مقاله بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن دارای ۹۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن :

بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن

پیشگفتار :
در طول تاریخ , خدمتگزاران فراوانی بوده اند که دست به خدمات ارزنده و چشمگیری زده اند و وجودشان مایه برکت و خیر برای مردم بوده است . اموال و ثروتهایی که به عنوان[ موقوفه] در حوزه فرهنگ اسلامی دیده می شود گوشه ای ازاین خدمتهای ماندگاراست . بناهای خیریه , مساجد, تکایا, پلها و بسیاری از تاسیسات عام المنفعه دیگر, دلیل آن است که همواره انسانهای خدوم و

خدمتگزار در جامعه بوده اند که وجودشان منشا آثار و خدمات مفید و مردمی گردیده است . چهره هایی که عمر خود را در پی کسب ابتکار واختراع و بذل دانش و شکوفایی استعدادها گذاشتند و به مردم و جامعه خدمت کردند. عالمان راستین و درد آشنایی که خدمتگزاری با روح و جانشان آمیخته و علاوه برانجام وظیفه , پیدایش حادثه و ضرورت ایثار, در کنار مردم و با مردم بوده اند.

مردم , روحانیان را خدمتگزاران بی منتی می شناسند که در تاریخ منشا برکات و خدمات فراوانی بوده اند.
اهل علم ,از متن مردم و جامعه برخاسته و با آنان در تکالیف اجتماعی و همقدم بوده است .
پر واضح است که اگر خدمت از هرکس پسندیده است ,ازاهل زیبنده تر و زیباتراست .
در پایان , به فرازی از سخنان امام خمینی , رحمه الله علیه , که خورشید وجودش ازافق حوزه نمایان گشت و شعاعش همگان را فرا گرفت و این راه هستی اش را فدا ساخت , گوش جان می سپاریم . به امید آن که راه و کلام اوالگوی رفتار و گفتارمان گردد:
تا حیات دارم خدمتگزار همه هستیم : خدمتگزار ملتهای اسلامی , خدمتگزار ملت بزرگ ایران , خدمتگزار دانشگاهیان و روحانیون , خدمتگزار همه قشرهای کشور و همه قشرهای کشوراسلام و همه مستضعفین .

فصل اول
طرح تحقیق
• مقدمه
• بیان مسئله
• اهمیت و ضرورت تحقیق

• هدفهای کلی تحقیق
• فرضیه ها
• متغییر های تحقیق
• تعاریف عملیاتی متغییرها

طرح تحقیق :

بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن

واژه های کلیدی :
مردم قزوین ، خدمات شهرداری ، رضایتمندی

مقدمه
ما یک خانواده بزرگیم. یک ملتیم. ما با بعضى از این مدعیان فرق مى کنیم که از این طرف و آن طرف دنیا یک عده دور هم جمع شده اند، بومیها را یا کشته اند یا اسیر کرده اند یا مغلوب کرده اند و چیزى درست کرده اند و اسمش را کشور گذاشته اند. ما فرق مى کنیم. ما یک ملتیم؛ یعنى همه وجودمان در هم تنیده است. دین، آیین، رسوم، شادى، غم و اهدافمان، همه اش به هم گره خورده است. ما یک تن واحدیم و یک ملتیم و طبیعى است که باید همدیگر را دوست داشته باشیم. اصلاً این عشق به یکدیگر پایه هر نوع فعالیت اجتماعى است. اگر ما به بقیه علاقه نداشته باشیم و عشقى وجود نداشته باشد، براى چه باید الان بیایید اینجا بنشینند. براى چه؟ به قول آقاى شکریه چرا باید افتخارى بیاییم وقت، جان و مالمان را بگذاریم؟ براى اینکه همدیگر را دوست داریم. باید دوست داشته باشیم. فضاى جامعه ما باید به گونه اى باشد که همه همدیگر را دوست داشته باشیم. اگر همه همدیگر را دوست داشته باشیم، دیگر بسیارى از بدبینیها، اجحافها و ظلمها از بین مى رود. آدم به کسى که دوست دارد دیگر نمى کند. اینکه مى بینید بعضیها تلاش مى کنند زمین را به آسمان بدوزند، بالاخره با کلکى چیزى را به جیب خودشان بیاورند، اگر یک لحظه فکر کنند این چیزى را که مى آورند، مال بقیه است، بقیه را هم او دوست دارد، با پارتى بازى و کلک در یک جایى مى خواهد یک چیزى را ببرد، و به سمت خودش ببرد، حتماً این کار را نمى کند. پایه اش این است که ما همه همدیگر را دوست داشته باشیم.

این دستور خدا و پیامبر خداست. این تعلیمات اهل بیت (ع) است. تا جایى که شما مى بینید، آن قدر دوست دارند که دشمنانشان را هم دعا مى کنند. خیلى عجیب است. پیامبر چقدر انسانها را دوست دارد؛ رحمه للعالمین. عزیزترین کس او که عمویش حضرت حمزه است، در جنگ احد جگرش را مثله کردند، بعد همان کسى که این کار را کرده، شهادتین را مى گوید، مى گوید بسیار خوب، برو جایى که من تو را نبینم؛ در صورتى که بین آدمهاى معمولى کمترین مجازات او این بود که شبیه آن کار را به سرش بیاورد. بسیار خوب این قدر رئوف است که مى نشیند براى امتش، حتى آنهایى که بعداً مى آیند، استغفار و طلب آمرزش مى کند. از خدا پیروزى، سهولت و آرامش مى طلبد. ما پیرو آن نبى هستیم.

بیان مسئله :
در این پژوهش به بررسی میزان رضایتمندی مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری قزوین میپردازیم ، بررسی میزان رضایت مندی مردم از خدمات شهرداری یکی از عواملی است که به نظر پژوهشگر می تواند در بسیاری موارد تاثیر گذار باشد و نقش بسزایی در وضعیت روحی و روانی ساکنان شهر داشته باشد .

اهمیت و ضرورت تحقیق :
مردمی که در شهرها زندگی می کنند برای آسایش و آرامش و رفاه به سازمانهای و ارگانهای متعددی وابسته هستند ، یکی از این ارگانها شهرداری نام دارد که وظایف گوناگونی را بر عهده دارد و از آن جمله خدمات شهری یکی از وظایف و شاید اهم وظایف شهرداری باشد ، این امر که مردم جامعه نسبت به فعالیت ها و خدمات شهرداری خود چه نظری دارد و نگاه آنها به جامعه و محیط پیرامون خود چگونه است از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد ، این اهمیت دلیل مناسبی برای پرداختن به این موضوع است .

هدف های کلی تحقیق :
هدف های کلی در این پژوهش بررسی میزان رضایت مندی مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری قزوین میباشد ، که برای نیل به این هدف از روش های آماری و نمونه گیری استفاده خواهد شد تا بتوان به یک آمار صحیح و واقع بینانه دست یافت .
هدف های جزئی تحقیق :
هدف های جزئی تحقیق را با عنوان ” میزان رضایت مندی مردم قزوین از خدمات شهری ، اجرایی توسط شهرداری ” بیان می نمائیم .

فرضیه ها :

فرضیه اول :
مردم قزوین از خدمات شهری ارائه شده توسط شهرداری در دوره چهار ساله رضایت نسبی دارند .

فرضیه دوم :
مردم قزوین از خدمات شهری ارائه شده توسط شهرداری در دوره چهار ساله رضایت نسبی ندارند.

متغییر های تحقیق :
متغییر مستقل :
رضایتمندی ، خدمات شهری

متغییر وابسطه :
در این تحقیق عبارت است از میزان رضایت مندی مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری قزوین .

تعاریف عملیاتی متغییر ها :
رضایتمندی :
کلمه رضایتمندی یک واژه ترکیبی از کلمه رضایت است و این مفهوم را بیان می کند که فرد با افرادی نسبت به چیزی یا کسی احساس وضعیت مطلوب را داشته باشند .

تعریف نظری خدمات شهری :
به جرات می‌توان ”خدمات شهری“ را قلب ”مدیریت شهری“ دانست. چون آنچه در ارتباط مستقیم و منسجمی با زندگی روزانه شهروندان است و کیفیت زندگی آنان را تعیین می‌کند نحوه ارایه خدمات شهری توسط شهرداری (و دیگر نهادهای مرتبط) و نحوه دریافت آن خدمات توسط یکایک شهروندان است.

اگرچه گستره و نوع خدمات شهری همراه با نحوه ارایه آنان، از اهمیتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است (که غالباً نیز نسبت به آن اطلاعاتی داریم) اما آنچه ما می‌خواهیم در این جا بدان بپردازیم، توضیح این نکته است که بدانیم در زمینه خدمات شهری، کجا هستیم، کجا باید برویم و چه مراحلی را باید طی کنیم.
شهرداری :
بلدیه در لغتنامه دهخدا این چنین تعریف شده است: «مؤسسه‌ای در هر شهر که به کار نظافت و خوبی آب ونان و چراغ و سوخت و خواربار و صحت نظر دارد».
در نخستین قانون بلدیه فصل اول از وظایف بلدیه آمده است: «مقصود اصلی تأسیس بلدیه حفظ منافع شهرها و ایفای حوائج اهالی شهرنشین است» و یا «مساعدت به دولت در ساختن بازار ها ونمایشگاه های تجاری و کلیه مراقبت ، روج حرفت و تجارت شهر و دایر نمودن محل تشخیص اسعار و معاملات عمومی» که همگی حاکی از وجود قوانین شهروندی و مردمی بودن این نهاد در بدو تأسیس است.
در این قانون رئیس اداره بلدیه منتخب و تابع انجمن بلدیه توصیف شده و وظایف و اختیارات او به گونه‌ای تعیین شده که بسیاری از حقوق اساسی شهروندان که تا پیش از این پایمال می‌شد‌، محقق گردد ولی به دلایلی چون کارشکنان داخلی، حکومت استبدادی، دوران استعمار و;. این قوانین بدون اجرای واقعی تنها در قانون بلدیه باقی ماند.
با گذشت بیش از یکصد سال از تأسیس نخستین بلدیه در کشور و علیرغم تغییرات مهم در ساختار سنتی قدرت ، بلدیه همچنان از نهادهای مدنی به شمار می رود . روند تغییرات بدون شک فراز و نشیب هایی را در بلدیه و شهرداری های امروز به وجود آورده است و اکنون شهرداری ها به سمت محلی گرایی و کاهش تمرکز پیش می روند.
بررسی و مطالعه بلدیه و به موازات آن شهرداری ها می تواند در کاهش آسیب ها و مشکلات شهرداری ها مؤثر واقع شود و دریچه های جدیدی را برای ارائه راه حل مناسب در اداره امور شهر بگشاید.
«شهرداری» از لغاتی است که فرهنگستان ادب فارسی وضع نموده و تشکیلاتی که اکنو

ن شهرداری نام دارد، سابق «بلدیه» خوانده می‌شد. سازمان بلدیه از یادگارهای دوره مشروطیت است و از جمله نخستین اموری که بانیان مشروطیت بدان توجه کردند، یکی هم سروسامان دادن به اداره امور شهرها و تدوین قانون بلدی و تشکیل سازمان بلدیه بود که چند سالی طول کشید تا پایه و زیربنای آن شکل بگیرد. از این رو، پس از استقرار مشروطیت در دوره اول به تدریج افراد و مؤسساتی برای اداره و تنظیم امور شهری و ولایات معین شدند.
و اما در این میان، بلدیه (شهرداری) قزوین هم برای خود سرگذشت و داستان شنیدنی دارد. آغاز فعالیت شهرداری قزوین را ۱۲۹۶ خورشیدی نوشته‌اند، زیرا در این سال برای اولین بار رییس بلدیه قزوین به این سمت برگزیده و مشغول به کار شد.

در دوران قاجاریه در قزوین در عهد حکمرانی شاهزاده الله قلی میرزا ایلخانی اداره ای
در شهر تاسیس می شود به نام (ریسمان سنج) که به اعتباری وظیفه آن دریافت نوعی عوارض سطح شهر بوده است . ناجی قزوینی که از شاعران آن عهد است ، مسئولیت نویسندگی این اداره را بر عهده می گیرد .
در دوران عمید الملک ، در سال ۱۳۲۶ ه.ق همزمان با انتخاب دو نماینده قزوین در مجلس شورای ملی ، اولین انتخابات (انجمن بلدیه ) یا انجمن شهر نیز صورت می پذیرد. انجمن مزبور از میان اصناف شهر برگزیده شد که افرادی چون : صدر الاسلام _ حاج محمد حسن شاهرودی _ حاج سید موسی بزاز و حاج سید میرزای عطار در آن عضویت داشتند. ریاست انجمن مزبور بر عهده صدر العلماء فرزند میرزا علی اکبر قرار گرفت میرزا حسین صالحی ملقب به صدر العلماء نوه حاج ملا صالح برغانی بنیانگذار مدرسه صالحیه بود . او در همین مدرسه به تحصیل پرداخت وبعد راهی ودر زمینه های اصول ، فقه وحکمت و مقدمات ریاضی به تحصیل پرداخت . به اعتباری میتوان صدرالعلماء را نخستین شهردار قزوین به شمار آورد که از سوی مردم شهر به این سمت برگزیده شده بود.
با انتخاب نظام الدوله (خواجه نوری ) به سمت فرماندار قزوین در سال ۱۲۹۸ خورشیدی ، سید کاظم اتحاد (سر کشیک زاده) که از دوستان فرماندار بود به قزوین فرا خوانده می شود و کار سازمان دهی (بلدیه) قزوین به او واگذار می گردد.
او سازمان مرتبی را با شعبه هایی چند وتعیین اعتبار مشخص برای بلدیه قزوین ترتیب می دهد. از آنجا که بلدیه آن روز جز دریافت عوارض دروازه ها (نواقلی) محل درآمد دیگری نداشت فقط می توانست حقوق کارکنان خود را با مشکل تامین کند و اقدامی در زمینه آبادانی وپاکیزگی شهر انجام نمی دادند.
با انتقال سلطنت به رضا شاه و برگزیده شدن بوذر جمهری به سمت کفالت شهرداری
تهران وانجام فعالیتهای گسترده در سطح شهر تهران ، شرایط بد شهر قزوین که با تهران فاصله کمی داشت بیشتر به چشم می آمدواز اینرو روزنامه های محلی وشخصیتهای موثر شهر و وکلای برای جلب توجه دستگاه حکومت وشخص رضا شاه به نابسامانیهای شهر قزوین و ایجاد یک بلدیه

فعال ،د ست به یک رشته فعالیتهای چشمگیر می زننداز آن جمله است فوق العاده روزنامه (رعد) قزوین به تاریخ دوم مهر ۱۳۰۶ خورشیدی . این فوق العاده به مناسبت سفر رضا شاه به همراه ولیعهد به قزوین و عبور از آن شهر انتشار یافته است . قصد از انتشار فوق العاده گذشته از تعارفات چاپلوسانه بخش اول آن وطرح خواسته های مردم قزوین ومشکلا ت آنان بوده است . در این درخواست از شاه تقاضا شده است تا : (; قزوین را جزء یکی از محلات

تهران ) محسوب بدارد . این درخواست بیانگر آن است که فعالیتهای شهرداری در تهران توجه ساکنان قزوین را به خود جلب کرده بوده وآنها می خواسته اند تا شهرستان جزء ابوابجمعی شهرداری تهران درآید؟
شادروان گلریز درباره پرونده های شهرداری وچگونگی از میان بردن آنها چنین اشاره دارد که ارتش اشغالگر سرخ در سال ۱۳۲۰ در جریان جنگ دوم جهانی ، پس از به اشغال در آوردن شهر قزوین وتسلط بر تمامی سازمانها واداره های دولتی شهر ، پرونده های شهرداری را از بین می برد. در مورد چگونگی امر یادآور می شود که آنها پرونده ها را به عنوان مصالح ! برای بستن جلوی نهروبرگرداندن آب مورد استفاده قرار داده اند .
ملاحظه می کنید ، این را می گویند ارتش ایدئولوژی رهایی بخش ، مجهز به جهان بینی کمونیزم هر چه مربوط به گذشته ودوران بورژوازی است؟ باید از بین برده شود، با قاطعیت وبدون چون وچرا ؟! به ناچار برای یافتن سندی در باره بلدیه قزوین در عهد رضا شاه ناگزیر از آن گشتم با برگ برگ روزنامه های اطلاعات وبازپرس ورعد را از سال ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۷ ورق بزنم واخبار داخله وشهری آنها را بخوانم تا چگونگی کار را چنان که آمده است باز شناسم.

فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
• ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه :
توسعه روزافزون شهرنشینی از مشخصه‌های اساسی عصر معاصر ما است. امروز شاهدیم که در کشورهای پیشرفته بیش از ۹۰ درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند؛ شهرهایی که قادر به فراهم‌سازی یک زندگی مرفه و توام با خوشبختی برای شهروندان خود هستند. بعلاوه شاهد هستیم که کشورهای درحال‌توسعه نیز (خوشبختانه یا متاسفانه) روندی مشابه را در زمینه توزیع جمعیت درپیش گرفته‌اند. مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها (بخصوص کلان‌شهرها و

ابرشهرها) پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است که تمامی کشورهای جهان سوم و درحال‌توسعه با آن دست‌به‌گریبان هستند. اگرچه این پدیده، طبیعی است اما عدم‌توانایی دولت‌های این کشورها، در توسعه همه‌جانبه و پایدار شهرها، باعث ظهور پیامدهای ناخوشایند فرهنگی و اقتصادی برای مردم شده است.

پیشینه تجربی :
متناسب با رشد و توسعه شهرها در کشورهای مختلف جهان، ”مدیریت شهری“ نیز به مرور تکامل یافته است بطوریکه امروز شاهد ظهور سبک‌های نوین و خلاقانه فراوانی در این حوزه هستیم. روند تغییرات جهانی و منطقه‌ای چنان پرشتاب گشته است که امروز بحث‌های فراوانی در میان متخصصان، صاحبنظران و اندیشمندان جهان در زمینه ”شهرهای آینده“ (در حیطه علم ”آینده‌پژوهی“) نیز مطرح است. این مطالعات حاکی از دغدغه‌های جدی مدیران ملی و شهری برای برنامه‌ریزی پیش‌دستانه در مواجه با مسایل آینده است بطوریکه بتوانند شاهد توسعه پایدارِ کیفیت زندگیِ شهری مردم باشند.
امروز چگونگیِ ”الگوی مطلوب مدیریت شهری“ یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های پیش روی مدیران است. مطالعه ساختار مدیریتی شهرهای مختلف جهان نشانگر این نکته است که توسعه مستمر شهر و ارایه خدمات کیفی، در گرو وجود یک ”ساختار مدیریت شهریِ یکپارچه و آینده‌نگر“ و ”وجود شهروندانی فرهیخته و دغدغه‌مند“ است. باید بتوان حوزه‌های مختلف و به‌هم‌پیوسته زندگی شهروندان را در سایه ساختاری یکپارچه و بهینه سامان داد. متاسفانه به‌وفور، شاهد عدم‌کارآمدی اقدامات پراکنده (و بعضاً حتی بسیار دلسوزانه) مدیران کشور هستیم که این خود دلیلی مستند بر مدعای صاحبنظران است.
از طرف دیگر، اهمیت وجود شهروندانی آگاه، متعهد و دلسوز، تاثیری کمتر از عامل قبلی ندارد. توجه به این نکته ضروری است که مفهوم ”شهروندی“ فرای مقوله ”سکنه‌بودن“ (ساکن در شهر

بودن) است. متاسفانه به دلیل عدم رشد کافی فرهنگ شهرنشینی در کشور، بیشتر شاهد وجود ساکنان شهری هستیم نه شهروندان اجتماعی. در همین راستا شاهدیم که در بسیاری از مناطق شهری جهان، طرح‌های مفصل و گسترده‌ای برای ارتقای فرهنگ شهری و شهروندسازی مردم (در قالب ”استراتژی فرهنگی“، ”طرح توسعه فرهنگی“ و امثالهم) تدوین و اجرا گردیده است.

خدمات شهری

به جرات می‌توان ”خدمات شهری“ را قلب ”مدیریت شهری“ دانست. چون آنچه در ارتباط مستقیم و منسجمی با زندگی روزانه شهروندان است و کیفیت زندگی آنان را تعیین می‌کند نحوه ارایه خدمات شهری توسط شهرداری (و دیگر نهادهای مرتبط) و نحوه دریافت آن خدمات توسط یکایک شهروندان است.
اگرچه گستره و نوع خدمات شهری همراه با نحوه ارایه آنان، از اهمیتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است (که غالباً نیز نسبت به آن اطلاعاتی داریم) اما آنچه ما می‌خواهیم در این جا بدان بپردازیم، توضیح این نکته است که بدانیم در زمینه خدمات شهری، کجا هستیم، کجا باید برویم و چه مراحلی را باید طی کنیم.
روند توسعه خدمات شهری
امروز در جهان، ”خدمات“ از ”تولید“ پیشی گرفته است. به نظر می‌رسد کیفیت در خدمات، مسابقه‌ای است بدون خط پایان. بوضوح شاهدیم که اقتصادهای امروز بیشتر به سمت خدماتی‌‌شدن پیش می‌روند بطوریکه کشورهایی که بخاطر بافت و زیرساخت‌های فرهنگی خود، دارای امتیازاتی در این زمینه هستند، از دیگران پیشی گرفته‌اند. بعلاوه ماهیتاً خدمات به گونه‌ای است که به‌خاطر انعطاف‌پذیری و فضای خلاقانه خود، هیچ‌گونه محدودیتی را برنمی‌تابد.
خدمات شهری یکی از مهمترین عرصه‌های رقابتی در حیطه‌ خدمات‌رسانی است. مطالعه روند تکامل مدیریت، پیشرفت خدمات شهری و رشد فکری افراد، ما را در خدمات شهری، درمقابل سه مرحله اساسی قرار می‌دهد که باید بکوشیم با برنامه‌ریزی جدی و متعهدانه، فرآیند گذار از این مراحل را پشت سر بگذاریم:

مرحله اول: روزمرگی و تلاش برای رفع نیازهای اولیه شهروندان
برمبنای شواهد و قراین و تجربیات خود، بیشتر به نظر می‌رسد ما در این مرحله حضور داریم. در این مرحله، مدیران شهری به برنامه‌ریزی بلندمدت و جامع نمی‌پردازند و بیشتر می‌کوشند در حد امکانات، منابع و بودجه‌ها به رفع نیازهای اولیه شهروندان بپردازند. در چنین حالتی، نظرات شهروندان چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد و صرفاً هرآنچه انجام شود ”مطلوب“ محسوب می‌گردد. انبوهی از امور برزمین‌مانده (به روشی درست یا نادرست) اولویت‌بندی شده و به مرور زمان به انجام می‌رسند. هم شهروندان و هم کارمندان شهرداری، دچار روزمرگی محسوس و مزمنی شده‌اند که پیامد آشکار آن بی‌تفاوتی نسبت به شرایط فعلی است.
مرحله دوم: تلاشی دغدغه‌مندانه برای جلب رضایت شهروندان
این مرحله که بعد از گذار از مرحله رفع نیازهای اولیه، ظهور می‌کند، مدیران به برنامه‌ریزی جدی،

بلندمدت و آینده‌نگرانه با هدف جلب رضایت کامل شهروندان می‌پردازند. پایبندی به ”ارزش“‌هایی همچون ”رضایت شهروندان“ (مشتریان خدمات شهری)، ارتقای کمی و کیفی خدمات، و ارزیابی مستمر عملکرد خود (توفیق در جلب رضایت شهروندان) از مشخصه‌های اصلی این مرحله محسوب می‌شود. در چنین شرایطی، نقش شهروندان نیز کمتر از مدیران شهری نیست. تعامل سازنده آنان با مدیران و انتقال دیدگاه‌ها و نظرات‌شان (به عنوان بازخورد) نقشی مهم در توفیق مدیران و شکل‌گیری شهری شکوفا دارد.

مرحله سوم: کوششی خلاقانه برای ارتقای توقعات شهروندان
در این مرحله پایانی، دیگر مدیران صرفاً به جلب رضایت شهروندان قانع نبوده و می‌کوشند آگاهانه، توقعات آنان را افزایش دهند، چون اعتقاد دارند وجود شهروندانی فرهیخته و دارای استاندارهای بالا، آنان را در کسب موفقیت هرچه‌بیشتر یاری می‌دهد. در این وضعیت، توسعه‌یافتگی به طور کامل رخ داده است و ارتقای خودجوش و مستمر رفاه، کیفیت و استاندارهای زندگی، یک ”ارزش“ محسوب می‌شود. در این مرحله، باید از مدیرانی خلاق و دلسوز بهره گرفت.

آشنایی با خدمات شهری شهرداری قزوین :
خدمات شهری
اگر محل زندگی شما به امکانات و یا خدمات ترافیکی نیاز دارد ;
اگر قصد نصب تابلو در سردر اماکن خود دارید ;
اگر قصد نصب تابلو یا پلاکارد در سطح شهر دارید ;
برای راه اندازی چادرهای عرضه مستقیم کالا باید ;
اگر شغل شما جزو مشاغل مزاحم تشخیص داده شد ;
اگر محله شما احتیاج به حفر یا لایروبی چاه و قنات دارد ;
اگر در محل زندگی ، کار یا ; شما سد معبر رخ داده ;
اگر مأموران سد معبر یا اجراییات، اموال شما را توقیف کرده‌اند ;
اگر قصد برپایی تکایا یا هیأت‌های مذهبی را دارید ;
اگر در محل زندگی و کسب شما زمین غیر محصور یا ساختمان در حال ریزش قرار دارد ;
اگر همسایه‌ ها، فاضلاب خود را به داخل جوی آب رها کرده باشند ;
اگر زباله‌های محله شما به خوبی جمع آوری و کوچه رفت و روب نمی‌شود ;

اگر در هنگام بارش برف کوچه یا خیابان محله شما لغزنده باشد ;
اگر در کوچه و محله شما، مشکل سگ‌ های ولگرد وجود دارد ;
اگر ملک شما خطر ساز تشخیص داده شد ;
اگر شغل مزاحم یا سد معبر ساختمانی در کنار محل زندگی یا کسب شما قرار گرفته است ;

روش اجرایی فنی و شهرسازی مناطق
اگر قصدصدور دستور تهیه نقشه رادارید;
اگر قصد دریافت پروانه ساختمانی را دارید;.
اگر قصد اصلاح پروانه ساختمان دارید ;
مراحل صدور پاسخ استعلام دفترخانه;
اگر قصد تمدید پروانه ساختمانی را دارید;
اگر می‌خواهید گواهی پایان کار ساختمان دریافت کنید ;
اگر می‌خواهید گواهی عدم خلافی ساختمان خود را بگیرید ;
مراحل نامه مسیر بانک
مراحل ارسال پرونده به گروه کارشناسان
مراحل ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰
مراحل ارسال پرونده به کمیسیون طرح تفضیلی (ماده پنج)

فضای سبز
اگر می‌خواهید به فضای سبز ملک خود رسیدگی کنید و تجهیزات لازم در اختیار ندارید;.
اگر برای فعالیت‌های زراعی خود در سطح شهر به آب احتیاج دارید ;

اگر ناچار هستید درختی را در محدوده شهر قطع کنید;
اگر قصد ارائه برنامه ‌های فرهنگی، هنری و ; در بوستان ‌های شهر دارید ;
اگر علاقه مند به کاشت گل و گیاه در منزل یا محل کار خود هستید ;
اگر قصد اجاره غرفه های ارائه خدمات یا کالا را در پارک‌ های شهر دارید;

آتش نشانی
اگر خواهان نظارت سازمان آتش نشانی بر روند احداث ساختمان سه طبقه به بالای خود هستید ;
اگر می‌خواهید برای شرکت، واحد تولیدی و یا ساختمان خود کارت ایمنی دریافت کنید ;
اگر می‌خواهید کارت ایمنی خود را تمدید کنید ;
اگر می‌خواهید برای مغازه خود، کارت ایمنی دریافت کنید ;
اگر قصد خرید کپسول آتش نشانی یا شارژ آن را دارید ;
اگر دچار حادثه شدید ;
اگر خواهان دریافت گزارش علت یابی حریق هستید ;

تاکسیرانی
اگر از عملکرد رانندگان تاکسی ناراضی هستید ;
اگر می‌خواهید راننده تاکسی شوید ;
اگر می‌خواهید تاکسی تلفنی راه اندازی کنید ;
اگر وسیله‌ای در تاکسی جا گذاشته‌اید ;
اگر می‌خواهید تاکسی بخرید ;

اتوبوسرانی
اگر علاقه‌ مند به نصب پوستر و اطلاعیه ‌های تبلیغ کالا یا خدمات خود، درون اتوبوس‌های شرکت واحد هستید ;
اگر قصد اجاره اتوبوس یا مینی بوس‌های سازمان اتوبوسرانی را دارید ;
اگر از رفتار رانندگان یا فروشندگان بلیط اتوبوس‌های شرکت واحد ناراضی هستید ;
اگر قصد تبلیغ، پشت بلیط اتوبوس شرکت واحد را دارید ;.
اگر می‌خواهید کالا یا خدمات خود را بر بدنه اتوبوس‌های شرکت واحد تبلیغ کنید ;

ترمینال
اگر قصد اجاره غرفه‌ های عرضه کالا و خدمات در ترمینال مسافربری دارید ;

اداری و مالی
اگر به هر دلیل، وجه اضافه به حساب شهرداری واریز کرده‌اید ;
اگر در یکی از مناقصه ‌هایا مزایده های شهرداری شرکت کرده، اما برنده نشده‌اید ;
اگر قصد پرداخت عوارض خود را دارید ;
اگر قصد شکایت از پرسنل شهرداری دارید ;.
اگر قصد ملاقات با شهردار را دارید ;
اگر خواهان دریافت اسناد مورد نیاز خود از بایگانی شهرداری هستید ;

نامگذاری
اگر تابلوی نام کوچه یا خیابان محل سکونت شما آسیب دیده ;
اگر پلاک منزل شما آسیب دیده است ;.
اگر خواهان نامگذاری یا تغییر نام کوچه یا خیابان محل سکونت خود هستید ;

بهشت فاطمه (س)
برای خاکسپاری عزیزان از دست رفته باید ;
برای خرید مقبره (فردی- خانوادگی) باید ;

آشنایی با وظایف شهرداری ها :
۱- ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها ومیدان‌ها و باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه.
۲- تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی ومجاری آب‌ها و فاضلاب‌ و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنائی به وسائل ممکنه.۳- مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات انجمن نسبت به ارزانی و فراوانی خواربار و مواد مورد احتیاج عمومی وجلوگیری از فروش اجناس فاسد و معدوم نمودن آنها.
۴- مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریک مساعی با موسسات وزارت بهداری در آبله‌کوبی و تلقیح واکسن و غیره برای جلوگیری از امراض ساریه.
۵- جلوگیری از گدائی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی و غیره.
۶- اجرای تبصره یک ماده ۸ قانون تعلیمات اجباری و تأسیس مؤسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی مانند بنگاه حمایت مادران و نوانخانه و پرورشگاه و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاس‌های مبارزه با بی‌سوادی و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات مصوب و همچنین کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی و کمک به انجمن‌های خانه و مدرسه و اردوی کار.
شهرداری در این قبیل موارد و همچنین در مورد موزه‌ها و خانه‌های فرهنگی و زندان با تصویب انجمن شهر از اراضی و ابنیه متعلق به خود با حفظ مالکیت به رایگان و یا با شرایط معین به منظور ساختمان واستفاده به اختیار مؤسسات مربوط خواهد گذاشت.
۷- حفظ و اداره کردن دارائی منقول وغیرمنقول شهرداری و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری.
۸- برآورد و تنظیم بودجه و متمم بودجه و اصلاح بودجه و تفریغ بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی و اجرای آن پس از تصویب انجمن شهر یک نسخه از بودجه مصوب و برنامه ساختمانی به وسیله فرماندار یا بخشدار به وزارت کشور ارسال می‌شود.
۹- انجام معاملات شهرداری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول هو مقاطعه و اجاره واستیجاره پس از تصویب انجمن شهر با رعایت صلاح و صرفه و مقررات آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها پیش‌بینی شده در این قانون.

۱۰- اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام شهر با تصویب انجمن.
اعانات پرداختی به شهرداری یا موسسات خیریه از طرف وزارت دارائی جزء هزینه قابل قبول اعانه‌دهندگان پذیرفته می‌شود و اعانه دهنده نسبت به مبلغ اعانه‌ای که داده است از مالیات بر درآمد معاف می‌باشد.
۱۱- نظارت و مراقبت در صحت اوزان و مقیاس‌ها.
۱۲- تهیه آمار مربوط به امور شهر و موالید و متوفیات
۱۳- ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها.
۱۴- اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل وحریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه‌ها و اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودان‌ها و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها باشد.
۱۵- جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی وحیوانی و اعلام این‌گونه بیماری‌ها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام بروز آنها و دورنگاهداشتن بیماران مبتلا به امراض سار

یه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر هستند.
۱۶- تهیه مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن شهر و مراقبت در امور صحی اصناف و پیشه‌وران.
۱۷- پیشنهاد اصلاح نقشه شهر در صورت لزوم و تعیین قیمت عادله اراضی و ابنیه متعلق به اشخاص که مورد احتیاج شهر باشد بر طبق قانون توسعه معابر و تأمین محل پرداخت آن و ایجاد و توسعه معابر و خیابان‌ها و میدان‌ها و باغ‌های عمومی و تهیه اراضی مورد احتیاج برای لوله‌کشی و فاضلاب اعم از داخل یا خارج شهر و همچنین تهیه اراضی لازم برای ساختمان مخزن و نصب

دستگاه تصفیه و آبگیری و متعلقات آنها بر طبق قانون توسعه معابر.
۱۸- تهیه و تعیین میدان‌های عمومی برای خرید و فروش ارزاق و توقف وسائط نقلیه و غیره.
۱۹- تهیه و تدوین آئین‌نامه برای فراوانی و مرغوبیت و حسن اداره فروش گوشت و نان شهر و اجرای آن پس از تصویب انجمن شهر.
۲۰- جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست. شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها- کارگاه‌ها- گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هائی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود و یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره‌های آجر و گچ و آهک‌پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسائط نقلیه که کار کردن آنها دود ایجاد می‌کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هرگاه تأسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.
۲۱- احداث بناها و ساختمان‌های مورد نیاز محل از قبیل رختشویخانه و مستراح و حمام عمومی و کشتارگاه و میدان‌ها و باغ کودکانا و ورزشگان مطابق اصول صحی و فنی و اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان خانه‌های ارزان قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت ساکن شهر.
۲۲- تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد و غیره.

۲۳- اهتمام در مراعات شرایط بهداشت در کارخانه‌ها و مراقبت در پاکیزگی گرمابه‌ها و نگاهداری اطفال بی‌بضاعت و سرراهی.
۲۴- صدور پروانه برای کلیه ساختمانی‌هائی که در شهر می‌شود.
۲۵- ساختن خیابان‌ها و اسفالت‌کردن سواره روها و پیاده‌روهای معابر و کوچه‌های عمومی و انهار و جدول‌های طرفین از سنگ اسفالت و امثال آن به هزینه شهرداری هر محل.
۲۶- پیشنهاد برقراری یا الغاء عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان عوارض اعم از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور و محصولات داخلی و غیره و ارسال یک نسخه از تصویب‌نامه برای اطلاع وزارت کشور.
۲۷- وضع مقررات خاصی برای نامگذاری معابر و نصب لوحه نام آنها و شماره‌گذاری اماکن و نصب تابلوی الصاق اعلانات و برداشتن و محوکردن آگهی‌ها از محل‌های غیرمجاز و هرگونه اقداماتی که در حفظ نظافت و زیبائی شهر موثر باشند.
۲۸- صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشه‌وران. کلیه اصناف و پیشه‌وران مکلفند برای محل کسب خود از شهرداری محل پروانه کسب دریافت دارند.

شهرداری منطقه
الف – وظایف:
– انجام امور مربوط به خدمات شهری و اهتمام در تامین نیازمندیهای زیست محیطی اهالی و نظارت بر نحوه عملکرد فعالیت پیمانکاران خدمات شهری محلات و نواحی تحت نظارت.
– جلوگیری از هرگونه فعالیتهایی که مغایر با مقررات شهرداری و مفاد بندهای مربوطه در ذی

ل ماده ۵۵ قانون شهرداری ها است.
– انجام مقدمات عمرانی و طرحهای هندسی ترافیک( با هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهری) در معابر و فضاهای عمومی تحت پوشش و احداث اماکن مورد نیاز منطقه از قبیل : آبریزگان، زباله ایزهای بهداشتی و پارکهای محلی تا پنج هزارمترمربع و نظایر ان در حد اختیارات مصوب تفویض شده.
– لکه گیری آسفالت معابر محدوده منطقه و تعمیر و مرمت پل ها، جداول، رفوژها، پیاده روس

ازی و دیوارگشی زمینهای بایر و همچنین تعمیر ساختمانها و اماکن عام المنفعه در محدوده منطقه.
– کوشش در جلب همکاری مردم و شورای محلی و موسسات خدماتی دولتی و خصوصی
– اقدام به صدور شناسنامه ساختمان و مجوز تعمیرات و پایانکار و پاسخ استعلام در مورد املاک و پیشه وران با توجه به مقررات و دستور العملهای شهرسازی و صنعتی در حد اختیارات تفویض شده مصوب.
– نظارت بر عملیات ساختمانی محدوده منطقه با توجه به مقررات مصوب و دستورالعملهای صادره و کنترل امورمهندسان ناظر ساخت و سازهای شهری.
– نظارت بر وصول درآمد نوسازی و سایر درآمدهای ( با هماهنگی مدیریت درآمد) برابر مقررات و تعرفه های مصوب و دستورالعملهای صادره.
– نظارت بر امور اداری و استخدمی و مالی منطقه براساس اختیارات تفویض شده.
– تنظیم بودجه پیشنهادی برنامه های اجرایی سالانه و اعلام احتیاجات منطقه به واحدهای مربوطه و پیگیری در تامین آنها.
– اجرای برنامه های زیباسازی شهری در سطح منطقه تحت نظارت با توجه به دستورالعملهای صادره از حوزه معاونت اجرایی و خدمات شهری.
ب- تقسیمات سازمانی:
– اداره فنی و شهرسازی.
– اداره اجرایی و خدمات شهری.
– اداره امور اداری و مالی.

اداره اجرایی و خدمات شهری منطقه:

وظایف:
– رسیدگی و مراقبت مستمر در امر نظافت معابر و جمع آوری لجن، زباله، نخاله و لایروبی و نگهداری و پاکسازی انهار و مسیلهای واقع در محدوده منطقه.
– احداث بنا و ساختمانهای مورد نیاز منطقه از قبیل آبریزگاههای عمومی و پارکهای محلی ( تا ۵۰۰۰ مترمربع و نظایر آن با رعایت برنامه های مصوب.
– جلوگیری از کار اماکن مزاحم و بر خلاف بهداشت برابر مصوبات کمیسیون تشخیص مزاحمت.
– جلوگیری از هر گونه سد معابر عمومی و مشاغل مزاحم و تکدی گری و همکاری با واحدهای ذیربط در از بین بردن حشرات موذی و ولگرد.

– اقدام لازم در امر برف روبی مراقبت در پاک بودن مسیلها و پیشگیری از جریان سیلابها به معابر و محدوده تحت نظارت منطقه
– اقدام به پیاده روسازی و تعمیر و مرمت پیاده روهای معابر محدوده قانونی منطقه
– حفظ ارتباط با ساکنین منطقه و آگاه نمودن از خدمات و فعالیتهای انجام ده و جلب همکاری شوراهای محلی و موسسات بهداشتی در پیشبرد برنامه های خدماتی و به طور کلی ارتقاء سطح بهداشت منطقه.
– احداث جوی، جداول، خاکبرداری، زیرسازی و آسفالت خیابانها و معابر با رعایت ضوابط مربوطه.
– حفظ و نگهداری فضای سبز موجود در منطقه شامل میادین، رفوژها، پارکهای محلی و اشجار معابر با هماهنگی سازمان پارکها و فضای سبز.
– دیوارکشی زمینهای بایر موجود در منطقه با رعایت مقررات مربوطه
– تعمیر و مرمت پل ها، جداول، رفوژها، ساختمانها و مستحدثاتی که در حیطه نظارت منطقه واقع شده است.
– نظارت بر حسن گردش امور نواحی منطقه در ارتباط با مسوولیت ها و اختیارات اداری و مالی و فنی و خدماتی تفویض شده به واحدهای مذکور.
– انجام سایر امور مشابه و محوله.

اداره امور اداری و مالی منطقه:

وظایف:
– نظارت بر کلیه امور اداری، مالی، خدماتی، تدارکاتی منطقه با توجه به ضوابط تعیین شده و اختیارات تفویض شده به منطقه.
– تنظیم بودجه سالانه منطقه و پیش بینی اعتبارات و ملزومات مورد نیاز با همکاری مدیریت امور مالی شهرداری.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.