مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت دارای ۱۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت :

مقدمه:
علم، انقلابات، جنگ و هنر هر یک به نحوی جامعه را دگرگون می سازند و تحولی در آن ایجاد می کنند، تحولی که چون فراز و نشیب رودخانه ای پرخروش، تکرارناپذیر است.

انسان فاقد خلاقیت و هنر در این عالم همانند شبح سرگردانی است که حتی سایه ای هم از خود به یادگار نخواهد گذاشت. هنرمند جلوه های زیبای طبیعت را با احساسات لطیف خود درمی آمیزد و نگرش عمیق خود را به بیننده نمودار می سازد تا او را از جریان حقیقی زندگی باخبر سازد.
آثار زیبای هنرمندان ما در نمایشگاهها، آب زلالی است در کام تشنه اجتماع. از این رو آثار زیبای هنرمندان با برپایی نمایشگاههای متعدد، سعی دارد رسالت خود را با ا

یجاد حرکتی نوین در زندگی ادامه دهد و ریشه فرهنگی را به اوج برساند.
طراح نیز قصد دارد آرمان هنر را به انجام رساند و در برگزاری هرچه بیشتر نمایشگاهها به هنرمند یاری دهد. این پروژه نیز حرکتی را در برپایی نمایشگاههای سریع الاحداث ترویج می نماید. نمایشگاههایی که در هر فضایی این امکان را به هنرمند و اجتماع می دهد تا وصول به هدفش را میسر سازد.
طراحی سازه های فضایی المانهایی هستند که در کوتاهترین زمان و با هزینه کم، فضایی دلنشین را برای هنرمند و جامعه پدید می آورد تا لحظه‌ای هرچند کوتاه سبب آن گردد که انسان به دور از از مشغله فکری در رویاهای زیبای فرهنگ خود غوطه ور شود.

امید است این پروژه بتواند سهم کوچکی را در این راه به خود اختصاص دهد و عاملی باشد برای کسانیکه می خواهند این گفتار را به تکامل و مرحله عمل برسانند.

مطالعات و تحقیقات اولیه
مطالعات و تحقیقات اولیه
شناخت مشکل:
ایران کشوری است با فرهنگ غنی و قدمت زیاد و دارای هنری چشمگیر، آثار تاریخی، اشیاء باستانی و تابلوهای نقاشی، صحت این موضوع را تأئید می کند. اما متأسفانه عظمت بی حد این هنر و صنایع هنوز برای خود ما ایرانیان، درک و هضم نشده است و چه جای تاسف دارد که بسیاری از تابلوها و آثار هنری مان در موزه های زیبای کشورهای خارج یافت می شود. آیا مملکت خود ما لایق نگهداری این آثار نیست؟

کمبود نمایشگاهها در سراسر کشور و محبوس ماندن آثار هنری در بعض از موزه ها این نقیصه را تشدید می کند، بنابراین ایجاد نمایشگاههای مطلوب در کل کشور می تواند در شناخت و ترویج هنر ایرانی، سهم بسزایی داشته باشد.

این پروژه سعی بر آن دارد به طراحی پانلها، پارتیشنهای سریع الاحداثی بپردازد تا در هر منطقه و مکانی از کشور به توجه به فصل مناسب بتوان یک نمایشگاه را سریعاً احداث و پس از مدتی برچید و به جای دیگر برد تا حرکتی نوین را در آینده مملکتمان پایه ریزی کنیم.

تعریف وضعیت کنونی (اولیه):
در حال حاضر موزه ها و نمایشگاههای ایران دارای پلان، پارتیشن و ویترینهای ثابتی هستند و تا کنون موزه یا نمایشگاهی، تغییر مکان موضعی نداده و همیشه پانلها ثابت بوده اند. حتی در نمایشگاههای بین المللی کتاب یا صنعت که هر ساله یکبار برگزار می شود، مشکل همیشه آن بوده که هر غرفه مجبور است با هزینه های بالا و استفاده از یک سری نجارها و دکورسازیهایی، پانلهای ثابتی تهیه کند تا محصول خود را به نمایش گذارد و هر موقع که مدت نمایشگاه به پایان رسید، دکورها و پانلها تقریباً بلااستفاده خواهد بود.

البته در پاره ای از موارد نمایشگاههای موقتی در معابر و پارکها احداث می‌شد، عنصر اصلی این نمایشگاهها، داربستهای فلزی و پارچه های برزنتی بود که بدلیل نداشتن هیچگونه زیبایی، کمتر کسی به طرف آنها جلب می شد، زیرا که این نمایشگاهها دارای فرمی خشک و رنگی نامناسب بودند. بنابراین باید هر عنصر را در محل مخصوص خود مورد استفاده قرار داد، نه از جایی به جای دیگر پیوند داد و لازمه این کار، دست زدن به طراحیهای اصولی برای چنین نمایشگاههایی می باشد.

تعریف وضعیت ثانویه:
اکنون که به مشکلات وضع کنونی پی بردیم، می توانیم تک تک مسائل را مورد بررسی قرار داده و پس از مطالعات کامل به طراحی بپردازیم. پس هدف این است که ثابت بودن دکورها و پانلها کنار گذاشته شود و به طراحی المانهایی بپردازیم که در کوتاهترین مدت، در مکانی مشخص، نمایشگاه یا غرفه‌ای را برپا نماید.
سه مزیت بسیار مهم و اساسی این المانهای فضایی یا Space Frames بر پانلهای ثابت این است که:

۱- در وقت و زمان برپایی نمایشگاه صرفه جویی می کند.
۲- هزینه برپایی نمایشگاه را به حداقل می رساند.
۳- دارای قابلیتهای اجرای انواع طرحهای زیبا، شیک و مدرن است.
البته مزیتهای بسیار دیگری نیز از قبیل استحکام فوق العاده خوب، حمل و نقل سریع و آسان و پرتابل بودن آن و ;

ارائه خط مشی:
برای رسیدن به چنین هدفی بایستی کلیه دکورها و پارتیشن های موجود را مورد بررسی قرار داد، سپس نمونه های موجود در Space Frames را تجزیه و تحلیل کرد. البته در ایران هنوز از این نوع المانهای فضایی، استفاده‌هایی به این طریق نشده و باید نمونه های خارجی را که اندک هستند مورد مطالعه قرار داد و زمانیکه تحقیقات به پایان رسید به تهیه «لیست باید» هایی پرداخت تا ضروری ترین مسائل بزرگ و کوچک تهیه گردد، سپس مرحله طراحی را آغاز نمود و به نتیجه رسید.

بررسی تاریخی

بررسی تاریخی:
سازه های فضایی، نونهالانی هستند که قدمت زیادی ندارند و تولد آنها از اوایل قرن بیستم آغاز می گردد چرا که این المانها، فرمهای مدرن و ساده ای هستند که برای برپائی سریع نمایشگاهها و ویترینها بکار میروند و در قرون گدذشته نه تنها سادگی معنا نداشت بلکه تجمل و بکارگیری از فرمهای کلاسیک و پیچیده رواج کامل پیدا کرده بود.

اکثر نمایشگاهها دارای معماریهایی به سبک گوتیک و کلاسیک بودند و این امر تأثیر مستقیمی نیز بر غرفه های داخلی نمایشگاه گذاشته بود، ویترینها و کلاً دیوارها و پانلهای نمایش تابلو، فریم سلطنتی داشتند و اغلب جنس آنها از چوب آبنوس و طلا بودند همانند برخی از گالریهای موزه لوور پاریس.
کم کم با اوج گرفتن انقلابهای صنعتی، فرمهای کلاسیک به کنار گذاشته شد و سادگی جای آنها را گرفت. طرح می بایستی ساده باشد تا قدرت ماشین برای تولید انبوه آنها برآید.
اولین قدم در جهت احداث سازه های فضایی تاوسط سازمانی بنام «مرو MERO» برداشته شد که بر اساس طرحهای بیونیکی از گل قاصدک، طرح یک المان لانه زنبوری را ارائه داد که توسط چندین بازوی رزوه شده بر این کره پیچ می شوند و انواع شکلها با زوایای مختلف را می ساخت. این طرح، انقلابی را در طراحی پانلهای سریع الاحداث پدید آورد و اکنون سازمان «MERO» توسط همین

المانها با رنگهای متنوع، جایگاهی در کل دنیا پیدا کرده و اکثراً همه نمایشگاهها از همین المانهای فضایی استفاده می کنند.

بررسی اجتماعی

بررسی اجتماعی:
نمایشگاهها از جمله مکانهایی هستند که رابطه و درگیری آنها با اجتماع بسیار زیاد می باشد. از این رو بایستی مسائل اجتماعی در طراحی به بهترین نحو تأثیر گذار باشد. پانلهای نمایشگاهها نیز از جمله المانهایی است که آثار هنری و نمایشگاهی را به بازدیدکنندگان پیوند میدهد. بنابراین باید در طراحی پانلها، مسائل ظریف و دقیقی را مورد مطالعه قرار داد. در مجموع می توان بررسی اجتماعی و درگیری آن را با پانلهای نمایشگاهی بصورت نمای زیر به ترتیب اولویت بیان کرد.

اصولاً ۴ گروه با پانلهای نمایشگاه، درگیری مستقیم دارند:
الف) بازدیدکنندگان:
آنها بیشترین درگیری را با پانلهای نمایشگاهی خواهند داشت چرا که بطور مدام با این المانها در ارتباط خواهند بود.
اصولاً بازدیدکنندگان نمایشگاهها به دو دسته هنرمندان و مردم عادی تقسیم می گردند، هر دو دسته زیر مجموعه ای از اجتماع ما با فرهنگهای خاص خود هستند و جلب آنها به طرف نمایشگاهها از اهداف اصلی است.

ب) مسئولین برپایی نمایشگاهها:
اصولاً قبل از برپایی، مسئولین در تکاپوی بهتر اجرا شدن یک اکسپوزیسیون هستند. اغلب در میان مسئولین افرادی به نام طراحان صحنه که فرم فضای موجود را طراحی می کنند. مسائل حجم، فضا، تعداد آثار به نمایش گذاشته شده و مسائل ارگونومیکی دید بیننده با خواسته های بازدیدکننده که انعکاس فرهنگ اجتماعی مردم است، درمیامیزد و طرح نهایی که عبارتست از فرم پانلها، تقسیم بندی فضا و نور و رنگ ارائه می گردد.

پ) نظافتگر:
نظافتگر سومین فرد از گروهی است که با پانلها در رابطه است. در طراحی پانلها باید سعی شود درگیری نظافتگر را با پانلها به حداقل برسانیم بنابراین باید در طرح، عوامل زیر درنظر گرفته شود:
۱- خاکگیر و گردگیر نباشد.
۲- برای تمیز کردن آن، دست براحتی بتوان در تمام نقاط آن حرکت کند.
۳- استحکام طرح به حدی باشد که موقع نظافت آن موجب سقوط یا دفرمه شدن پانل نگردد.
ت) تعمیرکار:
وی آخرین فردی است که از لحاظ اهمیت درگیری با پانلها به شمار می رود اما این پارامتر نیز از مهمترین موارد تحت بررسی است چرا که در طراحی باید سعی شود به ساده ترین نحو، پانلها را تعمیر یا بعضی از المانهای آن را تعویض نمود تا درگیری تعمیرکار با پانل کم شود و هزینه تعمیر پانل کاهش یابد.

بررسی روانشناسی

بررسی روانشناسی:
انسانهای هر جامعه بسته به مقتضیات تربیتی، آموزشی و ژنتیکی دارای خصوصیات روانی خاص و متفاوتی هستند. بعضی از انسانها دارای روانی سالم و بعضی دیگر روانی متزلزل و ناسالم دارند از این رو قبل از طراحی باید خصوصیات روانی افرادی که با این المان سر و کار دارند آشنایی کامل ایجاد شود.

طرح باید به گونه ای باشد که کمترین تحریک عصبی را هم ایجاد نکند و موجب وندلیزم نشود. در بعضی موارد بایستی مسئله سرقت در نمایشگاه را نیز مورد توجه قرار داد. سرقت نیز نوعی وندلیزم عمد بشمار می رود، پس در اینصورت طراح باید در طرح خود راههای جلوگیری از آن را نیز درنظر بگیرد، استحکام و مقاومت و حفاظهای اطمینان می تواند جلوگیری از سرقت را تا حدود زیادی تضمین کنند.

بررسی فرهنگی

بررسی فرهنگی:
حیات یک کشور مدیون فرهنگش می باشد و هرچه میزان و قدمت فرهنگ، بالا باشد رشد آن کشور نیز تأمین می شود.
تاریخ زندگی طراحان هنر صنایع دستی و صنعت بیانگر این مطلب است که به هر نحوی فرمها و اشکال و نگارگریهای فرهنگی را ملزم کار خود می دانستند، اگرچه طراح از فرمهای مدرن هیچگاه نمی گریزد اما فرهنگ خود را نیز نباید به دست فراموشی بسپارد. طراح باید از فرهنگ اصیل خود به حد کافی مطلع باشد تا با طرحهایش خود را از جامعه دور نسازد از این رو شایسته است تا طراح در طرح خود کلیه مسائل فرهنگی خاص کشور خود را در نظر داشته باشد و بکار گیرد.

بررسی میزان تقاضاها

بررسی میزان تقاضاها:
یکی از مسائلی که طرح سازه های فضایی پانلهای نمایشگاهها از اهمیت خاصی برخوردارند، بررسی میزان تقاضا در جامعه است. مقدار تولید یک محصول بستگی به میزان تقاضا دارد. در این طرح اکثر متقاضی ها، مؤسسات وابسته به دولت هستند که برای برپایی نمایشگاه نیاز به سازه های فضایی دارند و به این منظور از طرف دولت بودجه ای در اختیار مسئولان قرار میگیرد.

درصد زیاد دیگری که نیاز به سازه های فضایی دارند افرادی هستند که برای به نمایشگاه گذاردن محصولات خود در نمایشگاه محتاج به این سازه ها می‌باشند و همچنین فروشگاههای مختلف برای قفسه ها و دکورها و غیره و مهندسین معمار برای سقفهای دائم و موقت و دیوارهای کاذب

.
بنابراین می بینیم که این وسیله به چه اندازه مورد نیاز جامعه است و سطح میزان تقاضاها چقدر بالا می باشد. از این رو سعی طراح باید بر هرچه بهتر عرضه نمودن محصول خود باشد تا این نیاز را اشباع سازد.
نیاز:
برای روشن شدن مقدار نیاز، به ضروری ترین عنصر تحقیقاتی یعنی آمارها توجه می کنیم:
آمارها:
در این بخش به آخرین آمارهای بدست آمده توجه می کنیم در سال ۱۳۶۴ که معرف تعداد نمایشگاههای ایران، تعداد دیدارکنندگان و نیز روابط فرهنگی ایران در خارج از کشور می باشد.
تعداد نمایشگاهها در ایران:
بر اساس اطلاعات رسیده از سازمانهای موسسات آموزش عالی کشور در سال ۱۳۶۴، نمایشگاههای کتاب، عکس، نقاشی، مجسمه، نوار، صنایع دستی، تاریخی، تمبر و ; در سراسر کشور برگزار گردیده اند.
همچنین بر اساس گزارش فعالیتهای فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در سال ۱۳۶۴، در استانهای کشور تعداد ۴۲۵ نمایشگاه برگزار شده است.
دیدارکنندگان از نمایشگاهها:
بر اساس گزارش فعالیتهای وزارت ارشاد اسلامی در سال ۱۳۶۴، از ۴۲۵ نمایشگاه برگزار شده توسط واحدهای وابسته به وزارت ارشاد اسلامی ۱۲۸۳۰۱۲ نفر بازدید نموده اند.
همچنین بر اساس اطلاعات رسیده تعداد دیدارکنندگان از نمایشگاههای برگزار شده توسط سازمانها و واحدهای آموزش عالی ۲۱۰۵۹۲ نفر بوده است.
روابط فرهنگی:
متأسفانه آخرین و جدیدترین آمار بدست آمده متعلق به سال ۱۳۶۴ می‌باشد که از طرف مرکز آمار ایران منتشر شده و تعدادی نمایشگاههای برپا شده از سوی وزارت ارشاد در ایران ۸۶۳ و در خارج از کشور ۱۶ نمایشگاه برپا شده که کلاً ۸۷۹ نمایشگاه می باشد.

اگر دقت کنیم کلیه این اکسپوزیسیونها در موزه ها نمایشگاههای دائمی بر پا شده و تنها برخی از ارگانها مثل ارتش، سپاه و ; نمایشگاههای خاص و موقتی را در میادین شهرها و یا پارکها برگزار نموده اند که این نمایشگاهها توسط داربست های چدنی و چادرهای برزنتی برگزار می شدند و از لحاظ استاتیک فضایی و مسائل نور و رنگ و ارگونومی مورد توجه قرار نمی گرفتند.

یکی از موارد استقبال بیشتر بازدیدی از نمایشگاهها بستگی به بررسی خواسته های روحی و فیزیکی استفاده گران و برگزارکنندگان دارد که متأسفانه بندرت چنین تحقیقاتی در برگزاری نمایشگاههای ایران اتفاق می افتد، بنابراین در نظرگیری نیازهای روحی و فرهنگ ملیت ما در ورای دید نمایشگاهی باید مدنظر و اساس و پایه طرح قرار گیرد.

آنالیز بازار

آنالیز بازار:
بررسی مسائل اقتصادی در بازار روز (آنالیز بازار):
تقسیم بندی انواع:
سازه های فضایی دارای نمونه های متنوعی هستند که هرکدام در مقطع کاری منحصر بفرد خود مورد استفاده قرار میگیرند و عموماً در بازار روز به دو دسته تقسیم می شوند:
سازه های فضایی صنعتی محض با قدرت تنش و کشش فوق العاده زیاد:
این نوع سازه ها فقط برای برپایی کارخانه های عظیم و ساختمانهای عظیم الجثه بکار میروند که چندان با این پروژه در ارتباط نیستند و در مورد آنها بحثی صورت نمی گیرد.

سازه های فضایی صنعتی سبک و سنگین:
در این قسمت به بررسی سه نوع از مهمترین سازه ها که توسط کارخانه های سرشناس طراحی و اجرا شده اند می پردازیم:
سازه های سازمان «MERO»:
اساس این نوع سازه ها از دو عنصر گوی و بازو تشکیل شده است که استراکچر پانلها و غیره را تشکیل میدهد و بعداً عناصر و تجهیزات اضافی به آن وصل می شوند.
نوعی از این سازه ها هم برای دکورها و پانلهای سبک بکار میروند و نوعی دیگر که دارای استحکام و قدرت بیشتری هستند برای خرپاها، اسکلتهای فلزی و سقفهای عظیم الجثه ورزشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند. جنس این سازه ها از آلیاژ آلومینیوم می باشد. اکنون به آنالیز این نوع سازه فضایی می‌پردازیم.

رنگ و گوی و بازو
۱- سفید ۵-نارنجی ۹-قهوه ای
۲-کرم ۶-سبزچمنی ۱۰-خاکستری

۳-زرد ۷-سبزکاهی ۱۱-سیاه
۴-کرومی ۸-قرمز
سایر تجهیزات:
۱-پلیتهای نمایشگر ۳-چادرهای پوششی ۷-پیچ و مهره های مخصوص
-پلکسی گلاس ۴-میکروفون ها ۸-آثار به نمایش گذاشته شده
– شیشه ۵-باندهای بلندگو ۹-سیمهای برق
۲-انواع پروژکتورها ۶-سیستمهای دزدگیر

سازه های سازمان «RTS SYSTEM»:
این نوع سازه ها تنها برای پانلهای نمایشگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرند و زوایایی که نسبت به یکدیگر می سازند ۹۰ درجه، ۱۸۰ درجه و ۲۷۰ درجه می باشد، از این رو فرمهایی از قبیل سطوح صاف و مکعبی را می توان طراحی نمود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.