شهر های مدرن و اصول شهر سازی جدید شهر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 شهر های مدرن و اصول شهر سازی جدید شهر دارای ۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد شهر های مدرن و اصول شهر سازی جدید شهر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

شهر سازی جدید واصول آن :
شهر سازی جدید حرکتی در طراحی شهری است که در اواخر ۱۹۸۰ واوایل ۱۹۹۰ پدید آمده وربع اول قرن حاضر شهرها بخصوص شهرهای در ایالات متحده به صورت محلاتی فشرده با کاربری همان مختلف بودند که شروع به تغییر کرده ویک سیستم توسعه جدید به نام توسعه برون شهری قانونمند که و شامل جایگزینی محلات با تفکیک شدید کاربردها بود به کار گرفته شد به دلیل فقدان یک مرکز شهری و مقیاس پیاده (CDS) به منظور به کاربردن مناطق وسیعی از حومه شهر گسترش می یابد حتی هنگامی که جمعیت نسبتاً به آهستگی رشد می کند در نتیجه این گسترش مصرف سرانه اتومبیل به سرعت افزایش می یابد وهزینه حمل ونقل بالا می رود.
شهر سازی جدید پاسخی است به پراکندگی . شهرسازی جدید بازگشت به الگوهای محلات سنتی برای باز سازی جوامع کاربردی وقابل تحمل را ضروری می داند .
شهر سازی جدید مهمترین جنبش برنامه ریزی این قرن و در باره ساختن آینده ای بهتر برای همه ماست . این یک حرکت بین المللی برای اصلاح طراحی محیط ساخته شده ودرباره بالا بردن کیفیت واستاندارد زندگی با خلق مکانهای بهتر برای زیستن است .
شهر سازی جدید احیای هنر گمشده ساخت فضای ماست ودراصل دوباره مرتبط سازی محیط ساخته شده به شکل شهرها ، شهرکها ، روستاها ،  ومحلهای کامل است . روشی که قرنها اجتماعات د راطراف دنیا ساخته می شده اند .
شهر سازی جدید درگیر تمرکز و تثبیت کردن شهرها وخلق شهرکها و روستاهای متراکم جدید است .
شهر سازی جدید خلق و تجوید جوامع گوناگون قابل راه رفتن ، متراکم و پویا و چند استفاده ای ترکیب شده از اجرای یکسان را به عنوان توسعه ترقی داده ودر روش کاملتر .، به شکل اجتماعات تکامل یافته کنار هم می گذارد . این اجتماعات خود شامل خانه ها ،محلهای کار ، مغازه ها ، سرگرمی ها ، مدارس ، پارکها ، و تسهیلات اجتماعی ضروری برای زندگی روزانه ساکنان که مسیرهای اتصال آنها ، همه مسافت های ساده پیاده روی هستند می باشد .
شهر سازی جدید استفاده بیشتر از قطارها را به جای شاهراهها و جاده های بیشتر را ترویج می کند زندگی شهری به سرعت روش مدرن وساده جدید برای زندگی مردم در همه سنین شده است . تنها در ایالات متحده بیش از ۵۰۰ پروژه شهر سازی جدید اندیشیده شده درست بررسی است که نیمی از آن در مراکز تاریخی شهری در حال انجام است .
مقاله امین ص ۴۱ پاراگراف ۳ تا آخر ۴۲
شهر سازی جدید همچون مکاتب دیگر شهر سازی برای هر چه بهتر ظاهر شدن در پروژه ها دارای اصولی است که برای هر چه کاملتر آ”شنا شدن با این اصول به جستجوی آن در منابع مختلف پرداخته و به اصول زیر برای شهر سازی جدید دست یافتیم .
قلب تپیده شهر سازی جدید طراحی محلات و مناطق می باشد یک منطقه ومحله صحیح وا زنظر شهر سازی جدید شامل اکثر موارد زیر می باشد .
شایان ذکر است که اصول شهر سازی جدید به طور فزاینده در پروژه ها در هر مقیاسی از یک ساختمان تا کل اجتماع می تواند به کار رود :
۱-    مرکز متمایز برای محله وتاکید برای ایجاد محلهای مشخص با هویت جداگانه
« محله » مسقف نسبتاً بزرگی از شهر است که واجد خصوصیات یک دست و مشابه بوده وناظر عملا به تواند با آن وارد شود . مظاهر یک « محله » را می توان همیشه از درون آن شناخت وگاه نیز ممکن است وقتی ناظر از کنار آن می گذرد یا به جانب آن می رود ازبیرون به شناسایی آید .
خصوصیات که سیما و پیکر محله ای را مشخص می کنند عواملی خاص آن محله هستند که ممکن است اجرا ء بیشمار و متنوع داشته باشند .بافت محله فضای آن ،فرم آن ، نمادها به نوع ساختمانها، نوع استفاده از ساختمانها ، فعالیتها ، ساکنین محله ، درجه نو ویا آهنگی محله و وضع پست وبلندی زمین . گذشته از عوامل بصری ، عوامل دیگری نیز در شناخت محله ها موثر هستند . فی الامثل ، سرو صدای موجود در محله . همچنین نباید فراموش کرد که عوامل اجتماعی نیز در ایجاد تصویر شهر موثرند .
شهر در صورتی واجد سیمای قوی است که در آن پاره ای عوامل مشخص موجود باشد که در ذهن جایگزین شود .
مرز و حدود محلات ممکن است به انواع مختلف باشد : – پاره ای از محلات به داشتن مرز و حدود مشخص ، معین و متمایزند .
–    پاره ای از محلات ممکن است حدودی غیر مشخص ونامطمئن داشته باشند .
–    محلاتی هستند که ممکن است اصلا مرز و حدود مشخصی نداشته باشند .
محلاتی که هسته ای  مشخص وقوی دارند اما هرچه از مرکز محله دور شویم بتدریج تشخیص سیمای خود را از دست می دهند ، نادر نیستند . به راستی پاره ای اوقات ، « گره ای » مشخص وقوی را در سیمای شهر – اگر تاثیر آن مانند اشعه خورشید پراکنده شود – ممکن است « محله ای » معروض داشت که در ناحیه ای متجانس ووسیع واقع شده باشد . دراین صورت این گره ها را می توان نقاط مفروض داشت . که خود محتوی بصری ندارند . اما در به نظام آوردن تصوری کامل ازسیمای شهر موثرند .
در شهر سازی جدید مرکز متمایز محله معمولا یک میدان چمن کاری شده ویا بعضی اوقات یک خیابان شلوغ یا حائز اهمیت است ویک سیستم حمل ونقل باید در این مرکز موجود باشد .
۲-    قابل دسترسی پیاده ( قابلیت پیاده روی )
شهر انسانگر به جای دلبستگی به روشهای صرفاً فنی وعلمی طراحی که به رفع مشکلات شهری ارائه می شود چشم امید به بازیابی برخی احساسات فراموش شده انسانی دوخت است . از آنجایی که اد بار شهر ناشی از ادبار انسان است پس اقبال آن نیز از اقبال انسان ناشی خواهد گردید . پس آنچه در ساخت شهرها باید در نظر گرفته شود راحتی وآسایش انسان به عنوان فرد پیاده در فضای شهری است وبرای تامین این آسایش وراحتی لازم است بر عکس آنچه در اغلب شهرها عصر حاضر دیده می شود به پیاده اهمیت داده شود تا به سواره .
وجود شهرهایی که مناطق درآنها به تفکیک کاربری شکل گرفته اند وهینطور به طور کلی شهرهایی که راه های موجود در آنها برای پیاده مناسب نیست وهر فرد برای رفتن به محل کار یا اوقات فراغت یا انجام خریدهای خود مجبور به استفاده از وسیله نقلیه است ، ما انسانها ی عصر حاضر را که همواره با این مشکلات تردد روبه رو هستیم به این نتیجه می رساند که شهرهای ما درست طراحی نشده اند چرا که محیطی مناسب و دارای آسایش برای ما نمی باشد .
 شهر سازی جدید هم به این موضوع اهمیت می دهد . و آنرا به این ترتیب به اصول خود جای می دهد .
–    دسترسی ظرف ۱۰ دقیقه پیاده روی از خانه یامحل کار و همچنین دسترسی اکثر ساکنین با ۵ دقیقه پیاده روی به مرکز به طور میانگین .
–    طرحهای عابر پسند خیابان ( ساختمانها وایوانها ، پنجره ها ، ودرها ، نزدیک خیابان ، خطی از درخت کنار خیابان ، پارکینگ روی خیابان ، پارکینگهای پنهان ، خیابانهای با سرعت کم ) (کند رو ) و باریک .
-خیابانهای مخصوص افراد پیاده وخالی از ماشین
شهر سازی جدید برای تحقق این اصل اقدامات متعددی انجام داده که از جمله آنها می توان به تاسیس شرکتهایی که فعالیت خود را بر پروژه هایی در راستای این اصل متمرکز ساخته اند اشاره نمود . یکی از این شرکتها شرکت Walkable  Communities   می باشد که یکی از شرکت غیر انتفاعی است ودر سال ۱۹۹۶ در ایالات فلوریدا پایه گذاری شده است . این سازمان با هدف ابراز کمک به تمامی جوامع ، بزرگ یا کوچک همچون یک محله ، محله اقتصادی شهر ، پارکها ، بخش های آموزش شهر ، بخش های مرغی ، زیرگذرهای ویژه و … برای قابل پیاده روی شدن شکل گرفت .
بنیان این سازمان بدین شرح است :
–    حرکت پیاد ه اساس وراه اصلی برای حمل ونقل زمینی کارآمد می باشد .
–    هر سفر با راه رفتن شروع شده و خاتمه می یابد .
–    حرکت پیاده ارزانترین نوع حرکت برای مردم است . وساختمان یک اجتماع قابل حرکت پیاده ، کارآمد ترین سیستم حمل ونقل را که یک جامعه می تواند طراحی و برنامه ریزی کند وآنرا دارا باشد ، تامین می کند .
–    محیط حرکت پیاده ( قابل پیاده روی) ، محیط شهری را به مقیاس پایداری منابع ( طبیعی واقتصادی ) باز می گرداند . وفعل وانفعال اجتماعی ، تناسبات فیزیکی وکاهش جرم ودیگر معضلات اجتماعی را در بر خواهد داشت .
–    جوامع قابل حرکت پیاده ، برای زندگی کردن مناسب ترند وزندگی سرشار از شادی وسلامتی را برای ساکنان خود فراهم می آورند .
امکاناتی که توسط این سازمان فراهم می شود:
–    معرفی
–    رسیدگی کردن به امور پیاده روی ( کمک برای کشف مشکلات وپیشنهادات )
–    دوره های اموزستی
–    کارگاه های متفاوت
–    برنامه ریزی و روشن کردن آینده برای تسهیل کردن تلاش های برنامه ریزی ووساطت در مباحثات ومجادلات جوامع حول مباحث برنامه ریزی
–    انتشار لوازمهای ویدیوئی و آموزشی و…
۳-    گوناگونی :
۱-۳ آمیخته ای از مغازه ها ،ادارات ، آپارتمان ها و خانه ها در مکان ، کاربری های گوناگون برای قطعات ، محلات و ساختمان ها :
برای اینکه محلات توانایی پاسخگوی به نیازهای ساکنینشان را داشته باشد شهر سازی جدید محلاتی را توصیه می کند که انواعی ا زمغازه ها ، ادارات ، آپارتمان ها و خانه ها در آن وجود داشته باشد ووجود کاربری های گوناگونی درهر محله موجب می شود اهالی هر محل اکثر نیازهای خود را در همان محله سکونتشان رفع نموده واحتیاج به سفر به محله های دیگر برای  رفع نیازهای خود نداشته باشند .
در کناره محلاتی که طبق اصول شهر سازی جدید ساخته می شوند مغازه ها وادارتی وجود دارد که گوناگونی انواع آنها برای پاسخگویی به نیازهای یک خانواده کافی است .
۲-۳ ) گوناگونی مردم :
مردم از سنین ، کلاس ها ، فرهنگ ها ونژادهای مختلف در این محلات در کنار هم زندگی می کنند .
۳-۳ گوناگونی مسکن :
وجود انواع گوناگونی ا زمسکن از قبیل خانه ها ، بلوک های مسکونی و آپارتمان ها و .. این امکان را به مردم جوان وپیر ، مجرد و متاهل ، فقیر و ثروتمند که در محل مورد نظر زندگی می کنند می دهد تا نوع مسکنی را که توانایی تهیه آن را دارند وهمینطور در آن احساس آسایش وآرامش بیشتری می کنند را انتخاب کنند .
همچنین این گوناگونی مسکن باعث می شود تا افراد با سطوح مختلف درآمدی و از طبقات مختلف ومتفاوت بتوانند در یک محله در کنار هم جای گیرند .
طیف گوناگونی مردم و مسکن در یک محله باعث می شود تا مردم از طبقات مختلف وبا درآمدها وشرایط زندگی متفاوت درکنار هم زندگی کنند که این شاید بتواند راه کاری برای از برقرار کردن تصادف حقوق افراد باشد .
۴- ساختمان فرعی برای اجاره یا محل کار :
برای هر خانه یک ساختمان فرعی در حیاط پشتی در نظر گرفته شده است که ممکن است به عنوان یک واحد اجاره ای یا محل کار (دفتر کار یا کارگاه )مورد استفاده قرار گیرد.
۵-یک دبستان در فاصله ای قرار دارد که اکثر بچه ها بتوانند پیاده از خانه هایشان به آنجا بروند .
از آنجایی که خانواده هسته اصلی اجتماع را تشکیل می دهد و همین طور بچه ها کوچک ترین و حساس ترین عضای خانواده هستند .در طراحی و برنامه ریزی شهری باید به آنها توجه نمود و تسهیلاتی را برای راحتی و آسایش هر چه بیشتر آنها اندیشید.
یکی از مهمترین کارهایی که در این راستا می توان انجام داد این است که دبستان یعنی محلی که بچه ها هر روز برای آموزش دیدن مجبور به رفتن به آنجا هستند را طوری در محله قرار داد تا بچه ها بدون نیاز به وسیله نقلیه و بصورت پیاده از خیابان هایی که افراد پیاده طراحی شده و لذا امن هستند خودرا به دبستان برسانند .
۶- تاکید بر محیطی امن تر برای کودکان و ایجاد زمین های کوچکی در نزدیکی هر خانه (با فاصله ای کمتر از یک دهم مایل )
۷-اتصال:
-شبکه خیابان به هممتصل ترافیک را پراکنده و پیاده روی را راحت می نماید.
خیابان ها نسبتاً بلند و به هم پیوسته هستند و درختان بر آنها سایه افکنده اند این امر ترافیک را کاهش می دهد و محیطی مناسب را برای عابرین پیاده و دوچرخه سواران فراهم می کند .
–    شبکه پیاده با کیفیت بالا ودارای ناحیه عمومی پیاده روی را لذت بخش می کند .
خیابانهای واقع در مناطق مسکونی شبکه های ارتباطی با کیفیتی هستند که با پاسخگویی به جابجایی جمع کثیری از عابرین و وسائط نقلیه ا زترافیک میکاهند .
۸- کیفیت معماری در طراحی شهری :
اهمیت زیبایی ، زیبای شناسی ، راحتی انسانی و بوجود آوردن حس مکان وقرار گیری مخصوص  ( ویژه ) از استفاده های اجتماعی و مکانها در جوامع . مقیاس انسانی معماری ومحیط زیبای اطراف روح انسان را تغذیه می کند .
–    خانه های مرکز محله به گونه ای در کنار خیابانها قرار دارند که چشم اندازی مناسب از فضای بیرون فراهم می کنند .
–    برخی مناطق حایز اهمیت در انتهای چشم انداز خیابانها یا مرکز محلات به ساختمانهای اجتماعی و مدنی اختصاص دارند این ساختمانها ، مکانهایی را برای همایش ها و جلسات اجتماعی ، آموزش و فعالیت ها فرهنگی و مذهبی فراهم می کند .
۹- برای منازل پارکینگ درنظر گرفته شده است ودر گاراژها به ندرت به خیابانها باز می شود پارکینگ در قسمت پشت خانه ها قرار دارد وتوسط کوچه ها قابل دسترسی است .
۱۰- مناطق برای اداره خود به سازماندهی شده اند یک شورای رسمی راجع به موضوعات حمایت ونگهداری -امنیت و تغییرات کالبدی بحث و تصمیم گیری می کنند . وضع مالیات ، وظیفه شورای دیگری می باشد .
۱۱- تراکم افزایش یافته .
–    ساختمانها ومحله های مسکونی ومغازه ها وسرویسهای نزدیک هم برای راحت کردن قدم زدن ، برای فراهم کردن استفاده موثرتر از سرویسها و وسایل بوجود آوردن . کان لذت بخشیدن برای زندگی .
–    اصول شهرسازی جدید درمیزان وسیعی از تراکم ها ، از شهرکهای کوچک تا شهرهای بزرگ کاربرد دارد .
۱۲- ساخت سنتی محل :
-تشخیص مرکز ومرزها
-مکانهای عمومی در مرکز
–    اهمیت کیفیت ناحیه عمومی ،فضای باز عمومی که به عنوان هنر اجتماعی طراحی شده .
–    در بر گیرنده میزانی از استفاده ها و تراکم ها ظرف ۱۰ دقیقه پیاده روی .
–    بیشترین تراکم در مرکز وتراکم کمتر در سوی مرزها
۱۳- تاکید بر ایجاد جامعه انسانی با تاکید بر کیفیت زندگی انسان در شهر
۱۴- تاکید بر کمک های مالی دولتی و خصوصی واحداث مساکن حمایت شده (affo,dable ,hovsing)
۱۵- تاکید بر جلوگیری از گسستگی و یا گسیختگی شهری
۱۶- جلوگیری کردن از تنزل کیفیت محیط  شهری
۱۷- جلوگیری کردن از تنزل فرسودگی های محیط شهری
۱۸- جلوگیری کردن از افزایش شکاف درآمد ها در درون شهر
۱۹- حمل ونقل هوشمند :
–    شبکه قطارهای با کیفیت بالا ، شهرک ها ومحلات را به هم وصل می کند .
–    طراحی عابر پسند که استفاده بیشتری از دوچرخه ها ، اسکیت ها و پیاده روی روزانه و … را تقویت می کند .
کیفیت زندگی : Quaity of life                                                           
شهر سازی جدید شهرک وشهرهای با قابلیت پیاده روی ، متنوع ومتراکمی را خلق وبازسازی می کند . که کیفیت بیشتری را برای زندگی با ارائه شانس های بهتری عرضه می دارد .
مکانهای شهری برای عابران :
این بالاترین کیفیت محیط برای زندگی است . شامل دسترسی کامل خدمات در عرض ۵ تا ۱۰ دقیقه برای تمام محلهای اقامت است . حداقل در برگیرنده خوارو بار فروشیها ، نانوایی ها ، دکه های روزنامه فروشی ، قهوه خانه ها ( کافه های کوچک ) ، سبزی فروشی ها بازارهای بر پا شده در فضای باز ، خدمات شخصی ، پارکها ، و فضای سبز می باشد دسترسی کامل به سرگرمی وفعالیت های فرهنگی نیز در فضای دوستانه و جذاب فراهم است .
شهرهای اروپایی از بهترین نمونه های زندگی دوستانه ( Friendly  ) عابر پسند برای عابران هستند . ونیز بهترین نمونه مثال است زیرا ماشینها هرگز اجازه ورود به شهر را نداشتند کل شهر ترکیب شده از عابرین . همچنین ونیز کاملترین و متنوع ترین وزیبا ترین پیوستگی بافت شهری را دارا است هر همسایگی میدان مرکز خود را دارا است . اینها داخل ساختمانهای پیاد ه روی تمام ساکنین قرار دارد ودسترسی کامل به خدمات را بخوبی اثرات متقابل اجتماعی ارائه می دهند .
شهرها و شهرکها به مثابه آُثار هنری :
ترکیب زیبایی معماری با شهر سازی بزرگ زیبا ترین مکانها را برای زندگی خلق می کند ، مکانهایی که زندگی با ارزش و سنتی ای را به تصویر می کشد وبه مثابه صحنه ای افن وراحت برای نمایش زندگی عمل می کند .
مکانهای بدون رها از خطر :
محیطی که کیفیت بالایی از زندگی را ارائه می دهد مکانی است دور از سروصدا ، آلودگی وخطر . این مکانها شامل خیابانهای امنی است که هر کس در طول آن راه برود واز هوای تمیز برای تنفس ، غذا و آ‎ب تمیز وسلامت برخوردار باشد .
سیستم حمل ونقل امن راحت وکارآمد :
بخش مهم محیط با کیفیت بالا سیستم حمل ونقل با کیفیتی است که هرکس برای رسیدن به مکانهای محله ای و منطقه ای می تواند استفاده کند .
هزینه های پراکندگی :
-هزینه های پراکندگی :‍
هزینه هایی که شهر مادر اثر پراکندگی کاربردهای متقابل می شوند از جنبه های زیر قابل بررسی است .
۱-    اجتماعی :
به این دلیل که مازمان زیادی را در اتومبیل ها و خانه های حومه ایمان به صورت تنها و مجزا صرف می کنیم زمان و فرصت کمی برای ارتباط با اجتماع و ملاقات های تصادفی که بصورت عادی حین راه رفتن در خیابانهای مخصوص پیاده ( پیاده روها ) ودر اطراف مکانهای عمومی اتفاق می افتد داریم . در ضمن ترکیب حومه های طراحی نشده با معماری بی کیفیت اثر نامطلوبی بر مادارد . در همین زمان شهرهای ما باورود اتومبیل در توده زیادی ا زمردم ، غیر قابل سکونت می شوند .
۲-    اقتصادی
مادر حال حاضر زمان بیشتری از همیشه در ترافیک های پر اضطراب صرف می کنیم وتقریبا ۳۰% از درآمد مان را برای هزینه اتومبیل ، گاز ، تعمیر ، و بیمه خرج می کنیم اکثر هزینه های ما خرج ساخت جاده ها و بزرگ راههای بی پایان می گردد . و کمتر برای چیزهای با ارزشی مانند تحصیل ، بناهای محلی ، معماری با کیفیت و فضاهای عمومی یا ساخت سیستم های پیشرفته و جدید قطارها خرج می کنیم .
کوشش بیهوده ما برای احساس خرسندی از اتومبیل هدردادن سرمایه ملی ما همچون پس انداز های شخصی مان است .
۳-    محیطی :
خروج دائمی دود از اگزوزهای اتومبیل های ما هر روز در هوا پخش می شود وخساراتش را بر جهان واطرافش به روشهای مختلف وارد می کند وتنزل تمام سیستمهای طبیعی که ما برای زندگی نیازمند آنها هستیم را در پی دارد .
ادامه ساختن جاده های جدید و بزرگراه ها همراه با پراکنده کردن کم تراکم پیشرفتها ، مایلها ، از محیط طبیعی غیر قابل تعویض را مصرف می کند . فضای سرزمین زیبای ما که گنجینه هایی از آمریکا در آ”ن قرار دارد به سرعت در بیابانهای اسفالتی تغییر شکل میدهد .
۴-    سلامتی :
ماهر چه بیشتر در ترافیک گیر بیفتیم کیفیت زندگی ما تنزل پیدا می کند . محیط زشت اتومبیل گرایانه ما پر از استرس ،به شدت ناسالم (از دودهایی هر روز تنفس می کنیم ) و بسیار محلک وکشنده ( از اتصالات بی پایان اتومبیل ها ) است این فضای پراسترس هزینه ها وخسارات زیادی را با روشهای بی شمار با تحمیل می کند : افزایش استرس  وعصبانیت ( خشم ) ، استعمال دارو والکل بیشتر ، افزایش نرخ هدرق ، افزایش شمار مبتلا یان به سرطان وبیماریهای محیطی دیگر ونارضایتی عمومی از زندگی برای همدما . درضمن سازمان بزرگ سلامتی به این حرکت اشاره می کند که درصد زیادی از امریکایی ها مشکلات جدی سلامتی درنتیجه افزایش وزن دارند . این ابتداعاً درنتیجه روش بی تحرک زندگی با پیاده روی کم یا بدون پیاده روی و ورزش روزانه است . پراکندگی اجتناب ناپذیر نیست این علامت اجتناب ناپذیر رشد مدرن نیست . پراکندگی نتیجه مستقیم سیاستها وانتخابهای حکومت خاص حمل ونقل است که مرکب شده از کانونهای قدیمی منطقه بندی است .
کجا ترجیح می دهید زندگی کنید ؟
هر انسانی بنا به معیارهای خود محیط هایی امن ، آرام یاهر آنچه که معیارها وخواسته های او را بر آورده سازد برای زندگی کردن انتخاب می کند .
روش های مختلف طراحی وبرنامه ریزی محیط های متفاوتی را پدید می آورد که طراحان وبرنامه ریزان شهری سعی در بوجود آوردن مکان هایی مناسب برای اکثر افراد می کنند که این طرح ها والگوها بعضاً بسیار متفاوت هستند دو الگوی زیر که یکی از آنها طبق الگوهای شهر سازی جدید شکل گرفته را در زیر می آوریم ، شما با معیارهای خود کدامیک را ترجیح می دهید :
۱-    قراردادی ( چند منظوره ):
-ترتیب تک استفاده ای قطعات زمین بدون مرکز ، شروع وانتها
–    همه چیز دور ازخانه بوده واستفاده از ماشین ضرورتی غیر قابل اجتناب است .
–    سفرهای روزانه از حومه به شهر وبالعکس برای کار ، به وسیله اتومبیل در جاده هایی که جهت دیگر مقاصد وسفرها شلوغ ومتراکم شده اند انجام می پذیرد .
–    حتی خیابانها های واقع در واحد های همسایگی نیز به اتومبیل تخصص داده شده اند .
–    ساختمانهای عمومی و کلیساها در باریکه ای میان رستورانها ، قلمروهای اتومبیل ها پراکنده شده اند .
۲-    جوامع تک استفاده ای کامل :
-مراکز مجزایی از هر نوع  خرده فروشی ، اداره و کاربری های متراکم مسکونی هسته مرکزی راشکل می دهند به طوری که ترکیب گسترده ای از انواع سکونتگاه ها فضاهای عمومی و مغازه های حاشیه خیابانها اساس فرم ساختار را تشکیل می دهند . کمربندی سبز لبه های جدا کننده را به وجود می آورد .
-بیشتر نیازهای روزانه وتعداد شغل در فاصله ۵ دقیقه پیاده روی از مقابل درب خانه یافت می شوند . استفاده از ماشین اختیاری وانتخابی است .
-ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی در فاصله ۵ دقیقه پیاده روی برای مسافت های روزانه از حومه به شهر و بالعکس وجود دارد . با وجود دوچرخه سواری ویا پیاده رفتن بچه ها به مدرسه سفرهای ماشینی به حومه تنزل نمی یابد .
-تمام خیابانها هم برای افراد پیاده وهم برای ماشینها طراحی شده اند ، پیاده روها سر پوشیده شده ودر کنار آنها مغازه ها وخانه ها قرار دارند نه پارکینگ ماشین ها ، خیابانهای واحد همسایگی کم طراحی شده اند .
–    خیابانها ومیادین موقعیت مهمی برای ساختمانهای اجتماعی که به صورت نمادهای هویت یک اجتماع در می آ‎یند بوجود می آورند .
–    نکات بالا محله خوشایند برای زندگی کردن خواهیم داشت . در دوران جنگ دوم جهانی تفکر خلاق از بین رفته و آنچه که اشتباهاً حادث . شد نتیجه خانه سازی بر پایه استراتژیهای توسعه در هنگام دفاع بود برنامه ریزان به ساختن تعداد زیادی خانه در مقیاس بزرگ تمرکز ورزیده بودند که نتیجه آن ساخت انبوهی از خانه های مدرن برای میلیونها امریکایی با درآمد متوسط شد برای رساندن این صرف کیفیت قربانی کیفیت گردید . در همان هنگام دولت به اعطای وام هایی جهت خرید مسکن اقدام کرد در حالی که هیچ پولی به خرید یا تعمیر خانه های موجود اختصاص نیافت .
–    دوانی می گوید : این همان روشی است که ما شهرهایمان را به قتل رساندیم . شهرهای سنتی ای که دوانی و پلاتر زیبرک از آن دفاع می کنند اساس زندگی مردم در یک نقطه جمع می کنند . این یک حق مدنی اولیه است . با این روش نه تنها دیگر نیازی نخواهد بود که به برای هر گونه منظوری از اتومبیل استفاده کنیم بلکه با برخورد مردم در مغازه ها ، رستورانها و دیگر مکانهای عمومی احساسات بیشتری درون ما بوجود خواهد آمد . گذشته از این شهرهای سنتی مشکل ترافیک ، گسترش بی رویه ، و آلودگی هوا را حل کرده ، خانه ها و محیط شهری قابل عرضه ای را به شهروندان تقدیم می کند . در این حالت استفاده از اتومبیل شخصی کاهش یافته وبه جای آن سیستم حمل ونقل عمومی ارتقاء داده می شود .
علاوه بر آ‎ن محل مراکز خرید نیز دسترسی را حتتری را برای اتوبوس و مترو فراهم می آورد .
با گسترش قبولیت شهر سازی سنتی ارتقاء آینده محلات داخل شهر ، جای که چنین امکاناتی هم اکنون فراهم است مد نظر قرار می گیرد .
پلاتر زیبرک هدف پنهانی از تغییر روش ساخت وخراب کردن شهرها وساخت وبازسازی مکانهایی چنان خوب است به طوری که مردم بعد از ۲۰ سال قصد از بین بردن آنها را ندارند وهمچنین ایجاد محیطی که اتصالات وارتباطات اجتماعی را پرورش دهد در این راه دوانی و پلاترزیبرک تنها نبودند معماران دیگری نظیر پیتر – کالتروپ و دانیل سولومن در سانفرانسیسکو به نتایج مشابهی دست یافتند . چنین عقایدی تحت یک حرکت پیشرونده به نام نیواربیزم شکوفا شد . پروژه نیواربیزم در حال حاضر ۳۴ ایالت در حال اجرا است که طیف گسترده ای را شامل می شود . از دیزنی لند در نزدیکی اورلاندو که در فعالیت ۸۰۰۰ خانه را در برخواهد داشت تا سلوکی از مغازه های زیبا ، خرده فروشی وآپارتمانهایی در بالای آنها در محلاتی درجنوب لوس آنجلس ، پلاتر زیبرک : آنچه که مرا ترغیب می کند چگونگی ارتقاء محیط فیزیکی – طبیعی یا انسان ساز – در ارتباط با عموم شهروندان است . از بچه هایی در یک مدرسه که خواستار حفظ و مرمت ساختمانهای تاریخی هستند تا مشارکت هر شهروند در جلسات عمومی شهر .
آشنایی با کسانی که روی NV کار کرده اند وعقاید آنها :
فصل بیوگرافی و پروژه ها :
اندرس دوانی والیزابت پلاترزیبرک شهر سازانی هستند که طی ۲۰ سال گذشته در طراحی شهرهای جدید واحیای شهرهای موجود کار کرده اند این تلاشهای شناختن بین المللی را متوجه آنهاساخت ونیز جوایز نفیسی را برای آنها به ارمغان آورده است ( مدال توماس جفرسون وجایزه ویفسنف اسکالی ) هر دوی آ”نها از دانشگاه یل فارغ التحصیل شده ودرجه معماری و برنامه ریزی خود را از دانشگاه پرینستون کسب کرده اند . آنها چند سال اول کارخود را با عنوان معمار به طراحی ساختمان پرداختند دوانی و پلاترزیبرک علاوه بر کار در زندگی زناشویی نیز شریک هستند . شرکت آ”نها در حدود ۱۴۰ پروژه در ابعاد و رده های مختلف انجام داده است . که همه آنها طرحهایی هستند که راحتی و آسودگی شهرهای موفق گشته را برآورده می نمایند .
مجله تایمز پروژه شهر ساحلی ( ساحل فلوریدا ) آنها را یکی از ده طرح برگزیده در دهه ۸۰ بر شمرده است . علاوه بر این ونفسف اسکالی یکی از اساتید دانشگاه یل واز نقادان پیشرودر معماری پروژه آنها را مهمترین حرکت معماری معاصر بر شمرده است این در حالی است که کار آ”نها توسط عده ای دیگر به تمسخر گرفته شده به طوری که گفته می شد که آنها قصد دارند به عقب بازگردند علی رغم مباحثات فراوان کار آنها حالت افراطی ندارد . آنها در طرحها و صحبت های خود بارها به سادگی اعلام کرده اند « دو مدل توسعه شهر در امریکا وجود دارد . یکی الگوی سنتی محلات   گسترش حومه های شهر ومحلات قدیمی هنوز می توانند پاسخگوی نیازهای  شهروندان باشند . و ما قصد داریم که آنها دوباره به صورت انتخابی برای مردم احیای کنیم »
در برخی موارد این به معنای احیای یک ناحیه موجود شهری است همانند پروژه مرکزی تجاری  West  Palm beech در فلوریدا . در برخی  موارد هم به معنای خلق یک شهر یا محله جدید بروی بافت قدیمی است .
در بسیاری از موارد آنها کد های منطقه ای شهرها ( Zone ing code)را از نو طراحی کردند تا بتوانند جوامع کلاسیکی که مطلوب امریکایی ها است را خلق کند .
به گفته دوانی در بسیاری از سخنرانیهایش در کشور که در آنها مردم را برای تقاضا کردن تغییرات درشهر خود ترغیب می کرد : « در واقع ساخت چنین جوامعی که محل هایی هستند که انسان برای قرنها به آنها توجه می کرده است غیر قانونی است »
قابل ذکر است که ماموران اداری در برابر تغییرات محلی یا کدهای جدید که وضعیت موجود و ثابت را برهم می زند هرچند که توسط مردم شده باشد مخالفت می ورزند .
گسترش حومه های زاییده تکامل و گسترش طبیعی شهرها نمی باشد بنا به عقیده دوانی و پلاترزیبرک این نتیجه مستقیم که منطقه ای فعال است به خیابانهای پهن ، پارکینگ های بزرگ ، گاراژهایی برای دو اتومبیل و جدا شدن مناطق مسکونی محله های خرید و محله های کار را دیکته می کند . در این صورت یک خانوار نمونه در حومه شهر تعدادی زیادی سفرهای با اتومبیل در طول روز انجام خواهد داد چرا که ، خانه آ‎نها به وسیله رودخانه های غیر قابل عبور و ترافیک های سرسام آور مراکز خرید ، مدارس ودیگر امکانات روزانه جدا شده است . علاوه بر آن درچنین شرایطی کودکان دیگر نمی توانند درخیابانها و پارکها به تنهایی گردش و بازی کنند و برای رفتن آنها به هر جا باید کسی باشد تا آنها را با اتومبیل جابجا کند پیران و معلولان که نمی توانند اتومبیل برانند نیز هنگام عبور ازخیابانهای شلوغ دچار مشکل شده ودرنتیجه به نوعی درخانه هایشان محبوس می شوند . مردم با درآمد کم نیز آسیب می بینند . بنا به گزارش انجمن اتومبیل رانی امریکا خرید ونگهداری یک اتومبیل معمولی ۵۷۶۲دلار در سال خرج دارد .
وقتی یک یا دو اتومبیل وسیله ای برای رفتن به کار یا خرید روزانه وغیره می شود یک خانواده مجبور است از دیگر مخارج خود ( غذا ، مسکن ، بهداشت ) برای دست یافتن به اتومبیل کم کند . دوانی برآورده می کند که صرف کردن دو ساعت در روز در اتومبیل جهت رفتن بر سرکار ، رساندن کودکان به مدرسه وغیره درحدود ۸ هفته درسال اززمان مفید افراد را به خود اختصاص میدهد
دوانی می گوید :
جوامع امروزی برای خوشایند اتومبیل ساخته شده اند نه انسان ، ما از مردم نمی خواهیم که خود را قربانی کنند بلکه لذت راه رفتن برای کار وخرید را به آنها پیشنهاد می کنیم در حالی که اتومبیل هیشان را از آنها نمی گیریم بلکه به آنها پیشنهاد می کنیم که همیشه از آن استفاده نکنند …

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.