مقاله بررسی تطبیقی سیر تحول ساختار، عملکرد، معنا و تزئینات مدارس در شهر مشهد – دوره تیموری و صفوی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی تطبیقی سیر تحول ساختار، عملکرد، معنا و تزئینات مدارس در شهر مشهد – دوره تیموری و صفوی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی تطبیقی سیر تحول ساختار، عملکرد، معنا و تزئینات مدارس در شهر مشهد – دوره تیموری و صفوی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی تطبیقی سیر تحول ساختار، عملکرد، معنا و تزئینات مدارس در شهر مشهد – دوره تیموری و صفوی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی تطبیقی سیر تحول ساختار، عملکرد، معنا و تزئینات مدارس در شهر مشهد – دوره تیموری و صفوی :

تعداد صفحات:۲۱
چکیده:
شرق ایران به ویژه خراسان، از سدههای نخست اسلامی، همواره به عنوان یک کانون مهم علمی به حساب میآمده است. اغلب صاحب نظران معتقدند که مدرسه در خراسان شکل گرفته و از آنجا به سایر نقاطگسترش یافته است. در این میان شهر مشهد با توجه به وجود مرقد حضرت رضا)ع( و هارونالرشید در بین شهرهای استان خراسان از اعتبار خاصی برخوردار شده و حکومتها، در دورانهای مختلف مدارسمتعددی در آن به وجود آوردهاند. پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحقیق توصیفی – تحلیلی از نوع تاریخی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و مشاهده و عملیات میدانی به شناخت و بررسی ساختار و نقش مایههایتزیینی مدارس در دو دوره تاریخی تیموری و صفوی بپردازد و ازاین رهگذر معماری این دو دوره را از منظر مدرسه سازی، مورد کنکاش قرار داده و به شناختی از روند تحول ساختار، عملکرد،مفاهیم و تزیینات مدارس تیموری و صفوی در این شهر دست یابد. نتایج حاصل از بررسی فوق حاکی از آن است که مدارس قدیم مشهد از نظر معماری تبعیت از اصول کلی را نشان میدهند که در طی هر دورهبه طور تدریجی متحول و تکمیل گردیده است. این اصول در راستای تحولات معماری مدارس، از قدیم به جدید از منظر ساختاری عملکردی – و مفهومی، همواره در طراحی مورد استفاده قرار گرفته است. این روند رو به رشد از دوره تیموری به صفوی در عامل هندسه، ابعاد و تناسبات، نسبت توده به فضا، ارتباطات فضایی، سبک معماری،عملکرد و حس فضایی موثر بوده است. ضمن اینکه میزان پشتیبانیمالی بانیان بر ابعاد و اندازههای بنا، شیوه ساختمان، مصالح، ظرفیت جادهی طلاب و تزئینات به کار رفته در مدارس نیز، نقش مهمیایفا نموده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.