مقاله پروژه طراحی بیمارستان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله پروژه طراحی بیمارستان دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پروژه طراحی بیمارستان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پروژه طراحی بیمارستان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پروژه طراحی بیمارستان :

پروژه طراحی بیمارستان

پذیرش:
پذیرش اولین محل برخورد بیمار با کلینیک است که در رابطه با انتظار اصلی و ورودی کلینیک قرار می گیرد . مساحت پذیرش بستگی به تعداد کارکنان این قسمت دارد و به ازای هر کار کن ۵m+ متر مربع مساحت مفید در نظر گرفته می شود . در درمانگاه های بزرگ هر گروه از کلینیکها دارای پیشخوان پذیرش خاص خود هستند . که در پشت هر پیشخوان یک نفر کار می کند .

طول پیشخوان به ازای هر کار کن = ۱m
در شرایطی که فشار تقاضا برای کلینیک وجود دارد طراحی قسمت پذیرش اهمیت بیشتری پیدا می کند . پیشبینی محل برای شیون بیماران در خارج از فضای پذیرش نزدیکی هرچه بیشتر قسمت پذیرش به ورودی کلینیک و عدم تداخل آن با قسمتهای درمانی کلینیکها نزدیکی آن به بایگانی پزشکی و امثال آن مسائلی است که در قرارگیری پذیرش کلینیک باید مورد توجه قرار گیرد .

مساحت پذیرش متر مربع A = 5 متر مربع × تعداد کارکنان پذیرش
طول پیشخوان پذیرش متر B = 1متر ×تعداد کارکنان پذیرش
اجزای مبلمان :

۱ یک میز پذیرش با حداقل عرض **** که دارای کشو برای ذخیره سازی یا فایل پایه دار .
۲ فایل های جانبی به طول ۶۰ فوت و دسترسی آسان برای مسئول پذیرش .
۳ تابلوی اعلانات برای اعلامیه ها و رویدادها .
۴ صندلی به تعداد کارکنان .
۵ رایانه به تعداد کارکنان .

نکاتی که در طراحی باید رعایت شود :
۱ تماس چشمی آسان بین ایستگاههای کار مطلوب می باشد .
۲ مسئول پذیرش حرکت و جابجایی بیماران را کنترل می کند، متعاقبا قسمت پذیرش باید در ناحیه مرکزی واقع شود، وظیفه اساسی خود را انجام دهد .
۳ روشنایی طبیعی و نمای بیرونی مطلوب می باشند ولی نباید **** چندانی به آنها داده شود . اولویت اول و دوم عبارتند از :
ناحیه پذیرش/ انتظار/ و دفاتر مشاوره

هال و سرای انتظار :
انتخاب سیستم انتظارها از مسائل مهم در برنامه ریزی عملکردی کلینیک محسوب می شود . معمولا از نظر سیه کولاسیون ها ترکیبی از سیستم انتظار اصلی و فرعی روش مناسب تری به نظر می رسد . منظور از این سیستم آن است که یک انتظار اصلی با مساحت کافی در رابطه با ورودی کلینیک پیش بینی می شود . که بیماران از آن میان انتظارهای فرعی تقسیم می شوند . هر کلینیک و یا هر گروه از کلینیک ها دارای انتظار فرعی خاص خود هستند .
نکات طراحی:

۱ از نظر طراحی ایجاد یک مکان خوب و جذاب که در این ناحیه می تواند بزرگترین **** را در ایجاد راحتی روانی بیماران به ویژه در ارتباط با سن افراد (از کودکی تا بلوغ) ارائه دهد .
۲ مصالحی که استفاده می شود نباید هیچ گونه درز و یا فرجی داشته باشد .
اجزای مبلمان : ۷۰ صندلی، آبخوری، تلویزیون، ***** تلفن عمومی .
۳ **** : در چنین فضایی منع نوری باید مخفی باشد تا کمترین انعکاس سطحی نور رخ داده و نور غالب محیط چشم آزار نشود .
*****************
**********

مساحت انتظارها معمولا بر مبنای ۳/۱ متر مربع برای هر نفر در نظر گرفته می شود .
معمولا همراهان بیمار نیز به تعداد افراد اضافه می شود . برای محاسبه مساحت انتظارها می توان **** کل مراجعین (بیمار و همراه) به درمانگاه در *** ترین روز را املاک قرار داد . این ملاک هم در انتظار اصلی و هم در انتظار فرعی باید رعایت شود . بدین ترتیب مساحت انتظار اصلی معمول کل مساحت انتظارهای فرعی پیش بینی می شود .
انتظار :
مساحت انتظار اصلی A=3/1×

مساحت کل انتظارهای فرعی متر مربعA= 3/1×

مساحت انتظارهای فرعی : M2 B=

رختشویخانه :
مبلمان : اسیک، سطح کار ، ماشین لباسشویی، کمد لباس (انبارها) میز اطو کشی، خشک کن.
یک رختشویخانه استاندارد باید تهویه ۱۵ تا ۲۰ تغییر (جابجایی) هوا در ساعت با سقف بلند و روشنایی ۱۶۰ لوکس باشد همچنین سیستمهای رطوبت****** سطوح غیر لغزنده و انبار مواد شیمیایی ضروری است .

مساحت کل انبارهای لباس ملحفه معمولا ۴ متر مربع برای هر واحد مصاحبه و معاینه در نظر گرفته می شود که .
حاجت کل انبار لباس و ملحفه = ۴ متر مربع× تعداد واحد مصاحبه / معاینه

سرویس های بهداشتی :
توالتها و روشوییهای کلینیک عمدتا به دو گروه تقسیم می شود :
یکی سرویسهایی کادر و پرسنل کلینیک و دیگری سرویسهای مراجعین کلینیک . از حیث قرارگیری مسلما سرویسهای کادر دو قسمت کلینیک ها قرار می گیرد و سرویس مراجعین در ارتباط با انتظارها قرار می گیرد . در قسمت مراجعین پیش بینی توالت و روشویی معلولین نیز ضروری است .
سرویسهای بهداشتی مراجعین :

روش مناسب برای تعیین تعداد و مساحت سرویسهای بهداشتی مورد نیاز مراجعین محاسبه بر اساس تعداد کل مراجعین به کلینیک در شلوغترین روز است .
در این روش برای هر ۳۰ مراجعه کننده زن در شلوغترین ساعت روز یک توالت و دستشویی زنانه و برای هر ۳۰ مراجعه کننده مرد در شلوغ ترین ساعت روز یک توالت و دستشویی مردانه در نظر گرفته می شود و علاوه بر این حداقل دو توالت و دستشویی (مردانه و زنانه) برای معلولین نیز باید پیش بینی شود .
مساحت کل هر توالت و دستشویی با احتساب سیرکلاسیون های ضروری آن ۴/۲ متر مربع فرض می شود و توالت و دستشویی معلولین معادل ۲/۵ متر مربع مساحت نیاز دارد .
سرویس های بهداشتی

 

سرویسهای کادر و پرسنل سرویس های مراجعین

سرویس زنانه سرویس مردانه سرویس معلولین

مساحت سرویس های بهداشتی مراجعین از فرمول زیر قابل استخراج است .
Aمتر مربع= (۵/۲ متر مربع×۲)+( ۴/۲ متر مربع×

مساحت سرویسهای بهداشتی مردانه یا زنانه Bمتر مربع = ۲÷A
معمولا تعداد مراجعین به کلینیک مرد و نصف دیگر آنها زن محاسبه می شوند و میزان مراجعین در شلوغ ترین ساعت معادل نصف کل مراجعین در روز فرض می شود .
سرویس های بهداشتی کادر :

تعداد کادر کلینیک به عنوان مبنای محاسبه تعداد سرویسهای بهداشتی کادر بکار می رود .
معمولا برای ۱۵ کادر و پرسنل ثابت درمانگاه یک توالت و دستشویی در نظر گرفته می شود . توالت و دستشویی کادر نیز از حیث مساحت مشابه سرویس های بهداشتی مراجعین است و بصورت زنانه و مردانه پیش بینی می شود .
مساحت سرویس های بهداشتی کادر کلینیک Aمتر مربع= ۴/۲ متر مربع × تعداد کادر ثابت درمانگاه
۱۵
مساحت سرویسهای بهداشتی مردانه یا زنانه Bمتر مربع =۲÷A

شکل ص ۵ ***************************
اتاق نظافت :
یک اتاق نظافت برای قرار دادن وسایل تمیز کردن فضاهای کلینیک به مساحتی حدود ۵ متر مربع و با **** و قفسه وسایل در کلینیک پیش بینی می شود . معمولا یک اتاق نظافت برای کل کلینیک کافی است .
صندوق :

کلیه مراجعین به کلینیک برای پرداخت پول به صندوق مراجعه می کنند .
همچنین در مواردی مراجعین به بخشهای تشخیصی کلینیک مانند آزمایشگاه رادیولوژی برای پرداخت پول به صندوق درمانگاه مراجعه می کنند . داروخانه از حیث حسابداری مستقل بوده و صندوق جداگانه ای مختص بخود دارد .
صندوق ار حیث قرارگیری باید در ارتباط با ورودی و انتظار اصلی درمانگاه بوده و در مجاورت بخش پذیرش و در رابطه با اداری قرار گیرد .
ورودی

اداری در ارتباط صندوق مجاور با پذیرش
انتظار اصلی
صندوق معمولا با دریچه ای به فضای انتظار متصل می شود و بیماران پول یا دفترچه بیمه خود را از این دریچه به صندوق می دهند . معمولا حسابداری کوچکی نیز در قسمت صندوق پیش بینی می شود .
طراحی صندوق به نحوی باید باشد که بیمار و مراجعین نتوانند وارد آن شوند .
شکل ص ۶ *********************
محاسبه مساحت صندوق :

مساحت صندوق بستگی به تعداد پرسنل اداری این قسمت دارد . می توان در ازای هر نفر پرسنل این قسمت ۵/۴ متر مربع مساحت در نظر گرفت که شامل فضای :
کار وم پیشخوان و میز کار می شود . همین میزان مساحت برای هر نفر کارکن حسابداری در این قمت نیز لازم است .
مساحت صندوق= ۵/۴ متر مربع × تعداد پرسنل اداری صندوق
۱بخش اداری :
تحت این عنوان یکسری عمل کرد اساسی قرار گرفته که برای اداره کلینیک ضروری می باشد ولی وسعت یک بخش را نخواهد داشت .
بعضی از آنها در ارتباط با عموم بوده باید دسترسی به آنها آسان باشد . بقیه در این ارتباط نبوده و باید در بهترین موقعیت خود از نظر عملکرد قرار گیرند .

۲اجزای بخش اداری :
۱ *** و منشی
۲ سالن کنفرانس و تشکیل جنسه
۳ حراست
۴ بایگانی
۵ امور مالی
۳ مدیریت
با وجود اینکه احتیاجات فضایی مدیریت زیاد می باشد بهترین و مستقیم ترین انعکاس دهنده تشکیلاتی هستند که کلینیک را اداره می کنند . تمام بخشهای روابط عمومی کلینیک را موثر می نمایند . ولی مدیریت بطور آگاهانه و مداوم ارتباط با عموم را مد نظر قرار می دهد .
۴ اجزای داخلی اتاق مدیر :
شامل :
۱ اتاق منشی
۲ اتاق رییس شکل ص ۷ ***********
۳ اتاق جلسات
مبلمان داخلی :
۱ اتاق منشی شامل : فایل – میز و صندلی – کامپیوتر – فاکس – تلفن – دستگاه کپی و پرینت – میز و صندلی برای مراجعه کننده .
۲ اتاق رییس شامل : فایل – قفسه بدون پایه ۸-۵ فوت مربع – کامپیوتر *** – صندلی گردان – قفسه کتاب با طول – ۳۶۰ فوت – میز و صندلی میهمان (مراجعه کننده).
۳ اتاق جلسات : میز ۱۲ نفره

بایگانی:
فضای مورد نیاز به این مکان امل دو بخش :
۱ مکان برای کارمندان ماشین نوپس

۲ قسمت بایگانی پرونده های طبی :
پرونده که نام دیگر آن چارت است با ورود بیمار به کلینیک آماده می گردد و بعد از پذیرش بیمار اسم و آدرس و سای مشخصات وی در صفحه اول نوشته می شود این ورق مخصوص که نام و مشخصات بیمار بر روی آن نوشته شده در یک پوشه نگهداری می گردد که پس از بستری شدن بیمار هر گونه یادداشت و شرح بعدی در آن نوشته می شود . پرونده بیمار باید در جایی نگهداری شود که به آسانی در دسترس طبیب قرار گیرد . از طرفی دیگر نباید پرونده در دسترس عموم باشد . زیرا اطلاعات و مطالب موجود در آن باید نزد پزشک محفوظ باشد و به ندرت حتی به خود بیمار اجازه داده می شود که پرونده را ببیند .

پس از اتمام مراجعات بیمار، پرونده از پرونده بخش جدا شده و به قسمت بایگانی پرونده های طبی فرستاده می شود . اگر بیمار مجددا به کلینیک مراجعه کند در پرونده قدیمی او از بایگانی خارج شده و اطلاعات و مدارک جدید به آن اضافه می گردد . معمولا در کشورهای اروپایی پرونده ها برا هفت سال نگهداری می شود که دو سال اول پرونده در قسمت بایگانی جاری خواهد بود .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.