تحقیق در مورد طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابع


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابع دارای ۴۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابع  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابع،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابع :

طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابع

مقدمه :
بهره وری اگرچه از دیرباز برای انسانها آشنا بوده است، لیکن مطالعات مرسوم و علمی درخصوص بهره وری مربوط به گذشته نزدیک می باشد.
هرچند اولین تلاش علمی در جهت معرفی بهره وری از قرن ۱۸ توسط آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل آغاز شد و بهره وری را تقسیم کار برای افزایش کارآیی نام برد، لیکن امروزه بهره وری از یک سنجش صرفاً کمی و داشتن یک معیار یا محک جلوتر رفته و به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است. در حال حاضر تعاریف مختلفی برای بهره وری ارائه شده است. ازجمله اینکه Clque «کلاگ» معتقد است سطح بالای زندگی مرهون بهره وری بالای اقتصاد است و Goldner (گلدنر) و Stenier (اشتانیر) که تحقق دستمزد بیشتر و ساعات کار کمتر را حاصل افزایش سطح بهره وری می دانند.

Jan forestide کاهش قیمت فروش و افزایش قدرت خرید و ارتقاء سطح زندگی و تسریع در پیشرفت اجتماعی را از اهداف بهره وری می داند و کارل مارکس لنین معتقد است که بهره وری کار اساسی ترین ابزار برای پیروزی مستقیم اجتماعی اشتراکی می باشد. در یک نگاه کلی بهره وری کلید اصلی خوشبختی و رفاه در نحوه کار و بازدهی واحدهای تولیدی و خدماتی بوده و ارزش افزوده بدست آمده از کالاها و محصولات می بایست نسبت به ارزش کل منابع مصرفی فزونی داشته باشد.

نقش مدیریت و سیاستگزاری مناسب در افزایش بهره وری علیرغم تغییر و تحولات درونی افراد بسیار حیاتی و مؤثر می باشد به گونه ای که مدیریت علمی علاوه بر ترویج تفکر بهره وری در سیستم با راهکارهای مفید و منظم تمامی منابع را برای حداکثر ارزش افزوده بکار می گیرد.
رشد اقتصادی و توسعه کشورها نیز ارتباط مستقیم با وضعیت بهره وری دارد به گونه ای که افزایش شاخص تولید ناخالص ملی که شرط لازم برای بهره وری از یک زندگی با کیفیت بهتر و بالاتر است تنها در صورت افزایش میزان دستاوردهای اقتصادی حاصل می شود.

ملتهای ثروتمند ملتهایی هستند که بهره ور باشند وبا استفاده از تکنولوژی روزآمد از نهاده های خود به نحو مؤثری استفاده نمایند.
در این مطالعه گام اول در بهره وری یعنی مبانی تئوریک بهره وری و متدولوژی سنجش و اندازه گیری بهره وری مورد بررسی قرار گرفته و روشهای اندازه گیری اثربخشی و کارآیی نیز از محورهای عمده فعالیت می باشند.
روش اجرا :

طرح در طی ۳ مرحله به اجرا درمی آید که عبارتند از :
۱ بررسی و تبیین اهداف و استراتژی ها و مأموریت و وظایف حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع با بهره‌گیری از دو منبع برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی کشور و اهداف و شرح وظایف و مأموریت های سازمانی معاونت مذکور
در این راستا فعالیتهایی از جمله متون قانونی بررسی و احصاء برنامه های مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با حوزه معاونت و بررسی ساختار و حیطه وظایف و برنامه های کلان وزارت بهداشت و معاونت توسعه صورت می گیرد.

۲ بررسی مبانی تئوریک اندازه گیری بهره وری و معرفی شاخص های اندازه گیری بهره وری با استفاده از شناسایی شاخص های سنجش بهره وری (کارآیی و اثربخشی) در حوزه معاونت توسعه

در این ارتباط فعالیتهایی ازجمله مطالعه کتب حاوی الگوها و روشهای اندازه گیری بهره وری و شاخص های آن، بررسی شاخصهای پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و انجام مطالعات تطبیقی و تعیین شاخص های بهره وری موردنظر می باشد.
۳ تدوین نظام اندازه گیری بهره وری حوزه معاونت توسعه با طراحی نرم افزار مناسب، اندازه گیری بهره وری در یک دوره مشخص از جمله فعالیتهای این مرحله می باشد.

یافته ها:
در بخشی از طرح ساختار کنونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدنظر قرار گرفته و براساس آخرین تشکیلات موجود شرح وظایف کلان این وزارتخانه در حوزه های تحت پوشش اداری مالی- بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و غذا و دارو تبیین گردیده است.
براساس تشکیلات موجود نقش اجرایی وزارت متبوع بیشتر شده و ۳۳% وظایف اداری – مالی، سیاستگزاری، خط مشی و برنامه ریزی و هماهنگی ۳۹% هدایت و نظارت و ۲۷% نیز دارای حمایت و اجرا می باشد که نقش اجرایی در زمینه دارو و غذا برای این وزارت لحاظ نگردیده است.

تشریح هدف محوری وزارت بهداشت که همانا فراهم کردن موجبان تأمین بهداشت و درمان کلیه افراد کشور ازطریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی درمانی و آموزش می باشد از مباحث مطرح شده بوده که با ارائه وظایف اساسی این وزارت ارائه می یابد.

ارائه بخشی از طرح اهداف و سیاستهای مرتبط با حوزه کاری معاونت توسعه با استناد به برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی و عمرانی قبل و بعد از انقلاب بیان گردیده و باتوجه به تشکیل معاونت توسعه در سال ۱۳۷۹ و با مطالعه مستندات موجود نسبت به جمع آوری و تلخیص مأموریت اهداف بلندمدت و کوتاه مدت معاونت توسعه اقدام گردید.

وظایف تمام معاونت توسعه مدیریت ومنابع به شرح زیر احصاء گردیده است :
تأمین و ارائه خدمات ستادی برای توسعه سازمانی
تأمین و ارائه خدمات ستادی برای توسعه مدیریت منابع انسانی و مالی
تأمین و ارائه خدمات ستادی برای توسعه مدیریت منابع اطلاعاتی و فیزیکی
مدیریت اجرای کلیه منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی

شناسایی اهداف بلندمدت و کوتاه مدت و عملیاتی واحدهای زیرمجموعه معاونت توسعه شامل دفتر حقوقی و امور مجلس – دفتر توسعه مدیریت وتحول اداری- اداره کل منابع انسانی و منابع مالی وبودجه – اداره کل منابع فیزیکی – اداره کل ذیحسابی و اداره امور عمومی و دفتر تحقیقات کاربردی از جمله اقدامات دیگر می باشد.
در بخش بعدی ضمن تشریح مدل انتخابی بهره وری مبانی تئوری افزایش بهره وری در سازمان و اجزا آن یعنی کارآئی و اثربخشی تبیین گردیده و راههای اندازه گیری شاخص های کارآیی و اثربخشی با روشهای سنتی و مدرن به تفصیل شرح داده شده اند.

نحوه تعامل و تداخل بین کارآیی و اثربخشی و تأثیر آن بر روی بهره وری ازجمله کارهای دیگر طرح بوده است.
درالگوی پیشنهادی اندازه گیری بهره وری مأموریت هریک از واحدهای سازمانی معاونت توسعه براساس ۳ مؤلفه برنامه ریزی – اجرا و ارزیابی مشخص گردیده است و نحوه محاسبه شاخص های بهره وری در بخش منابع و محصول با ارائه جدول محاسبه این شاخص ها ذکر گردیده است.

در بخش آخر با بررسی اهداف و استراتژی ها و مأموریت سازمانی حوزه معاونت توسعه و بامقایسه روشهای مختلف اندازه گیری بهره وری مدل مناسب جهت تعیین شاخص های بهره وری،‌ کارآیی و اثربخشی معاونت توسعه و دوایر آن در قالب یک برنامه نرم افزاری که شاخص های مذکور هم به صورت مجزا و هم به صورت بهره وری کل واحد و کل معاونت براساس نوع فعالیت در سالهای مختلف احصاء نماید، طراحی گردیده است.

نتیجه گیری:
آنچه مسلم است طراحی شاخص ها و درنهایت محاسبه بهره وری درهر مجموعه می تواند ضمن برآورد وضعیت موجود و مقایسه آن با گذشته حرکت به آینده را نیز برای پیشبرد اهداف یک مجموعه ترسیم نماید. بی تردید اگر محاسبات با شاخص ها و اعداد و رقم های کمی نیز بیان شده باشند به نحو مطلوبتری مدیران مجموعه را از وضعیت سازمان آگاه می نمایند. در طرح مذکور علیرغم سعی و تلاش فراوان برای به نتیجه رسیدن طرح فقط برنامه و نحوه محاسبه بهره وری ذکر گردیده است.

اگر داده ها و اطلاعات موردنیاز در قالب فرمولها و روشهای ارائه شده گردآوری می شد بالطبع حاصل کار ناتمام نمی ماند و محاسبه بهره وری حوزه معاونت توسعه امکانپذیر می شد.

طراحی نظام پرداخت بر مبنای عملکرد

چکیده:
در این مقاله سعی بر آن است الگوهای نوین مدیریت منابع انسانی (HRM) با وضعیت فعلی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تطبیق یابد .
در این مقاله ، حوزه های مدیریت منابع انسانی به شرح ذیل مد نظر قرار گرفته اند :
– طراحی ساختار سازمانی
– تامین نیروی انسانی
– آموزش و بهسازی نیروی انسانی
– مدیریت عملکرد
– نظام حقوق و دستمزد
– حفظ و نگهداری کارکنان
– جابجایی و ترک نیروی انسانی
– روابط کار
– نظامهای اطلاعاتی منابع انسانی

مقدمه :
اگر مدیریت را فرایند بکارگیری موثر و بهینه منابع مادی و انسانی برای دستیابی به اهداف سازمانی بر اساس نظام ارزش حاکم تعریف نماییم ؛ مدیریت منابع انسانی بهره برداری از نیروی انسانی برای نیل به اهداف سازمانی بر اساس همان ارزشها خواهد بود . به عبارت دیگر مدیریت منابع انسانی ، جذب ، توسعه و حفظ نیروی کار شایسته و لایق جهت دستیابی به اهداف کلان و خرد سازمانی می باشد .
عمده ترین وظایف این شقه از مدیریت را خبرگان فن چنین دانسته اند :

۱ برنامه ریزی
۲ سازماندهی
۳ هدایت و رهبری
۴ کنترل و ارزیابی

برنامه ریزی نیروی انسانی ، طراحی روشی است که بوسیله آن روش سازمان از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب سیر نماید، لذا این برنامه ریزی آلتی سازمانی است جهت تحقق اهداف خرد و کلان سازمانی .

مزایای برنامه ریزی نیروی انسانی :
A. کمک به سازمان جهت برآورد میزان تقاضای قوای انسانی
B. کمک به سازمان جهت پیش بینی عرضه نیروی انسانی
C. تجزیه و تحلیل مشاغل سازمانی
D. هدایت و کنترل مولفه های موثر بر نیروی انسانی

E. افزایش بازده نیروی انسانی
F. تشخیص کمبود یا مازاد نیروی انسانی
G. تثبیت و تشخیص وضعیت مطلوب سازمانی
بخشهای مشمول مدیریت منابع انسانی :

۱ طراحی و تجزیه وتحلیل ساختار سازمانی و مشاغل
۲ تامین نیروی انسانی
۳ آموزش و بهسازی نیروی انسانی
۴ مدیریت عملکرد

۵ نظام پرداخت حقوق و دستمزد
۶ حفظ و نگهداری نیروی انسانی
۷ جابجایی و ترک نیروی انسانی
۸ روابط کار
۹ نظامهای اطلاعاتی نیروی انسانی

۱ طراحی و تجزیه و تحلیل ساختار سازمانی و مشاغل
بلاشک و به استناد تمامی منابع علمی مدیریت منابع انسانی ، طراحی ساختار سازمانی باید از گذرگاه مدیریت منابع انسانی تحقق یابد ، از آنجا که چنین نکته مهمی در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مغفول مانده است ، بدواً تذکار آن لازم می دانیم .

شکل ۱ – ارتباط تجزیه و تحلیل و ساختار سازمانی

روند فرایند تجزیه و تحلیل شغل :
۱ برنامه ریزی : در این مرحله ابتدا اهداف تجزیه و تحلیل شغل شناسایی شده و مسئولین این امور می بایست در سطح بالایی از حمایتهای بخش مدیریت در جهت بهسازی و افزایش بهره وری سازمان برخوردار گردند .
۲ آمادگی : در این مرحله مشاغل مورد تجزیه و تحلیل مورد شناسایی قرار می گیرند و چارچوب و رویکرد تجزیه و تحلیل در مورد آنان مشخص و مصوب می گردد .
۳ اداره و هدایت روند تجزیه و تحلیل شغل : در این گام که بالواقع از اساسی ترین گامهاست ، ابتدا اطلاعات مربوطه جمع آوری گردیده و سپس مسئولین امور تجزیه و تحلیل شغل به بازنگری و ویرایش اطلاعات جمع آوری شده می پردازند .

۴ بسط و تعمیم تعاریف و خصوصیات شغل : پس از جمع آوری و ویرایش داده ها و اطلاعات ، مسئولین مربوطه به پیش نویسی تعاریف و خصوصیات شغل پرداخته و به همراه مدیران و کارکنان اقدام به مرور و بازبینی پیش نویسها می نمایند .
۵ اصلاح و ارتقاء تعاریف و خصوصیات شغل : این مرحله ، گام نهایی بوده ، شرح شغلها و وظایف آنها و تعاریف و خصوصیات مشاغلی به دقت بررسی و تصویب می شوند .
تفکر سیستمی در طراحی ساختار سازمانی :
در طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی به قصد افزایش بهره وری لازم است رویکرد روشمند ( سیستماتیک ) برگزیده شود . این رویکرد برای در نظر گرفتن اهداف ، کارکردها و عناصر یک سیستم مجموعاً موفقیت آمیز بوده است . در تفکر روشمند به توصیف فرایندها و ساختارها بر اساس داده ها ، پردازش و ستانده ها ، پرداخته می شود .
Out put In put

Feed back
طراحی شغل:
در طراحی شغل ،توجه به اهداف سازمانی ،نمودار سازمانی و ایجاد شرایط احراز و شرح شغل مناسب ضروری است.این روند از نمودار ذیل تبعیت میکند.

در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی چهار گروه شغلی تعریف شده اند :

– گروه شغلهای تخصصی : عبارت است از آن دسته شغلهایی که مستقیماً در ارائه خدمات موثر بوده و نیاز به تحصیلات و تجربه در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی دارند . این شغلها در ساختار سازمانی حکم واحد صف را دارند .
– گروه شغلهای مدیریتی : عبارتند از تعداد خاصی سیستم های تعریف شده که غالباً انتصابی بوده و قاعدتاً تحصیلات افرادی که در این شغلها به کار گرفته می شوند مرتبط با مباحث پزشکی و پیراپزشکی است .

این افراد تصمیم گیری عمده در سازمان را بر عهده دارند و تصمیمات ایشان هم برواحد های صف و هم بر واحدهای ستاد تاثیر گذار خواهد بود .
– شغلهای اداری : عبارتند از شغل های ستادی و سازمانی که در نقش واحد ستادی هستند و قاعدتاً نیاز به تحصیلات در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی ندارند . این افراد در حقیقت بازوی بوروکراتیک سازمان را تشکیل می دهند .

– شغل های خدماتی : این شغل ها نیاز به تخصص خاصی ندارند و ستادی بوده و غالباً بصورت پیمان سپاری اداره می شوند .
جدا سازی آموزش از درمان بیماران :

آنچه مع الاسف در ساختار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دیده می شود ، به کار گیری دانشجویان در امر درمان بیماران است . با توجه به اینکه ماموریتهای این سازمان با سلامتی مردم ارتباط دارد ، به کار گیری نیروهای کم تجربه در چنین امر خطیری می تواند سلامت جامعه را دچار مخاطره سازد . لذا باید از نظر ساختاری این دو موضوع از هم تفکیک گردد .

۲ تامین نیروی انسانی :
تامین نیروی انسانی علی القاعده از روند زیر تبعیت خواهد کرد،که دارای ۶ مرحله اصلی به شرح نمودار ذیل می باشد:

بحثی نوین در روشهای هدف گذاری :
این روشها را به دو دسته نتیجه گرا و استاندارد گرا تقسیم بندی می کنیم :
۱ روش نتیجه گرا : در این روش در راستای بالا بردن سطح کیفی ارائه خدمات و بهبود وضع سلامت جامعه که اصلی ترین هدف وزارت بهداشت و درمان هر کشوری است ، ابتدا مسئولین ، اقدام به طرح یک هدف نموده و در مرحله بعدی به برنامه ریزی برای چگونگی به اجرا در آمدن این طرحها و سپس تامین نیروی انسانی مورد نیاز می پردازند .

۲ روش استاندارد گرا : در این روش بدواً بایست استاندارد های جهانی تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) بررسی و مطالعه شده و فاصله موجود بین وضعیت فعلی بخش بهداشت و درمان کشور ( براساس آمارهای موجود ) با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مشخص گردد . گام بعدی ارائه راهکارها و طرحهایی است که به یاری آنها می توان مشکلات موجود را بر طرف نمود و در پی آن تشخیص نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام فعالیتها انجام می گیرد .

در صورتی که هدف گذاری در سازمانهای بهداشتی و درمانی بر مبنای دو روش فوق و به شکل همگام و همزمان صورت پذیرد ، می توان امیدوار بود که امکان برنامه ریزی صحیح و در پی آن جذب قوای انسانی مورد نیاز میسر شده ، سازمان به اهداف معین خویش نیل نماید .
۳ آموزش و بهسازی نیروی انسانی :
روند آموزش چنین دیده شده است و دارای ۵ مرحله بوده که مراحل باید یکی پس از دیگری در راستای دستیابی به اهداف سازمانی اجرا شوند:

آنچه در نمودار فوق آمده است ، نشان دهنده مراحل اجرای یک برنامه آموزشی است .
روشهای شناخت نیازهای آموزشی :
A. نظرخواهی از مدیران بخشها
B. استفاده از شبکه های جهانی و الکترونیکی
C. استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان امر آموزش و پژوهش

فواید برنامه ریزی آموزش :

برگزاری آموزش : دوره های آموزشی به دو صورت برگزار می شوند . این دوره ها یا به صورت داخلی در داخل مجموعه برگزار می شوند و یا به صورت ً پیمان سپاری (Out Sourcing انجام می پذیرد.
در واگذاری دوره ها به شرکتهای بیرونی البته باید به دو امر توجه نمود :
اول مساله کیفیت این دوره های آموزشی است که باید تامین کننده نیازهای برنامه ریزی شده باشد .
دوم مساله توجیه اقتصادی است ، برگزاری این دوره ها نباید هزینه های غیرقابل جبران برای مجموعه داشته باشد .
بهسازی نیروی انسانی :

بهسازی نیروی انسانی در عمل یعنی ایجاد شرایطی که منجر به بهینه سازی عملکرد کارمندان می شود انگیزش یکی از مهمترین مباحث در زمینه بهسازی نیروی انسانی است .

در انگیزش افراد تامین سه سطح نیاز قوای انسانی مد نظر قرار می گیرد :
سطح اول – نیازهای اولیه : مانند خوراک ، پوشاک و مسکن
سطح دوم – منزلت اجتماعی : نهایت آرزوی انسان این است که در زندگی ، از موقعیت و شان اجتماعی مطلوب برخوردار باشد . این سطح از سطح اول مهمتر است .

سطح سوم – خواسته های شخصی : نیرویی وجود دارد که نسبت به موارد قبلی ، از اهمیت بیشتری برخوردار است و آن تامین خواسته های شخصی و نیازهای فردی است .

سطح اول پیش نیاز سطح دوم و سطح دوم نیز پیش نیاز سطح اول است .
مهمترین هدف انگیزش ایجاد رضایت شغلی است .
ماموریت سازمان

سازمان دهی

تعریف ماموریت و وظایف اصلی واحد ها

تعریف وظیفه هر شغل

تعریف آموزش ها و مهارتهای لازم برای هر شغل

۴– مدیریت عملکرد:
مدیریت عملکرد اهداف فراوانی را تعقیب می کند از آن جمله می توان موارد ذیل را نام برد :

– افزایش اثر بخشی سازمان
– افزایش بهره وری کارکنان
– ارتقاء سطح مهارتها
– پرداخت حقوق و دستمزد عادلانه ;;;

روند ارزیابی عملکرد به نحو ذیل است ،در حقیقت ارزیابی عملکرد با این تعریف ،امری ضروری جهت مدیریت عملکرد کارکنان است:

شاخصها ( معیارها )ی عملکردی :
شاخص از مهمترین مفاهیم در مدیریت عملکرد است ، شاخص آن مولفه ای است که میزان عملکرد را مشخص میکند :

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.