مقاله غلامحسین ساعدی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله غلامحسین ساعدی دارای ۷۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله غلامحسین ساعدی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله غلامحسین ساعدی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله غلامحسین ساعدی :

غلامحسین ساعدی

سالشمار غلامحسین ساعدی
تولد ، ۲۴ دی ماه ، نام پدر : علی اصغر نام مادر طیبه ۱۳۱۴
تولد برادر ، ۲۶ آذر ماه ۱۳۱۶
تولد خواهر و ورود به دبستان بدر ۱۳۲۲
ورود به دبیرستان منصور ۱۳۲۹
آغاز فعالیت سیاسی ۱۳۳۰
مسئولیت انتشار روزنامه‏های فریاد ، صعود ، جوانان آذربایجان و انتشار مقالات در این روزنامه‏ها ۱۳۳۱

بعد از کودتا مخفی و در شهریور دستگیر شد و چند ماه در زندان بسر برد ۱۳۳۲
ورود به دانشکده پزشکی تبریز ۱۳۳۴
همکاری با مجله سخن ۱۳۳۵
رهبری جنبش دانشجویی و اعتصابات دانشگاه تبریز ، آشنایی و دوستی با صمدبهرنگی ، بهروز دهقانی ، مفتون امینی ، کاظم سعادتی ، مناف ملکی ۱۳۳۷
فارغ التحصیل دانشکده پزشکی و گذراندن پایان نامه‏ای به نام « علل اجتماعی پیسکو نوروزها » در آذربایجان که بعد از ماهها بحث و جدل با اکراه پذیرفته شد. ۱۳۴۰

مسافرت به تهران و اعزام به خدمت سربازی ، طبیب پادگان سلطنت آباد به صورت سرباز صفر ، افتتاح مطب شبانه‏روزی به اتفاق برادرش دکتر علی اکبر ساعدی در دلگشا و همکاری با کتاب هفته و مجله آرش ، آشنایی و دوستی با احمد شاملو ، جلال آل احمد ، پرویز ناتل خانلری ، رضا براهنی ، محمود آزاد تهرانی ، سیروس طاهباز ، محمد نقی براهنی ، رضا سید حسین ، بهمن فرسی ، به آذین ، اسماعیل شاهرودی ، جمال میر صادقی. ۱۳۴۱

ورود به بیمارستان روانی «روزبه» جهت اخذ تخصص بیماریهای اعصاب و روان ۱۳۴۱
آشنایی و همکاری با دکتر مسعود میر بها و دکتر حسن مرندی ، همکاری با مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی مذاکره با دولت وقت به اتفاق جلال آل احمد ، رضا براهنی ، سیروس طاهباز برای رفع سانسور از اهل قلم و مطبوعات ، تشکیل هسته اصلی کانون نویسندگان ، همکاری با مجله‎های جهان نو، فردوس ، خوشه، نگین ، و جنگ‏های ادبی ۱۳۴۶
انتشار مجله الفبا با همکاری نویسندگان معتبر آن زمان توسط نشر امیر کبیر که مجموعاً ۶ شماره به چاپ رسید. ۱۳۵۳

دستگیری توسط ساواک در سمنان و انتقال به زندان قزل قلعه و بعد اوین که مدت یکسال را در سلول انفرادی ‏گذراند و شکنجه شد . پیش از این بارها توسط ساواک وشهربانی دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که یک بار منجر به بستری شدنش در بیمارستان جاوید شد و نگارش «تاتار خندان»در زندان در دهه پنجاه ضمن فعالیت سیاسی با عده‏ی زیادی از مبارزان راه آزادی ارتباط دارد که تا پایان عمرش ادامه پیدا می‏کند و آزادی از زندان ۱۳۵۴ ترجمه برخی از آثارش به زبانهای روسی ، انگلیسی ، آلمانی ، سخنرانی در شبهای شعرانجمن گوته به عنوان «شبه هنرمند» که در سال ۱۳۵۷ توسط انتشارات امیر کبیر در

کتاب «ده شب » به چاپ رسید . ۱۳۵۶
سفر به امریکا بنا به دعوت انجمن قلم آمریکا و ناشرین آمریکایی ، ایراد سخنرانی‏های متعدد و عقد چند قرار داد برای ترجمه کتابهایش با ناشر معروف «راندم هاوس»۱ ۱۳۵۷
سفر به لندن در پائیز همان سال و همکاری با احمد شاملو در انتشار روزنامه فرهنگی ـ سیاسی «ایرانشهر» بازگشت در اواخر همان سال ۱۳۵۷
انتشار مقالات سیاسی و اجتماعی در روزنامه‏های کیهان ، اطلاعات ، آیندگان ، تهران مصورو روزنامه‏های دیگر . ۱۳۵۸
سفر به پاریس و ازدواج با خانم بدری لنگرانی ۱۳۶۰
در طول این سالها اقدام به انتشار مجله الفبا (چاپ پاریس) کرده و چندنمایشنامه به نامهای «اتللو در سرزمین عجایب»، «پرده‏داران آیینه افروز » و چند فیلمنامه به نام‏های «دکتر اکبر» و «رنسانس» و با همکاری داریوش مهرجویی فیلمنامه «مولوس کورپوس» براساس داستان «خانه باید تمیز باشد» را نوشته است و بسیاری مقالات و داستان و نمایشنامه‏ها که ناقص مانده است . ۱۳۶۴-۱۳۶۱
فوت در روز دوم آذر ماه و دفن درگورستان پرلاشز۲ پاریس در کنار صادق هدایت.۱۳۶۴

زبان نوشتاری ساعدی
از نظر شیوه نگارش آثار ساعدی چیزی بین زبان معیار یا رسمی و عامیانه مردم کوچه و بازار است واژه‏های عامیانه‏ای چون کپر ، گپ زدن ، شاشیدن، چمباتمه، گاهی واژه‏های بیگانه از زبان آدمهای روشنفکر داستانی او جاری می‏شود آهنگ گفتگو بیشتر تهرانی است حتی روستائیان آذربایجان نیز تهرانی حرف می‏زنند نمایشنامه «چوبدستهای ورزیل» و «عزاداران بیل» . تکرار از دیگر نقصهای کار ساعدی است موضوع‏های تکراری در نوشته‏های ایشان زیاد است مثلاً وصف بیمارستان در عزاداران بیل، واهمه‏های بی‏نام نشان، گور گهواره تا حدودی شبیه به هم است

.
ساعدی گاه برای توصیف یک موضوع حاشیه می‏رود، زیاد می‏نویسد. مطلب را کش می‏دهد بطوریکه خواننده خسته می‏شود مثلاً، صحنه مردن گاو مشدی حسن در عزاداران بیل و صحنه قرار گرفتن صالح احمد و چند نفر دیگر در ترس و لرز چون در برخی موارد بنای کاربر زیاده نویسی است، جمله‏های سست و گاه نادرست نیز نوشته ساعدی را در سطح عادی جای می‏دهد چند نمونه از این جمله‏ها :

اسلام: نه این آهن نیستش این یه چیز ساده نیستش۱
حذف فعل بی‏مورد : عباس و موسرخه آمدند خانه مشدی حسن پایاخ هم پشت سرشان
بگو که وسواسش نگیره۳
(حالا نمی‏خواهی چیزی برای ما بدی)۱

این تکرارها و اطناب‏ها و سستی‏های لفظی برخی نوشته‏های ساعدی را به صورت گزارش در می‏آورد. بیشتر داستانهای «شب نشینی با شکوه» ۱۳۴۹ از این دست است. بطور مثال در داستان «مراسم معارفه» در همین مجموعه ساعدی عوض و بدل شدن رئیسان اداره‏ای را در شهری کوچک و سخنرانی کلیشه‏ای آنها و یکی از کارمندان را در اوصافی که به گزارش بیشتر همانند است شرح می‏دهد.

آنچه که در آثار هدایت و آل احمد بعنوان یک سبک خاص و مشخص می‏بینیم در آثار ساعدی نیست او می‏کوشد تا به سبک ویژه‏ای دست پیدا کند اما نتوانسته است خود را از کلیشه‏ها و جمله‏های معمولی و درازنویسی رها سازد.
اما در برخی از نوشته‏هایش به شیوه‏ای تازه دست می‏یابد (ده لال بازی – ما ‏نمی‏شنویم – خانه روشنی – واهمه‏های بی‏نام و نشان)
این شیوه در آثار نمایشی او بیشتر نمایان است.

آثار نمایشی او سرآغازی است در کارهای نمایشنامه نویسی معاصر و آنچه کار او را با اهمیت می‏کند اینکه او خود را در مقابل رویدادهای اجتماعی مسئول می‏داند و آنها را به صحنه داستان و نمایش می‏آورد. مسئولیت از دیدگاه ساعدی و دیگر واقع‏ گرایان دادن شعارهای سطحی نیست بلکه تجسم زندگانی اجتماعی مردم و رویدادهای روستا و شهر است و در این زمینه ساعدی به خوبی خود را نشان می‏دهد و نماینده خوبی بر این نوع از
ادبیات است.
د)رئالیسم ساعدی
جامعه داستانهای غلامحسین ساعدی جامعه‏ای است نامتعادل ، ناسالم و نابسامان . جامعه روستائیان مضطرب و شهریان بیمار ، با آدمهایی از همه طبقات و اقشار ، اعم از متوسط و پایین ، کارمند بازنشسته ، اداری جوان ، روشنفکر سرخورده ـ پیرزن بی‏پناه و دهاتی وحشت زده ، که همه و همه در فقر و جهل ، درماندگی و بیهودگی ، غفلت و عطلت ، خرافات و طلسمات درگیر و

غوطه‏ورند . آدمهایی گیج و منگ بی‏برنامه و بی‏حوصله در بیمارستانهایی با نام «خانه» و «اداره» که بیماران آن روز به روز روانی تر می‏شوند تا آنجاکه گریزگاه ناگریز آنها دیوانگی و خودکشی است جامعه‏ای علی‏الظاهر«واقعی» و رئالیستیک که اگر پر از ترس و هول و وهم و اضطراب و گاه همراه با دگرگونی و دگردیسی دیده می‏شود ، در حقیقت از «دید» نویسنده روانپزشکی است که نمی‏تواند آنچنان نبیند و اگر برای بیان این همه نابسامانی گاه ناچار از تمایل و توسل به فرا واقع و تمثیل و

نماد می‏شود، از همین روست و نیز از همین روست که رئالسیم ساعدی بر خلاف رئالسیم دیگر نویسندگان واقع‏گرا تا آخر در خط واقعی خود حرکت نمی‏کند. گاه به سوررئالسیم می‏رسد و گاه از سمبولسیم سر در می‏آورد . و بعضاً آنچنان طبیعی ، که این دگرگونی‏ها ما را شگفت‏زده هم نمی‏کند و در نهایت ، به نویسنده روان پزشک حق می‏دهیم که در کاوش درون آدمها این چنین واقعیت و خیال را در هم آمیزد . زیرا در واقع آدمهای چنین جامعه بیماری ، جز هم اینان که در داستانهای ساعدی

می‏بینیم ، نمی‏توانند بود . جامعه‏ای که حتی روستاییانش نیز همیشه در اضطراب و اضطرار به سر می‏برند . با این تفاوت که اضطراب اینان نه فردی، که زاییده وحشت از حمله ناگهانی دشمن بیرونی اعم از گرازها و آدمهاست . تا آنجا که در همین روستا هم ، ما می‏توانیم دگرگونی طبیعی یک روستایی را در حد یک دگردیسی و مسخ بنگریم و هیچ تعجب نکنیم اگر «مشهدی حسن» با از دست دادن «گاو»ش که همه زندگی‏اش وابسته بدوست خود به هیات «گاو» درآید. که این مسخی است برخلاف نوع اروپایی‏اش کاملا طبیعی و منطقی ، که صرفاً از رابطه میانی روستایی با گاو و از یک اتفاق واقعی نشأت می‏گیرد.۱
غلامحسین ساعدی نویسنده با قدرتی است که در تجزیه و تحلیل زندگی اجتماعی نقش مهمی دارد. اما در آثار وی جای طنز را حسرت و خشم گرفته است . ساعدی برای نشان دادن آثاری روانی ـ اجتماعی خشونت جامعه بر ارواح مردم کوچک، از مرزهای تثبیت شده واقع‏گرایی در می‏گذرد و به نوعی ‏سور رئالسیم یا رئالسیم وهم آلود می‏رسد . در فضای غمگنانه داستانهایش حوادث

واقعی چنان غیر عادی می‏نمایند که هراس انگیز می‏شوند ، به طوری که گاه به نظر می‏رسد نویسنده علت مسائل و مشکلات اجتماعی را در ماوراء الطبیعه می‏جوید . در این نوع داستانها ساعدی برای رسیدن به نتایج تمثیلی با کمک عوامل ذهنی و حسی اغراق آمیز فضایی مشکوک و ترسناک می‏آفریند . ساعدی نخستین نمایشنامه‏‏ها و داستانهایش را از سال ۱۳۳۴ در مجلات سخن ، صدف و آرش به چاپ رساند . هنوز دهه چهل فرا نرسیده بود که در زمینه نمایشنامه نویسی چهره‏ای سرشناس شد . نمایشنامه‏هایش را با نام «گوهر مراد » می‏نوشت . مهمترین داستانهایش را از سالهای ۱۳۴۰ به بعد منتشر کرد.
تصاویر سهمناک از ملال ، ترس و آسیب‏های روانی ، نخستین مجموعه داستان سا

عدی ، شب نشینی باشکوه (۱۳۳۹) را می‏سازد . تمام داستانهای این کتاب به ادبار زندگی کارمندان جزء بازنشسته اختصاص دارد . این داستانها که در فضایی سهمگین می‏گذرند ، ابعاد گوناگون مخاطراتی را که این قشر اجتماعی با آن مواجه است ، به تصویر می‏کشند.۱

معرفی آثار
داستانها سال
۱مفتش ، مجله معلم امروز ، تبریز ۱۳۲۶
۲ نخود آش (چاپ نشده) ۱۳۳۲
۳آفتاب و مهتاب ، سخن ، شماره ۲ ، دوره ششم ۱۳۳۴
۴ پیگمالیون ، مجله سخن، تهران ۱۳۳۵
۵ مرغ انجیر ، مجله سخن ۱۳۳۵
۶ خانه‏های شهرری ، تبریز ۱۳۳۶
۷ شکایت اسفند ۱۳۳۷

۸ شبان فریبک ، مجله صدف ۱۳۳۷
۹ خانه برف ، اندیشه و هنر ۱۳۳۷
۱۰ ظهر که شد ، مجله معلم امروز ۱۳۳۷
۱۱ تندیسه جاوید ، مجله معلم امروز ، تبریز ۱۳۳۸
۱۲ شب نشینی باشکوه ، مجموعه دوازده داستان ، امیر کبیر تهران ۱۳۳۹
۱۳ مانع ، آتش (چاپ نشده ) ۱۳۴۱
۱۴ عروسی ، آرش ، شماره ۳ ۱۳۴۱

۱۵ دو برادر ، آرش ۱۳۴۱
۱۶ قدرت تازه ، کتاب هفته شماره ۲۶ ۱۳۴۱
۱۷ عزا داران بیل ، هشت داستان پیوسته ، نیل تهران ۱۳۴۳
۱۸دندیل ، چهار داستان ، جوانه تهران ۱۳۴۵
۱۹ مهدی دیگر ، دفترهای زمانه ۱۳۴۶
۲۰ واهمه‏های بی‏نام و نشان ، شش داستان ، نیل تهران ۱۳۴۶
۲۱ ترس و لرز ۶، داستان ،زمان تهران ۱۳۴۷
۲۲ بازی تمام شد ، الفبا جلد ۱ ۱۳۵۲
۲۳ گور وگهواره ، سه داستان ، آگاه تهران ۱۳۵۶
۲۴ ماسه‏های بادی ، دفترهای زمانه ۱۳۵۷
۲۵ واگن سیاه ، کتاب جمعه شماره اول ۱۳۵۸
۲۶ ساندویج، کتاب به نگار تهران ۱۳۶۸

۲۷ صداخونه ، مجله کلک ۱۳۶۹
۲۸ پادگان خاکستری ، مجله کلک ۱۳۶۹
۲۹ شکسته بند ، داستان بلند (ناتمام )
۳۰ اسکندر و سمندر در گردبار (چاپ نشده )
۳۱ بوسه عذرا (چاپ نشده )
۳۲ خانه باید تمیز باشد (چاپ نشده )
۳۳ جوجه تیغی (چاپ نشده )

نمایشنامه‏ها سال
۱ لیلاج‏ها ، مجله سخن ۱۳۳۶
۲ قاصدکها ، مجله صدف ۱۳۳۷
۳ خانه برف، نمایشنامه تکه پرده‏ای (چاپ نشده )
۴ میمونه خاتون ، در سه تابلو ، مجله معلم امروز تبریز ۱۳۳۷
۵ (خرمن سوزهاـ باران ـ پرندگان در طویله ـ گربه‏ها) ۱۳۳۸
۶ کاربافک‏ها در سنگر ، کتابفروشی تهران ، تبریز ۱۳۳۹
۷ کلاته، گل ، تهران ۱۳۴۰
۸ بامها و زیربامها ، امیر کبیر ۱۳۴۰
۹ گرگها، آرش ۱۳۴۱
۱۰ عروسی ، آرش ۱۳۴۱
۱۱ خانه‏ها را خراب کنید ، آرش ، شماره ۷ ، تهران ۱۳۴۲
۱۲ از پا نیفتاده‏ها ، مجله آرش شماره ۶ ۱۳۴۲
۱۳ چوب بدستهای ورزیل ، مروارید تهران ۱۳۴۴
۱۴ بهترین بابای دنیا ، شفق ، تهران ۱۳۴۴
۱۵ مقتل ( چاپ نشده ) بخشهایی از آن در شماره ۴ و ۵ ماهنامه تکاپو چاپ شده است ۱۳۷۲
۱۶ پنج نمایشنامه از انقلاب مشروطیت، اشرفی تهران ۱۳۴۵
۱۷ آی بی‏کلاه ، آی با کلاه ، نیل تهران ۱۳۴۶
۱۸ خانه روشنی ، پنج نمایشنامه ، اشرفی ، تهران ۱۳۴۷
۱۹ دیکته و زاویه دو نمایشنامه ، نیل ۱۳۴۷
۲۰ پرواربندان ، نیل ، تهران ۱۳۴۸
۲۱ توپ ، اشرفی ، تهران ۱۳۴۸

۲۲ وای بر مغلوب ، نیل ، تهران ۱۳۴۹
۲۳ جانشین ، نیل ، تهران ۱۳۴۹
۲۴ چشم در برابر چشم ، امیر کبیر تهران ۱۳۵۰
۲۵ رمان ناتمام بی اسم (چاپ نشده ) ۱۳۵
۲۶ عاقبت قلم فرسایی ، مجموعه دو نمایشنامه ، آگاه ، تهران ۱۳۵۴
۲۷ مرگ و ریشه دربه‏دری ، الفبا ، جلد ششم ، تهران ۱۳۵۴
۲۸ ماه عسل، امیر کبیر ، تهران ۱۳۵۷
۲۹ خیاط افسون شده ، مجله آدینه ، ۱۳۶۷
۳۰ غریبه در شهر ، اسپیرک ، تهران ۱۳۶۹
۳۱ ماه در معبد، به نگار ، تهران ۱۳۷۲
۳۲ ضحاک ، به نگار، تهران ۱۳۷۷
۳۳ پرندگان در طویله ، تهران ۱۳۷۸

فیلمنامه‏ها سال
۱ فصل گستاخی ، نیل، تهران ۱۳۴۸
۲ گاو، آگاه، تهران ۱۳۵۰
۳ عافیتگاه، اسپرک، تهران ۱۳۶۷
۴ مولوس کورپوس با همکاری داریوش مهرجویی (براساس خانه باید تمیز باشد ) (چاپ نشده)
۵ دایره مینا (چاپ نشده )

۶ دکتر اکبر (چاپ نشده)
۷ رنسانس (چاپ نشده )
داستانهای کوتاه
۱ گمشده لب دریا ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، تهران ۱۳۴۸
۲ کلاته نان، انتشارات امیر کبیر ، تهران ۱۳۵۳
۳ کلاته کار، امیر کبیر ، تهران ۱۳۵۷
۴ یکی یک دونه ، مجله الفبا

تحقیقات ، تک نگاری‏ها، مقالات
۱ ایلخچی ، موسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی ۱۳۴۲
۲ خیاو یا مشکین شهر ، مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی ۱۳۴۴
۳ اهل هوا ، مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی ۱۳۴۵
۴ تئاتر امروز ایران در شهرستانها ، روزنامه اطلاعا ت ۲۸ مهر ۱۳۴۸
۵ قرا داغ ( چاپ نشده ) ۱۳۴۹
۶ تئاتر مستند ، ویژه سینما و تئاتر ۱۳۵۱
۷ وقتی هفته ای هشت روز باشد ، ویژه سینما و تئاتر ۱۳۵۲
۸ طرح پیشنهادی برای تهیه یک گزارش کامل از تبریز ( از امروز تبریز ) با جلال آل احمد، گاهنامه سهند ، تبریز
۹ ساو جبلاغ (چاپ نشده )
لال بازیها سال
۱ شهادت، تهران ۱۳۴۱
۲ لال بازیها ، نشر پیام ، تهران ۱۳۴۲
۳ ده لال بازی ، ده نمایش پانتومیم ، آرش ، تهران ۱۳۴۲
۴ در انتظار ، نمایش پانتومیم ، آرش تیر ماه ۱۳۴۴
متفرقه‏ها
۱ کتاب زمان ، ویژه تئاتر ، ج ۳ ، تهران ۱۳۴۸
۲ کتاب الفبا ، شش جلد ، مجله ادبی ، تهران ـ پاریس ۱۳۵۶ـ۱۳۵۲
۳ کتاب جمعه ، سال اول ، شماره ۶ ، ویژه صمد بهرنگی ۱۳۵۷

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.