تحقیق در مورد بررسی تاثیر هوش هیجانی وایجاد و حفظ طراوت و شادابی در محیط های آموزشی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد بررسی تاثیر هوش هیجانی وایجاد و حفظ طراوت و شادابی در محیط های آموزشی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد بررسی تاثیر هوش هیجانی وایجاد و حفظ طراوت و شادابی در محیط های آموزشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد بررسی تاثیر هوش هیجانی وایجاد و حفظ طراوت و شادابی در محیط های آموزشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد بررسی تاثیر هوش هیجانی وایجاد و حفظ طراوت و شادابی در محیط های آموزشی :

بررسی تاثیر هوش هیجانی وایجاد و حفظ طراوت و شادابی در محیط های آموزشی

مقدمه

انسان موجودی اجتماعی است و برای زندگی اجتماعی سالم و سودمند تعلیم وتربیت لازم است.در گذشته به جهت سادگی جوامع بشری ،آموزش از شکل ساده و ابتدایی برخوردار بود ،چنانکه این امر در خانواده صورت می گرفت. با پیچیده تر شدن زندگی و احتیاج به آموزش های سطح بالا و کسب مهارت های لازم برای ساخت لوازم و وسایل و فراهم کردن امکانات زندگی ، و از طرفی سازگاری با این محیط پیچیده ،مدارس به شکل امروزی تاسیس شدند .،چنانکه ادامه حیات جمعی ،یعنی انتقال میراث فرهنگی یک جامعه و گسترش و پیشرفت آن تا حدود زیادی از طریق مدرسه صورت می گیرد .

امروزه تحقیقات نشان داده است که هر مدرسه ای که از نشاط و شادکامی بیشتری برخوردار باشد از کیفیت و کارآیی بالاتری نیز برخوردار است . ایجاد و حفظ طراوت و شادابی که تشکیل یافته از رضایت +سطح لذت باعث مسرت ، نشاط ،دل خوشی و خوشبینی افراد در جامعه ، مدارس و سایر نهادهای کشور می شود ( براساس نظریه های اندیشمندان مختلف از جمله برتراند راسل که اظهار داشته است:”رغبت همگانی ترین و متمایزترین نشانه های انسان شاد است ،یعنی رفتار توام با اشتیاق و رغبت .” و یا پرفسور مک گیل از اندیشمندان معاصر معتقد است:”شادی دوست داشتن است.”)

بوجود آمدن مدرسه ای شاد و با نشاط و با کیفیت در آموزش و پرورش به عوامل مختلف بستگی دارد . ،این عوامل عبارتند از :مدیران، معلمان ، دانش آموزان ، که این اشخاص به نوبه خود تحت تاثیر هوش هیجانی قرار دارند .
هوش هیجانی موجب قوی تر شدن مهارت های اجتماعی افراد می شود به طوریکه آنها به راحتی می توانند رفتار دیگران را در سمتی که می خواهند اداره کنند ،خواه با توافق او برای ایجاد رفتار جدیدی باشد،خواه برانگیختن او برای ایجاد رفتار ،عملکرد یا تولید رفتارجدید باشد .

اهمیت و ضرورت مطالعه در مورد رابطه بین هوش هیجانی و شادکامی و موفقیت تحصیلی
در عصر حاضر نظریه های سنتی مربوط به هوش و پیشرفت تحصیلی دچار تغییر و تحول شده اند و نظریات جدید به طور مرتب جایگزین آنها می شوند، . نگرش جدید در ارتباط با هوش و پیشرفت این پیام را دارد که هوش هیجانی (EQ ) نسبت به هوش شناختی (IQ ) پیشبینی کننده مطمئن تری برای موفقیت فرد در زندگی فردی و محیط کار می باشد و همچنین برای کسب شادکامی و گذران زندگی فرد و رضایت او از زندگی لازم است و از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که نشاط و شادکامی در محیط آموزشی مدرسه موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وبالا رفتن کیفیت آموزش می شود پس تحقیق در مورد رابطه آنها ضروری و دارای اهمیت می باشد .

روانشناسی معصر از این دیدگاه که هوش شناختی برتر از هوش هیجانی است فاصله گرفته وردر جهت تاکید بر کارکرد هیجان حرکت کرده است . دانشمندان اجتماعی در صدد کشف ارتباط هوش هیجانی با پدیده هایی نظیر : قدرت رهبری، عملکرد گروهی ، عملکرد فردی ، تبادل بین فردی و اجتماعی می باشند و بسیاری از پژوهش گران بر این باورند که هوش هیجانی می تواند بردستیابی فرد به رضایت و شادکامی و موفقیت در عرصه های مختلف تحصیلی و شغلی نقشی به مراتی مهمتر از هوش عمومی داشته باشند .

اهداف این مقاله
هدف از نوشتن این مقاله از یکسو شناخت هوش هیجانی و تاثیر آن در شادی و نشاط در مدارس و در نتیجه اثر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عملکرد نظام آموزش و پرورش می باشد . تاچنانچه در صورت مثبت بودن چنین رابطه ای توجه دست اندر کاران نظام آموزش کشور هر جه بیضتر به این مسئله جلب کرد .

تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
• طراوت و شادابی :
– طراوت یعنی تر و تازه شدن ،شادابی.

– کاتل معتقد است : زنده دلی یعنی شور انگیز ، بانشاط.(سیاسی،۱۳۵۴).
– جان لاک معتقد است : شادی بستگی به تعداد لذات زندگی دارد .
– پرفسور مک گیل معتقد است : شادی به لذتها و تمایلات ارضا شده ربط داده می شود و یا اینکه شادی دوست داشتن است .
– سلیگمن معتقد است: شادکامی یعنی آسودگی و شادکامی .همچنین عاطفه مثبت که یک دیدگاه از شادکامی است ، با فعالیت فیزیکی مداوم ارتباط اجتماعی و تلاش برای اهداف باارزش ارتباط دارد.
– پرفسور دینراز دانشگاه مینوسوتا معتقد است : شادکامی یعنی راضی بودن از زندگی . به نظر او برخی از موقعیت های محیطی منجر به شادکامی شده یا فرصت هایی را به وجود می آورند که باعث شادکامی می شود.

– رایت هیجان های مثبت رابرای پیشرفت در زندگی لازم می داند.
• هوش هیجانی:در سال ۱۹۹۵ جامعه آمریکا واژه هوش هیجانی را به عنوان یک گزینه مهم معرفی کرده است. ظهور ناگهانی توجه به این مفهوم از کتاب دانیل گلمن شروع شد ،چرا هوش هیجانی مهمتر از (IQ ) است ؟ این کتاب با دیدگاه مردمی موارد هوش هیجانی را که برای اولین بار توسط پرفسور جان مایر و پیتیر سالوی چاپ شده بود مورد توجه قرار داد .پرفسور گاردنر نیز (۱۹۸۳) گفته بود به جز (IQ ) هوش های متنوعی مثل توانایی فهم ودر ک احساس دیگران ( هوش بین فردی) و توانا یی فهم و کنترل یک رابطه ( هوش درون فردی) وجود دارند که فاکتور کلیدی در تعیین موفقیت های شغلی و تحصیلی هستند .
• تعریف مدرسه : بر اساس ماده یک آیین نامه اجرایی آموزش و پرورش همگانی ، مدرسه سازمانی است که : ” بر مبنای معیارهای رسمی تاسیس می شود و با نظارت ادارات آموزش و پرورش مسئولیت اجرای برنامه های مصوب پرورشی و آموزشی کشور را در سطح تحصیلی معین عهده دار می گردد” .

• تعریف جوسازمانی : در هر سازمانی ، جو سازمانی به وسیله محیط، فضای فیزیکی ، روشهای تعامل کارکنان با یکدیگرو ارتباطات سازما ن با محیط خارجی ایجاد می شود .

تاثیر هوش هیجانی بر شادکامی و موفقیت افراد
هر قدر از نظر اجتماعی زیرک تر باشیم برعلائم ارسالی خود کنترل بیشتری خواهیم داشت . هوش هیجانی اداره صحیح روابط عاطفی را دربر می گیر ،عبارت های محبوب و مجذوب کننده را در مورد افرادی به کار می بریم که دوست داریم ،از آن جهت با آها باشیم که مهرت های عاطفی آنها احساس خوبی در ما پدید می آورد .افرادی که می توانند به دیگران در آرام کردن احساساتشان کمک کنند ابزار اجتماعی ارزشمندی در اختیار دارند ، دیگران هر گاه نیاز عاطفی شدیدی داشته باشند به آنان رجوع کنند ( گلمن ۱۹۹۵ ، ترچمه پارسا۱۳۸۰).

مهارت های اجتماعی شامل توانایی ما برای مدیریت روابط خود با دیگران می باشد ،مهارت های اجتماعی فقط شامل دوست یابی نمی شود اگرچه افرادی که این مهارت را زیاد دارند خیلی سریع یک جو دوستانه با افراد ایجاد می کنند ولی این مهارت بیشتر به دوست یابی هدفمند مربوط می شود . افرادی که مهارتهای اجتماعی قوی تری دارند به راحتی می توانند رفتار دیگر را در سمتی که می خواهند هدایت کنند، افرادی که مهارت های جتماعی بالایی دارند همیشه در صدد هستند که چرخه وسیعی از اطلاعات را فراهم کنند ، خیلی سریع جنبه های مشترک افراد را شناسایی می کنند و بع داز آن یک رابطه موثر برقرار می کنند و این عمل حاکی از این است که اعمال چنین افرادی بر اساس فرضیات حساب شده و دقیق می باشد . در این راستا باید توجه نمود که هر گاه مدیر ، معلمان، دانش آموزان از هوش هیجانی بر خوردار باشند می توانند روابط مناسبی رابین خود و دیگران برقرار نموده و باعث به وجود آمدن محیطی شاد و با نشاط و جوی دوستانه در مدرسه شوند . به وجود آمدن چنین محیط و جوی موجب پدید آمدن موفقیت تحصیلی دانش آموزان وبالا رفتن کیفیت آموزش می شود .

بررسی تاثیرهوش هیجانی و روابط مناسب مدیر در مدرسه و اثر آن بر طراوت وشادابی دانش آموزان و معلمان

یکی از مهمترین وظایف مدیریت درهر سازمانی ( خصوصا آموزش و پرورش)ایجاد میل، اشتیاق و علاقه به انجام دادن کار ،تشویق، جلب رضایت و خشنودی کارکنان از طریق ارضای نیازهای منطقی مادی ، اجتماعی و روانی آنها است.
گلمن معتقد است افرادی که می خواهند در ایجاد رابطه با دیگران موثر واقع شوند باید توانایی تشخیص،تفکیک و کنترل احساسات خود را داشته باشند ، بعد از طریق همدلی یک رابطه مناسب برقرار می کند ، حتی خود انگیزی در میزان مهارت های اجتماعی تاثیر می گذارد. براساس تجربه ، همه ما این را می پذیریم که افرادی که در جهت پیشرفت بر انگیخته می شوند ، خوشبینی آنها نسبت به آینده زیاد می باشد . نظریه پردازان هوش هیجانی معتقدند که مهارت های اجتماعی نتیجه دیگر مولفه های هوش هیجانی است و این مهارت در نوع وظیفه ای که افراد بر عهده دارند قابل تشخیص است .

در همین راستا وظیفه مدیریت آموزشی در هر مدرسه ای عبارت است از : شناخت و درک نیازها، رفتار و شخصیت دانش آموزان ، معلمان و کارکنان و هدایت رفتار آنها به سوی رفتاری مطلوب براساس احترام ،ارزش ، خود پنداری مثبت ، شناخت ، خودآگاهی ، عدالت و پی بردن به استعدادها و نیروهای افراد است . در این راه معلمان ،دانش آموزان و کارکنان نیز می توانند با پی بردن به نیازها و استعداد های نهفته و بالقوه خود، رفتار و شخصیت خود را به سوی کمال مطلوب هدایت کنند و آنها را بارور و شکوفا سازند .در این راستا ، مدیریت پس از شناخت نیازها ، زمینه های تامین آنها را فراهم می سازد و دانش آموزان ، معلمان و کارکنان نیز با شوق وشادی و جدیت از انرژی های خود در راه رشد و کمال خود و دستیابی به اهداف سازمان بهره می گیرند .

 

راه کارهای مناسب جهت ایجاد و حفظ طراوت و شادابی در بین کارکنان و معلمان و دانش آموزان به وسیله مدیریت مدرسه عبارتند از :
• درک نیازها ، استعدادها و مشکلات دیگران و پوشش برای تامین ، شکوفایی و حل آنها.
• پذیرش تفاوت های فردی ،یعنی احترام به افکار و عقاید دیگران که مطابق نظرات و میل ما نیست .

• دوست داشتن دیگران یعنی اعتقاد به اینکه هر معلم یا دانش آموزی دارای ارزش است و میتواند در مدرسه منشا خدمتی گردد .
• خوب گوش دادن و پذیرفتن افراد یعنی خوب شنیدن که از اساسی ترین عوامل ارتباط و برقراری روابط انسانی است.
• برقراری بهداشت روانی در محیط آموزشی ،زیرا هرچه جو سازمان مثبت تر باشد برقراری روابط انسانی راحت تر است .

بررسی تاثیر برقراری روابط مناسب معلم و ویژگی های شخصیتی او بر طراوت و شادابی دانش آموزان
امروزه کیفیت کار معلم، به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آموزش و پرورش قلمداد می شود.
ما در طول روز با افراد مختلفی برخورد می کنیم ودر هر برخورد پیام خاصی را به طرف مقابل ارسال می کنیم ،طبیعی است که هر چه مهارت ها برای ارسال پیا م بیشتر باشد راحت تر می توانیم طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهیم . در آخر اینکه مهارت های اجتماعی هم به دقت دریافت این پیامها مربوط است زیرا فقط از طریق مهارت های اجتماعی بالا است که می توان دیگران را کنترل کرد .

در فرآیند تدریس و یادگیری وقتی ارتباط برقرار می شود که محتوای پیام از معلم به دانش آموز منتقل شود و برعکس. به قول دیویی: ” تدریس را می توان با فروش اجناس مقایسه کرد. هیچ فروشی بدون در پی داشتن خرید تحقق نمی یابد. مردم، فروشنده ای را که ادعا می کند تعداد زیادی کتاب فروخته است، ولی کسی آنها را نخریده است، مسخره می کنند. به همین منوال شاید معلمانی باشند که صرف نظر از اینکه کسی چیزی یاد گرفته است یا خیر، تصور می کنند که روز خوبی را از نظر تدریس، پشت سر گذاشته اند.”
روانشناسانی چون آدلر و سالیوان علاقه اجتماعی و روابط اجتماعی را اساس زندگی انسان می دانند آنها مفهوم علاقه اجتماعی را به صورت استعدادی که برای همکاری کردن با دیگران جهت دستیابی به هدف های شخصی واجتماعی لازم است ،تعریف کردند .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.