مقاله در مورد رشته ی دانشگاهی داروسازی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد رشته ی دانشگاهی داروسازی دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد رشته ی دانشگاهی داروسازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد رشته ی دانشگاهی داروسازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد رشته ی دانشگاهی داروسازی :

رشته ی دانشگاهی داروسازی

هدف:
تربیت دارو ساز
اهداف کلی (Aims):
از دانش آموختگان این رشته انتظار می رود اطلاعات عمومی کافی در جنبه های مختلف علوم دارویی داشته و نیازهای جامعه را در این ارتباط حل نماید . اهداف کلی این رشته عبارتند از :
الف- برآوردن نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی برای فهم بهتر علم داروسازی وعوامل مرتبط با این علم

ب- آشنایی با پژوهش های علمی و عملی در حیطه علوم دارویی
ج) افزایش مهارت ها و آگاهی ها در خصوص
– شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه داروئی
– توانایی اداره داروخانه های عمومی و تخصصی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها
– ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در حد داروخانه
– ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در صنعت

– کنترل کمی و کیفی داروها و مواد غذایی و آرایش بهداشتی
– پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها
– آشنایی با مراجع و رفرانس های داروسازی و علوم دارویی
– توان شناخت و برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی
– فرهنگ ها و عقائد جوامع گوناگون

– امور پژوهشی و آموزشی محیط پیرامون خویش
– تحکیم اخلاق حرفه ای
نقش های دانش آموختگان این رشته عبارتند از :
۱) خدماتی

۲) مدیریتی
۳) مشاوره ای و آموزشی
۴) پژوهشی
وظایف حرفه ای دانش آموختگان:
درنقش خدماتی می توانند در:
۱) داروخانه شهری به عنوان مسئول که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و راهنمائی متقاضیان خدمات داروئی نظارت دارد، ارائه خدمات نماید.
۲) داروخانه بیمارستانی به عنوان مسئول فنی که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و تامین داروهای بخش های مختلف بیمارستان و راهنمائی متقاضیان خدمات داروئی نظارت دارد، ارائه خدمت نمایند.

در نقش مشاوره ای و آموزشی می توانند:
۱) در داروخانه اعم از شهری و بیمارستانی در انتخاب و مصرف صحیح داروها به بیماران و پزشکان کمک نمایند
۲) ارائه اطلاعات صحیح به پزشک و بیمار باعث کاهش عوارض سمی و جانبی داروها گردد.
درنقش مدیریتی می توانند:
۱) در سازمانها و موسسات داروئی به عنوان مدیر فعالیت نماید

۲) در کلیه امور مربوط به دارو اع

م از ارتباط با کارخانه های داروسازی یا دیگر مراکز تولید دارو ، و شبکه های بهداشتی در سطح اجرائی و نظارتی ارائه خدمات نمایند
۳) در کارخانه های داروسازی بر ساخت و کنترل داروها به عنوان مسئول فنی نظارت نمایند.
در نقش پژوهشی می توانند:
۱) با توجه به اهداف رشته، با مطالعه پیرامونی در خصوص الگوی مصرف دارو و نوع بیماری ها منطقه فعالیت به افزایش سطح آگاهی پزشکان در آن منطقه مشخص کمک نماید.
۲) در بخش های پژوهشی شامل مراکز تحقیقاتی و همچنین تحقیق و توسعه کارخانه های داروسازی ارائه خدمات نماید
نتیجه نهایی:

فارغ التحصیلانی که شغلشان دارو فروشی یا نسخه پیچی است.
آنچه خواندید، تنها نظر یک نفر نیست بلکه دیدگاه صدها داوطلب آزمون سراسری است. جوانانی که معتقد بودند وجهه رشته دارو سازی فقط به خاطر عنوان دکترای آن است والا این رشته حرفی برای گفتن ندارد چرا که باید بعد از ۵ یا ۶ سال درس خواندن به حرفه دارو فروشی رضایت داد. این نشان می دهد که متاسفانه بسیاری از مردم و از جمله تعداد قابل توجهی از داوطلبان آزمون

سراسری شناخت صحیحی از رشته دارو سازی ندارند. در واقع آنها نمی دانند که نه تنها شغل یک فارغ التحصیل دارو سازی، دارو فروشی نیست بلکه فقط هدف این رشته نیز تربیت دارو ساز نمی باشد. چرا که دارو سازی تنها یکی از تخصص های فارغ التحصیل این رشته است.
دکتر مجتبی مجتهد زاده مدیر گروه دارو سازی بالینی دانشگاه تهران در این زمینه می گوید: در

علم پزشکی برای مداوای یک بیمار روش های متعددی از جمله دارو درمانی، جراحی و روان درمانی وجود دارد. در این میان دارو درمانی به عنوان متداول ترین شیوه در تمام دنیا شایع می باشد و رشته دارو سازی رشته ای است که در همین زمینه با بیماران و مردم مرتبط می گردد. از همین رو به نظر من دارو سازی عنوان مناسبی برای این رشته نیست. چون‌فارغ التحصیل این رشته نباید

حتما در کارخانه ها یا لابراتوار دارو سازی کار کند بلکه فعالیت اصلی فارغ التحصیل این رشته، ارایه خدمات دارویی است. یعنی یک دارو ساز باید به ارایه مشاوره دارویی و بررسی روش های دارو سازی و ضعف های احتمالی موجود در رژیم های دارو درمانی بپردازد. وی در توضیح موارد فوق می گوید: باید بدانیم که تمامی بیماران به خصوص بیمارانی که مشکلات مزمن دارند مثل بیماران دیابتی و فشار خونی، بیمارانی که از بحران های عفونی رنج می برند و جمعیت های ویژه از جمله سالمندان، خانم های بار دار و نوزادان نیاز به مشاوره دارویی دارند. یعنی داروساز باید با توجه به

خصوصیات فیزیکی هر بیمار، زمان استفاده از دارو و دز مناسب برای او را مشخص کند. همچنین یک دارو ساز در صورت نا موفق بودن رژیم دارو درمانی باید علل عدم موفقیت را بررسی کند. چون حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد علت نا موفق بودن شیوه مداوای یک بیمار، ‌به دارو مربوط می شود. یعنی کیفیت

دارو، انتخاب نوع دارو و نحوه استفاده از دارو‌ (این که بیمار دارو را با چه مواد غذایی یا داروهای دیگر استفاده کرده است) می تواند اثر دارو را تضعیف کند و این وظیفه یک دارو ساز است که علت را تشخیص داده و در این زمینه پزشک معالج را راهنمایی کند. از همین رو می توان گفت که رشته

دارو سازی بخشی از علوم پزشکی است که در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و میزان تاثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران های بیماری زا نقش ایفا می کند.
دکتر خلج استاد دارو سازی دانشگاه تهران در معرفی این رشته می گوید: یکی از مهم ترین رشته های علمی دنیا چه از نظر خدماتی و چه از نظر تحقیقاتی رشته دارو سازی است. چرا که از یک سو فارغ التحصیل این رشته از نظر نحوه مصرف دارو، میزان مصرف، زمان مصرف، تداخل اثر داروی مورد نظر با داروهای دیگر، تداخل اثر دارو با غذا، مسمومیت های دارویی، ‌لزوم قطع مصرف دارو در

صورت عوارض نا خواسته دارویی، مشاور بیمار و پزشک است و از سوی دیگر تحقیقات در دارو سازی و رشته های وابسته همیشه از مهم ترین تحقیقات علمی بوده است و در سال های آتی نیز به طور قطع، تحولات بیو تکنولوژی بیشتر متعلق به دارو سازی خواهد بود.
دکتر سیما صدرای یکی دیگر از اساتید دارو سازی این رشته در معرفی دارو سازی می گوید: رشته دارو سازی به شناخت ماده موثر، فرموله کردن این ماده (تبدیل ماده موثر به فرمی که قابل مصرف برای بیمار باشد مثل قرص، کپسول، شربت و یا استفاده از تزریقی) و بررسی اثرات دارو بر بدن بیمار می پردازد. وی در ادامه در مورد اهمیت بخش دارو سازی صنعتی (فرموله کردن دارو) می

گوید: در حال حاضر حدود ۴۰ یا ۵۰ نوع شکل دارویی متداول وجود دارد و این در حالی است که هر روز در دنیا شرکت های مختلف دارو سازی، سیستم های دارو رسانی جدیدتری ارایه می دهند و تلاش می کنند که فرم دارو بهتر و نحوه استفاده از آن راحت تر گردد.
دکتر شفیعی رییس دانشکده دارو سازی دانشگاه تهران در مورد واحدهای این رشته می گوید: دروس رشته دارو سازی شامل دو قسمت عمده علوم پایه و علوم تخصصی می شود که

دانشجویان در آغاز، علوم پایه را که حدود ۸۰ واحد است، می خوانند و سپس در امتحان جامع علوم پایه شرکت کرده و در صورت قبولی وارد دوره علوم تخصصی می شوند. درس های این دوره شامل شیمی دارویی، دارو گیاهی ، دارو سازی صنعتی، سم شناسی و درمان شناسی می گردد و در سه ترم آخر نیز هفته ای یک روز در داروخانه های دانشگاهیا داروخانه های دیگردوره کار آموزی را می گذرانند و در نهایت با ارایه یک پایان نامه تحقیقاتی پس از ۵ یا ۶ سال فارغ التحصیلمی شوند.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌:
دروس‌ پایه‌:
بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌ ، فیزیولوژی‌ ، شیمی‌ آلی‌ ، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌،آمار حیاتی‌، شیمی‌ تجزیه‌، میکروب‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، انگل‌شناسی‌ و قارچ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، کامپیوتر.
دروس‌ تخصصی‌:
گیاه‌شناسی‌ دارویی‌، اشکال‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، مواد خوراکی‌ نظری‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌ ، فرآورده‌های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، روش‌های‌ دستگاهی‌، سم‌شناسی‌ ، بیوفارماسی‌، داروسازی صنعتی‌ ، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌ ، کارآموزی‌ صنعت‌، زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌، گیاه‌شناسی‌ داروسازی‌، کارآموزی‌ داروخانه‌. (بیشتر درس‌های‌ این‌ رشته‌‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ ارائه‌ می‌شود.)
دانشگاه‌های پذیرنده:
دانشگاه‎های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شهید بهشتی ـ تهران، شیراز، کرمان، کرمانشاه، مازندران ـ ساری ، مشهد.
مقاطع تحصیلی: دکترای حرفه‌ای

دوره‌ها: روزانه
آینده شغلی، بازار کار، درآمد:
امروزه رشته دارو سازی بر خلاف شکل سنتی آن محور است. یعنی یک دکتر دارو ساز وظیفه دارد که در مورد نحوه استفاده از دارو بیمار را راهنمایی کند و همچنین در صورت مشاهده داروهای نا همگون در یک نسخه، عوارض ناشی از تداخل داروهای مذکور را به پزشک معالج اطلاع دهد. برای مثال اگر بیماری داروی اریترو مایسین را که یک نوع آنتی بیوتیک است همزمان با ترفنادین که یک نوع

آنتی هیستامین است مصرف کند، باعث اختلال در ضربان قلب و حتی مرگ بیمار خواهد شد. حال اگر پزشکی هر دو دارو را برای یک بیمار تجویز کند، این وظیفه یک دکتر دارو ساز است که با پزشک معالج تماس گرفته و از بروز یک بحران فیزیولوژی جلوگیری نماید. به همین دلیل در حال حاضر نه تنها

دارو سازی به عنوان مشاور پزشک در امر تجویز دارو، باید در بیمارستان ها نیز حضور داشته باشند.
دکتر مجتهد زاده در همین زمینه می گوید: با وجودی که امروزه شاهد یک بحران کاری در رشته های پزشکی هستیم اما نه تنها تعداد فارغ التحصیلان رشته دارو سازی زیاد نیست بلکه کم نیز هست. چون در یک بیمارستان به ازای هر ۱۱۰ تخت یک دکتر دارو ساز بالینی و دو دکتر دارو ساز عمومی مورد نیاز است. البته باید توجه داشت که آنچه مورد نظر ما است، دکتر دارو سازی است

که خدمات دارویی ارایه دهد نه کسی که داروفروشی یا نسخه پیچی کند!
دکتر شفیعی در مورد فرصت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته می گوید: درست است که در چند سال گذشته به علت تعداد زیاد فارغ التحصیلان فرصت های کاری این رشته کم شده است اما با این وجود حدود ۹۰ درصد فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند که از این میان بیش از ۸۰ درصد جذب داروخانه و مابقی در صنایع دارو سازی (صنت ساخت و کنترل دارو) و

کارخانه های آرایشی بهداشتی مشغول به کار می شوند و یا در کارهای اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کنند. از سوی دیگر در حال حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور (از نظر عددی) در کارخانه های متعدد دارو سازی داخل کشور ساخته می شود و بدون شک کارشناسان و متخصصان موجود در این کارخانه ها، فارغ التحصیل رشته دارو سازی هستند. همچنین در ۵ کارخانه بزرگ دارو سازی کشور وجود بخش تحقیقات دارویی و کار در این

زمینه الزامی شده است. این در حالی است که اکثر کارخانه های دارو سازی کشور دارای واحدی به نام واحد تحقیقات هستند و در نتیجه امکان فعالیت های تحقیقاتی برای فارغ التحصیلان علاقه مند و مستعد این رشته مهیا می باشد.
دکتر صدرای در همین زمینه می گوید: در رشته دارو سازی دست برای تحقیق خیلی باز است. چون علاوه بر کار در بخش تحقیقات کارخانه های دارو سازی، فارغ التحصیل این رشته می تواند به طور خصوصی نیز به ویژه در بخش داروهای گیاهی تحقیق کند و یا در حالی که در داروخانه کار می کند به تحقیقات نیز بپردازد یعنی به روی نسخه های بیماران مطالعات تحقیقاتی انجام دهد.

دکتر خلج در مورد فرصت های شغلی این رشته می گوید: یک دکتر دارو ساز علاوه بر کار در شبکه های بهداشتی – درمانی (داروخانه ها و بیمارستان ها) می تواند در کارخانجات دارویی، آرایشی، بهداشتی، غذایی و مواد اولیه دارویی کار کند و یا مدیریت سیستم های مختلف بهداشتی – درمانی را بر عهده گیرد.
توانایی های جسمی، علمی، روانی و ; مورد نیاز و قابل توصیه:
رشته دارو سازی با تحقیق و پژوهش عجین شده است و هر ساله تعدادی داروی جدید وارد بازار می شود که نتیجه تحقیقات چند ساله دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است. به همین دلیل داوطلب این رشته باید به تحقیق علاقه مند باشد چون اعتبار علمی این رشته تا حدود زیادی به انجام کارهای تحقیقاتی بستگی دارد.
دکتر علی اصغر همتی استاد دارو سازی

دانشگاه اهواز می گوید: شاید بتوان گفت که امروزه وجه تمایز دارو سازی از رشته های پزشکی و دندان پزشکی در انجام پایان نامه های تحقیقاتی و کاربردی این رشته است.
دکتر خلج با اشاره به اهمیت تحقیق در این رشته می گوید: اگر کسی به کارهای تحقیقاتی عشق می ورزد و می خواهد تحقیقی انجام دهد که در جهت رفع دردها و نیازهای بشری باشد، دارو

سازی یکی از بهترین رشته های دانشگاه است که می تواند آرزوی او را برآورده سازد. وی در مورد ویژگی های دیگر دانشجوی این رشته می گوید: دانشجوی دارو سازی باید در علوم پایه مثل فیزیولوژی، شیمی و فیزیک توانمند باشد. همچنین در صورت قوی بودن در درس ریاضی می تواند در گرایش های مختلف دارو سازی مثل طراحی دارو، سیستم های موجود در کارخانه های دارو سازی و شبکه های رایانه ای داروخانه ها و بیمارستان ها از کامپیوتر به خوبی استفاده کند.
دکتر مجتهد زاده در این زمینه می گوید: دارو سازی تلفیقی از علوم پایه و بالینی است و به همین دلیل توانمندی در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی برای این رشته ضروری است. همچنین

دانشجوی این رشته برای ارایه خدمات به بیماران باید بتواند با افراد به درستی ارتباط برقرار کرده و خوب صحبت کند و در ضمن فردی سخت کوش و جدی باشد چون دروس این رشته بسیار فرا گیر و متنوع بوده و هم جنبه حفظی و هم جنبه فهمیدنی دارد. در نتیجه به همت و تلاش قابل توجه نیازمند است.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: (کارشناسی ارشد و 😉
پس از اخذ مدرک دکترای عمومی دارو سازی به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵، دانشجو می تواند در امتحان دوره تخصصی شرکت کند. دانشجویان پذیرفته شده در دوره تخصصی بسته به گرایش تحصیلی خود،‌ واحدهای گوناگون و متنوع دیگری را (تقریبا ۴۰ واحد) در سطح پیشرفته و تخصصی می گذرانند که بخش عمده آن پایان نامه تخصصی است. قبل از انتخاب پایان نامه تخصصی، دانشجو باید در امتحان جامع تخصصی که در سطح کشور برگزار می شود نمره قبولی را کسب نماید. سر انجام پس از نگارش و دفاع از پایان نامه به اخذ مدرک دکترای تخصصی (P.h.D) نایل می آید. رشته های تخصصی دارو سازی که در حال حاضر در داخل کشور ارایه می گردند

عبارت است از: شیمی دارویی، دارو سازی ، مفردات پزشکی، رادیو فارماسی، فارماکولوژی، مواد خوراکی و آب شناسی، فرآورده های آرایشی و بهداشتی، دارو سازی بیمارستانی، فرآورده های بیولوژیک، زهر شناسی. علاوه بر رشته های یاد شده، فارغ التحصیلان رشته دارو سازی عمومی می توانند در تخصص های علوم پایه پزشکی نظیر: بیو شیمی، ‌انگل شناسی پزشکی، میکرب شناسی پزشکی، فیزیولوژی، آمار حیاتی، تغذیه، ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک نیز شرکت نمایند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.