پروژه کارآفرینی شرکت خدمات حسابداری و حسابرسی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
12 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پروژه کارآفرینی شرکت خدمات حسابداری و حسابرسی دارای ۷۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه کارآفرینی شرکت خدمات حسابداری و حسابرسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه کارآفرینی شرکت خدمات حسابداری و حسابرسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه کارآفرینی شرکت خدمات حسابداری و حسابرسی :

برخی از اطلاعات فنی مورد نیاز :
یکی از مباحث اصلی و مطرح بخشهای اداری ـ حسابداری و مالی و خدماتی اکثر موسسات ، سازمانها و شرکتها در روزهای پایان سال شلوغی و جنب و جوش است که برای انجام کارهای باقیمانده و ناتمام صورت می گیرد

.
انگار که مسابقه ای در پیش است از کارکرد کارمند ساده گرفته تا مدیران و سرپرستان رده بالای در سازمان جهت رسیدن به نقطه پایان در تلاش هستند .
به راستی چرا اینگونه است ؟ و چه عواملی سبب این می شود که نتوانیم کارهایمان را در طی سال انجام دهیم ؟ عوامل فرهنگی موثرند یا عوامل اقتصادی ؟
آیا قوانین موجود کشور دارای اشکال و نقص هستند و یا عوامل محیطی و اجتماعی درون سازمانها؟

آیا از فن آوری سیستمهای اطلاعات مدیریت ( ) نتوانسته ایم بدرستی بهره‌ای ببریم ؟
آیا کارکنان سازمانها به موقع وظایف محوله را انجام نمی دهند ؟
و آیا مدیران از ابزارهای کنترلی مدیریتی خود به نحو مطلوب استفاده نمی کنند ؟
اینها سئوالات مطرحی هستند که می توان با حل آنها گره بسیاری از مشکلات موجود سازمانها و شرکتها باز شده و بدرستی از زمان بعنوان یک منبع محدود استفاده نمود .

بحثها و نظرات مختلفی در خصوص روزهای پایان سال با انبوه زیاد کارهای ناتمام مطرح است . عدهای از صاحبنظران بر این باورند که مدیران ما با توجه به عوامل فرهنگی و محیطی دارای ساختار مناسبی از لحاظ ترکیب زمان و شرایط آن و استفاده بهینه از وقت نمی باشند .
در این گزارش یه مسایلی در خصوص ریشه های بنیادی این مساله می پردازم و امیدوارم که بتوانم نگاه تازه ای در رفتار و کردار اجتماعی در مورد استفاده صحیح از وقت داشته باشم .

در این گزارش به عواملی از قبیل :
مهارتهای فردی و سازمانی
نقش عوامل فرهنگی و اقتصادی
عوامل درون سازمانها و برون سازمانی ،
وظایف کارکنان و نقص سیستمهای اطلاعاتی
وظایف مدیران و استفاده از ابزارهای مدیریتی
می پردازیم .

امروزه متخصصان و دست اندر کاران بحث جدیدی را تحت عنوان مدیریت اثر بخش مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند و بطوریکه در عصر حاضر کارایی و بهره‌وری والاترین هدف و ارزشمندترین مقصد کلیه مدیران است . مهارت اعمال مدیریت زمان به دو مقوله کلی مهارت فردی و مهارت سازمانی قابل طرح و تقسیم بندی است از بعد مهارت سازمانی که به شش قسمت تقسیم میشود مدیریت ارتباطات ـ مدیریت جلسات )– برنامه ریزی عملیاتی – تفویض اختیار –هدف گزاری ـ اولویت بندی اهداف و برنامه ها و فعالیتها ـ)و رابطه آن با مهارت فردی که آن هم با نقش وبژگیهای فرذی در موفقیت سازمانی در ارتباط است مورد بحث قرار می گیرد .

۱ ـ مهارتهای سازمانی فردی
الف – مهارت سازمانی :
بحـث مهارتهای سازمانی مدیریت و سرپرستان از نقطه نظر اهداف تقریباً یکی است . شناسایی و تعیین اهداف از مباحث بسیار کلیدی می باشد . اولویت بندی این اهداف به شما کمک می کند که مطوئن تر به آنها برسید .

وقتی شما این برنامه و فعالیتها را برنامه ریزی می کنید در واقع از ابزارهای مدیریتی استفاده می کنید و چنانچه این مدیریت برنامه ریزی بصورت عملیاتی باشد شما یک مدیر عملیاتی به حساب می آیید و برای اینکه بتوانید برنامه های خود را اجرا کنید باید از مسئولیتهای اجرایی خود کم کرده و فقط نظارت و رهبری نمایند و قدرت دادن تفویض اختیار به دیگر کارکنان به شما کمک بسیاری خواهد کرد با این بینش شما دارای ارتباطات موثری با دیگر افراد خواهید بود و اینکه بتوانید از مقوله زمان هم حداکثر بهره‌برداری را بنمائید . پیتر دراکر پدر علم نوین معتقد است هرکس نتواند زمان خود را مدیریت نماید هیچ چیز دیگر را هم نمی تواند مدیریت کند .

بنابراین مهارت سازمانی مدیران موفق ارتباط بسیاری با مدیریت بهینه از زمان دارد .

ب ـمهارتهای فردی
کرت اوین رفتار افراد را تابعی از شخصیت انسان و محیط آنها می داند . ولی بر این اعتقاد بود که اعمال و رفتاری که از انسانها سر می زند احتمالاً هر دو عامل یعنی ویژگیهای فردی و عوامل محیطی در آن دخیل باشند .

وقتی به نظر کرت لوین در خصوص رفتار انساها تأمل می کنیم به این نتیجه می رسیم که رفتار انسان از دید خود فرد یعنی عامل اجرا و یا اینکه از دید دیگران مورد قضاوت قرار می گیرد دارای تفاوتهایی می باشد .

بر اساس تحقیقات انجام شده زمانی که فرد در موضع اقدام کننده قرار می گیرد رفتار خود را اکثراً به عوامل محیطی نسبت می دهد و عوامل شخصی و ویژگیهای فردی را نادیده می گیرد .

و بر عکس زمانی که در موضع مشاهده کننده و قضاوت کننده قرار می گیرد نقش عوامل محیطی را کمرنگ فرض نموده و بیشتر به عوامل شخصی تأکید می ورزد .
در حیطه بحث مهارتهای فردی تخصص و چگونگی نگرش به این قضیه می تواند در خور تأمل و اندیشه باشد .هر چه در انجام هر کاری فرد دارای تخصص و مهارت باشد بهتر و موثرتر میتواند در آن رشته فعالیت نماید . بی شک یکی از عوامل عقب‌ماندگی کشورهای جهان سوم عدم وجود مردان و زنان با تخصص و با مهارت در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی می باشد .

۲ ـ نقش عوامل فرهنگی روی فعالیتهای اقتصادی مساله ای است که کارشناسان امر در مواجهه به آن به یک نکته اساسی توجه دارند و ان فرهنگ رفتاری افراد آن اجتماع می باشد .
در بیان تعریف مربوط به مسائل فرهنگی دیدگاه عالمان بطور قطع در یک راستا می باشد و ان اینست که در تعریف فرهنگ به اصول ثابتی معتقدند از انجمله مجموعه ای از ارزشها ، باورها ، اعتقادات ، هنجارها ‌، اخلاق ، دانش و سایر یافته ها و اکتسابات اجتماعی انسان .

در هر جامعه ای با توجه به خصوصیات فرهنگی ان مقولات ، معیارها و مفاهیمی با ارزش قلمداد می باشند وقتی از بایدها و نبایدهای یک فرهنگ حرف می زنیم از حد و حدودها و از مرزهای رفتاری آن اجتماع می گوییم به یک مجموعه از رفتارها و هنجارهای مسلم شده بر می خوریم که می تواند در پیشرفت و توسعه نقش بسزایی داشته باشد هر دوی عوامل فرهنگی و اقتصادی در مورد طرح این گزارش دارای اهمیت فوق‌العاده می باشند .

نظم و ترتیب در اجتماع ، وفای به عهد ، عدم وجود فاصله‌های طبقاتی ( عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی ) ، داشتن امنیت و اسایش فکری و روحی و داشتن محیطی عاری از آلودگی های صوتی و فشارهای عصبی و ;;;; این مسایل تاثیر زیادی روی نظم اجتماعی دارد و نظم اجتماعی سبب می شود که کارها و امور جاری اجتماع به موقع و صحیح انجام شود . برای روشن شدن این بحث کمی بیشتر صحبت می‌کنیم :

– نظم و ترتیب در اجتماع ( نظم اجتماعی )
نظم اجتماعی سرآمد کلیه بحثهای این گزارش می باشد . نظم اجتماعی جهت دهنده اجتماع است .
تنظیم امور و داشتن برنامه مشخص برای اهداف تعیین شده در کمک به بهبودنظم اجتماعی مفید می باشد .
آگاهی اجتماع از چنین وضعی آنها را در خطی قرار می دهد که همانا توسعه فرهنگی و در نهایت توسعه اقتصادی می باشد .
-‌ وفای به عهد ( تعهد )

بسیاری از مشکلات مردم ما عدم وجود تعهد و وفای یه عهد و پیمان است . وقتی ریشه این مشکل را مورد ارزیابی قرار می دهیم به بحث قبلی ( نظم اجتماعی ) بر می خوریم . انجام امور بموقع و تعهد داشتن به افراد و کارها و وظایف محوله انسانها را متعهد کرده و در قبال اجتماع مسئولیت‌پذیر می کند .
احساس مسئولیت اجتماعی ، از مهمترین عوامل حفظ و ضمانت اجرایی عدالت اجتماعی است و لذا آگاهی عمومی به حقوق و وظایف و مراقبت در حفظ و اجرای آن و اصل انتقاد سازنده و امر بمعروف و نهی از منکر در همه مراتب و حدود آن در جامعه ضرورت دارد .

ـ عدم وجود فاصله های طبقاتی
تا انجا که مشاهدات عینی و تجارب اجتماعی در جامعه های مختلف با نظامهای اجتماعی و اقتصادی مختلف نشان داده ، افراد اجتماع از نقطه نظر کارآیی فکری و بدنی با یکدیگر تفاوت دارند . منظور از این تفاوتها ، تفاوتی است که در سرشت آنهاست ، نه تفاوتهایی که ناشی از نابسامانیهای و بی عدالتیهای اقتصادی و اجتماعی است و با برطرف کردن آنها برطرف می شوند .

یکی از موضوعات مهم عوامل فرهنگی ، بحث وجود فاصله‌های طبقاتی در اجتماع می باشد . تاثیر نگرانی افراد اجتماع از وجود فاصله‌های طبقاتی بطور حتم در رفتارهای اجتماعی اثر گذار است .
موضوع قشر بندی اجتماعی ( ) در فرهنگ جامعه شناسی ، عبارت است از دیدگاهی که افراد و گروههای اجتماعی که در یک جامعه وجود دارند را بصورت لایه ها و قشرهایی تلقی می کنند که در سطوح مختلف ، و بر روی هم چیده شده اند .
مفهوم نابرابری های اجتماعی یا قشر بندی اجتماعی از یک بار ارزشی برخوردارند که افراد و گروههای خاص را فراتر از افراد و گروههای دیگر قرار داده و قلمداد می کنند .

– عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی و بر اساس بینش اسلام در ایه زیر خلاصه می شود
( بالعدل قامت السماوات و الارض ) آسمانها و زمین بعدالت بر پاست .

۳ ـ عوامل درون سازمانی و برون سازمانی
برای روشن شدن بحث عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و ارتباط آن با این گزارش به نکاتی اشاره می شود .
الف ) دیدگاه سیستمی

قبل از بحث پیرامون دیدگاه سیستمی به تعریف سیستم می پردازم .
سیستم مجموعه ای است از اجزاء که با ارتباط و پیوند متقابل یک کل واحد را برای رسیدن به هدف مشخص و معیین تشکیل می دهند و هر کدام از اجزاء نقشی خاص را در این راستا ایفا می کنند .

دیدگاه سیستمی یک راه و روش فکر کردن ، نوعی جهان بینی و یک قالب ذهنی خاص است . این طرز فکر به مدیر سازمان چنین القاء می کند که سازمان ، سیستمی است که از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و هر قسمت از ان علاوه بر هدف خاصی که برای خود دارد . در جهت تحقیق هدف کلی سازمان نیز فعالیت می کند . به این ترتیب . مدیر با شناخت کامل از سیستم سازمانی ، تصویری جامع در ذهن خود ایجاد می نماید و با دید خاصی که دارد سعی می کند وقت خود را مصرف جنبه های مهمتر سازمان کند .

بعبارت دیگر با چنین طرز تفکری ،‌مدیر قادر به شناخت ماهیت محیطی که در آن کار می کند خواهد بود و در نتیجه با آگاهی همه جانبه در موقعیتی شناخته شده وظایف خود را به موقع انجام خواهد داد .
ب )‌ سیستم سازمانی

با عنایت به آنچه درباره تعریف سیستم بیان شد ، سازمان نیز خود سیستمی است که دارای هدف خاصی است و لااقل از دو عامل ، که هدف مشترکی دارند تشکیل می شود .
در سیستم سازمان نوعی تقسیم کار در جهت نیل به هدف مشترک عوامل متشکله آن وجود دارد .
اجزای سیستم در قبال رفتار یکدیگر عکس‌العمل نشان می دهند و بین خود ارتباطاتی رسمی یا غیر رسمی بر قرارمی کنند و لااقل یک جزء از سیستم ، وظیفه کنترل را بر عهده دارد و بازده سازمان را با معیارهای تعیین شده مطابقت می دهد و تعدیلات لازم را در کار سیستم بوجود می آورد . به این ترتیب ، سازمان سیستمی است با هدف خاص که از سیستمهای فرعی متعامل از قبیل تقسیم کار ، ارتباطات و کنترل تشکیل شده است .

اجرای تقسیم کار مناسب شرایط بوجود آمده در سازمان را بهینه می سازد و باعث بهبود روندکار و در نتیجه بازدهی بالا را فراهم می سازد .
ج ) ترکیب سیستم
همانطور که اشاره شد هر سیستم از اجزایمختلفی تشکیل می شود که این اجزاء هر یک نقش خاصی را در جهت تحقق اهداف سیستم ایفا می کند . ترکیب سیستم را می توان در شکل زیر نشان داد

حسابدار دولتی :
حسابدار دولتی کسی است که علاوه بر داشتن مهارت در حسابداری تکمیلی از عهده انجام امور مربوط به تشخیص حسابها ، تنظیم اسناد مالی ، بودجه ، عملیات حسابداری سپرده ها ، بانک و تهیه صورت مقادیر ، تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی ، بستن حسابها و تنظیم حسابهای نهایی ، تهیه انواع صورتهای مالی مهم در موسسات دولتی ، انجام عملیات مالی طرحهای عمرانی ، ادارات دولتی شهرستانها ، شهرداریها و تهیه لایحه تفریق بودجه برآید .

نمونه وظایف
۱ توانایی تشخیص حسابها در حسابداری دولتی و مقایسه آن با حسابداری بازرگانی
۲ توانایی تنظیم اسناد مالی
۳ توانایی تهیه، تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بودجه
۴ توانایی تهیه، تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بودجه

۵ توانایی عملیات حسابداری پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین
۶ توانایی عملیات حسابداری سپرده ها
۷ توانایی عملیات حسابداری بانک و تهیه صورت مقایرت بانک
۸ توانایی تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی

۹ توانایی بستن حسابها و تنظیم حسابهای نهایی
۱۰ توانایی تهیه انواع صورتهای مالی طرحهای عمرانی
۱۱ توانایی انجام عملیات مالی ادارات دولتی شهرستانها در ارتباط یا ادارات ذیحسابی
۱۲ توانایی انجام عملیات مالی و حسابداری شهرداریها
۱۳ توانایی تهیه لایحه تفریغ بودجه

۱۴ توانایی تشخیص حسابها در حسابداری دولتی و مقایسه آن با حسابداری دولتی و مقایسه آن با حسابداری بازرگانی
۱۵ آشنایی با تعریف حسابداری
۱۶ آشنایی با تعریف دفترداری
۱۷ آشنایی با خصوصیات حسابداری دولتی

۱۸ آشنایی با اصول و موازین حسابداری بطور اخص
۱۹ آشنایی با روشهای حسابداری دولتی
۲۰ شناسایی اصول تشخیص حسابها و تنظیم سند حسابداری

۲۱ توانایی تنظیم اسناد مالی
۲۲ آشنایی با اسنادی که در خارج از واحدهای مالی تنظیم می شوند
۲۳ آشنایی با اسنادی که در داخل واحد مالی تنظیم می شود
۲۴ آشنایی با دفاتر مالی

دفتر صدور برگه
دفتر روزنامه
دفتر روزنامه عمومی
دفتر روزنامه دریافتی صندوق
دفتر روزنامه پرداختی صندوق
دفتر ثبت اسناد هزینه

۲۵ شناسایی اصول ثبت فعالیتهای مالی در دفاتر
۲۶ شناسایی وصول تنخواه گردان حسابداری
۲۷ برقراری تنخواه گردان پرداخت
۲۸ عملیات حسابداری مربوط به ثبت رقم تنخواه گردان دردفاتر

۲۹ شناسایی اصول پرداخت های علی الحساب و پیش پرداخت
۳۰ شناسایی اصول پرداخت بهای کالای خریداری شده
۳۱ شناسایی پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان
۳۲ شناسایی اصول واریز اسناد تنخواه گردان پرداخت

۳۳ شناسایی اصول درخواست وجه به خزانه
۳۴ شناسایی اصول واریز اسناد تنخواه گردان پرداخت
۳۵ آشنایی با دفتر معین
۳۶ آشنایی با انواع فرمهای دفاتر معین

ابزار و وسایل
۱ کتاب حسابداری دولتی
۲ اسناد حسابداری مربوطه
۳ انواع اسناد حسابداری و انبار
۴ فاکتور
۵ ماشین حساب

شرایط ارتقاء شغل
شرایط ارتقاء شغل حسابداری دولتی می پردازد و مشغول است تابع میزان تحصیلات و تجربه وی است و حقوق وی طبق جدول تنظیم از طرف سازمان امور استخدامی کشور تعیین می شود.

ویژگی های شخصیتی
به جهت حجم بالای حساب های دولتی، حسابداری دولتی اهمیت دو چندان پیدا می کند.
اگر در این شغل تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی، تهیه ،تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بودجه، عملیات حسابداری سپرده ها، عملیات مالی طرح های عمرانی و عملیات مالی و حسابداری سازمان ها و ادارات و شهرداری ها را جزئی از توانایی های حسابداری دولتی بدانیم می بینیم که امانتداری اعتماد به نفس بالا، معلومات و دانش فراوان، دقت و مدیریت توانمند و انضباط و نظم رفتاری و نوشتاری بسیار مهم و کارگشا است

بودجه عملیاتی
روشهای بودجه ریزی:
۱ بودجه متداول (سنتی)
۲ بودجه ریزی افزایشی
۳ بودجه برنامه‌ای
۴ بودجه ریزی بر مبنای صفر

در بودجه ریزی عملیاتی علاوه بر تفکیک اعتبارات به وظایف، برنامه‌ها، فعالیتها، طرح‌ها و حجم عملیات، هزینه‌های اجرای عملیات دولتی و دستگاههای دولتی طبق روشهای علمی مانند حسابداری قیمت تمام شده و روش اندازه گیری کار، محاسبه و اندازه گیری می‌شود.

بودجه عملیاتی بر پایه چهار اصل استوار است:
۱ حسابداری قیمت تمام شده
۲ روش اندازه گیری کار
۳ استفاده از فرم ها

۴ استفاده از استانداردها
در بودجه ریزی عملیاتی منابع بر اساس اولویت امور و نتایج قابل اندازه گیری تخصیص داده می‌شوند. یک بودجه عملیاتی علاوه بر تخصیص هزینه‌های فعالیت، همه فعالیتهای مورد نیاز برای پشتیبانی یک برنامه را تعریف و تعیین می‌کند.

تفاوت بودجه عملیاتی با بودجه سنتی و برنامه ای:
در بودجه ریزی سنتی نوع و ماهیت هزینه‌ها نشان داده می‌شوند ولی مشخص نمی‌گردد که هر هزینه برای کدام هدف و منظور و یا اجرای کدام برنامه یا فعالیت خاص، تخصیص داده شده به عبارت دیگر توجه عمده روی Inputها می‌باشد.

ولی به دلیل سادگی، عدم انجام و توانایی کنترل هزینه‌ها در مقایسه با سالهای قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بودجه برنامه‌ای بیشتر به طبقات بالاتر سلسله مراتب سازمان‌ها مربوط می‌باشد در حالیکه بودجه عملیاتی حدود فعالیت و عملیات طبقات پایین سلسله مراتب را نیز موردبررسی و پیش بینی بودجه‌ای قرار می‌دهد.

در تنظیم بودجه برنامه‌ای ممکن است بدون محاسبه دقیق مخارج هر واحد از فعالیت دولتی، هزینه‌ها را فقط بر اساس سیاست کلی مالی دولت پیش‌بینی کرد. در صورتی که شرط اساسی برای تهیه بودجه عملیاتی این است که حجم و مقدار فعالیت سازمانهای دولتی، تعیین و هزینه هر واحد از فعالیتها محاسبه می‌شود.

اهداف بودجه عملیاتی:
۱ ارائه بهترین ابزار ممکن بر اساس نتایج
۲ ایجاد ارتباط بین بودجه و نتایج عملکرد برنامه

۳ تمرکز فرایند تصمیم گیری روی مهم ترین مسائل
۴ ارائه اطلاعات قابل سنجش برای قوای مجریه، مقننه و قضائیه
۵ ارائه مشوق‌هایی برای مدیریت عملکرد بر مبنای بهبود مستمر
۶ ایجاد یک فرایند منطقی برای تصمیم گیری در خصوص بودجه
۷ ارائه مبنایی برای پاسخ گویی بیشتر در قبال استفاده از منابع کشور

۸ ارائه مبنای صحیح برای اتخاذ تصمیم در خصوص تخصیص منابع
۹ تعیین نتایج قابل سنجش و مورد انتظار که از یک تخصیص بودجه خاص قابل وصول است

مزایای بودجه عملیاتی:
۱ شفاف سازی فرایند بودجه ریزی

۲ افزایش کارایی و اثر بخشی عملکرد دولت و سازمانها از طریق تمرکز منابع در جهت ضروری‌ترین و مهم‌ترین نتایج
۳ اصلاح و بهبود تصمیم گیری در مورد مؤثر‌ترین راه برای استفاده از منابع محدود کشور
۴ بهبود عملکرد از طریق پیوند دادن بودجه و عملکرد برنامه

۵ مسئولیت‌پذیر ساختن مدیران در قبال تصمیماتی که روی نتایج بودجه تاثیر می‌گذارد.
۶ حمایت بهتر مدیریت توسط پیوند نتایج بودجه و سنجش عملکرد بودجه با سنجش عملکرد برنامه در فرآیند کنترل و گزارش نتایج.
۷ ارائه سیستم و فرایندی که در آن تصمیم گیری‌های مربوط به بودجه اساساً بر پایه نتایج قابل سنجش و اهداف دارای اولویت صورت می‌گیرد.

روش های اجرای بودجه عملیاتی:
۱ تنظیم بودجه ریزی عملیاتی طبق حسابداری قیمت تمام شده
o طبقه بندی عملیات
o انتخاب واحد اندازه گیری
o بر آورد هزینه یک واحد کار
o پیش بینی حجم عملیات
o محاسبه هزینه عملیات
۲ تنظیم بودجه ریزی عملیاتی طبق حسابداری قیمت تمام شده (روش کامل)
اجرای آن محتاج یک نظام استوار حسابداری مالی و قیمت تمام شده پیشرفته است.
o انتخاب حوزه کار

o انتخاب واحد کار (برای اندازه گیری مقدار محصول هر یک از حوزه‌های کار، تهیه گزارش‌های آماری صحیح درباره مقدار محصولی که در هر یک از حوزه های کار در فواصل معین بدست آمده و مدت زمان مصروفه)
o انتخاب هنجارها برای عملیات در هر حوزه کار

o پیش بینی تعداد کارکنان مورد لزوم و برآورد هزینه‌های پرسنلی

روش های هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC:
ویژگیها: توجه به پدیده‌های نوین و اثرات تکنولوژی حاکم بر فعالیت‌های خدماتی امروزی:
بدلیل استفاده از مبناهای تسهیم، هزینه متناسب با هر فعالیت براحتی قادر به محاسبه و سنجش تاثیر روشهای نوین در محاسبه بهای قیمت تمام شده خدمات می‌باشد.

مکانیزم عملکرد سیستم ABC:

در سیستم‌های هزینه‌یابی سنتی عموماً از طریق ایجاد مراکز هزینه، کلیه هزینه‌های دوایر عملیاتی و پشتیانی و حجم خدمات ارائه شده تقسیم می‌گردد تا از این طریق بهای تمام شده خدمات تعیین شود. در این گونه سیستم‌ها هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین فعالیت‌های لازم جهت اجرای خدمات و میزان استفاده از منابع وجود ندارد.

مراحل طراحی و پیاده سازی سیستم ABC:
۱. تشکیل تیم طراحی سیستم
۲ تعریف مراکز فعالیت
۳ تفکیک مراکز فعالیت بر حسب عملیات
o مراکز فعالیت عملیاتی

o مراکز فعالیت تشخیصی
۴ تعیین خروجی و برون‌داد هر مرکز فعالیت
۵ عملیات هزینه‌یابی بر اساس هر مرکز فعالیت
o هزینه نیروی انسانی
o هزینه مواد و ملزومات مصرفی

o هزینه‌های استهلاک
۶ نسبت دادن هزینه‌های مرکز فعالیت به مراکز هزینه نهایی
۷ محاسبه بهای تمام شده بر حسب هر خروجی

حسابداری دولتی :
دفتر داری و تنظیم حساب‌ها
در مجموعه سیستم‌های کنترل بودجه‌ای و گزارش‌گری مالی، سیستم دفتر‌داری و تنظیم حساب‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و مسئولیت نگه‌داری و کنترل حساب‌ها و گزارش‌گری وضعیت و نتایج عملیات کلیه منابع مالی تحت کنترل دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارد. به بیان دیگر، اطلاعات مربوط به همه

رویدادهای مالی هر یک از منابع مالی از طریق سند حسابداری به این سیستم وارد می‌شود تا پس از پردازش بی‌درنگ، نیازهای اطلاعاتی مالی قانونی و مدیریتی را از طریق گزارش‌های مالی اساسی و تفصیلی در اختیار کاربران قرار دهد. این بخش از نرم‌افزار که بر اساس تحلیلی بنیادی از دستورالعمل‌های صادره‌ی وزارت امور اقتصادی و دارایی طراحی گردیده است، کلیه‌ی عملیات حسابداری موضوع دستورالعمل‌های مذکور را پوشش می‌دهد.

تامین اعتبار و کنترل بودجه :
اعمال مدیریت صحیح بر مصرف بهینه‌ی اعتبارات هزینه‌ای، اختصاصی، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و سایر منابع مالی، مستلزم استفاده از ابزارهای لازم برای هدایت و کنترل مصرف اعتبارات به سوی اهداف تعیین شده و پیش‌گیری از تجاوز هزینه و سایر پرداخت‌ها از اعتبارات مصوب تخصیص یافته در کلیه سطوح طبقه بندی قانونی است. به بیان دیگر، کنترل بودجه‌ای به عنوان بخشی از مسئولیت پاسخ‌گویی مالی دستگاه‌های اجرایی، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت مالی محسوب می‌شود و از حجم عملیات قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است. بی تردید، سیستم‌های تامین اعتبار و کنترل بودجه‌ای سنتی نه تنها قادر به ایفای مسئولیت پاسخ‌گویی مالی ذیحسابان در قبال تامین اعتبار و کنترل بودجه‌ای نیست، بلکه مقامات مسئول دستگاه‌های اجرایی را نیز از استفاده‌ی بهینه تمام اعتبارات مصوب تخصیص یافته‌ی دوره مالی تا حدودی محروم می‌سازد.

سیستم تامین اعتبار و کنترل بودجه براساس ویژگی‌های محیطی وزارتخانه، موسسات و شرکت‌های دولتی و به نحوی طراحی شده است که ضمن هدایت و کنترل مصرف اعتبارات مصوب تخصیص یافته و پیش‌گیری از تجاوز هزینه و سایر پرداخت‌ها از اعتبارات یادشده‌، شرایط لازم را برای ره‌گیری اعتبارات تامین شده و اعمال مدیریت صحیح بر آنها فراهم آورد‌. به بیان دیگر، نرم‌افزار تامین اعتبار و کنترل بودجه به عنوان بخشی ازسیستم یکپارچه‌ی حسابداری و کنترل‌های مالی و بودجه‌ای، فرایند ابلاغ و اجرای بودجه را به صورت کامل پوشش می‌دهد و کلیه‌ی نیازهای اطلاعاتی قانونی و مدیریتی را در تمام سطوح سازمانی و به ویژه در حوزه‌ی اداری و مالی و ذیحسابی فراهم خواهد ساخت.

دریافت و پرداخت :
مدیریت بر وجوه نقد و اتخاذ تدابیر لازم به منظور انجام به موقع پرداخت‌ها و وصول و انتقال به هنگام درآمد و سایر دریافت‌ها از وظایف اساسی ذیحسابان و مدیران امور مالی دستگاه‌های اجرایی و مقامات مسئول این قبیل دستگاه‌ها محسوب می‌شود. حجم در خور ملاحظه‌ی دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تسریع در انجام آنها از یک سو، اعمال نظارت و کنترل و جلوگیری از هر گونه سو استفاده از وجوه نقد از دیگر سو‌، استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند و پیشرفته را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل ساخته است. گروه شرکت‌های همکاران سیستم افتخار دارد که بخشی از سیستم حسابداری و کنترل‌های مالی و بودجه‌ای دستگاه‌های اجرایی کشور را به مدیریت وجوه نقد با عنوان سیستم دریافت و پرداخت‌، اختصاص داده است

حسابداری صنعتی :
روشهای حسابداری صنعتی که به شش دسته تقسیم می شوند عبارتند از :
۱- هزینه یابی جذبی
۲- هزینه یابی مستقیم
۳- هزینه یابی برآوردی یا تخمینی
۴- هزینه یابی سفارش کار
۵- هزینه یابی مراحل تولید یا مرحله ای
۶- هزینه یابی استاندارد

هر یک از این روشها خود دارای توضیحات کاملی است که من در اینجا به توضیح مختصری از هر کدام این روشها اکتفا میکنم .
۱- هزینه یابی جذبی یا کامل : شیوه ای از هزینه یابی که در آن جمع هزینه های مستقیم ( به تحقیق ) و هزینه های ثابت ( به تقریب ) در بهای تمام شده کالای ساخته منظور می شود . بر عکس در هزینه یابی مستقیم ، فقط هزینه های متغیر ( از جمله سربار متغیر ) جزء بهای تمام شده محسوب می گردد و هزینه های سربار ثابت ( به عنوان هزینه های دوره ) جداگانه در حساب سود و زیان همان دوره ای که هزینه به عمل آمده است منظور می شود .

۲- هزینه یابی مستقیم یا نهایی : این اصطلاح آمریکایی و مترادف آن در انگلستان Marginal Costing معمول و به معنی این است که جمع هزینه های متغیر محصول را مهمترین مقیاس هزینه تولید آن محصول محسوب کنند . به این استدلال که هزینه های متغیر با میزان تولید و افزایش و کاهش آن ، بالا و پائین می رود .
۳- هزینه یابی برآوردی یا تخمینی : الف – هزینه ای که برای یک قرارداد یا تصمیم خاص پیش بینی شده است .
ب – مخارجی که پس از فروش ایجاد می شود .

مختصری در باره سه نوع از حسابداری
حسابداری صنعتی
این حسابداری که به تدریج و پس از انقلاب صنعتی روی داد در جهت نیاز به دانستن بهای تمام شده محصولات تولیدی بود . دراین نوع از حسابداری هدف اصلی سیستم دانستن ، بهای تمام شده یک واحد از نظر تمامی عوامل هزینه می باشد .
همزمان و همراه با تکامل ابزارها و شیوه های تولید ، در سده های بعد ، روشها و شیوه های هزینه یابی پیشرفته ای ابداع و بکار گرفته شد که هزینه عملیات را به درستی شناسایی نماید .

حسابداری صنعتی امروزه که ثمره این فرآیند شتاب آمیز تکاملی است اصولاْ همان هدف اندازه گیری و گزارش بهای تمام شده محصولات ، خدمات و فعالیت ها را دنبال می کند .
حسابداری مالی
این نوع از حسابداری را میتوان حسابداری گزارش نیز نامید . زیرا هدف اصلی در این نوع از حسابدری ، تهیه صورتهای مالی اساسی می باشد که مورد نیاز استفاده کننده گان از این صورتهای مالی است .

شاید بتوان گفت که دلیل اصلی پیدایش این نوع از حسابداری ،‌ اصل تفکیک شخصیت می باشد . این اصل امکان مشارکت صاحبان سرمایه ای را که به تجارت نمی پراختند ممکن ساخت و به این شکل باعث رشد و توسعه بنگاه های تجاری شد . این نوع از مشارکت باعث پیدایش سهام و بازار بورس شد . البته دلیل اصلی ایجاد بازار بورس را می توان ، افزایش شمار شرکتهای سهامی دانست .

یکی دیگر از موضوعات اصلی که در این دوران تأثیر اساسی بر رشته حسابداری گذاشت برقراری مالیات بر درآمد بود . این نوع از مالیات که در اغلب کشورهای صنعتی اروپا وسیله ای برای تأمین عدالت اقتصادی است از اوایل قرن نوزدهم ایجاد و به تدریج جزیی از نظام مالیاتی کشورها شد . تعیین مالیات بر درآمد مستلزم شناخت دقیق سود خالص بود و لازمه این شناخت نگهداری حسابها و دفاتر منظم و تهیه صورتهای مالی که میزان سود را به درستی نشان دهد . به این ترتیب دولت ها به صورت یکی از اصلی ترین استفاده کنندگان از صورتهای مالی موسسات درآمدند .

دیگر استفاده کنندگان از این صورتهای مالی عبارتند از : بانکها ، اعتبار دهندگان ، بستانکاران بلند مدت و کوتاه مدت ، فروشندگان ، مشتریان ، کارکنان ، سرمایه گذاران بالقوه ، کارگزاران بازار سرمایه ، جامعه و مدیریت موسسه .
حسابداری حرفه ای و حسابرسی
در مورد این نوع از حسابداری در مطالب بعدی به طور کامل صحبت خواهیم کرد .
محاسبات دفاتر حسابداری :

دفتر روزنامه
دفتر روزنامه یکی از دفاتر قانونی و مورد نیاز حسابداران است. این دفتر در انواع مختلفی وجود دارد که با نام های دو ستونی، چهار ستونی و مانند آن شناخته می‌‌شوند.
کلیه رویدادهای مالی به ترتیب تاریخ وقوع باید در این دفتر ثبت و سپس به دفتر کل انتقال یابد. در واقع تأثیر مبادلات بر حسابداری را در این دفتر یادداشت می‌کنند. این دفتر دارای ستونهایی برای شرح، نوشتن اعداد بدهکار، بستانکار و ; است. این دفاتر در حسابداری دستی مورد عمل میباشد.
دفتر کل:

عبارت است از مجموعه حساب هایی که برای ثبت و خلاصه کردن اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی استفاده می شود. نوشتن دفتر کل بعد از رویدادهای مالی در دفتر روزنامه انجام می گیرد.
برای ثبت رویدادهای مالی در دفتر کل ابتدا رویداد مالی ثبت شده در دفتر روزنامه مشخص و سپس مراحل انتقال به ترتیب زیر انجام می شود:
۱- پیدا کردن صفحه حسابی که در دفتر روزنامه بدهکار شده است.

۲- نوشتن شماره رویداد مالی (شماره روزنامه) در ستون مربوطه در حساب دفتر کل
۳- ثبت تاریخ رویداد مالی در ستون تاریخ
۴- درج مبلغ بدهکار در ستون بدهکار
۵- نوشتن شرح مختصری از رویداد مالی در ستون شرح
۶- نوشتن شماره صفحه دفتر روزنامه در ستون عطف حساب

۷- درج شماره صفحه ای از دفتر کل که ردیف بدهکار رویداد مالی در آن نوشته شده، در ستون عطف دفتر روزنامه
۸- محاسبه و نوشتن مانده حساب در ستون مربوط
۹- تعیین نوع مانده حساب در ستون تشخیص با نوشتن کلمه «بد» به جای بدهکار یا «بس» به جای بستانکار نمونه ای از انتقال رویداد مالی مؤسسه دانا به حسابهای دفتر کل شرح داده شده.

حساب: نقد و بانک دفتر کل صفحه ۱
شماره صفحه روزنامه تاریخ شرح بدهکار بستانکار تشخیص مانده
۱
۱۳۷۶
۳ابانماه سرمایه گذاری اولیه خانم فضیلت ۳۲۰۰۰۰۰۰ بد ۳۲۰۰۰۰۰۰
۶ابانماه
خرید یک دستگاه آپارتمان ۳۰۰۰۰۰۰۰ بد ۲۰۰۰۰۰۰
۸ابانماه دریافت وام از آقای فرشاد ۱۰۰۰۰۰۰۰ بد ۱۲۰۰۰۰۰۰
۱۴ابانماه پرداخت قسمتی از طلب آقای مجیدی ۳۰۰۰۰۰۰ بد ۹۰۰۰۰۰۰
۱۸ابانماه خرید ملزومات اداری ۵۵۰۰۰۰ بد ۸۴۵۰۰۰۰
دفتر معین:
حساب های معین، مجموعه حساب های کمکی یا مکمل برخی از حساب های دفتر کل هستند.
حساب های معین حساب دفتر کل

در شکل می بینید که یک حساب دفتر کل (حسابهای پرداختنی) دارای چند حساب معین است، که در هر یک اطلاعاتی در مورد تک تک بستانکاران نوشته می شود. دفتر معین مستقیماً از روی سند حسابداری نوشته می شود. برای نشان دادن نحوه نوشتن دفتر معین از اطلاعات مؤسسه دانا استفاده می کنیم.
موسسه آموزش زبان دانا
سند حسابداری
شرح عطف معین معین بدهکار بستانکار
اثاثه
حساب های پرداختنی
فروشگاه مجید
خرید مقداری اثاثه از فروشگاه مجیدی
۱
۳۵۰۰۰۰۰ ۳۵۰۰۰۰۰
۳۵۰۰۰۰۰

۳۵۰۰۰۰۰ ۳۵۰۰۰۰۰

دفتر معین حساب های پرداختنی
حساب: فروشگاه مجید صفحه: ۱
شماره سند حسابداری تاریخ شرح بدهکار بستانکار تشخیص مانده
۳ ۷ابانماه ۱۳۷۶ خرید نسیه اثاثه ۳۵۰۰۰۰۰ بس ۳۵۰۰۰۰۰

تراز آزمایشی حساب های دفتر کل
فهرستی از نام و مانده کلیه حساب های دفتر کل در یک زمان مشخص، را تراز آزمایشی حساب های دفتر کل گویند، که معمولاً در پایان هر ماه تهیه می شوند و برای تهیه آنها مراحل زیر انجام می شود.
۱- نوشتن عنوان، شامل نام مؤسسه، نام گزارش و تاریخ گزارش
۲- نوشتن نام و مانده حساب های دفتر کل
۳- محاسبه جمع ستون بدهکار و ستون بستانکار
۴- کشیدن دو خط موازی زیر ستون های جمع به منزله اتمام کار تهیه تراز آزمایشی است.

تراز آزمایشی زیر از مانده حساب های دفتر کل مؤسسه دانا در تاریخ ۳۰ آبان ماهه ۱۳۷۶ تهیه شده است.
موسسه آموزش زبان دانا
نام و حساب مانده
بدهکار بستانکار
نقد و بانک
ملزومات
اثاثه
آپارتمان
حساب های پرداختنی
وام پرداختنی
سرمایه خانم فضیلت ۸۴۵۰۰۰۰
۵۵۰۰۰۰
۱۱۰۰۰۰۰۰
۳۰۰۰۰۰۰۰

۸۰۰۰۰۰۰
۱۰۰۰۰۰۰۰
۳۲۰۰۰۰۰۰

جمع ۰۰۰/۰۰۰/۵۰ ۰۰۰/۰۰۰/۵۰
تراز نامه:
از روی تراز آزمایشی حساب های دفتر کل می توان تراز واحد اقتصادی تهیه کرد.
تراز آزمایشی مؤسسه دانا در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۷۶ به شرح زیر می باشد.
مؤسسه آموزش زبان دانا
تراز نامه به تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۷۶ (ارقام به ریال)
دارائی ها
نقد و بانک ۸۴۵۰۰۰۰
ملزومات ۵۵۰۰۰۰
اثاثه ۱۱۰۰۰۰۰۰
آپارتمان ۳۰۰۰۰۰۰۰
بدهی ها
حساب های پرداختنی ۸۰۰۰۰۰۰
وام پرداختنی ۱۰۰۰۰۰۰۰
سرمایه
سرمایه خانم فضیلت ۳۲۰۰۰۰۰۰

جمع دارائی ها۵۰۰۰۰۰۰۰ جمع بدهی ها و سرمایه ۵۰۰۰۰۰۰

درآمد و هزینه:
درآمد:
مبالغی که بابت ارائه خدمات به مشتریان، دریافت شده و یا در آینده دریافت خواهد شد «درآمد» نام دارد. درآمد موجب افزایش سرمایه و به هنگام افزایش بستانکار می گردد و مانده این حساب بستانکار خواهد شد.
درآمد مؤسسات خدماتی به صورت نقد یا نسیه کسب می شود.
-ارائه خدمات به صورت نقد:
چنانچه در زمان ارائه خدمات به مشتریان وجه آن نقداً دریافت شود در این صورت در معادله حسابداری از یک سو دارائی های مؤسسه و از سوی دیگر سرمایه مالک مؤسسه افزایش می یابد.
– ارائه خدمات به صورت نسیه (درآمد غیر نقدی):
چنانچه یک مؤسسه، خدماتی برای مشتریان خود انجام دهد و وجه آن را بلافاصله دریافت نکند، در این صورت مشتری متعهد می شود حق الزحمه این خدمات را در آینده بپردازد.
تحقق درآمدهای غیر نقدی از یک سو موجب افزایش دارائی ها (حساب های دریافتنی) و از سوی دیگر موجب افزایش سرمایه در معادله می گردد

هزینه:
مخارجی که یک مؤسسه برای ارائه خدمات به مشتریان و کسب درآمد متحمل می شود هزینه نام دارد. هزینه موجب کاهش سرمایه می گردد.
صورتحساب سود و زیان:
چگونگی و نتیجه فعالیت های یک واحد اقتصادی را طی یک دوره زمانی نشان می دهد.
هزینه ها – درآمدها = سود (زیان) خالص
سود خالص هزینه ها < درآمدها
زیان خاص هزینه ها > درآمدها
صورتحساب سود و زیان مؤسسه خدماتی از چهار بخش تشکیل شده است:
۱- عنوان: در این بخش اطلاعات مربوط به نام مؤسسه، نام صورتحساب در سه سطر درج می گردد.
۲- درآمدها: درآمدهای دوره مالی به تفکیک نوع نوشته و سپس جمع درآمدها محاسبه می گردد.
۳- هزینه ها: هزینه های دوره مالی به تفکیک نوع هزینه نوشته و سپس جمع هزینه ها محاسبه می گردد.
۴- سود و زیان خالص: ما به التفاوت جمع درآمدها و جمع هزینه ها تحت عنوان سود خالص نوشته می شود.

سرمایه گذاری مجدد:
به مفهوم آن است که: بانک یا مؤسسه پس از تأسیس مؤسسه و سرمایه گذاری اولیه در آن، دارائی های دیگری در اختیار مؤسسه قرار دهد. که آن موجب افزایش دارائی ها و سرمایه مالک می گردد.
مثال: در ۸ دی ماه آقای هامون بابت سرمایه گذاری مجدد مبلغ ۵۲۰۰۰۰۰ ریال به حساب بانکی موسسه هامون واریز نمود تجزیه و تحلیل و ثبت این رویداد مالی به شرح زیر است:
تجزیه و تحلیل قاعده تشخیص
دارائی افزایش می یابد
سرمایه مالک افزایش می یابد افزایش دارائی، بدهکارمی شود
افزایش سرمایه، بستانکار می شود بدهکار: نقد و بانک ۵۲۰۰۰۰۰
بستانکار: سرمایه آقای هامون ۵۲۰۰۰۰۰
نقد و بانک سرمایه آقای هامون

برداشت:
مالک مؤسسه به منظور رفع نیازهای خود مقداری از دارائی های مؤسسه را برای استفاده شخصی بر می دارد به این رویداد مالی «برداشت» می گویند. برداشت از یک طرف باعث کاهش سرمایه مالک در مؤسسه و از طرف دیگر باعث کاهش دارائی های مؤسسه می شود.
صورتحساب سرمایه:
صورتحسابی است که تغییرات سرمایه یک مؤسسه را طی یک دوره مالی نشان می دهد.
چرخه حسابداری:
عملیات حسابداری شامل، یک سری مراحل پیاپی است که در هر دوره مالی تکرار می شوند و به مجموعه آنها «چرخه حسابداری» گفته می شود. که شامل مراحل زیر است:
۱- جمع آوری اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی
۲- تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و تنظیم سند حسابداری
۳- ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه
۴- انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل
۵- تهیه تراز آزمایشی
۶- اطلاع حساب های دفتر کل (از طریق صدور سند حسابداری و ثبت دفاتر روزنامه و کل)
۷- تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده
۸- بستن حساب های موقت (از طریق صدور سند حسابداری و ثبت دفاتر روزنامه و کل)
۹- تهیه صورت های مالی
۱۰- تهیه تراز آزمایشی اختتامی

روش های حسابرسی :
کنترل داخلی
هر سیستم یا مجموعه ای از کنترل ها اعم از مالی و غیر مالی که برای دستیابی به اطمینانی منطقی از تحقق موارد زیر بر قرار می شود:
۱- اثر بخش و کارآمد بودن عملیات
۲- قابل اتکا بودن اطلاعات مالی و گزارشگری آن
۳- رعایت قوانین و مقررات
دلائل استفاده از سیستم کنترل داخلی
۱- واحد های اقتصادی هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ پیچیدگی فعالیت چنان رشد میکنند که کنترل مستقیم و انفرادی آنها نا ممکن میشود. از این رو کنترل های داخلی برای اعمال مدیریت و سرپرستی در راستای برنامه های استراتژیک ضروری است .
۲- واحد های اقتصادی دارای الزامات قانونی میباشند که باید به آنها عمل شود . از این رو باید کنترل های داخلی لازم را برای شناسایی و کنترل میزان رعایت این گونه الزامات قانونی برقرار نمایند .

عناصر تشکیل دهنده کنترل داخلی
۱- بررسی موثر و کارآمد توسط مدیریت غیر اجرایی
۲- وجود سیستم کنترل مدیریتی شامل تعیین و تدوین هدف ها و برنامه ها – نظارت و سرپرستی یا کنترل مسائل مالی و همچنین اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی
۳- وجود سیستم ها و روشهای کنترل مالی و عملیاتی شامل محافظت از دارایی ها – تفکیک وظایف – روش های صدور مجوز و تصویب و سیستم های اطلاعاتی
۴- وجود یک واحد حسابرسی داخلی که طبق اصول و استاندارد های حسابرسی داخلی فعالیت کند

هدفهای کنترل داخلی و حسابرسی داخلی
سیستم کنترل داخلی به منظور اطمینان یافتن از موارد زیر استقرار می یابد :
۱- اعمال شدن سیاست ها و خط مشی های سازمان
۲- شناسایی و شناساندن اصول و ارزشهای سازمان
۳- رعایت قوانین و مقررات
۴- دقیق و قابل اعتماد بودن صورت های مالی و سایر اطلاعات منتشر شده
۵- مدیریت کارآمد و اثر بخش نیروی انسانی و سایر منابع

هدف حسابرسی داخلی کمک به مدیریت است تا اطمینان یابد کلیه موارد بالا به همان گونه که باید اجرا یا رعایت میشود .

تعریف حسابرسی داخلی
وظیفه ارزیابی مستقلی است که توسط مدیریت سازمان برای بررسی سیستم کنترل داخلی ایجاد میشود . حسابرسی داخلی کفایت سیستم کنترل داخلی را از لحاظ اثر بخش و کارآمد بودن استفاده از منابع سازمان آزمون ارزیابی و گزارش میکند .
حسابرسی داخلی چگونه سازمان را یاری میکند :
حسابرسی داخلی مدیریت را در انجام دادن مسئولیت ها و وظایف خود از طریق تقویت کنترل های داخلی یاری میکند.
حسابرسی داخلی میتواند :
۱- نقش بازدارنده را در برابر سوء استفاده کنندگان احتمالی داشته باشد
۲- کنترل را در جهت پیشگیری یا آشکار کردن تقلب و اشتباه بهبود بخشد
۳- با انجام دادن حسابرسی داخلی تقلب ها را کشف کند
۴- با شناسایی موارد اتلاف منابع و عدم کارایی سبب صرفه جویی شود

تفاوت حسابرس داخلی و حسابرس مستقل
۱- تفاوت در رابطه با استفاده از حسابرسی داخلی و مستقل
حسابرسی مستقل معمولاً یک ضرورت قانونی است و مدیریت سازمان آن را بوجود نمی آورد ولی حسابرسی داخلی ارزیابی مستقلی است که توسط مدیران سازمان ( احتمالاً در اجرای یک الزام قانونی ) بوجود می آید.
۲- تفاوت از نظر هدف های اصلی
هدف اصلی حسابرسی مستقل اظهار نظر در این مورد است که صورتهای مالی به درستی تنظیم شده است و وضعیت سازمان را به نحوی مطلوب نشان میدهد و دارای اشتباه و تحریف با اهمیت نیست . هدف اصلی حسابرسی داخلی بررسی تمامی سیستم کنترل داخلی میباشد .
۳- تفاوت در رابطه با بررسی کنترل های داخلی
حسابرسی مستقل ممکن است در مورد سیستم کنترل داخلی نیز اظهار نظر کند اما این اظهار نظر به کنترلهایی محدود میشود که حسابرسان آن را به عنوان بخشی از کار خود مورد ارزیابی قرار داده اند ولی حسابرسی جامع کنترل های داخلی از وظایف حسابرسان داخلی میباشد .
۴- تفاوت در رابطه با نوع همکاری با موسسه
حسابرسی داخلی در استخدام شرکت بوده و مستمراً با مدیریت همکاری دارد در حالی که حسابرسی مستقل فقط به موجب قرارداد وارد شرکت میشود .
۵- تفاوت در رابطه با مسئولیت
مسئولیت حسابرسی مستقل عموماً در برابر اعضاء مجمع عمومی یا صاحبان سهام بوده در حالی که حسابرسی داخلی در برابر دستگاه مدیریت جوابگو میباشد .
۶- تفاوت دامنه بررسی ها
حسابرسی مستقل تحقیق خود را صرفاً از نظر مالی انجام داده و رضایت وی از درستی سود و زیان و اصالت و صحت اسناد و مدارک مالی و سیستم کنترل های داخلی عموماً وی را قانع ساخته و به ابراز عقیده حرفه ای در باب حساب های نهایی اکتفا میکند در حالی که حسابرسی داخلی خط و مشی و سیاست مدیریت را در تمام جنبه های سازمان اعم از مالی و غیر مالی دنبال مینماید .
۷- تفاوت در نحوه رسیدگی

نحوه رسیدگی حسابرسان مستقل به عملیات شرکت های بزرگ بخصوص با توجه به زمان محدود متکی بر تست و چک بوده و عملاً نمیتوانند آنچنان که حسابرسان داخلی به آزمایش و بررسی حسابها و مدارک و اطلاعات می پردازند در جزئیات وارد شوند .

استقلال حسابرس داخلی
عامل اصلی برای توانمند بودن حسابرسی داخلی استقلال آن است . مدیریت باید این عامل را به رسمیت بشناسد و با تامین جایگاه مناسب حسابرسی داخلی در ساختار سازمانی نسبت به استقلال واحد حسابرسی داخلی اطمینان دهد.

عملکرد حسابرسی داخلی باید چنان باشد که به روشنی نشان دهد حسابرسی داخلی تحت تاثیر هیچگونه اعمال نفوذ غیر مسئولانه نیست که بتواند دامنه رسیدگی یا کار آن را محدود یا تغییر دهد یا بتواند در تصمیم گیری آن درباره ی محتوای گزارشهایی که به مدیریت ارائه میشود بطور قابل ملاحظه ای اثر گذارد .
اگر حسابرسی داخلی در سیستم یا روشی حضور نداشته باشد و آن سیستم یا روش بدون هرگونه خللی به فعالیت خود ادامه دهد آزمونی است برای تشخیص استقلال واحد حسابرسی داخلی . در حالی که اگر حسابرسی داخلی بطور روزمره درگیر سیستم یا روش باشد جزئی از سیستم محسوب میشود و نسبت به آن سیستم استقلال نخواهد داشت .

استقلال حسابرسی داخلی به شکل های زیر محقق میشود :
۱- استقلال از لحاظ دسترسی
رئیس حسابرسی داخلی باید به مدیریت ارشد سازمان شامل مدیر عامل و هیئت مدیره و بررسی کنندگان غیر اجرایی سازمان دسترسی مستقیم داشته باشد و بتواند آزادانه به آنان گزارش دهد .

۲- استقلال از لحاظ گزارشگری
رئیس حسابرسی داخلی باید بتواند گزارشهای خود را بدون حذف مطلبی و با نام و امضاء خود ارائه دهد .

۳- استقلال از لحاظ فعالیت های سازمانی
حسابرسی داخلی باید نسبت به کلیه سیستم های مالی و اداری سازمان استقلال کامل داشته باشد . درگیر شدن حسابرسی داخلی در سیستم های اجرائی و برنامه های سازمان باید به موارد زیر محدود شود :
۱- ارائه پیشنهاد در ارتباط با ایجاد کنترل های داخلی برای موارد تجدید نظر در سیستم ها یا پروژه های موجود یا طراحی سیستم های جدید یا ایجاد پروژه های جدید

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.