مقاله مرمت و بازسازی مسجدالبنی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مرمت و بازسازی مسجدالبنی دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مرمت و بازسازی مسجدالبنی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مرمت و بازسازی مسجدالبنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مرمت و بازسازی مسجدالبنی :

مرمت و بازسازی مسجدالبنی

مدینه و مسجد النبی با شکر و معنویت خاص خود میلیون ها دل را شیدا و شیفته خود می نماید.مسجد النبی در سال اول هجرت حضرت محمد بنا نهاده شد.مکان آن به وسیله شتر حضرت محمد (ص)تعیین شد و با مصالح بسیار ساده ساخته شد.تا زمانی که حضرت محمد در اتاق محقرش به خاک سپرده شد.
این مسجد یاد آور بهترین دوران تا ریخی اسلام و سر آغاز حکو مت اسلام استو در اولین سال هجرت حضرت محمد (ص)مسجد و خانه وی ساخته شد.

حیات مرکزی این بنا با مساحت ۸۰۵متر۲ مبنای گسترش های سصری گردید.بعد از ۱۶ ماه با تعقییر قبله و زیاد شدن تعداد نمازگذاران بر آن شدند سقفی سر پوشیده در طرف جنوبی بنا بیافزایند.
در سال ۷ هجرت پیامبر چندین اتاق به قسمت شرقی اضافه کردو مساحت آن به ۲۴۷۵ متر۲ می رسد. و پیامبر در سال ۱۰ هجری رحلت نمود و پیکر پاکش را در اتاق محقرش به خاک سپردند.

با وفات پیامبر مسجد پیامبر اهمیت خاصی پیدا کرد و تبدیل به مسجد و زیارتگاه شد.
در سال ۱۷ ه. عمرابن خطاب قسمتی دیگر را اضافه نمود.

در سال ۲۹ و ۳۰ه عثمان ابن عفان نه تنها مسجد را گسترش داد بلکه قسمتهای قبل را بازسازی کرد.
در بال ۸۸ تا ۹۱ ه به دستور ولید ابن عبد الملک به خاطر آرامگاه پیامبر گسترش بیشتری یافت و برای اولین بار مناره ها به آن اضافه شد.
در سال ۱۶۲ ه خلیفه عباسی المهدی مسجد را در قسمت شمال گسترش داد.

بین سالهای ۸۷۹ تا ۸۹۵ ه سلطان قا عد بای از طرف شرق مسجد را گسترش داد و گنبدی بر سر سنگ قبر حضرت بنا کرد. در زمان سلطان محمد درم این گنبد باز سبزی شد و ۱۲۵۳ گنبد به رنگ سبز در آمد.
سلطان عبد المجید نبشی هایی در قسمت شمالی و شرق اضافه کرد.در دست نوشته های ۱۲۷۵ ه از ۵ مناره در مسجد یادی شد و با این افزایش بر آن شدند که باز مسجد را گسترش بدهند.

در سال ۱۳۷۲ ه.ق نخستین سنگ بنای قسمت جدید گذاشته شد و گسترش در آن روز که تجهیزات کم بود با دست ساخته شد.پروژه در مدت ۵ سال پایان یافت.
زیر بنای مسجد به ۵ برابر خود رسید.
با پیشرفت خطوط هوایی زایرین روز به روز افزایش پیدا کردند به طوری که به یک ملیون تن در ۱۳۹۰ م و ۲ ملیون تن تا پایان قرن ۱۴ رسید و بر آوردی شد که این جمعیت به ۵ ملیون تن خواهد رسید.

در سال ۱۳۹۳ ه.ق سایبان هایی ساخته شد که این چاره اندیشی موقتی بود و بایستی چاره ای اساسی اندیشیده می شد.
در سال ۱۴۰۲ ه.ق برای گسترش بعد از ۳ سال مطالعه طرح جدیدی از گسترش مسجد را دادند که این طرح مساحت را به ۵ برابر طرح جدید و ۱۰۰ برابر زیر بنای اولیه آن بود.

در ۹ صفر ۱۴۰۵ ه اولین سنگ این طرح عظیم گذاشته شد و مدت این پروژه ۶ سال بود و با عالی ترین مصالح و پیشرفته ترین فنون معماری بود.
و هدف ایجاد بهترین مرکز برای زایران و نماز گذاران باشد و اینکه بنای جدید تا هزاران سال به امید خدا پا بر جا بماند که این پروژه تمامی مدینه را در بر می گرفت.

از بافت های قدیمی شروع شد که با تخریب مناطق مبکونی مورد نظر بدون هیج گونه مواد منفجره انجام شد.
در ۱۷ محرم ۱۴۰۶ عملیات خاک برداری آغاز شد که ترکیبی از گل و لای و ماسه که بستری بسیار سخت داشت.بیش از ۸۵۰۰ شمع بارور کار گذاشته شد که که به سنگ سخت در عمق خاک رسید . با گود شدن گودال ها برای جلوگیری از تخریب دبوارهای قدیمی از جنس بتون زده شد.

برای ستون های اصلی با عمق ۱۷ متر از دو لایه فولادی و دوغاب استفاده شد. بیشتر از ۱۰۰ هزار متر مکعب بتون در ستونها استفاده شد.
کف زیر زمین در ۹۵قسمت بتون ریزی شد.بعد از اتمام زیر زمین باز سطح همکف را در همان ۹۵ قسمت بتون مصالح ریختند .۴ سال از آغاز پره گذشته و تا زه پی سازی ساختمان به پایان رسید و همه چیز مهیا می شد برای ساخت ساختمان اصلی.گویا خدا رحمت خود را برای اتمام ابن مرحله نازل کرده بود.

هدف این پروژه این بود که ارزنده ترین مصالح و پیشرفته ترین فنون معماری به سبک سنتی ارابه شود که قسمت جدبد از قسمت قدیمی زیاد جدا نباشد.
یکی از مصالح مهم این بنا که هم جزو مواد اولیه و هم مصالح تزیینی بود سنگ مصنوعی بود که بزرگترین کارخانه مکانیزه در دنیا ۲۰ طرح زده شد و سنگ های با رنگ مختلف و با سیمان خشک ترکیب و با آب سنگی مصنویی ساختند.
بیش از نیم ملیون سنگ لازم بود بعضی از آنها از طرح و نقش های مختلف تزیین می شدند که هنرمندان روی گچ طرح مورد نظر را تراشیده و بعد با سنگ مصنوعی قالب زده می شد.

۲۳۱۲ طاق نما برای نسب در ۲۷ تالار سر باز و ۶۸ تالار سر پوشیده ساخته شد.
از زمین تا بام آن به همین شیوه ساخته شد و ۱۹ جمادی الثانی ۱۴۱۰ و اتمام یا نخستین آن بود. و شاهد عینی طرح های معماری پره میسر شد.
ساخت ۶ مناره جدید که با سنگ مصنوعی هم عناصر تزیینی و هم به عنوان مصالح اصلی به کار رفت.
هر مناره با عناصر تزیینی خود به آسمان کشیده شد که جلوه گری از هنر اصیل اسلامی بود.
در ربیع الاول ۱۴۱۱م کار بر روی ۲ مناره پایان یافت.

هر مناره با ابهت و شکوه در کنار بنای اصلی خود نمایی کرده و در صورتی که ارتفاع آن ۱۱۴ متری زمین و ۳ مناره حلالی شکل زرین ختم می شد.
دیوار های بیرونی و حیاط های پیرامون نقش جدید با یکی از زیباترین و با دوام ترین مصالح ساختمانی با نام گرانیت پوشانده شد به ۲۳۰۰۰ متر۲ مورد بیاز بود.
برای حیاط های پیرامون و ورودی ها ۱۶۰۰۰ متر۲ گرانیت لازم بود.

عربستان یکی از بزرگترین و زیبا ترین و مرغوب ترین منابع سنگ گرانیت جهان است.
برای تراش و تولید این سنگ گرانیت یکی از بزرگترین کارخانه ها در نوع خود در دنیا در مدینه ساخته شد.۱۰۰۰ متر مکعب سنگ گرانبت را ساخته و پرداختند. و برای اینکه رنگ سنگ ها یکجور باشد با تراش هر کدام از آنها شماره گذاری می شدند که هر قطعه با شکل خاصی ساخته و پرذاخته شد.
گرانبت قرمز رنگ برای پایین دیوارها انتخاب شد.

روکاری گرانیت۹۰۰مت مربع دیوارها را پوشانده بود.
۱۲۰۰۰۰ گرانیت برای قسمت بالای دیوارها در نظر گرفته شد.
۱۶۰۰۰۰ متر۲ برای فرش کردن کف تالارها و ورودی ها و حیاط ها در نظر گرفته شد.
سنگ نوژورف از یکی از نواحی جنوبی عربستان استخراج شد و برای ساخت ۲۵۰۰ ستون بیرونی با رنگ قرمز چشم گیر ساخته شد. با این سنگ های ملایم محیطی آرام برای پرستش خدا مهیا و آماده می شد.

ساخت پارکینگ زیر زمینی ۲ طبقه با گنجایش ۴۰۰۰ ماشین طراحی شد و از ماشین های مکانیزهبرای اینکه هنگام تخریب به ساختمان بنای مسجد نزند استفاده شد.
برای دسترسی آسانتر زاییران به این مکان از پل های موقتی استفاده شد.

با تمام شدن طرح گسترش مسجد النبی بزرگترین بنای یک پارچه دنیا ساخته شدکه این مسجد برای دسترسی به نور و هوای تازه از ۲۷ تالار رو باز ساخته شد.طراحی آن به ۳ شرکت مصتبد جهان سپرده شد و طرح گنبد های کم ارتفاع و کوچک زده شد که دارای زیباشناسی خاص بود.
با حرکت و مکانیزم کشویی درب ها روی دهانه حرکت می کرد که در ساخت آن از فولاد آب دیده مرغوب استفاده شدکه هر کدام ۲۰ تن وزن دارند. چرخ های آن یکایک اجزایش به دلیل دقت در آن با ذست ساخته شد.

لایه اصلی آن از چوب سفید کانادایی و چوب صدر کوبیده تر است و برای تزیین رو کاری استفاده می شود
کنده کاری روی چوب به دست بهترین صنعتگران مراکشی انجام شد.
چوب های صدر تراشیده از مراکش فرستاده می شد که از روی طرح اصلی به هم پیوند و ساخته شدند و قسمت های هنری آنان زراندود شدند.
یکی ذیگر از عناصر تزیینی برای گنبد با ارزش انزونای که در کنیا است که از سنگ آمازونای که سنگی مرغوب تر و به رنگ روشن فیروزه ای بود انتخاب و تراش و بعد از آن در قالب زرین خود جای گرفت.

عملیات نصب داخل گنبد در شب آغاز شد . این طرح زیبا که از ستاره ۱۶ پر ایجاد شد یکی از اصیل ترین نقوش هنر اسلامی است.
برای پوشش بیرونی گنبدها از ورقه های آلومینیومی با نقوش کامپیوتری کنده شد تا طرحی یک دست به وجود آورند و با کاشی های سفالینه روی آن به کار برده و زیر آن الیاف کربنه ریختند که با پخته شدنتبدیل به کاشی بکدست شد.این کاشی سفید باعث جلوه گر شدن هر چه بیشتر گنبد سبز و باعث خنکی محوطه داخل شد.

در سوئس سر گنبد ها با برنز خالص قالب ریزی و زر اندود شدن سر گنبد که ۲۷ عدد ابت به گنبدها ابوهت و شکوه خاصی داد.طرح هم جنبه تزئینی داشت و هم جنیه ساختمانی.
ستونهای خارجی که صورتی رنگ است از سنگ مرمر بریژیلی چپراسل ساخته شد.مرمر ایتالیا ئی کوزورا برای پله ها و ستونهای تزئینی مناره ها انتخاب شد.
برای روکاری ستون ها و کف از سنگ کوزورا استفاده شد و به خاطر دوام و سادگی و زیبائی که این سنگ ۲۵۰۰ ساله داشت در ایتالیا تراش و استفاده می شود.

۱۷۰۰۰ تن مرمر اوزارا استفاده شد که در قدیمی ترین و پر تجربه ترین کارخانه ایتالیا تراش و تولید شد.تراش روکاری خم مرمرین ۲۱۰۴ ستون داخلی که هر کدام با ۱۲ برش سنگ آغاز شد. و حدود ۲۵۰۰۰ قلات یکدست تولید و شماره گذاری شد.نما سازی ستون با حلقه پائینی تمام می شود.
۸۰۰۰ نوار تزئینی که از مرمر ایتالیا.اسپانیا.پرتقال و یونان برای کف مرمرین می باشد.

۷۵۰۰۰متر۲ برای طبقه همکف به کار رفت که شامل :نوارها و بقیه تزئیناتی که برای ورود افراد و شخصیت های دینی در نظر گرفته شد.
پشت بام با مرمر یونانی به نام فسا پوشانیده شد این مرمر دارای خاصیت انعکاس نور است که باعث کاهش دما می شود.
دانه پائینی ذیوار از مرمر راسا از پرتقال و مرمر قرمز علی کفته از اسپانیا تزئین شد ولی عمده تزئینات در داخل مسجد صورت گرفت که شامل طرح طاق نماها و دیگر عناصر تزئینی داخل مسجد بود.

مرمر ورده چپه لینو از ایتالیا برای دانه دیوارها استفاده شد.
نوار بالاییاز راه های دیوار با آیات قرآن کریم خطاطی شد که بر روی مرمر راسای پرتقالی کنده کاری شد و این نوار مسافتی به طول ۴ کیلو متر را در بر می گیرد.
۷ گنبد ورودی آن با بهترین کاشی و سبک کاشی کاری به سبک قدیمی عربی تزئین شد که از هنر مملوک گرفته شده است.
۱۰ جمادی الثانی ۱۴۱۲ ه آخرین مناره نصب شد و کار پروژه به اتمام رسید.

آخرین مراحل نصب قطعات برنزی تزئینی سنتی است که ۱۶۰۰ تن برنز تبدیل به بت و سرستون شد.
۲۴۴۰ سر ستون در ۳ شکل مختلف در ۱۱۶۰۰ قطعه تزئینی برنجی در ۴ الگوی مختلف برای چراغ ها ساخته و پرداخته شد و ۲ نوع حفاظ تزئینی برای بیرون پنجره ها ی اصلی و دریچه های کولر ها ساخته شد.
ساخت پنجره های مشربیه به روش سنتی از ۱۶۰۰ قطعه چوب که در کنار هم متصل شدند و عنصر اصلی را تشکیل دادند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.