بررسی تاثیر ERP بر SCM


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی تاثیر ERP بر SCM دارای ۸۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تاثیر ERP بر SCM  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی تاثیر ERP بر SCM

فصل اول

۱ ERP –

۱-۱ وظایف اصلی ERP

۲ – ۱اجرای ERPدر سازمان

۳-۱ اهمیت فرآیندها (شناخت فرآیندها)

۴-۱ ERP  موفقیت ها و شکست ها

۵-۱تعاریف

۶-۱ماژولهای استاندارد در:ERP

۷-۱مزایای ERP

۸-۱نکات مهم درپیاده سازی ERP

۹-۱دلایل استفاده از ERP در سازمانها

۱-۹-۱یکپارچه سازی اطلاعات مالی

۲-۹-۴۱یکپارچه سازی اطلاعات سفارشات

۳-۹-۱استاندارد سازی و سرعت در فرایندهای تولید

۴-۹-۱کاهش حجم انبارداری

۵-۹-۱استانداردسازی اطلاعات منابع انسانی

۱۰-۱کاربردهای : ERP

۱۱-۱آینده ERP

۱۲-۱یکپارچگی سیستمهای نرم افزاری

۱۳-۱راه حل یکپارچه سازی جامع

۱۴-۱نتیجه

فصل دوم

۲- SCM

۱-۲- مدیریت زنجیره تامین SCM چیست ؟

۲-۲نرم افزار مدیریت زنجیره تامین چه وظیفه ای دارد ؟

 3-2 آیا نیاز به نصب نرم افزار مدیریت منابع سازمانی ( ERP) قبل از نرم افزار

 مدیریت زنجیره تامین (SCM) میباشد ؟

۴-۲ هدف از نصب نرم افزار مدیریت زنجیره تامین چیست ?

۵-۲ چه موانعی بر سر راه نصب نرم افزار مدیریت زنجیره تامین وجود دارد ؟

۱-۵-۲  بدست آوردن اطمینان تامین کنندگان مواد اولیه و شرکای تجاری

۲-۵-۲  مقاومت داخلی در برابر تغییر

۳-۵-۲  اشتباهات اولیه

۴-۵-۲آیا استفاده از این سیستمها بهتر است یا تهیه و نصب سیستم خصوصی ؟

۵-۵-۲ تصمیمات زنجیره تامین در چه حیطه ای هستند ؟

فصل سوم

ترجمه: نقش ابزار ERP  در تقسیم اطلاعات زنجیره تامین ، همکاری

 و بهینه سازی هزینه

۱-۳خلاصه

۲-۳ مقدمه

۳-۳ابزار ERP :فرصت ها وموانع (محدودیت های) زنجیره تامین یکپارچه

۴-۳ حمایت کمی برای بهینه سازی زنجیره تامین

۱-۴-۳ : روابط سنتی

۲-۴-۳:شراکت ، JIT  ، همکاری واشتراک سیاست های بهینه

۳-۴-۳ شبکه زنجیره تامین

۵-۳ فاکتور های سازمانی

۱-۵-۳راهکارها و موانع

۲-۵-۳ چارچوب همکاری سطوح مختلف

۶-۳ خلاصه و راهنمای جستجو در آینده

۱-۶-۳چگونه ما می توانیم در شرکتها برای تبادل اطلاعات انگیزه ایجاد کنیم  ؟

۲-۶-۳ انتخاب وجمع آوری اطلاعات در تقسیم بین شرکاء چگونه است ?

۳-۶-۳  یکپارچه سازی وبهینه سازی مدل های تجاری چگونه است ?

۴-۶-۳ بهترین عملیات در سیستم همکاری چیست ?

فصل چهارم

ترجمه: تأثیر برنامه ریزی منابع شرکت بر روی مدیریت زنجیره تامیننتیجه

 تحقیقات و پژوهش موسسه مطالعاتی اروپایی «دلفی

۱-۴ خلاصه

۲-۴ مقدمه

۳-۴ مدیریت زنجیره تامین یا همان سیستمSCM در شبکه اقتصادی

۴-۴ سیستم های ERP

۵-۴ روش تحقیق

۱-۵-۴ طرح تحقیقاتی موسسه دلفی

۲-۵-۴ صورت جلسه نهایی تحقیق به روش دلفی

۶-۴ نتایج تحقیق به روش دلفی

۷-۴ بحث و گفتگو و تصمیم گیری

۱-۷-۴ موقعیت ها و فرصت های SCMبرای ERP

۱-۱-۷-۴ سفارشات انبوه

۲-۱-۷-۴استاندارد سازی

۳-۱-۷-۴ فناوری اطلاعات جهانی

۲-۷-۴ ضعف های SCM سیستم های ERP کنونی

۱-۲-۷-۴نقص در توسعه کارایی شرکت

۲-۲-۷-۴ کمبود انعطاف پذیری درسازگاری با تغیرات زنجیره تامین

۳-۲-۷-۴ فقدان توانایی حمایت از تصمیمات پیشرفته

۴-۲-۷-۴فقدان ساختار سیستمی باز و زیر سیستم ها(ماژول)

۸-۴ نتیجه گیری

مراجع

۷۸منابع انگلیسی

 

 

– ERP 1

یک بسته نرم افزاری استاندارد مشتمل بر چندین ماژول مرتبط و یکپارچه است که کلیه فرآیندهای تجاری یک سازمان را اعم از تولید ، منابع انسانی ، مالی ، بازاریابی و فروش و … پشتیبانی می نماید و منجر به به یکپارچگی وظایف  در سازمان می شود.
 : ERP بر روی یک بانک اطلاعاتی مرتبط قرار می گیرد .
: ERP در حالت صنعتی به مجموعه ای از فرآیندهای مرتبط گفته می شود که توسط یک نرم افزار دارای ماژولهای مختلف پشتیبانی می شود و به مدیریت و اتوماسیون قسمتهای مهم سازمان کمک می نماید .
: ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی یک سازمان از لحاظ بانک های اطلاعاتی و فرآیندهای سازمانی محسوب می شود.
: ERP بیشتر به منزله نرم افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان محسوب می شود.

۱-۱ وظایف اصلی ERP
۱- مدیریت منابع انسانی
۲-  مدیریت مالی و حسابداری
۳-  مدیریت قراردادها
۴- مدیریت مواد و انبار
۵- مدیریت نگهداری و تعمیرات
۶- ورود و پیگیری سفارشها
۷- انبارداری
۸- ترابری و حمل و نقل

۲ – ۱اجرای ERP در سازمان :

زمان اجرای ERP بین ۱ تا ۳ سال می باشد که بیشتر صرف استاندارد سازی فرآیندهای سازمان می گردد۱۲-۱۸ ماه زمان پیاده سازی می باشد
   
                   
. ERP:Enterprise Resource Planning1 

آخرین گونه از ERP ها که بعد از سال ۲۰۰۰ منتشر شده اند بستر ورود به صحنه تعاملات جهانی هستند. زیر سیستمهایی چون۲  ) CRM مدیریت ارتباط مشتریان( و۳) SCM مدیریت زنجیره تامین)
از اجزای آن محسوب میشوند. خصوصیت مهمی که ERP ها دارا هستند و این نرم افزارها بواسطه همین خصوصیت به سطح راه حل ارتقاء یافته اند، اینستکه به همراه پیاده سازی فرآیندهای یک سازمان را بهبود می بخشند. چون فرآیندها زیر بنای ERP ها هستند، قبل از هرکاری باید فرآیندهای یک سازمان به درستی شناخته شده و مستند شوند. سالهاست که مشاهده می شود بیشتر سازمانها از یک گروه کوچک با وظایف و محصولات یا خدمات محدود شروع به کار کرده اند و رفته رفته به یک سازمان بزرگ با پرسنل زیاد و محصولات یا خدمات متنوع و گسترده تبدیل شدند. همزمان با توسعه IT4 و فن آوری های جدید در این زمینه  هر بخش وظایف خود را در بستر راه حلهای IT برای توسعه فرآیندهای جاری خود رشد داده است وقتی هر بخش کار خود را با سیاست مستقل و جداگانه ای دنبال کنداهداف کلی و کلان سازمان نیز کم رنگ می شود. مدیریت ارشد و هیئت اجرایی سازمان نمی تواند گزارشهای مختلف از عملکردها و وظایف متعدد سازمان خود را به صورت یکجا و مرتبط تحلیل نماید و براساس آن تصمیمات استراتژیک را در زمان مقتضی برای کل سازمان اتخاذ نماید.بنابر این به راه حلی نیاز است تا وظایف و فرآیندهای مختلف در یک سازمان را به صورت یکپارچه متصل و به یک زنجیره ای واحد تبدیل نماید تا در نهایت کل فعالیتهای سازمان، آنرا به یک سود برتر و رضایت بیشتر تری هدایت نمایند. با این شیوه مدیریت سازمان با استفاده از داده های کل سازمان می تواند در زمان مناسب و بموقع تصمیم گیری کند. این راه حل ، برای مشتری موجب کاهش زمان و هزینه در دستیابی به کالا یا خدمات مورد نیاز خود می شود. از این رو، می توان مشاهده کرد که چگونه ERP به سازمانها و مشتری کمک می کند. تمرکز ERP اکنون بیشتر روی طراحی مجدد فرآیندها است که موجب شفاف سازی و اتوماسیون فرآیندها شده و باعث بالا بردن بهره وری و کاهش هزینه ها می شود. این فن آوری موجب اتومات کردن مدیریت و کنترل تمام فرآیندها در هر بخش شده و اطلاعات هر بخش یا عملکرد آنرا بدون نیاز به ارتباطات کابلی با دیگر عملکردها و بخشهای سازمان به صورت یکپارچه و مرتبط در می آورد ERP تنها سخت افزار یا نرم افزار نیست بلکه بر یک مجموعه فکر، معماری، عملکرد و توسعه برای دستیابی یک سازمان یا فعالیت اقتصادی به اهداف سودآوری و رضایت مشتری دلالت دارد، ERP از یک فکر و راه حل

۲. CRM:Customer Relationship Management
۳.SCM: Supply Chain Management
۴.IT: Information Technology

ویژه برای صنعت و سازمانهای تولیدی به راه حلی جامع برای تمام سازمانها حتی ملی و خدماتی تبدیل شده است.به عبارت دیگر ERP یک فکر، فن آوری  و سیستم برای مدیریت موثرتر بر منابع مختلف در یک سازمان است. این مدیریت از طریق اتومات و یکپارچه کردن تمام فرآیندها در نتیجه بالا بردن کارایی سازمان و افزایش رضایت مشتری انجام می گیرد.در این وضعیت باید متقاعد شد که ERP یک فن آوری مادر و مولد است و دیگر فن آوریهای IT از قبیل SCM  و CRM از آن گرفته می شوند. این به دلیل انتظارات سازمانها از IT است که از یک توجه صرفا کاهش هزینه ها، بهره وری ، و کارایی به ارزش مشتری ، موثر بودن و مزایای قابل رقابت تغییر یافته است. همین انتظارات و نگرشهای جدید نیز موجب به هنگام شدن فن آوری و عملکردها درون سیستم ERP شده است بنحویکه متناسب با سیر تحول در فعالیتهای اقتصادی این سیستم نیز تغییر اساسی کرده است.

پیش زمینه های ERP و دیگر برنامه های مربوطه نقش مهمی در سیستم دیجیتالی برای این فن آوری ایجاد کرده است این موضوع باعث معماری خوب سیستم های اطلاعاتی، ارتباط منطقی بین ERP و چندین راه حل دیگر از جمله مدیریت جریان کار شده است از این رو ما شاهد کاربردهای قوی ERP در سازمانها و صحنه بین سازمانها یا فراسازمانی هستیم.ارائه کننده های ERP برخی نرم افزارهای استاندارد و برخی نرم افزارهای سفارشی را تهیه و اجرا می کنند. ، برخی ماژولهای استاندارد در ERP که در بازار و به صورت استاندارد موجود است در زمینه ها و موضوعات زیر می باشند:
مالی – کنترل عملیات – منابع انسانی– پشتیبانی – مدیریت مواد – مدیریت پروژه – فروش و توزیع (متصل به سیستم-( CRM  مدیریت تعمیر و نگهداری – مدیریت اموال – طراحی و برنامه ریزی استراتژیک – مدیریت کیفیت – طرح ریزی و برنامه ریزی تولید – مدیریت خدمات و پشتیبانی – توسعه تولید – طرح و توسعه – مدیریت تولید – استراتژیهای بازاریابی – حسابداری و قیمت تمام شده- مدیریت ارتباطات زنجیره ای بین سازمانها

یکی از موثرترین روشهای طراحی و اجرای ERP استفاده از تجربیات شرکتهای موفق و پیشرو در این زمینه است. آشنایی با تجربیات صدها شرکت برتر در اقتصاد جهانی و بکارگیری هزاران روش و فرآیند نوین موجب گشایش بسیاری از گره های کنونی سازمانها و ایجاد روشهای جدید بمنظور پیوستن به جمع پیشروان IT و استفاده از فن آوری هایی مثل CRM و ERP می شود.طبعاً یکی از انتظارات سازمانها از خدمات آموزشی یا مشاوره در این زمینه ، دستیابی به تجربیات صدها شرکت برتر در اقتصاد جهانی و بکارگیری هزاران روش و فرآیند نوین با استفاده از IT است.
عواملی چون  مشتری ،رقابت و تغییر، سرعت، انعطاف پذیری، کیفیت، سرویس دهی (خدمت رسانی) و هزینه و از این قبیل کلمات که هر یک موجب پیشبرد تغییر در دنیای کسب و کار می گردند و خط مشیء ای که سازمان جهت پیشرفت خود اتخاذ می نماید می بایست با هر یک از این اجزا همخوانی داشته باشد و در صورت تخطی از این موارد امر پیشرفت محقق نمی گردد.
از راههای اولیه حل این مشکلات می توان به مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار وبرنامه ریزی منابع شرکت  (ERP) اشاره نمود که هر دو معتقدند می توان به بهبود بنیادین در طی مدت زمانی کوتاه دست یافت و این دو میسر نمی گردد مگر با صرف توجهات و سرمایه گذاریهای لازم برای انجام آنها. هدف از انجام این پروژه ها به دست آوردن منافع شگرف و البته به قیمت تحمل رنج و زحمت ناشی از انجام آنهاست که همراه با جدایی و تجزیه برخی از قسمتها و متحمل شدن شکستهایی در این مسیر که سازمان با آن مواجه می گردد , میسر خواهد بود.
به عنوان قسمتی از برنامه تغییر, سازمان نیازبه نگاهی موشکافانه به روشهای کاری (فرآیند های کاری) خود خواهد داشت زیراکه این فرآیندها هستند که به عنوان قلب سازمان در دل شرکت به انجام وظیفه مشغولند و آن مواردی که شرکت  به واسطه آنها برای مشتریان خود خلق ارزش می نماید را شامل می شوند بنابراین فرآیندها در روش BPR و ERP نقشی محوری را بازی می کنند.

۳-۱ اهمیت فرآیندها (شناخت فرآیندها):

هرچند فرآیندهای کسب وکار نقشی محوری در سازمان ایفا می کنند و خلق ارزش برای مشتریان برعهده فرآیندها می باشد ولی  علیرغم این موضوع تنها تعداد انگشت شماری از اعضای سازمان از چگونگی ارتباط کارهایشان با انجام فرآیندهای دیگر و چگونگی مشارکت این فرآیندها یا چگونگی انجام عملیات, مطلع اند همچنین فرآیندها در سازمان به صورت نامرئی و نامشهودند .در سازمانهای سنتی فرآیندها بصورت تک تک (جداافتاده) در سرتاسر خیلی از واحدهای سازمانی قرارگرفته اند. خیلی از سازمانها هنوز از راههای کهنه و قدیمی برای مدیریت فرآیندهایشان بهره می گیرند و این در صورتی است که مدیریت غیر اصولی و غیر رسمی فرآیندها نتایج نامطلوبی از جمله موارد زیر را به دنبال دارد :
۱- مشتریان خدماتی نامناسب دریافت خواهند کرد که این امر راه را در جهت به خطرانداختن تصویری که مشتری در ذهن خود از سازمان ترسیم هموار خواهد ساخت.
۲- مدیران دائماً در میان کشمکش های داخلی ناشی از تعاملات نادرست میان افراد در سازمان دست پا می زنند.
۳- هزینه ها بالا و بالاتر رفته و این درحالیستکه کیفیت همچنان کاهش می یابد.
۴- نصب و راه اندازی کاربردی سیستمهای کامپیوتری مانند تجارت الکترونیک یا سیستم ERP غالباً بی نهایت مشکل و سخت است واین به خاطر مشکلات سازمانی موجود می باشد.
در نتیجه دستیابی به فرآیندهای کارآمد و مؤثر و مدیریت صحیح آنها با تقلیل و کاهش ارزش فرآیندها میسر نمی گردد. به بیان دیگر با بی ارزش و بی اعتبار ساختن فرآیندها کارآیی و أثر آنها از بین می رود.

ERP 1-4   موفقیت ها و شکست ها :

 ERP مرکب از فرآیندهای کسب وکار و تکنولوژی اطلاعات (IT) مجتمع در یک نرم افزار جامع می باشد. این نرم افزار فرآیندهای کسب و کار را در سرتاسر یک شرکت به صورت خودکار و اتوماتیک اداره کرده و موجب بهبود یک سازمان با یک طراحی خوب از فرآیندها میگردد و با بهره گیری از سیستم اطلاعات مدیریتی به مدیریت فرآیندها می پردازد.

در مورد ERP مطابق با تحقیقات انجام شده درآمد کل بازار فروش نرم افزار ERP در سال ۱۹۹۹ میلادی ( ۳/۱۸ بیلیون ) دلار بود که پیش بینی می شد این رقم به ( ۶/۶۶ بیلیون ) دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی خواهد رسید. تعدادی از سازمانها با موفقیت سیستم ERP را به کار بسته اند و سودهای شگرفی را عاید خود ساخته اند. هم اکنون بر مبنای مطالعات تحقیقی توسط  مرکز مدیریت کیفیت فراگیر اروپا واقع در انگلستان, این پیش بینی به عمل آمده که حد اقل ۹۰% از استفاده کنندگان سیستم ERP به سوی زوال و نابودی می روند و یا اینکه به مشکلات اساسی مثل : کسری بودجه شدید و از این قبیل شکستها رسیده اند.

شکستهای استفاده کنندگان ERP بواسطه دلایل متنوعی مثل : فقدان رهبری متخصص قدرتمند ، تمرکز صرف بر روی فرآیندها ، برنامه ریزی ضعیف ، ارتباطات نامناسب و ناکافی، فقدان مشارکت کارکنان می باشد.

القاء و الهام این وضعیت جدید که همراه با رنجها و زحمتها ،چالشها، موفقیتها و شکستها است  در عین استمرار کار سازمان جهت انجام تعهداتش در مقابل سرمایه گذاریها , دغدغه زمان و تلاش برای انجام ERP و تاب آوردن زیر این همه فشار تلاشی بی عیب و نقص و مخلصانه را می طلبد.

سازمانها در اجرایERP دوگزینه در پیش روی خود دارند :

۱- فرآیندهای کسب وکار را بازمهندسی نمایند قبل از آنکه ERP را به انجام برسانند.
۲- مستقیماً به انجام ERP پرداخته و از باز مهندسی صرفنظر کنند.

در گزینه اوّل , از باز مهندسی فرآیندهای کسب وکار قبل از بکارگیری ERP سخن به میان آمده است. سازمان نیاز داردکه فرآیندهای اخیر خود را تجزیه و تحلیل و از میان آنها فرآیندهایی که به ایجاد ارزش افزوده نمی انجامند را شناسایی و این فرآیندها را مورد مهندسی مجدد قرار دهد تا اینکه منجر به خلق ارزش افزوده برای مشتریان شود و در مرحله بعد به توسعه کاربردهای درون سازمانی آنها دست بزند و یا اینکه با استفاده از یک سیستم ERP به برآوردن نیازهای سازمان پرداخته و این سیستم را مطابق با این احتیاجات داخلی سازمان اصلاح کند. در این گزینه احساس خوب مالکیت نسبت به فرآیندها در کارکنان پیش آمده و این همراه با درک درست آنها نسبت به نتیجه ای که در آن نقش دارند می باشد. این راه حلّی مشتری پسند است که مستلزم تأمّل در ساختار سازمان،فرهنگ آن، منابع موجود، تکنولوژی اطلاعات و نیازهای کارکنان و ایجاد این اطمینان در آنان که تغییرات در دوران انجام تغییر در سازمان موجب جدایی و تجزیه آنها از سازمان و کارها نخواهد شد, در اینصورت می توان به تحقّق اجرای تغییرات با حداکثر احتمال کسب موفقیت آن امیدوار بود. امّا فرآیندی که برروی آن مهندسی مجدد صورت گرفته است ممکن است در وضع بهترین موقعیت خود قرار نداشته باشد.

درگزینه دوّم اجرای ERP با کمترین انحراف از ابزارهای استاندارد انجام آن قرار دارد. (استانداردهای جهانی این سیستم درتمام سازمانها قابل استفاده است). همه فرآیندها در شرکت باید مطابق با مدل ERP درآمده و سازمان باید روشهای کاری اخیر خود را اصلاح کند و کارها را به همان شکل که در سیستم ERP پیشنهاد شده است در آورد. این گزینه یک کلاس جهانی برای فرآیندهای کارا و مؤثر پیشنهاد می کند که با ابزارهای کنترلی و شبیه به نصب و راه اندازی سریع یک سیستم می باشد.(نیازمند به چیزی نیست، سریع عمل می نماید و کاملاً اجرا می شود). اما ا گر کارکنان تصویری روشن از فرآیندهای موجود و همچنین درک خوبی از نیاز مشتریان داخلی نداشته باشند و اگر فرآیندهای اخیر به خوبی نزد کارمندان شناسانده نشده و مستندسازی درستی نیز صورت نگرفته باشد با انتخاب فرآیندهای استاندارد از بسته نرم افزاری ERP کاملاً این امر آشکار است که کارمندان درک درستی از این تغییرات نداشته و احتمالاً در مرحله اجرا با این سیستم دچار مشکل خواهند شد. کارکنان احساس مالکیت نسبت به فرآیندها را از دست خواهند داد و همچنین در آگاهی نسبت به فرآیند حاضر نیز ابهام برای آنها به وجود می آید. به غیر از این موارد نگرش صرف فنی روی ساختار سازمانی و فقدان مشارکت کارکنان می تواند مشکلات بزرگتری را بر سر راه اجرای پروژه ERP بوجود آورد و در ضمن، رسیدن به منافع استاندارد پیش بینی شده در ERP نیز به صورت کامل امکان ناپذیر است. پیامد ناشی از انجام پروژه ERP در سازمان این خواهد بود که سازمان فقط فرآیندهای خود را بر طبق استانداردها, بازمهندسی نموده , و دچار هزینه های زیاد ناشی از اشتباه خود شده است.

از لحاظ تئوری گزینه سوّمی نیز درپیش پای سازمانها در جهت بازمهندسی فرآیندهای کسب وکار در طول دوره اجرای ERP وجود دارد. این گزینه اینطور به نظر می رسد که با تعمق در گزینه های دیگر پدید آمده باشد و این یک موقعیت ایده آل و مطلوب می باشد. اما به نظر می رسد که گزینه ای عملی نبوده و احتمالاً به تجزیه و جدایی بیش از حد فعالیتها خواهد انجامید. این نکته نباید فراموش شود که در طول انجام مبتکرانه ERP کارهای روتین سازمان همچنان باید انجام شوند و مشتریان نیز از خدمات سازمان
 بهره مندگردند.

هر سازمان از چند بخش یا زیر مجموعه تشکیل شده است مانند واحدهای تولیدی ، واحدهایمنابع انسانی ، مالی و غیره. هر واحد دارای وظایف و فرایند و اهداف خاص خود میباشد.از این رو گرچه در بالاترین سطح مدیریت تنها یک هدف نهایی وجود دارد  اما آن رابه صورت اهداف استراتژیک ویژه هر واحد استراتژیک در سازمان تقسیم کرده و بر اساس آن وظایف جداگانه ای برای هر زیر بخش یا واحد سازمانی تعریف میشود.

از این رو به راه حلی نیاز است تا وظایف و فرایندهای مختلف در یک سازمان به صورت یکپارچه و به یک حلقه یا زنجیر واحد تبدیل شود تا منتهی به یک ارزش کلی برای سازمان و مشتریهایش گردد .

با این شیوه ، مدیریت سازمان با استفاده از داده های کل سازمان میتواند در زمان مناسب تصمیم گیری کند.این برای مشتری از نظر  کاهش زمان و هزینه در دستیابی به کالا یا خدمات، مورد نیاز میباشد.

۱-۵تعریف ERP(Enterprise resource planning):

ERPتمام بخشها و وظایف را در سرتاسر شرکت درون یک سیتم رایانه ای یکپارچه میکند به نحوی که نیازهای خاص تمام بخشهای سازمان در این سیستم پشتیبانی میشود.

ERP تنها یک سخت افزار یا یک نرم افزار نیست ، بلکه یک مجموعه فکر ،معماری ،عملکرد ، وانگیزه برای دستیابی یک سازمان به اهداف سود اوری و رضایت مشتری است.

ERPیک فکر ،فناوری و سیستم برای مدیریت با کارایی بالا روی منابع مختلف در کل یک سازمان است که در نتیجه بالا بردن کارایی و بهره وری سازمان و افزایش مشتری انجام میگیرد.

۱-۶ماژولهای استاندارد در: ERP

۱- مالی
۲- منابع انسانی
۳- پشتیبانی
۴-مدیریت مواد
۵-مدیریت پروژه
۶- فروش و توزیع
۷-مدیریت تعمیر و نگهداری
۸-مدیریت اموال و دارایی
۹- برنامه ریزی استراتژیک
۱۰- حسابداری و قیمت تمام شده
۱۱- کنترل و عملیات
۱۲- کیفیت
۱۳- برنامه ریزی تولید
۱۴- مدیریت خدمات مشتری
۱۵- توسعه تولید
۱۶-طرح و توسعه
۱۷- تولید
۱۸-استراتژیهای بازاریابی
۱۹- مدیریت خزانه
۲۰- مدیریت زنجیره تامین

۱-۷مزایای : ERP

۱- افزایش کارایی
۲- کاهش تاخیرها و سیکل زمانی اجرای سفارشات
۳- بهینه سازی ظرفیت منابع تولید و خدمات.
۴- کاهش در هزینه های پنهان
۵- افزایش ارزش سهام
۶- افزایش توان پاسخ دهی وخدمات بیشتر به مشتری
۷- یکپارچگی بیشتر در توزیع اطلاعات دقیق از عملکردهای مختلف  برای اتخاذ بهتر وبه موقع تصمیمات
۸- سازگاری و سرعت در تمام عملکردها

۱-۸نکات مهم درپیاده سازی ERP:

۱- پرسنل علاقه ای به تغییر ندارند در حالی که  ERPانتظار دارد پرسنل نحوه انجام کارهای خود را تغییر دهند .همین یکی از دلایل مشکلات پیاده سازی سیستمهای ERP است.
۲- پیاده سازی یک سیستم ERPهزینه های متعدد و متنوعی غیر از هزینه خرید نرم افزار را به همراه دارد .عمده این هزینه ها در آموزش، مشاوره ، تغییر زیر ساختهای سازمانی (در صورت نیاز) و دوباره کاریها و ازمایش یکپارچه سازی و تبدیل زیر ساختهای قبلی به شرایط جدیدمی باشد.

۱-۹دلایل استفاده از ERP در سازمانها :

۱- یکپارچه سازی اطلاعات مالی
۲- یکپارچه سازی اطلاعات سفارشات
۳- استاندارد سازی و سرعت در فرایندهای تولید
۴- کاهش حجم انبارداری
۵- استانداردسازی اطلاعات منابع انسانی

۱-۹-۱یکپارچه سازی اطلاعات مالی:

تا صاحبان سرمایه در شرکتها بتوانند درک دقیقی از عملکرد سازمان خود پیدا کنند .اتفاقات زیادی در سازمان رخ میدهد و اطلاعات انها را از جامعیت و دقیق بودن منحرف میکند. اطلاعات مالی از درامد، با اطلاعات فروش و دیگر واحدهای سازمان که در امر فروش دخیل هستند متفاوت است.

۱-۹-۲یکپارچه سازی اطلاعات سفارشات:

شرکتها میتوانند به راحتی عملیات و مراحل هر فرایند مانند سفارشات را ردیابی و مدیریت کنند علاوه بر ردیابی می تواند در مراحل اداری و حسابداری ، هماهنگی همزمان در مراحل طراحی و تولید ، انبارداری و حمل نیز اعمال گردد.

۱-۹-۳استاندارد سازی و سرعت در فرایندهای تولید:

سیستمهای ERPبا روشهای استاندارد برخی مراحل فرایندهای تولیدی ر ا اتومات می کند استاندارد سازی ان فرایندها واستفاده از یک سیستم یکپارچه بجای چند سیستم رایانه مختلف میتواند موجب بالا بردن بهره وری وکاهش هزینه های سربار و صرفه جویی شود.

۱-۹-۴کاهش حجم انبارداری:

ERPموجب نظارت همزمان بر اجرای فرایند در شرکت ، کاهش دارایی انبار ی مواد ، کالاهای نیمه ساخته وکالاهای ساخته شده میگردد در ضمن توزیع و تحویل کالا را دقیق و قابل قبول میکند .

۱-۹-۵استانداردسازی اطلاعات منابع انسانی:
۱-در سازمانهای دارای چند واحد سازمانی ، هماهنگی و مدیریت زمان و ارتباط بین منابع انسانی  کاری ساده نیست ERPدر این زمینه کمک شایانی میکند.

۲- در به کار گیری ERP نباید اشتباه کرد که سیستمهای ERPتنها ارائه کننده یک روش عمومی برای یک همه شرکتها برای انجام کارهایشان هستند در بسیاری موارد باید این سیستمها را مطابق شرایط و نیازهای سازمان سازگار نمود ،هر صنعت خصوصیات خاص خود را دارد.

۳- برخی صنایع دارای محصولات قابل شمارش (اقلام فیزیکی) و برخی دیگر به صورت پیوسته (مانند روغن وغیره) می باشند  این دو صنعت بایستی سیستمهای ERPرا متناسب با نیاز خود سازگار واصلاح کنند.

۱-۱۰کاربردهای :ERP

ERPبیشتر در سازمانهای با ابعاد قوی تولیدی اجرا میشود و مزایای مهمی از خودنشان داده است. این مزایا هم برای مشتری است وهم برای سازمان.
۱- مالی وبیمه
۲- خرده فروشی
۳- پست و ارتباطات
۴- حقوق
۵-اداری واجرایی
۶- خدمات انرژی و اب
۷- انتظامات و امنیت
۸- پشتیبانی و لجستیک
۹-بهداشت
۱۰- مسافرت و جهانگردی
۱۱- حمل و نقل عمومی
۱۲- سیاست گذاری و برنامه ریزی
۱۳- خدمات عمومی
۱-۱۱آینده ERP:

۱-  ERP  تجزیه وتحلیل جامع و اداره پروژه ها و فعالیتهای سازمانی از ابتدا تا تکمیل و توزیع محصولات و خدمات در هر سازمان است.

۲- خطر استفاده از منابع خارج از سازمان برای خدمات استراتژیک و مهم این است که کنترل کمتری روی انها خواهد بود و این همان چیزی است که مدیران پروژه نیاز دارند و فن اوری ERP با ارتباط با سایر فناوریهای IT قادر به حل آن میباشد.

۳-بدون شناخت و مهارتهای ERP ،پروژه های ITاز نظر هزینه یا زمان دچار صدمه و زیان میشوند .

۴- در آینده شرکتهای بسیاری مشاهده میکنیم که تصمیم به اجرای ERPهمراه با سایر فن آوریهای اطلاعاتی میگیرند.

۵-زحمات و پیچیدگی تامین و نگهداری سیستمهای نرم افزاری وسخت افزاری ویژه ERP و همچنین تامین هزینه های آن برای سازمانها ، خصوصاَ سازمانهای کوچک ممکن است غیر قابل اجرا باشد.

۶- به همین دلیل لازم است که با مفهومی آشنا شد تا بدون نگرانی از هزینه ، زمان و هر گونه تلاش فنی و سطح بالا در راه اندازی و نگهداری سیستمهای ERPبتوان از مزایای ان به خوبی استفاده نمود .

۱-۱۲یکپارچگی سیستمهای نرم افزاری :

با رایج شدن سیستم ERPدر دهه ۱۹۹۰ یکی از نیازها استفاده از سیستمهای موجود و داده های قدیمی درون سیستمهای ERP بود.
شرکتها ابتدا از فناوری نرم افزاری استفاده میکردند و سیستمهای مستقل متناسب با وظایف و عملکردهای هر بخش از سازمان را استفاده نمودند.سپس به سمت ارتباط فرآیندها وپردازش داده های چند بخش از سازمان حرکت کردند.و همین تحول ضرورت یکپارچگی سیستم ها را نشان می دهد.

چیزهای دیگر که موجب توسعه یکپارچه سازی نرم افزارها گردید شامل نفوذ بسته های نرم افزاری و نرم افزارهایی بود  که مشکلات سال ۲۰۰۰ را بیان کردند.

در این مرحله روانسازی فرآیندها در سازمانهای تجاری ویکپارچگی نرم افزارهای اینترنتی و دیگرپیشرفتهای فنآوری به وجود امدند.

هر سازمان معمولاً از چند بخش و واحد مستقل تشکیل میشودکه هرکدام از این بخشها دارایتعدادی فرایند مطابق با مسئولیتهای تعریف شده برای آنهاست این فرایندهامعمولا جدا از یکدیگر و تنها با ارتباط اندک به صورت اتومات بین آنها فعال میشود.

این وضعیت موجب تماس بسیاری از زیر بخشها ی هر سازمان با مشتریهاوتامین کننده ها میشود که موجب شناخت داخلی و بیرونی متفاوتی از هر مشتری میگردد.این وضعیت ضمنا شناخت سازمان از سوی مشتریها و تامین کننده ها را هم متفاوت خواهد نمود.نه تنها این شناختها متفاوتند بلکه متضاد هم هستند.

این پیچیدگی ارتباطات و مبادلات و شناختها با تنوع ارتباطات شخصی و کانالهای غیر رسمی داخلی و بیرونی سازمان بیشتر پیچیده میگردد.

این تنوع وپیچیدگی روی تعاملات تامین کننده و مشتری با سازمان از یک سو و افزیش نگاهها و شناخت های غیر یکسان و غیر واقعی تر از سازمان از سوی دیگر اثر میگذارد.تلاش بری رفع این گرفتاریها از قبل شروع شد و طراحی مجدد فرایندها یکی ازاین راه حلهاست .

طراحی مجدد فرایندها برای بسیاری از سازمانها نتیجه بخش بود و شیوه انجام فرایندهای داخلی سازمانها را به نحو چشمگیری بهبود بخشید.
راه حل برنامه ریزی  یکپارچه منابع سازمان معروف به ERP از طریق هماهنگی و یکپارچگی بین بخشها ی مختلف سازمان نیز موجب هزینه کمتر و سرعت بیشتر در مدیریت گردید.هدف فشاربیشتر برای استفاده مجدد و انتشار داده ها و فرایندها از هر بخش از سازمان است .

در هر دوی این تلاشها(طراحی مجدد فرایندها و ERP  )  زمان اجرای پروژه ها موضوع مهم وتعیین کننده ایاست که بایستی در اجرا و نتیجه بخش بودن انها برای سازمان دقت کافی مبذول گردد .

در برخی موارد این فناوریها خود موجب اضافه شدن سیتم های جدیددرون سازمانها گردیده و میتوانند به موانع یکپارچه سازی در فرایندها و زیر ساختهای سازمان اضافه کنند.

بسیاری از شرکتها برای یکی کردن کانالهای ارتباط مشتری با شرکت و بالعکس از راه حل مدیریت ارتباط مشتری( CRM) استفاده میکنند .

استراتژی مدیریت ارتباط مشتری موجب بهبود قابل توجه نگاه و شناخت  مشتری به سازمان و بالعکس میگردد.

سیستم های مدیریت زنجیره  تامین (SCM)موجب کاهش زمانهای تاخیر در ارتباطات و تعاملات بین سازمانها ی مختلف با یکدیگر و خدمات بیشتر به مشتری میشود.

۱-۱۳راه حل یکپارچه سازی جامع:

چنانچه یک سیستم کاملا یکپارچه اجرا شود مزایای زیر را برای سازمان در پی خواهد
داشت:
۱- مشتریها میتوانند به طور غیر مستقیم و از طریق تامین کننده ها سفارش بدهند
۲- مشتریها میتوانند سیستم اجرای سفارشات را مورد پرسش قرار داده و زمان تحویل کالا را جویا شوندو حتی بدون دخالت و واسطه انسانی ادرس تحویل کالا را به طور دلخواه تغییر دهند.

۳- مدلهای جدید تجاری به سرعت قابل پیاده شدن هستند .
۴-دوباره کاریها و کارهای دستی کاهش می یابد .
۵-افزایش کارایی و پیاده سازی کارها .
۶- افزایش کارایی مدیریت زنجیره تامین (SCM)
۷- توزیع وتقویت خدمات مشتری.
۱-۱۴نتیجه:
۱-مدیریت ارتباطات (فعالیتهای داخلی سازمان  ارتباط مشتری در تمام سازمان و ارتباط تامین کننده ها )در هر اندازه و هر نوع بسیار مهم است.

۲- هر گونه کانال ارتباط با مشتری و ارائه خدمات به وی کاملا تحت پوشش مدیریت ویژه قرار میگیرد و ارزش افزوده مشتری و امکان پیش بینی آن و راه های توسعه آن نیز در این استراتژی تعریف میگردد.

۳-استفاده یکپارچه از تمام سیستم های CRM,ERP,SCM باضافه دیگر زیر ساختهای فنآوری اطلاعات از قبیل اینترنت و نرم افزارهای واسطه به عنوان یکی از ضروریات مهم در سازمانهای امروزی است.

۴-توجه به مدلها ونگرش یکچارچه سازی سیستم ها و فرایندها در هر سازمانی بایستی قبل از اجرای سایر استراتژی های فن اوری اطلاعات مد نظر قرار گیرد.

۱-۲- مدیریت زنجیره تامین ۱SCM چیست ؟
مدیریت زنجیره تامین تلفیقی است از هنر و علم که در جهت بهبود دسترسی به مواد اولیه , ساخت محصولات و یا خدمات و انتقال آن به مشتری بکار میرود . در زیر پنج بخش اصلی مدیریت زنجیره تامین می آید :
۱ – برنامه ریزی – این بخش استراتژیک مدیریت زنجیره تامین میباشد . مدیریت منابعی که جهت برآوردن نیاز مشتری برای محصول و یا سرویس شما استفاده میشوند . نیاز به برنامه ریزی استراتژیک میباشد . بخش عمده برنامه ریزی , پیاده سازی مجموعه مقیاسهایی است برای نظارت بر زنجیره تامین بطوریکه , بهینه و مقرون بصرفه بوده , کیفیت و ارزش مورد نظر مشتری را تامین کند .
۲ – منابع – تامین کنندگانی را که محصولات و خدمات مورد مصرف برای ساخت محصولات و خدمات شما را در اختیارتان قرار میدهند انتخاب کنید . روندهای قیمت گذاری , تحویل و پرداخت به این تامین کنندگان را مشخص کرده , مجموعه ای از مقیاسهای نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنان را فراهم آورید . سپس روندهای مدیریت انبار شامل دریافت مرسولات , بازبینی وانتقال محصولات و خدمات را به خط تولید خود  برده به علاوه نحوه اختیار دادن پرداخت به تامین کننده را مشخص کنید . ۱.Supply Chain Management
۳ – تولید – فعالیتهای لازم جهت تولید کنترل کیفی , بسته بندی و آماده سازی جهت ارسال مرسوله را برنامه ریزی کنید . سطح کیفیت , خروجی تولید و بهره برداری کارگران و کارمندان را اندازه گیری کنید .
۴ – ارسال – این بخش اکثرا" تدارکات نامیده میشود در این بخش شما باید دریافت سفارشات مشتریان را هماهنگ کنید , شبکه ای از انبارهای کالا آماده کنید و روشهای حمل کالا به مشتری و پرداخت را انتخاب کنید .
۵ – ارجاع – بخش اشکالات زنجیره تامین شبکه ای را برای مرجوع ساختن کالاهای معیوب و تولید از طرف مشتریان فراهم آورید .
۲-۲نرم افزار مدیریت زنجیره تامین چه وظیفه ای دارد ؟
نرم افزارهای مدیریت زنجیره تامین از جمله متنوع ترین نرم افزارها در دنیا هستند . هر یک از پنج مرحله اصلی مدیریت زنجیره تامین که در قسمت قبل ذکر شده است , شامل دهها عملکرد مختلف میباشد که هر کدام میتواند نرم افزار خاص خود را داشته باشد .
بعضی سازندگان نرم افزارهای بزرگ سعی کرده اند که این نرم افزارها را در کنار یکدیگر مونتاژ کنند ولی هیچ تولید کنند ه ای یک مجموعه کامل از این نرم افزارها نداشته و ندارد . اتصال این نرم افزار با یکدیگر میتواند یک کابوس بزرگ باشد.
شاید بهترین روش برای ترسیم نرم افزار مدیریت زنجیره تامین بدین ترتیب باشد که آنرا به نرم افزاری که در جهت برنامه ریزی زنجیره تامین باشد تقسیم کنید .
نرم افزاری که در جهت اجرای مراحل زنجیره تامین بکار گرفته میشوند .
نرم افزار برنامه ریزی زنجیره تامین  از الگوریتم های خاص ریاضی در جهت بهبود روندها و کار این زنجیره و تامین و پایین آوردن موجودی انبار استفاده میکند . این نرم افزار کاملا" وابسته به اطلاعات ورودی برای دقت بیشتر میباشد . اگر برای مثال شما سازنده کالاهای مصرفی میباشید انتظار دقت عمل در سیستم برنامه ریزی منابع تامین خود را نداشته باشید , مگر اینکه بتوانید اطلاعات دقیق در مورد سفارشات مشتریان به خرده فروشان طرف قرارداد شما , آمار فروش خرده فروشان , توان تولید و محل کالا در اختیار آن بگذارید .
نرم افزارهای برنامه ریزی برای کلیه مراحل زنجیره تامین وجود دارند . بطور حتم ارزشمند ترین ( و در عین حال پیچیده ترین آنها )  نرم افزارهای برنامه ریزی نیاز مشتریان است که مشخص می کنند میزان مورد نیاز تولید کالا برای رفع نیاز مشتریان چه مقدار میباشد .
نرم افزار اجرای زنجیره تامین جهت اتوماسیون بخشهای مختلف سیستم زنجیره تامین بکار میرود .
این نرم افزار میتواند به سادگی انتقال الکترونیک سفارشات از کارخانه و یا کارگاه شما به تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز باشد .
۳-۲ آیا نیاز به نصب نرم افزار مدیریت منابع سازمانی ( ERP2) قبل از نرم افزار مدیریت زنجیره تامین (SCM) میباشد ؟
این موضوع بسیار بحث برانگیزی میباشد . امکان دارد در صورت نیاز به نصب نرم افزار برنامه ریزی زنجیره تامین نیاز به وجود نرم افزار ERP بدلیل وجود نیاز به اطلاعاتی که قاعدتا" در نرم افزار EPR جمع آوری شده است  باشد .
از لحاظ فرض علمی شما نمیتوانید اطلاعات مورد نیاز نرم افزار برنامه ریزی زنجیره تامین را از

۲.Enterprise Resource Planning

سیستمهای قدیمی موجود در شرکت به آن تغذیه کنید ( بطور مثال از صفحات گسترده Excel که در جابجایی سازمان وجود دارد ) ولی به جریان انداختن این اطلاعات با سرعت و دقت لازم از کلیه بخشهای سازمان در عمل بسیار مشکل خواهد بود . نرم افزار مدیریت منابع سازمانی (ERP) به گونه ای است که کلیه این اطلاعات را در قالب یک بسته نگهداری میکند و بدین ترتیب نرم افزار های برنامه ریزی زنجیره تامین میتوانند با اتکا به تنها یک منبع به آخرین اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند . بیشتر مدیرانی که سعی کرده اند نرم افزارهای برنامه ریزی زنجیره تامین را در سازمان خود نصب کنند , اظهار داشته اند که از نصب ابتدایی نرم افزار مدیریت منابع انسانی (ERP) در سازمان خود راضی هستند .
آنها به پروژه های ERP به عنوان نظم بخشیدن به اطلاعات درون سازمانی خود مینگرند. واقعیت این است که نرم افزارهای ERP بسیار گران قیمت و اجرای آنها بسیار دشوار میباشد , در نتیجه ممکن است منطقی باشد که اطلاعات مورد نیاز نرم افزار برنامه ریزی زنجیره تامین بدون نصب ERP برای آن فراهم گردد.
نرم افزارهای اجرایی زنجیره تامین وابستگی بسیار کمتری به جمع آوری دقیق اطلاعات از بخشهای مختلف سازمان دارند و به این ترتیب مستقل از تصمیمات ERP عمل میکنند . ولی احتمال این وجود دارد که نیاز به تبادل اطلاعات بین این نرم افزارها و ERP باشد .
این اصل بسیار مهم است که نرم افزارهای اجرایی زتجیره تامین حتما" امکان یکپارچه شدن با اینترنت , مدیریت منابع سازمانی ERP و برنامه ریزی زنجیره تامین را داشته باشد . برای مثال اگر میخواهید یک سایت اینترنتی خصوصی برای ارتباط با مشتریان خود و تامین کنندگان مواد اولیه خود بوجود آورید حتما" نیاز به استخراج اطلاعات از نرم افزارهای اجرایی زنجیره تامین , برنامه ریزی زنجیره تامین و مدیریت منابع سازمانی و مدیریت منابع سازمانی ERP خواهید داشت که قادر به تبادل آخرین اطلاعات در مورد سفارشات , پرداختها و وضعیت تولید و تحویل کالا باشد .
۴-۲ هدف از نصب نرم افزار مدیریت زنجیره تامین چیست ؟
قبل از فراگیر شدن اینترنت مدیران نرم افزار زنجیره تامین عمدتا" به تقویت امکان پیش بینی نیاز مشتریان و روان سازی زنجیره تامین محدود بودند . ولی ذات ارزان و هم جا حاضر اینتن رنت به همراه استانداردهای ارتباطی جهانی و ساده خود امکانات وسیعی بوجود آورده است . در ح آیال حاضر شما میتوانید زنجیره تامین خود را براحتی به زنجیره تامین یکپارچه تبدیل نمائید بنابراین هدف آن یکپارچه سازی زنجیره تامین است .
 
۵-۲ چه موانعی بر سر راه نصب نرم افزار مدیریت زنجیره تامین وجود دارد ؟
۱ -۵-۲  – بدست آوردن اطمینان تامین کنندگان مواد اولیه و شرکای تجاری .
اتوماسیون زنجیره تامین به این دلیل است که پیچیدگی های آن از مرز سازمان شما فراتر میرود . نه تنها کارمندان شما نیاز به تطبیق روش کار کردنشان دارند , بلکه کارمندان هر تامین کننده ای که برای شبکه می پیوندد نیز نیاز به تطبیق روشهای عملکرد خود دارند . تنها تولید کنندگان بسیار بزرگ و قدرتمند توانایی اجبار کردن دیگران در زنجیره تامین به اعمال چنین تغییراتی را دارند . برای اینکه بتوانید رضایت شرکای زنجیره تامین خود را برای همکاری در این زمینه بدست بیاورید میبایست طبق توافقاتی انتظارات آنها را نیز بر آورده ساخت تا بدین ترتیب همه عناصر این زنجیره به نوبه خود سود ببرند .

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه بررسی تاثیر ERP بر SCM
WWW.elsevier.com/locate/dsw [1]
[۲] ماکوئی ، احمد، مقدمه ای بر برنامه ریزی تولید ،چاپ اول،انتشارات دانش پرور،۱۳۸۳
[۳] شیرمحمدی ،علی، برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها، اصفهان، جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، ۱۳۷۸

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.