مقاله مرگ و میر و صدمات ناشی ازآسانسورها و پله برقی ها


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مرگ و میر و صدمات ناشی ازآسانسورها و پله برقی ها دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مرگ و میر و صدمات ناشی ازآسانسورها و پله برقی ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مرگ و میر و صدمات ناشی ازآسانسورها و پله برقی ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مرگ و میر و صدمات ناشی ازآسانسورها و پله برقی ها :

مرگ و میر و صدمات ناشی ازآسانسورها و پله برقی ها

مرکزحمایت ازحقوق کارگران CPWR
این تحقیق را مرکزحمایت ازحقوق کارگران مطابق با NIOSH ( انستیتوبین المللی بهداشت و ایمنی) تهیه کرده است.
این مرکزبطورچشمگیری به کارگران، پیمانکاران ارائه خدمات داده وفعالیت عمده آن پیشرفت و گسترش ایمنی و بهداشت درصنایع ساختمانی می‌باشد.
جهت کسب اطلاع از این گزارش می‌توان با آدرس WWW.CPWR.COM تماس گرفت.
پاول مور، مهندس ایمنی بخش تحقیقات NIOSH ، جهت همکاری با این مقوله ، گزارشی از ارزیابی موارد مرگ ومیرتهیه نموده است .

علائم اختصاری :

انجمن مهندسان مکانیک امریکا ASME=
اداره آمارکارامریکا BLS =
آمارصدمات وخیم وکشنده شغلی CFOL=
کمسیون ایمنی محصولات مصرفی CPSC=
ارزیابی وکنترل مواردمرک ومیرFACE=
انستیتوملی ایمنی وبهداشت شغلی NIOSH=

فهرست:
– خلاصه
– مقدمه
– مرگ ومیرناشی ازکاردرپله برقی ها وآسانسورها ویا درمجاورت آنها.
نصب وتعمیرآسانسورها
فعالیت هاوعوامل منجربه فوت
منابع اطلاعاتی دیگر
– صدمات وجراحات ناشی ازکار درآسانسورها وپله برقی‌ها ویا درمجاورت آنها
– مرگ ومیرمسافران آسانسورها وپله برقی‌ها
– پیشنهادات ونظرات
بکارگیری مناسب روش‌های توقف
پیشگیری مناسب ازسقوط
بررسی شفت هابعنوان قصاهای بسته
بازرسی وتعمیرمناسب
بکارگیری افراد متخصص

– منابع

نمودارها:
۱- مرگ ومیردرپله برقی ها وآسانسورها ویا مجاورآنها ، باتوجه به علت حادثه سال ۹۸- ۱۹۹۲
۲- مرگ ومیردرپله برقی‌ ها وآسانسورها ویا مجاورآنها، با توجه به شغل سال ۹۸- ۱۹۹۲
۳- مشاغل ساختمانی که بالاترین میزان جراحات وصدمات را دارد(۵ مورد اول)
۴- مرگ ومیردرپله برقی ها وآسانسورها ویا مجاورآنها با توجه به نوع فعالیت .
۵- مرگ ومیرمسافران آسانسورها درحین کار، با توجه به علت حادثه سال ۹۸ –۱۹۹۲
۶- مرگ ومیرمسافران آسانسورها وپله برقی‌ها،‌ با توجه به علت حادثه ازسال ۹۷ تاکنون

جداول :
۱- مرگ ومیرناشی ازکاردرآسانسورها ویا درمجاورت آنها با توجه به علت حادثه ونوع فعالیت ۹۸-۱۹۹۲
۲- میانگین سالیانه مرگ ومیرناشی ازآسانسورها پله برقی‌ها ۹۸- ۱۹۹۲

«خلاصه»
حوادث ناشی از آسانسورها وپله برقی‌ها سالانه درامریکا۳۰مورد کشته و حدود۱۰۰/۱۷مورد جراحت وخیم و آسیب جدی ببارمی آورد.
(طبق اطلاعات به دست آمده ازآمار اداره کار امریکا و کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی)
که از این تعداد،تعدادکشته شدگان افراددرحال کاردرآسانسورها و یا در مجاورت آنها،درحال فعالینهایی مثل نصب،تعمیرو کاردرنزدیکی ومجاورت شفت ها بوده است (که این تعداد۱۶،۱۵نفربوده یعنی حدود ۶۲%)
دوعلت عمده مرگ ومیر، سقوط وگیرکردن بین قسمت های متحرک آسانسورها وپله برقی‌ها می‌باشد . همچنین برخی ازحوادث درمکان هایی رخ می‌دهد که کارگران بوسیله آسانسورها ، وزنه های تعادل وقسمت های برق دار مورد ضربه و برخورد قرار می گیرند ویا روی سطوح معیوب داخل آسانسورها قرار دارند.
پیشنهادات جهت پیشگیری ازجراحات ومرگ ومیردرآسانسورها وپله برقی ها شامل :
تمرینات حفاظتی وآموزش مناسب :
محدود کردن فضاهای برق دار وتجهیزات مکانیکی زمانیکه آسانسورها وپله برقی ها خراب و در دست تعمیرمی‌باشند.
• انتشار برنامه فضاهای بسته غیرمجاز برای شفت های آسانسورها
• نصب حفاظ (جهت جلوگیری ازسقوط) درشفت های آسانسور ویا نزدیک آنها.
• کارفرمایان برنامه تعمیروبازرسی مناسب داشته باشند
• کارفرمایان افراد کارآزموده را برای تعمید وسرویس آسانسورها وپله برقی ها استخدام نمایند.

«مقدمه»
مرکزحمایت ازحقوق کارگران CPWR عوامل موثربرمرگ ومیروخدمات ناشی ازآسانسورها وپله برقی ها را مورد تجزیه وتحلیل قرارداده است.
آسانسورها وپله برقی ها عامل صدمات جدی ومرگ ومیرکارگران که درنصب ، تعمیروسرویس آنها مشغول بکار هستند می‌باشد. آنها همچنین هنگام تمیزکردن شفت ها یا تعمیردرنزدیک شفت های بازدچارحادثه می گردند.
سازمانهایی مثل سازمان مهندسان مکانیک آمریکا استانداردهایی برای ساخت وتعمیرواستفاده ایمن ازآسانسورها وپله برقی ها تنظیم کرده‌اند.
این مقوله شامل اطلاعاتی ازآمار ۷ ساله صدمات شغلی کشنده می باشد(۹۸- ۱۹۹۲) که توسط اداره آمارکارآمریکا گردآوری شده است .
دراین گزارش تفاسیری از مرگ ومیرناشی ازنصب وتعمیرآسانسورها ، پله برقی‌ها،‌ جرثقیل‌ها، بالابرها وماشین آلات صنعتی آمده است.
علاوه برآن خلاصه تجزیه وتحلیل مرگ ومیروصدمات مسافران آسانسورها وپله برقی ها در۲۳ آگوست ۲۰۰۰-۱۹۹۲ توسط «کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی» بررسی وگردآوری شده است .

«مرگ ومیرناشی ازکار درآسانسورها وپله برقی ها ویادرمجاورت آنها»
طبق «آمارصدمات وخیم وکشنده شغلی» (CFOL ) 152 مورد فوت براثر کار وفعالیت درآسانسورها وپله برقی ها گزارش شده است . این آماردر۷ سال ۹۸- ۹۲ گزارش شده که به ازای هرسال ۲۲ مورد می باشد.از این تعداد ۱۰۸ مورد مربوط به کاردرآسانسورها و; ۴۴ مورد مربوط به مسافران وافرادی که طی کارسوار آسانسورها و; می شوند می‌باشد.
از۱۰۸ مورد ، ۱۵ مورد درسال بدلیل سقوط درشفت های آسانسورها (۴۲% طبق نمودارشماره ۱) می باشد.

«تعمیرکاران ونصابان آسانسورها»
این افراد ۴۱% موارد را شامل می شوند. ۲ دلیل عمده مرگ ومیراین افراد گیرکردن آنان بین آسانسوروشقت های آسانسور یا با دیگرآسانسورها وایجاد ضربه شدید(باهرعاملی که عمدتاٌ آسانسورها می باشد) منجربه فوت می باشد.

درصد مرگ و میر

نمودار ۱- مرگ ومیرناشی ازکاردرآسانسورها وپله برقی ها ویا درمجاورت آنها با توجه به علت حادثه – ۹۸-۱۹۹۲ (۱۰۸ مورد فوت)
توجه : ۱۰۸ مورد فوت شامل ۴۴ مورد تعمیرکاران ونصابان نیز می شود
منبع : اداره آمار آمریکا BLS

درصد مرگ و میر

نمودار ۲- مرک ومیر ناشی از کار آسانسورها وپله برقی ها و یا در مجاورت آنها با توجه به نوع شغل . ۹۸-۱۹۹۲
توجه : میزان مرگ ومیر کل ۱۰۸ مورد می باشد
منبع : BLS
اگر چه مرگ ومیر تعمیرکاران و نصابان مربوط به صنایع عمومی و صنعت ساختمان می باشدولی سه چهارم از مرگ ومیر در این گروه مربوط به کارگران ساختمانی است ۰
در حقیقت تعمیرکاران ونصابان آسانسورهای ساختمانی در چهارمین درجه مرگ ومیر ناشی از کاردرصنعت ساختمان قرار می گیرد.(نمودار شماره ۳)
میانگین مرگ ومیر تعمیرکاران و نصابان آسانسورها ۶/۳۱ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ کارگر تمام وقت می باشد(۹۸-۹۲)

« مرگ ومیر با توجه به علت حادثه و نوع فعالیت »
جدول شماره ۱: مرگ و میر ناشی از کار در آسانسور ها و پله برقی ها و یادر مجاورت آنها باتوجه به علت حادثه و نوع فعالیت (۹۸-۱۹۹۲

نوع فعالیت
علت حادثه نصب وتعمیر کاردرشیفت یاواگن آسانسور کاردرنزدیک آسانسور تعداد درصد
سقوط ۱۸ ۱۰ ۱۷ ۴۵ ۴۲%
گیرکردن بین ۲ آسانسور یا شفت آسانسور ۱۸ – – ۲۳ ۲۲%
ضربه خوردن ۱۳ ۷ – ۲۱ ۱۹%
آوار ۷ – – ۹ ۸%
الکتریسته ۷ – – ۷ ۶%
سایرموارد – – – – ۳%
کل ۶۵ ۲۳ ۲۰ ۱۰۸ ۱۰۰%

منبع : BLS
«نصب وتعمیر آسانسورها و پله برقی ها»
دو سوم از ۶۵ مورد فوت « نصب وتعمیر» مربوط به نصابان و تعمیرکاران آسانسورها و بقیه شامل تعمیرکاران ماشین آلات ، مهندسان ، مسئولین ساختمانی‌، برق کاران‌،‌سرویسکاران و;
ماموران پارکینگ ها می باشد۰
مرک ومیر ناشی از گیرکردن شامل گیر کردن در ماشین آلات آسانسور(مثل وزنه تعادل ) یا بین دو اتاقک آسانسور و یا بین درب واتاقک می باشد.

میزان مرگ و میر در ۱۰۰۰۰۰ کارگر تمام وقت

نمودار۳-پنج- گروه از مشاغل ساختمانی که بالاترین میزان مرگ ومیردر سال های ۹۸-۹۲ را دارند
توجه : میزان ها بر حسب ۲۰۰۰ ساعت برای هر کارگر (۵۰ هفته ۴۰ ساعته ) می باشد.
تعدادی از کارگران ساختمانی بخاطر پایان پروژه ، بدی هوا و دیگر فاکتورها بطور تمام وقت کار نمی کنند.
منبع : این میزان ها توسط شخصی در مرکز حفاظت از حقوق کارگران CPWR بر پایه آمار صدمات کشنده شغلی «CFOI» و «BIS» اداره آمار امریکا تهیه شده است .

برحسب درصد

نمودار۴- مرگ ومیرناشی ازکاردرآسانسور وپله برقی با توجه به نوع فعالیت (۹۸-۱۹۹۲)
توجه: تعداد کل مرگ ومیر ۱۰۸ مورد
منبع : BLS
گیر کردن اغلب زمانی اتفاق می افتد که شخصی در شفت آسانسوردر حال کار می باشدو آسانسور پائین می آید.
« کار در شفت ها واتاقک اسانسورها»
مرگ و میر در این گروه بدلیل نظافت و تمیزکاری کنار شفت آسانسور، تعمیرو بازسازی کلیدها ودیگر قسمت های شفت، برخورد با آسانسور و ریختن شفت‌های آسانسور ‌می‌باشد.
«کار در نزدیک شفت های آسانسور»
این نوع مرگ ومیرکارگران ساختمانی را درگیر می نماید. ۱۰ مورد مرگ ومیر بدلیل کار در نزدیک شفت های بدون حفاظ یا شفت با حفاظ نامناسب می باشد.(۹ مورد آن بر اثر سقوط
می باشد)

« منابع اطلاعاتی دیگر»
«NIOSH » موارد مرگ ومیر را در «ارزیابی و کنترل مرگ ومیر FACE » بررسی کرده است .این ارزیابی در مورد ۴۳ مورد مرگ ومیر (ازسال ۱۹۸۲) انجام شده است که شامل :
۲۵ مورد سقوط در شفت های آسانسور(۵۸%) ، ۷ مورد در هنگام ساخت ، ۸ مورد در حین بازرسی و تعمیر و ۱۰ مورد حین استفاده روزمره اتفاق افتاده .
۷ مورد (۱۶%) بر اثر برخورد با اتاقک آسانسور ، گیرکردن به دستگاه آسانسورو ضربه ناشی از وزنه تعادل می باشد۴ مورد (۹%) ریختن سطوح آسانسوری که کارگر در آن مشغول بکار است .
۳ مورد (۷%) برق گرفتگی در طی تعمیرات .
۴ مورد (۹%) بدلایل دیگر شامل انفجار، سقوط مواد وپیش آمدهای ناشناخته .
مرگ ومیر در ۱۵ ایالت کالیفرنیا و کلورادو;.بررسی شده است .

« جراحات ناشی ازکار درآسانسورها و پله برقی ها و درمجاورت آنها»
اگر چه میزان مرگ ومیر تعمیرکاران و نصابان اسانسور بالاتر از میانگین می باشد ولی میزان جراحات کمتر می باشد. طبق اطلاعات «BIS » اداره آمار امریکا (۹۸-۱۹۹۲) میزان جراحات و بیماری در این گروه ، ۲۰۹ مورد در ۱۰۰۰۰ کارگر تمام وقت بود ( درمقایسه با آمار کل کارگران ساختمانی که ۳۸۱ مورد در ۱۰۰۰۰ کارگر ) علت عمده جراحات منجر به « زمان ازدست رفته » در گروه تعمیرکاران و نصابان ، بدلیل ضربه ، استفاده بیش از حد بویژه در بالابرها سقوط و گیرکردن می باشد.
طبق تحقیقات انجام شده در یکی از دانشگاههای واشنگتن روی کارگران ساختمانی ۹۷-۱۹۹۰ به این نتیجه رسدیندکه بیشترین جراحات ناشی از ضربه ، بر اثر بریدن ، پیچ خوردگی و دررفتگی میباشد.
جدی ترین جراحات ناشی از گیر کردن ، قطع انگشتان و دست وصدمات سر (بدلیل سقوط) بوده است .

برحسب درصد
نمودار ۵- مرگ ومیر افرادی که در زمان کار از اسانسور استفاده می کنند(با توجه به علت حادثه ۹۸-۱۹۹۲)
توجه : در کل ۴۴ کشته . مثال برای مسافران آسانسوردر حین کار ، فروشنده در انباریا فرد پیغام بر در یک دفتر ساختمانی می باشد. بیشتر موارد دیگر ناشی از ضربه بوسیله آسانسورو درب ها یا آسانسور بسته می باشد.
منبع : BIS

برحسب درصد
نمودار ۶- مرگ ومیر افرادی که از آسانسور و پله برقی استفاده می کنند (باتوجه به علت حادثه )
(۱۹۹۷ به بعد)

توجه : د رمجموع ۳۷ کشته که شامل موارد، در حین کار وخارج از محدوده کار می باشد۰
منبع : CPSC

«مرگ ومیر مسافران آسانسورهاوپله برقی ها»
آسانسورهاو پله برقی ها عامل مرگ ومیر و صدمات برای مسافران و افرادی که در نزدیکی و یا داخل آنها درحال فعالیت هستند می باشد که (CPSC و BLS در این رابطه گزارشاتی داده‌ است)
طبق گزارش اداره آمار امریکا ‌۴۴ مورد فوت در افراد استفاده کنند دیده شده‌(۶ نفر‌درسال‌) که شامل مدیران مسئولان، کارمندان ، باربران انبار،سرایداران ،نظافتچی ها ومسئولان آنها با اضافه مشاغل دیگر می باشد.
مرگ ومیر ناشی از سقوط شامل سقوط در شفت آسانسور۸۰۰ مورد فوتی در مکان هائی که درب آسانسورباز است و یا درحالیکه درب باز می شود و اتاقک آسانسور در جای خود قرار ندارد. مرگ ومیر ناشی از گیرکزدن در درب آسانسور، یا بین آسانسور و درب آسانسور و پایین آسانسور و شفت می باشد.
اطلاعات در مورد مرگ ومیر و صدمات مسافران . اقتباس ازکمیسیون ایمنی محصولات مصرفی‌ در نمودار‌ ۶‌ آمده است . د ر مدت ۴ سال ۱۳‌ مورد فوت مسافران پله برقی‌‌ها در ‌۷‌ ایالت د ر ناحیه کلمبیا گزارش شده (۳مورد در سال ) تعداد افراد فوتی در ایالات مختلف بترتیب زیر بود آلاباما (۱ مورد) – کالیفرنیا(۱ مورد) ناحیه کلمبیا(۳ مورد) فلوریدا(۱ مورد) ایلینویز(۳ مورد) نیویورک (۲ مورد) واشنگتن ( ۱ مورد) ویسکونسین ( ۱ مورد)
مرگ ومیر بر اثر گیرکردن اغلب بدلیل گیرکردن لباس در زوائد پله برقی و یا بین پله و دیوارمی باشد۰ ۳ مورد از ۶ مورد فوت بر اثر افتادن و ضربات سر می باشد۰
طی همین سال ها (۴سال ) ۲۴ مورد فوت مسافران آسانسور گزارش شده است (۶ مورد در‌سال) که ۴ مورد از فوتی ها در گروه سنی زیر ۱۰ سال بوده .
طبق گزارش همین کمیسیون در سال ۱۹۹۴ ، ۷۳۰۰ مورد صدمات منجر به درمان بیمارستانی مربوط به پله برقی ها و ۹۸۰۰ مورد از همین نوع صدمات مربوط به آسانسورها بوده است .
(این اطلاعات بر پایه آمارگیری از ۹۰ بیمارستان بوده است )
با توجه به تعداد آسانسورها و پله برقی ها در امریکا در هر پله برقی ۰۲۲۱ حادثه و در هر آسانسور ۰۰۱۵ حادثه بر آورد شده است .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.