مقاله در مورد ازمایش پمپ گریز از مرکز و پمپ محوری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد ازمایش پمپ گریز از مرکز و پمپ محوری دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ازمایش پمپ گریز از مرکز و پمپ محوری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ازمایش پمپ گریز از مرکز و پمپ محوری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ازمایش پمپ گریز از مرکز و پمپ محوری :

ازمایش پمپ گریز از مرکز و پمپ محوری

تاریخچه پمپ گریز از مرکز:
مطابق با نوشته های تاریخ نگار برزیلی Reti، یک ماشین آبکش یا لجن کش که بایستی به عنوان نمونه اولیه پمپ گریز از مرکز شناخته شود ، در یک مقاله در ابتدای ۱۴۷۵ میلادی توسط مهندس ایتالیایی دوره رنسانس Francesco di Giorgio Martini به عرصه ظهور رسید. پمپ های سانتریفیوژ واقعی تا اواخر دهه ۱۶۰۰ توسعه نیافتند تا اینکه Denis Papin یک نمونه از آنرا با تیغه های صاف درست کرد و تیغه منحنی شکل توسط مخترع بریتانیایی John Appold در سال ۱۸۵۱ معرفی شد.
پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند :

یک پمپ گریز از مرکز بر اساس تبدیل انرژی جنبشی یک سیال جاری به فشار ایستا کار می کند. این نحوه عمل بوسیله قانون برنولی توصیف می شود. قاعده عملکرد پمپ گریز از مرکز را می توان با ملاحظه تاثیر تکان دادن یک سطل آب بر روی یک مسیر دایره ای شکل توسط یک طناب، نشان داد. نیرویی که آب را به کف سطل فشار می دهد، نیروی گریز از مرکز است. اگر یک سوراخ در کف سطل تعبیه شود، آب از طریق این سوراخ جریان می یابد. از این گذشته اگر یک لوله ورودی در

بالای سطل تعبیه شود، جریان آب به بیرون سوراخ منجر به تولید یک خلاء موضعی در داخل سطل خواهد شد. این خلاء آب را از یک منبع در سمت دیگر لوله ورودی به داخل سطل خواهد کشید. بدین روش یک جریان پیوسته از منبع و به بیرون سطل بوجود می آید. در رابطه با پمپ های گریز از مرکز، سطل و سرپوش آن متناظر با قاب پمپ ، سوراخ و لوله ورودی متناظر با ورودی و خروجی پمپ هستند و طناب و بازو متناظر کار پروانه را انجام می دهد. پمپ گریز از مرکز پمپی است که ا

ز یک پروانه گردان بمنظور افزودن فشار یک سیال استفاده می نماید. پمپ های گریز از مرکز عموما برای جابجا کردن سیال از طریق یک سیستم لوله کشی کاربرد دارد. سیال در امتداد یا نزدیک محور چرخان وارد پروانه پمپ گشته و بوسیله این پروانه شتاب می گیرد و به سرعت به سمت بیرون و به داخل یک پخش کننده یا محفظه حلزونی جریان می یابد که از آنجا به درون سیستم لوله کشی پائین جریان خارج می گردد. تیغه های روی پروانه بطور تصاعدی از مرکز پروانه پهن می

شوند که سرعت را کاهش داده و فشار را افزایش می دهد. این امکان به پمپ گریز از مرکز اجازه می دهد تا جریان های پیوسته با فشار بالا ایجاد نماید.
دسته بندی پمپ های گریز از مرکز:

پمپ های گریز از مرکز را می توان به چند صورت دسته بندی نمود. یک نحوه دسته بندی بر اساس جریانی است که بوجود می آورند که متشکل از سه دسته هستند :
-پمپ های جریان شعاعی: در نوع شعاعی فشار سیال کاملا توسط نیروی گریز از مرکز تامین می شود. از این نوع پمپ در مواردی که می خواهند دبی خوبی در اختیار داشته باشند استفاده می شود.
-پمپ های جریان مختلط: در این نوع پمپ، قسمتی از فشار توسط عمل بالابری یا راندن تیغه ها بر روی سیال صورت می گیرد و قسمتی دیگر بوسیله نیروی گریز از مرکز تامین می شود.
-پمپ های جریان محوری: در این پمپ ها فشار با عمل پیش رانی و بالابری تیغه ها بر روی سیال بوجود می آید.
در حالت کلی از پمپ های جریان محوری هنگامی که افزایش فشار لازم باشد استفاده می کنند و از پمپ های جریان شعاعی بمنظور تولید دبی سود می برند. دو جزء اصلی پمپ های گریز از مرکز پروانه و تیغه هستند.

پروانه ها :
نقش پروانه ها در پمپ گریز از مرکز تامین لازم برای سیال می باشد. در پمپ ها دو نوع پروانه پایه ای وجود دارند: ۱- مارپیچی ۲- توربینی
پروانه های توربینی با تیغه های پخش کننده ای احاطه شده اند که مسیرهای بتدریج پهن شونده ای فراهم می آورند تا سرعت آب را به آهستگی کاهش دهند. بنابراین هد سرعت به هد فشار تبدیل می شود. پروانه مارپیچی با ویژگی نداشتن تیغه های پخش کننده مشخص می شوند. در عوض پروانه آن درون محفظه ای که حلزونی شکل است قرار گرفته و سرعت آب به دلیل ترک کردن پروانه کاهش می یابد که همراه با افزایش فشار می باشد. انتخاب بین این دو نوع پروانه بسته به

شرایط استفاده تغییر می کند. نوع مارپیچی بدلیل ظرفیت بالا و هد مصرفی پائین در چاه های کم عمق معمولا ترجیح داده می شوند. نوع توربینی در چاه های آب عمیق استفاده می شود.
تـیغــه :
تیغه نقش راندن مایع به خروجی پمپ را دارد که سرعت را به فشار تبدیل می نماید. جزء تیغه در داخل پمپ که معمولا به پروانه متصل است به نوبه خود دارای شکل های گوناگونی است. دسته بندی شکلی تیغه ها را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم نمود: ۱- صاف ۲- مارپیچ که این دسته بندی نیز می تواند منجر به دسته بندی کلی در مورد پروانه ها گردد.
مزایا و معایب استفاده از پمپ گریز از مرکز :

– از مزایای پمپ گریز از مرکز می توان به ویژگی تولید یک جریان هموار و یکنواخت اشاره نمود. برخی انواع پمپ های گریز از مرکز مقداری شن نیز پمپ می کنند و در کل مطمئن و دارای عمر کاری خوبی می باشند.
– از معایب این پمپ های می توان به از دست دادن سطح کیفی راه اندازی اشاره نمود که بعد از راه اندازی رخ می دهد. همچنین راندمان این پمپ ها وابسته به کار تحت هد و سرعت طراحی می باشد.
– در راه اندازی یک پمپ گریز از مرکز از آنجائیکه این پمپ ها از مکش استفاده می کنند قابلیت پم

پ کردن هوا را ندارند. پس بعنوان یک نتیجه پمپ و لوله بایستی از آب پر باشند تا مشکلی در پمپ آب بروز نکند.
نابالانسی در پمپ های گریز از مرکز :
وقتی اجزاء چرخان پمپ نابالانس باشند، ارتعاش حاصل از عضو چرخان نابالانس می تواند ترسناک باشد. این ارتعاش می تواند موجب لرزش سطح زمینی که دستگاه روی آن قرار گرفته است شود، دستگاه های اطراف آن در جای خود تکان می خورند، پیچ های نگه دارنده شل می شوند و قطعات می شکنند. یک عضو چرخان نابالانس یر روی یاتاقان های خود نیرو اعمال می کند و آنرا از طریق سازه خود به بیرون منتقل می نماید و نهایتا این نیرو به فندانسیون می رسد.
دلایل بروز نابالانسی :
۱- خمش یا قوس برداشتن بین یاتاقان های تکیه گاهی. ۲- وزن معلق تحت نیروی ثقل محور محرک را خمیده می کند.۳- ماده یا سیال غیریکنواخت توزیع شده در روتور ۴- قطعات هرز و لق شده بر روی روتور. ۵- قطرهای مختف المرکز بر روی روتور که ناشی از ساخت می باشد و قطعات روی روتور هم مرکز نشده اند. ۶- هم تراز نبودن مسیر رانش با محور روتور. ۷- کوپلینگ های راننده لق از پشت هم پرش می کنند. ۸- از بین رفتن تلرانس های بین قطعات مونتاژ شده بر روی روتور. ۹- شانه ای های روی روتور خارج از میدان محور دوران ساخته شده اند. ۱۰- خلل و حفره های روی روتور. ۱۱- هم تراز نبودن یاتاقان ها به محور نیرو وارد کرده و آنرا قوس می دهد.
توربو ماشین دستگاهی است که در آن حرکت یک سیال به گونه ای تغییر داده می شود که قدرت را به یک محور انتقال دهد یا از آن قدرت بگیرد و یا باعث ایجاد نیروی جلو برنده شود. ماشین هائی که قدرت را از محور به سیال منتقل می نمایند و یا به عبارت دیگر به جریان سیال انرژی می دهند

، وقتی که جریان مایع است پمپ نامیده می شوند. و به توربوماشین هائی که در آنها قدرت از سیال به محور انتقال می یابد ، توربین گویند. دو نوع توربین وجود دارد که عبارتند از توربین های ضربه ای و واکنشی. توربین های ضربه ای توسط یک یا چند جت آزاد با سرعت زیاد به حرکت در آورده می شوند. در توربین های واکنشی قسمتی از تغییر فشار سیال در خارج از توربین روی می دهد و قسمتی دیگر در داخل تیغه های متحرک صورت می گیرد.
توربوماشین ها به لحاظ امتداد حرکت اصلی سیال نسبت به محور ، به ۳ دسته تقسیم می ش

وند:
۱- اگر جریان سیال در بین پره ها یا تیغه های یک توربوماشین به موازات محور باشد ، آن را ماشین جریان محوری گویند.
۲- اگر امتداد حرکت سیال در قسمت گردنده ماشین در امتداد عمود بر محور باشد ، آن را توربوماشین جریان شعاعی می نامند که یک نمونه از این ماشین ها پمپ سانتریفوژ یا گریز از مرکز می باشد و در این آزمایش با این پمپ آشنا خواهیم شد. این نوع ماشین ها دارای یک دیفیوزر می باشند که وظیفه آن تبدیل انرژی جنبشی سیال به انرژی فشاری است.
۳- به ماشین هائی که در آنها امتداد حرکت سیال در ماشین ، ترکیبی از امتداد های شعاعی و محوری باشد ، ماشین های جریان مختلط گفته می شود.
پارامترهای بی بعدی از قبیل ضریب هد ، ضریب توان و ضریب دبی برای مشخص کردن عملکرد توربوماشین ها به کار میروند.
پمپ های گریز از مرکز را می توان به صورت موازی با یکدیگر ترکیب نمود تا جریان بیشتری با هد تقریبا ثابت به دست آید و یا اینکه به صورت سری ترکیب کرد تا یک دبی مشخص را به ارتفاع بیشتری پمپ نماید. پمپ های دو طبقه و چند مکشه نیز وجود دارند که برای مقاصد مختلفی به کار می روند.
در هنگام کار با همه انواع پمپ ها باید از عدم وقوع پدیده کاویتاسیون اطمینان حاصل شود زیرا در صورت وقوع این پدیده پمپ به شدت آسیب خواهد دید و با راندمان نزدیک به صفر کار خواهد کرد.
در این آزمایش با پمپ های گریز از مرکز آشنا خواهیم شد.
مطالعه تجربی
سکوی مطالعه :
در این آزمایش تست پمپ های گریز از مرکز با استفاده از منحنی های مشخصه پمپ را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

f(P_i,D,N,Q,H_P,,,E)=0
بر اساس تئوری باکینگهام می خواهیم معادلاتمان را بر اساس اعداد بی بعد بنویسیم :
_۱=(ND^2)/=Re ,_2=(N^2 D^2)/E=Ma^2 ,_3=P_i/(N^3 D^5 )=C_(P_i ) ,_4=Q/(ND^3 )=C_(q_v ) ,_5=gH/(N^2 D^2 )=C_H
که در روابط بالا Re ؛ Ma ؛ C_(P_i ) ؛C_(q_v ) و C_H به ترتیب عدد رینولدز ، عد ماخ ، ضریب توان ، ضریب ظرفیت یا ضریب دبی و ضریب هد می باشند. که در این روابط D برابر با قطر پروانه ی پمپ می باشد. E برای سیالات تراکم ناپذیر معنی ندارد چون مثل جسم صلب می باشند. Ma مخصوص کمپرسورها است و برای پمپ ها بی معنی می باشد.

رابطه زیر نشان دهنده معادله برنولی بین ورودی و خروجی یک پمپ می باشد :
z_1+P_1/+(V_1^2)/2g=z_2+P_2/+(V_2^2)/2g , q_v=A_1 V_1+A_2 V_2
که با توجه به معادله پیوستگی ، اگر سطح مقطع ورودی و خروجی پمپ برابر باشد و همچنین با صرف نظر از اختلاف ارتفاع ورودی و خروجی پمپ ، می توان معادله بالا را به شکل زیر نوشت :
H_p=(P_2/+z_2 )-(P_1/+z_1 )=0
که H_p برابر با افزایش هد بین ورودی و خروجی پمپ می باشد.
باید توجه داشت که P_1 برابر فشار مکش نسبت به جو می باشد و بنابراین دارای علامت منفی خواهد بود.
راندمان پمپ به صورت زیر تعریف می شود:
=P_out/P_in =(T)/(H_p q_v ) ,=2N/60
که در این رابطه P_out و P_in به ترتیب برابر با توان خروجی و ورودی پمپ می باشد. سرعت زاویه ای بر حسب Rads و N تعداد دور برحسب (rpm) می باشد. توان ورودی پمپ را که از طریق یک الکتروموتور جریان متناوب AC تأمین می شود ، می توان با اندازه گیری جریان و اختلاف پتانسیل الکتروموتور و با استفاده از رابطه P=V×I محاسبه کرد و یا اینکه با استفاده از رابطه P=T. که د

ر آن T=F.r برابر با گشتاور وارده به محور پمپ و F برابر با نیروی به تعادل درآوردن پوسته می باشد ، به دست آورد. برای به دست آوردن این نیرو یعنی F ابتدا باید دینامومتر را روی صفر تنظیم کرد و سپس با استفاده از وزنه هائی ، نیروی وارده را اندازه گیری نمود ، که چون نیروسنج های آزمایشگاه کار نمی کردند از رابطه ی P=V×I استفاده کردیم در حالیکه P=T. رابطه ی صحیح

تری می باشد چون مقدار انرژی مکانیکی وارد را دقیقاً به ما می دهد.
دبی جریان نیز به این صورت قابل محاسبه است : با استفاده از یک دبی سنج توربینی که مقدار دبی را بر حسب Lits نشان می دهد ، دبی را قرائت می کنیم . برای هر دور مشخص پمپ (N) نمودار های C_H ، C_(P_i ) و را بر حسب دبی عبوری یعنی C_(q_v ) رسم می کنیم.
نحوه انجام آزمایش به این صورت است که ، برای یک دور معین ، دبی عبوری را از صفر تا یک م

قدار مشخص ، مرحله به مرحله تغییر می دهیم و مقدار فشار های ورودی و خروجی را بر حسب متر آب m(H_2 O) از روی ابزار هائی که در روی دستگاه نصب شده اند ، می خوانیم و همچنین دبی و اختلاف ولتاژ و جریان عبوری را نیز خوانده و در جدول هائی می نویسیم و سپس با استفاده از روابطی که در بالا برای اعداد بی بعد آمده است نمودار های مربوطه را رسم می کنیم.
اندازه گیری ها :
قطر پروانه پمپ برابر است با D=140 mm و چگالی آب نیز در دمای ۲۵ درجه را طبق محاسبه ای که کردیم برابر با =۹۹۷۱ Kgm^3 می گیریم و وزن مخصوص آب نیز در این دما برابر است با =۹۷۷۸ Nm^3 می گیریم .
– برای ۲۰۹۴۳ دور بر حسب رادیان بر ثانیه جدول زیر را تشکیل می دهیم :

C_(P_i )×۱۰^(-۴) C_H C_(q_v )×۱۰^(-۳) P_in P_out q_v (m^3/s) H_p (m_آب)
۸۱۲ ۰۱۴۸ ۵۲۲ ۰۹۵۴ ۴۰۰ ۳۸۱۳۴۲ ۰۰۰۳۰ ۱۳
۹۶۸ ۰۱۲۶ ۷۶۶ ۰۹۹۲ ۴۷۷ ۴۷۳۲۵۵ ۰۰۰۴۴ ۱۱
۱۰۴۵ ۰۰۹۴ ۱۰۴۴ ۰۹۳۴ ۵۱۴۸ ۴۸۱۰۷۷ ۰۰۰۶۰ ۸۲

۱۱۹۶ ۰۰۸۶ ۱۲۸۷ ۰۹۲۱ ۵۸۹ ۵۴۲۶۷۹ ۰۰۰۷۴ ۷۵

– برای ۳۱۴۱۵ دور بر حسب رادیان بر ثانیه جدول زیر را تشکیل می دهیم :

C_(P_i )×۱۰^(-۴) C_H C_(q_v )×۱۰^(-۳) P_in P_out q_v H_p
۵.۵۳ ۰.۱۴۵ ۲.۵۵ ۰.۶۷ ۹۲۰ ۶۱۳.۰۸۲ ۰.۰۰۲۲ ۲۸.۵

۶۹۲ ۰۱۳۳ ۴۱۸ ۰۸ ۱۱۵۰ ۹۲۴۰۲۱ ۰۰۰۳۶ ۲۶۲۵
۹ ۰۱۲۷ ۶۲۶ ۰۸۸۳ ۱۴۹۵ ۱۳۲۰۰۳ ۰۰۰۵۴ ۲۵
۹۶۸ ۰۱۱۲ ۸۱۲ ۰۹۳۵ ۱۶۱۰ ۱۵۰۵۸۱۲ ۰۰۰۷ ۲۲

نتیجه گیری
در این آزمایش با نحوه کار و عمدتا تست پمپ های سانتریفوژ که یکی از انواع توربوماشین ها می باشند ، آشنا شدیم. پمپ یکی از ماشین های سیالی می باشد که در آن انرژی از ماشین به سیال منتقل می شود و در واقع نقطه مقابل توربین محسوب می شود. پمپ سانتریفوژ دستگاهی است که در آن امتداد حرکت سیال در قسمت گردان ، عمود بر محور پمپ می باشد ، که این نوع

توربوماشین ها را جریان شعاعی گویند. پمپ ها با استفاده از انرژی الکتریکی روی سیال کار انجام می دهند و بدین طریق به سیال انرژی می دهند و این انرژی صرف افزایش هد سیال می شود. نسبت توان متناظر با این افزایش هد به توان ورودی را راندمان پمپ می گویند و واضح است که ه

ر چه راندمان پمپ بیشتر باشد استفاده از آن مقرون به صرفه تر می باشد. نحوه محاسبه توان های ورودی و خروجی در قسمت مطالعه تجربی آمده است. هر پمپی در شرایط کاری متفاوت ، یعنی در دورها و دبی های مختلفی کار می کند. به ازای یک دور معین ، پمپ با مصرف انرژی الکتریکی ، دبی مشخصی را تا ارتفاع معلومی پمپاژ می کند و در شرایط خاصی راندمان پمپ دارای

حداکثر مقدار ممکن خود می باشد که به این نقطه ، نقطه طراحی پمپ می گویند و باید کاری کرد تا پمپ همیشه در محدوده قابل قبولی حول این نقطه کار کند تا اولا بیشترین راندمان حاصل شود و ثانیا پمپ آسیب نبیند ، چون در شرایطی غیر از این محدوده مجاز احتمال وقوع پدیده کاویتاسیو

ن وجود دارد و در اثر این امر ممکن است صدمه های جدی به پمپ وارد آید و یا پمپ اصلا کار نکند. در بحث توربوماشین ها اعداد بی بعد متعددی وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از ضریب هدC_H ، ضریب توان C_(P_i ) و ضریب دبی C_(q_v ) که روابط آنها در بالا آمده است. با استفاده از این

ضرایب منحنی هایی را برای پمپ رسم می کنند. که حاوی اطلاعات مفیدی درباره نحوه کارکرد پمپ می باشند و همچنین برای تست پمپ مورد نظر به کار می روند. این منحنی ها به منحنی های مشخصه پمپ معروف هستند. این منحنی ها شامل منحنی هد بر حسب دبی ، منحنی توان ورودی بر حسب دبی ، منحنی راندمان بر حسب دبی ، منحنی ضریب هد بر حسب ضریب دبی ، منحنی راندمان بر حسب ضریب دبی و منحنی ضریب توان بر حسب ضریب دبی می باشند. سه

منحنی اول به ازای یک دور مشخص رسم می شوند و حقایق زیادی را از نحوه کارکرد پمپ در اختیار ما قرار می دهند. از روی نمودار های رسم شده می توان به حقایق زیر پی برد: با افزایش دبی ، هد کاهش و توان ورودی پمپ افزایش می یابد زیرا پمپ مجبور است انرژی بیشتری را برای بالا بردن سیال مصرف کند و نیز هر چه دور کاری پمپ به ازای یک دبی معین ، بیشتر شود ، هم هد و هم توان مصرفی پمپ افزایش می یابد. همان گونه که از روی نمودار های رسم شده در بالا مشخص است ، نمودار تغییرات راندمان بر حسب دبی دارای یک نقطه ماکزیمم می باشد و همان

طور که در ابتدای این قسمت بدان اشاره کردیم ، به این نقطه ، نقطه طراحی گویند و باید سعی شود تا پمپ در دبی های نزدیک این نقطه کار کند تا بیشترین راندمان حاصل شود. همین نتایج برای نمودار های ضرایب هد و توان مصرفی و راندمان بر حسب ضریب دبی ، نیز صادق هستند یعنی با افزایش ضریب دبی ، ضریب هد کاهش و ضریب توان افزایش می یابد ، با این تفاوت که این

سه نمودار تقریبا مستقل از دور کاری پـمپ هستـند ، زیرا که این ضرایب اعدادی بی بعد می باشند. بنابراین چنان که می بینیم ، اطلاعات زیادی را می توان از منحنی های مشخصه پمپ به دست آورد و این منحنی ها در تست پمپ ها کاربرد زیادی دارند. باید توجه داشت که اطمینان از عدم وقوع کاویتاسیون در پمپ ها یکی از ضروریات می باشد. از منابع ایجاد خطا در این آزمایش می توان به دقیق نبودن ابزارهای اندازه گیری فشار های ورودی و خروجی و ولت متر و آمپر متر و دبی سنج توربینی ( همچنان که می بینیم در همه موارد فشار ورودی برابر با صفر می باشد ) و نیز خطای خواندن اطلاعات مربوطه از روی این ابزار ها ، ساده سازی بیش از اندازه معادلات حاکم ب

ر مسئله ( مثل صرف نظر از اختلاف ارتفاع ورودی و خروجی پمپ ) و صرف نظر کردن از تاثیر اصطکاک بر معادلات ، سفت نبودن اتصالات دستگاه و نشت جریان از قسمت های مختلف دستگاه و همچنین خطاهای ناشی از گرد کردن اعداد محاسبه شده در مراحل مختلف ، اشاره کرد. هر چه از مقدار این خطا ها بکاهیم و تعداد دفعات انجام آزمایش را افزایش دهیم ، نمودار های به دست آمده دقیق تر و نزدیک تر به واقعیت خواهند بود.

پمپ محوری
بررسی نظری مسئله ( تئوری مسئله )
پمپ های محوری در جاهایی که دبی بسیار و فشار کمتر مورد نیاز است مانند تصفیه خانه ها و .. استفاده می شود. همچنین توربین محوری در جاهایی که ارتفاع ریزش کم است مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه آزمایش تشکیل شده است از یک مدار بسته شامل پمپ محوری که زاویه پره های آن قابل تنظیم است. فشار ورودی و خروجی پمپ توسط دو فشارسنج اندازه گیری می

شود.جریان آب پس از خروج از پمپ از طریق لوله وارد توربین میشود. قبل از ورود به توربین پره هایی برای تنظیم دبی مورد نیاز نصب شده است.دبی را هم از طریق یک دبی سنج اندازه می گیریم.
برای دور های کم در حدود rpm 1000 و زاویه ۱۰ درجه جدول زیر را ترتیب می دهیم :

۳۵ ۳ ۱۸ ۰۸ H_p (m_آب)
۰۰۴۰ ۰۰۴۵ ۰۰۷۵ ۰۰۹۵ q_v (m^3/s)

برای دور های کم در حدود rpm 1000 و زاویه ۲۲ درجه جدول زیر را ترتیب می دهیم :

۲۸ ۲۷۵ ۳۷۵ H_p (m_آب)
۰۱۲۷ ۰۰۸۵ ۰۰۴۰ q_v (m^3/s)

برای دور های زیاد در حدود rpm 1450 و زاویه ۱۵ درجه جدول زیر را ترتیب می دهیم :

۶۷۵ ۵ ۳۵۰ H_p (m_آب)
۰۱۲۷ ۰۱۶۶ ۰۱۸۶ q_v (m^3/s)

برای دور های زیاد در حدود rpm 1450 و زاویه ۲۲ درجه جدول زیر را ترتیب می دهیم :

۷ ۶ ۶۸ H_p (m_آب)
۰۱۳۰ ۰۲۱۵ ۰۱۹۴ q_v (m^3/s)

در rpm زیادیکی از دریچه های خروجی باز بود در این قسمت. فشار در مقطع ورودی خیلی کم بود و فشار برابر فشار بخار سیال شده بود و این سبب تولید حباب داخل لوله شده بود که این به پره های پمپ برخورد کرده و سبب ضربه و فرسایش آنها می شود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.