود میبرند اما پراکندگی این منابع اطلاعات، خود مشکلات عدیده و چندگانهای را برای محقق و پژوهشگران به وجود میآورد که نهایتاَ در تنظیم گزارشات دچار اشکال میکند.
امروزه با روشن شدن افقهای تازه در نظام برنامهریزی و توجه به امر مطالعات و تحقیقات پایهای ددر کشور در جهت اجراء صحیح پرژههای عمرانی و صنعتی، ظرفیت بالقوهای جهت تشکیل چنین مرکزی وجود دارد. و از آنجائیکه این مرکز عهدهدار وظیفه انتقال دانش معماری و شهرسازی و نیازهای اطلاعاتی و آماری و مؤسسات و مشاوران در حوزه تحصصی خود میباشد این امکان را فراهم میسازد تا تحقیقات در مجموعهای کاملاَ تخصصی گردآوری شده و پس از پردازش به سهولت در دسترس دانشپژوهان و طراحان قرار گیرد.
اگر این واقعیت را بپذیریم که ارتباطات و تبادل اطلاعات در دنیای امروز حرف اول را در نظام یکپارچه جهانی میزند، هرچه بیشتر بر این کمبود مالی در نظام تخصصی و علمی کشور واقف میشویم و بیتردید از موضوعاتی که در آینده نه چندان دور با آن مواجه خواهیم شد، مشارکت در تکنولوژی با سایر کشورهای جهان اعم از در حال توسعه و پیشرفته میباشد. با سیاستهای رفورم و ایجاد تحول در سیستم ساختار کشور، این مشارکت میتواند از جهات دریافت نظریهها در اصلاح سیستهای برنامهریزی و حتی اجراء و برخورداری از نقاط قوی تکنیکی و تخصصی قابل اهمیت بوده و به ایجاد یک بانک اطلاعات واحدی منجر میگردد. این روند هم اکنون در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از حالت ملی عبور نموده و وارد دوران مشارکتهای منطقهای و جهانی شدهاست. بنابراین تحقق این امر میباید از یکسو با سیستهای حمایتی از سوی سازمانها، جامعه مشاوران و وزارتخانههای زیربط همراه شده و از سوی دیگر با ترغیب محققان و پژوهشگران علمی در کشور با تکمیل این مرکز امکان دیدگاههای جدیدی را در مطالعه و تحقیقات بوجود آورد. در این راه میتوان با ایفای نقش متولی و با اختصاص بودجه و حمایتهای دولتی در ایجاد آن همت گماشته و زمینه را برای بهبود طرحهای جامع و عمرانی با اجرا درآوردن آنها فراهم نماید.
اهداف موضوع فوق میتواند گوشهای از بیان نیاز مبرم نظامی تحقیقاتی، مطالعاتی مادر طرحریزیهای کالبدی، برنامهریزیهای ملی و منطقهای و طرحهای جامع و شهرسازی باشد. با عنایت بر این واقعیت، بانک اطلاعات معماری و شهرسازی در کشور شکل گرفته و جایگاه واقعی خود را بدست خواهد آورد .
فصل سوم : معرفی چند مرکز تحقیقاتی در زمینه ساختمان
۳-۱-مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
۱-۱-۳ مقدمه و معرفی
اتکا روزافزون بر دانش و حرکت به سمت اقتصاد دانش محور، دو رویکرد مهم جهان امروز است. این رویکردها در راستای توسعه جوامع منجر به تولید انبوه دانش و اطلاعات گردیدهاست.اما آنچه میتوان بشر را به سر منزل مقصود برساند همانا کاربرد این دانش در کلیه بخشها و زمینهها است.بخش ساختمان به عنوان سهامدار عمده تولید ناخالص ملی از این قاعده مستثنی نیست.
در این راستا بازنگری زیر ساخت اطلاعاتی بخش و استفاده بجا و و اصولی از فناوری اطلاعات ضرورت و اهمیت فراوان دارد و همچنین بکارگیری اصول فناوری اطلاعات علاوه بر ایجاد دگرگونی مثبت در بخش مارا به عرصه رقابتهای اقتصادی هدایت خواهد کرد. از این رو مرکز اطلاعت ساختمان و مسکن به منظور گسترش منابع دانش افزایش کارایی بخش ساختمان در سال ۱۳۷۵ تأسیس گردید. هدف از تشکیل این مرکز در اساسنامه:
– ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی مرتبط.
– توسعه و گسترش پژوهش در فناوری اطلاعات.
– فراهم آوردن زمینه لازم برای ایجاد نظام اطلاعاتی مناسب در مورد ساخت و ساز فیزیکی عنوان شده و در این راستا مرکز کوشیدهاست به وظایف زیر عمل نماید:
– گردآوری، تولید و ارائه نظام یافته داده و اطلاعات.
– پژوهش و تحقیق در زمینه کاربرد علمی فناوری اطلاعات.
– بررسی و طراحی نظامهای کاربردی اطلاعات برای مدیران، برنامهریزان و سازندگان فعال بخش ساختمان.
محورهای عمده اطلاعاتی که مرکز بر اساس آنها کار گردآوری تولید و ارائه اطلاعات را انجام میدهد عبارتند از: نیروی انسانی، سرمایهگذاری، ماشینآلات، زمین، مصالح ساختمانی، شاخصهای بخش و کلیه مواردی که صنعت ساختمان به آنها نیاز دراد این اطلاعات از طریق وبسایت، نشریات و … در اختیار استفاده کنندگان بخش دولتی و خصوصی قرار میگیرد. مجموعههای مختلفی که در مرکز عهدهدار انجام این وظایف هستند عبارتند از:
۳-۱-۲ بخش پژوهش و اطلاعرسانی
توسعه و صنعت گسترش پژوهش اولین هدف تأسیس مرکز مطابق بند اول ماده(۱) اساسنامه میباشد و در این راستا از شورای پژوهشی و معاون پژوهشی به عنوان یکی از ارکان اصلی مرکز یاد شده است.
همانگونه که منشور توسعه علمی ایران مصوب چهل و چهارمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در سال ۸۰ اشاره کرده است بقای کشور با توجه به تحولات پیچیده سیاسی، علمی و صتنعتی جهان در گرو توشعه علم و فناوری و سرمایهگذاری در علم و پژوهش است و فناوری نه به معنی هزینه بلکه به معنی توجه به آینده کشور و توسعه پایدار و مطلوب آن است. به هر حال استقلال، امنیت و پیشرفت کشور بیش از هر چیز در گرو توسعه علمی است. در این راستا و برای تحقق مأموریتها این مرکز سه گروه پژوهشی با عنوان گروه
پژوهشهای کاربردی فناوری اطلاعات ساختمان و مسکن، گروه آمارهای پایهای بخش ساختمان و مسکن، گروه آموزش و اطلاعرسانی را زیر نظر معاونت پژوهشی و آموزشی خود تشکیل داده است و با تکیه بر توانمندیهای علمی متخصصان اساتید دانشگاهی وظایف خود را عمدتاَ حول محور اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی کاربردی متمرکز است انجام داده و پروژههای مختلفی اجرا نموده است.
۳-۱-۳ گروه پژوهشهای کاربردی فناوری اطلاعات
مطالعه و پژوهش در زمینه توسعه فناوری اطلاعات(IT) و تأثیر بر بخش ساختمان و
مسکن وظیفه بسیار مهمی است که در قسمتهای مختلف اساسنامه مرکز به آن اشاره شده است. توسعه فناوری اطلاعات مشتقیماَ نظامات شغلی و زندگی روزمره را متأثر میسازد. برای نمونه موضوع کاز از خانه
(TeleWorking) و ساختمان هوشمند Smart Building از جمله محورهایی است که مستلزم انجام کار پژوهش جهت تطیبق الگوهای ساخت و ساز و … میباشد. در این راستا اغلب مطالعات مرکز به صورت مطالعه تطبیقی صورت میگیرد.
۳-۱-۴ گروه پژوهشهای آمارهای پایهای
یکی از وظایف مرکز گردآوری داده و اطلاعات موجود در زمینه ساختمان و مسکن از طریق شناسایی و ایجاد ارتباط نظام یافته با سازمانها و مؤسسات تولید کنده داده و اطلاعت کشو و ارائه این اطلاعات به دستاندرکاران اجرایی، آموزشی و پژوهشی بخش ساختمان و مسکن کشور میباشد.گروه پژوهشی آمار و اطلاعات که برای انجام این وظیفه تشکبل شدهاست فعالیتهای زیر را در راستای رسیدن به اهداف مرکز پیگیری میکند :
– شناسایی تعریف مجدد نیازهای اطلاعاتی دستاندرکاران بخش.
– جمعآوری و پردازش دادهها جهت تولید اطلاعات کاربردی.
– تهیه طرحهای پژوهشی کاربردی در زمینه آمار اطلاعت ساختمان و مسکن.
۳-۱-۵ گروه اطلاعرسانی و آموزش
این گروه که وظیفه اطلاعرسانی و آموزش را به عهده دارد از سه واحد زیر تشکیل شده است :
۳-۱-۶- واحد انتشارات
این واحد دارای دو قسمت کتابخانه و بولتن داخلی است. در قسمت کتابخانه کتابهای
فارسی و لاتین در موضوعات ریانه، شبکههای اطلاعرسانی، معماری، شهرسازی و عمران، ساختمان و مسکن، اقتصاد و مدیریت و نیز منابع آماری و مرجع در دسترس پژوهشگران قرار میگیرد. سیدیهایی در موضوعات یاد شده بصورت آموزشی و نرمافزار موجود میباشد.از دیگر منابع کتابخانه میتوان به نشریات این واحد اشاره کردکه بیش از ۲۰۰ عنوان نشریه در حوزه
ساختمان مسکن، تأسیسات، معماری، شهرسازی، رایانه را در بر میگیرد. این واحد اقدام به تهیه و نگهداری بانک اطلاعات نمایه نیز کردهاست که شامل متن مقالات مندرج در نشریات علمی و فرهنگی کشور میباشد و در اختیار پژوهندگان قرار میگیرد. بولتن داخلی مرکز نیز شامل فنآروی اطلاعات موضوعات اخبار ساختمان و مسکن چکیده مقالات، تازههای نشر و نمایه مقالات منتشره در حوزه ساختمان و مسکن و فناوری اطلاعات میباشد.
۳-۱-۷ بخش انفورماتیک
۳-۱-۷-۱ واحد وب: پایگاه اطلاعاتی مرکز با هدف اطلاعرسانی درزمینه ساختمان و مسکن و موارد مرتبط با آن راهاندازی گردیده است.این پایگاه علاوه بر ارائه خدماتی که در خصوص آموزش مجازی و پست الکترونیکی، دارای اطلاعات متنوعی در خصوص قوانین مرتبط با بخش ساختمان و مسکن بانکهای اطلاعاتی متعدد اخبار ساختمان و مسکن کلیه جراید، طرحهای عمده وزارت مسکن و شهرسازی معرفی پایگاهها از جمله پایگاههای بخش ساختمان و سایر پایگاههای مفید و … میباشد. علاقمندان میتوانند با مراجعه به آدرس زیر از اطلاعات مفید و گسترده در زمینه ساختمان و مسکن استفاده نمایند.
http://www.icic.gov.ir
۳-۱-۷-۲ واحد آموزش: این واحد با سابقهای طولانی، سعی در بسط و گسترش دانش انفورماتیک و ارتقاء دانش فنی متخصصان بخش ساختمان و مسکن در جهت بالا بردن کارایی این افراد دارد و در این راه به برگزاری مداوم دورههای آموزشی زیر اقدام مینماید:
– سواد دیجیتالی مانند مهارتهای ICDL .MIS و…
– زبان انگلیسی.
– برگزاری سمینارهای مرتبط با فناوری اطلاعات.
۳-۱-۷-۳ بخش IT و توسعه سیستمهای کاربردی
در اساسنامه مرکز، توسعه نظامهای اطلاعاتی کاربردی به عنوان یکی از وظایف اصلی قید شده است که با هدف سیال نمودن گردش اطلاعات در بخش صورت گرفته و در برگیرنده فعالیتهای تعریف، ساخت و اجرای سیستمهای کاربردی میباشد. در راستای انجام وظیفه فوق تهیه و پشتیبانی سیستمهای بانک اطلاعاتی زمین، سیستم استعلام و یارانه و راهاندازی و تکمیل
پایگاههای اطلاعاتی مرکز اطلاعات ساختمان و مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی و… را میتوان به عنوان نمونه برشمرد.
۳-۱-۷-۴ گروه تحلیل و طراحی سیستمها
ا ین گروه به منظور شناسایی و ارائه راهکارهای مناسب در توسعه سیستمهای کاربردی تشکیل گردیده است. اهم فعالیتهای این گروه عبارتند از:
– مطالعه و برنامهریزی استراتژیک اطلاعاتی
– بررسی سازمان و اصلاح ساختار سازمانی جهت IT محور کردن آنها.
– مهندسی مجدد فرآیندهای کاری جهت بهرهور نمودن سرمایهگذاریها روی IT .
– طراحی و تولید سیستمهای اطلاعاتی عملیاتی کاربردی.
– شناسایی نیازهای آموزشی و ارائه برنامه آموزشی.
– تعریف دورههای تخصصی فناوری اطلاعات برای مدیران ارشد، مدیران و کارشناسان.
۳-۱-۷-۵ گروه برنامهنویسی
این گروه با بهرهگیری از نیروهای متخصص در زمینههای برنامهنویسی، به طراحی، پیادهسازی و پشتیبانی فرآوردههای فناوری اطلاعات میپردازد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
– سیستمهای نرمافزاری تحت شبکه و تک کاربره.
– سیستمهای تحت وب.
– وبسایت، مانند سایت وزارت مسکن و شهرسازی: www.mhud.gov.ir
– چند رسانهایMultimedia .
– سیستم آموزشی مجازی.
– پروژه تحقیقاتی GIS .
۳-۱-۷-۶ گروه پشتیبانی
گروه پشتیبانی مرکز که مسؤلیت امجام کلیه امور پشتیبانی و ارائه خدمات ایتنرنت را بعهده دارد از دو واحد تشکیل گردیده است:
۳-۱-۷-۷ واحد پشتیبانی سختافزاری و نرمافزاری
این واحد عهدهدار امر پشتیبانی سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت مسکن و شهرسازی میباشد اهم فعالیتهای این واحد عبارت است از:
– نصب و راهاندازی شبکه.
– بازبینی، نگهداری و تعمیرات سختافزاری شبکه،
– بازیبنی، نگهداری و تعمیرات سختافزاری ایستگاههای کاری،
– نصب و راهاندازی کلیه سیستمهای عامل(OS)،
– نصب آنتیویروسها و پشتیبانی و بروز نمودن آنها.
۳-۱-۷-۸ واحد شبکه و اینترنت
این واحد به ارائه خدمات اینترنت،بهینهسازی و بروز رسانی شبکه محلی وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن میپردازد.
از فعالیتهای این گروه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
– میزبانی، وب و پست الکترونیک،
– ثبت نام دامنه،
– توزیع دسترسی به اینترنت :
– internet
– Leased Leased Line
– Remote Access
– Multimedia Server
– Wireless Communication
۳-۲ دانشکده معماری و شهرسازی میشیگان
Cillege Of Architecturc + Urban Planning
دانشگاه میشیگان یکی از برجستهترین مؤسسات آکادمیک جهان است و به عنوان یک مرکز برای آموزش، تدریس، تحقیق و پژوهش و خدمات دارای شهرت وسیعی در سطح جهان میباشد. این دانشگاه به خاطر موقعیت قرار گیریش نزدیک دیترویت(Detroit) یکی از بزرگترین مراکز صنعتی در آمریکا منفعت زیادی را نصیب خود میکند بخصوص از میراث هنرمندانی چون آلبرت کان (Albret
Kahn) فرانک لویدرایت(Frank Luyd Wright ) میس ون دروهه(Mies Van der Rohe). و کرن بروک(Cranbrook) و سرینن(Saarinenes).
تقریباَ ۳۶۰۰ کارمند و ۳۵۰۰۰ دانشآموز در ۱۹ مدرسه و کالج در دانشگاه آن آربور
مشغول به مطالعه، تدریس و یا هدایت تحقیقات میباشند. کیفیت برنامههای آکادمیک در دانشکده میشیگان باعث قرار گرفتن این دانشکده جزء دو دانشکده و کالج اول جهان شدهاست.
۳-۲-۱ اهداف کلی مجموعه
هدف اصلی این مجموعه تهیه یک برنامه جانع و کامل جهت پیشبرد حرفه معماری و شهرسازی میباشد. برای رسیدن به این هدف دو نظر مشخصاَ وجود دارد، اول برنامههایی که جهت پیشبرد علم نوین در زمینه معماری و شهرسازی است دوم برنامههایی که مشخصاَ مربوط به دورههای آموزشی از دورههای قبل از حرفهای تا دکتراهای تخصصی میباشد، در زمینههای تحقیق و یا بورسهای دانشجویی.
به این منظور و برای گسترش ارتباط بین برنامه های آموزشی و مسأله تحقیق و پژوهش دانشکده از فعالیهای دانشجویی و تحقیقات آنها پشتیبانی مینمایند. اهداف دانشکده در جهت تحصیل محیطی مسئول و انسانی هدفگیری شدهاند.
۳-۲-۲ تاریخچه دانشکده میشیگان
واحدهای رشته معماری در دانشکده میشیگان برای اولین بار در سال ۱۸۷۶ توسط ویلیام جنی(William Le Baron Jenney) ارائه شد. در سال ۱۹۰۶ تحت برنامهای که در دپارتمان مهندسی به ریاست امیللورچ(Emil Lorch) تأسیس شد معماری به عنوان یک دوره آموزشی رسمی شناخته شد. در سال ۱۹۳۹ نام کالج به کالج معماری و طراحی تغییر یافت. برنامه آموزشی معماری به یک دوره ۵ ساله گسترش یافت و معماری چشم انداز(Land Scape) اضافه شد. در میانه دهه ۱۹۴۰ میشیگان یکی از محدود مدارسی بودکه به مسأله تحقیق پژوهش به عنوان بخشی ضروری از آموزش معماری مینگریست.
در سال ۱۹۴۶ دوره پایانی شهرسازی که بوسیله آن مدرک کارشناسی ارشد شهرسازی
داده میشد معرفی شد. این دوره اولین دوره از نوع خود در کشور بود. در سال ۱۹۴۸ بوسیله تأسیس آزمایشگاه مخصوص تحقیقات معماری این کالج اولین قدم را در مجموع کردن طراحی، ساختمان و تکنولوژی، نقشه کشی و تحقیق برداشت. در سال ۱۹۴۵ دانشجویان و کارکنان این آزمایشگاه یک قاب فضایی مخصوصی را برای حیاط ساختمان قدیمی معماری طراحی و برپا کردند که(اکنونLorch Hall نامیده میشود) و به مدت دو دهه در بر گیرنده تمام فعالیتهای تحقیقاتی درکالج شد.
افزایش دانشجویان در رشتههای تجسمی منجر به پیدایش دو مجموعه مجزای هنر و معماری شد در سال ۱۹۵۴ ا ین کالج این دو مجموعه و مجموعه کوچکتر معماری چشمانداز را به مدت یک دهه دیگر در ساختمان خود جای داد. برای دهه بعدی مجموعه معماری چشمانداز در سال ۱۹۶۵ به داشکده منابع طبیعی به علت گسترش ارتباط آن با علوم زمینی منتتقل شد.
در سال ۱۹۶۷ دوره ۵ ساله معماری به ۶ سال افزایش یافت و در سال ۱۹۶۸ سازمان یا مجموعه شهرءسازی نیز در دانشکده معماری و هنر ایجاد شد. در همان سال یک برنامه دانشگاهی در سطح دکترا در زمینه طراحی شهری و محلی دردفتر نایب رئیس دانشکده ایجاد شد با شرکت متخصصانی از ۱۲ مدرسه و کالج معماری و به این ترتیب دانشکده معماری و هنر میشیگان تبدیل شد به دانشکده معماری و شهرسازی و مدرسه هنر( ۱۹۷۴).
۳-۲-۳ سخنرانیها، نمایشگاهها، انتشارات و کنفرانسها:
در چند سال گذشته دانشکده یک برنامه غنی از سخنرانیها و نمایشگاههاترتیب دادند که شامل اتفاقات زیر میباشد:
۱- سخنرانی Raul Wallenberg
۲- سخنرنی یادبود John Dinkeloo
۳- نمایشگاه و سخنرانی Guido A.Binda
معماران و منتقدان معروف در سطح جهانی که دردانشکده سخنرانی یا نمایشگاه داشتهاند عبارتند از:
از برلن Daniel Lhbeskind
Michael Rotondi
– بنیانگذار جایزه کارخانه میلروهاوکینسون در نیویورک
Laurie Hawkinson
از مورفوسیس(Morphosis) Thom Mayne
Zaha Hadid / Denis Scolt Brown / Rafect Vinoly
معماری ساختمان سخنرانی تازه اتمام یافته درتوکیو
نویسنده معمار و محقق در تاریخ اجتماعی Witold Rybczyvski
معماران فرانسوی Jourda / Perraudin و Alexander Garvin معمار، مربی و عضو کمیسیون طراحی شهر نیویورک.
– نمایش کارهای حرفهای برحستگان معماری در گالریهای این کالج از مهمترین برنامههای آموزشی آن است علاوه بر نمایش کار خود دانشجویان.
۳-۲-۴ تحقیقات و پژوهش در کالج میشیگان
مسأله تحقیق در دانشکده میشیگان داستان غنی و پیچیدهای دارد از سالهای ۱۹۴۰ که کارهای تحقیقاتی در زمینه پیشساختگی صورت میگرفت فعالیتهای تضمین شده تحقیقاتی یکی از مهمترین برنامههای کالج میباشد. آزمایشگاه معماری و نقشهکشی(APRL) نوعی حمایت پایهای یا اولیه برای همه تحقیقات در کالج انجام میدهد و علاوه بر این هر برنامه درسی به تحقیقاتی که در زمینه همان موضوع مربوط میشود به دانشجویان خود کمک و حمایت میکند.
وقتی که کالج به ساختمان هنر و معماری در سال ۱۹۷۴ تبدیل شد امکانات تحقیقاتی مفصلی در آن بوجود آمد که هنوز یکی از برجستهترین در نوع خود در کشور میباشد. آزمایشگاه تکنولوژی ساختمان، آزمایشگاه رایانهای، شبیهسازی با مقیاس بزرگ شبیه سازی نورپردازی، تحقیقات گروه امنیت شهری(SUSG) آزماشگاه اطلاعات رسانی جغرافیایی(GIS ) همگی امکانات و فضای متناسب را جهت تحقیق و آموزش جهت پیشبرد و علوم معماری و طراحی فراهم آوردهاند.
هدف این آزمایشگاهها گسترش تحقیقات در زمینه علوم جدید و روشهای تحقیقاتی میباشد.
فضاهای عمومی طراحی شده جهت تحقیق شامل کارهایی در زمینه: تحقیقات طراحی محیط تکنولوژی ساختمان، مدیریت انرژی و مصالح رفتار انسان و محیط او طراحی به کمک کامپیوتر. تقویم ساختمان طراحی امنیتی و خط مشی طراحی مسکن و امکانات برای افراد خاص سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، مطالعه جغرافیایی مطالعه فرم ساختار و استفاده از زمین و طراحی شهری و همسایگی میباشد.
۳-۲-۵ مدیریت و اصول کار کالج
هزینه و درآمد مورد نیاز برای انجام پروژههای تحقیقاتی مرکز از مسؤلان دولتی و مراکز عمومی تأمین میشود که شامل تجارت و صنعت دانشگاه گروههای مخصوص استفاده کننده شرکتهایی با مسؤلیت محدود و یا تولیدکنندگان به همان اندازه که معماران حرفهای و یا شرکتهایی که برای تحقیق در زمینههای خاصی تأسیس شده میباشند.
کالج میشیگان سعی کرده که یک محیط غنی برای تحقیق دانشجویانی که بوسیله ان فعالیتهای عقلانی و دانشجویان و کارمندان خود را میپروراند به وجود بیاورد و همچنین به جامعه و حرفه معماری کمک کند مهمترین مشکلات زمانه را بیابد نیازهای آتی جامعه را پیشبینی کند و برای آیندگان رویا پردازی و نوآوری نماید.
کالج میشیگان دامنه وسیعی از امکانات را در اختیار دارد که شامل فضای مجهز کارگاهی نمایشگاهها، کلاسهای درس، آزمایشگاههای مجهز و کارگاهها ی وسیع است. ارتباطات کامپیوتری به راحتی در اختیار متقاضیان است و یک سالن کامپیوتری جدید که بوسیله خود دانشجویان و اساتید طراحی و اجرا شده( در مجله ریویوreview آپریل ۱۹۹۶)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.