مقاله تحقیق کارورزی اعتبارات
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تحقیق کارورزی اعتبارات دارای ۹۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تحقیق کارورزی اعتبارات کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تحقیق کارورزی اعتبارات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله تحقیق کارورزی اعتبارات :
تحقیق کارورزی اعتبارات
تاریخچه پستبانک:
پیشنهاد ایجاد پست مالی و ارائه خدمات مالی با بکارگیری شبکه وسیعپستی، در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۶۲ از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیئت وزیران صورت گرفت و به موجب تصویب نامه شماره ۳۵۶۶۰ مورخ ۲۱/۸/۱۳۶۵، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف گردید تا سرویس «پست مالی» را با تدارکات مقدمات آن پس از تهیه آییننامه اجرائی مربوط و هماهنگی بانک مرکزی ایجاد کند. این مصوبه که شالوده کلی فعالیتهای پست مالی را تشکیل میدهد، به
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این امکان را داد تا پست مالی را در مرحله اول به منظور نقل و انتقال پول به موازات سیستم بانکی کشور و در مراحل بعدی با هدف جذب سرمایههای مردم در سیستم پسانداز پستی ایجاد کند در ادامه با تشکیل «پست بانک» در سال ۱۳۷۴ به موجب تبصره ۳ ماده ۶ اساسنامه آن، وظایف پست مالی از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منفک و به پست بانک منتقل گردید.
خدمات پست مالی در ایران با ارائه قرارنامه حوالهها و بروات پستی شروع شد که دارای مقاطع زمانی متعدد و جدا از هم میباشد. از آ‹ جمله میتوان به قرارنامه حوالههای پستی ایران و فرانسه در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۳، قرارنامه حواله پستی ایران و تونس در ۲۰ دیماه ۱۲۶۸، قرارداد مبادله بروات پستی با هندوستان در دی ماه ۱۲۹۹ و قرارداد مبادله بروات پستی با بینالنهرین در مهرماه ۱۳۳۳ اشاره نمود.
طی سالهای ۱۳۳۵ الی ۱۳۴۱ نیز در باجههای پست، بروات پستی با سقف ۵۰۰۰ ریال برای هر برات ارائه میشد. در سال ۱۳۶۲ گروهی از کارشناسان پستی مامور تحقیق در مورد راهاندازی مجدد خدمات پست مالی شدند ک پس از بررسیها و مطالعات انجام شده، طرح اولیه حوالههای پستی و آییننامههای مربوط به آن تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران در سال ۱۳۶۵، از بهمن ماه سال ۱۳۶۶ به اجرا گذاشته شد. همچنین به موجب بند (۴) ماده (۴) قانون تشکیل شرکت پست
جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۶۶، ایجاد و گسترش خدمات پست مالی بویژه در مناطق روستایی پس از هماهنگی با بانک مرکزی از جمله وظایف شرکت پست تعیین و این وظیفه بر عهده «پست مالی» محول گردید. قانون تاسیس پست بانک بر اساس لایحه شماره ۹۵۷۰ مورخ ۲۷/۶/۱۳۷۳ هیئت محترم دولت در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ ۲۱/۶/۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹/۶/۱۳۷۴ به تایید شورای محترم نگهبان رسید.
سپس طی نامه شماره ۴۳۱۲ ق مورخ ۹/۷/۱۳۷۴ به هیئت محترم دولت برای اجراء ابلاغ شد و بصورت شرکت سهامی دولتی شخصیت حقوقی با استقلال مالی و اداری زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت قوانین و مقررات اتحادیه پستی جهانی «UPU» فعالیت خود را در سرتاسر کشور آغاز کرد. (تا قبل از تاریخ ۱/۱۰/۱۳۷۵ خدمات پست بانک به صورت محدود در قالب پست مالی و تحت نظر شرکت پست ارائه میشد.) پست بانک به موجب مجوز شورای محترم پول و اعتبار از تاریخ ۲/۳/۸۳ به عنوان یک بانک دولتی به رسمیت شناخته شده است و افتخار دارد که طی این مدت کوتاه از زمان تاسیس خود با افتتاح صدها شعبه، دفتر و مرکز در سطح کشور و ارائه انواع خدمات پولی و بانکی توانسته است در عرصه بانکداری به وظایف خود عمل کند.
خدماتی که در حیطه اختیارات پست بانک قراردارد طبق ماده ۷ اساسنامه به قرار زیر است:
۱- خدمات مربوط به حوالههای داخلی و بینالمللی
۲- افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب اندخته با سود روزشمار
۳- افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری (قبول وجوه و چکهای مردم در حسابهای دیداری و پرداخت بدهیها مالیاتی و صورتحسابهای آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات مشابه.)
۴- توزیع کالا و و اریز وجوه آن به حساب صاحب کالا
۵- پرداخت حقوق شاغلان و مستمری بگیران در محل کار یا سکونت آنان
۶- انجام خدمات مربوط به کارتهای اعتباری
۷- انجام خدمات مربوط به کارتهای اعتباری
۸- انجام خدمات در زمینههای پولی و مالی (ریالی و ارزی) و سرمایهگذاری
۹- انجام خدمات و اسطهای از جمله نمایندگی در دریافت عوارض، مالیاتها و جرایم از طرف دستگاههای ذیربط، ثبت نام داوطلبان کنکور سراسری دانشگاهها و ;
ضرورت شکلگیری پست بانک:
در قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۲-۱۳۶۸) سیاست دولت در خصوص نحوه ارائه خدمات دستگاههای دولتی بر اصل «حذف مراجعه حضوری ارباب رجوع به مراجع قانونی» و انجام امور مربوط از طریق مکاتبه پستی استوار شد. تحقیق اهداف مزبور و اقتضای نیاز بسیاری از سازمانهای دولتی به خدمات مالی از قبیل دریافت جرایم رانندگی، دریافت عوارض شهرداری، وصول مالیاتها، دریافت وجوه مربوط به قبوض آب، برق، تلفن و ; ایجاب میکرد تا یک سازمان مجهز به امکانات مناسب بوجود آید. علاوه بر آن واقعیتهای اقتصادی کشور حاکی از آن است که منابع مالی موجود کشور به طور کامل و اصولی به سمت بخشهایی که
نیازمند آن هستند، جمعآوری بسیج و هدایت نگردیده است. این در حالی است که بازار پول و سرمایه ایران بازاری فعال و پویا نیست و کشور ما از امکانات بالقوه پولی بسیار بالایی برخوردار است.
در واقع نظام بانکی علیرغم انحصار مطلق ک طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی از آن برخوردار بوده، تنها توانسته است درصد کمی از سرمایههای سرگردان کشور را جذب کند. و بخش عمده آن، به بازارهای پولی و مالی غیر رسمی که عمدتاً صرف فعالیتهای غیر تولیدی میشود روی آورده است. از طرفی رشد شبکه بانکی از تناسب قابل قبولی در مقایسه با رشد جمعیت کشور برخوردار نیست و در نتیجه کمبود واحدهای بانکی از یک طرف و افزایش حجم نقدینگی و رشد
جمعیت از طرف دیگر، باعث شده تا ارائه خدمات پولی و مالی در بانکها همواره با ازدحام مشتریان در جلوی باجهها، اتلاف وقت، ایجاد تنشهای عصبی و ناراحتیهای روحی و نهایتاً نارضایتی عمومی مراجعان همراه باشد.
افزودن بر تمامی عوامل یاد شده، عدم برخورداری نظام بانکی از توزیع مطلوب جغرافیایی شعب باعث گردید تا ارائه خدمات پولی و مالی در بسیاری از مناطق و بخصوص در مناطق روستایی برای آنها از توجیهات کافی برخوردار نباشد. مجموعه این عوامل موجب شد تا با استفاده از شبکه وسیع پستی و مخابراتی و توزیع جغرافیایی گسترده امکانات مزبور تا دورترین نقاط کشور، بتواند، قدمهای بلندی در راه گسترش و توسعه کشور بردارد. لذا پس از مطالعات انجام شده پست بانک با هدف ارائه خدمات بانکی ساده و مطمئن به منظور ایجاد رفاه عمومی و جمعآوری وجوه برای انتقال به مجاری اقتصادی و سرمایهگذاری در طرحهای عمرانی کشور از دی ماه ۱۳۷۵ رسماً آغاز به فعالیت کرد.
خط مشیهای اساسی و سیاستهای پست بانک:
۱- توسعه خدمات مختلف (پستی – مالی) و افزایش انگیزههای جذب منابع از طریق فعال نمودن حساب اندوخته پست بانک با سود روزشمار و ایجاد تنوع در حسابهای سپرده متناسب با خواست و سلیقه مشتری.
۲- تبدیل شدن پست بانک به عنوان بانک عمل ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تجهیز و تخصیص منابع مالی وزارتخانه
۳- راهاندازی حساب جیر و (چند منظوره) در بعد داخلی و بین المللی
۴- بهرهبرداری از خدمات حوالههای بینالمللی به منظور تسهیل ورود ارز
۵- تجمیع منابع مالی کوچک خانوادههای روستایی و تجهیز آنها به منظور توسعه مناطق دور افتاده
۶- ایجاد شرایط لازم برای پرداخت حقوق مستمری کارکنان وزارتخانهها، شرکتها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی از طریق خدمات پولی پرداخت حقوق – ایجاد ارتباط بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان و انجام خرید بر اساس سفارش مشتری با استفاده از سرویس C.O.D (تحویل کالا در مقابل بها)
۷- حضور موثر در بازارچههای مرزی، مناطق آزاد تجاری و ویژه به منظور تسریع و تسهیل در مبادلات پولی و ارزی
۸- افزایش نقاط تماس در تمامی مناطق کشور به ویژه در روستاها به منظور گسترش خدمات رایج پست بانک و ارائه خدمات جدید
اهداف پست بانک:
براساس ماده واحده لایحه تاسیس پست بانک، منظور از تاسیس آن دستیابی به اهداف زیر است:
۱- گسترش خدمات «پست – مالی» در شهرها و روستاهای کشور
۲- کمک به سیستم و ایجاد تسهیلات بانکی
۳- تحیول در نظام اداری
۴- بهبود حمل و نقل شهری
۵- انجام نمایندگی در پرداخت و دریافت از طرف مردم و در نتیجه کاهش مسافرتهای شهری
خدمات و فعالیتهای پست بانک:
۱- حساب سپرده اندوخته احسان
۲- حساب سپرده اندوخته
۳- حساب سپرده سرمایهگذاری کوتاه مدت
۴- سپرده سرمایهگذاری بلند مدت
۵- حساب سپرده قرضالحسنه پس انداز
۶- حساب جاری
۷- پست بانک کارت
۸- پرداخت انواع تسهیلات
۹- حواله داخلی
۱۰- حوالی پستی بین الملل
۱۱- سرویس قبولی و وصول چک
۱۲- سرویس قبول و پرداخت حقوق
۱۳- ارائه خدمات و سرویسهای پست بانک توسط دفاتر خدمات ارتباطی
موضوع تحقیق:
اعتبارات
منابع:
۱- بانک و عملیات بانکی – تالیف : دکتر ولیالله محمدی (نشریه شماره ۲۴ موسسه عالی حسابداری)
۲- بانکداری – دکتر صادق برزگر
۳- استفاده صحیح از اعتبار – اعتبار معرفی – نشریه شماره ۴۸
تعریف سپرده: منظور از سپرده کلیه وجوهی است که برای مدتی معین یا نامعین بوسیله مشتری در اختیار بانک یا موسسه اعتباری گذارده میشود.
منظور از واگذاری این وجوه به بانکها، مرتب کردن دریافتها و پرداختهای موسسات و افراد، نگهداری پسانداز در محل مطمئن و بالاخره در مورد بعضی از انواع سپردهها استفاده از بهره پرداختی بانکها و موسسات اعتباری است.
سپردههای بانکی از منابع کاملا مختلفی بدست میآید که بطور خلاصه از درآمد اضافی موسسات و افراد که موقتاً مورد احتیاج نبوده است، ولی باید همیشه در دسترس صاحبان آن باشد تشکیل میگردد. در مورد نگهداری سپردهها بین بانکداری قدیم و بانکداری جدید، اختلاف آشکاری وجود دارد. توضیح آنکه، اگر در سابق کسی مایل به نگهداری پول نزد یکی از بانکها بود، میبایستی مبلغی کارمزد به بانک بپردازد. علت این الزام آن بود که بانکها در قدیم سپرده مشتریان خود را بمصرف
اعطاء اعتبار نمیرساندند، بلکه عین آنرا نگهداری میکردند و بابت حفاظت پول مشتری، از او مبلغی کارمزد مطالبه مینمودند. بانکهای امروزی نه تنها بابت نگهداری سپرده مشتریان خود کارمزد طلب نمینمایند. (صرفنظر از بعضی از انواع حسابها) بلکه بهرهای هم به سپرده مشتریان خود میپردازند. علت این امر آن است که بانکها عین سپردهها را نگهداری نمیکنند و از آن برای اعطاء اعتبار استفاده مینمایند.
انواع سپرده: سه نوع سپرده بانکی میتوان تشخیص داد که عبارت است از سپرده دیداری، سپرده مدت دار و سپرده پسانداز.
۱- سپرده دیداری: سپرده دیداری، سپردهای است که به حساب جاری مشتری بانک منظور میگردید و این طلب از بانک همیشه حال است، یعنی دارنده آن هر زمان که بخواهد میتواند از طریق صدور چک یا دستور انتقال وجه به حساب دیگر با صدور سفته تمام سپرده یا قسمتی از آنرا دریافت نماید. همانطور که اشاره گردید، سپرده دیداری به حساب جاری مشتری منظور میگردد. حساب جاری بموجب قراردادی که بین بانک و مشتری منعقد میگردد، ایجاد میشود کلیه دریافتها و پرداختهای مشتری (بهر عنوان و بوسیله هرکس) در ستون بستانکار و بدهکار این حساب ثبت میشود و مشتری در مواعد معین بوسیله صورتحساب بانکی از تغییرات حاصل در حساب خود و بالاخره موجودی این حساب با خبر میگردد.
معمولاً به سپرده دیداری بهره داده نمیشود و این سپرده بمصرف پرداخت اعتبار کوتاه مدت میرسد. سپرده دیداری، در درجه اول، به جریان سریع دریافتها و پردختهای دارنده آن کمک میکند.
۲- سپرده مدتدار: این نوع سپرده، عبارت از سپردهای است که بموجب موافقت مشتری و بانک برای مدت معین به بانک واگذار میشود و بحساب ثابت مشتری منظور میگردد.
برداشت از این حساب قبل از پایان مدت یا قبل از مواعدی که برای فسخ قرارداد پیشبینی شده است، ممکن نیست مگر طبق شرایط معینی که مورد قبول طرفین قرار گرفته باشد.
بانکها به سپرده مدتدار بهره میپردازند و معمولاً از آن برای اعطاء اعتبار بلند مدت استفاده میکنند. میزان بهرهای که به سپرده مدتدار میشود با مدت سپرده، میزان سپرده، نرخ رسمی تنزیل و بالاخره وضع عمومی بازار پول ارتباط دارد.
۳- سپرده پسانداز: سپرده پسانداز عبارت است از منظور کردن پول اضافه بر احتیاج مشتری بمدت نامعین به حساب پسانداز.
سپرده پس انداز به جریان مرتب دریافتها و پرداختهای صاحب آن کمک نمینماید بلکه مقصود از نگهداری آن تشکیل اندوخته از طریق پسانداز کردن مبالغ کوچک است.
خصوصیت سپرده پساندازاین است که این سپرده در برابر صدور دفتر پسانداز به بانک یا صندوق پسانداز واگذار میگردد. هر دریافت و پرداختی باید در این دفتر ثبت گردد و معمولاً در برابر ارائه این دفتر میتوان مبلغی به حساب پسانداز پرداخت نمود یا از آن برداشت کرد. با این ترتیب بوسیله صدور چک و حواله و دستور انتقال نمیتوان از این حساب استفاده نمود.
تا قبل از جنگ بین الملل اول، قبول سپردههای پسانداز، خاص صندوقهای پسانداز بود و بانکها عملیات مربوط به حساب پسانداز را انجام نمیدادند. از سال ۱۹۲۴ بانکها هم بقبول سپردههای پسانداز اقدام نمودند. علت این امر در درجه اول کشش بانکها برای توسعه منابع مالی خود (حتی از طریق جمعآوری پساندازهای کوچک) بود.
با وجود آنکه در حال حاضر همه بانکها و موسسات اعتباری به قبول سپردههای پسانداز نیز مبادرت مینمایند، ولی همچنان صندوقهای پسانداز نقش درجه اول خود را در جمعآوری پساندازهای کوچک مردم حفظ نمودهاند.
«اعتبارات»
تعریف اعتبارات : اعتبار یا credit در معنای اعم کلمه حاکی از «اعتماد داشتن» و «اطمینان کردن» است؛ لکن در معنای اخص بشکل اعطاء وام تظاهر میکند و بشکل وامی درمیاید که یکنفر به دیگری میدهد و وام گیرنده تعهد میکند و بشکل وامی در میاید که یکنفر به دیگری میدهد و وام گیرنده تعهد میکند که در آینده مبلغ دریافتی را بپردازد. بعبارت دیگر کسی که اعتبار داشته باشد، میتواند سرمایه مورد احتیاج خود را از شخص دیگری دریافت نماید و در مقابل آن تعهد کند که مبلغ دریافتی را در آینده در موعد یا مواعدی که طبق قرارداد تعیین گردیده است به صاحب آن برگرداند.
مهمترین منبع پرداخت اعتبار، بانکها و مؤسسات اعتباری هستند. این مؤسسات واسطه بین پسانداز کنندگان و ودرخواستکنندگان وام میباشند. و با استفاده از سپردههای مشتریان خود به اعطاء اعتبار مبادرت مینمایند. بانکها از طریق اعطاء اعتبار نه تنها به رفع احتیاج پولی مشتریان خود اقدام میکنند بلکه سود قابل توجهی نیز از این بابت عاید آنها میگردد.
اهیمت اقتصادی اعتبار
در هرجامعه اعطاء اعتبار از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت فراوان میباشد، تا آنجا که در دنیای امروز توسعه اقتصادی بدون دخالت وام ممکن نیست.
اکنون اهمیت اقتصادی اعتبار از نظر وام گیرنده، از نظر وام دهنده و بالاخره اهمیت آن برای اقتصاد یک کشور مورد بررسی قرار میگیرد:
اهمیت اقتصادی اعتبار از نظر وام گیرنده:
کسی که برای انجام دادن کاری احتیاج به پول داشته باشد، میتواند مبلغ مورد نیاز را بصورت وام از مؤسسه اعتباری یا شخصی که توانسته است قسمتی از درآمد خود را پسانداز نماید، دریافت کند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.