مقاله در مورد کاربرد ایزو ۹۰۰۰ در صنعت خدمات


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد کاربرد ایزو ۹۰۰۰ در صنعت خدمات دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد کاربرد ایزو ۹۰۰۰ در صنعت خدمات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد کاربرد ایزو ۹۰۰۰ در صنعت خدمات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد کاربرد ایزو ۹۰۰۰ در صنعت خدمات :

کاربرد ایزو ۹۰۰۰ در صنعت خدمات

در اولین نگاه ممکن است به نظر آید که مجموعه های ایزو ۹۰۰۰ تنها برای صنایع سخت افزاری ایجاد شده است امااین مطلب صحت ندارد همه سازمانها نیازمند سیستم های مدیریت کیفیت هستند تفاوتی نمیکند که آیا خروجی یک سازمان سهام بورس یا سوزن خیاطی باشد آیا صورت

حسابها را تنظیم می کند یا عروسک تولید می کند آیا سازمان تفریحات است یا هواپیما می سازد همه ی این سازمانها به یک سیستم مدیریت کیفیت موثر نیازمند هستند و می توان ایزو ۹۰۰۰ را در مورد آنها قابل اعمال نمود ایزو ۹۰۰۰ به طور موثر به عملیات یک سازمان کوچک حمل بار درآمریکای شمالی (۱۲ نفره.در شهرهاکتزتون .انیوجرسی ) و به بنیادهای مشاوره ای بزرگی نظیر ارنست و یونگ اعمال شده است در مورداستانداردهای سیستم کیفیت ایزو ۹۰۰۰ هیچ مورد سخت گیرانه

ای برای مستثنی کردن صنعت خدمات وجود ندارد اساسا ایزو ۹۰۰۰ می خواهد یک سازمان از صحیح بودن کارهایی که انجام می دهد مطمئن باشد و سپس آنچه را که مستند کرده انجام میدهد .
گروهایی از صنعت خدمات که استاندارد ایزو ۹۰۰۰ بر آنها اعمال شده است یا می تواند اعمال شود از این قرارند:
حمل و نقل خدمات درمانی
مشاوره مالی
رستوران خرده فروشی
سرگرمی صنایع همگانی (آب .برق ;.)
دولت آموزش
علمی داد و ستد (عمده فروشی .خرده فروشی و غیره)
کمیته فنی شماره ۱۷۶ ایزو در تشخیص اهمیت سیستم های مدیریت کیفیت در صنایع خدمات سریع بوده و در نتیجه اسنادی را برای کمک به سازمانهای خدماتی فراهم کرد تا استانداردهای سیستم کیفیت ایزو ۹۰۰۰ را پیاده کنند نمونه های متعارف از چنین اسنادی عبارت اند از :
ایزو ۳-۹۰۰۰ : مدیریت کیفیت و استانداردهای اهمیت سیستم های تضمین کیفیت
-بخش سوم : راهنماهای اعمال ایزو ۹۰۰۱ به توسعه تامین و نگهداری نرم افزار .
ایزو ۲-۹۰۰۴ : مدیریت کیفیت و عناصر سیستم کیفیت-بخش دوم : راهنماها برای خد

مات .
در ایالات متحده ایزو ۹۰۰۱ به سیستم آموزش نیز اعمال شده است در نتیجه راهنمای
ANSI/ASQC ZI.II
با عنوان استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت-راهنما برای اعمال ایزو ۹۰۰۲ برای
موسسات آموزش و پرورش منتشر گردیده اند تاکنون صنایه سخت افزار مواد پیش گامان خیل گواهی گرفته های ایزودر آمریکای شمالی بوده اند از میان سازمانهایی که در آمریکای شمالی برای ایزو ۹۰۰۰ ثبت شده اند ۱۷ درصد تولید کنندگان مواد شیمیایی ۱۵ درصد تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی و تجاری بوده اند صنایع خدماتی با فاصله ی زیادی عقب تر از صنایع مذکور قرار دارند اما این موضوع غیر عادی نیست زیرا همیشه بخش خدمات در بحث پیاده سازی برنامه های کیفیت از تولید کنندگان سخت افزار و مواد عقب بوده اند اما یک سازمان خدماتی از داشتن

سیستم مدیریت کیفیتی که نیاز مندیهای ایزو ۹۰۰۰ را برآورده سازد منافع فرایندی خواهد برد کمترین این منافع افزایش رضایت مشتری است . دنیس فاهن مدیر شعبه طراحی باتلر خاطر نشان می سازد که اجرای سیستمی از نوع ایزو ۹۰۰۰ در سازمان مذکور منجر به ۳۰ درصد کاهش در گزارشات داخلی گردید . دوناوینسکی مدیر تضمین کیفیت درآمریکای شمالی می گوید شاید ۲۰ الی ۳۰ درصد از مشتریان ما با ما باقی ماندند زیرا میدانستند ما به دنبال اخذ گواهی نامه هستیم .

اتحادیه اروپا ( EU ):
نیروی محرکه ی اولیه ای که نیازمندیهای سیستم کیفیت ایزو ۹۰۰۰ را به جریان انداخت از نیاز به متحد گردانیدن اتحادیه اروپا(که در آن زمان بازار مشترک اروپا نامیده می شد )به یک بازار همگن و شراکت در داد و ستد ریشه گرفت در حالی که اتحادیه اروپا در سال ۱۹۸۶ به سوی متحد شدن سوق می یافت بازار واحدی بنام EC92 در نیمه شب سی و یکم دسامبر ۱۹۹۲ فعال گردید

بخشی از این طرح سیستم ارزیابی انطباق نامیده میشد این سیستم قرار بود روش استانداردی برای ارزیابی همه ی فرایندها و محصولات . سیستم های مدیریت کیفیت و آزمایشگاههای درون اتحادیه اروپا داشته باشد دو دسته از محصولات در اروپا به صورت زیر تعریف گردیده اند :
محصولات با کنترل اجباری : محصولاتی که از نظر سلامتی . ایمنی . و یا محیط زیست اهمیت داردمحصولات بدون کنترل اجباری :محصولاتی که نیازمندیهای فوق را ارضا نمی کند .

به عنوان بخشی از سیستم ارزیابی انطباق مجموعه های ایزو ۹۰۰۰ به عنوان استانداردبرای تعریف سیستم های مدیریت کیفیت قابل قبول توصیه گردیدند . در نتیجه سازمانهای متفاوت در سراسر جهان به ندریج پذیرفتند که اگر قرار باشد محصولاتی را به کشورهای واقع در اتحادیه ی ارئپا بفروشند لازم است تا قبل از سال ۱۹۹۲ دارای گواهینامه ی ایزو ۹۰۰۰ باشند . با وجود بازار بالقوه ای متشکل از ۵۰۰ الی ۸۰۰ میلیون نفر ناظر سا زمانهای گوناگون در سراسر جهان به ندریج سری های ایزو ۹۰۰۰ را پذیرفتند . با این حال نیازمندیهای ایزو ۹۰۰۰ هیچ گاه بخش قانئنی از اتحادیه ی اروپا نشدند وبا آمدن و سپری شدن ضرب الاجل برای تطابق ایزو ۹۰۰۰ به سال ۱۹۹۴ موکول گردید اکنون با سپری شدن۱۹۹۴ طرح جدیدی برای اخذ گواهینامه ی ایزو ۹۰۰۰ به عنوان یک نیازمندی رسمی برای انجام تجارب با اتحادیه ب اروپا وجود ندارد با این حال امروزه استاندارد های ایزومبدل به یک نیازمندی موجود ولی غیر رسمی برای بسیاری از سازمانهای درون اتحادیه ی اروپاگردیده است .
در سال ۱۹۹۵ اتحادیه ی اروپا به طور تهاجمی به یک برنامه کیفیت اروپای روآورد که بیشتر
در راستای جایزه ی مالکوم بالدریج بود تا شیوه ی ایزو ۹۰۰۰ اگر چه روش برخورد ایزو
۹۰۰۰ در طرح مذکور وجود خواهد داشت ممکن است اخذگواهی نامه منسوخ یا حداقل بی اهمیت گردد .
در شماره ی ماه می سال ۱۹۹۵ مجله جاکوز مک میلان رئیس گروه سیاستگذاری استانداردهای مهم مربوط به صنعت گفت (عده ی زیادی از مردم فکر کردند که ما می خواهیم ایزو ۹۰۰۰ را از بین ببریم اکنون مردم درک می کنند که منظور ما چه بوده است ما نمی خواهیم آن را از بین ببریم بلکه می خواهیم آن را نجات دهیم یکی از مشکلات رو در روی صنعت این است که آنها نباید کارهای

ی را انجام دهند که در اثر آن کارها ارزشی به کالا نمی افزایند آنها نباید چیزهایی که ارزش افزوده نخواهند یافت را بخرند . من وارد جنگی شدم که در آن گواهی دهندگان و مشاوران بازار مناسبی یافته بودند (در ایزو ۹۰۰۰ اما اگر صنعت بابت خدماتی که هیچ ارزش افزوده ای فراهم نمی کند هزینه ای بپردازد بازار مناسبی نیست .او همچنین ادامه می دهد که بسیاری از شرکت های اروپای از این موضوع شاکی اند که ایزو ۹۰۰۰ آن گونه که تبلیغ شده به عنوان ابزاری برای کیفیت مورد استفاده نبوده است .

آمریکای شمالی
در آمریکای شمالی تب ایزو ۹۰۰۰ به اکثر سازمانها سرایت نموده است هر روزه تعداد سازمانهایی که برای ثبت شدن اقدام می کنند بیشتر می شود ما اخیرا در همایش کیفیت سالانه ی جامع ی آمریکایی کنترل کیفیت شرکت کردیم و از این امر شگفت زده شدیم که در مقایسه با دو سال پیش که در آن حکمرانی مطلق می گردد از هر سه غرفه در نمایشگاه دو غرفه به تبلیغ محصولات و خدمات ایزو ۹۰۰۰ اختصاص یافته بود در سرتاسر آمریکای شمالی صنعت عظیم و جدیدی در

حاشیه ویژگی های مورد نظر ایزو ۹۰۰۰ ایجاد گردیده است که با صنعت ممیزی اظهار نامه های سازمان ها رقابت می کند صنعت خودرو توسط سه کمپانی بزرگ خودرو سازی فورد . جنرال موتورز و کرایسلر نیز به نوبه ی خودکار بزرگی را آغاز نموده و نسخه ی جدید و محصولی از ایزو ۹۰۰۰ را ایجاد نموده است . بر پایه ویژگی های ایزو ۹۰۰۱ بنا شده و مشخصات دیگری به آن می افزاید که نیازمندیهای
صنعت خودرو و مخصوص سه کمپانی بزرگ را پوشش می دهد اولین سند سپتامبر ۱۹۹۴ منتشر شد و دیگران هستند تلاش می کنند تا آ،چه را که اظهار نامه ی انطباق تامین کننده می نامند جاری نماید هدف از انجام این کار کاهش میزان کار انجام شده توسط گواهی دهنده های در شرکت های بزرگ با اتکای خیلی بیشتری بر روی فرایند ممیزی داخلی می باشد .

آسیا :
دولت چین ایزو ۹۰۰۰ را با آغوش باز پذیرفته و آن را با صنایع خاص بر مبنای اولویت بخشی اعمال نموده است اولین صنعتی که از لحاظ قانونی لازم بود گواهینامه ی ایزو ۹۰۰۰
اخذ کند صنعت اسباب بازی سازی بود .در ژاپن پیشرفت قدری آهسته تر بوده است اگر چه ژاپنی ها اکنون در حال حرکت به سمت ثبت برای ایزو ۹۰۰۰ هستند به عنان مثال ژاپن در نظر دارد که ثبت ایزو را یک نیازمندی برای تمام تولید کنندگان نرم افزار که در ژاپن کار می کنند قرار دهد .
مروری بر نگرش جهانی :

اگر چه انگیزه های فراوانی برای بهبود فرایندها و استاندارد های فعلی ایزو ۹۰۰۰ در جریان میباشد آینده کاملا روشن است مجموعه های ایزو ۹۰۰۰ هر روز در مبادلات بین المللی مهم و مهمتر می شوند و قبل از آغاز قرن بیست و یکم کاملا توسط صنایع سخت افزار و نرم افزار ورد پذیرش قرار خواهد گرفت .
بزرگترین مشکل ایزو ۹۰۰۰ :

اگر چه سازمانهای مهم در اجبار استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ به تامین کنندگان خودسریع عمل می کنند تمایلی به انطباق دادن خود با همان استاندارد ها و ثبت شدن ندارند در نتیجه عامه ی مردم به مزایایی که سازمانهای مهم از آن منتقع می گردند دست نمی یابند ما مطمئن نیستیم که آیا دولت های سراسر دنیا باید سازمانهایی نظیر جنرال موتورز .
فورد . هیولت پاکارد و کرایسلر یا در واقع هر سازمانی که محصولات و خدمات را به عامه ی مردم ارائه می دهند را ملزم به ثبت ایزو ۹۰۰۰ بکند جالب خواهد بود که ببینیم اگر استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰ الزام می کرد که سازمان خریدار (به استثنای عامه ی مردم)
قبل از اعمال این استانداردها بر روی تامین کنندگان خودش گواهی نامه بگیرد سرعت دستیا

بی به گواهینامه ایزو ۹۰۰۰ چقدر می باشد .

صنعت خودرو ایزو ۹۰۰۰ را بهبود می بخشد :
سه کمپانی خودرد سازی بزرگ آمریکای شمالی کرایسلر . فورد . و جنرال موتورز به این حد که سیستم کیفیت تامین کنندگان حداقل نیازمندیهای ایزو ۹۰۰۰ را برآورده سازند قانع نبودند در نتیجه بر مبنای ساختار ایزو ۹۰۰۰ یک استاندارد سیستم مدیریت کیفیت بنا نمودند کهQS-9000 نامیده شدما معتقدیم که QS-9000 بیانگر اجرای خوب اقدامات کاری برای سیستم های مدیریت کیفیت بوده و در مقاسیه با استانداردهای فعلی ایزو ۹۰۰۰ یک بهبود محسوب می شود همچنین QS-9000 مورد استقبال چندین سازنده ی کامیون های سنگین (Freightliaer Crop – KENWORTH trucks -Mack trucks -naristart – international – peterbilt trucks ) و کامیونهای سنگین Volvo gm قرار گرفت ما فکر می کنیم که بسیاری از سازندگان تجهیزات اصلی خودرو بزودی QS-9000 را بر خواهد گزید .
QS-9000 به سه بخش اصلی تقسیم می شود :
بخش اول : نیازمندیهای بر مبنای ایزو ۹۰۰۰
بخش دوم : نیازمندیهای ویژه بخش
بخش سوم : نیازمندیهای ویژه ی مشتری
ارتقا و حفظ یک سیستم مدیریت کیفیت هر سازمانی دارای نوعی سیستم مدیریت کیفیت است اما امروز بسیاری از افراد یا سازمان ها در فکر یا در حال ارتقای سیستم مدیریت کیفیت خود می باسند این حرکت سریع به خاطر انتشار مجموعه های ایزو ۹۰۰۰ و مفهوم بین المللی ثبت توسط شخص ثالث ایجاد گردید . فرایند ارتقا و بقای سیستم مدیریت کیفیت یک فرایند شش مرحله ای است .
مرحله ی ۱ :ارزیابی-شامل ۹ گام مرحله ی ۴ :اجرا-شامل ۱۳ گام
مرحله ی ۲ :طرح ریزی-شامل ۱۵ گام مرحله ی ۵ :ممیزی-شامل ۶ گام
مرحله ی ۳ :ارتقا-شامل ۱۵ گام مرحله ی ۶ :بهبود مستمر-شامل ۸ گام

جمع مراحل شامل ۶۸ گام است .

فصل ششم

مرحله اول : ارزیابی

مرحله ی اول :ارزیابی
گام زیر برای تعیین اقدامات مورد نیاز توسط سازمان برداشته شوند .
۱-به علائم هشدار دهنده گوش فرا دهید
۲-با سرپرست متصدی عملیات در مورد نیاز احتمالی به بهبود سیستم مدیریت کیفیت گفتگو نماید
۳-یک تیم ارزیابی تعیین کنید
۴-یک تیم ارزیابی را أموزش دهید

۵-ارزیابی را اجرا نمایید
۶-طرح عملیاتی مقدماتی را تعریف کنید
۷-هزینه ها و سودها را تخمین بزنید
۸-حمایت و تایید مدیریت ارشد را جلب نمایید
۹-یک مدیر پروژه منصوب نمایید

گام اول : به علائم هشدار دهنده گوش فرا دهید
نیاز به ارتقای سیستم مدیریت کیفیت می تواند منشاهای زیادی داشته باشد برخی از علائم هشدار دهنده ای که میگویند سیستم مدیریت کیفیت شما ممکن است نیازمند بهبود باشد ازاین قرارند :
هر گاه نقش کیفیت به طور واضح در خط مشی اصلی سازمان وجود نداشته باشد .
هر گاه سازمان متوجه ارزش مستند نبودن سیستم مدیریت کیفیت خود نباشد .
هر گاه مشتریهای اشتیاقی برای وارد شدن در مشارکت های دراز مدت شما نداشته باشند .
فرایندهای خارج از کنترل

وجود مشکلات کیفی فراوان در فرایندهای تولید
مشتری هایی که از رویه های شما رضایت ندارند
تعداد زیاد یا در حال فراینده ی شکایت مشتری
مشتری های بالقوه ای که سیستم مدیریت کیفیت شما را نمی پذیرند
مشتری های که نیازمندی های سیستم مدیریت کیفیت جدیدی را وضع نموده اند
فرایندهای بهبود که قادر به حفظ دست أورد های چند ساله ی کار خود نیستند
سیستم مدیریت کیفیت فعلی منطبق با استانداردهای پذیرفته شده یا روشهای کاری خوب نیست
رد شدن در ممیزی های داخلی یا خارجی
مدیریت جدید که سیستم مدیریت کیفیت فعلی را نمی پذیرد
کارکنانی که خطاهای کیفی مرتکب می شوند زیرا نمی دانند چه باید بکنند
فعالیتهای بهبود عملکرد با أهنگ کندی پیشرفت می کنند
کاهش ارزش سهام
نرخ پایین حفظ مشتری

هزینه های زیاد ناشی از کیفیت پایین (بیش از ۵%)
افزایش میزان محصول برگشتی
در سازمان خوب نیاز به ارتقای سیستم مدیریت کیفیت متاثر از چندین علامت هشداردهنده است که هر کدام به تنهایی دارای اولویت نیستند باکه وقتی در کنار هم قرارمی گیرند نیاز به د را تعیین می کنند در موارد نادری نیاز به بهبود سیستم مدیریت کیفیت متاثر از یک مشتری است که اظهار می دارد سیستم مدیریت کیفیت شما هر چه باشد فردی که نیاز به بهبود طرح را نموده است باید شرایط را با شخصی که مسئول نگهداری سیستم مدیریت کیفیت است در میان بگذارد غالبا مدیر امور کیفیت این مسوولیت را بر عهده دارد اما اگر شخص دیگری برای نگهداری سیستم مدیریت

کیفیت منصوب نشده است مدیر عملیات تا تعیین یک نماینده مسوول نگهداری سیستم مدیریت کیفیت است بر این اساس هر سازمان فردی را بر عنوان مسوول سیستم مدیریت کیفیت در اختیار دارد نتیجه ی این بحث تصمیم گیری در مورد مرور و برسی کفایت سیستم مدیریت کیفیت فعلی است .
در صورتی که فرد مسوول سیستم مدیریت کیفیت نگرانی های مربوط به بهبود را برطرف نکند فرد تعیین کننده نیاز به بهبود نباید در منعکس نمودن این مطلب به مدیر عملیات درنگ نماید غالبا این کار ضروری است زیرا فرد مسوول سیستم مدیریت کیفیت زمینه ی اجرای عملیات اصلی که دنیای امروز با أن مواجه است فقدان متخصصین کیفیت باتجربه است به ازای هر قائم مقام یا مدیر کیفیت ذی صلاح ده نفر وجود دارند که برای فهمیدن نقش خود در حال مطالعه ی کتاب می باشند

.متاسفانه در بیشتر سازمانها به تضمین کیفیت(مهندسی کیفیت)به عنوان یک حرفه نگریسته نمیشود و غالبا یک نفر از بخش فروش .مهندسی تولید یا مهندسی ساخت برای ایفای نقش مدیر کیفی گمارده می شود تخصیص افراد بدون تجربه در مسوولیت رهبری موجب تنزل سطح فرایند های کلیدی اصلی به نفع گزارش های ماهانه ای نظیر (مهندسی مجدد. تفویض اختیارات .بی نظمی وظایفکیفی .مشکل گشایی .تولید به هنگام) و غیره می گردداین موضوع باعث شده است تا اگثر سازمانها در وضعیتی قرار گیرندکه در ان فرایند های بهبود بر روی پایه ای غلط بنا بشود و نتیجتا شکست بخورند .امور کیفی به سابقه ی فنی کیفی نیازمند است که یک سرپرست امور مالی به سابقه نیاز دارد (جالب است بدانید که در ایالت کالیفرنیا همان گونه که حسابداران

عمومی گواهینامه می گیرند مهندسان کیفیت نیز ثبت می گردند )مدیر امور کیفی لااقل باید دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در کیفیت یا حداقل دارای پنج سال سابقه در امور مهندسی

کیفیت باشد و توسط جامعه ی أمریکایی کنترل کیفیت ثبت شده باشد بدون چنین سوابقی مدیر امور کیفی شانس کمی برای ایجاد یک فرایند معقول در سازمان خویش دارد .اگر برای بررسی ارتقای سیستم مدیریت کیفیت تصمیم جدی گرفته شده باشد فرد مسوول سیستم مدیریت کیفیت باید طرحی را تهیه نماید که در ان حد بهبود مورد نیاز را تعیین و سودهای حاصل ار أن را نیز معیین کند این طرح باید مرور سریعی از اندازه ی تغییرات مورد نیاز را فراهم نماید چنین طرحی برای یک تحلیل مشروح تهیه نمی شود ما توصیه می کنیم که این طرح بر اساس مقایسه سیستم مدیریت کیفیت فعلی با استاندارد های جهانی تعیین شده در ایزو ۹۰۰۱ و هر نیازمندی دیگری که توسط سازمان شما و یا /مشتریان ان وضع گردیده است تهیه شود عموما چنین ارزیابی هایی در کمتر ا

ز دو هفته انجام می شوند و توسط گروهی که وظایف اصلی درون سازمان را انجام می دهند (فروش .مهندسی محصول .تضمین کیفیت .کنترل تولید . ساخت . خرید .خدمات پس از فروش و غیره )صورت می گیرد . دسترسی به یک مشاور باتجربه ی ایزو ۹۰۰۱ برای کمک به ارزیابی نیز مفید خواهد بود این کار برای گروه یاد شده یک نظر مستقل در مورد سیستم مدیریت کیفیت فراهم می اورد هنگامی که این طرح کامل شود أماده ورود به گام دوم خواهید بود .
گام دوم :در مورد نیاز احتمالی به بهبود سیستم مدیریت

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.