مقاله گزارش کار اموزی پروژه ساختمانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله گزارش کار اموزی پروژه ساختمانی دارای ۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گزارش کار اموزی پروژه ساختمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گزارش کار اموزی پروژه ساختمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گزارش کار اموزی پروژه ساختمانی :

– مقدمه
یکی از ویژگیهای ساختمانهای بتنی ، پیچیدگی، حساسیت و تخصصی بودن اجرای آن میباشد که نقش بسزای در عملکرد آتی سازه بازی میکند ، بنابراین لزوم پرداختن به تحقیق و مطالعه و آزمایش در مورد روشها و سبکهای اجرایی در اینگونه سازه ها و یافتن تکنیکهای عملی و همچنین اقتصادی مناسب در این مورد ، بیش از هر چیز بایسته به نظر میرسد .

با مد نظر قرار دادن این هدف ، وظیفه خود دانستم که موضوع گزارش کار آموزی را به بیان این امر اختصاص دهم و با نگارش آن گام کوچکی در اعتلای این صنعت مهم بردارم.
در این مجموعه سعی شده با در نظر گرفتن ریزه کاریهای فنی و تکمیل آنها با تصاویر گرفته شده از مراحل مختلف کار ، حتی المقدور شمه ای از کار بتنی در نظر خواننده پدید آید.

لازم به توضیح است که سبکها و روشهای اجرایی در کار بتنی بسیار گسترده و گوناگون میباشدو مطالب گردآوری شده فقط گوشه ای از این وسعت بی پهنا را بیان خواهند کرد .
به امید شکوفایی روز افزون صنعت ساخت و ساز و رفع موانع موجود در این امر خطیر در میهن عزیزمان ایران .
جابر کاشانی
بهار ۸۵

۲- مراحل عملیات بتنی
از آنجا که مبحث فونداسیون ، مبحث مشترک در کلیه ساختمانها میباشد و بحث ما خاص روی سازه های بتنی است ، از آوردن آن در مجموعه خودداری مینماییم . اما باقی مباحث را به ترتیب اجرا ، طی موارد زیر شرح میدهیم :

۲-۱- اجرای ستون بتنی
در اجرای ستون ها مراحل زیر بترتیب انجام می گیرد :
۲-۱-۱- آرماتور بندی :
برای ساخت قفسه آرماتور برای ستونها ابتدا میلگردهای طولی ستون را با توجه به تعداد و ابعاد ذکر شده در نقشه می برند و به نزدیکی مکان نصب ،یعنی میلگردهای انتظار انتقال میدهند.آنها را روی دو عدد پایه بصورت افقی گذاشته و سپس خاموتها را به آنها حلقاویز نموده ،سپس از روی میلگردی که قبلا طبق مشخصات نقشه مدرج گردیده ، آنها را در جای معین خود قرار میدهدند(البته بجز حدود یک متر پایین قفسه ،چون باید میلگردهای انتظار را نیزدر بر بگیرند ) سپس قلابهای در نظر گرفته شده را میان میلگردها قرار میدهند .بعد محلهای تقاطع را با مفتول میبندند تا در سر جای خود محکم شوند .سپس چند کارگر قفسه را بلند کرده و به صورت عمودی ،در راستای میلگردهای انتظار (ریشه)قرار میدهند و حدودا تراز کرده بعد خاموتها و قلابها ی مربوط به پایین قفسه را به پایین سر میدند و در جای معین آن با مفتول میبندند تا دیگر تکان نخورد .

در این میان نصب قطعات مخصوص تکیه گاهی راه پله ها،که از قبل درست شده اند ، نباید فراموش شود .این قطعات شامل یک صفحه فولادی وچند میلگرد خم شده است که توسط جوش متصل شده اند.چون پله های بکاررفته در این پروژه فلزی است (تیرآهن وطاق ضربی)از این قطعات برای اتصال تیرآهن ها به اسکلت اصلی ساختمان استفاده می شود.

۲-۱-۲- قالب بندی ستون
بمنظور قالب بندی ستونها بدین ترتیب عمل میشود :
قالبهای فلزی با مقطع مربع شکل که از چهار وجه مجزا تشکیل میشوند ،در هنگام اجرا ابتدا دو به دو آنها را به هم متصل نموده و از این پس با این دو قطعه نبشی شکل کار میکنند به این ترتیب که آنهارا بلند کرده در جای مخصوصی که با خط کشی و اندازه گیری و با رنگ مشخص گردیده

(چاک لاین )،قرار میدهند .لازم به ذکر است که قالبها را باید قبل از جایگذاری ،با مواد روغنی یا نفتی رها ساز ،چرب نمود تا در هنگام جدا نمودن قالبها ایجاد مشکل ننماید.
در گوشه های قالب در مواردی که گوشه ستون آشکار است و درون کار قرار نمیگیرد ،قطعاتی قرار میگیرد که باعث ایجاد پخ در آن میشود تا از پریدن گوشه ها جلوگیری شود .
چفت و بست قالبها نیز توسط گیره ها ولبه های سوراخدار قالب انجام میشود ،با این توضیح که با قرار گرفتن نوک گیره ها درون سوراخهای مذکور و ضربه زدن به قسمت منحنی آن که بصورت فنری عمل میکنند ،دو لبه ناری دو قالب مجاور را به هم میچسبانند.

بعد از این مرحله بمنظور ایمنی بیشتر در مقابل نیروهای جانبی مانند باد و ; قالبها را از بالا توسط میله های مهار و مفتول به حلقه های از پیش کار گذاشته شده در کف ،متصل میکنند .اینکار بیشتر در لبه های کناری ساختمان انجام میشود ،اگر از یک طرف در کنار ساختمان باشد با یک میله مهار در سوی مخالف و اگر از دو جانب به کنار ساختمان منتهی شود مثل گوشه های ساختمان ، باید دو میله مهار در دو سمت دیگر ستون بسته شود.
مرحله بعد آب بندی کردن ته قالبها بوسیله ملات گچ است تا در هنگام بتن ریزی از در رفتن آب یا شیره بتن جلوگیری شود .
تا بدین جا مرحله قالب بندی ستون به اتمام میرسد .

۲-۱-۳- بتن ریزی ستونها
بتن ستونها در کارگاه ساخته به شرح ذیل ساخته میشود :
ابتدا مواد اولبه ساخت بتن ( شن و ماسه و آّب و سیمان )را در نزدیکی محلی که قرار است بتن ساخته شود (این مکان باید حتی الامکان درجایی در نظر گرفته شود که کمترین میزان حمل و نقل بتن از محل تولید تا مصرف،صورت گیرد )و دستگاه میکسر یا بتونیر قرار دارد ، انبار میکنند.

ساخت بتن توسط دو کارگر انجام میگیرد که یک نفر وظیفه پیمانه کردن مصالح شن و ماسه با فرغان و ریتخن آنها بدرون جام متحرک بتونیر را بر عهده داشته و فرد دیگر با ریختن کیسه سیمان و بعد بالا بردن جام توسط اهرم تعبیه شده روی دستگاه ،محتویات درون جام را درون دیگ گردان ریخته ،سپس با کم کم اضافه نمودن آب به آن و گذشتن حدود دو دقیقه ،مخلوط بتن داخل دیگ را درون ظرف بالا برنده میریزد و بعد با اهرمی دیگر ظرف مذکور را که توسط کابل کشیده میشود ،به بلا انتقال میدهد.

این ظرف در ارتفاع مورد نظر ثابت شده و بعد توسط کارگری در بالا ،واژگون شده و بتن آن بدرون چرخدستی حمل بتن میریزد و تا پای ستون مورد نظر حمل میگردد.
بتن را روی کف (که البته باید تمیز و عاری از هر گونه شِِْیء خارجی باشد) خالی کرده و بعد یک کارگر با بیل مقداری از آنرا داخل استانبولی روی چهارپایه اول (کوتاه) ریخته سپس کارگر دیگری آنرا بروی چهارپایه دوم ( بلندتر ) انتقال داده تا کارگر سوم استانبولی را داخل قالب ستون بریزد.

بعد از ریختن هر۵ یا ۶ استانبولی بتن داخل قالب، ویبره را بکار انداخته ، شیلنگ آنرا داخل قالب میبرند تا هوای زاید بتن را که باعث کرمو شدن بتن میگردد ،خارج شود و بتن متراکمی ایجاد شود.اینکار را ادامه میدهند تا سطح بتن ریخته شده به ارتفاع مورد نظر برسد ، در این مرحله کار بتن ریزی این ستون به اتمام رسیده و کارگران وسایل و ابزار را به پای ستون بعدی انتقال داده و مشغول بتن ریزی آن میشوند .

ستون قبلی با ریختن بتن به احتمال زیاد از شاقولی بودن خارج شده است ، بنابراین تا قبل از گرفتن بتن و سخت شدن آن باید نسبت به تراز کردن قالب اقدام نمود.
۲-۱-۴- تراز کردن قالب
تراز کردن قالب توسط ابزاری بنام شاقول ترکی انجام میشود .شاقول ترکی از یک دسته عصا مانند و یک وزنه و ریسمان تشکیل شده که سر بالایی ریسمان تانوک دسته ۲۰ سانتی متر فاصله دارد ، بنا براین با تکیه دادن نوک دسته به بالای قالب ، باید پایین قالب نیز از ریسمان ۲۰ سانتی متر فا صله داشته باشد تا بتوان گفت که قالب تراز است،اگر این فاصله بیشتر یا کمتر باشد باید با جابجایی قالب آنرا تراز نمود اما چون قالب پراز بتن شده و بسیار سنگین و غیر قابل حرکت است باید با شگردی خاص اینکار را انجام داد . بدین منظور لوله های فلزی مقاوم را بطور مایل بین لبه بالای قالب و کف قرار داده سپس قسمت پایین آنرا با اهرمی نوک تیز که در فاصله کم سطح کف و انتهای لوله قرار میگیرد ،به جلومی رانند یا باضربه زدن به عقب حرکت میدهند تا قالب تراز شود.

۲-۱-۵- قالب برداری
بعد از اجرای بتن ریزی ستونها و گذشت زمان لازم برای گیرش بتن تا حدی که بتواند شکل خود را حفظ نماید ،اقدام به قالب برداری از ستون میشود . هر چقدر قالب بیشتر در کار باقی بماند برای کیفیت و مقاومت بتن بهتر است اما در کارگاه چون معمولا با محدودیت تعداد قالب و زمان روبروییم و همچنین با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی ،باید زودتر اقدام هب قالب برداری نمود .

معمولا زمان مناسب برای باقی ماندن قالب در بتن را ۲ روز در نظر میگیرند تا در موقع قالب برداری به گوشه های ستون آسیب وارد نشود .
برای اینکار ابتدا با چکش به گیره ها ضربه میزنند تا آزاد شوند سپس آنها را از سوراخ خارج میکنند ، قسمت بالای قالب را با ضربه چکش کمی رها کرده تا فاصله ای ایجاد شود سپس با انداختن قطعه چوبی بین قالب و سطح بتنی ستون در کمر آن و فشار دادن بالای فالب به سمت ستون ، قسمت پایین آنرا نیز جدا میکنند .

در قالب برداری ستون های کنار ساختمان باید دقت و احتیاط کافی را مبذول داشت تا از سقوط احتمالی قالب های فلزی سنگین جلوگیری شود.
۲-۲- اجرای تیرهای بتنی
۲-۲-۱- داربست
اولین مرحله از کار اجرای تیر های بتنی ،اجرای داربست بین ستونها است کار این داربست ها انتقال بار ناشی از وزن قالب های کف ، آرماتورها ،کارگران در حال کار و ; به شمع های زیر آن و در نتیجه به زمین یا کف تمام شده است .
از آنجا که داربست پایه و اساس کار اجرای تیرها و بعد هم سقف میباشد لذا میبایست ارتفاع طبقه مورد نظر را وری آن لحاظ کرد و کل داربست را در یک ارتفاع نسبت به کف تمام شده قرار داد.

بدین منظور ارتفاع مورد نظر را روی یک ستون مبنا علامت زده سپس کار انتقال ارتفاع به دیگر ستونها را توسط شیلنگ تراز انجام میدهند .
شیلنگ تراز شیلنگ طویل و نازک با جنس شفاف است که آب درون آن قابل مشاهده بوده زمانی که درون آن فقط آب ( بدون هیچ حباب هوایی )باشد در دو سر آن ، ْآب در یک سطح قرار میگیرد . بنابراین با گرفتن سر شیلنگ روی خط ارتفاع ستون مبنا و گرفتن انتهای شیلنگ روی ستون مورد نظر و کم کم بالا و پایین بردن آن تا ثابت شدن سطح آب بر روی خط ارتفاع ،میتوان خط ارتفاع را رو ی ستون مورد نظر مشخص کرد . اینکار را برای تمامی ستونها یک به یک انجام میدهند .

مرحله بعدی کار انتقال لوله ها ی داربست به محل اجرا ، با توجه به طول آنها و فاصله ستون تا ستون است. سپس دو کارگر در کنار دو ستون با بالا بردن لوله ، آنرا توسط مفتول آرماتور بندی به میلگرد های انتظار هر ستون متصل کرده و ارتفاع آنرا با خط ارتفاع هر ستون تنظیم میکنند .اینکار را در تمامی جهات X,Y بین ستونها اجرا میکنند.

در مواقعی که در نقشه ساختمان ، کنسول پیش بینی شده ،طول لوله منتهی به ستون مجاور کنسول ، باید بلندتر بوده تا کنسول را نیز تحت پوشش قرار دهد.

۲-۲-۲- شمع بندی
مرحله بعد قرار دادن شمع های بازو ( دستک ) دار زیر داربست ها است ، بطوریکه در فاصله تقریبی هر یک متر طول ، یک شمع زیر آن قرار داده بطوریکه اندکی از کف تمام شده بالا تر قرار گیرد ( به منظور قرار دادن گوه زیر آن ) سپس با مفتول آرماتور بندی به داربستها متصل می کنند تا از جابجایی آن جلو گیری شود .

۲-۲-۳- کف بندی
مرحله بعد قرار دادن قالب های کف تیر روی داربستها است .البته قبل از اینکار باید گوه ها را زیر شمع ها قرار دهیم تا بار ناشی از قالب ها و کارگران در حال کار برای نصب آنها را به کف منتقل شود و داربستها که تا کنون فقط توسط چند رشته مفتول به میلگرد های انتظار متصل بودند صدمه نبینند.
قالب های کف که معمولا چوبی هستند از چند تخته الوار طولی که به عرض در کنار هم قرار گرفته اند ( با توجه به عرض تیر مورد نظر ) تشکیل شده اند که از زیر با قطعه چوبی مقاوم با طولی بیشتر از عرض قالب در جهت عمود بر آن به هم متصل و ثابت گشته اند در واقع این قطعه چوب است که بار رو ی قالب کف را بروی داربست منتقل می کند .

 

قالب های کف که به عنوان نگهدارنده و شکل دهنده بتن مورد استفاده قرار می گیرد باید تمامی سطح زیر بتن تیر را پوشش دهند ، بنابر این با توجه به دهانه تیر ( فاصله ستون تا ستون ) باید طول قالب را تنظیم کرد .مثلا در صورت زیاد بودن طول باید با اره نجاری قسمت اضافی بریده شود .
در این مرحله سطح کافی و مطمینی برای عبور و مرور کارگران برای ادامه کار یعنی آرماتور بندی فراهم میشود .

۲-۲-۴- آرماتور بندی
بعد از مرحله کف بندی نوبت به آرماتور بندی میشود ، برای اجرای آرماتور بندی شناژهای تیر های سقف ابتدا باید آرماتورها از نظر طول و قطر و تعداد و … طبق مشخصات نقشه های اجرایی بریده و خم گردند.

میلگرد های طولی اصلی باید در دو انتهای خود بصورت ۹۰ درجه خم گردند. در مواقعی که طول میلگرد مورد نیاز برای یک تیر سراسری زیاد است ( بیشتر از ۱۲ متر که طول یک شاخه است ) ،

یا موقعی که بخواهیم میلگرد هایی با طول کم ا زقبل بریده شده و بدون استفاده را مصرف کنیم ، میبایست دو شاخه میلگرد ، برای اتصال مناسب و فایق آمدن بر نیروهای کششی در بتن به میزان معینی ، روی هم قرار گرفته و با مفتول آرماتور بندی بسته شوند. طول همپوشانی ازراه محاسبات خاص تعیین میشود ولی معمولا حدود ۱ متر در نظر گرفته میشود.

همچنین میلگرد های تقویتی که در دو سر تیر بتنی قرار میگیرند در طرف بیرونی ( انتهایی ) تیر ، خم۹۰ درجه شده و میلگرد های تقویتی در وسط تیرها احتیاج به خم کردن ندارند .

میلگرد های عرضی یا خاموتها نیز باید در دو انتهای حلقه ، به خم بیشتر از ۹۰ درجه ( ۱۲۰ ) خم شوند. چون تعداد خاموت ها معمولا زیاد است در کارگاه خاموتها توسط یک کارگاه بطور مداوم ساخته و خم می گردند و انبار میشوند تا در روز آرماتور بندی سریعا مورد استفاده قرار گیرند.
در مرحله بعد کلیه میلگرد ها را بوسیله بالا بر ،دسته دسته با توجه به وزن آن، بالا برده و روی کف قرار میدهند سپس بروی کف بندی انتقال میدهند.در انتقال آرماتورها و جایگذاری موقت آنها در کنار هر قالب کف ، سعی میشود از دورترین نقطه به محل بالابر یا محل حمل و نقل ، شروع به چیدن آنها شود تا جلوی دست و پا نباشند .

در این هنگام از میلگرد های نگهدارنده استفاده میکنند ، یعنی میلگرد هایی بطول ۵۰-۶۰ سانتی متر را در یک جانب همه ستونها حدود ۰۵ متر بالا تر از کفبندی به میلگرد های انتظار ، با مفتول ، محکم میبندند و در مرحله بعد میلگرد های اصلی بالای شناژ را که در جهت خلاف این میلگرد نگهدارنده هستند ، طبق نقشه روی آن گذاشته ، بعد میلگرد های اصلی بالا که همجهت با میلگرد نگهدارنده اند را در سر جای خود قرار میدهند .
بدین ترتیب ارتفاعی مناسب برای کار آرماتور بندها فراهم میشود تا کار با سرعت پیش رود .سپس میلگرد های عرضی ( خاموت ها ) را به میلگرد های طولی بالا حلقاویز میکنند و بعد

میلگردهای طولی پایین شناژ را در درون خاموتها میگذارند . در این حین توسط یک میلگرد مدرج شده طبق مشخصات فنی نقشه ، فاصله خاموت ها از یکدیگر را با گچ روی یکی از میلگرد های طولی علامت میزنند. سپس خاموتها را طبق آن در سراسر میلگرد طولی پخش میکنند.

مرحله بعد بستن آرماتورهای طولی و عرضی در محل تقاطع ، بوسیله مفتول به یکدیگر است تا در جای خود ثابت شوند .
اکنون که قفسه آرماتورها کامل شده اند ، میلگرد های نگهدارنده را از میلگرد های انتظار جدا

نموده و قفسه را بر روی کفبندی پایین می آورند البته در این هنگام با استفاده از لاشه سنگ فاصله ای حدود ۳- ۴ سانتی متر بین قالب کف و آرماتور ها ایجاد میکنند . این کار بدان جهت است که آرماتورها کاملا در بتن غرق شوند .

۲-۲-۵- کارهای جانبی کفبندی
بعد از این مرحله اقدام به نصب قالب های ناودانی شکل در دو طرف هر قالب کف تیر می کنند . این قطعات ضمن ایجاد پایه ای برای قرار گرفتن تیرچه ها روی آن ، اختلاف ارتفاع بین کف تیر و سطح زیرین سقف تیرچه بلوک ، می کنند .
بنابراین ابتدا آنهارا روغن کاری نموده سپس به بالا انتقال داده و با توجه به دهانه تیر و اندازه آنها ، جایگذاری کرده و مقدار جزیی اختلاف طول را با تخته چوبهایی که درون آن قرار میگیرد، جبران کرده تا کاملا چهارچوب ایجاد شده بدون درز باشد .

در این حین با گذاشتن لاشه سنگی بین قوطی و قفسه شناژ فاصله را تا آن تنظیم کرده و با مفتول آنرا به قفسه میبندند . ممکن است میخهایی نیز در پشت این قالب ها ، به قالب کف بکوبند تا از حرکت احتمالی آنها جلوگیری شود .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.