پروژه ارزشیابی مهارت شغلی مدیر اموزشگاه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پروژه ارزشیابی مهارت شغلی مدیر اموزشگاه دارای ۲۹۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه ارزشیابی مهارت شغلی مدیر اموزشگاه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه ارزشیابی مهارت شغلی مدیر اموزشگاه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه ارزشیابی مهارت شغلی مدیر اموزشگاه :

پیشگفتار
این پروژه شرح مختصری است از مفاهیم و مبانی و اصول مدیریت با نگرشی ژرف و بدیع که نه تنها ناقص اصول سنتی و کلاسیک نبوده بلکه مکمل آن نیز می باشد.

به بیان دیگر مفاهیم نظری صرف نبوده و در حیطه عمل نیز با تمسک به راهکارهای ارائه شده عینیت می یابد.
در وادی عمل به اصول یاد شده، به بحث رفتار سازمانی و نقش انکارناپذیر آن در اعمال مدیریت صحیح پرداخته است که رابطه بین مغز و اعمال آدمی دانسته است. لذا بدیهی است که تحول و دگرگونی نیروی کار از جمله اشتغال زنان در مشاغل مدیریتی و تغییر اولویتها از جمله رضایت مندی مشتریان مدیریت و رفتار سازمانی خاصی را می طلبد که بتواند همگام و هماهنگ با این جهان پرشتاب که مرزهای جغرافیلیی در آن معنا و مفهوم نداشته و سازمانهای فراملیتی از مشخصات بارز آنست حرکت نماید.

هدف اولیه این کتاب آشنا نمودن دانشجویان عزیز به آخرین پدیده ها و دستاوردهای علمی و مآلاً دستیابی به ابزارهای مدیریتی به منظور اعمال مدیریت فراگیر که موفقیت آنان را در عرصه رقابت فشرده کنونی به ارمغان آورد، بوده است. تلاش نگارنده بر این است که این زمینه را با اتکاء به آخرین اطلاعات روز و فن آوری جدید برای آنان فراهم آورد تا بدینوسیله توان مقابله و رویاروئی با هر نوع تغییر و تحول آنی و فوری و استفاده صحیح

 

و سریع از فرصتهای حاصله را در آنان صد چندان سازد. چرا که وقوف و آگاهی بنوع پدیده امکان مواجهه به آن را تحت هر وضعیت و در هر زمانی میسر میسازد.
مدیران مؤثر، رهبران مؤثری هستند که با اعمال مدیریت اصولی و کارآمد خود میتوانند نقش بسزائی در جامعه از طریق مشارکت در صنایع و ارائه خدمات مطلوب ایفاء نمایند و مدیران مؤثر و موفق مدیرانی هستند که ملبس به جامه علم و تجربه باشند. دیگر زمان آنکه مدیر در یک برج بلند و لوکس بنشیند و از ر

اه دور کنترل و دستور دهد سپزی گردیده است. حال زمان آن فرا رسیده که مردان و زنان سخت کوش و مستعد و اثر بخش با ایجاد انگیزه و تقویت حس همکاری و جلب مشارکت و روابط هم سطح زمام امور را در دست گرفته و مدیریت سازمانهای وسیع و گسترده و پیچیده کنونی را بعهده گیرند چرا که بدون مشارکت همگانی و بکارگیری کلیه عمامل و امکانات، راه رسیدن به موفقیت بس دشوار و خطیر است.

در دنیایی که تغییر و تحول در آن لحظه ای بوده و همه شواهد و قرائن مبین محوری بودن نقش نیروی انسانی در گشایش تنگناها و تولید فرآورده های گوناگون است میزان اثر بخشی یک مدیر مؤثر کاملاً مشهود و محسوس است.

لذا دیگر شایسته نیست که دامنه و حیطه مدیریت را با مفاهیم گذشته معنا کرد بلکه باید تعریفی نو و کاملتر و جامع تر از آن، که در برگیرنده کلیه نیازمندیهای جامعه در این خصوص بوده ارائه نمود و بزبان گویاتر و فصیح تر یک مدیر خوب در جامعه امروز می بایست مجهز به کلیه الگوها و مدلها و ساختارهای جدید باشد تا بنحو مقتضی در زمان مناسب از این عوامل بهره جوید.

متضمن رشد و تعالی هر سیستمی مدیران کارآمد و لایقی است که با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی نو و تفکر و اندیشه های بدیع و خلاق خود بسان کشتی نجاتی باشند که جامعه را از گرداب نیستی رهانیده و آن را بساحل نجات رهنمون گردند.

ساده اندیشی است اگر باور کنیم که با آموزش مطالب نظری می توانیم چنین مدیرانی بپرورانیم. تاکید به آموزش مدیران بدون ملحوظ داشتن پرورش آنان از جهات گوناگون رفتاری، جوابگوی مشکلات و معضلات سازمانهای کنونی ما نخواهد بود.

لذا بر آنیم تا ضمن بستر سازی مناسب بمنظور فراگیری دانش مدیریت به تحلیل رفتارهای متناسب با نیازهای مدیریتی نیز بپردازیم.
در این مجموعه سعی گردیده است که کلیه مفاهیم و استراتژیهای مطروحه مدیریتی بسیار ساده و بدیهی و مبتنی بر آخرین یافته های روز بوده تا شاید افق جدیدی را بر روی کلیه خوانندگان و بالاخص دانشجویان این مرز و بوم گشوده و یک دیدگاه جهان شمول و فراملیتی را در اذهان پدید آورد.
تذکار اساتید محترم و دانشجویان عزیز و کلیه خوانندگان گرامی را بگوش جان شنوده و بکار خواهم بست.
تاریخچه مدیریت

بشر در طول اعصار و قرون به حقایق گوناگونی دست یافته که هر یک از آنها ویرا در راه رسیدن بهدف خاصی کمک نموده است. طبقه بندی حقایق مزبور در دسته های گوناگون بر اساس مشابهت اصول آنها، رشته های علمی مختلفی را بوجود آورده است. سیر تکامل علوم نشان می دهد که رشته های فلسفه، نجوم، ریاضیات و تا حدودی حرفه پزشکی از قدیمی ترین اطلاعات و حقایقی می باشند که بشر به انها دست یلفته است. نضج و اشاعه فلسفه در یونان باستان بجائی رسید که این رشته را مادر علوم خوانده و معتقد گردیدند که همه رشته های دیگر علمی در باغچه فلسفه روئیده اند.

اسلام در طبقه بندی علوم فقط به دو رشته اشاره نموده است که عبارتند از: پزشکی و علوم الهی ولی تحولات بعدی و تکامل دانش بشری موجب کشف اطلاعات و حقایق بیشتر و مجزا نمودن بسیاری از رشته ها از یکدیگر گردید. یکی از طبقه بندی های معمول اینست که علوم را به طبیعی و اجتماعی تقسیم می نمایند. قبل از بحث در ماهیت انواع علوم لازم است که نخست علم را تعریف نموده و سپس به طبقه بندی آن بپردازیم.

ساده ترین تعریف علم اینست که آنرا «یک رشته از حقایق و دانش هائی می دانند که تحت نظم و قاعده در آمده و قابل اثبات باشد».
علوم طبیعی یا فیزیکی به کشف حقایق در مورد رابطه علت و معمولی اشیاء و موجودات پرداخته و قوانین و اصولی را که در موارد مشابه قابلیت اعمال داشته باشند بیان می نمایند. از طرف دیگر علوم اجتماعی حقایقی را که مربوط به فعالیت های گوناگون انسان باشد بصورت منظم در آورده و مورد مطالعه قرار می دهند.

علوم را به نظری و علمی نیز تقسیم می نمایند. علوم نظری روابط بین عناصر گوناگون را کشف و بیان نموده و علوم علمی قوانین مربوط به علوم نظری را بکار می بندند طبق این تعریف فیزیک جزو علوم نظری و مهندسی از علوم عملی می باشد.

از آنجا که علم اداره فعالیت های یک عده انسان را در داخل سازمان هائی که بمنظور نیل بهدفی بوجود آمده اند مورد مطالعه قرار می دهد و سازمان های نامبرده نیز مشترکاً جامعه و اجتماع شناخت. علم مدیریت را از جمله علوم اجتماعی شناخت. علم مدیریت گرچه اتکاء فراوانی به سایر رشته های علوم اجتماعی مانند حقوق، اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی داشته و تا حدودی قوانین و تئوری های علوم نظری را نیز بکار می بندد، بعنوان رشته جدیدی در علوم اجتماعی شناخته شده است.

بعبارت دیگر هر یک از رشته های فوق قسمتی از روابط و فعالیت های گوناگون بشر را به نظر آورده و تا حد معینی بشر را به هدفهای خای خود رسانیده است، در حالیکه علم اداره و مدیریت بمنظور رسانیدن بشر به هدفهای مشترک و بزرگتری به سایر رشته ها اتکاء می نماید و آن ها را با یکدیگر تلفیق نموده است. برای روشن شدن موضوع و نقش مدیریت در رسانیدن بشر به هدفهای بزرگتر ذکر مثالی لازم است. هدف رشته پزشکی آنست که به کمک یافته ای بیولوژی، فیزیولوژی، درمان شناسی، داروسازی و غیره سلامت بشر را در برابر بیماری ها و آسیب های گوناگون تامین نماید، رشته مهندسی از یافته های علوم فیزیک،

شیمی، ریاضیات و غیره استفاده نموده در تامین و سائل مادی رفاه زندگی انسان ها مانند ساختن مسکن، پل، جاده، شهر و غیره می کوشد، نقش مدیریت را می توان در خدمت به بشر و رسانیدن وی به هدف های کوچک و بزرگ در هر یک از عوامل و مراحل زندگی او بوضوح دید. تامین رفاه مادی و معنوی انسان از طزیق تشکیل و اداره سازمان های مختلف اقتصادی، بازرگانی، صنعتی، دولتی، دینی، اجتماعی و غیره همگی متضمن استفاده از فن و هنری است که یافته های علوم دیگر را با هم تلفیق نماید.

دست یابی بشر برموز ستارگان و بویژه قدم نهادن انسان به سطح کره ماه از تازه ترین پیشرفت هائی است که نصیب بشریت گردیده است. تجزیه و تحلیلی از مشارکت رشته های مختلف علمی در این امر بزرگ نشان می دهد که کم و بیش، هر یک از علوم نقشی در این مهم داشته اند. علوم فیزیک، شیمی، مهندسی، اقتصاد و غیره در پرورش ایده ها و ایجاد و سائل کار برای پرواز انسان به کره ماه کمک هائی نمود و بالاخره مدیران پروژه آپولو و رؤسای سازمان فضانوردی ملی آمریکا که اغلب افرادی غیر متخصص در علوم نامبرده فوق می باشند از ترکیب و تلفیق منابع گوناگون و بکار بردن فنون خاصی در ترغیب کارمندان بکار و هدایت کردن سازمان مربوطه بسوی هدف استفاده نمودند. و به این ترتیب مدیریت تلفیق کننده یافته های سایر علوم بوده و هدف بالاتری را تامین نموده است.

فصل اول:
تشخیص مفاهیم

۱-۱: تعاریف مدیریت
یکی از تعاریفی که درباره مدیریت به عمل آمده ومورد قبول اکثر نویسندگان این رشته می بــــــاشد، مدیریت را انجـام دادن کـارها بوسـیله واز طریق دیگران می داند چنانکــه ازاین تعریف بر می آید دو موضوع مورد تأکید قرار گرفته است اول با انجام رساندن و دوم وجود اشخاص برای انجام کارها. بنابراین نظریه ها و مکاتبی که در مدیریت بوجود آمده اند هریک توجه خود را بر یکی از این دو عامل ویا به هر دو عامل معطوف داشته اند . ( کاشفی -۱۳۸۰ – ص۵ )
مدیریت عبارت است ازهنر انجام دادن کار به وسیله دیگران

ایجادمحیطی موثر برای افرادی که درگروه های رسمی سازمانی فعالیت می کنند . هماهنگ سازی منابع انسانی ومادی درجهت تحقق هدفها .
فراگرد هماهنگ سازی فعالیت گروهی وفردی در جهت هدف های گروهی وفراگرد تبدیل اطلا عات به عمل این فراگرد تغییر وتبدیل را تصمیم گیری می نامیم .
(علاقه بند – سال۱۳۸۱ – ص۱۱)

مدیریت عبا رت است فعالیت وعملی است که در موقعـیتی سازما ن یافته برای هماهنگی وهدایت امور در جهان هدف های معینی صورت می گـیرد، ودر این مبحث مدیــریت را عمـلی تلقی می کنیم که بر دانش یافته های علمی توانایی هنری، مهارت فنی واخلاق اجتماعی مبتنی است.( علاقه بند- ۱۳۸۲ – ص ۱۲)
مدیریت عبارتند از نگرش تجزیه گرا یا مکانیسمی ونگرش کل گرا یا سیستمی که هر دو نگرش واجد ریشه تاریخی و قومیتی نیز می باشند.( شکوفیان- ۱۳۸۱ – ص۱۹)

۱-۲: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت واصول آن:
اصولاً در هر مجمومه سازمانی ایجاد ارتباطات اصولی شغلی وانسانی افـرادونیز اداره نمودن وهماهنـــگ سازی مــنابع انسانی،مادی وامکاناتی موجـود آن درجـهت اهداف سازمانی وفردی ، نیازمند به اهـرمی موثر می باشد که به عنـوان مدیریت شناخته می شود جهت آشنایی بیشتر با مفهوم مدیریت وابعاد آن، ذیلاً برخی تعاریف مداول از مدیریت ارائه می گردد برایـــن اساس مدیریت عبارت است از توازن بین منابع وفعالیتهای کاری مختلف دریک موسسه، فرایند ی نظـــام مــند که با استفاده از آن بتوان کوشش های فردی وگروهی را به منظور دست یابی به اهداف مشــترک هماهنـــگ نمود وجهت دهی به تلاش های افراد همکار سازمانی وایجاد هماهنگی بـین این تلاش ها به این منـظور تحــــــقق اهداف تعییــن شده که ضمن استفاده صحیح از منابع خدادادی و استعــــــدادهای بالفطره افراد، در راه تعالی آنان نیز کوشش هماهنگی صورت پذیرد (شکوفیان- صمدی آذر- رضائیان – ص ۴۰)

مفهوم مدیریت را وسیله افتخار ونردبان قرار می دهند،زیرآن دسته از مدیر اینکه،مدیریت را بر یک تشکیلات وزمینه تجلی خصلت های ناروای شیطانی می دانند واین میدان را بهترین صحنه برای تاخت وتاز غرورها وشیطنت های خود به حساب می آورند مفهوم مدیریت در زمینه اسلامی به معنای امانت است که از دیدگاه های اسلامی مدیریت امانتی است که به مدیر سپرده شده واو باید از این مقام که به عنوان امانت در دست دارد شدیداً مراقبت نماید وامانت را بر طبق

معیارهایش امانت دار باشد ودر جای دیگر مدیریت به عنوان تکلیف است نه حق و حق و تکلیف دوکلمه اند که باید مفهوم هر یک از این دو را در رابطه با مدیریت فهمید تا دیدهای مدیران را نسبت به مدیریت از همین جا محک بزنیم حق به معنای استفاده، بهره وسود وتکلیف به معنای بهره وسود.

دوره ای که دانش مدیریت از ابتدای شکل گیری تاکنون طی نموده است وهمچنین کله نظراتی که تا حال از طریق دانشمندان ومحققان این علم ارائه شده است در سه مکتب کلی می توان خلاصه کرد این سه مکتب اصلی عبارتند از :

۱-مکتب کلاسیک یا سنتی یا تیلوریسم
۲-مکتب نئو کلاسیک یا روابط انسانی
۳ -مکتب سیستمی یا مبتنی بر تئوری سیستمها

لازم به ذکر است که مکتب دیگری نیز در بین این سه مکتب اصلی وجود دارد که به دلیل کم اهمیت تر بودن نسبت به این سه مکتب بزرگ از ذکر آن خودداری شده است.

بنیانگذار مکتب کلاسیک یا سنتی یا تیلوریسم :شخصی به نام فردریک وینسلوتیلور (۱۹۱۵-۱۸۵۶) است که بحث مدیریت علمی بنام او ثبت شده است از این رو گاهی آن را مکتب تیلور یا تیلوریسم می نامند اولین اولین مقاله خود را در سال ۱۸۹۵ با نام سیستم پرداخت مزد برای واحد کار یا سیستم نرخ بندی یک قطعه منتشر کرد و درآن به لزوم اندازه گیری زمان انجام یک واحد کار یا سیستم نرخ بندی یک قطعه منتشر کرد ودر آن به لزوم اندازه گیری زمان انجام یکواحد از کار و

جمع آوری اطلاعات برای تعیین آن اشاره نمود. دومین اثر وی در قالب یک سخنرانی و تحت عنوان مدیریت کارگاه در سال ۱۹۰۳ می باشد ودر ان به لزوم همکاری صمیمانه بین کارگر وکارفرما و لزوم پرداخت دستمزد مناسب به کارگران به منظور کاهش هزینه های تولید اشاره کرده است او سر انجام در سال ۱۹۱۱ کتاب معروف خود مدیریت علمی را منتشر کرد که در آن مسائل مدیریتی به صورتی مدون ومنظم با ذکر مثا لهای زنده گنجانده شده است او در این کتاب ۴ اصل راکه 

۱-کشف روش علمی برای هر جزء از کار به جای روش های غیر علمی
۲- انتخاب وجذب نیرو بااستفاده از روش های علمی و سپس تعلیم . آموزش علمی آنان از طریق روش های علمی.
۳- ایجاد کنترل و برقراری تشویق وتنبیه

۴- همکاری صمیمانه وتشریک مساعی با کارکنان به صورتی که هر شخص وظایف مربوط به خود را انجام دهد: کارگران کار کنند ومسائل مدیریتی را به مدیرانبسپارند ومدیران اداره کنند ومسائل کار را به کار گران و سر پرستان بسپارند. (اینترنت)
۱-۳ شناسایی مدیریت آموزشی و اصول آن:

به طور کلی آموزش را می توان فرایندی در نظر گرفت که بر اثر افراد برخوردار تجهیز به مهارت و شناخت مناسبی از اهداف و فعالیت مربوطه می گردند جریان آموزش شامل محتوی، جهت و تاکید های خاص بوده وطی این جریان معلومات در ذهن فرد جایگزین شده و به آگهی های قبلی او افزوده شده وتغییرات محسوس در رفتار ونحوه نگرش کاری ایشان ایجاد می گردد.
شناسایی مدیریت آموزشی واصول آن شیوه های متعددی را می طلبد که شامل روش آموزش وخطــا وروش استاد و شاگردی وروش علمی ومنطقی است که ضرورت های آموزشآن هم شامل۱- افزایش رقابت وسطوح داخلی و خارجی۲- جهانی شدن بازار۳-حرکت از صنایع تولیدی به خدمات و فعالیت های دانش بر وموارد دیگر. ( شکوفیان- ص۵۵)

هر سازمان رسمی ساخت وکار یا وسیله تحقق هدف های خاصی برای جامعه یا بخش های مختلف آن است ونظام آموزش وپرورش، سازمان رسمی بزرگ وگسترده ای است که هدف های بسیار مهمــی را برای جامعه تحقق می سازد،
مدیریت موثر در هر سازمانی به ویژه سازمان آموزشی، مستلزم شناخت ابعاد وجوانب گوناگـون وپیچیده آن است وبدون تشخیص و تفکیک این جوانب مهم فراگرد مدیریت آموزشی و رهبری سازمانی دشوار خواهد بود.

پارسونز در تحلیل سازمانهای رسمی، وظایف، ومسئولیت های آلف را به شکل سلسله مراتبی به سه نظام یا سه سطح نهادی( فرهنگی اجتماعی) اداری وفنی طبقه بندی کرده است.(علاقه بندص۱۵)

یکی از شرایطی که باعث بوجود آمدن مدیریت آموزشی وشناســـایی آن گردید آمـــــوزش و پرورش رسمی و توسعـــــه مدارس عمومی است که اســـــــتقلال ملت های اروپایی در قرن نوزدهم است که با استقلال آنها ضرورت پرورش سیاسی وایجاد هویت مــلی درافراد جامعه مورد توجه قرارگرفت واهمیت مدیریت آموزشی به عنوان القاء کننده آرمانهــــــــا وارزشهای مشتـرک فرهــنگی ملـی روز به روز بالا رفت که عامل اصلی ایجاد وحفظ آگاهی ملی وابزار مهــــمی بــرای رهـایی از نفــوذ سیاسی وفرهنگی بیگانگان است (علاقه بند – ص۱۵۳)

انواع آموزش عبارتند از: ۱- آموزش رسمی ۲- آموزش غیر رسمی
آموزش رسمی بنا بر مستندات الگوهای جهانی نیزونیز تعریف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آموزش رسمی آن نوع آموزش است که منجر به اخذ مدرک تحصیلی معتبراز وزارت آموزش وپرورش وزارت علوم و تحقیقات وفناوری و یا وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی شود و درواقع مشتمل بر آموزش تحصیلات عمومی و دانشگاهی باشد ویژگی دیگر این نوع آموزش عمدتاً کوتاه نبودن مدت آن می باشد.

آموزش غیر رسمی: اصولاً ماهیت آموزشگاه های غیر رسمی متفاوت با آموزشگاه های رسمی است به این صورت که این گونه آموزشگاه ها نمی تواند منجر به اخذ مدارک تحصیلی شود ونهایتاً افراد آموزش دیده پس از ارزشیابی گواهینامه یا تاییدیه معتبر از آن ارگان دریافت می نمایند مطابق با قانون اساسی وماده۱۵۱ قانون برنامه سوم توسعه مسئولیت اصلی آموزش غیر رسمی کوتاه مدت در کشور دچار سازمان آموزش فنی و حرفه ای است( شکوفیان- صمدی آذر ۱۳۵۸ص۵۹)
۱-۴ :وظایف وفعالیت های مدیریت :
در تحلیل سازمان های رسمی ،وظایف ومسئولیت های سازمانی را به صورت سلسله مراتبی،می توان به سه سطح فنی واداری و نهادی یا اجتماعی تفکیک کرد (پارسوتر ۱۹۸۵) مثلاً درسازمان های آموزشی فراگردهای آموزش وتدریس و وظایف وفعالیت ها ((فنی)) محسوب می شوند .در این سطح سازمان ،ماهیت فنی وظایف مشخص می کند که چه عناصر یا عوامل مادی ،فرهنگی یا انسانی، چه نوع همکاری ها وچــه شرایطی برای اجرای وظایف ضرورت دارند(چه افرادی،چگونه،با چه وسایلی وبه وسیله چه کسانی در کجا وبا کدام تسهیلات که همه اقدامات وفعالیت های سطح ((‌‌ فنی )) نظیر تربیت معـــــلم واستخدام وکار گماری آنها تحت نظارت وهدایت سطح اداری دیگر سازمان که وظایف این گونه را دارند انجام می دهد و برای انجـــام ایــن دو وظیفـه مسـئولان سطح اداری باید تصمیم گیری کنند . ودر مطالعات مدیریت وبررسی وظایف و فعالیت های سطح اداری مورد توجه قرار می گیرد وسطوح فنی و« نهادی و اجتماعی» تا اندازه ای نادیده گرفته می شود. (علاقه بند – ص۱۷۸ و ۱۷۷)

فعالیت ووظایف مدیریت که وظایف متنوع مدیریت در یک سازمان مورد عنایت قرار گرفته شــــامل مراحل وظایفی است که به ترتیب۱) وظایفی که نقش تربیتی دارند وتأثیری را که مـــدیر بر روح وروان همکاران خود دارد موقعیت تربیتی او را هر بیشتر می سازد. آنانکه در یک مجموعه با مدیر کار می کنند واز اودستور می گیرند واندیشه ها ومدیریتهای او یکی پس از دیگری روشنگر راه آنان قرار می گیرد.۲) وظیفه محوری که از خصوصیاتی که با مسند ومنصب مدیریت درآمیخته ومدیر را هرگــــــــز گریزی از آن نیست محوریت است در این مورد می توان ادعاکرد که هرگاه محوریت را از مدیر جدا کنیم، چیزی دیگر بنام مدیر ووظایف مدیریتی باقی نمی ماند (تقوی وامغانی – ۶۲-۶۳)

وهمین طور وظیفه ونقش بنیادی مدیر است که منزله ساختمانی به حساب می آید ومدیریت بنیان واساس این بنا را تشکیل می دهد.
۱-۵: فرایند مدیریت
چه نوع فعالیت هایی کار مدیر را مشخص می کنند؟ آیا مدیریت فرایند عمومی است کهلازمه هر کار وفعالیتی سازمان یافته است چه برای پاسخگویی به این قبیل پرسش ها، کوشش های فراوانی در گذشته مراد از مدیــریت فعالیـــت هایی نظیر اداره امور کارکنان واداره امور مالی بوده تلقی مدیریت به عنوان فراگرد یا فرایند نسبتاً تازگی دارد واژه فرایند یــا فراگرد بر شیوه منظم انجام دادن کــارها دلالت دارد واشـاره می کند به توالی گامها یا عناصری که به هــدف یا نتــــیجه خاصی منجر می شود.مدیریت را فرایند تلقی می کنند زیرا که همه مدیران ، صرف نظر از قابلیت ها یا مهـــارت هــای خاص خــود، به فعالیت های پیوسته

ومنظمی می پردازند تا به هدف های معینی نایـــل شوند. نخستــــین بار ســقراط از مدیریت به عنوان فرایند اجتماعی یاد کرد فرایندی که متضمن یک سلسله وظایف وفعالیت ها وروابــط متقابـــل است ومناسبات وروابط متقابل افراد در آن نقش اساسی دارد. تجزیه فراینــد مدیریت یکی از طرق تشخیص عناصر تشــکیل دهنده فراگرد مدیریت یافتن پاسخ به سوالاتی است که در انواع مختلف سازمان ها وموسسات برای مدیران مطــرح می شود مانند۱) چه باید کرد؟۲) کار چگونه انجام داده خواهد شد؟۳) کار چگونه تقسیم خواهد شد ۴) چه کسانی کار را انجام خواهند داد ۵) کار به چه وسایلی انجام داده خواهد شد۶) کار چه وقت و در چه مدتی انجام داده خواهد شد۷)کار با چه کیفیتی باید انجام داده شود۸) کار با چه کیفیتی عملاً انجام داده می شود.( علاقه بند – ص ۱۴و۱۵)

در چار چوب نظری مورد بحث مدیریت به عنوان فرایند اجتماعی در زمینه آن( معنی سازمان) به منزله سیستم اجتماعی تلقی می شود فرایند مدیریت را ممکن است از سه نقطه ملاحظه کرد: ساختار، کارکردوعملکرد از لحاظ ساختار، مدیریت به صورت سلسله مراتبی از روابط رئیس و مرئوس در یک سیستم اجتماعـی ملاحظه می شود به عبارت دیگر فرایند مدیریت هدایت کننده رفتار اجتماعی در ساختار سلسله مراتبی سازمانی است از لحـاظ کارکرد سلسله

مراتب روابط ، محلی است برای تشخیص و ترکیب مناصـب وتسهیلات به منظور تحقق بخشیدن هــدف های سیستم( سازمان) در سلسله مراتب است که واگذاری مقام ها، تدارک تسهیلات ، ترتیب رویه ها، تنظیم فعالیت ها و ارزشیابی عملکرد ها صورت می گیرد . واز لحاظ عملکرد، فراینــد یا فراگرد مدیریت در وضـعیت هایی که کشش و واکنش های متقابل میان افراد ایجاب می کنــد به صورت عــمل به خود می گیرد. هر رابـطه بـین رئیــس ومر ئوس در ساختار و سازمان در واقع برای در وضعیت شخصی پویا و جداگانه که یکی بر دیگری برتری دارد مقرر است.

(علاقه بند – مدیریت آموزشی – ۱۴۷ تا۱۴۹)
۱-۶ :مهارتهای مدیران

مدیریت نیز همانند دیگر رشته ها ی علوم از مهارتها و ویژگیهای خاصی باید برخوردار باشد که مهارتهای مدیران شامل الف)برنامه ریزی که خود این برنامه ریزی شامل ۱) تعیین وتبیین اهداف ۲)تعیین نقطه آغاز ۳)مقدار فاصله مبدأ تا منتها ۴)مقدار زمان مطلوبی که باید به هدف برسد ۵)توانایی وشناسایی امکانات وابزار موجود ۶)شکل وچگونگی حرکت ۷)شناسایی راه های رسیدن به هدف

ب :آینده نگری است که مدیر در زمان مدیریت باید مهارتی مانند آینده وتوجه به آن را در نظر داشته باشد. ( تقـــوی دامغانی – ص۸۰وص۸۱)
مهارت های مدیران :

که ۱) شامل مهارت در رهبــری وهدایت افراد به ویژه کادر مورد نظر
۲) مهارت در روابط انسانی که خود شامل – نیکویی رفتار وحسن خلق ورازداری وتوجه به شادیها – فروتنی وتواضع – اعتماد به نفس – فرو بردن خشم –تصمیم گیری بر اساس درایت
۳)مهارت در برقراری روابط گروهی
۴) مهارت و ارزشیاب

۵)مهارت در انتخاب همکاران
۶) آشنایی با اصول مدیریت
( شکوفیان- صمدی آذر- رضائیان۶۷)
مهارت های مدیران

شامل برنامه ریزی در کلیه کارها وتصمیماتی که بر عهده مدیران است تنظیم تک تک مسئولیت های کار کنان در هر صف واداره برگزاری رابطه دوستی در بین اعضای کارکنان در محل کاری، ایجاد اعتماد در بین خود و کارمندان
تعیین اهداف مشخص جهت پیشبرد در کار( مشایخ – ۶۹)

۱-۷ : اهداف اصلی مدیریت
مدیریت فعالیتی عام است زیرا در همه انواع ، سطوح وظایف سازمانی اعمال می شود بع عبارت دیگر در همه سطوح در رده های سازمانی ودر همه وظایف وکارکردهای سازمانی نظیر تولید، خدمات وآموزش با مدیریت سر وکار داریم وشاید در گذشته مدیریت را فقط در ارتباط با سازمان های صنعتی وتجاری مورد تاکید قرار می دادند ولـــی امـروزه مدیریت در هر فعالیت وکار هدف دارو سازمان یافته ای مورد تاکــید است ویکی از اهداف اصلی مدیریت آموزشی مدیریتی که بطور کلی دانش ومعلوماتی فراهم می سازد که به درجات مــتفاوتی در همه سازمانها به کاربردنــی است ونوع برنامه ریزی و شیوه ها ومتون برنامه ریزی مدیر اهداف اصــلی مدیریت به حساب می آیند وبررســی وکسب اطلاعات تازه وجهت درجهت مدیریت کردن به طور درست ومناسب هم اهداف مهم مدیریت است وتوجه به مشکلات وسازگار کردن افراد با این مشکلات وبررسی به اهداف فردی وهماهنگ کردن آن با اهداف سازمانی توجه به انگیزه ها ورفتار فردی دربین کارکنان.( علاقه بند ص۲۰)

هدف های آموزشی برای مدیران شامل اهداف زیر است:
۱-هدف های اجتماعی
۲- هدف های سازمانی
۳- هدف های کارکنان

۱-هدف های اجتماعی :اولین هدف که در ارتباط با آموزش مدیران مطرح است این است که چگونه مدیر وسازمان را اثر بخش تر سازیم .سازمانها هزینه های هنگفتی را برای توسعه مدیریت وآموزش خرج می کنند .آمـوزش ممکن است بر افزایش تولید ،رضایت کارکنان،بهبود روابط میان فردی وگسترش افق دید افراد متمرکز باشد به این امید سرانـــجام بهره وری یا اثر بخشی را افزایش دهد .
۲- هدفهای سازمانی :هدف دیگر آموزش مدیریت ،افزایش توانایی دستیابی به اهداف سازمانی است برای دستیابی به معـیار کافی عملکرد باید نشان داد که یک برنامه آموزشی چگونه از فرد مــدیر بهتری می سازد.

۳-هدفهای کارکنان :فرض برنامه های آموزش روابط انسـانی این است که بهتــرین رهبر کسـی است کــه ملا حضه کار باشد نسبت به نیازهای کارکنان خود حساس باشد .در برنامه های متعارف ســرپرستی رهبر کســی است کــــه به روش روشن برنامه ریزی کند و با ایجاد ساختار وتفویض وظائف با قاطعیت برنامه اش را اجرا کند.( اینترنت)

بررسی شیوه های رفتاری تنظیم کارها وتوضیح در رابطه با مسئولیت هر نیروی کارمشخص کردن وظایف کاری- رسیدگی به امور اداری وکاری محیط کار یا سازمان- توجه به نیازهای کارکنان وتوجه به کمبودهای محیط وسازمان توجه به شخصیت وانگیزه ها ورفتار فردی ومشکلات- توجه به اهداف فردی و اجتماعی- اهمیت به سازمانها وسیستم محیط وشیوه های مناسب مدیریت.( مشایخ – ص۱۵)

۱-۸ : سبک های مدیریتی:
تعیین سبک یا شیوه متناسب اعمال مدیریت، مستلزم در نظر گرفتن برخی پارامترهای اساسی می باشد و اهم این موارد شامل نوع سازمان تشکیلات سازمان، محدودیت ها ی مدیریتی موقعیت زمانی ومکانی، ترکیب کمی کیفی همکاران و;می باشد. در این ارتباط باسبک های مدیریتی مطرح بدین شرح معرفی وبررسی می گردند:

۱) مدیریت علمی که شامل الف- علمی نمودن روند انجام کارها با استفاده از نتایج مطالعات وتحقیقات کاربردی است ب- علمی نمودن مراحل جذب نیروی انسانی ج- بر قراری شرائط وفضای همکاری وتعامل بین کار فرمایاند- تعیین وتوزیع مناسب وظایف برنامه ریزی
۲) مدیریت کلاسیک که آدام اسمیت به اهمیت مواردی همچون ضرورت تقسیم وظایف کاری بویژه در خط تولید، استفاده بهینه از تجهیزات، امکانات وابزار کار واثر گذاری آن در افزایش نرخ تولیدات وسود اقتصادی پرداخته است.

۳)مدیریت کلاسیک جدید که اصول آن هم شامل الف- تقسیم کار ب) اختیار ومسئولیتج) انضباط د) وحدت فرماندهی ت) وحدت هدایت ث) تقدم منافع عمومی بر منافع فردی ر) پرداخت حقوق ودستمزد مناسب ۴) مدیریت صرفاً هدف گرا ۵) مدیریت عضوگرا
( رضائیان- شکوفیان وصمدی – ۴۰ تا ۴۲)

مدیریت میانه رو ومدیریت سایه نما
سبکهای مدیریتی به این صورت است که جامعه همانند پیکر انسان، دارای اعضاء و سلول های گوناگونی است که هر کدام از این واحدها ، در حوزه وظیفه خویش، نقشی ویژه را به عهده می گیرند، ولی این نقش در یک رابطه متقابل وهماهنگی منطقی با دیگر مجموعه تن ، مسئولیت را تکمیل وثمره مطلوب را ارائه می دهد، بدیــــهی است که حساسیت وموقعیت هر یک از این اعضاء وسلولها در بقاء وحیات انسان یکسان نیست بعضی از آنها ماننذ مغز وقلب دارای حساسیت بیشتری و برخی مانند دست وپا ودندانها از موقعیت کمتری برخوردارند انسانها در جامعه، بر اساس موقعیت ها ی شغلی وحساسیت های

مسئولیتی از لحاظ اثر بخشی وتاثیر وتأثرات با یکدیگر تفاوت فراوان دارند که جامعه نیز بر پایه همین حساسیت ها برای هر فرد به تناسب موقعیت وانتظاراتی را متوقع می باشد ونکته دیگر این که در اسلام مقام و موقعیت سبک های مدیریتی به محورتقوی ارزیابی می شود ونه شغل واز طرفی شغل نیز با میزان خدمت وکارگشایی وتأثیر مثبتی که برای جامعه دارد سنجیده می شود ودر سبک های مدیریتی که مدیر آن را برعهده می گیرد در رأس یک تشکیلات قرار می گیرد وبه خاطر مسئولیت سنگین تر از موقعیتی حساس تر که با توقعات وانتظارات ویژه است که برایش در فضای ذهن وزندگی جایگاه مخصوصی را منظور می دانند.(تقوی دامغانی – ۲۱۸)

۱-۹ :شناسایی مفهوم آموزش و انواع آن:
آموزش را می توان فرایندی در نظر گرفت که بر اثر افراد برخوردار تجهیز به مهارت وشناخت مناسب از اهداف و فعالیت مربوطه می گردند جریان آموزش شامل محتوی، جهت، و تاکیدهای خاص بوده و طی این جریان ، معلومات در ذهن فرد جایگزین شده و به آگاهی های قبلی وی افزوده شده وتغییرات محسوسیدر رفتار ونحوه نگرش کاری ایشان ایجاد می گردد مفهوم آموزش و تعاریف آن شامل تعاریف فرایندی- تعاریف موضوعی –تعاریف مبتنی بر هدف است به این صورت که

شناسایی مفهوم آموزش به معنای توسعه سازوکار نگرشها،آگاهی ها، مهارت هاو الگوی رفتاری که فرد برای انجام درست وظیفه یا شغل خود بایستی دارا باشد. فرایند سازو کار تغییر رفتار کارکنان در جهت دست یابی هر چه بیشتر به اهداف سازمانی- و روشی از سازماندهی اطلاعات وتجارب به گونه ای که یک کارمند یا کارگر را قادر سازد به نحوی که متفاوت به سود خود ومؤسسه اش رفتار کند. وانواع آموزش که۱) آموزش رسمی۲) آموزش غیر رسمی ۳)آموزش غیر رسمی سازمان نیافته- تقسیم بندی می شود.

شناسایی مفهوم آموزش به این شکل است که فعالیتی که هدف آن به وجود آوردن یادگیری یا تغییر در رفتار است هماهنگ می باشد . به همین دلیل بیشتر روان شناسان تربیتی معتقدند که هدف های آموزشی باید بر چسب بازده مورد انتظار از یادگیرنده بیان شوند به عبارت دیگر مفهوم هدف آموزشی باید عبارتی باشد در مورد رفتار یادگیرنده نه عبارتی در مورد رفتار یا فعالیت معلم. که اهمیت مفهوم آموزش به بیان دقیق هدف ها توجه دارد که آیا هدف ها تحقق یافته اندیا خیر وانواع آموزش ها به صورت رسمی- غیر رسمی- سازمان نیافته است.( کیان منش – ص۵۴)

۱-۱۰: آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن:
سیستم به معنای آن است که از منظومه ای از عناصر واجزایی که باهم در ارتباط وکنش وواکنش متقابل داشته، کل واحدی را به وجود می آورد این تعریف پدیده های بی شماری از جحهان هستی را فرا می گیرد وهر سیستمی دارای حد ومرزی است که آن را از محیط یا پیرامونش متمایز و باآن مرتبط می سازد. می توان گفت حدومرز سیستم، نقاطی است که فراتر از آن ویژگی ها ی خاصسیستم، دیگر قابل تشخیص نیستند وانواع سیستم که شامل سیستم باز وسیستم بسته است وهدف سیستم شامل کنش و واکنش های اجزای سیستم ورابطه متقابل آن با محیط، حاکی از ناظر بودن آن سیستم به هدف یا مقصودی است و هدف هر سیستمی عبارت از وظیفه یا وظایفی است که آن سیستم در ارتباط با سیستم های مجاور یا سیستم ب زرگتری که جزئی از آن است انجام می دهد. (علا قه بند- ص۱۲۳)

اصولاً در ارتباط با مفهوم سیستم و مفهوم آن و انواع آن در ارتباط با پدیده ها دو نوع نگرش وجود دارد۱) نگرش تجزیه گرا یا مکانیسمی ۲) نگرش کل گرا یا سیستمی
نگرش تجزیه گرا مطابق با اندیشه فلاسفه یونان باستان است به این صورت که هر پدیده ای را زیر مجموعه های آن واجزاء خود تقسیم نموده تا با مطالعه رفتاری هر قسمت رفتار پدیده ای اصلی را مورد بررسی قرار گیرد رنه دکارت از بنیانگذاران این نظریه می باشد واصول کلی مورد تآیید وی برای برخورداراست که هر پدیده ای بدین شرح است: ۱)تنها مواردی قابل پذیرش است که حقیقت آن مشخص شده است۲) روند بررسی اجزاء وزیر مجموعه ها از ساده ترین عناصر تا پیچیده ترین آن می باشد. ۳) در تمام مراحل بررسی ومطالعه، نظم در پرداختن به آن اهمیت دارد.

۴) حتی الإمکان هر مسأله ای به اجزاء عناصرذ کوچکتر تجزیه گردد. ونگرش کل گرا: این نوع نگرش نیز واجد ریشه باستانی می باشد و غالبا در مطالب چینی ویونانی وایران باستان مطرح بوده است . به طور کلی ویژگی این نوع نگرش برعکس قبلی است به طوری که نخست رفتار کلی مجموعه مورد بررسی وارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به اینکه هر جزء آن دارای ماهیت و وظیفه ای مشخص در مجموعه می باشد ، اثر گذاری و اثر پذیری هر یک بررسی می شود. در واقع رفتار کلی پدیده مورد نظر حاصل جمع رفتار اجزاء نیست بلکه برآیند تاثیرتمامی نیــروهای درون سیستم است . ضمن اینکه جز ء عوامل درونی و اجزاء موجود واجد اثر گذاری می باشد

( شکوفیان- صمدی آذر- رضائیان – ص ۱۹-۲۰)
نگرش سیــستمی ، مفهوم آن در دو دســته دهه اخیر در قلمرو مدیریت جای ویژه ای پــیدا کرده است و طرفداران این شیوه معتقدند که نگرش سیستمی بهترین طریق وحدت بخشیدن مفاهیم ونظریه هـــــای مدیریت به منظور دستیابی به یک نظریه جامع است سیستم، مجموعه ای است از عناصر واجزای مرتبط و در حال کنش و واکنش متقابل بنابراین تعریف سازمــان یک سیـستم است نگـرش سیستمی ، سازمان را به صورت یک کــل و یک سیستم می نگرد وبرای درک و شناخت این کل، شناخت اجزاء ضــــروری است دراین کل، هر جزئی بدون اجزای دیگر نمی تواند موثر عمل کند. هـر تغییری که در واحدی از سازمان اتـــفاق می افتد در کــل سازمان ومحـــیط آن موثر واقع می شود. بنابراین با نگرش سیستــمی وظایف مدیــر عبارت است که سازمــــان را به عــنوان سیستم تعریف کند، اهداف آن را مشــــخص می سـازد واجزای اصلی آن را ایجاد کند.( علاقه بند – ص۶۰)

انواع سیستم که دارای دو گروه سیستم باز وبسته است.
سیستم های باز و کارکرد آنها: سیستم باز که از محیط تأثیر می پذیرد و دارای ویژگی های بر عکس تیم بسته می با شند وشرایط رشد تبادلات مستمر بین اجزاء درونی ومحیط بیرونی، میل به وقوع نظم و هماهنگی و پیچیدگی های روابط از مشخصه های مهم این سیستم است./ در سیستم های باز داده های درونی تغییر شکل می یابند و به خارج سیستم جریان می یابند مجموع مراحل تغییر شکل را فرایند می گویند چرخه سیستمی در سیستم های باز که غالباً در سیستم های باز، موارد خروجی سیستم مجدداً با ویژگی های متفاوتی دارد. سیستم( ورودی) می شوند این تبادلات در رفت وبرگشت را به تعادل سیستمی منتهی می شود را چرخه سیستمی می نامند. (صمدی آذر- شکوفیان۱۳۸۵ص۳۱)

سیستم های بسته و کارکرد آنها: ویژگی اصلی این سیستم، عدم وجود ارتباط پیوند با محیط پیرامونش است در این سیستم، کلیه فعالیت ها به روابط متقابل اجزاء آن مربوط می شود در واقع مشخصه سیستم بسته، گرایش به تعادل ایستاد رکود نسبت به محیط بیرون است البته این پارامترها از لحاظ نظری واجد توجیه است زیرا نمی توان نبود هیچ گونه تاثیر ونفوذ عوامل خروجی وتبادلات متقابل با آن را در محیط های واقعی متصور بود ولی به دلیل میزانناچیز وموردی آن منظور نمی شود سیستم بسته فاقد قابلیت رشد است و در طول فعالیت درونی بین اعضاء و اجزای خود به مرور به سمت کاستی ونهایتاً رکود وتعادل ایستا می رود. (علاقه بند – ۱۳۸۴ص۴۲)

۱-۱۱: آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن:
واژه سازمان کاربری وسیعی دارد ودر ابعاد مختلف اجتماع می توان انواع سازمان در مقیاس های متنوع آن را مشاهـده نموده ودر هر حال سازمان ها چه کوچک وچه بزرگ حد اقل سه ویژگی دارد۱) آنها از افراد تشکیل شدهاند ۲) برای نیل به اهدافی مشخص فعالیت می کنند ۳) نیاز به درجاتی از محـــــدودیت ومرز بندی در خصوص رفتار اعضای خود دارند بنابراین این یک سازمان تشکیل می شود از دو یا چند نفر که به یک شیوه وروش هماهنگ برای رسیدن به نتایج گروهی فعالیت می کنند. در این قسمت برخی از تعاریف سازمان که رایج ومعتبر از واژه سازمان مطرح می شود. به این ترتیب، سازمان عبارت است از همکاری مشترک افراد جهت انجام مقاصـــــد ونیل به اهداف مشترک واز پیش تعیین شده در مفهوم کلی، روابط منظم ومستــــــمر افراد واجد وظایف ومـــــــسئولیت های متفاوت ولی با اهداف مشترک.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.