کارآفرینی شرکت خدمات چاپی و تبلیغاتی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  کارآفرینی شرکت خدمات چاپی و تبلیغاتی دارای ۶۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآفرینی شرکت خدمات چاپی و تبلیغاتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآفرینی شرکت خدمات چاپی و تبلیغاتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآفرینی شرکت خدمات چاپی و تبلیغاتی :

برخی از اطلاعات فنی مورد نیاز :
چاپ :
چاپ فن قرار دادن نوشته و تصویر، معمولاً به وسیله مرکب، بر روی کاغذ یا دیگر سطوح است.
چاپ امروزه فرآیندی انبوه صنعتی است و بخش اساسی صنعت نشر و بخشی مهم از فعالیت‌های اداری و حکومتی است.
واژه «چاپ» (و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ») را به احتمال برگرفته از واژه چینی چاو دانسته‌اند.

انواع چاپ
چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می گردد. مهم ترین این روش های عبارت‌اند از:
• چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات
• چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی
• چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین

طراحی گرافیکی (تجاری ، تجاری و تبلیغاتی )
طراحی موفق آرم تجاری :

مشتریان اغلب به آرم شرکت‌ها توجه زیادی نشان می‌دهند، زیرا این علامت‌ها بر “ارزش” محصولات و خدمات می‌افزایند. گاه این “ارزش” به مهم‌ترین عامل تحریک کننده‌ مشتریان برای خرید و استفاده ‌از محصولات و خدمات ، تبدیل می‌شود.

این جا است که علامت تجاری و یا آرم معنایی گنگ می‌یابد. قبل از هر چیز این “ارزش” دقیقا به چه معنا است؟
ارتباط نوع محصول و نام شرکت و ارزش مطروحه نیز بسیار با اهمیت است. حرفه‌ای‌های بازاریابی، همه‌ این موارد را تبلیغات می‌نامند.مشتریان عاشق تبلیغات هستند، بنابراین آرم ها را نیز دوست دارند. خبرگان در امر بازاریابی، انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی می‌دانند.

حال، راز طراحی موفق یک آرم چیست؟
قبل از پاسخ به این سؤال، بیایید سه رویکرد رایج بسیاری از بازاریابان را در توسعه وطراحی آرم، با کمک گرفتن از انس های تبلیغاتی مشاورین و مؤسسات طراحی آرم، بررسی کنیم.
البته این نظریات اغلب پایه واساس درستی ندارند و از نظر من این افراد تاکنون نتوانسته اند علامت تجاری موفقی طراحی کنند. به هر حال این سه رویکرد عبارتند از:

۱- دکوراسیون
۲- الحاق
۳- Golem
در روش اول این طور به نظر می رسد که تمایز، عاملی برای جلوه بیش تر است. متخصصین با اشاره به نام‌ها و نشانه‌های طراحی شده اظهار می کنند: “ما آرم‌هایی متمایز از رقیبان خود، طراحی می کنیم، به این ترتیب مشتریان، ما را از بقیه تمیز می‌دهند.”

این روش، رویکردی کاملا ابتدایی است و برای افزایش اعتبار باید آن را با عواملی از دو رویکرد دیگر تلفیق کرد.

روش”الحاق”، ارزش‌های مربوط به آرم و سایر مفاهیم مورد نظر را به اسم، نشانه و هم‌چنین موضوعات مربوط به رویکرد قبلی اضافه می کند. روند منطقی این جریان به این طریق پیش می رود:
مشتری، آرم و “ارزش” های افزوده به آن را که به شکلی زیبا تصویر شده، در پیغام های الکترونیکی دیده، بلافاصله احساس می کند که این علامت تجاری نیازهای اورا برآورده می‌کند. طرفداران طراحی آرم های احساساتی ادعا می‌کنند، آن ها نیز تقریبا از این روش استفاده می کنند. (مثلا آنها در تبلیغات، احساسات را برانگیخته و آن را تحریک می کنند).
در رویکرد سوم، بازاریابان، سعی می کنند، تبلیغات‌شان با هویت انسانی و شخصیت پردازی همراه باشد. به این ترتیب مشتری با آرم ارتباط برقرار می‌کند.
به عقیده نویسنده، این سه نگرش، شرکت ها را به بیراهه کشانده، موجب شده پتانسیل و نیروی لازم برای طراحی آرم را ندیده بگیرند.

اما رویکرد دیگری هم وجود دارد، که به نظر من سودمند‌ترین روش است. کارآمدی این روش را تحقیقات و نظریات روان شناسانه و جامعه شناسانه ثابت کرده‌اند.
منطق توسعه‌ طراحی آرم با “ارزش” افزوده، به نحو شگفت‌انگیزی مشابه منطق توسعه‌ تولیدات است. در هر دو مورد، ابزار یا وسیله ای تولید می‌شود که به درد مشتری بخورد. برای رفع احتیاجات مشتری، دانستن نوع این احتیاجات اهمیت زیادی دارد. از دید من، تصمیم مصرف کننده برای خوشحال بودن، استراحت، سرگرمی، تقویت اعتماد به نفس، خیال پردازی یا هر مورد روحی دیگر؛ همان “احتیاجات” او را تشکیل می‌دهند.

مصرف‌کنندگان، هنگام دست یابی به اهداف و امتیازات تجربی، احساسی، روانی و اجتماعی درست مانند تلاش برای دست‌یابی به اهداف حقیقی و ملموس، مصمم و هدف‌مند هستند. علامت‌های تجاری توأم با “ارزش”‌ های افزوده، ابزاری برای کمک به مصرف‌کنندگان در دست‌یابی به این اهداف هستند. این ابزار، عوامل کمکی و به زبان دیگر، عوامل کمکی اجتماعی هستند.

در حقیقت یک آرم بدون یک سناریوی متقاعدکننده‌ برای افراد، آرم نیست. این علامت ممکن است به آرم، شباهت داشته باشد؛ نام، نشانه و ویژگی‌های تصویری شناخته شده‌ای داشته باشد و حتی از روش های تبلیغاتی نیز استفاده کند، اما مصرف‌کنندگان به این محصول بی‌اعتنا می باشند.

تمام روش های نوین و موفق در امر تولید محصولات و ارایه‌ خدمات، در مورد طراحی آرم نیز چاره ساز است، شرط لازم وکافی برای موفقیت، فراهم‌کردن چیزی برای مشتری است که به آن نیاز دارد ولی نمی تواند خیلی سریع به آن دست پیدا کند;به این دلیل که تهیه آن برای مشتری کاری دشوار، پیچیده، پرزحمت، خسته کننده و گسترده است.
مطابق این رویکرد، آرم شرکت ها مسائلی با هویت انسانی نیستند و هم‌چنین خارج از فکر مشتری هویت ندارند. آنها فقط ابزار هستند،به همین سادگی ؛ ابزارهایی برای دست یابی به هدف نهایی.

احساسات را نمی توان به علامت های تجاری تزریق کرد؛ بلکه اگر به عنوان یک منبع سودمند در نظر گرفته شوند، احساسات را بر می‌انگیزند. احساسات مثبت، نتایج مستقیم این انتظارات هستند. سمبول های مختلف (نام، نشانه، فونت، نمادهاو;) بر خلاف انتظار تأثیر زیادی ندارند؛ آن ها در حقیقت، نشانه‌هایی هستند که ما را برای رسیدن به هدف اصلی هدایت می‌کنند.

انتخاب و طراحی آرم ۱۰ مرحله‌ی مختلف دارد، یعنی ۱۰ روش مختلف طراحی موفق یا کارامد برای کسب درآمد :
۱ ارتباط طراحی آرم با سود دهی مستقیم

۲ اصل اولیه‌ طراحی آرم، در نظر گرفتن ارتباط آرم با اسم و سایر نمادها با سود آشکار و محسوس است. (نتیجه‌ای ملموس یا تجربی). این سود را یا خود محصول به تنهایی ایجاد می‌کند و یا اجزای تشکیلات بازاریابی. این اصل مهم را همواره به یاد داشته باشید.
۳ آرم‌های موفق با رعایت این اصل به موفقیت رسیده اند. درست است که در این مرحله خود آرم به تنهایی اهمیت چندانی ندارد، اما تا اندازه ای باید به آن توجه کنید.

۲ طراحی متنی با تأثیر روانی
یک متن مؤثر بر احساسات، مفهوم یا اصلی سازمان یافته است، که مشتری را به یک سری عوامل نامربوط ولی تأثیرگذار (مانند تمام فعالیت‌های بازاریابی یک شرکت) مرتبط می کند.
در این موارد، متن انتخاب شده، تأثیر و سود مورد نظر را تضمین می‌کند.

به عنوان مثال: وقتی به طور اتفاقی در قلب منهتن به اسامی دو هتل Hudson و Royalton بر می خورید، انتظار خدمات در سطوح عالی دارید.اما اگر در هتلی به اسم Boutique Hotel باشید، تجربه‌ی متفاوتی است. کلمه‌ی Boutique Hotel خدمات بسیار متفاوتی نسبت به سایر هتل‌ها از این زنجیره ارایه می دهد- بعضی وقت‌ها تفاوت‌هایی بین خدمات دو اتاق در یک هتل. در واقع این تاثیر روانی نام‌ها و متن های انتخابی است که شما را وادار می کند به دنبال کشف تفاوت‌ها باشید.

۳ کسب تجربه
در این جا می‌خواهم از تأثیر هیپنوتیزم کننده‌ی طراحی آرم صحبت کنم. شما با یک انتخاب درست، در مشتری انتظارات و آرزوهایی ایجاد می‌کنید، که تولیدات به تنهایی نمی‌توانند از پس این کار برآیند. به عنوان مثال: اسم نوشابه‌ی Red Bull ، در مصرف کننده این حس را به وجود می‌آورد که پس از نوشیدن آن، در کنار تأثیرات مثبت فیزیکی موج عظیمی از انرژی به او منتقل می‌شود.

 

۴ طراحی آرم‌هایی که خود معرف خود باشند
در این جا از سمبول‌هایی استفاده می‌شود که برای همه شناخته شده باشند. این روش انتخاب آرم، مصرف کننده را وا می‌دارد به شناخت جدیدی از خود برسد و در حقیقت به هنگام استفاده از این محصولات مکالمه‌ای درونی با خود برقرار کند) برای این که عزمش را در انتخاب محصول جذم کند). در عین حال اینگونه آرم‌ها عاملی برای ایجاد ارتباط بین افراد مختلف نیز هستند(به هنگام مجاب کردن افراد برای استفاده از این محصول).

 

۵ ایجاد وسیله ای برای انتقال پیام
نقش آرم در این رویکرد، ایجاد سمبولی متفاوت ودر عین حال شناخته شده است. چنین آرمی مصرف‌کننده را قادر می‌سازد نظرات جالب توجه و احساسات خاص در مورد آن بیان کند. شرکت بزرگ تجارت الماس De Beers با معرفی الماس به عنوان عامل ایجاد ارتباط بین افراد از الماس به عنوان عامل تحریک‌کننده‌ احساسات و همین‌طور وسیله‌ی ابراز احساسات مشتری استفاده کرد. در سپتامبر۲۰۰۳ این شرکت از ابزار جدیدی برای انتقال پیام‌ها استفاده‌ کرد، زنی با حلقه ی ازدواج در دست راست و به معنی استقلال و عدم نیاز به جنس مخالف. (برخلاف حلقه در دست چپ که اغلب سمبول نیاز و وابستگی است).

 

۶ ایجاد یک جایگاه اجتماعی/ فرهنگی
در این جا هدف، ایجاد یک جایگاه اجتماعی و فرهنگی به عنوان راهنمای مشتریان است. این راهنما مشتری را از آن‌چه که در اطرافش می گذرد، هنجارهای اجتماعی و هر چیز خوشحال‌کننده، آگاه می‌سازد. شرکت Apple با تولید کامپیوترهای شخصی (نه تنها به عنوان ابزار کار بلکه به عنوان وسیله‌ای برای خود‌شنا‌سی وشکوفایی خلاقیت) گام بزرگی در این امر برداشته است. در واقع این آرم، با ایجاد انقلابی فرهنگی امکان شکوفایی خلاقیت را برای عامه‌ی مردم ایجاد کرد.

۷ در نظر داشتن اهداف متعالی
شما با فعالیت خود‌ ، زمینه را برای دست‌یابی افراد به اهداف بزرگ، فراهم می کنید؛ اهدافی که چه بسا افراد نمی توانند به تنهایی به آنها دست پیدا کنند. فروشگاه Body “فروش” را وسیله‌ای برای کمک به حفاظت از محیط زیست و یاری کردن افراد مشتاق به این کار، قرار داد.

۸ زندگی در دنیای خیال
دل بستن به یک آرم و انتخاب آن از جانب مشتری شاید به این دلیل باشد که فرد از این طریق می‌تواند، مانند دنیای خیال رفتار کند، یا جوری عمل کند که در واقعیت، جرأت انجام آن را ندارد یا نمی خواهد هزینه‌ انجام آن را بپردازد.

ایجاد یک ژیمناستیک عاطفی
اغلب به جای عمل به برخی خواسته‌های درونی، به دلیل احترام به قوانین زندگی از آنها چشم‌پوشی می‌کنیم. برای جلوگیری از فرسودگی، ورزش می‌کنیم. همین‌طور به عنوان یک ورزش حسی، به تماشای فیلم می‌پردازیم که شاید چندان قانونی یا پذیرفته در قوانین زندگی ما نباشند. آرم هایی مانند Sicily از شرکت Dolce & Gabbana اجازه‌ی کسب چنین تجربه‌هایی را به ما می‌دهند.

۹ امکان خیال پردازی
درست مانند مورد آخر، این رویکرد به طراحی آرم به مشتری کمک می‌کند تا واقعیات بیرون را به موضوعات تخیلی تبدیل کند.مشتریان، اغلب درباره ی قدرت‌طلبی، تسلط، بزرگی، موفقیت، عشق، قتل و مانند این ها خیال پردازی می‌کنند.آرم Timberland جوری طراحی شده بود تا مشتریان درباره ماجراجویی های شجاعانه در مقابل نیروی طبیعت به خیال پردازی بپردازند.
موارد ذکر شده در بالا، انواع مختلف”ارزش” افزوده به کالا هستند.در حقیقت، به کمک این روش ها می‌توان به ایجاد ارزش‌های مؤثر فکر کرد وآرم ها ابزارهایی برای دست‌یابی به این هدف هستند.
این ۱۰ رویکرد،به اعتقاد نویسنده، تفاوت‌های بین آرم های” مبتدی” و “حرفه‌ای” را آشکار می‌کنند.
آرم درلغت یعنی نشانه، طراح آرم باید بدونه که می خواد نماد ونشانه ای از یک مکان خواه تجاری یا فرهنگی و; رو به تصویر بکشه .
برای هر جا که بخوای کار کنی سلیقه مشتری شما رومحدود خواهد کرد مثلا طبق تجربه دیدم بعضی ها اسرار دارن توی آرمشون انشا بنویسن (سال تاسیس. تعداد شرکا .نام بلند بالا شرکت اگه مشهدی باشه باید توس رو هم به ته آرم هر جور شده بچسبونید )

با تمام این اوصاف خلاقیت طراح حرف اول رومیزنه .
۱) یه آرم خوب آرمی که در یه نگاه به ببیننده چیزی بگه جذبش کنه ،اونو وادار کنه باز هم به اون نگاه کنه پس باید طرح کلی آرم مفهموی داشته باشه .

۲) توی طراحی آرم بهتره از خط های نازک با پیچشهای ظریف اون هم نه به تعداد زیاد استفاده بشه ، البته باز هم به طرح بستگی داره .
۳)برای طراحی آرم به محصولات اون واحد تولیدی یا خدمات موسسه مذبور توجه کنید ابتدا از محصولات تصاویری رو نگاه کنید وسعی کنید به صورت شماتیک از اون محصولات شکلی بکشید وبه قول طراح ها اتود بزنید. (کاری که امیر آقا دائم انجام میده )

 

۴)نام مکان یا موسس اون رو روی کاغذ بنویسید ومثل مرحله قبل سعی کنید با ترکیبی از طرح و متن شکلی بکشید ، توی این مرحله اگه از حروف لاتین استفاده کنید جذابیت بیشتری به کارمی دید چون حروف لاتین با اشکال هندسی به راحتی ترکیب میشن وطرح زیبای روبه وجود می آرن .

این آرم از نام محصول برای طراحی استفاده کرده نه از نوع محصول میبینید که کار جالبی شده.

۵)اگر امکانشو دارید به آرشیوی از آرم ها نگاه کنید خصوصا آرم های که مربوط به محصولات مورد نظر شما میشن .این کار به شما ایده می ده .فقط سعی کنید کپی برداری نکنید تا ذهنتون محدود نشه.
در این آرم از شکل خود محصولات برای طراح کمک گرفته شده.

 

اصول طراحی آرم :
۶)قطعا یه طرح کلی توی ذ هنتون شکل گرفته اونو روی کاغذ بیارید ممکنه چند طرح به فکرتون برسه همه اونها رو بکشید .

۷)حالا با استفاده از ابزارهای یه نرم افزار طراحی سعی کنید طرحی رو که کشیدید باز سازی کنید .میتونید اول طرح رو اسکن کنید.
اگرآرم طراحی شده فقط یه تصویر بود در صورت لطمه نخوردن به طرح نام مکان رو پایین آرم بیاریید.

۹)آرم خوب آرمی که شلوغ و پر نباشه .گاهی اوقات میشه با دو یا چند خط یه آرم زیبا خلق کرد .آرم باید ساده وشکیل باشه.

به این آرم نگاه کنید از خوطوط درهم وپیچیده زیادی استفاده کرده وخیلی ساده مفهوم رو رسونده.

توی این آرم فقط از یک تصویر استفاده شده وهیچ توضیح متنی در اون دیده نمیشه .

اما توی این یکی در پایین آرم توضیحاتی با فونت کمیک بر اساس نوع آرم آورده شده .

طراحی پوستر و کاتالوگ :
شاید مهمترین نکته ای که در طراحی پوستر و طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شود این باشد که طراحی آن بتواند باعث جلب نظر بیننده در هنگام مشاهده آن از میان چندین کاتالوگ و پوستر دیگر شود. در برخی مواقع حتی ساده ترین طرح نیز باعث این جلب نظر خواهد شد که در نظر گرفتن شرایط روانشناسی فرد را می طلبد . این خود مهمترین نکته ای است که طراح با توجه به نوع فعالیت سفارش دهنده اقدام به آن می نماید .

در گام دوم ، نکته مهم با توجه به کم بودن فضای تبلیغ ، ارائه توضیحات مختصر و البته تاثیرگذار در ذهن بیننده می باشد . خلاصه مهمترین و بارزترین فعالیت کارفرما و نکته ای که باعث تمایز آن از سایر رقبا می شود می تواند از جمله این توضیحات باشد.

در نظر گرفتن این دو نکته در زمان طراحی کاتالوگ یا طراحی پوستر کافی است تا سفارش دهنده از میان بازدید کنندگان فراوان آن پوستر و یا کاتالوگ مشتری خود را بیابد .
در نظر گرفتن استاندارد های چاپ در هنگام طراحی پوستر یا طراحی کاتالوگ برای یکدست در آمدن طرح به وجود آمده توسط کامپیوتر و طرح چاپ شده ، تبدیل حرفه ای سیستم RGB به سیستم CMYK و حذف رنگ های مورد استفاده در سیستم RGB که در سیستم CMYK وجود ندارد ، افزایش dpi استفاده شده در تصاویر برای استفاده در سیستم چاپ با کمترین افت کیفیت از جمله شرایطی است که برای هر طراحی استاندارد می بایست در نظر گرفته شود .

شرکت یاقوت با بهره گیری از متخصصان واحد گرافیک خود و با توجه به نیاز های شما در راستای طراحی کاتالوگ و طراحی پوستر و بروشور تبلیغاتی سعی بر آن دارد تا آنچه شما مد نظر دارید را به مخاطبان ارائه دهد .

پوستر
در اواخر قرن نوزدهم میلادى بر اثر تحولات مصورسازى و پیوند نزدیکى که بین نقاشى و چاپ برقرار شده بود، پدیده تازه‌اى موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد بوجود آمد.
پوستر بعنوان نوعى طرح گرافیکى به مقوله نمایش و تبلیغ تعلق دارد که در آن باید تصویر و کلمات به شکل مختصر، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یادماندنى باشند.
پیش از چاپ سنگی، پوسترها مانند کتاب به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالب‌هاى چوبى چاپ مى‌شدند.

با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی، این امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثیر کنند. در این دوره معمولاً نقاشان طر‌ح‌هاى پوستر را نقاشى مى‌کردند. تصویر بصورت دستى بر سطح مستویى لوح چاپ منتقل مى‌شد. این روش تا بعد از جنگ دوم جهانى هم رواج داشت.

پوسترهاى نمایشى اولین نمونه از آگهى‌هاى دیوارى بودند که ضمن تحول، اصول و قواعد پوسترسازى را پى‌ریزى کردند. این آگهى‌ها مربوط به تماشاخانه‌هاى متعددى بود که در اروپا وجود نداشت. پوسترهاى مصور آن دوره علاوه بر تبلیغ در مورد تماشاخانه‌ها، مغازه‌ها و حراج‌ها و وسایل حمل‌‌‌‌ونقل، در عرصه تبلیغ کتاب نیز رواج داشت. این پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ مى‌شد. در حوزه هنر پوستر دهه آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک بیش از دیگران مى‌درخشید. پوستر رنگى مصور با نام ژول شره، هنرمند فرانسوى آغاز مى‌شود

هنرمندان پوستر این دوره، آزادى زیبایى‌شناختى و جسارت خلاقانه‌اى را به نمایش گذاشتند، که با اولین تجلیات اختراعات فن‌آورانه در تولید و تکثیر آثار گرافیکى همراه شد.
لیتوگرافى در اواخر سده نوزدهم به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ یکدست را چاپ کند و از رنگ بهره برد. و به طراح امکان داد تا حروف‌نگارى خاص خود را انجام دهد. این کنترل بر چاپ آغاز طراحى گرافیک بود. بعدها فن‌آورى‌هاى عکاسى و رایانه‌اى در تولید و تکثیر تصویر و متن نقشى اساسى یافتند.

رایج‌ترین شیوه چاپ تا دهه ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود (نوعى چاپ برجسته از قالب‌هاى فلزى فتوگراوور و حروف).

در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسل جدیدى از طراحان شروع به استفاد هاز قابلیت‌هاى رایانه کردند. طراحان گرافیک یکصد سال پس از آنکه هنرمندان رسانه جدید لیتوگرافى را به خدمت خود در آوردند. فن‌آورى‌هاى نوین را براى تحت کنترل در آوردن تولید متن و تصویر بکار بردند.
همانطور که چاپ و مطبوعات یکباره در ایران رواج یافت، اشکال مختلف پوستر نیز بطور ناگهانى ظاهر و براى مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اولین پوسترهاى چاپ شده در ایران مصوّر نبوده و غالباً شامل اطلاعیه‌هاى دولتى و غیردولتى بود که در معابر و مجامع عمومى نصب مى‌شد. این آگهى‌ها از هر نوع عناصر بصرى جالب تهى بودند. در سى و چند سال گذشته همراه با گسترش امکانات چاپ و آموزش هنر گرافیک در مدارس هنری، هنر پوستر جاى خاص خود را در ایران پیدا کرد.

توسعه تبلیغات براى کالاها و مؤسسات تولید و خدماتى و غیهر موجب رواج پوسترهاى تجارى شد و به موازات آن پوسترهاى فرهنگى و هنرى نیز رواج یافت.
اکنون پوسترهاى متنوع که حاوى پیام‌هاى مذهبى و سیاسى و فرهنگى مى‌باشند، سراسر شهر را پوشانده است. پوستر بدلیل استفاده از عناصر بصری، نقش مهمى در القاى پیام دارد. این عناصر بصرى با کادربندى و ترکیب‌بندى مناسب عناصر موضوع و استفاده از نشانه‌ها و علائم ساده تصویرى قابلیت انتقال سریع‌ترى به آن مى‌دهد.

طراحی پوستر :
شاید مهمترین نکته ای که در طراحی پوستر و طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شود این باشد که طراحی آن بتواند باعث جلب نظر بیننده در هنگام مشاهده آن از میان چندین کاتالوگ و پوستر دیگر شود. در برخی مواقع حتی ساده ترین طرح نیز باعث این جلب نظر خواهد شد که در نظر گرفتن شرایط روانشناسی فرد را می طلبد . این خود مهمترین نکته ای است که طراح با توجه به نوع فعالیت سفارش دهنده اقدام به آن می نماید .

در گام دوم ، نکته مهم با توجه به کم بودن فضای تبلیغ ، ارائه توضیحات مختصر و البته تاثیرگذار در ذهن بیننده می باشد . خلاصه مهمترین و بارزترین فعالیت کارفرما و نکته ای که باعث تمایز آن از سایر رقبا می شود می تواند از جمله این توضیحات باشد.

در نظر گرفتن این دو نکته در زمان طراحی کاتالوگ یا طراحی پوستر کافی است تا سفارش دهنده از میان بازدید کنندگان فراوان آن پوستر و یا کاتالوگ مشتری خود را بیابد
مقصود از اینگونه ارائه اینست که پوستر به نحوی تهیه گردد که شرکت کنندگان در یک محیط صمیمی و در زمانی کوتاه ومشخص از مطالب کلیه مقاله های ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را یافته و با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهیه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئیات بیشتری را جویا شود که دریافت این حجم از اطلاعات و درزمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهی کمتر امکان پذیر می باشد.

پوستر:
پوستر باید جذاب ، گویا ، مختصر ومفید بوده وبه خوبی سازماندهی شده باشد. پوستر باید تعداد محدودی از ایده‌های اصلی رابیان داشته وذهن مخاطب راباداده‌ها وتوضیحات اضافی مخدوش نسازد.
یا آفیش”AFFICHE” یا پلاکات “PLAKAT” صفحه چاپ شده یا دست نوشته ای است که به منظور آگاهی مردم از چیزی روی دیوار نصب می کنند.
معنای اصلی پوستر همان اعلان یا خبر یا آگهی است آنهم آگهی مصور که در اوایل برای آگهی های تجاری از آن استفاده می شده و منشا به و جود آمدن پوستر نیز آمریکا و اروپاست و دلیل آن هم بوجود آمدن تکنولوژی چاپ می باشد.لذا هدف عمده پوسترها در آغاز و در غرب صرفا تجارت بوده و بعدها عده ای مخصوصا گروههای مختلف سیاسی از آن جهت مواضع خود استفاده نمودند.در حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ سال پیش ماشین چاپ سنگی در ایران وارد شد و ابتدا پوستر بصورتی مختصر و در چاپ تک رنگ، ارائه می شد.

اندازه :
کلیه پوسترها بایدقابل نصب درتابلویی به ارتفاع۱۵۰ وعرض ۱۰۰ سانتیمتر ، مطابق دستور العمل زیر تهیه شده باشد:
عنوان پوستر ونام نویسنده ( گان ) :
عنوان پوستر وعناوین داخلی باید کوتاه وگویا باشد . نام خانوادگی ، نام وآدرس نویسند(گان) به ترتیب درزیر عنوان پوستر آورده شود.
پوستر باید شامل قسمتهای زیر باشد:
خلاصه : چکیده ای از مطالب ارائه شده درمقاله

مقدمه : مختصر ومفید بوده وبیانگر اهداف پژوهش باشد.
روش ها : ترجیحاًً فهرست‌وار یابصورت فلوچارت تهیه شود.
نتایج : شامل جدول ، نمودار ، شکل‌ و عکس‌ همراه باتوضیح مختصری درموردآنها.
نتیجه‌گیری: شامل خلاصه‌ای از نتایج ومقایسه باتحقیقات دیگران بااشاره به مکانیسمها
سازماندهی مطالب:

کلیه مطالب وبخش‌های پوستر باید به ترتیب وپشت سرهم ازبالا به پایین دریک یاچند ستون تنظیم گردد.
متن:
برای نگارش متن اندازه کلمات باید بگونه‌ای باشد که ازفاصله ۲متری براحتی قابل خواندن باشد.
درشکل زیر نمونه ای از یک پوستر ارائه شده است که برحسب مورد می توان درتعداد ستونها یا ردیف‌ها تغییراتی ایجاد کرد.

راهنمای تهیه پوستر
۱ عنوان مقاله با حروف درشت در بالاترین سطر نوشته شود.
۲ نام نویسنده (گان) مقاله و محل انجام پژوهش خوانا قید شود.
۳ متن گویا و رسا باشد.

۴ از به کار بردن اصطلاحات غیر معمول خودداری شود.
۵ ابعاد پوستر باید ۹۰-۷۰ سانتی متر در ۱۲۰-۱۰۰ سانتی متر باشد.
۶ توجه شود تا حروف به اندازه کافی بزرگ باشد. به گونه ای که از فاصله ۵/۱ متری قابل خواندن باشد.
۷ مقدمه، مواد و روش ها، یافته ها، بحث و نتیجه گیری طبق اصول مندرج در نحوه تهیه خلاصه مقاله آورده شود.
پوستر برگی ا زکاغذ گلاسه یا معمولی و به قطع ۶۰- ۹۰ سانتی متر می باشد . دارای کلمات ، تصاویر و سمبل هائی است که یک پیام را القا می کند و برای سه هدف به کار میرود .
۱-اعلام رویدادها و برنامه ها ی مهم

۲-ارائه توصیه های مفید و اطلاعات لازم در مورد یک موضوع
۳-تشویق به انجام یا منع از انجام یک کار
پوستر ها عموما برای آموزش توده مردم به کار میرود و د رمکانهای شلوغ ، و نمایشگاه نصب میشود .

پوسترها به دو دسته کلی یک نظری و چند نظری تقسیم میشوند :
پوستر های یک نظری :
با حداقل کلمات یا تصاویر ، یک مطلب یا مفهوم منفرد را بیان می کند . هر کس ، با یک نگاه و بدون هیچ توضیح اضافه می تواند معنی آن را دریافت کند . نمونه آن پوستری است که در راهروی بیمار ستان افراد را به سکوت دعوت می کند .

پوستر های چند نظری :
مطالب و تصاویر زیادی را در خود جای می دهد . برای درک منظور ، به زمان بیشتری نیاز دارد . این نوع پوستر نیز نیاز به توضیح شفاهی ندارد .
هر پوستر به طور معمول از اجزا زیر تشکیل می گردد .
۱- شعار اصلی پوستر
۲- تصویر یا تصاویر پوستر

۳- پیام ثانوی ( محتوی پیام )
۴- نام و نشان گوینده پیام ،گاهی پوستر ها می توانند صرفا حاوی نوشته باشند
و یژگی های مطلوب شعار موجود در پوستر عبارت است از :

– از حداقل کلمات استفاده شده باشد .
– دارای حداکثر قدرت انتقال پیام باشد .
– باعث به خاطر سپردن نکات کلیدی پیام آموزشی پوستر گردد .
– پوستر فقط یک شعار داشته باشد .
– اندازه شعار به قدر کافی بزرگ باشد .

– شعار در زمینه پوستر ، به سهولت و سرعت رویت شود .
– باعث جلب توجه و متوقف ساختن مخاطب شود .
ویژگی های مطلوب تصویر موجود در پوستر عبارت است از :
– با شعار پوستر همبستگی مستقیم داشته باشد .
– باعث جلب توجه و متوقف ساختن مخاطب شود .

– از تعداد زیادی عکس یا نقاشی استفاده نشود .
– از سمبل هاو نمادها برای درک بهتر افراد کم سواد استفاده شود .
– از تصاویر روشن و جذاب استفاده شود .
– دید خوش بینا نه ای را به عنوان راه حل ارائه کند .
– تصویر باعث تاثیر فوری دیداری شود .

 

ویژگی های مطلوب پیام ثانوی عبارت است از :
– مخاطب را به اقدام خاصی دعوت کند .
– از حداقل کلمات استفاده شود .
– مخاطب را به یک راه حل برای یک مشکل راهنمائی کند .

– با شعار پوستر در ارتباط باشد .
– مطلب ارائه شده ساده بیان شود .
– بیش از یک مطلب را ارائه ندهد .

ویژگی های عمومی یک پوستر خوب :
فقط یک ایده را مطرح کند .ایده های متعدد باعث ابهام در پوسترمی گردد .
– پوستر باید مخاطبین را به تفکر وادار کند .

– از ۱۰ متردورتر توجه را جلب کند .
– از قوه باصره برای انتقال پیام استفاده کند
– از تصاویر و سمبل هائی استفاده کند که افراد بی سواد هم بتوانند بفهمند .
– حروف و طرح ها باید به اندازهای بزرگ باشد که از دور دیده شود .
– قابل به خاطر سپردن باشد .

– مخاطب را به تفکر وادار کند .
– سودمندی حاصل از پیام را به مخاطب نشان بدهد .
– طرح و رنگ با موضوع هماهنگ بوده تا بتواند احساس درستی را در مورد تناسب و روابط درونی اجزا پوستر سبب شود .
– تعداد رنگ های مورد استفاده از دو رنگ تا حداکثر چها ررنگ باشد .
– از رنگ سفید در زمینه پوستر استفاده شود .

– استفاده از رنگهای متضاد و تند در کنار یکدیگر باعث افزایش کارآئی و تاثیر پوستر میشود .
– استفاده از رنگهای روشن در زمینه تیره مناسب است .
استفاده از رنگ سیاه در زمینه زرد باعث درخشندگی زیادتر می شود .

– کلمات بایستی به زبان محلی ، ساده و کوتاه باشد .
-ابعاد پوستر باید مناسب ( ۶۰در ۹۰ سانتی متر ) باشد .
– مکان نصب پوستر حداکثر د رفاصله زمانی یک ماه تغییر کند . در غیر این صورت مردم به آن بی توجه میشوند .

بیلبورد:
بیلبورد، (یا تابلوی تبلیغاتی یا تخته آگهی) به تابلو بزرگی گفته می‌شود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا میگذارد. و در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق می‌شود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شده است مه بر پایه‌های بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.

امروزه بیلبوردها مجموعه‌ای از تصاویر بزرگ هستند، بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایه آمیزند. ما به عنوان بیننده می‌توانیم دیدگاههای مختلفی نسبت به هر بیلبورد داشته باشیم اما این واقعیت را نمی‌توانیم انکار کنیم که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.

در بسیاری از کشورها، تخته‌های آگهی به مردم کمک می‌کنند تا جایی برای غذا خوردن، خوابیدن یا تهیه بنزین پیدا کنند، به خصوص در جایی مانند آمریکا، با بزرگراههای متعدد و مسافتهای طولانی و خالی از سکنه بین شهری، وجود چنین تابلوهایی برای مسافرین غریب و خسته، نعمتی است.

از طرفی تابلوهای آگهی، به بسیاری از شرکتها و دارندگان صنایع مختلف کمک می‌کنند و وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکتها و تجارتهای نوپایی که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامه ها، بیلبورد، می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.

پیشینه بیلبورد به اولین تمدنها باز می‌گردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمیخوریم که ستونهایی چهاروجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک تکه ساخته شده اند، این ستونها نه تنها جنبه تزئینی داشته‌اند لکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می‌رفته‌اند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده اند. همچنین اوبلیسکهایی وجود دارند که بر روی آنها قوانین مهم کشوری نبشته شده‌اند و در معرض دید عموم قرار می‌گرفته اند. هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات میگنجد.

نمونه دیگر یک بیلبورد در آمریکا نخستین قدمها در مسیر تبلیغات در سال ۱۴۵۰، زمانی که یوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه‌های آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال ۱۷۹۶، با تکمیل روشهای لیتوگرافی، اولین پوستر تصویر سازی شده، به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نسب آگهی‌های خود بودند تا در محدوده زمانی مشخص، بیشترین بازدید کننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد، به این ترتیب، ستونها و جعبه‌های ویژه نصب آگهی در نقاط پر تردد شهرها برپا شد.

اولین بار تبلیغات در حاشیه جاده‌ها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده‌ها نقش می‌کردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می‌کردند. در نیویورک سال ۱۸۳۵، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این پوستر ۱۵ متر مربعی، توسط چاپخانه جرد بل Jared Bell برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.

 

قرن بیستم و تحولات تبلیغاتی در سالهای ۱۹۰۰، در صنعت تولید بیلبورد اتفاق بزرگی رخ داد. صنایع و شرکتهای بزرگ برای تبلیغ کالاهای خود در بازرارهای داخلی، به استفاده گسترده‌ای از بیلبورد پرداختند و تصاویر بزرگ و پرجلوه‌ای از خمیردندان و صابون گرفته تا انواع خوراکیها و نوشیدنیها، بر روی بیلبوردها ظاهر شدند. در دوران جنگ، تبلیغات روی بیلبوردها، بر روی بسیج نیروها و دفاع از کشور و شعارهای وطن پرستانه متمرکز می‌شد و در دوران صلح، این تمرکز بر روی بهبود بخشیدن به شیوه زندگی و تبلیغ برای آخرین دستاوردهای صنعتی بود.

بیلبوردها از سالهای ۱۹۹۰ تا امروز
با ظهور فناوری دیجیتال، تابلوهای دست نویس و نقاشی شده، جای خود را به نسخه‌هایی از تصاویر دیجیتالی داده است که بر روی هر نوع سطح ممکن چاپ و نصب می‌شوند. این تصاویر در همه جا هستند، بدنه اتوبوسها، کیوسکها، سردر مغازه ها، بدنه تاکسیها، داخل فروشگاههای بزرگ و فرودگاه و;
از ابتدایی‌ترین تمدنها تا به امروز، بشر از بیلبورد- در هر شکل و اندازه- به امید یافتن بازاری برای کالاهای مادی و معنوی خود سود جسته است و این کار موجب ارتقاء بسیاری از جنبه‌های زندگی شده است. آنها مبدل به یکی از محبوبترین وسایل خبررسانی شده اند. بنا به گفته یکی از متخصصان، دلیل این محبوبیت یا به خاطر مخاطب فراوان و قیمت مناسب آن است یا به این دلیل که امروزه مردم بیشتر وقت خود را در خودروها و در حال تردد در خیابانها میگذرانند، در هر صورت، بیلبوردها، باقی خواهند ماند.

انواع
تابلوهای تبلیغانی چند نوعند یکی آنهایی که در مکانهای بزرگ مثل بزرگ راهها نصب می‌شوند که عمدتاً مستطیلی هستند دوم آنهایی که در پیاده روها نصب می‌شوند که چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است و سوم تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و ; نصب شده است. توجه داشته باشید که قطع کار در نوع طراحی می‌تواند اثر داشته باشد مثلاً در تابلوهای بزرگ که به آنها بیل بورد هم می‌گویند احتیاج نیست که حتما رنگهایی با کنتراست (تضاد) زیاد داشته باشیم. نکته دیگر این است که ما در میادین یا پارکها تابلوهایی میبینیم که خیلی حساب شده هم هستند ولی متاسفانه استفاده نادرست از قطع‌های متفاوت و هم استفاده از داربستهایی نامناسب تر باعث سردرگمی بیننده و از بین رفتن سلامت بصری آنها می‌شوند.

نکته بعدی این است که رساندن پیام در زمان کم ارزش زیادی دارد بخاطر همین موضوع نباید در پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی از عناصر تصویری زیادی استفاده کرد، مخصوصا در بزرگراهها و مکانهای شلوغ، چون کسی که سوار ماشین است تا بیاید مفهوم تابلو را در آن شلوغی درک کند، عبور کرده و رفته است.

مروری بر تنوع تجربیات تایپوگرافی

آثاری که در این دو صفحه با هم مرور می‌کنیم با تمرکز بر ویژگی‌های خاص یک تایپوگرافی خوب انتخاب شده‌اند. تایپوگرافی با تعریفی که هر نوشتاری از جمله خوشنویسی، دست خط، حروف تایپی و; را در بر می‌گیرد.

بیل‌بوردها، پوسترها، تابلوی سردر فروشگاه‌ها و گرافیک‌های خیابانی، مناظر شهری را تشکیل می‌دهند. این تابلوهای رنگین بیش از هر چیز دیگری خود را به چشم شهروندان تحمیل می‌کنند. هر روز که برای گذران زندگی برنامه‌ریزی شده شهری از خانه خارج می‌شویم، در محاصره سیل عظیمی از نوشته‌ها و حروف گرفتار می‌آییم که هرکدام سعی می‌کنند متجاوزانه به حواس ما نفوذ کنند ولی غالباً ما از کنار آن‌ها مانند یک کاغذ دیواری بی‌تأثیر عبور می‌کنیم. شناخت از نحوه تأثیرگذاری نوشته‌ها برای طراحان گرافیک بسیار مهم و ضروری است.

در این جا نمونه‌های موفقی از تایپوگرافی را مرور می‌کنیم که طراحان آن‌ها با به کارگیری ایده‌هایی منحصر به فرد، شخصیت یگانه و متفاوتی به آثار خود بخشیده‌اند که موجب گردیده تا از میان خیل آثاری که هر روز تولید می‌شوند به عنوان نمونه‌هایی برجسته، گوشه‌ای از حافظه تصویری‌مان را به خود اختصاص دهند.

آثار گروه انگلیسی ۸vo برای جشنواره موسیقی Flux، این نکته را که تایپوگرافی به تنهایی قابلیت بی‌حد و حصری در خلق یک اثر گرافیکی دارد به خوبی نشان می‌دهد.
انتخاب یک تایپ‌فیس از بارن بروک که شخصیت مدرن انگلیسی (بریتانیایی) را به همراه دارد و استفاده از رنگ‌های درخشان و انرژیک فلورسنت و خلق یک فضای موسیقی الکترونیکی به وسیله این رنگ‌ها و خطوط موازی پر و خالی از حروف، مجموعه‌ای از پوسترها، بیل‌بوردها و بروشورهای این جشنواره موسیقی را تشکیل می‌دهد. یکی از نکات قابل توجه این آثار این است که هیچ‌گونه تصویر، طراحی و تزئینات اضافی به جز اطلاعات برگزاری جشنواره در طراحی آن به کار گرفته نشده است.
نکته دیگر این‌که چون برنامه‌های این جشنواره در فاصله‌های زمانی کوتاهی انجام می‌گیرد و فرصت چندانی برای طراحی در اختیار نیست، گروه ۸vo با طراحی یک فرمت ساده و تأثیرگذار، قابلیت تولید تعداد زیادی اثر گرافیکی در زمانی کوتاه را به وجود آورده است.

طراح سوییسی، رالف شرایفوگل، به دلیل جستجوهای نامتعارف‌اش در تایپوگرافی و دستیابی به بیان جدیدی از حروف و تصویر در مجموعه پوسترهایش برای فیلم پودیوم زوریخ بسیار شناخته شده می‌باشد. شرایفوگل پوسترهایش را اغلب تک رنگ یا دو رنگ طراحی می‌کند. در آثار او رنگ سفید نه به عنوان رنگ زمینه بلکه به عنوان بازتاب دهنده نور حضور دارد. در پوسترهای «سینما آفریقا»، کیفیت بازی‌های نور در مراحل فیلمبرداری و تلفیق حروف با فرم‌هایی از رنگ‌های سیاه و سفید به عنوان نشانه‌هایی از آفریقا دیده می‌شود.
معمولاً تایپ‌های شرایفوگل کیفیت حجم گونه‌ای دارند و انرژی آن‌ها در سراسر تصویر منتشر شده است. حروف، فرم‌های اصلی او برای طراحی هستند و همه چیز را براساس چیدمان آن‌ها شکل می‌دهد. ارزش اطلاعاتی و فرم حروف برای او یکسان است از این‌رو به ندرت اثری از او می‌بینید که نوشته‌هایش را به گوشه‌ای فشرده و تبعید کند.
آثار نهایی شرایفوگل مراحل تولید پیچیده‌ای را پشت سر گذارده‌اند. در پوستر «سینمای شکسپیر»، او بر روی حروف برجسته فویل آلمینیومی می‌کشد، آن را زیر فشار آب پرس می‌کند، از آن عکاسی می‌کند و به وسیله رنگ‌های متالیک و با تکنیک سیلک چاپ می‌کند
شرایفوگل با ساختارهای تکنیکی و اجرایی خاص خود، تصاویر جدیدی را در برابر بیننده قرار می‌دهد که ویژگی اصلی آثار اوست.
پوسترهای ساده و مستقیم مارک سوبژیک) برای مرکز تئاتر لهستان نمونه‌های محکم و موفقی از تایپوگرافی به شمار می‌آیند. تمامی حروف یا به وسیله دست ترسیم می‌شوند یا از برش‌های مقوا به دست می‌آیند. رنگ‌ها سیاه و سفید هستند و سطوح مثبت و منفی نوشته‌ها و فضای اطرافشان قوی و پر انرژی است.
در پوستر ۲۲، زاویه ۴۵ درجه عنوان پوستر با کادر و زوایای متنوع حروف ریزتر، تیزی لبه برش‌ها، حس دراماتیک اثر را تشدید می‌کند.
آثار، به لحاظ سادگی اجرایشان بسیار صمیمی هستند و به نظر می‌رسد این سادگی تصویری، نوعی دهن کجی و ایستادگی در برابر عصر افکت‌های گرافیکی است.
طراح ایتالیایی، لئونارد سونولی مرز امکانات تایپوگرافی را گسترش داده است.
مجموعه پوسترهای سونولی برای دانشگاه پسارو شامل تمرکز بر استفاده‌ی غول‌آسا از تک حرف‌هاست. سونولی در سفارشات‌اش، کاوش‌ها و تجربیات شخصی درباره حروف را پی‌گیری می‌کند.
گاهی به حروف کیفیت نمایش سه بعدی می‌بخشد و آن‌ها را تبدیل به اشیاء می‌کند. ایده شیء واره کردن حروف توسط سونولی در واقع اجرای ایده‌ی «حروف اشیاء هستند» از اریگ گیل می‌باشد.
در بسیاری از پوسترهای سونولی برای دانشگاه پسارو، از هر دو طرف سطح کاغذ استفاده کرده است. پوستر سخنرانی گروه grappa blott نمونه فوق‌العاده و نوعی تایپوگرافی است.
در یک طرف کاغذ، عنوان گروه با طراحی زیبایی به صورت کنده‌کاری بر سنگ یا آهن دیده می‌شود که نشانه‌ای از فضای سرد و صنعتی شرق آلمان است – جایی که گروه در آن «منطقه تشکیل گردیده است- و در طرف دیگر پوستر دو حرف bوg بصورت سه بعدی طراحی گردیده، در حالی‌که یک گیلاس به عنوان سمبل نوشیدنی grappa – نوشیدنی معروف ایتالیایی- بر روی بدنه حرف ت قرار داده شده است.
استفان سگماستیر تافته‌ی جدا بافته ایست. همین پوستر از سگماستیر تجربیات و تنوع تایپوگرافی را بی‌حدومرز می‌کند. طراح، اطلاعات برگزاری کنفرانس AIGA – انجمن طراحی گرافیک آمریکا – را بر روی بدن خود خراش داده، از آن عکاسی کرده و به عنوان پوستر ارائه می‌دهد. سگماستیر با این کار قصد دارد تا زحمت و رنجشی که هر طراح در طول انجام پروژه‌هایش می‌پذیرد را نشان دهد.
نتیجه دراماتیک اجرای این ایده علاوه بر اینکه بسیار تأثیرگذار است، برای گسترش مرزهای تعریف تایپوگرافی بسیار تعیین کننده است. تنوع تجربیات تایپوگرافی که مرور کردیم نشان می‌دهد که مرزی را نمی‌توان برای آن قائل بود. شیء واره کردن حروف توسط سونولی، برش‌های مقوایی حروف توسط سوبژیک ساختار، شکنی‌های دیوید کارسن، خراشیدن اطلاعات توسط سیگماستیر، تجربیات جاناتان بارن بروک، نویل برادی، جنیفر استرلینگ و ;
پوستر قبل از این‌که عامه پسند باشد ضروری است عامه فهم باشد، تأکید دارد، تنها چیزی که در این پوسترها نیست ارتباط با عام است. عام کار کردن نهایت کار گرافیک است و ایده‌آل از آن وجود ندارد.

 

“بخش پوستر” در کنفرانس‌ها
تعریف بخش پوستر ( بخش به معنی قسمت. در اولین نگاه بخش پوستر با پخش پوستر اشتباه می شود که این خطای دید شاید از نگاه ساده به پوستر کنفرانس ها ناشی می شود !) چنین آمده است : ارائه مطالب در کنفرانس‌ها در قالب پوسترهای کنفرانس به عنوان جایگزینی برای سخنرانی‌های علمی کوتاه معمول، بخش پوستر نامیده شده ‌است.
این تکنیک جالب که شخصا تا کنون نمونه ای از انر ا ندیده ام از سابقه طولانی در کشورهای دیگر برخوردار است و در کنار سخنرانی ها و ارایه مقالات در کنفرانس ها می تواند بخش جذاب و کاربردی برای شرکت کنند گان باشد.

وجود این بخش بویژه در وضعیت موجود کنفرانس های کشورمان تحول مثبتی خواهد بود که شرکت کنندگان را در فضایی غیر رسمی در ارتباط با مطالب علمی قرار دهد که در چند پوستر ساده عناوین و شرح مختصری از موضوع مقاله منتشر شده است و می توان توضیحات بیشتر را از نویسنده مقاله دریافت کرد و نقش مهمی در سبک کردن بار کنفرانس های معمول خواهد داشت.

 

مزایای این روش به صورت اختصار عبارتند از :
• ارایه اطلاعات پردازش شده و کاربردی توسط نویسندگان و رفع مشکلات ارایه مقالات در قالب سخنرانی
• پیام‌های ساده و بنابراین فوق‌العاده نتیجه‌بخش
• ارتباط دو سویه و تاثیر گذارتر

• عدم وجود محدودیت های برنامه های زمان بندی شده سخنرانی در بخش پوستر برای شرکت کننده که امکان حضور در بخش پوستر را می یابد.
• سهولت و امکان انتخاب محتوای مقالات توسط مخاطب بر حسب نیاز

در این کتاب جالب ، نحوه برنامه ریزی برای راه اندازی بخش پوستر ، محتوا و ساختار ( که حتی اندازه ها فونت ها و فاصله پوستر تا بینندگان ذکر شده است- نمونه عکس روبرو )،آماده سازی و طراحی ، نوع فرم پوسترها ، نحوه چیدمان سالن و ; اشاره شده است و کتاب کاربردی خوبی برای کارشناسان روابط عمومی در برگزاری سمینارها و کنفرانس ها خواهد بود . این کتاب رنگ و بوی رشته اطلاع رسانی و کتابداری دارد و بخش های دیگر کتاب بخش پوستر و کتابداران به بحث های تخصصی در این زمینه می پردازد.
برای چاپ پوسترها نیز می توان از امکانات جدید چاپ دیجیتال استفاده کرد و پوسترها را با کیفیت بالا و در زمان کوتاهی تهیه کرد .

ارزشیابی پوستر:
آیا پوستر نصب شده ، نظر شما را جلب کرده است ؟
آیا مقادیر به کار رفته به نظر شما جالب است ؟
آیا نوشته ها خوانا هستند ؟
کدام کلمات برای شما نامفهوم بود، آنها را نام ببرید
آیا شعار پوستر برای شما مفهوم است ؟
آیا تعداد تصاویر مناسب است ؟
آیا تصاویر قابل فهم است ؟

به نظر شما معنی این تصاویر چیست ؟
در این تصاویر چه تغییری بدهیم بهتر است ؟ پاسخ تشریحی نوشته شود
به نظر شما رنگ های به کار رفته در تهیه پوستر مناسب است ؟
آیا نظر خاصی در مورد رنگهای به کار رفته دارید ؟
آیا از نوع خط نوشته شده راضی هستید ؟

آیا تصاویر پیام ها با هم همخوانی دارد ؟
آیا اندازه پوستر مناسب است ؟
آیا بدون دیدن پوستر ، قادرید پیام و محتوی آن را تعریف کنید ؟
آیا این پوستر برای شما مناسب و قابل استفاده است ؟
مهم ترین پیام این پوستر چیست ؟ پاسخ تشریحی قید شود …….
آیا مطالب موجود در پوستر را قبول دارید ؟
برای بهتر شدن پوستر ، چه تغییراتی را پیشنهاد می کنید ؟

تهیه پوستر:
پوسترها بسته به تعداد فضای پانلهای ارائه شده از سوی همایش باید اکیدأ بصورت عمودی و در ابعاد ۱۱۰*۸۰ سانتیمتر تهیه گردد. در هر حال پوستر باید دارای عنوان بوده که در بالای پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن باید به اندازه ایی باشد که از فاصله حداقل ۵ تا۶ متری براحتی قابل خواندن باشد. درزیر عنوان ، با یک شماره خط کوچکتر نام نویسنده یا نویسندگان و در خط زیرین آن نام دانشگاه یا موسسه محل انجام تحقیق نوشته میشود . در سایر قسمت های باقیمانده مقدمه، هدف، مواد و روشها، نتایج، شکلها، نمودارها، جداول و بحث و جمع بندی بنا به سلیقه تهیه کننده قرار داده می شود. به نحوی که متن آن، شکلها واعداد و نوشته های مندرج در آنها حداقل از فاصله یک متری براحتی قابل خواندن و رویت باشد و به نحوی تنظیم گرددکه خواننده براحتی تقدم و تاخر مطالب را تشخیص دهد. نکته مهم در تهیه پوستر اینست که از نوشتن مطالب زیاد خود داری شود و در عوض سعی گردد از طرح، تصویر اشکال و روشهای ابداعی استفاده تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهی به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامین گردد.

هر پوستر دارای شماره می باشد که می تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold باید قابل رویت باشد.
اجزای پوستر شامل عنوان، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، یافته ها و بحث و نتیجه گیری خواهد بود .که در اینجا نیز اصول مقاله نویسی این قسمت ها رعایت خواهد شد .
عنوان : این بخش شامل عنوان مقاله ، نام نویسندگان و موسسه پژوهشی و شهر مربوطه خواهد بود .
عنوان مقاله بایستی کوتاه و حتی الامکان تا حداکثر ۱۰ کلمه باشد و کمک بسیار زیادی برای جذب بازدید کننده خواهد کرد. نام کوچک نویسندگان را هم ذکر کنید. زیر اسم ارائه کننده پوستر خط بکشید.

همچنین عنوان باید از فاصله ی حداقل۵ یا۶ متری قابل خواندن باشد و حاشیه آن حداقل ۵/۲ سانتی متر با اطراف فاصله داشته باشد .
برای نوشتن متن عنوان فونت های زیر پیشنهاد می گردد:

در عنوان مقاله ،بهتراست طول حروف ۲۰-۲۵ میلی متر باشد ، حروف بافونت اندازه ۱۰۰ و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهای Verdana ،َ Arial ، Helveticaنوشته شوند .
فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( برای متن فارسی مناسب تر هستند.
نام نویسندگان و موسسه پژوهشی که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه ۷۰ نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود ۱۵-۲۰ میلی متر باشد.

تیتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، یافته ها و بحث و نتیجه گیری با فونت ۴۰-۴۵ و با حروف بزرگ نوشته شود . شما می توانید از اعداد برای کمک به ترتیب رعایت مطالب استفاده کنید.

منن شما باید حداقل از فاصله ی ۲ متری قابل خواندن باشد و حداقل فاصله ی آن با حاشیه ۲ سانتی متر باشد . متن با فونت ۳۰ و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله ی خطوط double space باشند . فونت Arial بری نوشتن متن انگلیسی توصیه می گردد .
بهتر است متن پوستر خود را به دو یا سه ستون تقسیم کنید به طوری که عنوان در بالای پوستر قرار گیرد
مقدمه: سوالات پژوهشی و فرضیه مورد نظر شما می تواند به صورت جمله یا عبارات موردی ( بنا به ترجیح خودتان ) بیان شود .فونت این بخش همانند سایر قسمت های متن خواهد بود .

مواد و روش ها: در این بخش جمعیت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گیری ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد استفاده، متغیرهای اندازه گیری شده و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات مطرح می شود.

یافته ها: دراین بخش پاسخ سوالات پژوهشی مطرح شده بیان می شود . سعی کنید از مطرح کردن جزئیات ریز و غیر ضروری بپرهیزید.
بحث و نتیجه گیری: این بخش در مقالات فارسی در گوشه سمت چپ پایین قرار می گیرد. بدانید که بسیاری از افراد این بخش را به عنوان بخش نخست شروع میکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ” نتیجه گیری ” نقش مهمی در تصمیم گیری افراد برای ادامه ی مطالعه خواهد داشت .قابل ذکر است که روش تحقیق نیز به صورت خلاصه ذکر شود. جداول و نمودارها: تصاویر کمک زیادی به وضوح بیشتر مطلب خواهند کرد و این نکته را به خاطر بسپارید ” همواره متن نوشتاری پوستر زیاد خواهد بود “. به طور کلی در یک پوستر ۲۰% متن ۴۰ % تصاویر گرافیکی و ۴۰ % فضای خالی مطلوب ااست . فضای خالی به برجسته کردن مطالب نو شتاری کمک زیادی خواهد کرد . ابعاد تصاویر نباید از ۱۲ در ۱۸ سانتی متر کوچک تر باشند. یعنی حداقل از ۵/۱ متری باید قابل دیدن باشند . توجه: اندازه های ذکر شده برای فونت های انگلیسی قابل استفاده است. برای فونتهای فارسی تبعا اندازه های کوچکتر را باید انتخاب کرد.

 

توصیه هایی برای کم کردن حجم مطالب :
– اگر بری حذف جمله ی شک دارید آن را به صورت عبارت در آورید یا این که حذفش کنید .
– همه ی عبارات اضافه مثل ” به تصویر ۱ مراجعه کنید ” را حذف کنید ، در صورتی که تصاویر شرح داشته باشند نیازی به label نیست .
– از جملات کوتاه استفاده کنید . از اصطلاحات غیر معمول اجتناب کنید .
– از ذکر جزئیات زیاد روش کار و داده های ریز خود بپرهیزید چرا که پوستر راهی بری چاپ مقاله نیست .

کاربرد رنگها:
شما می توانید یک پوستر رنگی یا سیاه – سفید داشته باشید. اگر پوستری با زمینه ی رنگی ترجیح می دهید. بهتر است از زمینه با رنگها ی روشن مثل خاکستری، کرم، صورتی روشن یا لیمویی روشن استفاده شود. درغیر این صورت زمینه ی سفید با جداول یا تصاویر رنگی تیره برای تاکید بیشتر ارجح است . همچنین می توانید از حاشیه هایی با رنگهای متضاد به دور جداول خود استفاده کنید اما دانستن این نکته مهم است که استفاده ی بیش از حد رنگ ها نیز حواس بازدید کننده را پرت می کند . پیشنهاد می گردد از دو یا سه رنگ استفاده شود.

چند نکته ی مفید:
– بهتر است از جزئیات غیر لازم ذکر شده در اصل مقاله ی خود در نمایش پوستر بپرهیزید و مطالب را به صورت ساده تر و خلاصه تر ارائه کنید .
– ارائه دهنده پوستر در زمان اعلام شدهاز سوی همایش در محل نصب حضور یافته و پوستر خود رابر پانل مخصوص طبق شماره اعلام شده نصب در کنار پوستر خود مستقر شده و به سوالات بازدیدکنندگان جواب دهند.
– به همراه داشتن کپی از اصل مقاله ی خود ( به شکل برگه هی A4 ) برای ارائه به علاقمندان موضوع می تواند مفید واقع شود .-
برای احتیاط بهتر است از فایل پوستر خود یک back up به همراه داشته باشید.

کمپوزیسیون در پوستر
کمپوزیسیون ( Composition ):
کمپوزیسیون در لغت به معنای ترکیب و ترکیب بندی است. در تصویر ، مپوزسیون به معنای چگونگی قرار گرفتن عناصر موجود در صحنه از جمله دکورها ، اشیا ، نور ، رنگ ها و شخصیت ها در کنار یکدیگر است ، و به عبارت کلی ، ترکیب کلی صحنه ای که قرار است طراحی شود.
با توجه به آنچه درباره کمپزسیون گفته شد ، می توان دریافت که اصولا تمام اجسام قابل رویتی که در زاویه دید انسان قرار می گیرند ، دارای کمپزسیون هستند ، ولی شاید کمپزسیون یا ترکیب بندی آنها خوب و مطلوب نباشد.

اهمیت کمپزیسیون
هر تصویر و هر نمایی ، باید هم به صورت تکی و هم در کنار تصاویر و نماهای دیگر ترکیب بندی مناسبی داشته باشد. کمپوزسیون بر شیوه درک هر بیننده از تصاویر ، بر واکنش احساسی او نسبت به شخصیت ها و رخدادهای پوستر و در نهایت بر خوش آمدن یا خوش نیامدنش از پوستر اثر خاص و ناخودآگاهی دارد. در واقع باید گفت که کمپوزسیون مطلوب
به تماشاگر کمک می کند تا چشمانش از دیدن پوستر لذت ببرند و یا به عبارتی جاذبه های بصری پوستر بیشتر و مطلوب تر شود.

ترکیب بندی هر قاب باید همچون هر اثر نقاشی در قالب شکل ها ، خطوط ، رنگ ها ، بافت نور ، توازن و هماهنگی ارزیابی شود. ترکیب بندی مطلوب می تواند بر دو بعدی بودن فایق شود و به تصویر عمق بدهد و مهم تر از همه ، توجه بیننده را به عملکردهای پس زمینه ، میان زمینه و پیش زمینه جلب کند. کمپوزسیون مطلوب ، عناصر با اهمیت درون قاب را به تماشاگر گوشزد می کند و همچنین به تشدید بار احساسی نما کمک می کند.
کمپوزیسیون مطلوب

در واقع نمی توان کمپزسیون خوب و مطلوب را تعریف و تشریح کرد ، اما برخی نکات هستند که توجه به آنها ، تا حد ممکن از کمپزسیون نامطلوب جلوگیری می کند. در این جا به دو نکته اساسی اشاره می کنیم :

باید از قرینه سازی در تصویر جلوگیری کرد ، مگر آنکه پوستر ساز به عمد و برای منظور خاصی قصد داشته باشد از آن استفاده کند. برای پرهیز از این قرینه سازی ، نباید دوربین در مکانی قرار گیرد که تصاویر طرفین دوربین ، قرینه یکدیگر شوند. برای مثال در یک خیابان نباید دوربین در وسط قرار گیرد و زاویه دید آن مستقیم به سوی ابتدا یا انتهای خیابان باشد ، زیرا چراغ های برغ نصب شده در اطراف خیابان یا درخت های موجود در دو راستای خیابان نسبت به دوربین حالت قرینه پیدا می کنند و این در ترکیب بندی تصویر حالتی نامطلوب است. در این گونه موارد که امکان جابه جایی عناصر صحنه وجود ندارد ، باید مکان و زاویه دوربین را تغییر داد ، در این حالت معمولا دوربین را به یکی از طرفین صحنه می برند و زاویه آن را طوری تنظیم می کنند که کل صحنه را تحت پوشش قرار دهد و سپس پوستر برداری می کنند.

اما اینکه چرا قرینه سازی نامطلوب است ، آن است که تصاویری که دارای قرینه هستند ( عناصر مختلف و مجزای آن به گونه ای قرار گرفته اند که موجب قرینه سازی شده اند ) ، چشم ما را اذیت می کنند ، به ویژه اگر در طرفین تصویر حرکتی نیز قرینه وار انجام شود ، تداوم و تکرار این قرینه ها ، در ما حس سرگیجه و خستگی ایجاد می کنند.
همان طور که پیش از این گفته شد ، گاه پوستر سازان برای القای مفهوم خاصی ، به عمد از قرینه سازی استفاده می کنند برای مثال گاه در پوستر برداری ازصحنه ، رژه رفتن سربازان یا ماموران حکومتی ، از قزینه سازی استفاده شده ، تا به این ترتیب بر قدرت موجود در انها یشتر تاکید شود و تماشاگر به دلیل و قرینگی دچار حس ترس و آسیب پذیری از ناحیه آنها شود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.