مقاله خدمات حمل و نقل دریایی (کروز)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله خدمات حمل و نقل دریایی (کروز) دارای ۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خدمات حمل و نقل دریایی (کروز)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خدمات حمل و نقل دریایی (کروز)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خدمات حمل و نقل دریایی (کروز) :

مقدمه
سیستم حمل و نقل در قلب صنعت جهانگردی قرار دارد. سیستم حمل و نقل خانه یا وطن جهانگرد و مقصد (با تمام جذابیت ها، تسهیلات و سایر ویژگی های سفر) را به هم مرتبط می سازد. کارآیی، راحت بودن و میزان سلامت و امنیت این سیستم، تعیین کننده نوع تجربه و کیفیتی است که از سفر به دست می آید. در برخی از موارد هزینه حمل و نقل تشکیل دهنده بزرگترین بخش کل هزینه سفر است.

بین پیشرفت سیستم حمل و نقل و رشد صنهت جهانگردی یک رابطه مستقیم برقرار است. به ویژه، خودرو و هواپیمای جت توانستند مسافرت را برای بخش بزرگی از جمعیتن دنیا میسر سازند. با افزایش تقاضا برای مسافرت، ظرفیت وسیله های مختلف حمل و نقل عاملی حیاتی در افزایش یا کاهش صنعت جهانگردی به حساب می آید. برای برخی از مقصدها، محدوددیت هایی که به وسیله سیستم حمل و نقل و ساختار زیربنایی مقصد (مثا فرودگاه و جاده) اعمال می شود، به صورت بزرگ ترین مانع و عامل بازدارنده در مسیر رشد قرار می گیرد. در مورد مقصدهایی که به صورت کجزیره در وسط اقیانوس قرار دارند، بدون وجود خطوط هوایی صنعت جهانگردی در آن مسیرها رشد نمی کند و اگر این وسیله نقلیه برای آن مسیر وجود نداشته باشد دست اندرکاران صنعت جهانگردی کار چندانی نمی توانند بکنند.

روند تاریخی شیوه مسافرت
در طول تاریخ در زمان های مختلف سیوه های متفاوتی از مسافرت رواج داشته است. سیر تکاملی شیوه مسافرت، از درشکه تا هواپیمای جت، بیانگر روند تکاملی تکنولوژی حمل و نقل است. درک روند تکاملی و سیر تغییرات شیوه مسافرت در طول زمان، از آن نظر اهمیت دارد که فرآیند تکاملی سایر جنبه های صنعت مسافرت (به ویژه بخش پذیرایی و میهمانداری) تا حد زیادی تحت تأثیر این تغییرات کبوده است.

مسافرت در روزگاران قدیم
تا نخستین سالهای آغاز سده بیستم مسافرت جاده ای تغییر چندان زیاید نکرده بود و بیشتر مسافرت ها با چهارپایان، مثل اسب، انجام می شد و در این سالها بود که با پیدایش درشکه مسافرت کمی راحت تر شد. این بهبود وضع مسافرت بدان سبب است که برای ساختن جاده ها از مصالح بهتری استفاده کردند و با پر کردن گودال های کوچک و بزرگی که در مسیر درشکه ها بود جاده را هموارتر نمودند و از سوی دیگر نوعی فنر زیر اتاقک درشکه قرار دادند که به اصطلاح موج جاده را می گرفت و مسافر احساس آرامش بیشتری می کرد. به هر حال از آنجا که جاده سازی کاری بس طاقت فرسا بود و نیز از آنجا که شهرها در فواصل بسیار دور از هم قرار داشتند و در برخی از موارد راه های آبی بهترین وسیله حمل و نقل بودند، مسافرت ددر مسیرهای طولانی تا پیش از اختراع راه آهن پیشرفت چندان زیاید نداشت.

در آن سالها بیشتر از راه های آبی استفاده می شد و وسایل مسافرت مخصوص این راه ها پیشرفت های چشم گیری کرد. با گذشت چندین سده و در طول تاریخ بسیاری از کشورهایی که در ساحل دریاها قرار گرفته بودند (مثل فنیق، روم و چین) اقدام به ساخت کشتی های بهتری کردند. از سده شانزده تا نوزده، دریانوردان ازط انواع مختلف کشتی کهن برخی از آنها بسیار معروف بودند، استفاده می کردند. در نخستین سال های سده نوزدهم کشتی بخار ساخته شد و مسافران توانستند با استفاده از این کشتی ها سراسر اقیانوس اطلس را بپیمایند.

راه آهن و راه های آبی
کشتی و راه آهن با نیروی بخار حرکت می کرد و انسان برای مسافرت های دسته جمعی نخست از این دو وسیله استفاده کرد. در نخستین سال های سده ۱۹ راه آهن بوجود آمد و در طول این سده به سرعت رشد کرد و توسعه یافت. در سال ۱۸۳۵ راه آهن «گریت وسترن» اندن را به بیریستول وصل کرد و در سال ۱۸۴۱ توماس کوک نخستین گروه مسافران را جابه جا کرد و نوعی مسافرت دسته جمعی (تور) انجام داد. راه آهن سراسری ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۶۹ تکمیل شد. در آخرین سال های سده ۱۹ راه آهن به عنوان بزرگترین

وسیله مسافرت به حساب می آمد و انبوه مسافران را در نقاط مختلف دنیا، بین شهرهای بزرگ جابه جا می کرد. در سال ۱۸۸۳، «اورنیت اکسپرس» پاریس را به استانبول و در سال ۱۹۱۳ اندن را به استانبول وصل کرد. در ایالات متحدْ آمریکا «برادوی لیمیتد» و «گلدن استیت لیمیتد» از شهرت زیاید برخوردار بودند و این دو شرکت با راه آهن های خود شهرها و نقاط درون شهری را به هم وصل می کردند. در نخستین سال های سده ۲۰، ایستگاه راه آهن به عنوان کانون یا محور اتصال شخرهای بزرگ و کوچک درآمده بود و در اطراف این ایستگاهها انواع میهمان پذیرها و میهمانخانه های کوچک و بزرگ و نیز تشکیلات مختلفی برای مسافرات ایجاد شده بود.

در همین دوره پیشرفت تکنولوژی در کشتی های بخار باعث شد که از آخرین سال های دهه نوزده تا نخستین سال های دهه ۲۰ راه های آبی و اقیانوس پیمایی شهرت زیادی پیدا کند و خط های بزرگ کشتیرانی مثل «موریتانیا»، «کوئین ماری» و «کوئین الیزابت» به وجود آیند و مسافران می توانستند با استفاده از این راه های آبی سراسر اقیانوس اطلس را در مدتی کمتر از ۴ روز بپیمایند.

مسافرت از راه های آبی
کشتی های تفریحی
همان گونه که پیش از این گفتیم، هواپیما موجب رکود بازار کشتی شد. امروزه کشتی های تفریحی مهم ترین شکل مسافرت آبی به حساب می آیند. کشتی های تفریحی با سایر وسایل حمل و نقل که پیش از این مورد بحث قرار دادیم متفاوت اند، زیرا هدف آنها تنها ارائه وسیله ای برای حمل و نقل نیست، بلکه خود به خود به عنوان مقصدی برای مسافر به حساب می آیندو با وجود اینکه کشتی های تفریحی در بندرهای مختلف لنگر می اندازند و مسافران می توانند بر ای تفریح، بازدید و خرید و یا هر کار دیگری به ساحل بروند ولی هدف اصلی از مسافرت، اقامت در این نوع کشتی هاست و مسافر می کوشد از انواع تسهیلاتی که در این گونه کشتی ها وجود دارد استفاده کند. در یکی کشتی تفریحی امروزی، این

گونه تسهیلات و وسایل آرامش بسیار زیاد است. امکان دارد که یک کشتی تفریحی دارای وسایل زیر باشد: سالن تمرین ژیمناستیک، استخر شنا، اتاقک های ویدئویی، فروشگاه، سالن های غذاخوری و سایر وسایل تفریحی و سرگرمی. برای مثال، مسافری که بر کشتی تفریحی «گوئین الیزابت دو» سوار شود یعنی کشتی ای که سیزده طبقه دارد و ۲۹۰۳۲۴ متر است می تواند از تسهیلات زیر استفاده کند: ۵ سالن غذاخوری (که سه تای آنها ظرفیت ۵۰۰ نفر را دارد)، یک سالن ورزش، سالن برگزاری گردهمایی ها، سه استخر شنا، یک زمین

بسکتبال، یک کتابخانه، یک مرکز کامپیوتر و یک فروشگاه بزرگ. در بیشتر کشتی های تفریحی مسئله کمیت و کیفیت غذا از اهمیت زیادی برخوردار است. کشتی های تفریحی امروزی به گونه ای ساخته شده اند که مسافر در آنها احساس راحتی بیشتری می کند، به گونه ای که به هنگام طوفانی شدن دریا او شاهد تکان های شدید نخواهد بود. برخی از کشتی های تفریحی دارای گاراژهای بزرگ هستند که می توانند چند صد خودرو و وسیله نقلیه را در خود جای دهند.

بیشتر سازمان هایی که خدمات دریایی به مسافران ارائه می دهند، بلیت هوادریا می فروشند. مسافر با این بلیط می تواند از هواپیما و حمل و نقل زمینی به مقصد و برگشت، از کشتی تا بندر مقصد استفاده کند (بلیط برای رفت و برگشت است).
بدین گونه فرد می تواند برای گذراندن روزهای تعطیل یک بلیط کامل دو سره بخرد و هیچ نگران تنظیم برنامه برای رسیدن به کشتی و هواپیما نباشد. به طور متوسط مسافرت با این نوع کشتی های تفریحی ۶ روز به طول می انجامد.

بازار کشتی ها تفریحی رو به گسترش است و پیوسته اهمیت بیشتری پیدا می کند. بازار این نوع کشتی های تفریحی در آمریکای شمالی رو به گسترش است و بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ تعداد مسافران با نرخی برابر ۷% در سال افزایش یافت و در جمع به ۶/۴ میلیون نفر رسید. در طی همین دوره ظرفیت کشتی های تفریحی به میزان ۸/۷ درصد حدر سال افزایش یافته است. در سال ۱۹۹۵ بیشتر کشتی های تفریحی به مقصد دریای کارائیب (که جزایر باهاما ار هم شامل می شد) رفت و آمد می کردند، که این مسیر دریایی حدود ۵۰% از بازار این نوع مسافرت ها را به خود تخصیص داد.

سایر مقصدهای پر رفت و آمد عبارت بودند از دریای مدیترانه، ۲/۹ درصد، آلاسکا ۸/۷ درصد و ریورا در مکزیک ۳/۵ درصد. انتظار می رود که حوزه اقیانوس آرام در آسیا شاهد رشد صنعت جهانگردی و کشتی های تفریحی باشد که در این حوزه بندر سنگاپور بندر اصلی به حساب می آید.
سایر مسافرت های آبی

سایر شکل های مسافرت آبی همانند کشتی های تفریحی، کاری بیش از حمل و نقل مسافر انجام می دهند. برای مثال، برروی رودخانه هایی که دارای منظر طبیعی و زیبا هستند، جهانگردان با استافده از قایق های کرایه ای به سیر و سفر و تفریح می روند. این قایق ها برای جهانگردان چنین امکانی را به وجود می آورند که بین دو نقطه خشکی مسافرت کنند و برروی آب به تفریح و سرگرمی بپردازند. به ویژه قایق هایی که برروی آب و خشکی حرکت می کنند (هورکرافت) می توانند نسبت به سایر قایق های آبی سریعتر افراد را به مقصد برسانند و از جذابت بیشتری برخوردارند.

چالش های رویاروی سیستم حمل و نقل
رشد شرکت های هواپیمایی و افزایش تقاضا باعث شده است که سیستم های حمل و نقل موجب بروز مشکلاتی برای دولت ها، برنامه ریزان، مهندسان و سایر کسانی شوند که در آینده ای قابل پیش بینی با این پدیده روبه رو خواهند شد.
برنامه ریزی برای ناوگان
از دیدگاه شرکت هایی که خدماتی را در زمینه حمل و نقل ارائه می کنند، برنامه ریزی ناوگان یک مسئله همیشگی است. مقصود از برنامه ریزی ناوگان این است که شرکت بکوشد با توجه به تقاضای مشتریان وسایل ذی ربط را تأمین نماید (عرضه را برابر تقاضا کند). برنامه ریزی ناوگان از آن جهت اهمیت دارد که ماهیت عرضه در سیستم حمل و نقل چنین چیزی را می طلبد؛ به ویژه وجود تعداد صندلی که باید به مشتری و مسافر عرضه شود و در مواردی که بلیت به فروش نرسد وسیله نفلیه با صندلی بدون مسافر مسیر را طی کند. بنابراین یک خودروی مسافری که تنها ۲۵ مسافر داشته باشد ۷۲% درآمد بالقوه خود را از دست خواهد داد؛
درحالی که هزنیه های عملیاتی، مثل دستمزد راننده و سوخت بدون توجه به تعداد مسافر به صورت مبلغی ثابت باقی می ماند. برای به حداکثر رساندن تعداد مسافرانی که وسیله نقلیه می تواند حمل کند، برنامه ریزی ناوگان ضرورت پیدا می کند.

هزینه حمل و نقل زیاد است، بنابراین ایجاب می کند که حداکثر مسافر را حمل کرد.
هزینه های شامل خرید هواپیما یا وسیله نقلیه و نگهداری آنها می شود و نیز هزینه های وام های که شرکت می گیرد و نیز هزینه های مربوط به تشکیلات و دستمزد نیز در این گروه قرار دارند.

جهانگردی و محیط فیزیکی
برای ارائه مدرک از اثراتی که جهانگردان بر محیط می گذارند، سه نمونه از مقصد مسافران را در زیر ارائه نموده ایم: با مطالعه این تحقیق های موردی می توان با اثراتی که جهانگردان بر محیط می گذارند آشنا شد. اینها نمونه هایی از امکان هایی را نشان می دهند که محیط فیزیکی تحت تأثیر انبوه مسافر و جهانگرد قرار گرفته است.
سواحل مرجانی گریت بارییر در استرالیا

منطقه ساحلی شمال شرقی استرالیا (منطقه حاره) مورد بازدید هزاران استرالیایی و خارجی قرار می گیرد. از ویژگی های اصلی این مکان، آب و هوای استوایی، جنگل ها و مناطق بکر طبیعی است. در آنجا بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر ساحل مرجانی وجود دارد و کسانی که بدانجا مسافرت می کنند می خواهند که از طبیعت زیبا و منظره لذت ببرند.
سازمان مسئول سواحل مرجانی گریت بارییر پس از بررسی اثراتی که جهانگردان بر محیط زیست وارد آورده بودند نکات زیر را یادآور شد:
• ایجاد بناها و تأسیسات زیربنایی خسارت های زیاید بر سواحل مرجانی وارد آورده است.

• جهانگردان و مسافران اقدام به جمع آوری صدف، درختچه ها و مرجان کرده اند.
• انبوهی از زباله در همه جا پراکنده است.
• با غذا دادن به حیوانات موجب تغییررفتاروعادت این حیوانات شده اند.
• به سبب سمپاشی و دفع آفات زیان های جبران ناپذیری به محیط بکر و طبیعی این منطقه وارد شده است.

سازمان حفظ سواحل مرجانی نمونه ای از مقصد مسافران است که مدیریت منطقه می کوشد با اجرای یک استراتژی مدیریت جهانگردی پایدار را تقویت کند. سازمان جنگل های سواحل مرجانی گریت بارییر برنامه استراتژیک به اجرا درآورده است تا بتواند این محیط را حفظ کند و نیز در هر ناحیه یک برنامه ویژه به اجرا درآورده است. نوع فعالیت هایی که باید در بخش های مختلف این ساحل انجام شود در کانون و مرکز این برنامه ها قرار دارد. جهانگردان به سرپرستی راهنماهای کارآزموده، با گرفتن جواز ورود، می توانند از نقاط مختلف این ساحل دیدار کنند. متصدیان و مسئولان گردش های دسته جمعی پس از گرفتن جواز بر رفتار مسافران و جهانگردان نظارت می کنند و سازمان تنها به کسانی چنین جوازهایی می دهد که نسبت به

نوع رفتار مسافران و جهانگردان زیر نظر آنها اطمینان نسبی داشته باشد و این راهنماها باید دقت کنند تا مبادا جهانگردان به محیط خسارت وارد کنند. کسانی که در صدد ایجاد ساختمان در ساحل برای اقامت جهانگردان برمی آیند باید ضمانت های لازم مربوط به حفظ محیط بدهند. شرایطی که مربوط به بازدید جهانگردان است، مکان هایی که می توانند چادر برپا کنند و به اصطلاح اتراق نمایند، نوع ساختمان و فعالیت هایی که افراد می توانند انجام دهند در این جوازها ذکر شده است. سازمان مزبور استراتژی های زیادی در راه آموزش مدیران، مسئولان و سرپرستان گردش های جمعی به اجرا درمی آورد و همچنین پیوسته به راهنماها آموزش لازم را می دهد.

سازمان در رابطه با مسئولان و متصدیان جهانگردان، یک سلسله اصول تدوین کرده است که رعایت آنها حفظ محیط زیست را تضمین می کند. در جدول ۱۲-۸ دو نمونه از این اصول ارائه شده است. یک دسته از اصول مربوط به مسئولان و متصدیان گردش های دسته جمعی است که در صدد غذادادن به ماهیان برمی آیند. همچنین سازمان مزبور برای ارزیابی عملکرد دست اندرکاران، تحقیقاتی را انجام می دهد. این سازمان نه تنها در مورد اثراتی که جهانگردان و دیدارکنندگان بر محیط می گذارند، تحقیقاتی را انجام می دهد و بدین منظور یک مرکز تحقیق دایر کرده است، بلکه در مورد انتظاراتی که افراد و جهانگردان دارند و نوع واکنش آنها در برابر برنامه هایی که در زمینه راهنمایی به اجرا درمی آید و نیز در زمینه به کارگیری تکنولوژی های مناسب برای کاهش دادن اثرات منفی جهانگردان بر محیط تحقیقاتی را به اجرا درمی آورد.
نمونه هایی از راهنمایی مسافران و جهانگردان در سواحل مرجانی گریت بارییر

به هنگام غذا دادن به ماهی ها به نکات زیر توجه کنید.
۱- اگر طبق برنامه قرار است گره شما به ماهی ها غذا بدهد. این کار باید به وسیله یک مسئول و سرپرست سازمان انجام شود.
۲- در جایی که صید و ماهیگیری انجام می شود. به ماهی ها غذا ندهید. زیرا در نوع فعالیت گونه ای تعارض به وجود می آید.
۳- نباید به صورت مستقیم با دست به ماهی ها غذا داد بلکه باید غذا به داخل آب پرتاب شود.

۴- به هنگام غذا دادن به ماهی افراد نباید در آب باشند.
۵- تنها غذای مخصوص ماهی ها به آب ریخته شود و چیز اضافی به آنها داده نشود.
۶- هر بار نباید بیش از یک کیلوگرم ماده غذایی در منطقه ریخته شود.
برای شنا کردن با باله های مصنوعی و دستگاههای اکسیژن یا لوله هایی که از آب خارج می شود، شناگر باید نکات زیر را رعایت کند:

۱- در صورت امکان شنا با وسایل مربوط در نقطه ای دور از ساحل مرجانی انجام شود.
۲- شناگر باید همواره مواظب باله هایش باشد و به هنگام تکان دادن آنها مراقبت کند که به چیزی یا حیواناتی برخورد نکند. به ویژه در مناطق کم عمق آب.
۳- شناگر باید دقت کند که باله هایش به مرجان ها و رسوبات دریا نخورد و آنها را خراش ندهد.
۴- شناگر نباید برروی مرجان ها بایستد. اگر نیاز به ایستادن دارد باید برروی سنگی که مرجانی نیست بایستد.

۵- برای استراحت باید در نقاط ویژه به استراحت بپردازد. این مکان باید نزدیک سنگ های مرجانی باشد.
۶- شناگر باید دقت کند که به حیوانات دست نزند زیرا دست زدن به برخی از حیوانات خطرناک است.
۷- نباید مسیر ماهی را که آزادامه در آب شنا می کند بست. و نباید به آن دست زد. شناگر نباید راه کاهی هایی که در حال شنا و حکرت هستند، سد کند.
۸- شناگر نباید به حیوانات آزار برساند.
۹- اگر پای شناگر به یک حیوان زنده یا چیزی برخورد کند. باید بکوشد آن را به حالت اولیه خود برگرداند.
۱۰-شناگر باید دقت کند و در باره رفتار خود در آب مطالبی جدید بیاموزد.

انتظارات مسافر
مسافر بدین گونه تعریف می شود: کسی که از محیط خود خارج می شود، فرصتی بسیار دارد تا با محیط جدید رابطه برقرار کند، و از این رو احتمالاً بهترین نمونه ای را که یک مقصد یا منطقه می تواند ارائه دهد، انتخاب می کند. مسافر خود را میهمان می پندارد و انتظار دارد که با وی بدین گونه رفتار شود. گذشته از این، در حالی که با افزایش خدمات و محصولاتی که به جهانگرد عرضه می شود استاندارد کارهایی که باید در ارائه خدمات و محصولات رعایت کرد جنبه رقابتی پیدا می کند و بازار مربوط پویاتر می شود، از این رو سطح انتظارات مشتری یا مسافر نیز بالاتر می رود. تردیدی نیست که صنعت جهانگردی باید به این انتظارات توجه کند و خدماتی با استانداردهای بالاتر ارائه نماید، یعنی باید به کارکنان آموزش داد تا آنها بتوانند

خدماتی با کیفیت بهتر و با راندمانی بالاتر ارائه دهند، چون در غیر این صورت منطقه، سازمان ها و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند سهم بزرگی از بازار خود را از دست خواهند داد. صنعت جخانگردی با چنین چالشی روبه رو است که باید پیوسته خدماتی عالی تر ارائه دهد، زیرا بازار همواره بر کیفیت اقلام مورد تقاضا می افزاید. یک منطقه یا یک شرکت، برای اینکه در بلند مدت موفق شود باید به آموزش کارکنان اهمیت زیادی بدهد، زیرا جهانگرذ مبنای قضاوت خود را بر پایه تماس هایی می گذارد که با افراد برقرار می کند و. در طول

سفر یا بازدید از یک مکان، به نظر خود به «لحظه هایی از حقیقت» دست می یابند. تعیین نوع خدمت از دیدگاه جهانگرد و اینکه شرکت های ذی ربط باید خدماتی را با استاندارد شناخته شده ارائه کنند و نیز مسئله آموزش کارکنان از جمله مسئله هایی است که صنعت مزبور باید مورد توجه قرار دهد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.