گزارش کارآموزی تربیت بدنی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کارآموزی تربیت بدنی دارای ۱۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی تربیت بدنی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی تربیت بدنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کارآموزی تربیت بدنی :

گزارش کارآموزی تربیت بدنی

فصل اول:
معرفی محل کارورزی
مقدمه‌ای :
تربیت بدنی و ورزش ، هم از دیدگاه تاریخ و هم از دیدگاه فرهنگ، به این دلیل که با ملل مختلف جهان سروکار دارد جالب و شایان توجه است از دیدگاه تاریخ و با تحقیق در ادوار گذشته می توان فهمید که کدام ورزش در کدامین سرزمین شکل گرفته است و چگونه به کشورهای دیگر راه یافته

ست و سیر تحول و تعالی آن چگونه بوده است، مثلا” می‌توان فهمید که ورزش چوگان که یک ورزش باستانی است ابتدا به چین و ژاپن و سپس به یکی از ایالت هند که در مرز برمه قرار دارد راه یافته و از آنجا به تبت و از همان طریق، به اروپا و آمریکا کشانده شده است . یا اینکه گاوبازی که ورزش متداول اسپانیایی‌ها است آنطور که از لوحه‌های سنگی یافت شده و در حفاری‌های

هندوستان بر می‌آید حدود ۳۰۰۰سال قبل در این سرزمین رایج بوده و ۱۰۰۰ سال پس از آن به جزیره (کرت) در یونان راه یافته و از آنجا به دشتهای سرسبز ناحیه شمالی یونان کشیده شده و ۵۰۰ سال بعد ، در شهر رم متداول شده و امروز در اسپانیا و در میان قبایل باسک رایج است و نیز می‌توان دریافت که تربیت بدنی و ورزش در آغاز جنبه اساطیری داشته جنبه رمانتیک و گاهی حماسی نیز دارد ، همواره به صورت یک پدیده تربیتی مطرح بوده است .
جالب تر این است که بسیاری از نوشته ها و نقوش مانده از روزگار باستان نشان می‌هند که

انسان از آغاز خلقت میل به مبارزه با قدرت های برتر با خود را داشته یعنی از همان زمان که نیروهای طبیعت را شناخته، برای هر یک خدایی را متصور شده و الگو قرار داده است مثل آپولو و هرمس در یونان و …. حماسه سرایانی چون فردوسی از سرزمین خودمان، هومر بایرون و گوته از سرزمینهای دیگر از همین سرچشمه زلال به دنیای سرشار از هیجان و شور حماسه راه یافته و به حماسه سرایی پرداخته اند . فراتر از حماسه و افسانه، واقعیت های مملوس تاریخی در زمینه تربیت بدنی و ورزش است که به عنوان یک پدیده اجتماعی، با فرهنگ و آداب و سنن جوامع مختلف درآمیخته و همگام و همراه مردم هر زمان بنا به ضرورت ها و نیازها، پدیده های علم و تکنولوژی را دریافته و به آن پیوند خورده است .
به روایت تاریخ در گذرای زمان انسان به مرحله‌ای رسید که از حالت فردی به حالت اجتماعی متمایل شد و این نیاز را احساس کرد که بایستی به حالت جمع درآید و کسی را به عنوان

هماهنگ کننده به سرپرستی جمع بگمارد و طبیعی بود کسی که برای این مسئولیت انتخاب می‌شد بایستی از همه قویتر باشد، بهتر از دیگران نیزه پرتاب کند، چابک تر از همه بدود و در هنر جنگ آوری نیز سرآمد دیگران باشد . انگیزه قویتر بودن و درک این واقعیت که زندگی انسان بستگی حرکت و جنبش او دارد و توجه به این اصل که مجموعه‌ای از حرکات سبب تامین سلامت وجود او خواهد شد، زمینه ساز توجه بیشتر به تربیت بدنی و ورزش گردید و بر این اساس است که گفته می‌شود تربیت بدنی و ورزش با حیات بشر توام بوده و حتی درآمیخته است همچنانکه گفته

می‌شود (اولین حرکت انسان در بدو تولد ، نخستین گام در تامین سلامت انسان است ) و می‌توان باور داشت که تربیت بدنی و ورزش همپای زمان ،تولد یافته و با تکامل جسم و روح در این رهگذر ، تربیت و تقویت روحی و روانی انسان به اوج خود رسیده است . با این نگرش می‌توان گفت : انگیزه‌های نخستین برای گرایش به تربیت بدنی و ورزش مبتنی بر هدف های زیر بوده است:
۱ تکامل و توسعه استعداد جسمانی
۲ ایجاد گروههای نیرومند برای بهتر زیستن
۳ تقویت جسم برای ارضا احسن برتری جویی
۴ ایجاد سرگرمی
بدیهی است در برآوردن این هدف ها افراد مستعد تر از نظر قوت بدنی، بر دیگران برتری داشته‌اند و در طول زمان ضرورت قدرت بدنی بیشتر و لزوم پرداختن به تربیت بدنی و ورزش، سبب فرصت هایی برای گروه‌های هوشیارتر شده و به تدریج بازیها و سرگرمی‌هایی به وجود آمده که موجبات طراوت و نشاط بدن را فراهم ساخت .
به این ترتیب، تربیت بدنی در معنای تقویت بدن و کسب نیرومندی از یک سو سرگرمی‌ها و بازیهای سرگرم کننده از سوی دیگر زمینه سازندگی، رشد و تکامل، نوجوانان و جوانان صادر گردید.

به روایت تاریخ در سرزمین ما به عنوان کشوری کهن که غنای فرهنگی بسیاری دارد علاوه بر قدرت بدنی و پرورش جسمانی تربیت اخلاقی و روحانی نیز پایگاه ویژه‌ای داشته است . ایرانیان در عین حال که مانند دیگر ملل شرق پایبند به نظام اجتماعی خود بوده‌اند از روحیه آزادطلبی، احترام و توجه به ارزش های فردی و اجتماعی نیز برخوردار بودند. چنانچه در سخن گفتن صریح، در دوستی استوار و در میهمان نوازی و بخشندگی سرآمد دیگران بودند و پاکیزگی را بزرگترین نعمت حیات می‌دانستند .
در کتاب مقدس زرتشت فصل های طولانی در فواید پاکی جسم و جان آمده و از خانواده به عن

وان مقدس ترین سازمان اجتماعی یاد کرده و گفته شده است که فرزند داشتن اسباب بزرگی و آبرومندی است . همچنانکه تربیت و تعلیم فرزندان اسباب افتخار و سربلندی است . ویل دورانت مولف کتاب تاریخ تمدن در باب اهمیت فرزندان در ایران قدیم می‌گوید : یکی از اصول رایج آن زمان این بود که مدرسه نزدیک بازار نباشد تا دروغ و دشنام و تزویر که در لفظ عام جاری است مایه تباهی اخلاق کودکان نشود و دیگر اینکه آزاداندیشی و آمادگی برای پذیرش اندیشه های تازه چنان بود که در مقابل اندیشه‌های بیگانگان از خود تعصب و واکنش های تند نشان نمی‌دادند و هر اندیشه تازه‌ای را با حوصله دقت و علاقمندی مورد بررسی قرار می‌دادند و با همین روحیات عالی، شیوه‌های تربیتی خاص را در مورد فرزندان خود اعمال می‌کردند و ورزش آن روزها نیز اسب سواری و تیر اندازی و شکاربود .
استرابون از روی مدارکی که در دست داشته می‌نویسد کودکان تا به جوانی برسند مراحل مختلف تربیتی و پرورشی را می‌گذرانند که نخستین مرحله آن دوره تربیت خانوادگی بود ابتدا تربیت اخلاقی و دوره مدرسه را می‌پیمود . تربیت اخلاقی روحی و معنوی او با آموزش فنون نبرد و فعالیت های بدنی همراه بود و از طریق جوانان ایران به واسطه صداقت و در نتیجه تعالیم عالی که در کانون خانواده مدرسه و جامعه داشتند از هر گونه نقص اخلاقی مبرا بودند بعد از ظهور اسلام و تجلی آن در ایران پهلوانان نامی ایران آراسته به جمیع کمالات و فضایل انسانی و کارآمد در فنون ورزش با برگزاری ها و دلاوریهای خود صفحات زرینی را بر تاریخ این سرزمین کهنسال نقش نمودند . تا عهد صفویه که سیاست بر مبنای تشیع آمیخته با تربیت ایرانی قرار گرفت روحیه جوانمردی و عیاری سنتی ایران با ملاک های اسلام در آمیخته و شیوه‌ای نوین را پدید آورد .
در این زمان نیز ورزشهایی چون چوگان، شمشیربازی، اسب سواری، تیراندازی، شکار و شنا و مخصوصا” کشتی پهلوانی رواج داشت و جوانان ورزیده‌ای که می‌توانستند نمایشگر قدرت و توانایی خود همراه با خصایل خوب انسانی باشند خوش درخشیدند . اما در زمان قاجار نشانه‌های انحطاط اخلاقی در ورزش بروز کرد بخصوص که غرب زدگی به صورت یک پدیده اجتماعی در تمامی ابعاد جامعه ایرانی ریشه دواند و فرهنگ جدید اروپایی در قالب فلسفه نوین ، علوم، هنرها و تکنولوژی

جدید تجلی یافت . با روی کار آمدن رضاخان قدمهایی در جهت قانونی کردن ورزش برداشته شد و قانون اجباری کردن ورزش در مدارس به تصویب رسید که زمینه ساز تشکیل اولین انجمن ملی تربیت بدنی شد . اما نفوذ تمدن غرب چنان شتابی گرفته بود که این نخستین قدم نیز خط و نشان غربی داشت .
در سال ۱۳۲۰ تربیت بدنی به دو بخش متمایز تفکیک شد یعنی تربیت بدنی آموزشگاهها به وزارتسالها در این ساختار همیشه متغیر، باز هم تغییراتی پیش آمد و در سه بخش مجزا ‌ یعنی سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم، کمیته ملی المپیک و شورای ورزش بانوان متمرکز شد . در شرایطی که وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف کشوری و لشگری مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت کشاورزی و تعاون روستایی و ارتش و شهربانی و ژاندارمری هر یک فعالیتهایی را در زمینه تربیت بدنی و ورزش آغاز نموده بودند . در سال ۱۳۵۰ سازمان تربیت بدنی با قرار گرفتن در بخش معاونت نخست وزیری شکل قانونی تر و مستقل تری به خود گرفت و از این پس در استان ادارات کل تربیت بدنی و هیئتهای ورزشی عهده دار امور تربیت بدنی و ورزش در مرکز سازمان تربیت بدنی فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک ناظر بر فعالیتهای ورزشی شدند . در سال ۱۳۵۳ به لحاظ برگزاری این بازیها مجموعه ورزشی آزادی احداث شد و به تناسب گسترش روزافزون ورزش و بنا به ضرورت توجه به اصول علمی تربیت بدنی و ورزش که در دنیای غرب به سرعت رو به تکامل و پیشرفت بود به تدریج مدارس و دانشکدههای تربیت بدنی شکل گرفتند و حضور مرتب تیم های ورزش در دوره های مختلف از جمله بازیهای المپیک و موفقیتی که در برخی از رشته های ورزشی مثل کشتی و وزنه برداری نصیب قهرمانان ایران شد زمینه ساز گسترش علاقه مردم به ورزش گردید . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تربیت بدنی و ورزش نیز مثل بسیاری از زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی دستخوش تحول و دگرگونی شد و اخلاق و فرهنگ اسلامی معیار سنجش ها در تمامی زمینه ها ی تربیت بدنی و ورزش قرار گرفت . در آغاز توجه به تعالیم اسلام، روایات و احادیثی از پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) و دیگر ائمه اطهار و رهبران، اندیشمندان و دانشمندان اسلامی چراغ فرا راه مسئولین ورزشی نهاد و با جستجو در متون علمی، فرهنگی، اسلامی زمینه‌های توسعه فرهنگ اسلامی در تربیت بدنی و

ورزش فرهم گردید . با توجه به نظرات کلی اسلام در زمینه ورزش و نظر اجمالی اندیشمندان اسلامی در مورد تربیت بدنی این برداشت حاصل شد که جسم عرض روح قرار دارد و نیازهای جسمانی و روحانی انسان بایستی یک جا مورد ارزیابی قرار گیرد با این که : (کالبد انسان که جایگاه روح انسان است بایستی تقویت شود و از سلامتی کامل برخوردار گردد تا از این طریق کمال انسانی حاصل شود و فرد به کمال مطلوب برسد . غرض از آفرینش انسان این است که انسان با آگاهی به معبود خویش نزدیک شود . بر این اساس انسانی که سالم است و سالم می‌اندیشد در مسیر این هدف مقدس موفق تر است و نقطه شروع این مسیر دوران کودکی تا مرحله تکامل و تکوین جسم و روح انسانی است و برای دستیابی به این تکامل که هدف غایی است تامین ایجاد امکانات و شرایط مناسب و تدوین سیاست و برنامه مدون الزامی است.

۱- مقدمه ای درباره ی تربیت بدنی:
بهترین سرگرمی مؤمن شنا کردن است. (پیامبر اکرم (ص)به فرزندان خود شنا کردن و تیراندازی بیاموزید. (پیامبر اکرم (ص) ورزش برای جوانان لازم است و برای سالمندان واجب است. (مقام معظم رهبری)
۲- معرفی محل کارآموزی:
چهار استخر بسیار عالی در اصفهان واقع است که اولینشان استخر انقلاب و به ترتیب: استخر مروارید ،استخر نمونه ،استخر فجر ،استخر قصر موج است. استخر انقلاب یکی از بزرگترین و بهترین استخرهای استان اصفهان می باشد . در این استخر مسابقات گوناگونی انجام می شود . هیت شنا اکثر مسابقات استانی و کشوری را در استخر انقلاب برگزار می کند. زیرا این استخر مخصوص مسابقات قهرمانی است. و هیت شنا دستور انجام مسابقات را به مسئول برگزاری مسابقات در استخر اطلاع می دهد. مسابقاتی همچون چهار رشته ی عمومی {کرال سینه ،کرال پشت ،قورباغه ، پروانه }و همچون{واتر پلو ،مسابقات شیرجه ، حرکات موزون ، باله در آب. مسابقات رشته ی عمومی از سن ۸ سال تا بزرگسالان این مسابقات انجام می شود. مسابقات شیرجه از ۱۲ سال تا بالای ۱۹ سال به آن ها آموزش می دهند و در مسابقات شرکت می کنند. مسابقات واتر پلو اکثرا در آقایان زیاد است و در خانم هایی که عضلات بازویی محکم و کارکرده در جوانی

دارند می توانند در واترپلو شرکت کنند. آموزش و مسابقات استخر انقلاب با شروع فصل گرما جهت پر نمودن اوقات فراغت و همچنین آموزش در سطوح قهرمانی اقدام به شروع دوره های تخصصی شنا زیر نظر مربیان مجرب فدراسیون شنا در سطوح مبتدی تا قهرمانی نموده است. این استخر در زمینه ی واتر پلو ، شیرجه ،شنای موزون ،کرال سینه ،کرال پشت ،قورباغه ،پروانه ، باله در آب ،اقدام به برگزاری دوره های تخصصی نموده است.
۳- استانداردهای استخر انقلاب:
استخر ، محل خصوصی است برای شنا ، شیرجه ،واتر پلو که در اندازه های مختلف ساخته می شود. ولی استخرها یی که در آن ها مسابقات رسمی را برگذار می کنند باید دارای مشخصاتی

معین باشد. این مشخصات از طرف فدراسیون بین المللی شنای آماتور ، که آن را فینا (Fina) خوانند به شرح زیر تعیین شده است :
• محیط استخر ۲۵×۵۰ متر می باشد . این استخر یک استخر قهرمانی است که دارای سونا خشک ،جکوزی ،سونای بخار و حوضچه ی آب سرد می باشد
• . قسمت عمیق استخر حدود ۵/۵ متر است.
• در مسابقات و تمرین ها دمای آب این استخر °۲۶ تا °۲۷ می باشد.
• در استخرهایی که برای تفریح است دمای آب ۲۸ تا ۲۹ درجه هم می توان باشد.
• دمای آب برای سالمندان °۳۰ درجه به بالا باید باشد
• تعداد خطوط ۱۰ عدد است.
• کلر آزاد باقیمانده استخر حداقل ۵/۱ – ۲ میلی گرم در آب باشد مقادیر کمتر از این میزان ممکن است عواملی از قبیل کریپتوسپوریدیوم را از بین نبرد.
• مرتبا محیط استخر را تمیز باید کرد . آب آن را به دفعات کافی تخلیه و تعویض کرد.
• آب استخر را جهت وجود باکتری ها لکی فرم و پسودوموناس کنترل کنند ،این دو می توانند شاخص های مناسبی جهت سنجش میزان کارایی سیستم های ضد عفونی کننده و بهداشت آب باشد.
۴- امکانات استخر انقلاب
امکانات استخر انقلاب عبارتند از:
۱- پارکینگ خود استخر که در کحوطه ی بیرونی و دور ساختمان استخر می باشد.
۲- دارای ۳ عدد سشوار دیواری در بیرون محوطه استخر در یک اتاق بعد از کفشداری می باشد.
۳- کفشداری و گرفتن موبایل و امانات و دادن کلید به هر نفر
داخل خود محوطه ی اصلی استخر :
۱- استخر انقلاب دارای ۳ دایو بزرگ مخصوص مسابقات شیرجه دارد.
۲- دارای ۲۰ عدد دایوهای کوچک هم در قسمت کم عمق (۱۰ عدد) و هم در قسمت عمیق (۱۰ عدد) مخصوص استارت مسابقات شنا می باشد.
۳- دارای رخت کن و کمکهای مخصوص هر شناگر.

۴- دارای دوش های آب گرم برای دوش گرفتن افراد قبل و بعد از شنایشان.
۵- دارای اتاق مخصوص سر ناجی و نجات غریقان و مربیان که بین سانس ها در آن اتاق استراحت کنند. در داخل این اتاق مخصوص این افراد رخت کن مخصوص می باشد و قسمتی از دوش های عمومی هم دیوار کشی شده و مخصوص مربیان و غریق نجاتان می باشد.
۶- دارای جکوزی آب گرم
۷- سونا بخار. سونا خشک
۸- حوضچه ی آب سرد.
۹- ۴ عدد میله در اطراف استخر ،۲ عدد در کم عمق و ۲ عدد در عمیق که روبه روی هم قرار دارند و برای مسابقات پرچم هایی مثلثی شکل را به هم وصل می کنند.
۱۰- تخته فنر مخصوص کلاس شیرجه
۱۱- عدد هواکش در استخر موجود می باشد.
۱۲- از ۱ تا ۶ عدد پروژکتور در داخل استخر می باشد.
۱۳- روشنایی جکوزی ،روشنایی سونا بخار ،روشنایی سرویس بهداشتی ، روشنایی دوشها ،رخت کن ،روشنایی اداری ،روشنایی محوطه سمت موتور خانه ،هواکش دوش و رخت کن ،هواکش جکوزی ،روشنایی بدنسازی ،۲۱ عدد چنجره برای روشنایی در روز دور تا دور محوطه استخر می باشد.

۵- تجهیزات استخر انقلاب
تجهیزات استخر انقلاب برای آموزش شنا:
۱- ۱ – تخته های شنا
۲- ۱- دوقلوی شناور
۳- ۱- بازوبند و کمربندهای شناور

۴- ۱- کفی شنا
۵- ۱- کفش های قورباغه ای (فین) جهت تقویت عضلات پا
۶- ۱- کمربند
۷- ۱- تخته فنر مخصوص کلاس شیرجه
۸- ۱- ۲۰ عدد دایو پرش ۱۰ عدد در کم عمق و ۱۰ عدد در قسمت عمیق برای مسابقات
برای نجات غریق این وسایل لازم می باشد:
۱- میله میله های ۵ متری: این میله ها برای نجات دادن شخص در قسمت عمیق می باشد. این میله ۶ متر طول دارد و سر میله یک میله ی افقی حدود ۵۰ سانتی متری می باشد.
۲- بویه
۳- توییپ مخصوص نجات
۴- برانکارد و تجهیزات پژشکی (دستگاه تنفس و وسایل مخصوص به CPR))

۶- فرایندهای خدماتی در مسابقات
فرایند و خدماتی که برای مسابقات می باشند عبارتند از :
۱- برای مسابقات اصلی:
در طول لاین ،لاین طولی می گذارند . صندلی برای داورها و در قسمت کم عمق و عمیق قرار می دهند . برای منشی یک میز و صندلی جداگانه می گذارند. خط ها را از ۱ تا ۱۰ شماره گذاری می کنند. یک سری داور خطی که کرومتر دارند و زمان می گیرند که موقع شروع تا رسیدن به خط پایان زمان هر شخصی را می زنند.
داور استیل که خطاهای تکنیک ها را می گیرد.
داور رده بندی که شماره هایی از ۱تا ۱۰ را حواسش هست که چه کسی اول تا دهم می شود.
داور سر داور که وظیفه اش زدن سوت استارت و پایان می باشد.
داور هماهنگ کننده که اسم های شناگران را برای مسابقات خوانده و به ترتیب سن و مدل شنایشان آن ها را به صف پشت سر هم آماده می کند.
استخر آزادی در تهران یک سری خدمات خاص را برای مسابقات دارد که این خدمات را هنوز در استخرهای مسابقات دیگر نگذاشته اند که این خدمات به این صورت می باشد:

استخرآزادی واقع در تهران ،دیوارها و سکوهایش دارای سنسورهای قوی می باشد که وقتی شناگران مسابقه را شروع می کنند (زمان شروع اصل مسابقه را که افراد شروع کرده اند را نشان می دهد)سنسور صدم ثانیه را هم نشان می دهد که فرد آیا زودتر از زمان استارت مسابقه را شروع کرده است یا دیرتر شروع کرده ، سنسور زماناصلی را نشان می دهد. حتی در زمانی هم که خود داور هم حواسش به کرومترش نباشد می توانند از سنسورها که به طور دقیق ظبط و ثب

رت به شناگرها با صدای بلند این کلمه را می گوید (خودرو) که مسابقه را با شنیدن این کلمه شروع کنند. اگر شناگری زودتر از اینکه داور حرفش به اتمام برسد مسابقه را شروع کند و یا اینکه دیرتر از همان زمان شروع کرد سنسور زمان دقیق حرکت هر شناگر را نشان می دهد.

۷- آشنایی اجمالی:
آغاز شناگری
نخستین گام آموزش
کودکان از نخسین روزهایی که به حمام می روند ،غوطه ور شدن در آب را تجربه می کنند. آنها ا حمایت آرام والدین ،از شلپ شلب کردن ،پا زدن و شناور شدن در آب لذت می برند. این نکته بسیار مهم است که بدانیم ، آب باید از هر گونه اشیای محرک عاری بوده و دمای آن نیز دلپذیر با شد ، چرا که هر فعالیتی در یک محیط آرام می تواند با احساس لذت همراه باشد. وقتی بچه ها بزرگ می شوند و توانایی استفاده از حمام خانوادگی را پیدا می کنند ،می توانند ، با حمایت دیگران ، حرکاتی بر روی سینه و پشت انجام دهند. آنها می توانند با تشویق برای ایجاد حباب در آب ،حرکت و جنب و جوش در هنگام استفاده از اسباب بازیها و بالا آوردن اشیای فرو رفته در آب، دلگرم شوند.کودکان به تدریج به شادابی و سرزندگی که آب به آنها ارزانی می دارد پی می برند. این نخستین و مهمترین گام در آغاز شنا است. روابط شاد و دوستانه فرزندان و والدین یک عامل مهم است. هنگامی که کودکان در حال یادگیری شنا هستند ، والدین باید با شرکت در فعالیتهای آنها و با اطمینان دادن به آنان در مورد اینکه وقت حمام ،یک زمان خوشایند و لذت بخش است ، آنها را تشویق نموده و از این طریق ،آنان را به آب علاقه مند و دلبسته کنند.

نخستین تجربه شنا در استخر
به طور کلی پیشنهاد می شود کودکان را زمانی که دست کم دو مرحله از مراحل سه گانه واکسیناسیون را پشت سر گذاشته باشند ،یعنی در سن شش ماهگی به استخر ببرید . این دو مرحله ، سیستم ایمنی بدن را به مقاومت در مقابل بیماری ها تحریک می کند. یکی از راههای ایده آل برای انتقال فعالیتهای انجام شده در منزل به استخر شنا ،تشکیل یک کلاس شنا با حضور کودک و والدین است.
شروع

برای تضمین این که نخستین تجربه موفق و مفرح باشد ، والدین باید فرزند خود را به اندازه کافی آماده کنند. برآورده شدن این هدف از طریق کمک لازم و مناسب آنها برای روی آب ماندن میسر می کردد. اگر بچه آن قدر کوچک است که نمی تواند به لبه استخر برسد ،پشتیبانی مناسب والدین به بچه ها ،در حالی که دیگران حالت عمودی دارند ،ممکن است حرکتی افقی را اتخاذ کنند. از همین وضعیت ها باید بچه به حرکات ضربه ای ساده پا و کشیدن دست تشویق شوند ، و به این ترتیب احساس نوعی پیشرفت را تجربه خواهند کرد. با نشان دادن اینکه والدین چگونه می توانند اعضای خود را برای کشیدن و ضربه زدن به کار گیرند ،زمینه پیشرفت بچه ها نیز حاصل می شود. در حقیقت وقتی والدین نشان می دهند که چگونه اعضایشان را برای کشیدن و ضربه زدن به کار می گیرند، زمینه پیشرفت فرزند خویش را فراهم می کنند. اگر لازم باشد ، والدین با نگهداشتن

دستها یا پاهای بچه ها و راهنمایی آنان در داخل آب ، می توانند به فرزندان خود برای یادگیری صحیح حرکات کمک کنند. اعتماد به نفس و توانایی یادگیری باید پیوسته ارزیابی شود و گام های بعدی درست بعد از استعداد حاصله به بچه ها برداشته شود.

انواع شنا
۹-۱- روی سینه
۱۰-۱- روی پشت

۱۱-۱- سر خوردن
۱۲-۱- ضربه های پدالی
۱۳ – ۱ – پدال سینه
۱۴-۱- پدال پشت و پارو زدن
۱۵-۱- کرال سینه
۱۶-۱- کرال پشت

۱۷-۱-حرکت پروانه
اینک به طور خلاصه در خصوص شنای رقابتی توضیحاتی به شرح زیر جهت اطلاع کودکان و نوجوانان داده می شود:
بیشترین مردم از شنا به عنوان وسیله ای برای تأمین تندرستی ، دستیابیبه اوقات فراغت لذت بخش ، ایمنی یا به عنوان پیش نیازی برای دیگرورزش های آبی استفاده می کنند. برخی از ذوق و استعدادی خدادادی بهره مند می باشند. به طوری که درجه ای از مهارت و تجربه را در یک یا دو زمینه از هار ضربهاصلی ، بدون دیدن آموزش دارا هستند. این گونه افراد دوست دارند چالاکی و

زبردستی خود را با دیگران مقایسه کنند و ازاین طریق به شنای رقابتی جذب شوند. اما به هر حال این انتخاب چندان هم ساده نیست و لازمه آن رسیدن به سطح بالایی از فداکاری ، نظم و ترتیب و انگیزه های شخصی است.
نیازمندیها
• داشتن دانش علمی و کاربردی از مهارتها ی شنا ، تکنیک ضربات و شیوه های آموزشی.
• یک شناگر علاوه بر داشتن استعداد و خلاقیت ، قدرت انعطاف و شکیبایی ، باید از تناسب فیزیکی و قدرت بدنی نیز برخوردار باشد.

• اشتیاق به سخت فعالیت کردن و نظم در آموزش منافعی طولانی مدت دارد.
• داشتن شیوه زندگی سالم با عادت های منظم غذا خوردن ، کار کردن و خوابیدن.
شرایط زمین
اگر چه بیشتر تمرینات شنا در آب انجام می شود ، اما بسیاری از شناگران به منظور افزایش نیرو ، قدرت ،مقاومت و تحرک لازم جهت بالا بردن سطح آمادگی برای شنای رقابتی ، از فرم هایی در شرایط خشکی استفاده می کنند. این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد :
• تنظیم وزن که به افزایش نیرو و طاقت کمک می کند.
• فعالیت های کششی شامل تمرین دادن ماهیچه های اصلی با استفاده از دستگاههای مخصوص آموزش.
• آموزش چرخش و دور زدن شامل فعالیت در یک سری تمرینات مختلف که برای افزایش قدرت و تحمل طراحی شده اند.
• تمرینات جنبشی برای افزایش دامنه حرکت مفاصل.
• بازی های پر انرژی علاوه بر توسعه تناسب کلی فیزیک بدن ، بازی های گوناگونی مانند والیبال ، اسکواش ،بدمینتون و بسکتبال را انجام دهید.

شنا : شنای رقابتی
Swimming :competitive swiming
شنای رقابتی با ورود به المپیک در سال ۱۸۹۶ در عرصه بین المللی دارای اهمیت و موجودیت شد. مسابقات المپیک ابتدا تنها به مردان اختصاص داشت اما بعدها در سال ۱۹۱۲ مسابقات زنان نیز در این رقابت ها جای گرفت. قبل از تأسیس فینا ((FINA بازی های المپیک ، شامل تعدادی از مسابقات غیر متداول بودند. برای مثال در سال ۱۹۰۰ زمانی که مسابقات شنا در رودخانه (سن) seine در فرانسه برگزار می شد رقابت کنندگان باید از تیرهای چوبی خاصی بالا می رفتند و زیر

صفی از قایق ها در آب شنا می کرذند. پس از اینکه فینا تأسیس شد برخی از این مسابقات عجیب بر چیده شدند. تحت مقررات فینا هم در بازی های المپیک و هم در دیگر مسابقات ، طول مسابقات به تدریج با سیستم متر اندازه گیری می شد. و در سال ۱۹۶۹ سیستم اندازه گیری یارد برای رکوردها منسوخ شد. انواع حرکت های شنا به شنای آزاد ، کرال سینه ، کرال پشت ، قورباغه و پروانه دسته بندی شدند. تمام این حرکات در مسابقات انفرادی چند گانه به اجرا در آمدند.

۸- آنچه در فصل های آینده می خوانید:
در فصل دوم با اهداف رشته ی شنا و هدف از تأسیس استخر انقلاب می شوید با اهداف کلی

شنا آشنا می شوید.
در فصل سوم : تشریح روند کار خودم می باشد . با وظایف هر قسمت آشنا می شوید . در این فصل مقایسه دروس تئوری و عملی در رشته شنا شده است.

فصل دوم:
هدف از تاسیس مجموعه و اهداف رشته ورزشی

۱- هدف از تأسیس مجموعه و اهداف رشته ی ورزشی شنا
استخر انقلاب برای این تأسیس شد به دلیل اینکه مردم بیایند برای سلامتی ،درمان بیماری هایشان چه روحی و جسمی، آب درمانی می کنند. آب برای بیماری های روحی و روانی و افسردگی خیلی آرام بخش است. وجود آب در استخرها در شهرهایی که کم آبی وجود دارد و مردم می توانند بسیار استفاده کنند و جزء تفریحاتشان به حساب بیاید. افرادی که استعداد شنا دارند و شنا را دوست دارند ، بیایند و در کلاس های استعداد یابی شرکت کنند. این استخر توانایی آن را دارد که اشخاص را به درجات بالا و مسابقات تا قهرمانی برساند.
۲- اهداف عاطفی و شناختی:
در استخر باید حقوق همدیگر را رعایت کنند و در یک لاین ودر عرض شنا کنند.
۳- فواید ورزش شنا:
ورزش شنا یکی از محبوب ترین ورزشها در بین اقشار مختلف مردم است. فردی که شنا می کند ، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می کند بلکه در اثر شنا کردن قابلیتهای جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس ، قدرت ، سرعت و انعطاف پذیری مفاصل

شانه و مچ پا افزایش می دهد. ورزش شنا ورزشی است که از سن نوزادی تا سن کهنسالی می توان آن را انجام داد و به طور کلی ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده ، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر می سازد و باعث می شود که فرد انرژیی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند. تغییرات فیزیولوژیکی که در اثر تمرینات استقامتی در بدن به وجود می آید.تمرینات استقامتی به معنی شنای مداوم در مسافتهای طولانی مثل شنای ۴۰۰

متر ، ۶۰۰ متر ، ۸۰۰ متر ، ۱۴۰۰ متر و یا حتی مسافتهای بیشتر می باشد. یکی از امتیازهای این نوع تمرین این است که احتیاج بدن را به دستگاه انتقال اکسیژن افزایش می دهد و در نتیجه سب

ب تغییرات زیر در بدن می شود. افزایش بازده قلب ، کاهش ضربان قلب ، افزایش کیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتری اکسیژن ذخیره شده مقدار بیشتری گلیکوژن در جگ و ماهیچه ها و افزایش تعداد میتوکندریها در تارهای ماهیچه ای.
۴- ماهیچه هایی که در ورزش شنا بکار گرفته می شوند :
در زیر اسامی بعضی از ماهیچه های اصلی که در مرحله جلو بردن یک شناگر در حرکتهای شنا از آنها استفاده می شود ذکر شده است:
۱- ماهیچه های پائین برنده دست: ماهیچه پشتی بزرگ ، ماهیچه سینه ای بزرگ ماهیچه گرد بزرگ و سر طویل ، ماهیچه سه سر بازویی . این ماهیچه ها باعث تقویت کشش دست در داخل آب می شوند.
۲- ماهیچه های گرداننده داخلی دست : ماهیچه سینه ای بزرگ ، ماهیچه پهن پشتی ،ماهیچه گرد بزرگ و ماهیچه تحت کتفی این ماهیچه ها قسمت بالایی دست را به طرف داخل می

چرخانند. قوی شدن این ماهیه ها از نظر نگه داشتن آرنج در بالا که در مرحله اول کشش دست در هر چهار شنا مفید است ، ضرورت دارد.
۵- تمرینات سرعتی شنا و تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از آن :
تمرینهایی با حداکثر سرعت و فعالیت در مسافتهای کوتاه را تمرینهای سرعتی گویند برای مثال ۱۰ بار و هر بار ۲۵ متر و یا ۵۰ متر شنا با حداکثر سرعت. این نوع تمرینها سبب افزایش قدرت انقباض ماهیچه (به جهت افزایش هماهنگی میان دستگاه عصبی یا ماهیه ای ) و همچنین افزایش قدرت و مقدار ATP- PC (آدنوزین تری فسفات و فسفات کرآتین) در ماهیچه می شود که خود سبب م

ی شود که قدرت شناگر برای انجام تمرینهای سرعتی افزایش یابد.
۶- طریقه تنفس صحیح
بر حسب طاقت بدنی ، تمرین و حجم قفسه سینه تان ، شما مدت کم یا زیادی در زیر آب خواهید ماند. اما مطلب مهم این است که اگر شما با یک نفس عمیق به زیر آب بروید ، و زمان نفس گیری شما را اندازه گیری کنند ، مدت آن خیلی کمتر از موقعی خواهد بود که در حدود یک دقیقه و یا بیشتر در خارج از آب به طور مرتب چند نفس عمیق و طولانی بکشید ، و سپس به زیر آب بروید. پس توصیه می کنیم ، برای اینکه بتوانید مدتی را در زیر آب بمانید ، در خارج از آب چند بار پشت سر هم (پی در پی) نفس عمیق بکشید ، و بالاخره بعد از یک تنفس عمیق و طولانی به زیر آب بروید.
۷- آنچه شناگران در استخر باید به آن توجه کنند :
• قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید.
• قبل ازورود به استخر پای خود را در داخل حوضچه کلر قرار دهید.

فصل سوم:
تشریح روند کار:

۱- خصوصیات و وظایف مربیان شنا
یک مربی خوب باید در تمام تکنیک های شنا مهارت عالی داشته باشد ، یک مربی باید اخلا

ق خوب و خوشرویی داشته باشد و در عین حال در مورد آموزش و عملکرد شناگران جدی باشد. فن بیان خوبی داشته باشد ، باید بتواند به شناگرها حس اطمینان بدهد و بتواند خیلی خوب تکنیک ها را به افراد در آ آموزش بدهد. هر حرکتی را اول باید خود مربی کل حرکت را در آب به شناگرها نشان بدهد و در بیرون از آب قسمت بندی کند و کم کم قسمت ها به آن ها در آب نشان داده و کمکشان کند تا به خوبی یاد بگیرند و انجام دهند. و باید مربی در آب غلط ها و اشتباهاتشان را اصلاح کند تا به طور کامل و صحیح یاد بگیرند. کار مهم یک مربی : نظارت بر شناگرها و رفع عیو

ب شنای آنها است.
۲- وظایف غریق نجاتان :
نشستن روی صندلی های مخصوص دورتادوراستخر و مراقبت از افرادی که در آب شنا می کنند. و آموزش غریق نجاتی به صورت خصوصی به افراد که داوطلب هستند. نجات غریقان باید مهارت داشته باشند که اگر کسی برایش اتفاقی بیوفتد بتوانند خیلی خوب آن را با مهارتی که دارند نجات دهند و از آب به بیرون هدایتش کنند و یا به قسمت کم عمق راهنماییش کنند. اگر بیرون از آب ، در سوناها یا جکوزی ،حوضچه ی آب سرد برای فرد یا افرادی اتفاقی بیوفتد ، یک سری نرمش هایی است که غریق نجات ها به او می دهند و آب قند و او را به جایی که هوای آزاد است می برند تا حالش دوباره خوب شود. اگر کسی صدمه ای دید ،زخم شد و یا خون دماغ شد سریع از وسائل امداد استفاده می کنند. و روی جای ضربه دیده یخ ژله ای می گذارند.

۳- وظایف مسئول ثبت نام:
مسئول ثبت نام کلیه ی رشته های شنا از جمله : کرال سینه ،کرال پشت ، قورباغه ، پروانه ، شیرجه ، واتر پلو و شناهای موزون در آب. کلاس های آب درمانی و نرمش در آب. ایشان م

سئول حسابداری استخر ، امور مالی استخر و مسئول بلیط فروشی هم می باشند.
۴- وظایف قسمت اداری:
ورود و خروج افراد را کنترل می کنند.
۵- وظایف قسمت کفشداری:
۲ خانم مسئول کفشداری هستند که اول صبح رأس ساعت ۷ در استخر حاضر می شوند. روزهای زوج مخصوص بانوان فقط در استخر حاضر هستند . یک روز در میان یکیشان می رود برای تمیز کردن محوطه ی استخر که عبارتست از : داخل رخت کن ، محوطه کف دوشها و آب حوضچه ی ورودی استخر را تعویض می کنند و محوطه در استخر را با آب تمیز می کنند . و نفر دیگر در کفشداری بقیه ی کارها را انجام می دهد. وظایف دیگر مسئولان کفشداری ، تحویل و گرفتن کفش ها ، موبایل هر فرد و گرفتن (کیف پول ،طلا ) به صورت امانت و دادن کلید کمد و دمپایی به هر نفر. از دیگر وظایف مسئولان کفشداری چراغ ها و هواکش های محوطه استخر و داخل استخر و جکوزی ، سوناها و سالن بدنسازی را روشن و آخرین سانس خاموش می کنند.
۶- وظایف خودم در استخر انقلاب:
روزهای زوج از تاریخ ۱۰/۴/۹۲ شروع به کارورزی در استخر انقلاب شدم . سرپرست من سرکار خانم رفیعی بودند. من را در روزهای زوج موظف کرده بودند که در ساعت ۸ صبح در استخر حاضر شوم و تا ۶ بعد از ظهر در استخر حضور داشته باشم . من هم قبول کردم و کارم را از ۱/۴/۹۲ شروع کردم. وظیفه ی اصلی من در استخر کمک مربی گری بوده . در سانس های آموزشی کنار دست یک مربی قرار می گرفتم و هر تکنیکی که مربی در بیرون از آب به بچه ها آموزش می داد ما کارآموزان در آب به بچه ها کار می کردیم . چون همه ی تکنیک های شنا را بلد هستم خیلی اوقات خود مربی چهار تا از آموزشی ها را به من می دادن تا به آنها آموزش بدهم. در سانس های دیگر ما حق داخل آب رفتن را نداشتیم . غریق نجاتان به ما آموزش نجات دادن افراد غرق شده را در آب دادند . و از آن لحظه به بعد ما دور تادور استخر می نشستیم و مراقب افراد در آب بودیم و اگر

کسی اتفاقی برایش می افتاد از جمله : (در آب لیز خورد و یا شیرجه در عمیق می زد و نمی توانست خود را روی آب نگه دارد )داخل آب می رفتیم و با زدن پای صحیح قورباغه و حمل فرد او را به بالای آب می آوردیم. در بین سانس ها کمی در آب می رفتم و شنا می کردم. یک هفته به همین منوال ادامه داشت ولی در هفته های دیگر در ورود و خروج افراد در استخر در کفشداری هم کار می کردم مخصوصا در سانس آزاد ون بسیار شلوغ می شد و مسئولین کفشداری احتیاج به می گیرند در استحمام خودشان از لیف استفاده نکنند و سریع تر دوش بگیرند و از استخر خارج

شوند زیرا سانس بعدی باید رأس ساعت خودش وارد استخر شوند.
۷- مقایسه دروس تئوری و عملی که آموخته ایم و آنچه انجام می دهیم :
در درس تغذیه و ورزش یاد گرفتیم که هر چه مواد مغذی و ویتامین های عالی به بدنمان برسد بهو مخصوصا پاهایمان بالا برود و بتوانیم در مدت زیادی حرکات صحیح و قدرتمندی را انجام بدهیم . در این درس حتی میزان تعریق بدن هم گفته است در هنگام ورزش که در هوای گرم ۱۲ لیتر می باشد اما در رشته ی شنا کسی عرق نمی کند بیشتر عضلات بازوها و پاها درد می گیرد. مواقعی که خیلی زیاد تمرین انجام شود ، این درد عضلات و تمرینات زیاد باعث می شود که فرد بعد از شنا احتیاج به غذا پیدا می کند و ورزش کار گرسنه می شود. مربیان برای افراد در تیم می گویند که

بعد از شنایشان شربت آبلیمو میل کنند . چون اگر وسط تمرین غذا یا خوراکی سنگین میل کنند سنگین می شوند و در آب برای انجام حرکاتشان زود خسته می شوند و حتی نفس گیری هم برایشان بسیار سخت می شود. در درس حرکات اصلاحی در ورزش شنا ،در این درس اول آموزش دادند که قبل از رشته ی ورزشی باید حتما نرمش کرد حتی در رشته ی شنا.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.