مقاله در مورد تشابه مهرهای جیرفت با مهرهای بین النهرین


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد تشابه مهرهای جیرفت با مهرهای بین النهرین دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تشابه مهرهای جیرفت با مهرهای بین النهرین  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تشابه مهرهای جیرفت با مهرهای بین النهرین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تشابه مهرهای جیرفت با مهرهای بین النهرین :

تشابه مهرهای جیرفت با مهرهای بین النهرین

فهرست صفحه
مقدمه ۲
اهمیت آثار ۴
مُهرها ۶

زیگورات ۷
نمونه خط ۸
آراتای باستانی ۹
نقوش ابتدایی ترین ۱۱
سیلو ۱۴
معماری دوره هخامنشی ۲۰
پاسارگاد ۲۱
دیگر شهرها و بناها ۲۲
مهرهای هخامنشی ۲۳
منبع ۲۴

مقدمه
مطالعه بیش از ۲۵۰ مهر کشف شده در جیرفت نشان داد که این منطقه در هزاره سوم پیش از میلاد چهار راه تجارت بوده است. این مطالعات اثبات کرد که شهر باستانی کنارصندل در حوزه‌ هلیل‌رود چهار‌راه تجاری بین افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، خلیج‌فارس و بین‌النهرین بوده ‌است.
آثار به دست آمده از محوطه‌های باستانی هلیل‌رود حکایت از تمدن در خور توجهی دارد. این آثار در جریان کاوش‌های علمی باستان‌شناسان و حفاری‌های غیر مجاز قاچاقچیان، آثار سنگی، سفالی و بقایای معماری از هزاره سوم پیش از میلاد در آنها به دست آمده اند. تاکنون در حاشیه رودخانه هلیل‌رود با ۴۰۰ کیلومتر طول، ۱۲۰محوطه باستانی شناسایی شده است.

“یوسف مجید‌زاده”، سرپرست هیات کاوش در هلیل‌رود در این باره گفت: «مطالعه بیش از ۲۵۰ مهر کشف شده در جیرفت، ارتباط تجاری این منطقه در پنج هزارسال پیش با افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، خلیج‌فارس و بین‌النهرین را اثبات می‌کند. این مطالعات نشان داد که جیرفت چهار‌راه تجاری اقتصادی در هزاره سوم پیش از میلاد بوده‌است.»
او گفت: «علاوه بر وجود نقوش مختلف روی یک مهر، حک امضا تجاری اطلاعات مهمی را درباره نحوه زندگی افراد وارتباط‌های تجاری و اقتصادی می‌دهد. مهرها نشان می‌دهد که تاجران با چه مناطقی تبادل کالا داشته‌اند. مهرهای هر فرهنگ ومنطقه سبک خاصی دارد. با توجه به وجود مهرهای مختلف کشور‌های گوناگون در این مجموعه می‌توان گفت که
جیرفت یک شاهر‌اه بزرگ تجاری در این دوره بوده‌است.»
‌تازه‌ترین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی با هدف اثبات حقانیت ایران در دادگاه‌های بین‌المللی برای استرداد اشیای به غارت رفتن تمدن کهن جیرفت ۱۲ دی به سرپرستی یوسف مجید زاده در منطقه باستانی کنار صندل آغاز شد.
رودخانه هلیل رود از کوه های هزار و لاله زار سرچشمه می گیرد و در طول ۴۰۰ کیلومتر آن تا رودخانه جازموریان، محوطه های تاریخی بسیاری شناسایی شده است.

کارشناسان متوجه میشوند ، محوطه ای که به وسیله روستائیان حفاری شده، زمین بزرگی بوده که محوطه قبرستان شهر کهن بوده است. اشیاء به یغما رفته هدایائی بوده اندکه معمولأ در هر قبری بطور متوسط ۵۰ تا ۶۰ عدد شیئ که برای خدایان همراه با مرده گان در داخل قبور نهاده می شدند. غم انگیز آنکه در اثر رفتار نابخردانه روستائیان تمام استخوانها پودر و نابود شده اند. در حال حاضر بنظر میرسد که تنها باقی مانده بیولوژیک ، از این مردمان که میتوانست اطلاعاتی در مورد هویت و نوع زندگی ایشان به ما برساند از دست رفته است.

قای مجیدزاده و همکارانش کار خود را از منطقه ای جنوبی تر در امتداد “هلیل رود” ادامه می دهند و با کمال تعجب به آثار بیشتری برخورد میکنند. در نهایت، در منطقه ای به وسعت ۵۰ کیلومتر عرض و ۴۰۰ کیلومتر طول جغرافیائی: تمام امتداد “هلیل رود” از جیرفت تا دریاچه هامون ( جازموریان )، آنان به منطقه ای با چندین شهر، گورستان و یک زیگورات عظیم برخورد می کنند، با آثاری از تمدنی بین ۴۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد ( پیش از سلسله های ایلام و سومر ).با پیدایش این آثار میتوان از یک بین النهرین دیگر سخن گفت.

اهمیت آثار
اشیاء پیدا شده مانند جام ها، ظروف مختلف، گلدانها. ساخته شده از سنگ یا گل مخصوص کوزه گری. مزین با نقش و نگارهای برجسته بسیار بدیع از حیوانات، دام، طبیعت، نخل و گیاهان که با نگین های رنگین گرانبها مانند فیروزه، مرمر، یشم ویا مروارید مزین بوده اند. بروی بسیاری از ظروف طرح معماری ساختمان ۲ یا ۳ طبقه به چشم می خورد.
اشکال انسان، پهلوانان و یا حیوانات مانند عقاب، قوچ، گاو، آهو، مار، شیر، عقرب.

کارشناسان از نقوش دام، طبیعت و انسان بروی ظروف و از باز مانده دانه های غلات پی برده اند که این مردم
زندگی کاملأ شهرنشینی توام با کشاورزی، دامپروری، پیشه وری و صنعت داشته اند. در هیچکدام از نقوش اثری از شکار یا جنگ و یا ابزاری که گویای چنین صحنه ها و اعمالی باشد دیده نشده.

مُهرها
خانم هالی پیتمن متخصص مُهرهای منطقه بین النهرین میگوید، مُهرهای یافت شده با نقوش مختلف در منطقه متعلق به تجاری بوده که از نقاط دیگر برای خرید کالا به “جیرفت” میامدند و از این مُهر ها برای مُهر و موم کالا ها استفاده میکردند. تعداد زیاد مهرها و تنوع طرحها نشان میدهد که خریداران زیادی ازنقاط مختلف خارج از منطقه به این شهر میامده اند.

چند سالی بود که کارشناسان به اشیائی با فرم مشابه هم (با نقوش مختلف و مزین به نگینهای قیمتی) در کشورهای مصر، تاجیکستان، مغولستان، افغانستان و بین النهرین برخورد میکردند، بدون آنکه بتوانند مبدأ آنان را پیدا کنند. متخصصین این اشیاء را “کیف دستی” مینامند وتا کنون هیچ کاربرد خاصی برای این اشیاء معلوم نشده بود. اکنون پس از کاوشهای ” جیرفت ” متخصصین پی به مبدأ ساخت این اشیاء گرانبها برده اند. خانم پیتمن و آقای مجید زاده معتقدند که این اجسام برای وزن کردن دقیق سنگها و نگینهای گرانبها استفاده میشده اند. بدلیل تراکم مهر ها و سنگ وزن ها خانم پیتمن معتقد است که ” جیرفت” ” الدورادوی” خریداران سنگهای قیمتی بوده است.

زیگورات
قدیمیترین زیگوراتی که تا کنون در بین النهرین یافت شده مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد، در اوروک ( اورUr -) در پایه ۱۲۰متر در ۱۲۰ میباشد.
پایه زیگورات پیدا شده در کناره “هلیل رود” ( کنار صندال konar sandal -) در پایه ۴۰۰ متر در ۴۰۰ متر و مربوط به میانه هزاره چهارم پیش از میلاد میباشد.

در تحقیقاتی که در زمستان ۲۰۰۵ با کمک دستکاه های الکتریکی ( مقاومت کهربائی ) در تپه باستانی “کنار صندال ” انجام شده، نتیجه مقاومت زمین نشان میدهد که در عمق ۱۲ متری زیر تپه ها ، آثار ولایه هائی به مراتب قدیمیتر از لایه های فوقانی وجود دارند.

نمونه خط
نمونه هائی ازخط بروی گل رس در “هلیل رود ” پیدا شده که به گفته کارشناسان این خط قرنها قدیمیتر از خط میخی ست. این خط یک خط سمبلیک ( symbolic) نیست، بلکه خطی یا ) linear ) است، شامل خطوط مختلف که کنار یکدیگر قرار میگیرند.
لازم به ذکر است که تا کنون خط میخی به عنوان اولین و قدیمیترین نوع خط نوشتاری بح

ساب میامده وزادگاه آن بین النهرین بوده است.

آراتای باستانی
دیر زمانیست که باستا نشنا سا ن در لوح های گلی یافت شده از بین النهرین به نام تمدنی به نام ” آراتا ” برخورد کرده بودند ولی تا کنون اثری از چنین تمدنی پیدا نشده بود.
در یکی از این الواح ” مردوک ” پادشاه سومر ( هزاره سوم پیش از میلاد ) از زبان ” ای نانا ” بزرگترین الهه خدای سومریان، مردم ” آراتا ” را که به تازه گی تحت سلطه سومریان درآمده بودند زنهار میدهد و میگوید که اگر میخواهند پس از شکست تحت سلطه سومر به زندگی خود آزادانه ادامه دهند، باید از گنجینه های گرانبهائی که در اختیار دارند به عنوان خراج به او بپردازند.
در یکی از این الواح مسیر فرستاده مردوک برای بردن پیام به نزد مردم” آراتا ” چنین شرح داده شده است:

از اوروک به آنشان و از آنشان به سمت شرق باید چندین کوه را پشت سر میگذاشته.
آقای مجید زاده و هیئت همراه او اعتقاد کامل دارند که این مسیر، مسیریست که فرستاده از سومر به سمت کرانه های ” هلیل رود ” پیموده است.
بدین ترتیب، یافته های ” جیرفت ” افق دیگری از فرهنگهای شرق را گشوده. امروزه، کارشناسان و خاورشناسان همصدا بر یک باورند که در تاریخ مردم شناسی ۲ دوره وجود دارد. یکی دوره پیش از کشفیات ” جیرفت ” و دیگری پس از کشفیات آن. پس از این کشفیات است که تاریخ تمدن جهان باید از نو نگاشته شود.

دوران پیش از تاریخ
کهن ترین مهرها در هزاره چهارم پ .م.
از گل پخته سنگ گچ وسنگ مرمر سفید و شیری ساخته شده است
دردوران های
بعدی از سنگهای مختلف مانند
سنگ آهن، سنگ یمانی قرمز یا خاکستری، سنگ یشم، یشم ختائی، سنگ سلیمانی، سنگ
جورد، سنگ مرمر سفید یا سیاه، سن
گ بلور، قیر، استخوان، عاج ، عقیق برنگهای مختلف و برنز استفاده می شده است
شکل
مهرهای اولیه دگمه ای یا نیمه کروی، بیضی مخروطی، مکعب و مکعب مستطیل است
دسته ای از مهرهای نیمه کروی یا
نیمه بیضی بشکل حیوان خوابیده است
جنس این نوع مهر ازسنگ مرمر سفید یا شیری و
یا سنگ صابون است و نقش برطرف
مسطح مهر نقر است
بر مهرهای دگمه ای شکل مکشوفه از سیلک در کاشان و تپه حصار در دامغان و تپه گیان در نهاوند و

شوش، به همان طریق نقش کنده شده است
در نوع دیگر که لوله استوانه ای
سیلندر
شکل است، نقوش بر بدنه آنها کنده شده است
در وسط مهرها چه مدور و چه دگمه
ای شکل و چه لوله ای سوراحی برای گذراندن تسمه یا بند کردن آنها در نهایت دقت تعبیه شده است
نقوش ابتدائی ترین
مهرها از خطوط ساده هندسی یا خطوط هندسی تزئینی، حیوانات ، حشرات و خورشید و ستاره و انسان که همراه با حیوان است
و درحقیقت حامی حیوانات یا خدای حیوانات محسوب می شود، و یا مقام روحانی دارد، تشکیل یافته است
برگزیدن نقوش
حیوانی و انسانی یا نیمه حیوانی و نیمه انسانی و یا صور فلکی برای مهر، عوه بر آنکه عمت مشخص صاحب مهر است،
برای انسان آن روز که دائم مواجه با هر گونه مصائ
ب و خطرات مختلف زمینی و آسمانی و درد و رنگ بوده است و هراسی
خاص از دنیای ناشناخته که در آن می زیسته داشته، بمنزله طلسمی نیز محسوب می شده که مالک آنرا در پناه خود از شر ارواح
پلید نگه می داشته است

بدون تردید وضع نابسامان و متزلزل انسان، او را وا می داشت ت
ا راهی برای بهتر زیستن و بقاء خود پیدا کند و به وسیله ای آم
روحی و جسمی خود را تسکین دهد و بتواند در مقابل شدائد و سختی ها مقاومت ورزد
این امر جز از راه پیوند با قدرت های
ناشناخته ای که او را از هر سو احاطه کرده بود میسر نبود
لذا برای توسل جستن و ارتبا

ط یافتن آن با آن نیروهای نامرئی نقشی
بکار می برد که مظهر خدایان و ارباب انواع بود
هنگامی که انسان مهرهائی را که با چنین نقش هائی منقور بود با خود داشت،
بنوعی احساس آرامش و امنیت دست می یافت
در مرحله تکامل تمدن ما قبل تاریخی که آغاز دوران کشاورزی و فعالی
ت زراعی و اهلی کردن حیوانات است با وجود مشکت
مختلف که در وضع معیشت اقوام بنا بر نامساعدبودن شرایط طبیعی یا کمی بارندگی روی می داد، معهذا پیشرفتی در وضع
مدنی از قبیل خانه سازی و کوزه گری، با ساختن ظروف منقوش و اشیاء کوچک مسین حاصل گردید
به موازات تحول ما
دی
زندگی بشر، در حفظ و نضج ثمرات ان نیازمند دگرگونی های معنوی و ماوراء الطبیعه نیز ضروری و غیر قابل اجتناب بود
به این
________________________________________
Page 2
جهت ما در این دوره بنابر روایات افسانه ای کهن با تجسم تصویر ارباب انواع یا مظاهر آنها بصورت انسان یا نیمه انسان و نیمه
حیوان یا غول ها و
یا قهرمانانی که به مناسبت قدرت جسمی و توانائی و برتری خود، در آزمائی با انسانها یا حیوانات جنبه نیمه
خدائی بخود گرفته اند برمیخوریم
نقوش دیگری مبارزه حیوانات با یکدیگر، یا انسان با حیوان یا انسان با غول ها و حیوانات افسانه ای را که روی دو پا برای
مبارزه

ایستاده اند نشان می دهد که نمادی دنیای ناشناخته آن روزگاران است
بسیاری از مهرها دارای نقوش متنوعی است که نمایانگر گذران زندگی افراد است مانند شکار، حراست گله و رمه، کشاورزی،
صید ماهی، کوزه گری و انواع کارهای دستی دیگر
نقوش دیگری نیز حیوانات مختلف، جدال
آنها، آغل ، مخازن غله
سیلو

معابد را مجسم می سازد
بر تعداد زیادی ازمهرهای لوله ای شکل نقوشی از مظاهر طبیعت نقر گردیده است مانند درخت زندگی، مظهر فراوانی، رب النوع
روئیدنیها، مار که مظهر آبهای زیر زمینی است، اجرام سماوی مانند قرص خورشید، هل ماه و ب
سیاری از ایزدان یا مظاهر آنان
که در مباحث گوناگون درباره آنها گفتگو خواهد شد
.
بر تعداد زیادی از الواح گلی عیمی مقدم
دوره دوم هزاره چهارم پ
اثر این نوع نقوش دیده می شود
شیوه کاراین بود که
مهرهای
لوله ای شکل را بر روی خمیرگل که هنوز کام خشک نشده بود می غلطاندند، تا اثر نقش بر جای ماند
در موارد بسیاری عمات روی سلیندرها نمونه خط است، زیرا پیدایش خط تصویری در ناحیه عیم مقارن به همین دوره بوده
است
همچنین اعداد و ارقام به ترتیبی ساده و ابتدائی
بر مهرها مشاهده می شود
در نقوش این دوران ارتباط هنری بین عیم
شوش
و بین النهرین
سومر
به چشم می خورد
زیرا عیم با همسایگان
غربی خود دائم در تماس بوده است و این تماس ها یا از راه داد و ستد، بطریق دوستانه، انجام می گرفت یا با برخوردهای
خصمانه، که
در هر دو صورت موجب نفوذ فرهنگ و نزدیکی بین این ملتها می گردید
لذا در نقوش مهرها تاثیر برخورد این

چنانکه دررفت و آمد و آمیزش شوشیان با مردم سیلک
کاشان
همین مختصات درآثار آنان
پیداست
در کاوشهای بانقطاع که ازحدود یک قرن پیش ت
ا کنون در شوش و نواحی مختلف عیم انجام گرفته، آثار متنوعی مربوط به
تمدن و فرهنگ عیمی بدست آمده است
.
سبک کنده کاری ساده و موضوعات منقوش شامل اشکال هندسی و انسان و
نباتات و حیوانات است که با وجود قدمت تا حدی به سبک تقلید حقیقی از طبیعت و از لحاظ هنر تزیی
نی و تصویری بسیار جالب
توجه می باشد

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.