مقاله در مورد حرکت سینماتیک


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد حرکت سینماتیک دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد حرکت سینماتیک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد حرکت سینماتیک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد حرکت سینماتیک :

حرکت سینماتیک

۱ ۱) سینماتیک
سینماتیک ماشینها عبارت از مطالعه و تجزیه و تحلیلی راجع به حرکت نسبی اجزاء ماشینها می باشد. در این تجزیه و تحلیل تغییر مکان، سرعت و شتاب مورد نظر قرار خواهد گرفت.
۲ ۱) دینامیک

دینامیک ماشین با نیروهای وارد بر اجزاء یک ماشین و حرکات ناشی از این نیروها سر و کار دارد.
۳ ۱) ماشین
یک ماشین وسیله ای است برای تغییر فرم و انتقال انرژی. این ماشین اغلب اوقات از ترکیب تعدادی قطعات ثابت و متحرک مشخص می گردد که به منظور تنظیم قدرت منشاء و کاری که می بایست انجام شود بین آنها قرار می گیرد.
۴ ۱) دیاگرام سینماتیکی

ن معمولاً دیاگرامی از اجزاء به گونه ای رسم می گردد که در رسم آنها از اندازه هایی استفاده می گردد که در حرکت اجزاء مؤثر می باشند. دیاگرام نشان داده شده در شکل ۱۱ اجزاء اصلی موتور دیزل نشان داده می شود.
۱۵) مکانیزم
یک زنجیره سینماتیکی عبارت از یک مجموعه میله های صلب می باشد که ضمن اتصال یا تماس به یکدیگر می توانند نسبت به یکدیگر دارای حرکت نسبی باشند. اگر یکی از میله ها ثابت بوده و حرکت یکی از میله های دیگر به وضعیت جدید موجب حرکت سایر میله ها در وضعیتهای مشخص و قابل پیش بینی گردد مجموعه را زنجیره سینماتیکی مقید می نامند، اگر یکی از میله ها ثابت درنظر گرفته شده و حرکت یکی از میله های دیگر به وضعیت جدید موجب حرکت سایر میله ها در

وضعیتهای مشخص و قابل پیش بینی نگردد آنگاه مجموعه را زنجیره سینماتیکی غیرمقید می نامند. یک زنجیره سینماتیکی مقید را موقعی یک مکانیزم می نامند که اگر مثلاً مطابق شکل ۱۱ میله ۱ ثابت بوده باشد پیستون و میله رابط (شاتون) به ازای هر موقعیت مشخص لنگ دارای موقعیتی مشخص و معین بوده باشند. بنابراین مجموعه یک زنجیره سینماتیکی مقید و یا یک مکانیزم می باشد.
۶ ۱) حرکت در صفحه
موقعی یک جسم دارای حرکت در صفحه خواهد بود که تمام نقاط آن در صفحاتی موازی با یک صفحه مبنا حرکت نماید. این صفحه مبنا، را صفحه حرکت می نامند. حرکت در صفحه می تواند یکی از سه نوع انتقالی، دورانی و ترکیب انتقالی و دورانی باشد.
اگر جسمی طوری حرکت کند که تمام خطوط مستقیم واقع برروی آن همواره وضعیت هایی موازی همدیگر داشته باشند جسم دارای انتقال خواهد بود. حرکت انتقالی مستقیم الخط حرکتی است که در آن تمام نقاط واقع برروی جسم در امتداد خطی مستقیم حرکت می نمایند.
۸ ۱) دوران
در دوران فاصله تمام نقاط واقع برروی جسم نسبت به خط عمود بر صفحه حرکت ثابت باقی خواهد ماند.
۹ ۱) انتقال و دوران

اغلب قطعات ماشینها حرکتی مرکب از دوران و انتقال می باشند.
۱۰ ۱) حرکت مارپیچی
یک نقطه که در فاصله ثابت از محوری دوران نموده و همزمان در امتداد این محور حرکت نماید دارای حرکت مارپیچی می باشد. یک جسم موقعی دارای حرکت مارپیچی می باشد که هر نقطه آن یک مارپیچ را طی نماید.
۱۱ ۱) حرکت کروی
یک نقطه موقعی دارای حرکت کروی می باشد که ضمن حرکت در فضای سه بعدی فاصله اش نسبت به نقطه یا ثابت تغییر ننموده و ثابت باقی بماند. یک جسم موقعی دارای حرکت کروی است که هر نقطه آن دارای حرکت کروی باشد.
بخش دوم: مکانیزمهای میله ای Linkage
۱. ۲) مکانیزمهای چهار میله ای
یکی از متداولترین و مفیدترین مکانیزمها مکانیزم چهار میله ای است. در شکل ۱ ۲ یک مکانیزم چهار میله ای نشان داده شده
۲ ۲) مکانیزم چهار میله ای با لنگهای موازی

لنگهای ۲ و ۴ در شکل ۲۲ دارای طولهای مساوی بوده و طول میله رابط ۳ برابر خط المرکزین ۴O2O می باشد.
۳ ۲) مکانیزم چهار میله ای با لنگهای مساوی و غیر موازی
لنگهای ۲ و ۴ از شکل ۳ ۲ درای طولهای مساوی بوده و طول میله رابط ۳ برابر طول خط المرکزین ۴O2O می باشد.
۴ ۲) مکانیزم لنگ – آونگ Crank and rocker
لنگ شماره ۲ از مکانیزم نشان داده شده در شکل ۴ ۲ حول محور۲O دوران کامل نموده و از طریق میله رابط شماره ۳ موجب نوسان لنگ شماره ۴ حول نقطه ۴O می گردد.
۵ ۲) مکانیزم با لنگهای دورانی دوبل یا لنگ لنگ drang Link

شکل ۵ ۲ یک مکانیزم چهار میله ای را نشان می دهد که کوتاهترین عضو آن میله ثابت است. چنین مکانیزمی با لنگهای دورانی موسوم می باشد.
۶ ۲) مکانیزم لنگ – لغزنده Slider-Crank meckanism
مکانیزم لنگ – لغزنده دارای موارد استعمال متعدد می باشد. یک نمونه متداول از کاربرد این مکانیزم در موتورهای دیزل و بنزین یافت شده که در آنها فشار گاز به پیستون یعنی عضو شماره ۴ وارد می گردد.
۷ ۲) مکانیزم رفت و آمدی Scotchy yoke
مکانیزم رفت و آمدی نشان داده در شکل ۷ ۲ برگردانی از یک مکانیزم لنگ – لغزنده می باشد. این مکانیزم رفت و آمدی معادل مکانیزم لنگ و لغزنده ای است که طول میله رابط آن بینهایت می باشد. بدین ترتیب لغزنده آن دارای حرکات نوسانی ساده خواهد بود. از این مکانیزم در ماشینهای آزمایش به منظور نشان دادن ارتعاشی که دارای حرکات نوسانی ساده می باشد استفاده می گردد.

۸ ۲) انواع مکانیزمهای برگشت سریع Quick return Mechanism
این مکانیزم ضمن ثابت بودن سرعت زاویه ای لنگ قادر است ابزار برش ماشین را که دارای حرکت رفت و آمدی است خیلی آرام به جلو برده ولی سریع به عقب برگرداند. بعضی از انواع متداول آن پایین شرح داده خواهد شد.
۱ ۸ ۲) مکانیزم صفحه تراش Crank Shaper
۲. ۸. ۲) مکانیزم ویت ورث With worth
این مکانیزم که در شکل ۹ ۲ نشان داده شده است.
۳ ۸ ۲) مکانیزم با لنگهای دورانی دوبل drong Link
میله های ۱، ۲، ۳ و ۴ از این مکانیزم که در شکل ۱۰ ۲ نشان داده شده است. یک مکانیزم با لنگهای دورانی دوبل را نشان می دهند.
۴ ۸ ۲) مکانیزم لنگ – آونگ انحرافی Ofset Slider Crank

مکانیزم لنگ را می توان مطابق شکل ۱۱ ۲ به گونه ای طراحی نمود که ابتدا حرکت لغزنده از محور لنگ مرور محور لنگ دارای انحراف y بوده باشد که بدین ترتیب امتداد مسیر حرکت لغزنده از محور لنگ مرور نخواهد کرد.
۹ ۲) مکانیزمهای خط مستقیم Srtaight-Line Mechanisms
مکانیزمهای خط مستقیم مکانیزمهایی می باشند که یک نقطه واقع بر آنها بدون آنکه به وسیله قیدی هدایت شوند در امتداد خطی مستقیم و یا تقریباً مستقیم حرکت می کند.
برخی از انواع متداول مکانیزم های خط مستقیم:

۱۰ ۲) مکانیزمهای موازی Parallel Mechanism
این دسته از مکانیزمها حرکتهای موازی را پدید می آورند. دستگاه کپیه (pantograph) نشان داده شده در شکل ۱۷ ۲ برای بزرگ کردن و یا کوچک کردن حرکتها مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربرد دیگر مکانیزمهای موازی که همه ما کم و بیش با آن آشنا می باشیم دستگاههای نقشه کشی است که یک نمونه آن در شکل ۱۸ ۲ نشان داده شده است.
۱۱ ۲) مکانیزمهای تاگل Toggle Mechanisms
از این مکانیزم در مواردی استفاده می گردد که می بایست نیرویی نسبتاً زیاد در فاصله ای کوتاه انتقال یابد. در شکل ۱۹ ۲ میله های شماره ۴ و ۵ دارای طولهای مساوی می باشند.
۱۲ ۲) کوپلینگ الدهم Oldham Coupling
کوپلینگ الدهم مکانیزمی است برای ارتباط دو شفت با محورهای موازی که در یک امتداد نبوده باشند.
۱۴ ۲) مکانیزمهای نوبه ای Intermittent – motion mechanisms
یک مکانیزم نوبه ای مکانیزمی است که حرکت مداوم را به حرکت نوبه ای تبدیل می کند. این مکانیزم ها اغلب در ماشینهای ابزار برای حرکت یک شفت که سرعت شروع و اختتام آن صفر می باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

۱۵ ۲) مکانیزم ژنوا Geneva wheel
۱۶. ۲) جغجغه ها Ratchets
از جغحغه ها برای تبدیل حرکت دورانی و انتقالی به حرکت دورانی و یا انتقالی نوبه ای استفاده می گردد. در شکل ۲۳ ۲ عضو شماره ۲، به چرخ جغجغه و عضو شماره ۳ به زبانه موسوم می باشند.

۱۷ ۲) پرگار بیضی کش Elliptic trommel
پرگار وسیله ای برای رسم بیضی ها بازوی شماره ۳ به لغزنده های ۲ و ۴ که در شکاف قطعه شماره ۱ حرکت می کنند پرچ شده و نقطه P برروی یک منحنی حرکت می کند.
بخش سوم: بادامک ها
۱ ۳) تعویض بادامک
بادامک عضوی از ماشین بوده که با شکل نامنظم خود به عنوان یک محرک، حرکت را به عضو دیگری با نام پیرو انتقال می دهد. پرو ممکن است در روی بادامک غلتشی بوده و یا لغزشی. بادامک به دلیل آنکه در عین سادگی قادر به تأمین هر نوع حرکت پیرو می باشند، از مکانیزمهای بسیار مهم محسوب می گردند. از این رو جزو اجزایی قرار دارند که اغلب در ماشینها مخصوصاً ماشینهای اتوماتیک مثل ماشینهای چاپ، ماشینهای ابزار، ماشینهای احتراق داخلی و حسابگرهای مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند.
(الف) بادامک دیسکی یا صفحه ای با پیرو غلطک دار انتقالی

. (ب) بادامک انتقالی یا گوه ای با پیرو غلطک دار انتقالی. (پ) بادامک استوانه ای با پیرو غلطک دار انتقالی. (ت) بادامک مخروطی با پیرو انتقالی. (ث) بادامک تخت با پیرو نوسانی. (ج) بادامک کروی با پیرو نوسانی.
(الف) پیرو سطح تخت نوسانی. (ب) پرو غلطک دار نوسانی ۰دایروی). (پ) پیرو نقطه ای نوسانی (دایروی). (ت) پرو سطح تخت نوسانی. (ث) پیرو غلطک دار نوسانی. (ج) پرو سطح کروی نوسانی. (چ) پیرو انتقالی برگشتا مثبت با قطر ثابت بادامک. (ح) پرو انتقالی جفت غلطکی با جفت بادامک.

پیش گفتار
در این فصل، طریقه افزودن حرکت، را به مدلی که قبلاً در یک نرم افزار ۳D ایجاد شده است، تشریح می شود.
شما می توانید مجموعه ها را به صورتی در ۳D ایجاد کنید که به همان زیبایی در Working Model 3D نیز به نمایش درآیند. هنگامی که مجموعه هایی «با قابلیت حرکت» را ایجاد می کنید، می توانید آنها را به راحتی به محیط کار آورده و به سرعت شبیه سازی نمایید.
در این فصل، حرکت را به مجموعه ای که بدون هیچ حرکتی به هم وصل شده است. اگرچه شما باید چندین قید را که از مدل ۳D آورده شده اند، حذف کنید؛ ولی با این کار Working Model 3D شبیه سازی مجموعه را آسانتر انجام خواهد داد.
برای اتمام این بخش لازم است که شما برنامه های Solid Works 98 (ویرایش سال ۸۳/۱۹۹۸ یا بالاتر) و Working Model for Solid Works را قبلاً روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید.
۱۱) آوردن یک مدل ۳D
۱) برنامه Solid Works را به راه بیاندازید.

۲) فایل Piston.sldasm را که در دایرکتورزی زیر قرار دارد انتخاب کنید.
Program Files\Working Model 3D\Tutorials\Exercise\Solid Works
به یاد داشته باشید که منوی Motion از نوار منوی Solid Works ظاهر می شود.
Motion
Simulate Motion
Working Model Help
About Working Model…
۳) از منوی Motion، Simulate Motion را انتخاب نمایید.
اگر این نخستین باری است که یک فایل را از Solid Works می آورید Working Model 3D به شما اجبار می کند که مدل آموزشی را در این بخش ملاحظه کنید. هنگامی که شما مدل آموزشی را منفصل و از هم جدا می کنید و دوباره Simulate Motion را انتخاب می کنید، برنامه Working Model 3D for Solid Works اجزاء مجموعه و قیدهای آن را در اجسام و مفصل های Working Model نشان داده و در همان دایرکتوری یک مدل جدید و به هم متصل شده را تحت عنوان Piston.wm3 ایجاد می کند. در حین اینکه Working Model 3D هندسه مدل را منتقل می کند، مراحل در کادر محاوره ای Preparing Simulation نشان داده می شود.

هنگامی که تمام مراحل به پایان رسید برنامه Working Model 3D CAD Associativity نشان داده می شود. در آن تمام موضوعاتی از Working Model 3D که با موضوعات مدل Solid Works مشترک هستند، لیست شده است.
۴) برای بستن کادر محاوره ای CAD Associativity روی دکمه OK کلیک کنید. Working Model 3D به شما اجبار می کند که Constrating Navigator را اجرا کنید.
۵) برای اجرای Constraint Navigator روی دکمه Yes کلیک کنید.

مدل متصل شده در پنجره Working Model 3D نشان داده می شود. همچنین Constraint Navigator در پنجره ترسیم ظاهر می شود.
استفاده از Constraint Navigator
Constraint Navigator به شما امکان یافتن رابطه موجود میان اجسام، زیرمجموعه ها و قیدها را می دهد. به این سبب است که بتوانید شبیه سازی را تأیید و یا اصلاح کنید. تمرین این قسمت به شما نشان می دهد که چگونه با استفاده از Constraint Navigator مدل وارد شده را چک کنید.
هنگامی که مدل CAD توسط Working Model 3D فرستاده می شوند، خودش بین قسمتهای

مجموعه مفصل هایی قرار می دهد که نوع مفصل ها بستگی به قیدها و هندسه مدل CAD دارد.
اگر مفاصلی که توسط Working Model 3D ایجاد شده اند، درجه آزادی مقتضی را نداشته باشند، در هنگام اجرای شبیه سازی قسمت ها نمی توانند به طور دلخواه حرکت کنند، برای حل این مشکل، باید مفاصل را اصلاح کرد، آنها را طوری میزان کنید که حرکت مطلوب انجام شود.
در این مرحله، شما مفصل ها را بر اساس درجه آزادی مطلوبشان، میزان خواهید نمود.

۱) روی دکمه Next Constraint کلیک کنید.
مفصل چرخان یا همان “Concentric 1” توسط مکعبی احاطه شده است.
۲) از Constraint Navigator روی دکمه Move کلیک نموده، در اطراف میل لنگ نیز یک بار کلیک کنید. سپس موس را حرکت دهید.

این آزمایش، تست آزادی حرکت قید است. نتیجه آنکه قید صحیح است.
۳) روی دکمه Next Constraint کلیک کنید
مفصل چرخان یا همان “Concentric 2” توسط مکعبی احاطه می شود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.