مقاله در مورد بررسی میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس در بین دانش اموزان دختر و پسر مقطع دبستان ( غیر انتفاعی و عادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بررسی میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس در بین دانش اموزان دختر و پسر مقطع دبستان ( غیر انتفاعی و عادی دارای ۵۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بررسی میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس در بین دانش اموزان دختر و پسر مقطع دبستان ( غیر انتفاعی و عادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بررسی میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس در بین دانش اموزان دختر و پسر مقطع دبستان ( غیر انتفاعی و عادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بررسی میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس در بین دانش اموزان دختر و پسر مقطع دبستان ( غیر انتفاعی و عادی :

چکیده پژوهش
این پژوهش به منظور بررسی میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس ) در بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبستان ( غیر انتفاعی و عادی) صورت گرفته است. فرضیه تحقیق تفاوت قابل ملاحظه ای در میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری ( عدم اعتماد به نفس) در بین دختران و پسران در نظر می گرفت. بر مبنای این نگرش مطالعاتی در زمینه ادبیات رفتار

سارشی و ناسازگارانه ( انطباقی و غیر انطباقی ) طبقه بندی، سبب شناسی و آموزش درمانی آن صورت گرفت، سپس کار نمونه گیری از بین جامعه دانش آموزان دختر و پسر در مقطع دبستان که غیر انتفاعی و عادی بوده اند شروع شد. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش ۱۷۵ دانش اموز دختر و ۱۷۵ دانش آموز پسر که به صورت تصادفی از بین دانش آموزان ۴ دبستان غیر انتفاعی و عادی در شهر تهران انتخاب شدند.

ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون مقیاس واینلند فرم اعتماد به نفس بود و روش آماری که جهت تجزیه و تحلیل داده ها بکار گرفته شد آزمون”T” و آزمون “F” برای گروههای مستقل. یافته های پژوهش نشان داد میانگین نمرات رفتار ناسازگارانه دختران نسبت به پسران کمتر است. بنابراین رفتار ناسازگارانه در پسران بیشتر دیده می شود و اعتماد به نفس آنها نیز کمتر است.

فصل اول

مساله
مقدمه
اهمیت پژوهشی
هدف پژوهشی
فرضیه تحقیق
تعربف عملیاتی متغیرها

مقدمه
به طور مطلق بسیاری از رفتارهای گوناگون را می توان رفتار انطباقی نام نهاد
هبر (۱۹۷۱) ان را توانائی سازگاری فرد با خواسها و تقاضای محیط خود می داند.
بنابر نظر هیرا (۱۹۷۹) رفتار سازگارانه میزان کارامدی و توانایی فرد برای سازگاری با خواستهای طبیعی و اجتماعی پیرامون خود است . رفتار انطباقی یعنی انجام و اجرای کارها و فعالیتهای که در زندگی روزمره برای رسیدن به بسندگیهای شخصی و اجتماعی لازم است . در این توصیف به طور کلی سه اصل نهفته است . یکی اینکه رفتار سازگارانه در بیشتر افراد در ارتباط با (سن )است

یعنی همگام با رشد افزایش سن فرد رفتارهای او متنوعتر ئ پیچیدهتر میشوند مثلا برای کودکان در سنین پائینتر کارهایی نظیر لباس پوشیدن و به تنهائی با اسباب بازی مشغول بودن اهمیت دارد در حالیکه برای بزرگترها استفاده از پول و یا انتخاب یک شغل مهم و لازم است . دیگر اینکه رفتار انتباقی به انتظاراتی که ما از دیگران داریم و یا معیارها و استانداردهایی که می خواهیم دیگران از نظر رفتاری داشته باشند تعریف شده است ، بسندگی رفتارهای سازگارانه یک فرد از راه چگونگی زندگی ، آموخته ها ،کار و تعاملی که با افراد دیگر دارد، مورد قضاوت قرار میگیرد .

سوم اینکه رفتار بانطباقی به اجرای عادی و شاخص رفتار و نه فقط توانایی آن تعریف می شود . بدین معنی که گر چه داشتن توانایی برای انجام کاری است اما کافی نیست و باید این توانایی به هنگام لزوم به منصه ظهور برسد.

بنابراین چنانچه شخص توانایی برای انجام و رعایت مثلا اصول سلامتی و ایمنی و یا بیان کلامی داشته باشد ولی انها را به طور معمولی و دائمی انجام ندهد و یا به ندرت از این قواعد پیروی کند ، رفتار انطباقی او به عنوان یک رفتار ناپسنده تلقی می گردد .(اسپرو ، بلاوسیس چتی ۱۹۸۵)
رفتار ناسازگارانه در مقابل عوامل نامطلوب محیط ظاهر میشوند و میتوان گفت عکس العمل یا پاسخی است که کودکان به شرایط نا مطلوب خانوادگی یا اجتماعی نشان میدهد . هرگاه فشار عوامل نامساعد بیش از توانایی و مقاومت یا قدرت سازگاری کودک باشد در او واکنشهای غیر

عادی ایجاد کرده و باعث بحرانهای عاطفی حاد ولی گذرا و ناپایدار می شود در اکثر موارد چون عوامل نامطلوب مدت زیادی باقی نمی مانند کودک خود به خود به تدریج تعدیل شده و به رفتار عادی بر می گردد ولی اگر این عوامل پا بر جا باشند کم کم واکنشهای غیر عادی کودک شدت یافته و به صورت ناسازگار شدید بروز میکند .(میلاتی فر، ۱۳۷۰)

از ان جا که اختلال رفتار ، غالبا غیر عادی ، عجیب یا ازار دهنده است ، توجه ها را به خود جلب می کند ، امکان دارد واکنش ما نسبت به اختلال رفتار با تاثر ، خشم ،آشفتگی ، تنفر و اکراه ، ترس یا سردرگمی همراه باشد. همچنین امکان دارد در صدد تغییر آن بر آییم ، زیرا انطتاق ان بر اساس زندگی اجتماعی آسان نیست ، اما ترای فهمیدن و چاره کردن مسائل کودکی باید ریشه های ان را در تفاوتهای میان ناراحتیهای رفتاری و تواناییهای بالقوه هر کودک نیز جستجو کرد .
محور اصلی آنچه که ما را نسبت به اختلال رفتار نگران می کند و بر می انگیزد ریشه ها و تداوم ان است .
چرا کودکی بیش از اندازه شرمگین، پرخاشگر و ترسو است ؟
چرا برخی از نوجوانان در رشد الگوهای عادی خوردن و خوابیدن مشکل ندارند و به اقتضای جنسیتیشان رفتار نمی کنند ؟
چرا جریانهایی در پشت نارساییهای هوشی و ناراحتیهای شدید مانند ناتوانی زبانی ، گوشه گیری از اجتماع و حتی آسیب رساندن به خود وجود دارد؟
زمانی که به دنبال این پرسشها میرویم در واقع این مسائل اساسی را مطرح میکنیم که :
افراد چگونه رشد میکنند و روند طبیعی رشد چگونه از مسیر خود منحرف نمی شود ؟
در حال حاضر در تشریح مراحل طبیعی رشد و درک جریانهایی که در این دخالت دارد پیشرفتهای قابل ملاحظه ای شده است و می شود ، آگاهی از این جریانها ما را راهنمایی کند که رفتارهای پایین تر از معیارهای بهنجار را بشناسیم ، تشریح کنیم و چاره ان را بیابیم و بررسیهایی که در مورد اختلال رفتار به عمل می اید به دانش ما در باره رشد بهنجار می افزاید. (نلسون – ایزرائل ۱۳۷۲)
با توجه به نکاتی که درباره رفتار انطباقی یا سازش و رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (اعتماد به نفس ) گفته شده ، پژوهش حاضر سعی در مقایسه و بررسی قلمرو و رفتار ناسازگارنه و اختلال رفتاری ( اعتماد به نفس )بین دو دسته از دانش اموزان دختر و پسر مقتع تحصیلی دبستان دارد .

طرح مساله
بخش اعظم رفتارهای مورد مطالعه روان شناسی مربوط است به شکستها و بی کفایتی آدمی ، علت عمده این شکستها ناتوانی در انطباق است . انطباق یافتن شامل برقراری توازن است بین آنچه افراد انجام میدهند باآنچه میخواهند انجام دهند و همچنین با آنچه محیط (یعنی جامعه ) طلب میکند . رفتار غیر انتباقی یعنی اینکه آسیب پذیری فرد یا ناتوانی در مقابله و یا فار روانی استثنایی در محیط به مشکلاتی در زندگی منجر ی شده است . رفتار انطباقی با کارها و رفتارهای روزمره سر و کار دارد و به خوبی روشن است که یک رفتار با توجه به هنجارهای یک جامعه می تواند انطباق و یا ناسازگارانه تاقی شود .

رفتار انطباقی در حقیقت دارای سازه بسیار جامع و فراگیری است که مولفهای عقلی ، حسی ، حرکتی را در بر می گیرد .(داویسون ۱۹۷۴).
همانطور که می دانید یکی از محیطهای بسیار حساس که فرد ممکن است بیشتر دوران جوانی خود را در انجا سپری نماید مدرسه می باشد . وجود رفتار ناسازگارانه در بین دانش اموزان چه دختر و چه پسر باعث بروز مشکلاتی از قبیل اینکه در کلاس درس شلوغ می کنند، به همکلاسیهای خود آزار و اذیت می رساند و کنترل او مشکل است و یا برعکس گوشه گیر و کم حرف می شود، کتابها و تکالیف دیگران را خراب می کند، وسایل آموزگار و شاگردان را می دزدد. نسبت به درس بی علاقه است، فهم و درک او اغلب خوب نیست و پیروی از مقررات مدرسه برایش مشکل است و مواردی از این قبیل.
در رساله حاضر سعی گردیده که میزان ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس) در بین دانش آموزان دختر و پسر بررسی می گردد.
بنابراین مسئله پژوهشی را می توان اینگونه مطرح ساخت، آیا میزان رفتار ناسازگارانه در بین دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است؟ یا اینکه رفتار ناسازگارانه در بین دانش آموزان دختر بیشتر مشاهده می شود یا دانش آموزان پسر؟ و میزان اعتماد به نفس در پسران بیشتر است یا در دختران؟

اهمیت پژوهش
رفتار ناسازگارانه ( مشکل رفتاری) را به رفتار فردی اطلاق می کنند که بدون پایین بودن بهره هوشی تعادل روانی و رفتاری او از اندازه عمومی اجتماع خود به دور بوده و دارای شدت، تکرار و مداومت در زمانها و مکانهای متعدد می باشد به طوریکه در عملکردهای رفتاری و تحصیلی دچار درماندگی و یا کاهش میزان کارایی فرد می گردد. ( رئیسی، ۱۳۷۹)

وجود رفتار ناسازگارنه در بین دانش آموزان دختر و پسر مشکلات زیادی را در بر دارد. اگر سعی شود از میزان رفتار ناسازگارانه در بین دانش آموزان کاسته شود آنوقت می توان از به هدر رفتن سرمایه های زیادی که رفتار ناسازگارانه به همراه دارد جلوگیری نمود. از طرفی رفتار ناسازگارانه می تواند خود زمینه ساز عوامل بسیاری همچون بزهکاری و کشیده شدن به طرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان گردد، لذا با آموزش درمانی به طور صحیح که با آموزگاران با تجربه اجرا می شود

می توان حس اعتماد، علاقمندی به شرکت اجتماعات مدرسه، گردش دسته جمعی و بازی ایجاد نمود و راه را بر بزهکاری بست، لذا تحقیق فوق میتواند مورد استفاده مراکز آموزشی قرار گیرد تا با شناسایی افرادی که رفتار ناسازگارانه دارند واندازه گیری میزان رفتار ناساگار در آنها در امر درمان و بهبود عملکرد رفتاری آنها و نهایتا جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های ملی اقدام نمایند و نتیجه این امر می تواند سالم سازی اجتماع و جو حاکم برهر جامعه باشد.

هدف پژوهش
در زمینه اندازه گیری رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری ( عدم اعتماد به نفس) تاکنون بررسیهای زیادی صورت گرفته است. در تحقیق حاضر سعی شده که میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس) در بین دانش آموزان دختر و پسر بررسی شود و یا اینکه آیا رفتار ناسازگارانه بیشتر در دختران مشاهده می شود یا در پسران و میزان اعتماد به نفس در کدام گروه بیشتر دیده می شود.

فرضیه تحقیق
بر مبنای هدف تحقیق می توان فرضیه تحقیق را اینگونه بیان نمود.
میزان رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس) در بین دانش آموزان دختر و دانش اموزان پسر یکسان نیست، یعنی تفاوت معنی داری بین آنها وجود دارد و به عبارتی رفتار ناسازگارانه در بین دانش آموزان پسر بیشتر دیده می شود و همچنین اعتماد به نفس دختران بیشتر از پسران است.

تعریف عملیاتی
متغیرهای پژوهش حاضر شامل دو متغیر رفتار ناسازگارانه و اختلال رفتاری (عدم اعتماد به نفس) می باشند. اختلال رفتاری یا فرم اعتماد به نفس متغییر مستقل و رفتار ناسازگارانه متغیر وابسته است از نظر علمی رفتار ناسازگارانه به رفتاری گفته می شود که ما آنرا در وجود فرد احساس می کنیم و از روی حرکات او رفتارش را تحت نظر داریم و اینکه به وسیله مقیاس واینلند سنجیده می شود و اختلال رفتاری عملی که به وسیله فرم اعتماد به نفس سنجیده می شود تعریف نظری رفتار ناسازگارانه به عکس العملی گفته می شود که خود در مقابل مشکلات و نارساییهای زندگی از خود نشان میدهد.

فصل دوم

ادبیات ( مروری بر نظریات)
تاریخچه مفاهیم رفتاری انطباقی (سازشی)
تعریف رفتار سازشی و ناسازگارانه
تعریف کودکان و نوجوانان ناسازگار
طبقه بندی و بررسی ویژگیهای مشکلات رفتاری
طبقه بندی کودکان و نوجوانان ناسازگار
عوامل موثر در پیدایش اختلالات روانی و ناسازگاری در کودکان
دیدگاههای سبب شناسی مشکلات رفتاری
اختلاف یادگیری در کودکان
ناسازگاری کودکان و نوجوانان بر حسب سن آنها
عوامل روانی و اجتماعی ناسازگاری در کودکان
شناسایی و دخالت اولیه کودکان ناسازگار
آموزش درمانی

تاریخچه مفاهیم رفتار انطباقی (سازشی)
رفتار ناسازگارانه (غیرانطباقی) در واقع در برابر مفهوم رفتار انطباقی (سازگارانه) معنی می یابد بنابراین لازم است که پیش از شروع توضیح در مورد رفتار انطباقی سخنی به میان آوریم.
ارزیابی مفاهیم کنونی و جدید رفتار انطباقی را می توان با کوششهایی که اخیرا برای شرح بهتر عقب ماندگی ذهنی شده است، ردیابی کرد در طول دوره تجدید نظر و تحول و بازسازی قانون( در ایالات متحده آمریکا) عقب ماندگی ذهنی بر حسب رفتار ناسازگارانه تعریف شد.(کاگین، ۱۹۷۸

)
نقش رفتار انطباقی در ارزیابی و طبقه بندی افراد غیر عادی به صورت گسترده ای مشخص شد و در سال ۱۹۵۹ انجمن آمریکایی نخستین راهنمای رسمی خود را منتشر و نقیصه های رفتار انطباقی را رسما تعریف نمود. راههای مذکور دو مقوله عمده برای رفتار انطباقی در نظر گرفت. یکی میزان توانایی عملکرد فردی و خودکفایی بود و دیگری اینکه در چه حد فرد مسئولیتهای شخصی و اجتماعی را بنابر خواستهای محیط و فرهنگی که در آن زندگی می کند و از روی رضایت می پذیرد انجام می دهد (هبرت ۱۹۷۱)

رفتار انطباقی یعنی موفقیت در کنار آمدن و یا مقابله با درگیریهای روزانه نشان دهنده این است که فرد کمبودی از نظر هوش ندارد. (لیلاند ۱۹۷۹)
به عبارت دیگر اگر شخصی قادر به کنار امدن با محیط خود باشد، رفتار هوشمندانه از خود نشان می دهد. بنابراین می توان از رفتار انطباقی به هوش یک فرد پی برد و اینکه تصور کنیم تمام رفتارهای انطباقی نتیجه فرایند هوش باشند. زیرا فردی که دچار وابستگی یا بی ثباتی هیجانی دارد، کمتر توانایی کنار آمدن با مشکلات محیط خود را دارد تا فردی که این مشکلات را ندارد، اگر چه این دو یکسان هستند. (زامیاد، ۱۳۷۰)

بهنجاری در موقعیت

اتو نرمال شخص در جامعه خود بهنجار شمرده می شود
اتو پاتولوژیک شخص در جامعه هنوز نابهنجار شمرده می شود
هترو نرمال شخص توسط اعضا سایر جوامع که او را مشاهده می کنند نابهنجار شمرده می شود
هترو پاتولوژیک شخصی که توسط اعضا سایر جوامع که او را مشاهده می کنند نابهنجار شمرده می شود.

نخستین دیدگاه اساسا روش برخورد سنتی طبی- روانپزشکی با تندرستی و بیماری است اکثر پزشکان بهنجاری را با سالم بودن معادل تلقی نموده و سلامتی را پدیده ای تقریبا عمومی می شمارند. رفتار زمانی در حدود نرمال تلقی می شود که فاقد پسیکوپاتولوژی آشکار بوده باشد. اگر رفتار را درجه بندی کنیم بهنجاری قسمت عمده طیف را اشغال کرده و نابهنجاری قسمت کوچک

باقیمانده را بوجود خواهد آورد و تندرستی حالت کارکرد منطقی است تا کمال مطلوب این دیدگاه در ساده ترین شکل نظرات John Romano را از شخص سالم به عنوان فردی که درد بیجا ، ناراحتی و ناتوانی رها است توصیف می کند. برخی از پژوهشگران یک روش پژوهشی تدوین می کنند که بهنجاری را با ارزیابی حالت روانی شخص در زمانهای مختلف در طول روز در زمینه های مختلف

زندگی تعریف می کند. چیزی که در روز و زمانی در یک زمینه نابهنجار است. ممکن است در روز و زمینه ای دیگر بهنجار باشد.

رفتار سازشی و ناسازگارانه
رفتار سازشی یا انطباقی، عبارت است از هر نوع رفتاری که بتواند توانایی و مهارت ارگانیسم را برای وفق دادن فرد با یک موقعیت محیطی به خصوص افزایش دهد. (معنوی ۱۳۶۸)
رفتار سازشی به تسلط فرد بر محیط و احساس کنار آمدن با خودش را می گویند.(ساراسون، ساراسون، ۱۳۷۱)
انطباق یا سازگاری: رابطه یک فرد با محیط و یا خود درونی شخص را گویند.( رئیسی، ۱۳۷۹)
بهنجار : یک فرد زمانی بهنجار است که مشخصات او در داخل محدوده تغییرات جمعیتی که وی به آن تعلق دارد قرار گرفته باشد. (رئیسی،۱۳۷۹)
بهنجار سازگاری فرد در مقابل محیط همراه با ویژگیهای کارآمدی در ادراک، خودشناسی، توانایی در کنترل اختیاری رفتار، عزت نفس و پذیرش، توانایی در برقراری روابط محبت آمیز و باروری در فعالیتهای کاری. (هیلگارد، براهنی، ۱۳۷۳)

رفتار ناسازگارانه: هر فعالیتی که از لحاظ مهارت فرد برای دست و پنجه نرم کردن موثر با مشکلات استرسهای زندگی که جنبه غیر عملی و ضد سازندگی داشته باشد. (رئیسی، ۱۳۷۹)
رفتار غیر انطباقی نه تنها نابهنجاری است بلکه باعث نگرانی فرد، خانواده و دوستانش و یا جامعه نیز می گردد.
عدم انطباق علل بسیاری دارد و دامنه آن از ترسهای مزاحم یا تحریف شدید واقعیت و ناتوانی در برقراری رابطه گسترده است. (ساراسون، ساراسون، ۱۳۷۱)
بهنجاری یک افسانه ایده آل است (فروید)
بهنجاری مطلق قابل وصول نیست چون شخص بهنجار باید از جمیع افکار و احساسات خود آگاه باشد (ک. ایسلر)
بهنجاری عبارت است از توانایی زندگی بدون ترس، احساس گناه، اضطراب و قبول مسئولیت برای اعمال خود (اوتورانک)

بهنجار توانایی شخص برای کسب احساسهای اجتماعی و سازنده بودن به سلامت روانی مربوط است توانایی کارکردن اعتماد به نفس را بیشتر کرده شخص را برای سازگاری توانا می سازد. (آدلر)

کودکان ناسازگار و نوجوانان ناسازگار
به کودکانی ناسازگار یا کژخو و یا سازش نایافته اطلاق می شود که از هوش عادی یا حتی هوشبهر بالایی برخوردارند ولی رفتار غیر عادی و نابهنجار دارند و به طور عادی قادر به حفظ رابطه با افراد دیگر نیستند، بعضی این کودکان را دشوار می نامند که به نظر می رسد اصطلاح مناسب و زیبنده ای است زیرا: تماس، برخورد و معاشرت با این کودکان نمی توانند نیازها و مشکلات خود را به راحتی ابراز کنند. پیروی از مقررات و احترام گذاشتن به قوانین متداول اجتماعی برای این افراد

دشوار است این افراد به اصطلاح هنر ظریف ریستن را نمی دانند و نمی توانند بین نیازهای شخص و احتیاجات دیگران تعادل برقرار نمایند ترتیب و آموزش اینگونه افراد برای والدین، آموزگاران و مربیان دشواریهایی را در مقایسه با دیگران ایجاد می کند. از لحاظ آماری، آمار صحیحی از ناسازگاران در دست نیست زیرا ناسازگاری یک رفتار خاص نیست بلکه معجونی از رفتارهای متعدد است که با توجه به فرهنگ و جوامع مختلف ممکن است این رفتارها کم اهمیت یا برعکس خشونت بار و جرم تلقی شود. اگر ناسازگاری به صورتی نمایان شود که فرد برای حل مشکلات و مسائل خود مجبور باشد با اصول، قوانین و ارزشهای اجتماعی مورد قبول اکثریت درگیر شود در این صورت آنرا ناسازگار اجتماعی می نامند.

اگر ناسازگاری به صورت اضطراب بی دلیل، ترسهای غیر منطقی و اختلالات روانی بروز کند به آن ناسازگاری عاطفی گفته می شود. در واقع کودکان دشوار افرادی از اجتماع هستند که دچار اختلالات رفتاری بوده، رفتارشان برای خود و اطرافیان مشکلات زیادی ایجاد می کند و همواره برای والدین و اولیای مدرسه مشکل تربیتی دارند. (میلانی فر،۱۳۷۰)

طبقه بندی و بررسی ویژگیهای مشکلات رفتاری (رفتار ناسازگارانه)

الف) مشکلات روان رنجوری( نوروتیک)
۱- اضطراب
۲- ترس از مدرسه
۳- اجتماع گریزی (اختلال اجتنابی)
۴- گوشه گیری و انزوا طلبی

ب) مشکلات رفتار ایزایی

۱- پرخاشگری
۲- دروغگویی
۳- دزدی
۴- فرار از مدرسه
۵- اختلال بی اعتنایی مقابله ای (لجبازی)
۶- عدم دقت و تمرکز حواس
۷- تحرک بیش از حد یا بیش فعالی

ج‌) مشکلات رفتاری و هیجانی دیگر
۱- انگشت مکیدن (اختلال عادتی)
۲- ناخن جویدن (اختلال عادتی)

۳- اختلال خوردن
۴- اختلال خواب
۵- بی اختیاری ادرار
۶- تیک

الف- مشکلات نوروتیک

۱- اضطراب
تشویش و نگرانی و ترس دائمی بدون اینکه شیئی یا موقعیت به خصوص و شناخته شده ای عامل بوجود آورنده آن باشد.
اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که با یک یا چند تا از احساسهای جسمی همراه می گردد، مثل خالی شدن سر و دل، تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، بیقراری و میل به حرکت (کاپلان- سادوک، ۱۳۷۰)
اضطراب ترس غیر معقو لی است که کانون خاصی ندارد واگر ترس به شی یا موقعیتی تمرکزیابد در معقوله فوبیا قرار میگیرد.

بر خلاف فوبیا هیچ علت روشنی وغیر مستقیمی برای اضطراب عمومی وجود ندارد. (لف و ایزاکس، ۱۳۷۰)

۲- ترس از مدرسه
بی میلی شدید برای رفتن به مدرسه را ترس از مدرسه می خوانند این دسته از دانش اموزان دارای اضطراب شدید و مفرط به هنگام جدا شدن از افراد مورد علاقه خود مثل مادر یا خانه و یا محیطهای مورد نظر خود می شوند که به صورت واکنش ترس از مدرسه و بی میلی به رفتن مدرسه یا جدا شدن از موردهای مورد علاقه خود نشان داده می شود . این مشکل بیشتر در مدارس ابتدایی دیده می شود و شیوع آنها بین ۱ تا ۷/۱ در صد و همچنین در تعدادی گزارشات بین ۵ تا ۸ درصد می باشد.

۳- اجتماع گریزی ( اختلال اجتنابی)
مشخصه بارز این دسته از دانش آموزان پرهیز از هر گونه تماس با افراد بیگانه است به طوری که قادر به شرکت در فعالیتهای گروهی نمی باشند و ارتباط اجتماعی آنها با همشاگردیها و همسالان خود گسیخته می گردد. برخلاف ظاهر دوری گریزی این افراد، در درون خود احساس و تمایل شدی

د به برقراری ارتباط جمعی دارند ولی ترس و نگرانی از استهزائ قرار گرفتن یا مورد تائید جمع نبودن آنها را از تماس اجتماعی دور می کند. ارتباط آنها با افراد آشنا و خانواده طبیعی و معمولی است و حتی سعی در جلب محبت آنها دارند.
انتشار این مشکل حدود ۳ تا ۵ درصد جمعیت را در بر می گیرد و بین دختران و پسران حدودا یک اندازه می باشد. (ریئسی، ۱۳۷۹)

۴- گوشه گیری و انزواطلبی
رفتار گوشه گیری یا انزواطلبی به عنوان یکی از مشکلات عمده در کودکان ونوجوانان محسوب میشود , این کودکان دارای احساس بی کفایتی بوده و به دنیای درون خود پناه میبرند و بیش از حد متواضع هستند وحتی اگر با مسئله ای مخالف باشند جرات بیان مخالفت یا نظرات خود را ندارند . کناره جویی یا گوشه گیری بیمارگونه از برقراری نمودن تماس با افراد و شرکت در گرفتاریهای اجتماعی , تقلیل یافتن علائق ذهنی وعاطفی به محیط خارج را گویند .(رئیسی ,۱۳۷۹)

از مروری که هاپس وگرین وود از هفت بررسی مربوط به کودکان پیش دبستانی به عمل آوردند , چنین بر می آید که بین ۵ تا ۲۸ درصد کودکان پیش دبستانی , با میانگین ۲۵ درصد , جزو کودکان انزواطلب به حساب می آیند که بین ۱ تا ۳ درصد کل جمعیت در طبقه افراد گوشه گیر جا می گیرند .(نلسون-ایزرائل ,۱۳۸۲)

ب-مشکلات رفتاری ایذائی

۱-پرخاشگری :
به رفتاری اطلاق می شودکه قصد از آن صدمه رساندن (جسمانی یازبانی ) فرد دیگر با نابود کردن دارایی افراد است بعضی روانشاسان بین پرخاشگری خصمانه که تنها به قصد صدمه زدن انجام میشود و پرخاشگری وسیله ای است که هدفش به دست آوردن پاداش است نه صدمه زدن به دیگران، فرق می گذ

ارد، جنگیدن برای دفاع از خود مواردی از پرخاشگری وسیله ای است. (اتیکسون، ۱۳۷۲)
پرخاشگری به وسیله محیط اجتماعی شرطی شده و با انگیزه ها و فرهنگ کانالیزه می شود. تشویق رفتار پرخاشگرانه سبب تشدید این رفتار و تعمیم آن به مواردیکه به خودی خود حالت پرخاشگرانه را بوجود نمی آورد. (اریک فروم، ۱۳۷۲)
پرخاشگری به وسیله محیط اجتماعی شرطی شده و با انگیزه ها و فرهنگ کانالیزه می شود. تشویق رفتار پرخاشگرانه سبب تشدید این رفتار و تعمیم آن به مواردیکه به خودی خود حالت پرخاشگرانه را بوجود نمی آورد. (اریک فروم،۱۳۷۲)

۲- دروغگویی
بیان کردن مطلبی که فرد به قصد فریب دادن دیگران با آنکه خوب و خود آگاهانه می داند که نادرست می باشد اظهار می دارد. مبتلایان به دروغگویی بیمار گونه به افرادی اطلاق می شود که بدون نیاز و از روی عادت دروغ می گویند به طور عمده با خیالات آرزومندانه گاهی با تحریف واقعی خاطرات دروغ پردازی می کند. این گروه در دسته کودکان ضد اجتماعی یا جامعه ستیز نیز طبقه بندی می شوند (رئیس، ۱۳۷۹)

دروغگویی دفاعی به منظور رهایی از مجازات، زمانی که کودک بیشتر از توانایی جسمی و روحیش انتظار می رود ابراز می شود. کودک برای پنهان کردن خطاهایی که مرتکب شده یا حتی خجالت از بیان آنها به دروغگویی می پردازد. (۱۳۷۰)

۳- دزدی
وسوسه اجتناب ناپذیر به دزدیدن اشیایی است که معمولا مورد نیاز نیستند، این دسته دانش آموزان وقتی با شیئی روبرو می شوند که جلب توجه می کند حالت الزام و اجباری در خود جهت برداشتن آن احساس می کنند و این فشار و اضطراب باعث می گردد که با برنامه ریزی به دزدیدن آن دست بزند این افراد معمولا از احساس کم ارزشی و محبوب نبودن بین گروه در رنج می باشند و در اکثریت موارد شئی دزدیده شده را بین دیگران تقسیم می کنند. اضطراب آنها برای برداشتن شیئی با احساس گناه بعدی همراه شد و کودک را دچار یک اضطراب انبار شده پیچیده می نماید. (رئیسی،۱۳۷۹)

فقر اقتصادی، بی باکی و جسارت، در طبقات فقیر و ثروتمند یکسان دیده می شود. دزدی تقریبا همیشه با دروغگوئی همراه است. (میلانی فر، ۱۳۷۰)

۴-فرار از مدرسه
حالتی است که کودک سالم بدون عذر موجه ازحضور در مدرسه خودداری می کند و غیبت او غیر قانونی و یا غیر موجه شناخته می شود.
صاحبنظران این عمل را غفلت در انجام وظیفه و یک رفتار غیر اجتماعی و حتی ضد اجتماعی تلقی می کنند.

فرار از مدرسه در پسرها ۵ برابر بیشتر از دخترها دیده می شود و معمولا در خانواده های پر جمعیت شیوع بیشتری دارد. (میلانی فر، ۱۳۷۰)
این دسته از دانش آموزان به قصد آمدن به مدرسه از منزل خارج می شوند ولی بدون اطلاع والدین و مدرسه به جای دیگری که مورد علاقه آنهاست می روند. این گروه (مدرسه گریز) هم می گویند، در واقع این افراد واکنش طبیعی به محیطی نشان می دهند که برای آنها انگیزه مثبت در بر ندارد و در همان زمان به مکانی می روند که به نسبت مقتضیات سنی دارای محرک مثبت تری برای آنها است. (رئیسی، ۱۳۷۹)

۵- اختلال بی اعتنایی مقابله ای (لجبازی)
این اختلال در کودکان و نوجوانان به صورت لجبازی مستمر با اطرافیان چه در مدرسه و چه در منزل دیده می شود. مرتب با بزرگترها یا افراد کوچکتر جروبحث کرده و در صورت روبروشدن با مخالفتها در مقابل خواسته های خودش از کوره در می رود و شروع به ناسزا گویی می کند، بسیار زودرنج بوده

و از اطرافیان توقع بیش از حدی دارد. همیشه در رفتارهای نامناسب خود دیگران را مقصر می داند.
بیشتر اوقات تنها هستند و ایجاد ارتباط اجتماعی نمی کنند و یا به علت رفتارهای نامناسب خود، اطرافیان آنها را طرد می کنند.
آمار این اختلال در دخترها تعداد بیشتری را نشان می دهد. معمولا سنین ۳ تا ۸ سالگی شدت دارد و در پسرها به صورت عادی نشان داده شده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.