مقاله تأثیر سیاست صحیح قیمت گذاری بر کالاها و خدمات گردشگری بر جذب گردشگران خارجی به کشور


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تأثیر سیاست صحیح قیمت گذاری بر کالاها و خدمات گردشگری بر جذب گردشگران خارجی به کشور دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تأثیر سیاست صحیح قیمت گذاری بر کالاها و خدمات گردشگری بر جذب گردشگران خارجی به کشور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تأثیر سیاست صحیح قیمت گذاری بر کالاها و خدمات گردشگری بر جذب گردشگران خارجی به کشور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تأثیر سیاست صحیح قیمت گذاری بر کالاها و خدمات گردشگری بر جذب گردشگران خارجی به کشور :

مقدمه:
قیمت یکی از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی می باشد. و اگرچه درآمیخته بازاریابی قیمت فقط یک عامل است ولی از لحاظ توانایی رقابت کردن، یک عامل تعیین کننده است. شرکتی که می خواهد به طور مؤثر رقابت کند و از لحاظ حجم فروش و سود به اهداف خود برسد باید از یک سیستم قیمت گذاری صحیح پیروی نماید. این امر در صنعت جهانگردی نیز همچون صنعتهای دیگر صادق است.

با آزادسازی نسبی قیمتها در ایران، این عنصر آمیخته بازاریابی جهانگردی از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است. با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و نامناسب بودن سیستم توزیع، تفاوتهای زیادی بین قیمتهای خدمات و کالاهای عرضه شده فروشندگان مختلف وجود دارد که عامل منفی و نامناسبی جهت جذب جهانگردان بیشتر محسوب می شود. لذا قیمت گذاری بایستی شدیداً مورد توجه سازمانهای مسئول جهانگردی کشور و سایر مؤسسات مرتبط با قیمت گذاری قرار داشته باشد. قطعاً پژوهش و تحقیق در جهت ایجاد زمینه مناسب برای پرداختن به این مهم از یک دیدگاه علمی کمک خواهد نمود.

عنوان پژوهش
با توجه به اینکه عدم استفاده از شیوه صحیح قیمت گذاری در صنعت جهانگردی تأثیر نامطلوبی بر جذب جهانگردان خارجی داشته است لذا عنوان پژوهش به شرح زیر بیان می شود.
«تأثیر سیاست صحیح قیمت گذاری بر کالاها و خدمات گردشگری بر جذب گردشگران خارجی به کشور»

 

اهمیت پژوهش
یکی از مهمترین موضوعات در خرید، قیمت کالاهاست. با شناسایی عوامل بازار روزبه روز نقش قیمت و سیستم قیمت گذاری آشکارتر می شود. اگرچه درآمیخته بازاریابی قیمت فقط یک عامل است ولی از لجاظ توانایی رقابت کردن، یک عامل تعیین کننده است. در واقع قیمت گذاری و رقابت بر سر قیمت نخستین مسئله ای است که بسیاری از مدیران بازاریابی با آن روبرو می شوند.

اگر جهانگردان احساس کنند که قیمت کالاها برای آنان بیشتر از بهای متعارف و منصفانه محلی است، مسلماً از این مسأله آزرده شده و آنرا عملی غیراخلاقی قلمداد می کنند ضمناً چون جهانگردان بهای اجناس را در فروشگاههای مختلف پرسش کرده و با هم مقایسه می نمایند بهتر آن است که قیمتها عادلانه تعیین شده و حتی المقدور یکنواخت باشد. بایستی توجه نمود که صنعت جهانگردی همواره رقابتی باقی خواهد ماند. جهانگردان نه تنها قیمتهای پایین تر (در صورت برابر بودن سایر عوامل) را جستجو می نمایند، بلکه از آژانسهایی که قیمت های بالا را مطالبه می کنند نیز به شدت ناراحت خواهند شد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که ۴۴% از بازدیدکنندگان از هزینه های حمل و نقل در جمهوری السامی ایران ناراضی بودند، ۵۴% از مجموع اعضای گروه نمونه از هزینه مراکز اقامتی در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کیفیت آن اظهار نارضایتی نموده اند. اطلاعات به دست آمده حاکی از آنست که ۶۶% از بازدیدکنندگان از هزینه غذا و نوشیدنی در جمهوری اسلامی ایران راضی و ۳۴ درصد از آن ناراضی بوده اند ۶۲% از مجموع گروه نمونه از هزینه صنایع دستی ایران اظهار رضایت نموده اند درحالیکه ۳۸% آن را غیررضایت بخش

اعلام کرده اند بررسی همین اطلاعات نشان می دهد ۴% از بازدیدکنندگان از هزینه های صنایع دستی را اصلاً رضایت بخش نیست و ۱۰% آن رضایت بخش نیست اعلام نموده اند لازم به توضیح است که دقیقاً به میزان ۶۲% از بازدیدکنندگان نیز از کیفیت صنایع دستی اظهار رضایت کرده اند. و در نهایت مقایسه نظرات جهانگردان در زمان ورود و خروج از کشور در مورد هزینه خدمات توریستی در ایران نشان می دهد که در زمان ورود جهانگردان به ایران ۳۰% از آنان از هزینه خدمات توریستی در ایران و بر اساس اطلاعاتی که داشته اند راضی نبوده اند، بررسی همین اطلاعات در زمان خروج جهانگردان از کشور حاکی از آنست که به طور متوسط ۵/۴۲% از آنان از هزینه خدمات ارائه شده اظهار نارضایتی کرده اند.
بدین ترتیب مشاهده می شود که مبالغ اخذ شده از جهانگردان بر اساس اطلاعاتی که کسب نموده بودند تقریباً فراتر از انتظارات آنان بوده است.

بنا به دلایل فوق اهمیت پژوهش در زمینه قیمت گذاری صحیح در کشور ما از دو جنبه زیر اشکار می گردد. نخست چنانچه مشاهده شد نظارت بر قیمت ها و قیمت گذاری صحیح در کشور ما مورد بی توجهی قرار گرفته است و این امر منجر به نارضایتی جهانگردان از قیمت ها شده است و این مسئله به قدری مهم است که حتی تبلیغات بسیار هوشمندانه و مداوم نیز نمی تواند اثرات منفی ناشی از قیمت های بالا و در اغلب موارد ناعادلانه و غیرمنصفانه را خنثی نماید.

دوم، عدم انجام تحقیقات لازم در مورد موضوع فوق الذکر و نیاز مؤسسات و دست اندرکاران جهانگردی به انجام پژوهشهای لازم در این زمینه.
هدف پژوهش
هدف این تحقیق شناسایی متغیرهای اصلی سیاست مطلوب قیمت گذاری در بخش های مختلف گردشگری کشور و اثرات آن بر توسعه گردشگری جهت افزایش درآمدهای ارزی می باشد. چنانکه به نظر می رسد با شناخت دقیق سیاست مطلوب قیمت گذاری بتوان به رشد و شکوفایی این صنعت یاری رسانید.

فرضیه ها:
فرضیه ۱-هزینه خدمات توریستی (اقامتی، حمل و نقل، پذیرایی و 😉 در مقایسه با کیفیت آنها در کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر جهانگردان رضایت بخش نیست.
فرضیه ۲- عد م رضایت جهانگردان از هزینه خدمات توریستی در مقایسه با کیفیت آنها در کشور جمهوری اسلامی ایران موجب کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات جهانگردی شده است.
فرضیه ۳-سطح قیمت ها و استراتژی های قیمت گذاری بر جذب جهانگردان مؤثر است.

قلمرو پژوهش
قلمرو تحقیق در سه بعد موضوعی، زمانی و مکانی عرضه می گردد:
-چارچوب موضوعی:
قلمرو تحقیق به مدیریت بر قیمت گذاری صحیح و اصولی و خدمات گردشگری (حمل و نقل، اسکان، پذیرایی و صنایع دستی) در جذب جهانگردان به داخل کشور ایران محدود می باشد.
-چارچوب زمانی:

این تحقیق در پاییز ۱۳۸۳ انجام می شود.
-چارچوب مکانی:
این تحقیق به دنبال بررسی موضوع مورد نظر در صنایع وابسته به اداره جهانگردی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

متغیرها
متغیرهای موجود در این پژوهش به شرح زیر عنوان می شوند:
متغیر وابسته: جذب گردشگران خارجی
متغیر مستقل: سیاست قیمت گذاری

روش تحقیق
این تحقیق یک تحقیق کاربردی است و از حیث روش یک تحقیق پیمایشی است. در ابتدا کتب و پایان نامه هایی که به نوعی در مورد موضوع تحقیق موجود بوده است مورد مطالعه قرار گرفته و موضوع تحقیق از این منابع گرفته شده است. به عباراتی ابتدا به سراغ منابع دست دوم رفته و پس از احاطه بر موضوع تحقیق شروع به تهیه طرح پیشنهادی تحقیق نمودم.

روشهای آماری
در این تحقیق بر حسب نوع اطلاعات و اهداف مورد نظر، روشهای آماری زیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
۱) آمار توصیفی: شامل فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و ; جهت نمایش کمی اطلاعات جمع آوری شده.
۲) روش اثبات فرضیه: بریا اثبات فرضیه از روش کتابخانه ای و مصاحبه با مسئولین صنعت جهانگردی استفاده می شود.

محدودیتهای تحقیق
مهمترین محدودیت در انجام این تحقیق عدم وجود کتب و نشریات کافی در مورد موضوع تحقیق خصوصاً به زبان فارسی می باشد.

تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات مهم تحقیق
قیمت گذاری
قیمت یکی از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی می باشد. در آمیزه بازاریابی که به فروش منجر می شود قیمت تنها عاملی است مهمترین نقش را ایفا می کند. همچنین در آمیزه بازاریابی قیمت انعطاف پذیرترین عامل به حساب می اید. از سوی دیگر قیمت گذاری و رقابت بر سر قیمت نخستین مسأله ای است که بسیاری از مدیران بازاریابی با آن روبرو می شوند. استراتژی های مربوط به قیمت گذاری شامل استراتژی های روابط به قیمت گذاری محصولات جدید، استراتژی های قیمت گذاری آمیزه ای از محصولات، استراتژی تعدیل قیمت ها و سرانجام استراتژی های مربوط به تغییر دادن قیمت ها می باشد.

قیمت گذاری خدمات و بالاخص خدمات گردشگری از برخی جهات با قیمت گذاری کالا متفاوت است. این تفاوت ناشی از
الف) طبیعت نامحسوس خدمات گردشگری
ب) نسبت هزینه ثابت به متغیر در مؤسسات خدماتی بیشتر از مؤسسات تولیدی است
ج) عامل زمان
اصلول راهبرد قیمت گذاری یک شرکت را می توان بر سه مبنا توصیف نمود
۱) هزینه های مربوط به تأمین کننده
۲) رقابت
۳) ارزش در نزد مشتری
گردشگری
در مارس ۱۹۹۳، کمیسیون آمار ملل متحد، تعریف ارائه شده از جهانگردی توسط سازمان جهانی جهانگردی را پذیرفت. بر اساس این تعریف، جهانگردی عبارتست از: «مجموعه فعالیتهای افرادی که به مکان هایی خارج ئاز محل زندگی و کار خود به قصد تفریح و استراحت و انجام امور دیگر مسافرت می کنند و بیش از یک سال متوالی در آن مکان ها نمی مانند.»

گردشگر
به افرادی گفته می شود که به خارج از محل سکونت خود (به مدت حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر ۱۲ ماه) مسافرت نموده و هدف اصلی آنها دیدار و فعالیت جهانگردی است.

فهرست منابع و مأخذ
کاتلر، فیلیپ – آرمسترانگ، گری «اصول بازاریابی» علی پارسائیان، نشر جهان نو، چ اول، ۱۳۸۰
لاولاک. کریستوفر – رایت، لارن «اصول بازاریابی و خدمات» ابوالفضل تاج زاده ثمین، نشر سمت، ج اول، ۱۳۸۲
مهرانی، هرمز «تأثیر بازراریابی بر جذب حهانگردان بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران» دانشگاه علامه طاباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری. ش ۳۳۲، ۱۳۷۴
موحدی، علیرضا «بررسی عوامل موثر در عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت جهانگردی ایران» دانشگاه علامه طاباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، ش ۳۴۳، ۱۳۴۷

تأثیر بازاریابی بر جذب جهانگردان بیشتر از
کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران

تألیف: هرمز مهرانی

حسینیه ماحوزی
آذرماه ۱۳۸۳

بخش اول: کلیات و بررسی های تاریخی موضوع
فصل اول: کلیات
فصل دوم: سیر تاریخی جهانگردی در ایران
فصل سوم: سیر تاریخی جهانگردی و بازاریابی جهانگردی در جهان

فهرست موضوعات:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
۱-۱-عنوان پایان نامه (طرح شکل – تعریف مسئله)
۲-۱-هدف پژوهش
۳-۱-فرضیه ها
۴-۱-اهمیت پژوهش
۱-۴-۱-تهیه ارز خارجی
۲-۴-۱-اشتغال زایی
۳-۴-۱-توسعه اقتصادی
۴-۴-۱-نیاز تحقیقاتی
۵-۱-قلمرو پژوهش
۱-۵-۱-چهارچوب موضوعی
۲-۵-۱-چارچوب زمانی
۳-۵-۱-چارچوب مکانی
۶-۱-روش تحقیق
۷-۱-محدودیتهای تحقیق
۸-۱-روش های آماری
۹-۱-تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات مهم تحقیق
تجزیه و تحلیل آماری داده ها و اطلاعات

مقدمه:
وابستگی شدید اقتصاد ایران به درآمد حاصل از صادرات نفت موجب گردید تا در طول چهار دهه اخیر تحولات سیاسی اثر بسیار نامطلوبی برروی برنامه ریزی و توسعه اقتصادی کشور برجای بگذارد اگر تحولات کشورهای جهان سوم را که وابستگی ارزی به صادرات یک محصول داشته اند را مورد توجه قرار دهیم ملاحظه خواهیم نمود که این کشورها هر زمان که اراده کردند تا خط مشی سیاسی مستقلی را دنبال نمایند از طریق کشورهای بزرگ غربی با استفاده از حربه تحریم، دچار مشکلات اقتصادی و سیاسی شدیدی گردیدند بطوریکه در درازمدت قادر به ادامه خط مشی مستقل خود نگردیدند یا از آن منحرف شدند. در طول دهه های ۵۰ و ۶۰ و همچنین سه سال اول دهه ۷۰ هجری شمسی نوسانات شدید قیمت نفت

موجب گردید تا برنامه های تدوین شده توسط دست اندرکاران مورد تجدیدنظرهای اساسی قرار گرفته و حتی در سال ۱۳۷۲ که ایران نیز متأسفانه دچار بحران بدهیها گردید و قادر به بازپرداخت دیون خود نشد، علت آن تا حدود زیادی کاهش شدید قیمت نفت و درنتیجه کاهش درآمدهای ارزی حاصل از آن عنوان شده است. به دلایل ذکر شده فوق، امروزه بسیاری از ممالک دنیا سعی می نمایند تا درآمدهای ارزی خود را متنوع تا در صورتیکه یکی از منابع ارزی آنها به دلایلی دچار رکود و یا نوسان گردد، درآمدهای سایر بخش ها از شدت اثر آن کاسته و درنتیجه اثرات منفی حاصله را خنثی نمایند. برای مثال کشورهایی مانند ترکیه، یونان، پرتقال، اسپانیا، ایتالیا، چین، سنگاپور، تایلند، مالزی، اتریش و پرتغال توانسته اند با متنوع نمودن منابع ارزی خارجی با تأکید بر صنعت جهانگردی، درآمدهای ارزی قابل توجهی را به دست آورند.

برابر آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی در سال ۱۹۹۲ آمریکا ۸۶۱/۵۳ فرانسه ۲۵، اسپانیا ۱۸۱/۲۲، اتریش ۸۳۲/۱۴، هنگ کنگ ۰۳۷/۶، ترکیه ۶۳۹/۳، کره جنوبی ۲۷۲/۳، یونان ۲۶۸/۳، مصر ۷۳۰/۲، اندونزی ۷۲۹/۲، فیلیپین ۶۷۴/۱، هند ۴۱۵/۱، مراکش ۳۶۰/۱، تونس ۰۷۴/۱، عربستان سعودی یک میلیارد دلار و اردن ۴۶۲ میلیون دلار از طریق توریسم درآمد ارزی داشته اند، درحالیکه ایران در همین سال ۶۰ میلیون دلار از این راه عایدات داشته است. در سال ۱۹۹۲ سهم ایران در بازار آسیای جنوبی ۹۵/۲ درصد بوده درحالیکه سهم هند ۴۶/۶۹ درصد با مبلغ ۴۱۵/۱ میلیارد دلار بوده است.

با توجه به اینکه ما از لحاظ آثار تاریخی که در سرتاسر ایران پراکنده و هر یک به دوره های گوناگون تاریخی تعلق دارد و بخوبی پیام تمدن و فرهنگ ما را به بازدیدکنندگان منتقل می کند و همچنین مناظر طبیعی، تنوع آب و هوایی، وجود دریاها و دریاچه ها و غیره بسیار غنی می باشد لذا با استفاده از شیوه های صحیح مدیریت بازاریابی می توان بین نیازهای جهانگردان و امکانات کشور توازن مطلوبی را ایجاد نمود.

با توجه به اینکه کشورهایی که در جذب جهانگردان خارجی موفق می باشند از تکنیک های بازاریابی بهره برداری می نماید و با استفاده از تحقیقات بازاریابی نیازهای بازارهای هدف خود را بررسی و سپس امکانات لازم را در جهتئ ارضاء این نیازها توسعه می دهند، انتظار می رود که در آینده تعدا جهانگردان وارد به این کشورها افزایش می یابد. دست اندرکاران صنعت جهانگردی کشور ما نیز بایستی با توجه به اهمیت جذب جهانگردان خارجی در توسعه اقتصادی در این زمینه فعالیت تا بتوانند موفق گردند.
۱-۱-عنوان پایان نامه (طرح مشکل – تعریف مسئله)

با توجه به اینکه عدم استفاده از شیوه مطلوب مدیریت بازاریابی در صنعت جهانگردی ما را از جذب جهانگردان بیشتر محروم نموده است و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از نظر بالا بودن در آمد سرانه و همچنین تجانس دینی و فرهنگی مشترکات زیادی با ما دارند لذا عنوان پایان نامه به شرح زیر عرضه شده است:
«تأثیر بازاریابی بر جذب جهانگردان بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران»
۲-۱-هدف پژوهش

هدف این تحقیق شناسایی متغیرهای اصلی مدیریت مطلوب بازاریابی در بازارهای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و اثرات آن بر توسعه جهانگردی جهت افزایش درآمدهای ارزی (صادرات نامریی) می باشد. به نظر می رسد که با شناسایی این عوامل برنامه ریزی و اجرا دقیق مدیریت بازاریابی بتوان تا حدود زیادی درآمد ارزی توریسم را افزایش، درآمدهای خارجی را متنوع و کشور را از آسیب پذیری ناشی از نوسانات قیمت نفت حفظ نمود.

۳-۱-فرضیه (فرضیه ها یا سؤالهای تحقیق)
فرضیه اول:
کمیت و کیفیت ارائه خدمات و کالاها (جاذبه ها، تسهیلات، زیرساختارها، حمل و نقل داخل شهرها و میهمان نوازی) بر جذب جهانگردان بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران مؤثر است.

فرضیه دوم:
فعالیتهای تشویقی و ترغیبی (تبلیغات، ارتقاء فروش و روابط عمومی) برروی مشتریان بر جذب جهانگردان بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران مؤثر است.
متغیرهای این فرضیه به شرح زیر است:
-تبلیغات در رسانه ها مانند روزنامه، مجله، تلوزیون و رادیو
-عرضه وسایل تبلیغاتی غیررسانه ای مانند بروشور، پوستر، فیلم، اسلاید و پست مستقیم
-شرکت در نمایشگاههای جهانگردی

فرضیه سوم:
سطح قیمت ها و استراتژیهای قیمت گذاری بر جذب جهانگردان بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران مؤثر است.
فرضیه چهارم:

خطی مشی ها توزیع (کانالهای توزیع مستقیم و غیرمستقیم) برای عرضه خدمات و کالاها بر جذب جهانگردان بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران مؤثر است.
فرضیه چهارم در برگیرنده متغیرهای زیر می باشد:
-کیفیت بخش های مختلف تورها (جاذبه ها، تسهیلات، حمل و نقل داخل شهرها و غیره)
-کیفیت تسهیلات حمل و نقل هوایی

-ایجاد تسهیلات حمل و نقل دریایی با کیفیت بالا

۴-۱-۱-اهمیت پژوهش (چرا این موضوع را انتخاب کرده اید؟ انجام این پژوهش برای پژوهشگران و جامعه علمی متضمن چه فایده ای است؟)
این پژوهش دارای اهمیت زیادی می باشد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

۱-۴-۱-تهیه ارز خارجی
برابر نظر کارشناسان، ارز حاصل از صنعت توریسم به عنوان صادرات نامرئی در پایان قرن بیستم شماره یک جهان تبدیل خواهد شد. در حال حاضر نفت مهمترین صادرات جهانی محسوب می گردد. نگاهی به روند رو به افزایش درآمد جهانی جهانگردی نشان میئ دهد که در سال ۱۹۵۰ دو میلیارد و یکصد میلیون دلار و در سال ۱۹۹۴، حدود ۳۲۱ میلیارد دلار از طریق صنعت جهانگردی به اقتصاد کشورهای مختلف جهان تزریق شده است. درآمد جهانی جهانگردی در سال ۹۰، ۲۴۹ میلیارد و سیصد میلیون دلار و در سال ۹۱ با ۱/۹ درصد افزایش به ۲۷۲ میلیارد دلار بالغ گردید. متأسفانه سهم ایران از درآمد ارزی توریسم در سال ۱۹۹۳ فقط ۵۹ میلیون دلار بوده است که با توجه به وجود جاذبه های توریستی فراوان در کشور بسیار ناچیز است و با فراهم نمودن امکانات لازم، ایران می تواند به جایگاه حقیقی و واقعی خود در جهان دست یابد.

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.