مقاله بررسی وضعیت بازاریابی شرکت سامسونگ


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی وضعیت بازاریابی شرکت سامسونگ دارای ۷۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی وضعیت بازاریابی شرکت سامسونگ  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی وضعیت بازاریابی شرکت سامسونگ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی وضعیت بازاریابی شرکت سامسونگ :

بررسی وضعیت بازاریابی شرکت سامسونگ

بررسی روشهای بازاریابی در شرکت سامسونگ :
پیشگفتار :
تبلیغات در زندگی روزمره ما نقش عظیمی ایفا می‌کند، متأسفانه این موضوع از دید بسیاری از مردم پنهان است، به‌گونه‌ای که حتی گاهی مدیران و صاحبان صنایع، با دیدی ناباورانه و شکاک به تبلیغات می‌نگرند.

شاید بتوان به جرأت گفت که غیر از دست‌درکاران این حرفه تقریباً هیچ‌کس از جادوی تبلیغات و مفهوم کاربردی آن به‌درستی اطلاع ندارد، حتی به گمان بعضی، تبلیغات فقط برای خوب جلوه دادن کالاهای بی‌مصرف است.
در حقیقت هر چیزی که در پیرامون ماست به‌نوعی با تبلیغات و هنر گرافیک در ارتباط است! به‌طور مثال، یک قوطی کبریت، اسکناسی که در دست دارید، تابلوهای راهنمائی و رانندگی، کارت اعتباری بانک، تمبر پستی روی پاکت و; و خلاصه تمام اشیائی که به‌نحوی با نقش، فرم و حروف در ارتباطند و طراحی شده‌اند، یک‌کار گرافیکی یک عنصر تبلیغاتی و یا اثر هنری به شمار می‌آید.
به‌طور مثال کافی است که شما جلوی دکه روزنامه‌فروشی بایستید و این بار با تعمقی بیشتر به روزنامهها، نشریات تخصصی و جراید مختلف نگاهی بیندازید تا متوجه شوید چگونه هر کدام از آنها سعی دارند با شما ارتباط برقرار کنند. بیشتر این نشریات با طراحی جذاب، رنگ‌آمیزی‌های چشمگیر، تصاویر عجیب و غریب و صفحه‌آرائی‌های متفاوت، تلاش در جلب نظر بیننده و ترغیب او به خرید دارند تا سهم بازار بیشتری را کسب کنند. از این رهگذر در حقیقت نشریه مزبور می‌تواند

آگهی‌های بیشتری گرفته و درآمد خود را افزایش دهد. بار دیگر همین کار را در یک سوپرمارکت انجام دهید. احتمالاً با حیرت به این حقیقت واقف می‌شوید که امروزه در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها حدوداً ۹۰ درصد کالاها در بسته‌بندی‌های مخصوص با لوگو و طراحی چشمگیر، تصاویر و نقوش رنگارنگ، جداول مخصوص ارزش غذائی، تاریخ مصرف و; ارائه می‌شوند. حتی اقلامی چون برنج، حبوبات یا تخم‌مرغ که پیشتر به‌صورت باز فروخته می‌شد، امروزه علاوه بر بسته‌بندی، از مهر استاندارد، وزن مشخص و فهرست مواد تشکیل‌دهنده محصول و شاید حتی دستور طبخ غذا و غیره برخوردارند.

فصل اول
معرفی سامسونگ
Introducation With Samsung

آشنایی با شرکت سامسونگ
سامسونگ الکترونیکس
نوع شرکت: عمومی

تاسیس: ۱۹۶۹
دفتراصلی: سئول، کره جنوبی
شخصیت اصلی: Jong-Yong Yun، CEO
زمینه فعالیت: لوازم خانگی،ارتباطات،نیمه هادی
درآمد: ۷۹۶ میلیارد دلار
کارکنان: بیشتر از ۱۲۸۰۰۰
سامسونگ الکترونیکس یک شرکت کره جنوبی چند ملیتی و یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه الکترونیک و فناوری اطلاعات است. در اوت سال ۲۰۰۵، BusinessWeek سامسونگ را بهترین مارک تولید کننده لوازم برقی معرفی کرد. دفتر اصلی درسئول کره جنوبی می‌باشد که یکی از بخش‌های گروه سامسونگ است. در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت دارد. کلمه سامسونگ در زبان کره‌ای “tristar” یا «سه ستاره» معنی می‌دهد.

گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط Lee Byung-chul بنیان گذاری شد. این گروه در سال ۱۹۵۱ با عنوان شرکت سامسونگ ثبت شد.

سامسونگ الکترونیکس در سال ۱۹۶۹ در شهر Daegu کره جنوبی تاسیس شد که کار اصلی آن تولید لوازم الکترونیکی از قبیل تلویزیون،ماشین حساب، یخچال، کولر و ماشین لباسشویی بود. در سال ۱۹۸۱، شرکت بیش از ۱۰ میلیون تلویزیون سیاه و سفید تولید کرد.
ر سال ۱۹۸۸ با شرکت نیمه هادی و ارتباطات سامسونگ ترکیب شد.

قدرت بازاری
در سال ۲۰۰۶، Business Week سامسونگ را بیستمین مارک جهانی معرفی کرد. همچنین
Business Week رتبه ۱۲ را از بین ۱۰۰ شرکت برتر نوآور در گزارش ویژه‌ای که در ۲۴
آوریل ۲۰۰۶ منتشر کرد، به سامسونگ داد .

بخش نیمه هادی سامسونگ الکترونیک، بزرگترین تولید کننده چیپ حافظه در جهان است. این
برای یک دهه مناسب DRAM و SRAM بود. سامسونگ، بزرگترین تولیدکننده LCD در جهان،
طرحی برای خط تولید نسل هشتم پنل‌های ۵۷ اینچی در نیمه دوم سال دارد.

سامسونگ الکترونیک در ۵ زمینه تجاری کار میکند :
رسانه دیجیتال، شبکه ارتباطاتی، لوازم خانگی، نیمه هادی و LCD.
تجارت رسانه دیجیتال شامل دستگاه‌های کامپیوتر از قبیل لپ تاپ‌ها و چاپگرها، نمایشگرهای تصویر و تلویزیون‌ها و مانیتورهای کامپیوتر، و سرگرمی مصرف کننده مانند پخش کننده‌های DVD، پخش کننده‌های MP3 و دوربین‌های دیجیتال.
تجارت شبکه ارتباطی شامل DSLAMها و دستگاه‌های فکس، دستگاه‌های سلولی از قبیل تلفن‌های همراه، تلفن‌های PDA، و دستگاه‌های ترکیبی که ترمینال‌های هوشمند همراه نامیده می‌شوند و همچنین گیرنده‌های ماهواره می‌شود.
تجارت لوازم خانگی شمال وسایل برقی خانگی از قبیل یخچال‌ها، کولرها، تصفیه کننده‌های هوا، ماشین لباسشویی‌ها، فرهای مایکرویو و جاروبرقی می‌شود.

تجارت نیمه هادی شامل چیپ‌های نیمه هادی از قبیل SDRAM، SRAM، حافظه‌های فلش NAND، کارت‌های هوشمند،فناوری‌های پرتراکم از قبیل سیستم-در-بسته (SiP) و بسته‌های چند چیپی (MCP)، و دستگاه‌های ذخیره سازیاز قبیل درایو دیسک‌های نوری و درایوهای دیسک سخت (HardDisk) می‌شود. تجارت LCD برروی پنل‌های TFT-LCD برای لپ تاپ‌ها،
مانیتورها و تلویزیون‌ها متمرکز است.

Giheung ،Gyeonggi-do در کره جنوبی – نیمه هادی
Tangjung، Asan-si، Chungcheongnam-do در کره جنوبی – شرکت S-LCD
Gwangju در کره جنوبی – لوازم خانگی Teeside، Newcastle upon Tyneدر بریتانیا – تلویزیون، دستگاه فکس، لوازم خانگی Tijuana در مکزیک – پارک Tijuana سامسونگ
نیمه هادی سامسونگ Austin تگزاس – DRAM و حافظه فلش (آغاز از ۲۰۰۷)
سامسونگ الکترونیک فیلیپین – ODD Jszfényszaru در مجارستان – دستگاه تلویزیون

نام‌های تجاری شرکت
Anycall – مارک تلفن همراه
Sens – مارک کامپیوترهای لپ تاپ
Hauzen – مارک لوازم خانگی برتر
Zipel – مارک یخچال‌های خانگی
Yepp – مارک پخش کننده‌های MP3
Paw – مارک تلویزیون
Kenox – مارک دوربین دیجیتال
SyncMaster – مارک مانیتور

Zaigen – مرکز پشتیبانی کامپیوتر سامسونگ
Magic Station – مارک کامپیوتر شخصی (PC)
MagicBright – مارک فناوری صفحه نمایش LCD
Ultra Edition – مارک تلفن همراه

Pleomax – مارک لوازم جانبی کامپیوتر و باتری
CLP – مارک چاپگر لیزری
MyMy – مارک پخش کننده نوار کاست

سامسونگ الکترونیک در یک نگاه
تعداد کارکنان شرکت سامسونگ الکتریک بیش از ۸۰ هزار نفر است که در سراسر جهان گسترده هستند. این درحالی است که کل کارکنان گروه سامسونگ به ۲۲۹ هزار نفر می رسد. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شرکت بوده اند.
ممکن است کار لی بیونگ چول بنیانگذار گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ برای تاسیس شرکت را دشوار به حساب بیاوریم، اما هیچ تردید نمی توان روا داشت که ۲۰ سال پیش که رهبری شرکت به دست فرزند او، «لی کان هی» افتاد و او مسئولیت عبور و تبدیل یک شرکت خانوادگی و بازرگانی را به یک شرکت مبتنی بر فناوری الکترونیک برعهده گرفت، دشواری کار بسیار بیشتر از دوران تأسیس بوده است. اما آنچه مهم است آن است که «لی» به خوبی از عهده این مسئولیت برآمد و این شرکت سه ستاره (معنای سامسونگ در زبان کره ای) را ستاره های بیشتری بخشید و جایگاه آن را نه تنها در کره که در جهان و در مقایسه با شرکتهای حوزه الکترونیک تثبیت کرد. سامسونگ اکنون در حوزه های مختلفی همچون صنایع سنگین، صنایع کشتی سازی، نساجی،

پتروشیمی، خودروسازی و بویژه صنایع الکترونیک فعال است و عظیم ترین و محبوب ترین شرکت زیرمجموعه آن یعنی سامسونگ الکترونیک به گونه ای حرکت کرده که امروز در برخی محصولات نظیر نمایشگرهای مختلف مقام اول را در دنیا کسب کرده است. در عرضه گوشی‌های تلفن همراه به مقام سوم جهانی دست یافته است و درمجموع فعالیتهای حوزه الکترونیک به رقابت با سونی و پاناسونیک می اندیشد. اندیشه های تحول گرایانه رهبر کنونی شرکت یعنی لی‌کان‌هی در تغییر جهت سامسونگ بسیار موثر بوده است.

تاریخچه
گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد و بیشترین حجم کاری خود را بر صادرات ماهی و میوه و سبزی به چین قرار داد. طی یک دهه، با رشدی بسیار سریع، سامسونگ به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل شد. در سال ۱۹۶۹ شرکت سامسونگ الکترونیک در گروه سامسونگ متولد شد. در دهه ۱۹۷۰، شرکت با سرمایه گذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و ساخت کشتی، راه صنعتی شدن را درپیش گرفت. در ۱۹۷۳ دومین برنامه پنجساله مدیریت اعلام شد و گذار از مرحله ساخت مواداولیه به محصول نهایی هدف گیری شد. در این دهه شرکتهای صنایع سنگین، پتروشیمی، کشتی سازی و صنایع دقیق سامسونگ تأسیس شد و اولین صادرات صنایع الکترونیک ازسوی سامسونگ الکترونیک صورت گرفت. دهه ۱۹۸۰، دهه ورود سامسونگ به بازار فناوری جهانی بود. در سال ۱۹۸۷ با مرگ بنیانگذار گروه، پسرش لی کان هی جانشین او شد و یک سال بعد برنامه انقلاب دوم را در شرکت به راه انداخت. این برنامه مشتمل بر تجدید ساختار کسب و کار قدیمی و تبدیل شدن شرکت به یکی از پنج شرکت برتر الکترونیک و یکی از شرکتهای کلاس جهانی در قرن بیستم و یکم بود.

اوایل دهه ۱۹۹۰ دوران مدیریت نوین در سامسونگ بود. شعار «اول کیفیت» انتخاب و تبلیغ شد. در این دوره، ۱۷ محصول مختلف نظیر نیمه هادی، نمایشگرهای رایانه و تجهیزات تصویر رنگی در بازار جهانی تولید شد و در برخی از آنها، نظیر LCD به مقام اول جهانی دست یافت. همزمان، علاوه بر جهت گیری به سمت بکارگیری شش سیگما و تولید محصول کیفی، کیفیت کارکنان نیز موردتوجه قرار گرفت. از ابتدای قرن جدید، حرکت به سمت دوران دیجیتال برای شرکت تشدید شد، به گونه ای که به سرعت در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعی عرضه شد.

حوزه های فعالیت
پنج حوزه اصلی کسب و کار شرکت سامسونگ الکترونیک عبارت است از: کسب و کار لوازم خانگی دیجیتال، رسانه دیجیتال، LCD و نیمه هادی‌ها و ارتباطات راه دور این شرکت معروفترین و مهمترین زیرمجموعه گروه سامسونگ است که به عنوان برترین شرکت کره جنوبی به تنهایی بیش از ۱۰ درصد کل صادرات این کشور را انجام می دهد. در سال ۲۰۰۴، سامسونگ الکترونیک ازسوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شرکت تحسین‌برانگیز جهان در حوزه الکترونیک انتخاب شد. هم اکنون تعداد شرکتهای گروه سامسونگ به ۱۴ رسیده که با ۳۳۷ دفتر در ۵۸ کشور جهان پراکنده است. جایگاه سامسونگ در فروش گوشی تلفن همراه در جهان با ۱۰۳ میلیون عدد در سال ۲۰۰۵، بعداز نوکیا و موتورولا قرار دارد که حدود ۱۳ درصد فروش جهانی را شامل می شود.

چشم انداز
چشم انداز ترسیم شده از سوی شرکت عبارت است از: تبدیل شدن به رهبر انقلاب دیجیتال. شعار سامسونگ برای تحقق این چشم انداز، «شرکت دیجیتال» بودن است.

ارزشها و فرهنگ سازمانی
شعارهای سامسونگ از ابتدای تأسیس، توجه به منابع انسانی، کمک اقتصادی به جامعه و خردورزی بوده است. مدیرعامل شرکت معتقد است، موقعیت سامسونگ متکی به پنج ارزش است: کیفیت، خلاقیت، رقابت، فرهنگ و وحدت. در سال ۱۹۹۳، مدیرعامل شرکت برنامه هویت بخشی جدید را در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شرکت معرفی کرد. او اعلام نمود که شرکت نیازمند آن است که بازتابهای اخلاقی خود را ببیند. شرکتهایی که پایبند اصول اخلاقی نیستند،

قادر به تولید محصولات با کیفیت نخواهندبود زیرا از مشتریان و خواسته های آنان درک روشنی ندارند. در سامسونگ هر تغییر به عنوان یک فرصت دیده می شود و به افراد امکان و اجازه اشتباه کردن داده می شود به شرط آنکه آن اشتباه مستند و مکتوب شده و دیگر تکرار نشود. اصول جدید مدیریت سامسونگ مبتنی است بر اخلاق و قانون، احترام به ذی‌نفعان و مشتریان و پذیرش مسئولیت اجتماعی.

تحقیق و توسعه
پیشرفت سریع سامسونگ در سه دهه اخیر و ورود آن به صحنه فناوری دیجیتال جهانی متکی بر فعالیتهای گسترده بخش تحقیق و توسعه بوده است. سامسونگ در دهه ۱۹۸۰ دو موسسه تحقیق و توسعه دایر کرد که شرکت را در زمینه های الکترونیک، نیمه هادی، پلیمر، مهندسی ژنتیک، ارتباطات راه دور، هوا- فضا و حوزه های جدید فناوری نانو کمک می کند.

منابع انسانی
تعداد کارکنان شرکت سامسونگ الکتریک بیش از ۸۰ هزار نفر است که در سراسر جهان گسترده هستند. این درحالی است که کل کارکنان گروه سامسونگ به ۲۲۹ هزار نفر می رسد. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شرکت بوده اند. مدیرعامل شرکت معتقد است بدون وجود انسان کیفی، دستیابی به محصول کیفی میسر نیست و ریشه نامرغوب بودن محصولات و

بروز خطا در آنها را باید در نرسیدن نیروی انسانی به جایگاه مطلوب کیفی جستجو کرد. سامسونگ پیشرفت خود را تاکنون و در آینده نیز مدیون قابلیتها و شور و اشتیاق کارکنان خود و فناوری می داند. سامسونگ منابع انسانی و فناوری خود را وقف خلق محصولات و ارائه خدمات برتر کرده است تا سهم خود را در ایجاد جامعه جهانی بهتر ادا کرده باشد.

فروش
در سال ۲۰۰۵، سامسونگ الکتریک به تنهایی با فروش ۵/۷۱ میلیارد دلار در صدر شرکتهای برتر کره قرار گرفت و بیش از ۱۰ درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. این درحالی است که درآمد کل گروه سامسونگ در این سال حدود ۱۴۱ میلیارد دلار بوده که منجر به کسب حدود ۱۰ میلیارد دلار سود خالص شده است.

مدیرعامل
مدیرعامل فعلی سامسونگ الکتریک، لی کان هی، سومین فرزند پسر مؤسس گروه، لی بیونگ چول بود.
او که مدرک دکترای خود را از دانشگاه سئول در سال ۲۰۰۰ اخذ کرده است، در سال ۱۹۷۸ نایب رئیس سامسونگ بود و بعداز مرگ پدرش در سال ۱۹۸۷ رهبری سامسونگ را بدست گرفت و به خوبی شرکت را در عصر دیجیتال به پیش برد. او بیش از هر مدیر ارشد دیگری به فناوری و کسب دانش فنی دست اول تاکید دارد. رهبری موثر لی در ۲۰ سال گذشته توانسته است سامسونگ

پیشتازان فناوری دیجیتال و تولیدکنندگان وسایل صوتی و تصویری الکترونیک نظیر سونی و پاناسونیک تبدیل کند. او در سال ۱۹۹۳ در شهر فرانکفورت، بیانیه معروف سامسونگ را صادر کرد و همه کارکنان را به یک انقلاب فرهنگی فراخواند. او گفت که تغییر را از خود آغاز خواهدکرد زیرا تنها حرف زدن کافی نیست. لی معتقد است در هزاره جدید قدرت آتش یک کشور به وسیله سطح فناوری آن مشخص می شود.

آینده
اهداف لی کان هی رهبر سامسونگ، برای دهه آینده بسیار جامع و متنوع است. او اعلام کرده که هدف او دستیابی به جایگاه یکی از بزرگترین سازندگان خودرو جهان تا سال ۲۰۱۰ میلادی خواهدبود. او برای این کار، سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری را درنظر گرفته است. او معتقد است سامسونگ برای بقا راهی ندارد جز آنکه به یک شرکت درجه اول تبدیل شود. او سامسونگ را متعهد کرده است که برای توسعه نسل جدید فناوری مانند سخت‌افزارها و نرم افزارهای چندرسانه ای و مهندسی زیستی، ۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
لی براین باور است که تغییرات در ۵ تا ۱۰ سال آینده بی تردید بیش از تغییرات ۱۰۰ سال گذشته خواهدبود، همانگونه که تغییرات ۱۰۰ سال گذشته بیش از تغییرات ۵۰۰ سال پیش تاکنون بوده است.
او معتقد است در قرن بیست ویکم هیچکس به تنهایی نمی تواند رشد یابد، سرعت تغییرات بیشتر خواهدشد و تلاطم انتقال و حرکت ادامه خواهد داشت. لی دوران آینده را دوران فرا نیمه هادی می نامد و روند تغییرات باورنکردنی را برای دنیا پیش بینی می کند.

سابقه: ۶۷سال (تأسیس: ۱۹۳۸)
بنیانگذار: لی بیونگ چول
حوزه فعالیت: ارتباطات راه دور، نیمه هادی‌ها، فناوری دیجیتال
ویژگی: برترین شرکت کره جنوبی
فروش (۲۰۰۵): ۵/۷۱ میلیارد دلار

کارکنان (۲۰۰۵): ۸۰۵۹۴ نفر
رتبه درFORTUNE 500)2005):ا۳۹
مدیرعامل: لی کان هیمسعود بینش

فصل دوم
کلیات بازاریابی سامسونگ
Samsung General Marketing

مقدمه :
براساس تعاریف ارائه شده از تبلیغات بازگانی و با توجه به تمام زمینه های تبلیغ، ۴ عنصر اساسی ومجزا برای تحقق تبلیغ بازرگانی وجود دارد:
۱-آگهی دهنده (فرستنده پیام) ۲- آگهی (پیام) ۳- وسایل نشر آگهی (وسیله ارسال پیام) ۴- مخاطب آگهی (گیرنده پیام). این چهار عنصرکه درکنار هم پیام رسانی را معنی و مفهوم می بخشند یک تبلیغ بازرگانی را شکل می‌دهند

ویژگی تبلیغات تجاری: یک آگهی که دارای پیامی مستدل، خطی و منطقی است دارای خصوصیاتی است که یکی از آنها سهولت است. در آگهی از یک تفکر نمایشی ساده و قابل فهم استفاده می‌شود. در یک اگهی باید ارتباط میان کلمات و تصویر رعایت شود. صدا و تصویر ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و یکدیگر را تقویت می‌کنند، اگر تصویر چیزی را نشان دهد و کلمات چیز دیگری بگویند، توجه بیننده به جای آنکه بر ایده مرکزی متمرکز شود بین آن دو سرگردان می‌ماند. همچنین آگهی باید از یکپارچگی خط داستانی برخوردار باشد. اگر آگهی، روشی متداوم و منطقی را در پی گیرد، درک و ارتباط در آن آگهی ایجاد می‌شود، آگهی باید آغاز، میانه و انجام داشته باشد و پیام نیز باید به راحتی با ساختار روایتی آگهی سازگار باشد. ساده، مستقیم، هماهنگ و آشنا بودن از دیگر ویژگیهای یک آگهی است. آگهی دهندگان اغلب آگهی هایی خلق کرده اند که ناآشنا و پیچیده و غیر مستقیم است. آگهی باید ساده، به دور از پیچیدگی، مستقیم و آشکار و مأنوس باشد.

منسجم بودن آگهی اصلی است که بر ویژگی آن می افزاید، یک آگهی باید بر استراتژی مشخص متمرکز باشد: یا احساس باشد یا مستدل. آگهی باید باور کردنی باشد و اجرای کار باید با نوع محصول هماهنگ باشد. همچنین آگهی باید با باورهای مردم و آنچه آنان از طبقه بندی یک محصول انتظار دارند، منطبق باشد، آگهی باید برای مردم با اهمیت باشد، آگهی باید براساس فرهنگ مصرف کننده با او پیوند برقرار کند. یک آگهی خوب باید به جزئیات بیشتر توجه کند، آگهی ها به جای اینکه بخواهند انرژی خود را صرف محتوا کنند، باید به عواملی چون بازیگری، ضمیمه پردازی و

تزئینات صحنه، توجه بیشتری کنند. از دیگر ویژگی یک آگهی دوست داشتنی بودن آن است. از آنجایی که گرایش به آگهی ها و تجزیه محصولات، تأثیر تعاملی بر هم دارند؛ بنابراین منطقی است که بگوئیم مردم محصولاتی را دوست دارند که آگهی هایشان دوست داشتنی باشد، آگهی باید با خود، ارزش سرگرم کننده داشته باشد. سرگرم سازی امری ساده استم. کافی است که ما به شعور، لطافت طبع و خصوصیات انسانی مصرف کننده احترام بگذاریم

امروزه در تبلیغات علاوه بر بعد تصویری، کلمات و گفتار چه به صورت نوشتاری و چه به صورت گفتاری نیز استفاده می‌شود.پیش از رسانه‌های جمعی بیان شفاهی از طریق جارچی‌ها برای معرفی یا جلب خریدار مورد استفاده قرار می‌گرفت که به دلایل شفاهی بودن دچار فراموشی یا پخش اطلاعات نادرست می‌شد. با ظهور صنعت چاپ در اواسط قرن هفدهم تبلیغات جایگاه خود را در آثار مکتوب بشری ثبت کرد. چاپ علاوه بر فرصت ماندگاری، گستره پخش و جذب مخاطبان گوناگون را برای تبلیغات فراهم کرد. گام بعدی در این مسیر، استفاده از تصاویر برای معرفی و به معنایی شناسنامه دیداری موضوع تبلیغ بود. با ورود رنگ به عرصه چاپ استقبال از تبلیغ کالا افزایش یافت و سال ها با ذکاوت و ظرافت مورد استفاده قرار گرفت.ظهور رسانه‌های جمعی توانست تبلیغات را از دایره محدود مکتوب به دنیای اطلاعات باز کند. پدیده سینما و پس از آن تلویزیون پس از پایان جنگ جهانی دوم دریچه‌ای کوچک اما پرقدرت برای تبلیغات شد.

اوقات فراغت بهترین زمان برای آشنایی مخاطبان سینما و تلویزیون با کالاهای جدیدی است که هر روزه با تغییر رویه زندگی وارد خانه‌های مردم می‌شود. فروش ارزان و انبوه تلویزیون راه را برای رشد چند جانبه تبلیغات هموارتر می‌کندفیلم‌ها و سریال‌ها به دلیل استمرار ارتباط با مخاطبان ‌ چه مخاطبان عام و چه خاص گامی موفق برای پوشش گسترده تبلیغات است؛ چنانچه دیگر امروزه این انسان‌ها نیستند که بر رسانه‌ها مسلطند، بلکه رسانه‌ها و البته تبلیغات رسانه‌هاست که انسان‌ها را تحت سلطه خود دارد.
تبلیغات فقط عرصه عرضه محصولات مصرفی از جمله مواد غذایی یا اسباب‌ زندگی نیست، بلکه امروزه به عنوان اهرمی برای فرهنگ‌سازی و حتی تغییر فرهنگ استفاده می‌شود. تبلیغات با قدرت اثربخشی در هر زمینه می‌تواند علاوه بر معرفی، نوعی آموزش را نیز به دنبال داشته باشد.این آموزش می‌تواند زندگی یا حتی شیوه انتخاب و نوع سلیقه‌ها را نیز تغییر دهد. شاید پر اغراق

نباشد گفتن این مطلب که تبلیغات به دلیل دامنه پرنفوذ خود یکی از ارکان مهم سازنده هویت فردی محسوب می‌شود؛ چرا که با بمباران اطلاعات انتخاب شده اثر ناخودآگاه و ناگزیری در مخاطب خود می‌گذارد.امروزه تبلیغات بازار تولید را شکل می‌دهند نه تولیدات. به این معنا که تولیدات دیگر با تبلیغات عرضه نمی‌شوند، بلکه تبلیغات حق انتخاب، سلیقه و زمینه فروش را برای محصولات فراهم کرده است.

هر چند در برهه‌ای از زمان از دید نظریه‌پردازان این عرصه، تبلیغ یعنی ارائه آن بخش از ویژگی که کالا فاقد آن است، اما دیگر امروز این نظریه مردود است؛ چرا که مصرف‌کننده هوشمند علاوه بر جنبه بصری، ارزشمندی کالا را نیز در مقابل مبلغی که می‌پردازد خواستار استامروزه بعد علم روان‌شناسی عنصری جداناپذیر از زندگی انسان به شمار می‌رود که در تمامی ابعاد زندگی رسوخ کرده است. این علم در دنیای ارتباطات امروزی نیز نقشی بسزا برای به هدف رسیدن در مدت زمان کوتاه و البته صحیح تبلیغات ایفا می‌کند. این علم ‌که متاسفانه در کشورهای در حال توسعه هنوز ناشناخته و حتی متهم است کمک شایانی در درک تبلیغات و حتی ماندگاری آن می‌کند.

این علم با آشنایی چگونگی و نحوه زندگی مصرف‌کنندگان در بازار هدف و آگاهی از علایق و انگیزه‌ها در مراحل تولید و عرضه قادر خواهد بود با طراحی و ایجاد محیط متناسب با نیازها و خواسته‌ها به موفقیت بیشتری برای هدف‌های از پیش تعیین شده و پیشبرد فروش دست یابد. پیش‌بینی نیاز مصرف‌کننده که الان دیگر از نکات مورد توجه در بازاریابی نوین محسوب می‌شود، موفقیت خود را مدیون این علم و راهکارهایی است که ارائه می‌کند.
حال با این تفاسیر اندک بحث بر سر تبلیغاتی است که ما روزانه از برنامه‌های تلویزیون مشاهده می‌کنیم که اگر دقت کرده باشید در برخی تبلیغات بعضی اطلاعات به بیننده داده می‌شود که به نظر نمی‌رسد از لحاظ تبلیغات اثربخش باشد. برخی نکاتی که ممکن است به بی‌اثر بودن این بخش از برنامه‌ها اشاره کند بیان شده است، به این‌گونه:

نبود ارتباط موضوعی تصاویر با پیام
آیا می‌توان بین بانک و آشپزی ارتباط برقرار کرد؟ موضوع‌های تبلیغ آنچنان که در بالا ذکر شد در حال پخش از رسانه تصویری است، اما چگونه می‌توان بین این موضوع‌ها و تصاویر ارتباط برقرار کرد. به عنوان مثال، تبلیغ درباره سود سهام سالانه بانک است پدر به همراه دوستان خود در حال پخت

کباب یا مادر در حال آشپزی است. تبلیغ در معرض خودپردازها یا کارت‌هاست، همه اعضای خانواده در حال صرف شام هستند. تبلیغ در مورد شبکه شتاب است، همسر خانواده در آشپزخانه هم در حال آشپزی است، هم از طریق تلفن در حال پرداخت قبض تلفن یا غیره است. تبلیغ درباره جوایز حساب‌های قرض‌الحسنه یا قرعه‌کشی است،‌ دوستان در تعطیلات در حال ورزش و البته پخت و پز هستند. همه سر میز غذا در حال صرف شام هستند که پدر خانواده نقش شبکه شتاب را در صرفه‌جویی زمان بیان می‌کند.

حال این جنبه از تبلیغات ساخته شده در تبلیغات مایکروویو یا اجاق‌گاز اصلا نمودی ندارد. آیا می‌توان بین بانک و دیگر تبلیغات آن با ورزش ارتباط برقرار کرد؟ تبلیغ درباره بانک است، اعضای خانواده در حال بازی بدمینتون هستند تبلیغ درمورد سود سهام سالیانه است،‌ ورزشکار تیراندازی در حال پرتاپ تیر به هدف است.
تبلیغ در مورد جوایز بانک است، عده‌ای مرد جوان در حال دوچرخه‌سواری‌اند که ناگهان دوچرخه یکی از آنان خراب می‌شود و دوستی به او کمک می‌کند تا برسند به ماشین جایزه بانک! آیا می‌توان بین بانک و تصاویر ذهنی ارتباط برقرار کرد؟ پدری کودک خود را تشویق به باز کردن حساب می‌کند، کودک در رویای خود جایزه بانک را که ماشین است آدم آهنی می‌بیند! و آیا بین منظره‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه و سود بانک ارتباطی حتی از نظر سرمایه ملی ارتباطی است؟

استفاده از ایده های نو و خلاقانه
سازندگان تبلیغات لوازم خانگی از جمله اجاق گاز و مایکروویو که ارتباطی به آشپزی و پخت و پز دارد، هرگز از این جنبه استفاده نکرده‌اند. هیچ‌گاه به طور معمول زنی را در خانه یا مردی را در رستوران مشاهده نمی‌‌‌کنیم که روی این اجاق‌ها در حال آشپزی یا پخت غذاست. در تمام تبلیغات فقط ظاهری از این وسایل دیده می شود هرگز نمایش داده نمی‌شود که قسمت فر این اجاق‌ها چه مزیتی دارد که بیننده برای خرید ترغیب شود یا چند سال می‌شود از این وسایل استفاده مفید داشت؟‌ آیا سایز بلندی این لوازم استاندارد ساخته شده است تا دست کودکان به شعله یا غذای در حال پخت به آن نرسد؟ اصلا چرا باید این وسایل را در میان انبوهی از تولیدات انتخاب کرد.

در تبلیغات لوازم حرارتی از جمله شومینه،‌بخاری آب گرم‌کن نمایی از شعله آبی و گرمای تولیدی نمایش داده می‌شود و اطلاعاتی از جنبه صرفه‌جویی در انرژی،‌ مقدار گاز مصرفی، مقدار گرمای تولیدی نسبت به تولیدات قبلی، سیر تغییر در اندازه و مدل دیده نمی‌شود. یک خریدار با یک نگاه حتی از وسیله نقلیه به فروشگاه‌ها یا در حال قدم زنی می‌تواند با مدل‌ها و طراحی‌‌های جدید آشنا شود. آنچه برای او مهم است، تغییر در ساختار برای گرمای بیشتر است. در لوازم برودتی م

ثل انواع کولرها نیز اتفاقات عجیب و غریب می‌افتد هر چند اغراق بخش‌ جدایی‌ناپذیر تبلیغات است، اما نه این قدر عظیم و ناممکن همچنین در این نوع تبلیغات فقط مقدار خنکی نشان داده می‌شود و اطلاعاتی از جمله این که: این کولر چند متر مربع را می‌تواند خنک کند؟ در چه مکانی باید نصب شود؟ در چه اندازه‌هایی است و چه شرایطی به این دستگاه آسیب می‌زند؟ به ببیننده داده نمی‌شود.

نقش کودکان در تبلیغات‌
حضور کودکان در تبلیغات بیشتر جنبه غیر منطقی و نادرست دارد. بیشتر کودکان در تبلیغات خرابکار هستند. در تبلیغ ماشین‌های لباسشویی خانه، لباس خود، پدر یا پرده‌ها را کثیف می‌کنند. در تبلیغ پودرهای شوینده درست غذا نمی‌خورند. در تبلیغ جارو برقی خانه را کثیف می‌کنند. در تبلیغ جارو شارژی بی‌دقتند و روی میز را کثیف می‌کنند. در تبلیغ مایع سفید‌کننده فرش و لباس‌ها را لک و در تبلیغ پوشاک بهداشتی گریه می‌کنند.
دختر بچه‌ها هم فقط در تبلیغ لوازم زندگی دیده می‌شوند. آشپزی می‌کنند، کیک و دسر درست می‌کنند و تاسف‌ بارتر از همه این که از وسایل و لوازم خانه خود پیش دوست خود تعریف می‌کنند و مارک لوازم خانگی خود را معرفی می‌کنند.
در تبلیغات اسباب‌بازی هم مثل خمیرهای بازی آنقدر نقاشی‌ها و تصاویر نازیبایی نمایش داده می‌شود که اصلا در سطح هوش و استعداد کودک سالمی که نشان می‌دهد نیست و این که اصلا از خلاقیت کودکان استفاده نمی‌شود. حال این که در روان‌شناسی تولیدات اسباب‌بازی خلاقیت و نوع رنگ و از لحاظ بهداشت مواد تولیدی بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از هدایای تبلیغاتی
لیوانهای نشکن تبلیغاتی از نوعی پلاستیک خاص تهیه و تولید میگردند و قابلیت تولید در رنگهای مختلف را نیز دارند . چاپ لوگو در ابعاد ۴ در ۴ سانتی متر با تکنیک چاپ تامپو بر روی آن میسر استاین لیوانها جزو معدود هدایای تبلیغاتی است که به هر جهت استفاده خواهد شد حتی به عنوان جا مدادی روی میز.

این لیوانها قابلیت استفاده در مایکروفر را نیز دارند. برای به چشم آمدن بیشر در موقع عرضه میتوانیم بسته بندی جالبی را نیز برای آن پیشنهاد داد.

فصل سوم
روش های نوین تبلیغاتی
Virtual Marketing & Internet Advertising

مدلهای تبلیغات اینترنتی
طی یک دهه ای که از پیدایش پدیده تبلیغات اینترنتی می گذرد، روشها و مدلهای مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده و مورداستفاده قرارگرفته است. در ادامه به برخی از مهمترین این مدلها اشاره می شود.
۱ – بنر: بنر (BANNER) عبارت از یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولاً مستطیلی که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود و ابعاد مختلفی دارد اما به طور متوسط دارای طول ۴۶۰ پیکسل (۲) و عرض ۶۰ پیکسل است (NOVAK AND HOFFMAN, 1996). بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورداستفاده قرار گرفتند و امروزه از معروفترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می روند (MOHAMMED ET AL, 2001, P.386) .

بنرها معمولاً در فرمتGIF )3، ساخته شده و در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می گیرند. کاربر با کلیک کردن بر روی آنها به صفحه ای منتقل می شود که توضیحـــات بیشتری درمورد آن تبلیغ به او می دهد و یا مستقیماً به پایگاه اینترنتی شرکتی که تبلیغ مذکور را طراحی کرده منتقل می گردد. در حقیقت این مدل از تبلیغات اینتـــرنتی را می توان تا حدی به تبلیغات سنتی چاپ شده در روزنامه ها و مجلات تشبیه کرد. بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

الف) بنرهای ثابت: این بنرها معمولاً در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند که ثابت بوده و حرکت نمی کنند. قبلاً از این نوع بنرها به دلیل آنکه گمان برده می شد موردتوجه بازدیدکنندگان قرار نمی گیرند کمتر استفاده می گردید. لیکن امروزه تحقیقات نشان داده است که بعضی کاربران این نوع از بنرها را ترجیح می دهند و به همین دلیل اخیراً استفاده از آنها افزایش یافته است (MINNICK AND MINNICK, 2001).

استفاده از هنرپیشه ها در کارهای تبلیغاتی
ب) بنرهای متحرک (انیمیشنی): این نوع بنرها از ترکیب چندین بنر ثابت و با استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیرGIF BUILDER طراحی گردیده و همانند کارتونهای انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند. اندازه و حجم این بنرها نیز معمولاً از بنرهای ثابت بیشتر است. از مزیتهای این نوع بنرها آن است که می توان با استفاده از آنها پیامهای تبلیغاتی پیچیده تری طراحی کرد و نیز اینکه این بنرها برای کاربران جالب تر بوده و توجه آنان را بیشتر به خود جلب می کند. اما ازطرفی این بنرها به علت حجم زیاد و اندازه های بزرگ سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را کاهش می دهند (MINNICK AND MINNICK, 2001).

ج) بنرهای تعاملی (دارای غنای رسانه ای): در این نوع با استفاده از انواع نرم افزارهــا و فناوری های رسانه ای ویژگیها و کارکردهایی را به بنرها اضافه می کنند به گونه ای که توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می کنند (PASTORE, 2001). برای مثال بنرهایی وجود دارند که نخست چند گزینه را برای کاربر نمایش داده (مثلاً سوال درمورد مذکر یا مونث بودن کاربر) و درصورت انتخاب

هریک از آن گزینه ها توسط کاربر در ادامه تبلیغات خاصی به او نشان داده می شود. درحقیقت بنرهای تعاملی نوع پیشرفته تری از بنرهای انیمیشنی بوده و دارای امکانات بیشتری هستند. البته مشکلاتی که درمورد بنرهای متحرک گفته شد درمورد این بنرها نیز به نحو شدیدتری مطرح است. با وجود این، مشکلات و نیز با وجود هزینه بالاتر برای طراحی آنها اما از آنجا که طبق تحقیقات، اثربخشی این نوع از دو نوع دیگر بیشتر است (MORGAN STANLEY DEAN WITTER, 2001) لذا شرکتها ترجیح می دهند بیشتر از آن استفاده کنند. FLASH و SHOCKWAVE از رایج ترین نرم افزارها برای طراحی بنرهای تعاملی هستند.

استفاده از بیلبورد های تبلیغاتی
جدیداً انتقاداتی نسبت به اثربخشی بنرها وارد شده است. طبق برآوردها نرخ کلیک کردن کاربران بر روی بنرها که در سال ۱۹۹۴، ۱۰ درصد بوده است در سالهای اخیر به حدود ۳ درصد و بعضاً تا زیر یک درصد هم رسیده است (BULKELEY, 1998, FLYNN, 1999, CHEN, 2001, P.110) . بعضی از دلایل کاهش این نرخ عبارتند از: تبلیغات بیش از حد در اینترنت (غرق شدن کاربران در پیامهای تبلیغاتی) و همچنین کمتر شدن جستجوها و پرسه زدن های بی هدف کاربران در اینترنت. به همین دلیل، آژانس های تبلیغاتی سعی کرده اند تا با به کارگیری بنرهای تعاملی، با ویژگیهای جالب و سرگرم کننده و دارای غنای رسانه ای این نرخ را افزایش دهند (KRANHOLD, 1999). به هرحال هنوز بنرها پراستفاده ترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند و هر روز نیز بر تعداد آنها در اینترنت افزوده می شود.
۲ – خرده سایتها
خرده سایت ها عبارتند از بنجره های کوچکی (کوچکتر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) که هنگام جستجوی فرد دراینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایشگر ظاهر شده و حاوی نوشته ها و تصاویر تبلیغاتی هستنــــد. این نوع از تبلیغات اینترنتی به پنجره هـای جهنده نیز معروف هستند(MOHAMMED ET AL, 2002, P.386). خرده سایت ها را می توان به دو گروه زیر تقسیم بندی کرد:
INTERSTITIALS : اینها پنجره هایی جدا از پنجره اصلی مرورگر بوده که هنگام ورود کاربر به یک پایگاه اینترنتی خاص یا در زمان توقف او در آن پایگاه بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می شوند و معمولاً تا زمانی که کاربر آنها را نبندد در صفحه باقی می مانند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.