مقاله کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو دارای ۸۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو :

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ; پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ،

بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات

مقدمه :
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد. گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید فیلتر هوا برای انواع خودرو میباشد. که در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم

روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

نام کامل طرح و محل اجرای آن :

تولید فیلتر هوا

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
در کشور ما توسعه صنعت خودرو از سال ۱۳۷۱ شروع شده و سیاست های دولت در گسترش این صنعت و کسب سهم از بازار جهانی می باشد . توسعه صنعت خودرو سبب توسعه صنعت قطعه سازی در کشور شده است بطوریکه هم اکنون حدود ۱۷۰۰ قطعه ساز در کشور ۲ درصد از تولید / فعالیت می نمایند . صنعت خودرو حدود چهار درصد و صنعت قطعه سازی ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهند و در این میان قطعات تند مصرف خودرو که محصول مورد مطالعه نیز در آن خانواده قرار دارد ، از بیشترین سهم در قطعه سازی برخوردار می باشند .

توسعه صادرات از دیگر سیاست های دولت است که قطعات خودرو نیز در این حرکت قرار دارند . نگاه ویژه مسئولین به صادرات قطعات خودرو ، ایجاد ستاد ویژه توسعه صادرات این قطعات در سازمان توسعه تجارت ایران و بسیاری از موارد دیگر ، نشان از وجود حرکت عظیم در توسعه تولید و صادرات قطعات خودرو می باشد . بنابر این می توان گفت که هر چند قطعات خودرو در ردیف کالاهای اساسی و استراتژیک قرار ندارند ولی این قطعات در ردیف کالاهای مهم و حساس کشور قرار دارند .

محصول مورد مطالعه یک قطعه ای از قطعات خودرو محسوب می شود. از اینرو اهمیت استراتژیک آن نیز در ردیف صنایع و بازار خودرو طبقه بندی میگردد.
وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح ۳۱ نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

نام و کد محصولات
محصول مورد مطالعه طرح حاضر، تولید فیلتر هوا برای انواع خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین میباشد. فیلتر هوا یک قطعه ای در خودرو است که عهده دار تصفیه هوای وارده به موتور خودرو به منظور ترکیب با سوخت و احتراق آن می باشد. فیلترها عموماً دارای صفحه ای کاغذی هستند که آغشته به برخی مواد شیمیایی مومی شکل شده اند. این فیلترها در مسیر گذر هوا از محیط به موتور خودرو قرار داده میشود، به طوری که در هنگام عبور هوا از آن، کلیه گرد و خاکها ، غبار معلق آب، دود و غیره گرفته شده و هوای تمیز وارد موتور می گردد.
فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است و علت آن این است که به مرور گرد و خاک، دوده و دیگر اجرام معلق در هوا روی فیلتر رسوب کرده و سبب کاهش و در نهایت از بین بردن قدرت تصفیه فیلتر می شود و در این زمان است که عمر سرویس دهی فیلتر به پایان رسیده و لذا با یک فیلتر تازه تعویض میگردد. عمر سرویس دهی فیلتر کاملاً بستگی به میزان کارکرد خودرو دارد. لازم به ذکر است که کلیه خودروها بدون استثناء از فیلتر هوا استفاده می نمایند و به عبارت دیگر هیچ خودرویی بدون فیلتر هوا یافت نمی شود.

فیلترهای هوا علاوه بر خودرو در سایر موتورهای احتراقی نیز کاربرد دارند. موتورهای مورد استفاده در کشاورزی ، موتورهای مورد استفاده در صنعت، قایقها، سم پاشها، ژنراتور برق، لیفتراک ها، جرثقیل ها و ; که از موتور احتراقی )بنزینی – گازوئیلی – گازی( استفاده می نمایند نیز از فیلترهای هوا استفاده می کنند .

در اشکال زیر چند نمونه از فیلترهای هوا نشان داده شده است

دسته بندی محصول

در حالت کلی فیلترهای هوا به چهار گروه عمده زیر تقسیم بندی میشوند :
• فیلترهوا برای خودروهای سبک
• فیلتر هوا برای خودروهای سنگین
• فیلترهوا برای خودروهای صنعتی
• فیلترهای هوا برای مصارف خاص
ماهیت کار و عملکرد هر چهار گروه فیلتر با همدیگر یکسان است و آنچه که سبب تفکیک آنها می گردد ساختمان فیلتر، روش تولید و ابعاد ظاهری آنها میباشد.

شماره تعرفه گمرکی

وزارت بازرگانی به عنوان متولی سیاست گذاری صادرات و واردات از کشور و همچنین تعیین کننده قانونی مقررات آن، هیچگونه شماره تعرفه مستقلی برای قطعات مورد مطالعه ارائه نکرده است. این وزارتخانه کلیه قطعات منفصله خودرو را صرف نظر از نوع و نام آنها در یک مجموعه کلی طبقه بندی نموده و شماره تعرفه و حقوق ورودی به شرح زیر را برای آنها تعیین نموده است.

همانطوری که جدول بالا نشان میدهد برای قطعه مورد مطالعه شماره تعرفه و حقوق ورودی مستقلی را نمیتوان ارائه کرد.

شرایط واردات محصول
با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات صنعتی وجود ندارد و با توجه به اینکه قطعات مورد مطالعه نیز در فهرست قطعات صنعتی خودرو و غیره طبقه بندی می شود لذا مشمول این عدم محدودیت واقع می گردد و لذا کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد اقدام به واردسازی این قطعات بنمایند.
در صفحه قبل ذکر شد که مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات صنعتی وجود ندارد، لیکن لازم است به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.
الف – بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه AM – OES – OEM تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.

بازار OEM
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید. لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد )خودروساز
قطعات وارداتی را خرید نمیکند(

بازار OES
شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است.

بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.
با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا” امکان واردات و فروش قطعات در بازار OES و OEM تنها برای شرکت های خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .

ب – فیلتر هوا در گروه قطعات تند مصرف خودرو ( fast move ) طبقه بندی میگردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار بیشتر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش عمده این قطعات در بازار AM , OE مصرف می شود و از اینرو میزان واردات در صورت وجود مزیت رقابتی قابل انجام خواهد بود .

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
بررسی قیمتهای داخلی
در جدول شماره چهار موارد کاربرد فیلتر هوا آورده شده است و همانطوری که در آن قسمت نیز ذکر گردید مورد مصرف فیلتر هوا کلیه جاهایی است که موتورهای احتراقی در آن وجود دارد. از اینرو مشاهده میگردد که تنوع بسیار بالایی از انواع خودرو و دیگر موارد مصرف فیلترها وجود دارد که این بازار عظیم مصرف کننده انواع بسیار متنوعی از فیلترهای هوا میباشد. بنابراین به منظور تسهیل مطالعات و ایجاد قابلیت تعریف قیمتها، مجموعه فیلترهای مورد استفاده در بازار به گروه های مشابه از نظر مشخصات و موارد کاربرد طبقهبندی شده و سپس برای هر طبقه قیمتها ارائه خواهد شد. مطالب فوق در جدول زیر آمده است :

در این قسمت لازم بذکر است که یکی از عوامل مهم در قیمت فیلتر هوا ، نشان تجاری است بطوریکه محصولات با برند معتبر از قیمت حدودا” بیست درصد بالاتر از قیمت همان محصولات ولی با نام متفرقه در بازار هستند . از اینرو در جدول ذبل متوسط قیمت ها آورده شده است .

در طرح حاضر قیمت متوسط انواع فیلتر بهصورت زیر در نظر گرفته شده است :
فیلتر های پلاستیکی ۱۵۰۰۰ ریال
فیلتر های فلزی ۸۰۰۰۰ ریال

بررسی قیمت های جهانی فیلترهوا
قیمتهای جهانی فیلترهای هوا بسیار متنوع بوده و تابع نوع فیلتر ، نشان تجاری و کشور سازنده میباشد. و لذا نمی توان قیمت های مشخصی را در اینجا ارائه کرد. لیکن در مجموع دسته بندی زیر در مورد قیمت ها قابل ارائه است.

معرفی موارد مصرف وکاربرد
همانطوری که در قسمت معرفی محصول نیز ذکر گردید، فیلترهای هوا به عنوان یکی از قطعات خودرو محسوب می گردند که در ساخت خودرو و همچنین به عنوان قطعات مصرفی در دوره بهره برداری از آن مورد استفاده قرار میگیرد. فیلتر هوا یک قطعه تند مصرف است که دورههای نسبتاً کوتاه در روی خودروهای ترددی تعویض میگردد. در مورد سایر زمینه های کاربرد فیلتر هوا باید گفت که هر کجا موتورهای احتراقی وجود دارد، به طور اجتناب ناپذیر در روی آن موتور از فیلترهوا استفاده شده است.

در جدول زیر جمع بندی موارد کاربرد این محصول خلاصه شده است.

همانطوربکه پبشتر نبز اشاره گردبد بازار قطعات خودرو که فیلتر هوا نیز در آن جای دارد خود به گروه های زیر تقسیم بندی میگردد:

بازار OEM :

این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکتهای تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان مینمایند. شرکت های ساپکو )تأمین کننده شرکت ایران خودرو( شرکت سازه گستر سایپا )تأمین کننده شرکت سایپا( شرکت اپکو )تأمین شرکت ایران خودرو دیزل( از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند.

بازار OES :
این بازار خدمات پس از فروش خودروها میباشد که وابسته به شرکت های خودروساز است. سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو )ایساکو( ، شرکت سایپا یدک، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو، مزدا یدک از شرکت های این گروه محسوب میشوند.

بازار AM :
این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور میباشد که به صورت آزاد ) بدون ارتباط خاصبا خودرو سازان ( اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند. میزان مصرف در هر کدام از بازارهای خودرو متفاوت است که مطالعات بیشتر در این خصوص در بخش دوم گزارش ارائه خواهد شد .

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
فیلتر هوا یک قطعه ای از مجموعه قطعات خودرو است که حضور آن در روی کلیه خودروها امری اجتناب ناپذیر میباشد. این قطعه هیچگونه جایگزین ندارد و از طرف دیگر امکان حذف آن از روی خودرو نیز وجود ندارد.

-۱-۹ کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-۱-۹-۱ کشورهای عمده مصرف کننده
فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است که در ردیف قطعات تند مصرف (Fast Move) تقسیمبندی میگردد. از اینرو همانطوری که در قسمت معرفی کاربردهای محصول نیز ذکر شد، مصرف در نزد خودروسازان و همچنین در بازار خدمات پس از فروش خودرو صورت میگیرد که از ن

گاه حجم مصرف میتوان گفت که میزان مصرف در بازار خدمات پس از فروش بسیار بالاتر از بازار خودروسازی است. از اینرو این قطعه در کلیه کشورهای جهان و صرف نظر از اینکه کشور فوق تولیدکننده خودرو است یا نه، مصرف دارد ولی در این قسمت کشورهایی که دارای بیشترین مصرف در سطح جهان هستند انتخاب و در جدول زیر جمع بندی شده است.

در جدول بالا برای برآورد حجم مصرف به شیوه زیر رفتار شده است :
بازار OE :
هر خودرو تولیدی تعداد یک عدد فلیتر هوا مصرف دارد. لذا به تعداد خودروهای تولیدی کشورها نیاز به فیلتر هوا میباشد. لذا برای تعیین مصرف در این بازار، تعداد خودروهای تولیدی هر کشور با استفاده از نشریات تخصصی خودرو در کشورمان استخراج و سپس با ضرب آن در عدد یک، نتیجه در جدول فوق وارد شده است.

بازار AM :
ضریب مصرف فیلتر هوا در هر خودروی ترددی، شش است. یعنی اینکه هر خودرو به طور متوسط سالانه ۶ بار اقدام به تعویض فیلتر هوای خود می نماید. بنابراین برای تعیین مصرف در این بازار، ابتدا تعداد خودروهای ترددی کشورها با استفاده از نشریات تخصصی کشور جمع آوری و سپس با ضرب آن درعدد ۶ نتیجه در جدول شماره پنج وارد شده است.

کشورها ی عمده تولیدکننده
کشورهای عمده تولیدکننده خودرو ، به نوعی کشورهای عمده تولیدکننده فیلتر هوا نیز محسوب می گردند . لذا با استناد بر امر فوق ، کشورهای عمده تولیدکننده فیلتر هوا در جدول زیر جمع بندی شده است .

شرایط صادرات
فیلتر هوا، یک قطعه مصرفی در خودرو است. از اینرو بازار جهانی آن تابع فضای حاکم بر بازار این صنعت میباشد و ورود به این بازار نیز مستلزم برخورداری از تواناییها و شایستگی هایی است که ذیلاً به آنها اشاره شده است:

وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون
بررسی ظرفیت های بهره برداری
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، ظرفیت بهره برداری در سطح کشور به صورت جدول زیر جمع بندی شده است:

بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید فیلتر هوا در کشور
با توجه به جدول فوق و بااستناد بر تاریخ بهره برداری از واحدهای فعال کشور، روند ظرفیت نصب شده کشور درجدول زیر جمع بندی شده است:

بررسی روند تولید واقعی فیلتر هوا در کشور
در جدول بالا، واحدهای فعال و ظرفیت اسمی آنها در تولید انواع فیلتر هوای خودروها آورده شد. لیکن برای بررسی روند تولید واقعی واحدهای فوق باید گفت که بخش عمده این واحدها از مالکی

ت خصوصی برخوردار هستند. لذا امکان دسترسی به آمار تولید واقعی آنها بسیار دشوار میباشد. بنابراین برای تعیین تولید واقعی فیلترها در کشور، فرض میشود که واحدهای فعال کشور با ظرفیت هشتاد درصد ظرفیت اسمی خود در حال تولید میباشند که بدین ترتیب تولید واقعی فیلتر در کشور معادل ۴۰،۶۳۰،۰۰۰ عدد در سال برآورد میشود. همچنین با توجه به جدول فوق روند تولید واقعی نیز در جدول زیر جمع بندی شده است.

بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال
فیلترهای مورد استفاده در انواع خودروها به گروه های زیر تقسیم بندی میشوند :
• فیلتر خودروهای سواری
• فیلتر خودروهای سنگین
• فیلتر خودروهای صنعتی
• فیلتر موتورسیکلت
هر کدام از فیلترهای فوق الذکر به کیفیت های مختلف قابل تقسیم بندی هستند. بنابراین با توجه به نوع و کیفیت فیلتر، تکنولوژی های تولید مختلف در واحدهای فعال در حال استفاده میباشد که در این مورد توضیحات بیشتر در بخش سوم آورده شده است .

نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی ( در واحدهای فعال
قطعات مورد مطالعه، قطعات مورد استفاده در صنایع خودروسازی و خدمات پس از فروش آن میباشد. بنابراین برنامه ریزی تولید واحدهای صنعتی قطعه ساز به طور کامل تابع سیاست های خودروسازان و همچنین قابلیت های فروش در بازار خدمات پس از فروش آن میباشد

. در جدول شماره ۹ ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور آورده شده است و در خصوص راندمان تولید می توان گفت که هر واحد صنعتی متناسب با توان رقابتی خود سهمی را از بازار کسب می نماید . راندمان تولید واحدهای موجود کشور ، در قسمت آینده ( بررسی روند مصرف قطعات مورد مطالعه ( مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید
مهمترین ماشین آلات مورد استفاده در این طرح عبارتند از دستگاه تزریق رزین ، ماشین پرس ۵۰ تن ، ماشین فرم دهی کاغذ ، گیوتین ، رول ورق فلزی و کوره پخت که تمامی آنها دارای تولید کنندگان داخلی بوده و به راحتی قابلیت تهیه از منابع داخلی می باشند و به لحاظ کیفیت نیز ماشین ساخت کشورمان قابلیت رقابت با نمونه های مشابه خارجی را دارا هستند . درجدول ذیل مشخصات واحدهای تولید کننده ماشین آلات ارائه گردیده است .

بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا
با مراجعه به بانک اطلاعاتی صنعتی وزارت صنایع و معادن، مشاهده شده است که طرح های بسیار زیادی به عنوان طرحهای در حال ایجاد در این بانک اطلاعاتی ثبت شده است. از اینرو به منظور ایجاد بسترهای اطلاعاتی برای بهرهبرداری هرچه بیشتر از اطلاعات فوق، با اعمال دو تقسیمبندی در میان طرحهای فوق، وضعیت این طرحها مورد بررسی قرار گرفته است :
ارائه ظرفیت کل طرحهای ایجاد شده در کشور در حالت کلی تفکیک و ارائه ظرفیت طرحهایی که دارای پیشرفت فیزیکی بزرگتر از صفر هستند.

وضعیت کل طرحهای در حال ایجاد تولید فیلتر هوا در کشور

بررسی وضعیت طرحهایی که دارای پیشرفت بیش ازصفر هستند

پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه فیلتر هوا در آینده از طریق تولید واحدهای فعال و طرح های در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

الف ( پیشبینی عرضه واحدهای فعال
در جدول شماره ۹ ظرفیت نصب شده کشور برای تولید فیلتر هوا برای سالهای گذشته آورده شد. از اینرو با در نظر گرفتن ظرفیت های فوق ، عرضه این واحدها در آینده سالانه ۴۰۶۳۰ هزار عدد پیش بینی شده است.

ب ( پیشبینی عرضه واحدهای در حال ایجاد
در جدول شماره ۱۲ فهرست طرحهای در حال ایجاد کشور آورده شد. همچنین در جدول شماره ۱۳ طرح هایی که دارای پیشرفت فیزیکی بیش از صفر می باشند آورده شده است. بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرح ها ، مقاطع بهره برداری از آنها به صورت زیر فرضشده است :

با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیشبینی است :

راندمان تولید واقعی طرح های در حال ایجاد متناسب با عرف طرح های صنعتی به صورت ۸۰-۷۰-۶۰ درصد ظرفیت اسمی در سه سال اول بهرهبرداری لحاظ شده است.

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا آخر سال ۱۳۸۵
در قسمت بررسی شماره تعرفه قطعات مورد مطالعه عنوان شد که وزارت بازرگانی شماره تعرفه قطعات خودرو را تنها بر حسب درصد تولید داخلی آنها طبقه بندی کرده است و بنابراین شماره

تعرفه مستقلی برای فیلتر هوا وجود ندارند. این قطعات به صورت مجموعه ای و به همراه سایر قطعات هم خانواده وارد میشوند که متشکل از تعداد متنوع از قطعات مختلف است. بنابراین نمی توان آمار دقیقی از حجم واردات آنها ارائه کرد ولی با انجام مطالعات میدانی نتیجه گیری شده است که میزان واردات فیلتر هوا در کشور بسیار پائین است و لذا می توان از آن صرف نظر کرد .

بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون
موارد کاربرد فیلتر هوا صرفاً برای انواع خودرو میباشد که این مصارف در ساخت خودرو و دوران بهره برداری از آن است. بنابراین برای بررسی مصرف این محصول لازم است بازار خودروسازی و خدمات پس از فروش آن مورد مطالعه قرار گیرد.

برآورد میزان مصرف درصنایع خودروسازی
هر خودروی تولیدی در کشور، نیازمند یک عدد فیلتر هوا می باشد. از اینرو به تعداد خودروی تولیدی در کشور فیلتر هوا نیز مصرف میشود. لیکن نکته ای که در اینجا باید گفت این است که برخی خودروها هر چند که در داخل کشور تولید می شوند ولی به نوعی این خودروها مونتاژ داخل بوده و کلیه مجموعه ها و قطعات آن از خارج کشور وارد میشود که علت این امر پایین بودن تعداد تولید خودروهای فوق میباشد. البته این گروه در خودروها در مقایسه باخودروهای تولید داخل از تعداد بسیار پایینی برخوردار میباشند و مطابق آمارهای ارائه شده از سوی دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا، تنها پنج درصد خودروهای تولیدی کشورمان در این گروه قرار دارند. در ادامه بادر نظر گرفتن رویکرد فوق، میزان مصرف فیلتر هوا در سالهای گذشته بررسی خواهد شد.

پیشتر اشاره شد که میزان پنج درصد از خودروهای تولید داخل، مصارف قطعات خود را از خارج کشور تأمین میشود. از اینرو با در نظر گرفتن درصد فوق و میزان تولید خودرو مطابق جدول بالا، میزان مصرف انواع فیلتر هوا در سالهای گذشته به صورت جدول زیر جمع بندی شده است:

برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو
همانطورکه پیشترنیز اشاره گردید فیلتر هوا یک قطعه تند مصرف (Fast Move) در خودرو است و لذا سالانه مقادیر انبوهی از این قطعه در دوران بهرهبرداری خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. ضریب مصرف این قطعه در هر خودرو )دوران بهرهبرداری( معادل ۶ است . یعنی اینکه هرخودرو در طول سال شش بار اقدام به تعویض فیلتر هوا میکند. بنابراین برای برآورد مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو، لازم است تعداد خودروهای ترددی و فعال در کشور شناسایی و با در نظر گرفتن ضریب مصرف فوق الذکر، حجم مصرف تعیین گردد . در جدول زیر مطالب فوق خلاصه شده است.

بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه تا آخر سال ۱۳۸۵
فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است. از اینرو کلیه کشورهای جهان مصرف کننده این قطعه می باشند. بنابراین بازار این قطعه در سطح جهان از رونق بسیار خوبی برخوردار است. در حال حاضر حدود یک سیصد میلیون خودرو در سطح جهان در حال تردد است ۵ و با در نظر گرفتن ضریب مصرف شش، میزان نیاز بازار حدود ۱۸۰۰ میلیون عدد در سال برآورد میگردد و لذا شرکت های

بسیار زیادی در سطح جهان در حال تولید و عرضه انواع فیلتر هوا هستند. کشور ما در صادرات و کسب سهم بازار جهانی از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست و سالانه تنها درصد بسیار کمی از نیاز بازارهای جهانی از طریق تولیدات کشورمان تأمین میگردد. برای بررسی میزان صادرات کشورمان، به آمار وزارت بازرگانی مراجعه شده است ولی نتیجه گیری شده است که این وزارتخانه شماره تعرفه مستقلی برای فیلتر هوا ندارد و لذا نمیتوان آمار مستندی در خصوص میزان صادرات ارائه کرد. بنابراین برای تخمین حجم صادرات به آمار ارائه شده در جراید و نشریات تخصصی کشور استناد شده است ۶ که در آن میزان صادرات به شرح زیر تخمین زده شده است.

فیلتر هوا در ردیف قطعات تند مصرف خودرو قرار دارد که در جدول بالا میزان صادرات آن ارائه شده است . لیکن بعلت نبود آمار دقیق امکان تفکیک فیلتر هوا از کل صادرات قطعات تند مصرف وجود ندارد ولی مطابق اظهار برخی دست اندرکاران صنعت و بازار ، میزان حدود ۵درصد از کل صادرات قطعات تند مصرف را می توان بعنوان صادرات فیلترها تلقی کرد .

بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم
در جدول شماره ۱۹ میزان مصرف داخلی در سالهای گذشته آورده شده است. بنابراین با استفاده از آن می توان تقاضا در آینده را پیش بینی کرد.

الف ( پیش بینی تقاضا در بازار خودروسازان
مطابق سیاست های اعلام شده خودروسازان، تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو در سالهای آینده حفظ خواهد شد. از اینرو با فرض آنکه همچنان پنج درصد از خودروهای تولید داخل قطعات خود را از خارج کشور تأمین خواهند نمود، بدین ترتیب در سالهای آتی سالیانه ۹۵۰,۰۰۰ عدد فیلتر هوا برای بازار خودروسازان کشور تقاضا وجود خواهد داشت.

ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو
مطابق شرایط موجود کشورمان، سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به بازار وارد شده و در عوض تنها حداکثر پنج درصد از آن در حال خارج شدن است از اینرو با عنایت بر وضعیت فوق، میزان خودروهای ترددی و نیاز آنها به فیلتر هوا در جدول ذیل جمع بندی گردیده است.

جمع بندی پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده
با جمع بندی تقاضای بازار خودروسازان و بازار AM پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده به شرح جدول زیر آمده است :

جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار
از موازنه جداول شماره ۱۰ و ۱۵ و ۲۲ نشان داده می شود که هر چند در دو سال ۸۷و ۸۶ کمبود عرضه نسبت به تقاضای بازار وجود خواهد داشت ، لیکن در سالهای با با بهره برداری ار طرح های در حال ایجاد نه تنها کمبود بر طرف خواهد شد بلکه مازاد عرضه نیز بوجود خواهد آمد و بنابراین به راحتی قابل نتیجه گیری است که در شرایط عادی ایجاد واحدهای جدید برای تولید فیلتر هوا به لحاظ بازار توجیه پذیر نمی باشد. لیکن در صورتی که نگاه عمیق به واحدهای در حال ایجاد و همچنین واحدهای فعال کشور در تولید فیلتر هوا انداخته شود و همچنین در صورتی که مزیت های رقابتی کشورمان از نگاه اقتصاد کلان مورد کنکاش قرار گیرد در این صورت پیشنهادات زیر برای متقاضیان ایجاد و واحدهای جدید تولید فیلتر هوا قابل ارائه خواهد بود.

-۱ با بررسی میزان سرمایه ثابت طرحهای فعال و همچنین طرحهای در حال ایجاد میتوان گفت که بسیاری از این واحدها از سطح تکنولوژی پایین در تولید برخوردار هستند. بنابراین هر چند به لحاظ موازنه عرضه و تقاضا بازار از مازاد عرضه برخوردار است، لیکن به لحاظ قیمت و کیفیت میتوان بااستفاده از تکنولوژی بالا، تعداد زیادی از تولیدکنندگان موجود یا تولیدکنندگانی که در آینده وارد بازار خواهند شد، از بازار خارج ساخته و سهم مناسب از بازار را به دست آورد.

۲- سیاستهای دولت در جهت افزایش صادرات غیرنفتی قراردارد که قطعات خودرو بخصوص قطعات تند مصرف نیز در فهرست صادرات فوق الذکر قرار دارد. بنابراین با عنایت بر پتانسیل بالای بازار جهانی و همچنین با تکیه بر مزیت های رقابتی تولید در کشور، امکان توسعه صادرات وجود داشته و لذا در صورت استفاده از تکنولوژی بالا، طرح های جدید قابلیت ورود به بازارهای جهانی را دارا هستند.

نتیجه گیری نهایی امکان پذیری ایجاد واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار
با عنایت بر مطالعات صورت گرفته، نتیجه گیری میشود که احداث واحدهای جدید تولید فیلتر هوا، تنها در شرایط زیر توجیه پذیر خواهد بود:
۱ استفاده از تکنولوژی بالا و تولید محصول با کیفیت جهانی و قیمته

ای رقابتی
۲ برخورداری از توان مهندسی، بازاریابی و فروش در بازارهای جهانی
۳ آشنایی کامل مجری طرح از اصول و قوانین تجارت بینالملل
۴ ایجاد قابلیت انعطاف لازم در تولید محصول با تنوع های مورد نیاز بازار

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.