مقاله پروژه احداث مترو تهران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله پروژه احداث مترو تهران دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پروژه احداث مترو تهران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پروژه احداث مترو تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پروژه احداث مترو تهران :

پروژه احداث مترو تهران

پروژه در دست اجرا

عملیات اجرای شمع بتنی و دک گذاری بر روی آن برای ایستگاه

محل اجرای عملیات

ایستگاه V2واقع در خط ۲ مترو تهران و در تقاطع بزرگراه رسالت و خیابان دکتر آیت و در جهت بزرگراه رسالت است .
در حال حاضر خط شماره ۲ مترو تهران از ایستگاه صادقیه تا میدان امام خمینی تکمیل و در حال بهره برداری که ادامه این خط در حال ساخت است که از میدان امام خمینی ایستگاه های آن به ترتیب ایستگاه ملت ، بهارستان ، دروازه شمیران ، امام حسین ، شهید مدنی ، سبلان ، نظام آباد ، گلبرگ ، سرسبز و ایستگاه پایانی دردشت است که محل کارآموزی ایستگاه سرسبز است .

روش اجرای عملیات

چون ایستگاه V2 مانند اکثر ایستگاه های دیگر مترو تهران در یکی از محل های پر تردد شهر اشت و ایستگاه دقیقا در زیر تقاطع بزرگراه رسالت و دکتر آیت قرار دارد بنابراین نمی توان پروژه مورد نظر را در یک مرحله انجام داد . از این رو عملیات شمع گذاری را در چهار مرحله شمال شرق ، جنوب شرق ، شمال غرب و جنوب غرب انجام می شود و پس از آن دک گذاری آن ها شروع می شود و در هر مرحله آن قسمت از خیابان رسالت که عملیات در آن انجام می شود مسدود می شود تا تردد ماشین ها در چهار راه مورد نظر در طول عملیات شمع گذاری برقرار باشد .

مراحل انجام کار هر مرحله از عملیات

۱ – آماده سازی محیط کارگاه
۲ – حفر چاه برای اجرای شمع بتنی
۳ – ساخت و آماده سازی Cageبرای اجرای شمع
۴ – قرار دادن Cage در چاه
۵ – بتن ریزی شمع ها
۶ – خاکبرداری ایستگاه تا عمق مورد نظر
۷ – قرار دادن دک بر روی شمع های بتنی
۸ – تحویل پروژه

۱ – آماده سازی محیط کارگاه

در ابتدا برای شروع پروژه ایستگاه V2 چند مغازه در نزدیکی محل اجرای پروژه اجاره شد که یکی از آنها به دفتر کارگاه ، یکی دیگر به محل اقامت ناظران اختصاص یافت و یک قسمت هم به انبار موقت کارگاه تبدیل شد . پس از آن با هماهنگی شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی ، شمال شرقی تقاطع رسالت و دکتر آیت مسدود شد و بوسیله فنس حفاظت شد و برای حفاظت محیط اطراف از خاک و حفاظت دید یک لایه هم به روی فنس ها کشیده شد و با یک درب موقت و نگهبان محیط کارگاه کاملا حفاظت شده و آماده شروع کار شد .

۲ – حفر چاه برای اجرای شمع

در اجرای این پروژه تعداد۸۰ چاه در نیمه شرقی و ۴۱ چاه در نیمه غربی وجود دارد که در این مرحله تعدادی از این چاه ها را حفاری می کنیم .
البته این نکته قابل ذکر است که تمامی مراحل کار در حین انجام یکدیگر انجام می شوند و طبق برنامه زمانبندی موجود پیش می روند ، به این ترتیب که در زمان اتمام حفر چند چاه ، در زمان مناسب آن ها را Cage گذاری کرده و بتن ریزی می کنیم .
مشخصات چاه ها :
قطر هر چاه ۱ متر
فاصله آکس تا آکس از ۱۲۵/۲ تا ۷۱۲۵/۲ متغیر
عمق حدود ۲۹ متر

عملیات حفاری چاه به این صورت انجام می شود که به وسیله عملیات نقشه برداری دقیق آکس چاه ها مشخص می شود و بعد از چک کردن آن و اطمینان از اینکه آکس های مشخص شده در حد دقت مجاز ، مشخص شده اند شعاع چاه ها را از روی آکس ها مشخص کرده و بوسیله چکش بادی آسفالت را تخریب کرده و آن را برمیداریم .
سپس مقنی شروع به کار می کند و تا عمق حدود ۲ متر ، کارگری که در بالای چاه است خاک را بوسیله طناب بالا می کشد ولی در عمق بیشتر یک در بالای چاه کار می گذاریم و با آن کارگر خاک را بالا می کشد و با فرقون به محل مناسب که سرپرست کارگاه مشخص کرده است حمل می کند .

در این محل با اینکه فاصله چاه ها از هم کم است ولی نوع خاک چاه ها با هم متفاوت است و در عمق زیاد بعضی از چاه ها مجبور می شویم برای تنفس مقنی به داخل چاه هوا پمپ کنیم .
در ضمن در بعضی از چاه ها به قسمت های بتنی برخورد می کنیم و یا سختی خاک به حدی میرسد که کندن آن با دست غیرممکن می شود و مقنی مجبور به استفاده ازچکش بادی می شود که انرژی این چکش ها را کمپرسور ها تامین می کنند .

و گاهی هم به علت سستی بیش از حد خاک ، خاک نمی تواند خود را نگه دارد و امکان ریزش وجود دارد که برای جلوگیری از این اتفاق دیواره چاه را همزمان با حفر آجرچینی می کنند .
گاهی از اوقات در ضمن حفر چاه به لوله های آب ، برق و گاز برخورد می کنیم که در این صورت اداره مربوط را در جریان گذاشته و از آنجا کسب تکلیف می کنیم .
نکته قابل توجه آن است که از مراحل اولیه تا آخر کار باید همیشه شاقول بودن چاه را امتحان کنیم و چاه را در امتداد شاقول حفر کنیم . در غیر این صورت در نهایت شمع نمی تواند وظیفه خود را درست انجام دهد و بارها درست تقسیم نمی شوند و سازه دارای نقص می شود ( انحراف مجاز خارج از مرکز بودن برای ستون ها ۵۰۰/۱ است ) و مورد تایید ناظر قرار نمی گیرد که در این صورت پیمانکار مجبور به تصحیح چاه و صرف هزینه و زمان می شود که پیشگیری از این اتفاق با شاقول کردن چاه در حین کار معقول تر است .
در ضمن اگر چاهی شاقول نبوده باشد حتما یک سمت آن اضافه و یک سمت آن کم برداشت شده است که قسمت های کم برداشت شده است را کنده و سمتی را که اضافه برداشت شده است به وسیله آجرچینی و یا کول چینی پر می کنیم .

۳ – ساخت و آماده سازی Cage برای شمع بتنی

در زمان آغاز کار و همزمان با شروع عملیات حفر چاه ها آرماتوربند ها هم شروع به کار می کنند تا Cage مورد نظر را آماده کنند و در عمل اتمام ساخت Cage ها زود تر از چاه ها اتفاق می افتد و Cage های آماده در کارگاه و در محل مناسب نگه داری می کنند تا در زمان مناسب در چاه ها قرار داده شوند .

مشخصات Cage :
طول ۲۹ متر
شعاع در دو نوع ۴۲۵ و ۳۸ سانتی متر
تعداد میلگردهای اصلی ۲۰ عدد با نمره ۲۲
خاموت نمره ۱۲ با گام ۱۲۵ سانتی متر
در ضمن به علت طول زیاد Cage ساخت یکسره آن ممکن نمی باشد بنابراین طبق نقشه Cage ها را در سه قسمت ساخته می شود و در انتهاهایی که نیاز باشد اورلب به طول ۱ متر ساخته می شوند .

ساخت قسمت های مختلف Cage

شابلن : عبارت است از میلگردی به شکل دایره و به شعاع یک برابر قطر خاموت و میلگرد اصلی ، کمتر از شعاع خارجی که وظیفه آن نگه داری میلگردهای اصلی است تا وقتی که خاموت ها وصل شوند .
خاموت : چون مقطع ستون دایره است بنابراین از خاموت دورپیچ استفاده می شود که شعاع دور پیچ آن ۵/۴۲ سانتی متر است و برای ساخت آن از این روش استفاده می شود که یک اسوانه به شعاع ۲۰ سانتی متر و ارتفاع ۱ متر از میلگرد می سازند و اتصال آن به زمین را آزاد برای چرخش قرار داده و در قسمت بالای آن یک دسته بلند برای چرخاندن آن تعبیه می کنند . و در فاصله ۳۰ سانتیمتری آن هم یک لوله کوتاه به زمین متصل می کنند و با قرار دادن میلگرد در بین استوانه و لوله و چرخاندن استوانه به وسیله دسته آن میلگرد به صورت مورد نیاز شکل می گیرد .

بیس پلیت : یک پلیت فلزی است که تعداد ۱۰ بولت به آن جوش می شود که در شمع برای اصال تیرهای طبقات پایین به آن قرار می گیرد .
قطعات اتصال : که شمع بتنی را به دیوارهایی که در مراحل بعد ساخت ایستگاه مترو ساخته می شوند متصل می کند که در فاصله ۵/۳۷ سانتیمتر از هم و در داخل قرار می گیرند .

طریقه ساخت

برای ساخت Cage ها باید دقت زیادی شود چون اندازه هر قسمت ، مکان قرار گیری پلیت برای نصب تیر و وجود اورلب در آن ها متفاوت است و قسمت پایینی ، میانی و بالایی نقشه متفاوتی دارند .
برای ساخت هر قسمت ابتدا ۳ عدد از میلگردهای اصلی را روی میلگردهایی برای داشتن فاصله با زمین قرار می دهیم و شابلن هایی را که قبلا تهیه کرده ایم در فاصله ۵/۱ متری از هم روی میلگردها جوش می دهیم و سپس بقیه میلگردهای اصلی را در فاصله مساوی روی شابلن جوش می دهیم .

سپس زمان نصب خاموت بر روی آن است که خاموت های ساخته شده را به وسیله پیچاندن روی آرماتورهای اصلی می کشند و با رعایت گام ۵/۱۲ سانتیمتر خاموت ها را با سیم به آرماتور اصلی می بندیم .
در ضمن این نکته لازم به یادآوری است که روی محلی که یک قسمت Cage از روی قسمت دیگر اورلب می شود یک سمت را خاموت بسته ولی سمت دیگر را نباید خاموت بست .
سپس اتصال شمع به دیوار را در فاصله ۵/۳۷ سانتیمتر از هم ، روی Cage وصل می کنیم . نکته مهم این است که باید سر این اتصالات را از بتن ریزی حفظ کرد و روی آن را بتن ریزی نکرد تا در مرحله بعد و بتن ریزی دیوار بتوان آن را به دیوار مورد نظر متصل کرد . برای این منظور سر این اتصالات را با یونولیت می پوشانیم .
در مرحله بعد پلیت ها را روی Cage وصل می کنیم و آن را به خاموت ها می چسبانیم و برای مطمئن شدن از اینکه پلیت ها جا به جا نمی شوند آن را به کمک یک میلگرد به Cage جوش می دهیم . در ضمن چون سطح پلیت ها زیاد است و حفاظت آن در برابر بتن ریزی کار سختی می باشد ، در هنگام بتن ریزی روی آن ها را هم بتن ریزی می کنیم و چون مکان آن ها روی شمع بتنی مشخص است در زمان نصب تیرها روی آن را تخریب کرده و به پلیت می رسیم .

ساختن تیر ورق برای چاه های خاص

در بعضی از چاه ها به علت اینکه قسمتی از شمع در مراحل بعد ساخت ایستگاه باید بریده شود ، برای مسلح کردن بتن به جای Cage از تیر ورق استفاده می شود . که ابعاد آن در دو نوع مختلف به شرح زیر است :
۱ – عرض جان ۵۶۰ و ضخامت آن ۱۵ میلی متر
دو بال به عرض ۴۰۰ و ضخامت ۲۰ میلی متر
۲ – عرض جان ۵۰۰ و ضخامت آن ۱۵ میلی متر
دو بال به عرض ۴۰۰ و ضخامت ۲۵ میلی متر

۴ – قرار دادن Cage در چاه

همانطور که در صفحات زیر گفته شد به علت بلندی هر Cage در سه قسمت ساخته شده و در زمان قرار دادن در چاه روی هم سوار شده و به هم بسته می شوند .
در زمان قرار دادن Cage در چاه باید دقت لازم در مورد به ترتیب بودن و در جهت قرار گیری قسمت های مختلف در چاه به عمل آید .
قرار دادن Cage در چاه به این ترتیب است که بالای قسمت زیرین را به زنجیر جرثقیل بسته و آن را بلند می کنیم و درون چاه قرار می دهیم .برای این کار به کمک چند کارگر در کنار چاه برای هدایت صحیح به چاه و چرخاندن آن برای قرار گرفتن در جهت صحیص لازم است .
Cage را در چاه فرو می بریم تا وقتی که آخرین شابلن روی Cage به لب چاه برسد و با رد کردن لوله ای قوی از میان Cage و زیر شابلن و گذاردن دو سر لوله در کناره های چاه ، Cage را در بالای چاه ثابت می کنیم . سپس زنجیر را از Cage باز کرده و آن را به بالای قسمت میانی Cage می بندیم ، آنگاه آن را بلند کرده و روی چاه و روی قسمت پایینی Cage ، که داخل چاه قرار گرفته می آوریم و اورلب آن دو را داخل هم کرده و با خاموت ها در فاصله یکسان با بقیه قسمت هایCage می بندیم .

پس از این که این دو قسمت با سیم به هم خوب بسته شد لوله را برداشته و Cage را پایین تر تا سر آخرین شابلن به داخل چاه می فرستیم و و همین کار را برای قسمت بالایی Cage انجام می دهیم .
حال Cage آماده شده و داخل چاه قرار گرفته و آماده بتن ریزی است .
در ضمن برای این شمع بتنی حداقل کاور بتن ۱۰ سانتیمتر است . که برای ایجاد این کاور از قطعات استوانه شکل سیمانی که ارتفاع آن ها ۱۰ سانتیمتر است و در یک طرف آن ها دو قطعه سیم برای وصل شدن به Cage است قرار دارد استفاده می شود . بدین ترتیب که آن ها را در فاصله های مناسب به قسمت های مختلف Cage و تعدادی را هم در زیر آن می بندند تا فاصله حداقل ۱۰ سانتیمتر Cage از دیواره حفظ شود .

۵ – بتن ریزی شمع ها

در بتن ریزی در این کارگاه به علت مشکلات موجود و وجود یک کارگاه دیگر در شهر به جای ساختن بتن در کارگاه آن را از کارگاه دیگر به وسیله تراک میکسر به محل بتن ریزی حمل می کنند .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.