مقاله گزارش کارآموزی در آموزش و پرورش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله گزارش کارآموزی در آموزش و پرورش دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گزارش کارآموزی در آموزش و پرورش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گزارش کارآموزی در آموزش و پرورش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گزارش کارآموزی در آموزش و پرورش :

گزارش کارآموزی در آموزش و پرورش

مدیریت آموزشی با اهمیت ترین ، مؤثرترین و ظریف ترین نوع مدیریت است که موضوع انسان در آن مورد بحث قرار می‌گیرد. در این زمینه و همچنین آموزش و پرورش موضوعی تحت عنوان سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران به این گروه واگذار شد تا تحقیقی جامع در مورد آن به عمل آورده و ارائه کند . دراین تحقیق سعی برآن شده است که خود سازمان آموزش و پرورش و اجزای آن وعملکردهای متفاوت آن مورد بحث قرار گیرد و سپس قوانین حاکم براین سیستم آموزشی و چگونگی وضع این قوانین مورد توجه قرار گیرد.

دراین گزارش ابتدا به سیر تاریخی و تحولات نظام آموزش و پرورش پرداخته شده است و سپس به سیستم حقوق و دستمزد آموزش و پرورش ناحیه ;.. پرداخته شده است.
دراین تحقیق سعی شده است تمام جوانب موضوع مورد بحث قرار گیرد ، البته شاید به دلیل بعضی از موانع این امکان میسر نشده باشد، از جمله این موانع می‌توان به مهمترین آنها اشاره کرد و آن هم کمبود منابع ومطالب در دسترس بود ، چون بسیاری از این منابع و مآخذ در مخزنهای بسته نگهداری می شد وعملاً امکان دسترسی به آنها به آسانی نبود.
همچنین می‌توان از کمبود زمان لازم هم نام برد ، شاید اگر زمان بیشتری هم برای تحقیق و هم برای ارائه کنفرانس آن در اختیار بود بسیار بهتر از آنچه که اکنون آماده شده است، فراهم می شد.

موضوع کارآموزی:
سیستم حقوق و دستمزد آموزش و پرورش ناحیه ;;;;;;;..
مکان کارآموزی :
آموزش و پرورش ناحیه ;;;;..واقع در قاسم ;;;;;;;;;

مطالعات و تحقیقات در مکان کارآموزی :
جمهوری اسلامی ایران با مساحت ۱۹۵ / ۶۴۸ /۱ کیلومتر مربع در نیمکره شمال شرقی و در جنوب آسیا و منطقه خاورمیانه واقع شده است. این کشوراز شمال با ترکمنستان ، آذربایجان ، ارمنستان و دریای خزر ، از جنوب با خلیج فارس ، دریای عمان ، از غرب با عراق و ترکیه و از شرق با پاکستان و افغانستان همسایه است.کشور ایران به ۲۸ استان تقسیم گردیده و این در حالیست که تعداد کل استانها در سال ۱۹۹۰ بر۲۴ استان بالغ می گردید.طی سال ۱۹۹۳ استان اردبیل،طی سال ۱۹۹۵ استان قم ، طی سال ۱۹۹۶ استان قزوین و طی سال ۱۹۹۷ استان گلستان به ترتیب از استانهای آذربایجان شرقی تهران ، زنجان و مازندران تفکیک شده و مستقل گردیدند.
طبق سرشماری ۱۹۹۶، جمعیت ایران بر۶۰ میلیون بالغ می گردد که از این میزان

۲۴ /۵۰ درصد جمعیت متعلق به زنان و ۷۶ / ۴۹ درصد متعلق به مردان می باشد. گفتنی است که۳۱ / ۶۱ جمعیت در محیط های شهری و۶۹ /۳۸ در محیطهای روستایی ساکن می باشند. نرخ رشد جمعیت طی دو دهه گذشته تا حد زیادی متفاوت بوده است. طی دهه ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ این نرخ بر ۲ / ۳ درصد بالغ گردید. این در حالیست که با رشد جمعیت نرخ مذکور به عنوان مانعی جهت پیشرفتهای اجتماعی و توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته و تلاشهایی در جهت کاهش آن اعمال گردید. به نحوی که بنا بر داد ه های موجود نرخ فوق به ۵ / ۱ درصد در مناطق شهری و ۲ درصد در مناطق روستایی کاهش یافت و از این روی متوسط نرخ رشد جمعیت طی سال ۱۹۹۸ بر ۴۷ / ۱ درصد بالغ گردید. بیش از نیمی از جمعیت کشور بین رده های سنی ۶۴- ۱۵ و ۵ / ۳۹ درصدکل جمعیت زیر رده سنی ۱۴ قرار دارند.از این روی کشور ایران از لحاظ ترکیب سنی در زمره جوانترین کشورهای جهان قرار دارد.

سیاستهای آموزشی
از آنجاییکه سیاست اصلی دولت ایران درحوزه آموزش همواره برسیاست تمرکززدایی استوار بوده است، کلیه استانهای کشورمجاز به اعمال روشهای گسترشی ، تسهیل اصلاحات ویا اداره برنامه های مختلف آموزشی می باشند. از جمله سیاستهای آتی دولت ایران در جهت نیل به هدف مذکور می توان به اعطای قدرت اجرائی بیشتر به استانها و استقرار سازمانهای آموزش و پرورش نسبتاً مستقل در استانها و تفویض بسیاری از مسئولیت های وزارت مرکزی به سازمانهای مذکور اشاره نمود.

علاوه بر این، از سال ۱۹۹۹ سیاست مدرسه سالاری در جهت بهبود کیفیت آموزش و سیاست تمرکز زدایی آموزشی در ادرات انسانی آموزش و پرورش به مورد اجرا گذارده می شود.
گفتنی است که طی طرح مذکور، علاوه بر اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، شورای معلمان، شورای دانش آموزان و انجمن های اولیا- مربیان تشکیل یافت. این طرح در برنامه ریزی و اداره آموزش، شامل والدین و دانش آموزان نیز می شود. از جمله نقاط قوت طرح مذکور می توان به افزایش کمیت ثبت نام و حضور تعداد بیشتری ازدانش آموزان در مدارس اشاره نمود.
از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی کشور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- بازنگری و اصلاح ساختار برنامه ریزی و برنامه های آموزشی و روزآمدنمودن آنها در جهت پاسخگویی به نیازهای بومی و رهیافتهای جدید علمی
۲-تقویت و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی و ارتقاء کیفیت علمی آن درجهت تأمین اعضای هیأت علمی مراکز آموزشی و پژوهشی، رفع نیازهای تخصصی بخشهای مختلف و کاهش اعزام دانشجو به خارج از کشور

۳- راه اندازی و تقویت دوره ها و مراکز جدید آموزشی در علوم پایه و پیشرفته از قبیل زمینه های خاص در علوم پایه، تکنولوژی اطلاعاتی و بیوتکنولوژی
۴- ساماندهی و نهادینه نمودن سیاست آموزش استعدادهای خلاق درمراکز آموزش عالی و وضع مقررات و ضوابط ویژه آموزشی و پژوهشی
۵- فراهم آوردن فرصت و افزایش دسترسی افراد با استعداد به مراکز دانشگاهی در سراسرکشور و حمایت از اقشار محروم جهت دستیابی به امکانات دانشگاهی و تکمیل تحصیلات عالی

۶ – تقویت ارتباط، همبستگی وتطابق میان نظام آموزش عالی، توسعه فناوری و بازارکار
۷- تأمین اعضای جدید هیأت علمی
۸-گسترش و تقویت آموزشهای علمی – کاربردی و فنی- حرفه ای با هماهنگی دستگاههای تولیدی و خدماتی
۹- ارتقای کیفیت آموزشی
ساختارنظام آموزشی
آموزش پیش دبستانی :که مشتمل بر دوره آموزش اختیاری ۱ساله ویژه کودکان رده سنی ۵ سال با هدف آمادگی کودکان جهت ورود به مراکز آموزش ابتدایی می باشد.
آموزش ابتدایی : مشتمل بردوره آموزشی ۵ ساله ویژه کودکان رده های سنی ۶ تا ۱۱ سال می باشد.
آموزش راهنمایی : مشتمل بردوره آموزشی۳ ساله ویژه دانش آموزان رده های سنی۱۴-۱۱سال می باشد.

آموزش متوسطه: مشتمل بردوره آموزشی ۳ ساله بوده و به ۳ شاخه نظری ، فنی حرفه‌ای و مهارتی (کاردانش ) تقسیم می گردد.
شاخه نظری : آندسته ازدانش آموزانی که به انتخاب شاخه فوق مبادرت می نمایند ملزم به گذراندن ۹۶ واحد آموزشی تا زمان اخذ گواهینامه آموزش متوسطه در یکی از ۳ رشته ادبیات و علوم انسانی، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی می باشند.
شاخه فنی و حرفه ای : آندسته از دانش آموزانی که به انتخاب شاخه فوق مبادرت می نمایند در یکی از گرو ه های آموزشی صنایع،کشاورزی ،خدمات برق ، مواد ،صنایع کشتیرانی، کشاورزی، هنر ، مدیریت ، اقتصاد داخلی ، مالی و اداری آموزش دیده و در پایان دوره آموزشی ۳ ساله و پس از گذراندن ۹۶ واحد آموزشی به کسب مهارتهای لازم جهت احراز شغل مناسب و گواهینامه آموزش فنی و حرفه ای نائل می آیند.

شاخه مهارتی ( کاردانش ) : آندسته از دانش آموزانی که به انتخاب شاخه فوق مبادرت می نمایند ملزم به گذراندن ۴۹ واحد عمومی جهت اتخاذ مدرک کلاس اول می باشند. پس از گذراندن ۹۶ واحد درسی گواهینامه مهارتهای تحصیلی به فارغ التحصیلان اعطاء میگردد. هدف دوره آموزشی مذکور آموزش وتربیت نیروی کاری ماهر و نیمه ماهر در حوزه های خدمات و کشاورزی است.

دوره پیش دانشگاهی : دوره آموزش پیش دانشگاهی دوره آموزشی ۱ ساله ویژه آندسته از دانش آموزانی است که به اتمام مقطع آموزش متوسطه نائل آمده و قصد ورود به دانشگاه ها یا سایر موسسات آموزش عالی را دارند.

سیستم حقوق و دستمزد آموزش و پرورش ناحیه
معمولا بررسی تحولات اقتصادی و اجتماعی و شناخت جامعه و روابط در هر دوره تاریخی و قوانین و مقررات جاری آن زمان از اهمیت به سزایی برخوردار است . همه می دانیم که قانون کار در هر کشوری از مهمترین قانون قانون بعد از قانون اساسی می باشد و بی تردید آگاهی و شناخت دست اندرکاران از قوانین کار و تامین اجتماعی صرف نظر از قانون اساسی که همه مرد بایستی از آن آگاه باشند هم به لحاظ اجرایی و هم به لحاظ نظری مفید و موثر خواهد بود ، زیرا بسیاری از اختلافات در محیطهای کار که سبب تضییع وقت و منابع می شود از عدم آگاهی از قوانین ومقررات است . پس لازم است افرادی که مسئولیتی را می پذیرند به قوانین و مقررات حوزه فعالیت خود شناخت کافی پیدا کنند .
کارگر

کارگر از نظر قانون کار کسی است که در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق , سود ، کمک عائله مندی ، هزینه مسکن ، خواروبار ، ایاب و ذهاب یا سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

کارفرما
کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگ به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند . کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کافرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌گیرند .
کارگاه
کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند از قبیل موسسات صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، ساختمانی ، خدماتی ، تجاری ، تولیدی و ;. .
قرارداد کار
قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگ در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد .
کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد ، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قرارداد دائمی تلقی می شود ، هرگاه قرارداد برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهای حق فسخ آنها را ندارند .
برای اینکه قرارداد بین کارگر و کارفرما صحیح باشد رعایت شرایط ذیل الزامی است :
۱- مشروعیت مورد قرارداد
۲- معین بودن موضوع قرارداد
۳- عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال و یا انجام کار مورد نظر
بنابراین قرارداد کار علاوه بر مشخصات فوق الذکر بایستی حاوی موارد ذیل باشد :
۱- حقوق و مزد مبنا
۲- ساعات کار و مرخصی ها و تعطیلات
۳- محل انجام کار
۴- تاریخ انعقاد قرارداد
۵- مدت قرارداد چنانچه برای مدت معین باشد
۶- مواردی دیگر که عرف و عادات شغل یا محل ایجاب می کند .

تعلیق قرارداد
چنانچه تعهدات یکی از طرفین ( کارگر ، کارفرما ) موقتا متوقف شود کار به حالت تعلیق در می‌آید و پس از رفع آن قرارداد کار با احتساب سابقه خدمت ( از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول بر می گردد . اگر چنانچه کارگری توقیف گردد و توقیف وی منتهی به حکم محکومیت نشود در مدت توقیف قرارداد به حالت تعلیق در می آید و کارگر پس از رفع توقیف به کار خود باز می گردد . اگر توقیف کارگر به سبب شکایت کارفرما باشد و این توقیف در مراجع حل اختلاف منتهی به حکم محکومیت نگردد، مدت آن جزء سابقه خدمت کارگر محسوب می شود ، و کارفرما مکلف است علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده که مطابق حکم دادگاه به کارگر می پردازد ، مزد و مزایای وی را نیز پرداخت کند و تا زمانی که تکلیف کارگر از طرف

مراجع حل اختلاف مشخص نشده باشد کارفرما بایستی برای رفع احتیاجات خانواده وی حداقل ۵۰ درصد از حقوق ماهیانه او را به طور علی الحساب به خانواده اش پرداخت نماید .
وی اگر کارفرما پس از رفع حالت تعلیق از پذیرفتن کارگر خودداری کند این عمل حکم اخراج غیرقانونی محسوب می شود و کارگر حق دارد مدت ۳۰ روز به هیئت تشخیص مراجعه نماید و اگر کارفرما نتواند ثابت کند که نپذیرفتن کارگر مستدل بر دلایل موجه بوده است به تشخیص هیئت مزبور مکلف به بازگرداندن کارگر و پرداخت حقوق یا مزد وی از اریخ مراجعه به کارگاه می باشد و اگر بتواند آن را اثبات کند به ازای هر سال سابقه کار بایستی معاده ۴۵ روز آخرین مزد به وی پرداخت نماید و اگر چنانچه کارگر بدون کارگر بدون عذر موجه حداکثر ۳۰ روز

پس از رفع حالت تعلیق آمادگی خود را برای انجام کار به کارفرما اعلام ننماید و یا پس از مراجعه و ممانعت کارفرما به هیئت تشخیص مراجعه نکند مسعفی شناخته می شود و کارگر حق اخذ سنوات به ازا هرسال یک ماه آخرین حقوق را دارد.
جبران خسارت و پرداخت مزایا پایان کار
طبق ماده ۲۹ قانون کار در صورتی که بنا به تشخیص هیئت حل اختلاف ، کارفرما موجب تعلیق قرارداد از ناحیه کارگر شناخته شود ، کارگر استحقاق دریافت خسارت ناشی از تعلیق را خواهد داشت و کارفرما مکلف است کارگر تعلیقی از کار را به کار سابق وی بازگرداند .
طبق ماده ۳۱ چنانچه خاتمه قرارداد به لحاظ از کار افتادگی کلی و بازنشستگی کارگر باشد ، کارفرما باید براساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت ، حقوقی به میزان ۳۰ روز مزد به وی پرداخت نماید .
خاتمه قرار داد کار
قرارداد کار به یکی از طرق زیر خاتمه می یابد :
۱- فوت کارگر
۲- بازنشستگی کارگر
۳- از کارافتادگی کارگر

۴- انقضا مدت قرارداد کار یا مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی
۵- پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
۶- استعفای کارگر
کارگری که استعفا می دهد موظف است یک ماه به کار خود ادامه دهد و در ابتدا استعفای خود را کتبا به کافرما اطلاع دهد و در صورتی که حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز انصراف خود را کتبا به کارفرما اعلام نماید استعفای وی منتفی می شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و انصراف آن را به شورای اسلامی کارگاه یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد . کارفرما وظیفه دارد در پایان کار کلیه مطالباتی که ناشی از قرارداد کار و مربوط به دوره اشتغال کارگر می شود به کارگر و در صورت فوت به وراث قانونی وی پرداخت کند و چنانچه کارگر فوت کند تا تعیین تکلیف وراث قانونی و انجام مراحل کار اداری و برقراری مستمری توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص شود کارفرما وظیفه دارد نسبت به پرداخت حقوق و

میزان آخرین حقوق دریافتی به طور علی الحساب و به مدت سه ماه به عایله تحت تکلف وی اقدام کند و در صورت خاتمه قرارداد کار معین یا مدت موقت کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد یکسال یا بیشتر به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه متوالی یا متناوب براساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کد . اگر خاتمه قرار داد به نتیجه کاهش توانایی های فکری و جسمی ناشی از کار کارگر باشد . بنابراین تشخیص کمیسیون پزشکی و نمایندگان قانونی کارگر ، کارفرما مکلف است به نسبت هر سال خدمت معادل دو ماه آخرین حقوق به وی پرداخت نماید .

جرائم و مجازاتها
طبق ماده ۱۷۲ قانون کار ، کار اجباری با توجه به ماده ۶ قانون کار به هرشکل ممنوع است و متخلف علاوه بر پرداخت اجرالمثل کار انجام یافته و جبران خسارت با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به حبس از ۹۱ روز تا یکسال و جریمه نقدی معادل ۵۰ تا ۲۰۰ برابر حداقل مزد روزانه محکوم خواهد شد .
طبق ماده ۳۸ قانون کار برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد ، باید به وزن و مرد مساوی پرداخت شود و تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن ، جنس ، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است .
کارفرمایان موظف هستند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننماید و در صورت تخلف ضامن تادیه ما به التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می باشد .

مستمری بازنشستگاه و تعیین سن بازنشستگی
مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در واقع مجموع پس انداز ماهیانه آنهاست که به عنوان حق بیمه سهم کارفرما ۲۰% و بیمه بیکاری ۳% و سهم کارگر ۷% و سهم دولت ۳% به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود .

شرایط بازنشستگی بیمه شدگان تامین اجتماعی
الف : بیمه شدگانی که ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند بدون در نظر گرفتن شرایط سنی .
ب : بیمه شدگانی که دارای ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه در صورت داشتن ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال برای زنان می توانند درخواست بازنشستگی کنند .
ج : افرادی که حداقل مدت ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب در مناطق بد آب و هوا کار کرده و یا به کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته و در صورت داشتن ۵۵ سال سن برای مردان و ۴۵ سال برای زنان می توانند درخواست بازنشستگی کنند .

د : بیمه شدگان دارای حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی با داشتن ۶۰ سال تمام سن برای مردان و ۵۵ سال برای زنان می توانند تقاضای بازنشستگی کنند .
غرامت دستمزد ایام بیماری
غرامت دستمزد ایام بیماری به وجوهی اطلاق می شود که برا جبران دستمزد بیمه شده در زمان بیماری و عدم اشتغال به کار پرداخت می شود . هر بیمه شده در طول مدت کار و فعالیت ممکن است چندین بار به علت بیماری و یا حوادث ناشی از کار به طور موقت از گردونه تولید خارج شود . غرامت دستمزد ایام بیمار مبلغی است که برای تامین معاش بیمه شده و خانواده وی در طول ایام بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار از دو طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود .
افرادی که بیمار می شوند و از مرخصی استعلاجی استفاده می کنند مدت زمان مرخصی هیچگونه حقوقی از کارفرما دریافت نمی کنند و حقوق این مدت به عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد و نام کارگر در مدت زمان بیماری از لیست بیمه آن ماه حذف می شود .

شرایط دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری
بیمه شدگانی که تحت معالجه و یا درمانهای توانبخشی قرار می گیرند چنانچه برحسب تشخیص پزشکان معتمد تامین اجتماعی به طور موقت قادر به کار نباشند . با رعایت شرایط زیر استحقاق دریافت غرامت دستمزد را خواهندداشت .
الف : عدم اشتغال به کار ، اگر بیمه شده با وجود بیماری به کار اشتغال ورزد ، غرامت دستمزد به وی تعلق نمی گیرد .
ب : عدم دریافت مزد یا حقوق در طول مدت بیماری

ج : درتاریخ اعلام بیماری به شعبه تامین اجتماعی را به بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد .
د : زمانی که استراحت بیمه شه بیمار و یا حادثه دیده توسط پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی تایید شده باشد .

نحوه محاسبه میزان غرامت دستمزد ایام بیماری
میزان غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان براساس آخرین مزد یا حقوق روزانه آنان در دوران پیش از بیماری ، به شیوه زیر محاسبه می شود :
غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده متاهل یا متکفل بر مبنای ۳۴ آخرن مزد یا حقوق روزانه وی پرداخت می شود . غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده مجرد در صورتی که به هزینه های سازمان بستری می شود ، بر مبنای ۱۲ آخرین مزد یا حقوق روزانه و در غیر اینصورت بر مبنای ۲۳ آخرین حقوق یا مزد روزنه وی محاسبه و پرداخت می شود . آخرین مزد یا حقوق روزانه عبارت است از جمع کل حقوق و مزایای وی که به ماخذ آن بیمه شده است در آخرین ۹۰ روز قبل از استراحت تقسیم بر روزهای کارکرد .
کمک هزینه باردار و مرخصی زایمان

بانوان بیمه شده مشمول قانون تامین اجتماعی در دوران استراحت ایام حاملگی می توانند از غرامت دستمزد دوران باردار بهره مند شوند . ضمنا این مدت جز سوابق بیمه ای آنها محسوب می شود میزان مرخصی زایمان حداکثر تا ۳ فرزند و برای هر فرزند ۴ ماه است و غرامت هر ماه از این دوران معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه بیمه شده است که حداکثر برای چهار ماه جمعا قبل یا بعد از زایمان بدون کسر سه روز اول پرداخت می شود .
مقرری بیکاری

موضوع بیمه بیکاری درکشور ما بسیار جوان است با این وجود ایران سومین کشور خاورمیانه می‌باشد که این نوع حمایت بیمه ای را برای کارگران خود قرارداده است .
مطابق بیمه بیکاری تمام افراد تحت حمایت پوشش قانون کار که مشمول تامین اجتماعی هستند به جزء ( صاحبان حرفه و مشاغل آزاد ، بیمه شدگان اختیاری و اتباع خارجی ) زیر پوشش نیز قرار دارد و کارفرمایان این افراد ملزم به پرداخت حق بیمه مقرر آنها هستند .

از نظر قانون ، بیکار ، بیمه شده ای است بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار می باشد . این گونه بیکاری ناشی از تقصیر بیمه شده نیست بلکه به واسطه عواملی چون موانع طبیعی مانند سیل ، زلزله ، جنگ و آتش سوزی و یا به خاطر جابه جایی کارگاه و یا ماشین آلات با هدف کاستن وابستگی و افزایش تولید بپیوند .
تشخیص ارادی و غیر ارادی بودن بیکاری بیمه شدگن بر عهده اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه شده است و شعب تامین اجتماعی براساس رای و نظر ادارات کار و امور اجتماعی در خصوص برقراری بیمه بیکاری اقدام می کند .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.