مقاله نحوه کاربرد نور به عنوان عنصر زیبائی شناسی در فضاهای مذهبی شرق وغرب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نحوه کاربرد نور به عنوان عنصر زیبائی شناسی در فضاهای مذهبی شرق وغرب دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نحوه کاربرد نور به عنوان عنصر زیبائی شناسی در فضاهای مذهبی شرق وغرب  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نحوه کاربرد نور به عنوان عنصر زیبائی شناسی در فضاهای مذهبی شرق وغرب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نحوه کاربرد نور به عنوان عنصر زیبائی شناسی در فضاهای مذهبی شرق وغرب :

تعداد صفحات:۱۴

چکیده:

نور همیشه علاوه بر استفاده کاربردی ، دارای ارزش نمادین بوده و در تاریخ معماری ایران آثار متعددی را می توان یافت که دارای طرح های بسیاربدیع و استفاده عالمانه از نور خورشید ، همراه با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی، تبادل حرارتی و تهویه مناسب بوده اند. در معماری اغلب بناهای مذهبی نیز، نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر اجزا و مفاهیم بکار رفته در ساختمان، استفاده شده است .با تکیه بر اصول و فلسفه های منتج از تفکراتایرانی در گستره زمان، همواره کوشیده شده تا با استمداد ازمفاهیم استعاره، تشبیه و; مطالب مورد نظر، نه مستقیم و بی واسطه بلکه در هاله ای از تمثیلبیان شود، زیرا انسان در برخورد با جهان خارج، تابع ارزش های زیبا شناختی است؛ آنچه انسان را تحریک می کند که به عالم و موضوعات آن توجه کند همان زیبایی شناختی است، لذا نور تنها یک ضرورت فیزیکی نیست. بلکه ارزش روانشناختی و زیبایی شناختی آن یکی از مهمترین عوامل زندگی انسانی در همه زمینه هاست. معنای زیبایی از گذشته تاکنون تغییراتی یافته است .در گذشته که از نور مصنوعی حاصل از صنعت برای روشنایی محیط استفادهنمی گردید، بر مفهوم ظلمت و نور یا به عبارت دیگر، بهرهگیری از مضامین نور و فقدان آن، یعنی تاریکیهای معنادار، تکیه می شد.در حالی که امروزههمه چیز در نوری یکدست قرار می گیرد. بنابراین ایجاد رابطه ای دوسویه میان نور و تاریکی لازم به نظر می رسد. با نگاه نوگرای تطبیق یافته با سنت در ساخت مساجد مشاهده می شود در دیدگاه مدرن که ساختار مسجد به طور کامل تغییر مییابد، به باطن عالم و ملکوت توجه کافی نمیشود. . پژوهش حاضر پژوهش بنیادی نظری است که گردآوری اطلاعات آن با روش کتابخانه ای و میدانی بوده و سعی شده است تا با شناخت نگاه معماری ایرانی به عنصر نور، کمبود ها و جای خالی آن در معماری بناهای مذهبی کنونی مورد بررسی قرارگیرد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.